روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا
روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا
روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا
روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی Ninja Gaiden Sigma 2

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

بازیبازان هم نسل من که با سگا جنسیس و میکرو جنیوس و …. بزرگ شدند خوب می دانند که بازی ها در آن زمان اصلا و ابدا با ما بازیبازان شوخی و تعارف نداشتند و تمام عزم خود را جزم می کردند که دخل ما را بیاورند و سازندگان بازی ها هیچ رحم و مروتی نداشتند و اصلا برایشان مهم نبود که ما چند بار کشته شویم و یا مجبور شویم دوباره از ابتدا بازی را انجام دهیم. ما با شینوبی و مگامن و انواع و اقسام بازی های بسیاربسیار سخت و بدون سیو بزرگ شده ایم و خاموش کردن دستگاه برایمان به معنی از ابتدا بازی کردن بود. اما وقتی این دوره را گذراندیم و کم کم به اواسط نسل ۵ بازی های رایانه ای رسیدیم روندی برعکس آغاز شد که در آن مدام بازی ها رو به ساده تر شدن می رفتند و گیمرها رو به تنبل شدن و راجت طلب شدن. خط سلامتی باید حتما خود به خود به جالت اول بر می گشت وگرنه گیمرهای عزیز حال و حوصله یافتن و مصرف کردن آیتم سلامتی نداشتند. همه چیز به معنای واقعی سطحی و سطحی تر می شد و این روند در نسل ششم و بعد از آن در نسل هفتم به اوج خود رسید تا جایی که تقریبا دیگر یک بازی کاملا هاردکور با درجه سختی که بازیباز را بترساند و مو بر تنش سیخ کند وجود نداشت و شاید گاهی تنها برخی بازی های مستقل خیلی کوچک بودند که بسیار سخت ساخته شده بودند. در واقع درجه سختی خیلی بالای بازیها مانند Very Hard و … هم در خیلی از بازی ها مخصوصا عناوین شوتر زیرا سخت نبودند چه برسد به این که یک بازی بیاید که کلا فقط درجه سختی وحشتناک داشته باشد و بگوید همین است که هست. می خواهی بخواه نمی خواهی نخواه!!

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

به سختی سنگ، به ابهت نینجا…

درست است که آغاز کننده اصلی موج ساخت بازی های دشوار و هاردکور در نسل هفتم و بعد از آن آقای میازاکی است و نام وی را بیشتر در این زمینه می شنویم اما یک فرنچایز دیگر هم بود که در نسل ششم و چند سال قبل از عرضه اولین بازی میازاکی یعنی دیمونز سولز منتشر شد و درجه سختی خیلی بالا و مرگباری داشت. این فرنچایز بی نظیر  Ninja Gaiden نام داشت و در سال ۲۰۰۴ ابتدا برای کنسول ایکس باکس منتشر شد و آغازی بود بر یک سری بسیار زیبا و شدیدا هاردکور. نسخه های ایکس باکس این سری بدون نام اضافه و تنها با شماره عرضه شدند یعنی نینجا گایدن ۱ و ۲ ولی نسخه های پلی استیشن ۳ این سری که هر دو یک سال بعد از عرضه بازی برای ایکس باکس و ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شدند در انتهای نام خود کلمه سیگما را نیز می دیدند و Ninja Gaiden Sigma و Ninja Gaiden Sigma 2 نام داشتند که در این مطلب قصد داریم تا در خصوص نسخه دوم بازی بر روی پلی استیشن ۳ یعنی عنوان Ninja Gaiden Sigma 2 صحبت کنیم. البته اصلا گمان نکنید که این مطلب فقط مربوط به نسخه سیگما ۲ است و می توان آن را به عنوان بررسی نسخه دوم بازی بر روی ایکس باکس ۳۶۰ نیز قلمداد کرد زیرا که عنوان Ninja Gaiden Sigma 2 در حقیقت نسخه بهبود یافته و آپدیت شده بازی Ninja Gaiden 2 بود که یک سال بعد از عرضه نسخه دوم برای ایکس باکس ۳۶۰ یعنی در سال ۲۰۰۹ برای کنسول پلی استیشن ۳ نیز منتشر گردید و البته در سال ۲۰۱۳ نسخه پلی استیشن ویتای این بازی نیز عرضه شد.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

