گیمفاوب سایت خبری تحلیلی بازی های ویدئویی
English
ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice برروی کنسول‌ها

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice برروی کنسول‌ها

مقایسه فنی و گرافیکی بازی‌های مختلف برروی پلتفرم های گوناگون، همیشه جذابیت خاصی برای بازی‌بازان دارد. بررسی عملکرد بازی ها و چگونگی اجرای آن ها برروی پلتفرم های مختلف، نه تنها باعث می‌شود تا جزئیات منحصر به فردی را کشف کنیم، بلکه می‌توانیم با آگاهی فنی بیشتری به تجربه بازی مورد نظر بپردازیم. با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی با گیمفا همراه باشید.

بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice روند ساخت طولانی و پر دردسری را پشت سر گذاشت. این بازی که نام استودیوی مشهور و اکشن ساز نینجا تئوری را در بالای سر خود می‌دید، در هنگام معرفی، بازی‌بازان و طرفداران را به شدت خوشحال کرد اما پس از تاخیر های طولانی و نا امید کننده، دیگر کسی چشم امید زیادی به آن نداشت. پس از مدت‌ها سکوت خبری، سازندگان از ادامه روند ساخت بازی خبر دادند و به انشار اطلاعات و نمایش‌های مختلف از این بازی اکشن Hack & Slash پرداختند. Hellblade: Senua’s Sacrifice طبق اطلاعاتی که منتشر می‌شد و نمایش‌هایی که از آن می‌دیدیم، بازی خوش ساخت و خوبی به نظر می‌آمد اما زمانی که مشخص شد این بازی تنها به وسیله یک تیم ۲۰ نفره ساخته می‌شود، سر و صداهای بسیاری به پا شد. حال که Hellblade عرضه شده و آن را تجربه کرده‌ایم، متوجه می‌شویم بازی چه از نظر فنی و چه از نظر گیم‌پلی، در حد یک بازی AAA و بزرگ است اما هم قیمت کمتری نسبت به بازی های بزرگ دارد و هم به نوعی مستقل و بدون ناشر و تهیه کننده است.

از دیگر موارد و بخش‌ های بازی که بگذریم، به بحث خودمان، یعنی بحث فنی و گرافیکی آن می‌رسیم که می‌توان گفت تیم سازنده کوچک بازی به نوعی ما را غافلگیر کرده و خروجی نسبتا خوبی را برروی کنسول‌های سونی ارایه داده‌اند (بازی علاوه بر پلتفرم رایانه‌های شخصی، تنها برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ پرو در دسترس است).

بازی روی پلی‌استیشن ۴ پرو و با رزولوشن ۱۴۴۰p قطعا زیباتر و دقیق تر به نظر می‌رسد اما این زیبایی به همین جا ختم شده و مزیت دیگری بین دو نسخه یافت نمی‌شود.

اگر بخواهیم تنها از یک کلمه برای بحث فنی و گرافیکی Hellblade: Senua’s Sacrifice استفاده کنیم، به کلمه «هوشمندی» می‌رسیم؛ استودیوی نینجا تئوری که با استفاده از موتور قدرتمند آنریل انجین ۴ دست به ساخت بازی زده، با هوشمندی تمام، تعادل را بین نرخ فریم و رزولوشن اجرایی بازی برقرار کرده تا بازی هم برروی پلی‌استیشن ۴ و هم برروی پلی‌استیشن ۴ پرو خوب و قابل قبول به نظر برسد. ابتدا از نسخه پلی‌استیشن ۴ آغاز می‌کنیم؛ بازی برروی این کنسول با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا می‌گردد اما برای بالا ماندن نرخ فریم، سازندگان همواره از رزولوشن داینامیک و پویا در مواقع لازم استفاده کرده‌اند (هر چند که بازی‌باز متوجه آن ها نخواهد شد). در مورد نرخ فریم بازی، نینجا تئوری از هیچ قفل یا محدود کننده‌ای استفاده نکرده و در همه حالت ها همین موضوع را مشاهده می‌کنیم.

در همین صحنه‌های آرام و بدون درگیری نیز رزولوشن به صورت پویا و داینامیک در حال تغییر است تا نرخ فریم پایین نیاید.

به نسخه‌ پلی‌استیشن ۴ پرو بازی که بپردازیم، ۳ حالت اجرایی مختلف پیش رویمان قرار می‌گیرد. بازی‌بازانی که صاحب یک تلویزیون ۴K هستند، می‌توانند Hellblade: Senua’s Sacrifice را با رزولوشن ۱۴۴۰p اجرا کنند؛ این در حالی است که برای بازی‌بازانی که نرخ فریم برایشان اهمیت زیادی دارد و می‌خواهند بازی را روی نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه بازی کنند نیز حالتی در نظر گرفته شده (کاهش رزولوشن) و در آخر کسانی که تلویزیون استاندارد ۱۰۸۰p دارند می‌توانند بازی را با جزئیات بیشتر و به صورت Downsample مشاهده می‌کنند. در این جا قطعا برای کاربران پلی‌استیشن سوال پیش می‌آید که نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو، به غیر از افزایش رزولوشن تصویر و افزایش نرخ فریم، مزیت های گرافیکی و فنی دیگری نیز دارد یا خیر؛ پاسخ به این سوال کاملا منفی است. Hellblade: Senua’s Sacrifice برروی پلی‌استیشن ۴ پرو هیچ مزیت گرافیکی خاصی مانند افزایش کیفیت بافت ها یا سایه ها نداشته و تنها از رزولوشن بیشتر و نرخ فریم بالاتر بهره می‌برد.