Ninja Gaiden Sigma 2 در حقیقت نسخه بهبود یافته و آپدیت شده بازی Ninja Gaiden 2 بود که یک سال بعد از عرضه نسخه دوم برای ایکس باکس ۳۶۰ یعنی در سال ۲۰۰۹ برای کنسول پلی استیشن ۳ نیز منتشر گردید

Ninja Gaiden Sigma 2 یک عنوان هک اند اسلش و اکشن ماجرایی بود که توسط Team Ninja ساخته شده و نسخه ایکس باکس ۳۶۰ آن که Ninja Gaiden 2 نام داشت در سال ۲۰۰۸ توسط مایکروسافت و نسخه پلی استیشن ۳ آن توسط Tecmo در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. این بازی دنباله و نسخه دومی بود بر عنوان تحسین شده و زیبای Ninja Gaiden که در سال ۲۰۰۴ منتشر شده بود. در واقع باید گفت این فرنچایز یک شروع رویایی داشت و زمانی که بازی اول سری در سال ۲۰۰۴ برای ایکس باکس منتشر گردید موفق شد تا متای ۹۱ را کسب کرده و سال بعد یعنی ۲۰۰۵ که نسخه پلی استیشن ۳ آن یعنی Ninja Gaiden Sigma منتشر شد نیز توانست موفق عمل کند و متای ۸۸ را کسب نمود. همچنین در سال ۲۰۰۵ یک نسخه انحصاری ایکس باکس با نام Ninja Gaiden Black نیز منتشر شد که بهترین نسخه کل این سری تا به امروز به حساب می آید و متای رویایی ۹۴ را کسب نمود. بارزترین خصوصیت عنوان Ninja Gaiden Sigma 2 به مانند نسخه اول دشواری بالای آن بود که به نوعی می توان گفت امضای این فرنچایز محسوب می شد و واقعا در آن زمان خبری از بازی های سخت و هاردکور مانند امروز که خیلی از سازندگان بعد از دیدن موفقیت سوی سولز، بازی های سخت می سازند، نبود و سری Ninja Gaiden یک بازی خاص و کاملا یونیک در بازار آن زمان به حساب می آمد.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

داستان و شخصیت ها و روایت داستان در بازی Ninja Gaiden Sigma 2 تنها در حدی است که گلیم بازی را از آب بیرون بکشد و دلیلی نسبتا خوب و هیجان انگیز به بازیباز برای قلع و قمع کردن دشمنان بدهد تا وی را تا انتها همراه خود داشته باشد.

بازی Ninja Gaiden 2 که حالا عنوانی شناخته شده و مورد انتظار به حساب می آمد و دیگر مانند نسخه اول یک سورپرایز نبود، بعد از انتشار موفق شد تا بازخوردهای خوب و موفقی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نماید و امتیاز متای ۸۱ زا کسب کرد و نسخه Ninja Gaiden Sigma 2 که سال بعد برای پلی استیشن منتشر شد هم امتیاز متای ۸۳ را به خود اختصاص داد. با وجود موفقیت این نسخه اما وقتی امتیاز آن را در مقایسه با نسخه اول که متای ۹۱ داشت مقایسه می کنیم، به نظر می رسد که بازی دوم ضعیف از از عنوان اول باشد ولی به هیچ عنوان اینطور نبود. بازی دوم تمامی خصوصیات مثبت نسخه اول را دارا بود و حتی آن را بهبود بخشیده بود. تنها موردی که باعث شد تا امتیاز این نسخه نسبت به بازی اول افت داشته باشد، این بود که بازی اول یک سورپرایز برای صنعت بازی به حساب می آید و یک عنوان خلاقانه بود که درجه سختی بالا را به ارمغان آورده بود، اما نسخه دوم دیگر اینطور نبود و در واقع همان چیزی بود که همه انتظارش را داشتند، یعنی عنوانی مانند بازی اول با گرافیک بهبود یافته به سبب پیش رفتن یک نسل و بهبود مکانیک ها و المان های عنوان بی نظیر نخست. در واقع نکات اضافه و جدید خیلی خیلی زیادی نسبت به بازی اول نداشت و شاید هم واقعا نیاز نبود که سازندگان این کار را انجام دهند زیرا بازی اول در قلب بازیبازان جای گرفته و فرمول موفقی را تثبت کرده بود اما خب منتقدان انتظار داشتند که با تغییر یک نسل بازی دوم هم به اندازه یک نسل عوض شود که باید بگویم در این مورد به هیچ وجه با این نظر موافق نیستم زیرا اگر بازی به اندازه یک نسل عوض شود همین منتقدان می آیند می گویند این دیگر نینجا گایدن نیست!

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

ریو هایابوسا به جرات از با ابهت ترین نینجاهای دنیای بازی های رایانه ای به شمار می رود و با لباس مشکی و بدن ورزیده و نقابی که بر صورت دارد و چشم های رنگی اش کاملا مناسب قرار گرفتن در نقش یک شخصیت اصلی قدرتمند و با جذبه است

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بخش های مختلف بازی Ninja Gaiden Sigma 2 بپردازیم و آن را از زوایای مختلف برای شما عزیزان تحلیل نماییم تا اطلاعات کاملی را از این بازی زیبا کسب کرده و شاید هم خاطرات شیرین و البته دشواری که با این بازی داشته اید برایتان تداعی گردد و یا این که احیانا اگر این بازی زیبا را از قلم انداخته اید اکنون به سراغ تجربه آن بروید و شاید هم به سراغ تجربه دوباره آن. پس اگر علاقمند به عنوان زیبای Ninja Gaiden Sigma 2 هستید و قصد دارید تا اطلاعات بیشتری از این بازی داشته باشید با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مطلب نقد و بررسی بازی Ninja Gaiden Sigma 2 همراه شوید. یک بار دیگر نیز تکرار می کنم که دلیل آن که از این مطلب به عنوان بررسی Ninja Gaiden Sigma 2 نام می بریم به این خاطر است که نسخه تجربه شده بازی برای نوشتن این مطلب نسخه پلی استیشن ۳ بوده است که Ninja Gaiden Sigma 2 نام دارد وگرنه در حقیقت این مطلب می تواند همان بررسی عنوان Ninja Gaiden 2 نیز قلمداد شود.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

بارزترین خصوصیت عنوان Ninja Gaiden Sigma 2 به مانند نسخه اول دشواری بالای آن بود که به نوعی می توان گفت امضای این فرنچایز محسوب می شد و واقعا در آن زمان خبری از بازی های سخت و هاردکور مانند امروز که خیلی از سازندگان بعد از دیدن موفقیت سوی سولز، بازی های سخت می سازند، نبود و سری Ninja Gaiden یک بازی خاص و کاملا یونیک در بازار آن زمان به حساب می آمد.

Ninja Gaiden Sigma 2 در زمینه داستان و روایت آن، نسبتا موفق عمل می کند و داستان بازی و نحوه روایتش، آن قدری جذابیت دارد که بتواند بازیباز را به خود علاقمند نگاه دارد و بازیباز کلا یادش نرود که بازی داستانی هم دارد! اما توان و قدرت داستان و روایت بازی فقط در همین حد است و نه بیشتر. در واقع داستان عنوان Ninja Gaiden Sigma 2 و به طور کلی سری نینجا گایدن را هرگز نمی توان جزو داستان های قدرتمند و دارای روایت جذاب در نسل هفتم بازی های رایانه ای محسوب کرد اما در دسته داستان و روایت های ضعیف نیز قرار نمی گیرند که بازیباز بلافاصله از کنار آن ها بگذرد و داستان بازی را به طور کلی کنار بگذارد. داستان بازی یک سال بعد از وقایع عنوان Ninja Gaiden Black اتفاق می افتد و اکنون master blacksmith Muramasa در شهر توکیو مغازه ای را راه اندازی کرده است. بعد از مدتی یک مامور سی آی ای به نام Sonia به مغازه می رود و سراغ Ryu Hayabusa را می گیرد تا خبر حمله گروهی از نینجاها به نام Black Spider به روستای Hayabusa Village را برای سرقت Demon Statue به ریو بدهد اما ناگهان اعضای گروه Black Spider وارد می شوند و سونیا را گرفته و با خود می برند. ریو به خانه باز می گردد و پدرش Joe Hayabusa را پیدا می کند که در حال مبارزه با Genshin که رهبر گروه عنکبوت سیاه است می باشد. طی فعل و انفعالاتی که رخ می دهد Demon Statue برده شده و پدر ریو از او درخواست می کند که به دنبال آن برود… همان طور که مشاهده می کنید می توان گفت داستان و شخصیت ها و روایت داستان در بازی Ninja Gaiden Sigma 2 تنها در حدی است که گلیم بازی را از آب بیرون بکشد و دلیلی نسبتا خوب و هیجان انگیز به بازیباز برای قلع و قمع کردن دشمنان بدهد و وی را تا انتها همراه خود داشته باشد.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

سولز!!!

Ninja Gaiden Sigma 2 در چایگاه یک بازی نسل هفتم از گرافیک و جلوه بصری خوب و زیبایی بهره مند است و می تواند از این لحاظ کاملا بازیبازان را راضی نگاه دارد، این نسخه نسبت به بازی اصلی که یک سال قبل از این برای ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شده بود بهبودهای گرافیکی را به خود دیده است و از برخی جهات شاهد گرافیک صیقل یافته تر و زیباتری نسبت به نسخه اولیه بازی هستیم. البته که نمی توان آن را در زمره برترین بازی های نسل هفتم از لحاظ بصری قرار داد اما به هیچ وجه نیز شاهد یک بازی بی کیفیت یا سطح پایین گرافیکی نیستیم و عنوانی زیبا و جذاب را از لحاظ گرافیک فنی و طراحی هنری شاهد هستیم. از دیدگاه گرافیک فنی باید گفت Ninja Gaiden Sigma 2 موفق عمل کرده است و بازی روان و بدون مشکل اجرا می‌شود. در طول تجربه بازی هرگز شاهد افت فریم نبودم و حتی در صحنه‌های شلوغ نیز نرخ فریم‌ ریت بازی، با ثبات و پایدار باقی می‌ماند و به تجربه شما خدشه‌ای وارد نمی‌کند. نورپردازی در بازی به خوبی انجام گرفته است و در این بخش نیز مشکل خاص و قابل ذکری مشاهده نمی‌شود. در مبحث گرافیک فنی البته مشکلات کوچکی نیز مشاهده شد که قابل ذکر هستند. گاهی برخی تکسچرها و بافت‌ها در محیط بازی خصوصا وقتی که به آن ها نزدیک می شوید کیفیت بسیار ضعیفی دارند که البته با توجه به زمان عرضه بازی می توان گفت این مورد در اکثر عناوین آن زمان نیز به چشم می آمد اما به هر شکل همان زمان هم عناوینی بوده اند که در این بخش هم کاملا با کیفیت و بی نقص عمل کرده اند. نهایتا اگر از این ایرادات کوچک گرافیکی در بازی بگذریم باید گفت سازندگان موفق شده‌اند تا یک بازی روان و پایدار را برای بازیبازان فراهم کنند.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

نینجای کی بودی تو؟!!!

 طراحی هنری بازی و محیط های آن فوق العاده زیبا و مناسب سبک و داستان بازی انجام شده اند و کار طراحان هنری بازی در زمینه طراحی و تنوع مراحل، موفقیت‌آمیز و قابل تحسین است.. طراحی شخصیت های بازی نیز فوق العاده عالی انجام شده است و در راس آنها خود شخصیت اصلی و نینجای قدرتمند بازی یعنی ریو هایابوسا قرار دارد که به جرات از با ابهت ترین نینجاهای دنیای بازی های رایانه ای به شمار می رود و با لباس مشکی و بدن ورزیده و نقابی که بر صورت دارد و چشم های رنگی اش کاملا مناسب قرار گرفتن در نقش یک شخصیت اصلی قدرتمند و با جذبه است. طراحی دشمنان بازی نیز بسیار مناسب و جذاب صورت گرفته است و شاهد حضور انواع و اقسام دشمنان انسانی و هیولاها در بازی هستیم که به زیبایی طراحی شده‌اند و همین طور باس های فوق العاده بازی نیز طراحی های معرکه ای دارند که به واقع قابل تحسین است. در نهایت باید گفت Ninja Gaiden Sigma 2 موفق شده است تا از لحاظ گرافیکی در سطحی با کیفیت عمل کند تا شاهد بازی زیبایی از لحاظ بصری باشیم. Ninja Gaiden Sigma 2 عنوانی زیبا و شسته رفته به نظر می‌رسد و چه از لحاظ روان اجرا شدن بازی و نورپردازی و چه از منظر طراحی مراحل و دشمنان و… شاهد عنوانی شایسته هستیم. به واقع غیر از کیفیت پایین برخی تکسچرها و بافت ها هیچ مشکل خاصی در این بخش وجود ندارد و گرافیک فنی مناسب در ترکیب با طراحی هنری زیبای بازی، یک خروجی کاملا چشم نواز و قابل قبول را پدید اورده اند که مناسب و هماهنگ با داستان بازی عمل می کند.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

در این نسخه هم شاهد مبارزاتی فوق العاده عالی و چالش برانگیز، یک هک اند اسلش بسیار خوش ساخت و یک گیم پلی سریع و هیجان انگیز سرشار از خشونت و کمبوهای مختلف هستیم که شما را هر لحظه علاقمند و متمرکز به بازی نگاه می دارد

در Ninja Gaiden Sigma 2 شاهد یک گیم پلی بسیار جذاب و لذتبخش که از یک عنوان اصیل هک اند اسلش هاردکور انتظار داریم هستیم که البته تغییراتی را نیز نسبت به بازی اول در جهت بهبود به خود دیده است. در واقع Ninja Gaiden Sigma 2 در بخش گیم پلی تقریبا همان روند نسخه اول را به صورت بهبود یافته و با اضافاتی جذاب دنبال کرده است و در این نسخه هم شاهد مبارزاتی فوق العاده عالی و چالش برانگیز، یک هک اند اسلش بسیار خوش ساخت و یک گیم پلی سریع و هیجان انگیز سرشار از خشونت و کمبوهای مختلف هستیم که شما را هر لحظه علاقمند و متمرکز به بازی نگاه می دارد و انواع و اقسام سلاح و حملات مختلف و متنوع را در طول بازی در اختیار شما می گذارد. ریو هایابوسا شخصیتی فوق العاده قدرتمند است و از حملات بسیار سریع و مرگبار و حرکات برق آسایی بهره مند است که البته برای غلبه بر دشمنان قدرتمند و جان سخت بازی باید نیز چنین می بود زیرا که مبارزات بازی تقریبا در تمامی مواقع به معنای واقعی کلمه دشوار هستند و به راحتی نمی توانید با فشردن بی هدف و پشت سر هم دکمه ها کاری از پیش ببرید.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

بازی خیلی کم خشونت دارد!!! خیلی یواش!!

تنوع دشمنان در بازی بسیار مناسب است و در این زمینه به هیچ وجه کمبودی مشاهده نمی شود زیرا که انواع و اقسام دشمنان انسانی و هیولاها و … از ضعیف و معمولی گرفته تا فدرتمند و بسیار مرگبار در بازی وجود دارند و بر سر شما خراب می شوند. از لحاظ باس فایت ها نیز به معنای واقعی شاهد یک عنوان فوق العاده عالی هستیم و تعداد زیادی باس فایت های مختلف و بسیار جذاب در این عنوان به شدیدترین شکل ممکن قصد جان شما و ریو هایابوسا را دارند! در خصوص طراحی محیط و مراحل بازی باید گفت در Ninja Gaiden Sigma 2 شاهد تنوع نسبتا خوبی هستیم و از محیط های باز و آفتابی گرفته تا مراحل خیابانی، مراحل داخل خانه های کلاسیک ژاپنی و یا مناطق تاریک و غار مانند، همه و همه در بازی وجود دارند و اجازه نمی دهند تا بازیباز خسته شود. همچنین چینش خوب مراحل نیز در این بین بسیار مهم و تاثیرگذار است که سبب شده است بازی متنوع تر نیز به نظر برسد.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

داری درست می زنی!!

تنوع سلاح ها و ارتقاها و … در بازی فوق العاده است و با جلو رفتن در روند داستانی بازی، ریو انواع سلاح های گوناگون و کاملا متفاوت از یکدیگر را به دست می آورد که هر کدام کمبوها و فنون و حملات مختلفی دارند و تنوع مبارزات را کاملا حفظ می کنند. همچنین هر کدام از این سلاح ها قابل ارتقا هستند و می توانید آن ها را به درجات بالاتر نیز ارتقا داد. یکی از نکات عجیب نسخه سیگما ۲ نسبت به نسخه اصلی دوم بازی حذف شدن گزینه های بلک اسمیث است که در بازی اصلی شما می توانستید با خرج کردن Karma آیتم های خود را هر طور می خواهید ارتقا دهید اما در این نسخه در هر فروشگاه یک ارتقا به دست می آورید یعنی اصطلاحا one level up per shop و به شما اجازه داده نمی شود که هیچ سلاحی را تا رد کردن تقریبا نیمی از بازی تا انتها ارتقا دهید. درست است که با این روش بازیباز مجبور می شود از همه سلاح ها استفاده کند و نهایتا تجربه غنی تری از بازی کسب نماید اما در هر حال این یک سلب آزادی از وی محسوب می شود و ما باید بتوانیم هر طور که خودمان می خواهیم و به هر شکلی که مایل هستیم ارتقاها را روی یک سلاح یا روی همه انجام دهیم و این موضوع در نسخه اصلی دوم وجود داشت اما در نسخه سیگما ۲ تغییر کرده است که به نظر من این روش جدید زیاد جالب نیست.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

خیلی سر به هوا شده دیگه!!!

Ninja Gaiden Sigma 2 از لحاظ درجه سختی، عنوانی بسیار چالش برانگیز و دشوار است و همانطور که مقداری قبل تر خدمت شما عرض کردم به هیچ وجه شاهد یک بازی روتین مانند تمامی دیگر بازی های هک اند اسلش، مخصوصا در زمان انتشار بازی در نسل هفتم نیستیم که با دکمه زنی های بیهوده راه خود را باز کنید نیستیم و مبارزات بازی نیاز به دقت بسیار بالایی دارند و حداکثر تمرکز شما را می طلبند زیرا که دشمنان قدرتمندی در بازی منتظر شما هستند که مانند شما بسیار هم سریع حرکت می کنند و باید به موقع در برابر آن ها واکنش نشان دهید وگرنه کارتان را تمام خواهند کرد. یکی از مشکلات بازی هم که در برخی موارد گریبان شما را می گیرد مربوط به همین دشواری بازی است که در برخی بخش های بازی به صورت کاملا ناعادلانه و بی منطق در بازی لحاظ شده است و درچه سختی به صورتی غیر معقول شما را آزار می دهد. مثلا در عناوین سولز و بلادبورن شما هرگز شاهد چنین موضوعی نیستید و هیچ گاه بازی سختی مسخره و بی دلیل و بیش از جد و بدون راه چاره ای را بر سر شما آوار نمی کند و تک تک یخش های بازی و سختی وحشتناک آن ها هم با فکر چیده و قرار داده شده اند اما در Ninja Gaiden Sigma 2 گاهی اینطور نیست و بارها و بارها و بارها در بخش هایی از بازی به صورت غیر منطقی کشته خواهید شد و اعصابتان به هم می ریزد.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

کی از نکات عجیب نسخه سیگما ۲ نسبت به نسخه اصلی دوم بازی حذف شدن گزینه های بلک اسمیث است که در بازی اصلی شما می توانستید با خرج کردن Karma آیتم های خود را هر طور می خواهید ارتقا دهید اما در این نسخه در هر فروشگاه یک ارتقا به دست می آورید یعنی اصطلاحا one level up per shop و به شما اجازه داده نمی شود که هیچ سلاحی را تا رد کردن تقریبا نیمی از بازی تا انتها ارتقا دهید. درست است که با این روش بازیباز مجبور می شود از همه سلاح ها استفاده کند و نهایتا تجربه غنی تری از بازی کسب نماید اما در هر حال این یک سلب آزادی از وی محسوب می شود

جتی همین سازنده و خالق سری نینجا گایدن یعنی تیم نینجا نیز در عنوان نسل هشتمی اش یعنی Nioh دیگر این اشتباه را تکرار نکرده است و مشخص است که خوب از سری سولز و بلادبورن بهره برده تا تمام بخش های حتی بسیار سخت بازی نیز قابل توجیه و منطقی باشند و بازیباز آن ها را قبول کند. دیگر ایرادی که در این نسخه به مانند بازی اصلی و در بخش گیم پلی به چشم می خورد و رفع نشده است، دوربین بازی است که واقعا نوع حرکت و قرار گرفتن آن در برخی مواقع بازی و مبارزات و … بسیار آزار دهنده می شود و با این که این موارد تعداد زیادی ندارند اما حتما چند باری اعصاب شما را به هم خواهند ریخت و شاید باعث کشته شدنتان شود. از لحاظ سطح دشواری همان طور که اشاره شد و حتما هر بازیبازی هم در مورد سری نینجا گایدن می داند، Ninja Gaiden Sigma 2 به سنت همیشگی این سری یک عنوان بسیار بسیار سخت و چالش برانگیز و اصطلاحا هاردکور به حساب می آید. مبارزات بازی در سطح بسیار عالی از هیجان و سرعت و جذابیت قرار دارند و به هیچ وجه شاهد مبارزاتی سطحی نیستیم. در واقع قدرت بالای دشمنان بی رحم و مروت بازی باعث رقم خوردن مبارزاتی مرگبار و جذاب می شود که بسیار نیاز به دقت و تمرکز شما دارند.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

نبردهای بازی کاملا دارای وزن و قدرتمند و دشوار هستند که ابن باعث هر چه بهتر شدن گیم پلی بازی مخصوصا برای علاقمندان بازی های هاردکور شده است و بازیباز را بیشتر به بازی جذب می کند. گیم پلی و مبارزات بازی در Ninja Gaiden Sigma 2 بدون شک بهترین بخش بازی هستند و شاهد عنوانی کاملا یونیک و با اصالت در این بخش هستیم که در زمان انتشار آن هیچ عنوان شبیه به آن وجود نداشته است و سازندگان واقعا با خلق چنین عنوان دشواری دست به ریسکی بزرگ زده اند. در نهایت در مورد بخش گیم پلی عنوان Ninja Gaiden Sigma 2 باید گفت این بخش قدرتمندترین قسمت این بازی محسوب می شود و یکی از برگ های برنده پرتعداد این عنوان هاردکور، مبارزات فوق العاده دشوار و بی نهایت جذاب، سریع و لذتبخش آن هستند که هر بازیبازی را هیجان زده می کنند و به وجد می آورند و البته گاهی هم به فحش می آورند!! Ninja Gaiden Sigma 2 از لحاظ گیم پلی و مبارزات کاملا نمره قبولی دریافت می کند و بی شک بهترین و چذاب ترین بخش این بازی، گیم پلی معرکه و چالش برانگیز آن است.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

از لحاظ باس فایت ها به معنای واقعی شاهد یک عنوان فوق العاده عالی هستیم و تعداد زیادی باس فایت های مختلف و بسیار جذاب در این عنوان به شدیدترین شکل ممکن قصد جان شما و ریو هایابوسا را دارند

صدا گذاری شخصیت ها و ساخت موسیقی های بازی در Ninja Gaiden Sigma 2 کاملا مناسب و استاندارد انجام گرفته است و در واقع باید گفت در صداگذاری شخصیت های بازی نقص بزرگی مشاهده نمی شود و صداگذاران بازی کار خود را به خوبی انجام داده اند. صداگذاری های محیطی بازی نیز به خوبی صورت گرفته است و در این بخش نیز شاهد ضع خاصی در بازی نیستیم. سازندگان موسیقی Ninja Gaiden Sigma 2 نیز کار خود را خوب و قابل قبول انجام داده و نمی توان از موسیقی های این بازی ایراد خاصی گرفت و البته که نمی توان هم آن ها را به عنوان نقطه قوت بزرگ بازی در نظر گرفت و موسیقی های بازی را بسیار به یادماندنی توصیف کرد. در واقع موسیقی های عنوان Ninja Gaiden Sigma 2 کاملا مناسب حال و هوای خود بازی هستند و با داستان و دنیای بازی و فضای آن همخوانی و مطابقت دارند ولی هرگز این گونه نیستند که بخواهید آن ها را به صورت مجزا و به تنهایی نیز گوش دهید و لذت ببرید. در خصوص صداگذاری شخصیت ها در بازی ذکر این نکته لازم است که صداگذاری برخی از آن ها در مواقعی بی روح و خشک به نظر می رسد و گاها حس می شود که صداگذاری آن ها می توانست با احساس تر و با حس و حال عمیق تری انجام بگیرد اما این مورد همیشگی نیست و در برخی قسمت های کوتاه حس می شود. نهایتا باید گفت صداگذاری و موسیقی در بازی Ninja Gaiden Sigma 2 استاندارد و قابل قبول انجام گرفته است و با این که نمی توان آن ها را در زمره بهترین هاینسل هفتم قلمداد کرد، ایراد خاصی را نیز نمی توان از آن ها گرفت.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری…

Ninja Gaiden Sigma 2 و البته Ninja Gaiden 2 عناوینی نیستند که از کنار آن ها بگذرید و خود را از چشیدن طعم لذت تجربه آن ها محروم نمایید. تنها دلیلی که برای بازی نکردن این عنوان موجه است تمایل و توانایی نداشتن برای انجام بازی های سخت و هاردکور است وگرنه هر بازیبازی از تجربه کردن عنوانی به این خوش ساختی و هیجان لذت خواهد برد. اگر هم که از طرفداران سبک هک اند اسلش و بازی های هاردکور مانند سولز و… هستید که خب دیگر تجربه Ninja Gaiden Sigma 2 از نان شب هم برایتان واجب تر است. عنوانی که یک معجون و مخلوط کاملا همگون و یکدست است از نکات مثبتی که انتظار داریم یک بازی فوق العاده زیبای هک اند اسلش و هاردکور داشته باشد. حتی اگر امروز نیز به سراغ تچربه این عنوان زیبا برویم به هیچ وجه دیر نیست و Ninja Gaiden Sigma 2 همچنان یک هک اند اسلش هاردکور بی نظیر است که می تواند ساعت ها سرگرمتان کند. Ninja Gaiden Sigma 2 را بازی کنید… حتما هم بازی کنید.

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

راستین کوله

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا
روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا
روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا
روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا
روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا
روزی روزگاری: به سختی سنگ، به ابهت نینجا… | نقد و بررسی بازی  Ninja Gaiden Sigma 2 - گیمفا