با استفاده از موتور آنریل انجین ۴، استودیوی نینجا تئوری توانسته عنوانی زیبا و چشم نواز خلق کند؛ با این که قطعا در روند ساخت بازی با مشکلات بسیاری مانند مشکل مالی رو به رو شده‌اند.

بیایید کمی بیشتر در مورد رزولوشن داینامیک و پویای بازی صحبت کنیم. پیش از این اشاره شد که بازی روی پلی‌استیشن ۴ معمولی رزولوشن داینامیک دارد و در برخی مواقع و به منظور ثبات نرخ فریم، رزولوشن اجرایی پایین تر از ۱۰۸۰p می‌رسد. این موضوع در نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو بازی نیز صدق می‌کند؛ به این صورت که در برخی مواقع، رزولوشن بازی بین ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p حرکت می‌کند و به صورت هوشمند کم و زیاد می‌شود. نکته جالب در مورد این هوشمندی نینجا تئوری جایی است که رزولوشن بازی گاهی اوقات به جای زمان های پر فشار و شلوغ، در مکان های آرام و بدون درگیری نیز به صورت پویا عمل می‌کند. به عقیده تحلیلگر دیجیتال فاندری، Hellblade: Senua’s Sacrifice یک بازی سنگین و پر تقاضا است که تنها از راه رزولوشن داینامیک می‌توان آن را از نظر فنی به حد مناسب رساند و مهار کرد. می‌خواهیم کمی نیز برروی نرخ فریم و عملکرد بازی روی دو کنسول خانگی سونی صحبت کنیم. همان طور که پیش از این گفته شد، نینجا تئوری هیچ محدودیت نرخ فریمی برای بازی در نظر نگرفته اما این نرخ فریم چگونه است و تا چه حد ثابت باقی می‌ماند؟ Hellblade: Senua’s Sacrifice برروی کنسول پلی‌استیشن ۴ معمولی و پلی‌استیشن ۴ پرو (حالت ۱۴۴۰p) نرخ فریمی بین ۳۰ تا ۴۰ بر ثانیه دارد؛ به این صورت که نرخ فریم بازی بالاتر از ۳۰ بر ثانیه ی مرسوم بوده و در مواقع خاصی به ۴۰ بر ثانیه (یا بیشتر) نیز می‌رسد. این موضوع شاید در نگاه اول خوب و راضی کننده به نظر برسد اما Hellblade عنوانی است که به شدت نیاز به ثابت نرخ فریم دارد و بالا و پایین شدن آن، حتی اگر بالاتر از ۳۰ باشد، تجربه گیم‌پلی را نامناسب می‌سازد. این جا است که حالت ۶۰ فریم بر ثانیه پلی‌استیشن ۴ پرو کار را راحت تر کرده و تجربه گیم‌پلی را بسیار بهتر می‌کند. بازی کردن Hellblade: Senua’s Sacrifice روی این حالت پلی‌استیشن ۴ پرو البته یک قربانی نیز به دنبال دارد که کاهش رزولوشن (تا نزدیکی ۹۰۰p) است اما با این حال تجربه گیم‌پلی بهتری در اختیار بازی‌بازان قرار می‌دهد. قطعا نینجا تئوری باید به فکر عرضه یک به‌رزورسان برای محدود کردن (بخوانید ثابت کردن) نرخ فریم بازی باشد (شاید هم‌اکنون در حال کار برروی آن است). اگر نرخ فریم بازی روی ۳۰ بر ثانیه (یا کمی بیشتر) قفل باشد و یک روند ثابت را مشاهده کنیم، می‌توان گفت که تجربه بازی روی پلی‌استیشن ۴ پرو و با رزولوشن ۱۴۴۰p بسیار خوب و راضی کننده خواهد بود.

قطعا در چنین مبارزه‌ای دوست ندارید نرخ فریم مرتبا بین ۳۰ تا ۴۰ در حال تغییر باشد و حالت ۶۰ فریم بر ثانیه‌ی پرو، تبدیل به بهترین گزینه می‌شود. عجیب است که نینجا تئوری از یک قفل فریم، به مانند نسخه نسل هفتمی بازی DMC استفاده نکرده است تا به صورت ۳۰ فریم بر ثانیه ثابت به تجربه آن بپردازیم.

شما می‌توانید برای بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice برروی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ پرو، ویدیوی تحلیلی زیر را دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو با بالاترین کیفیت ممکن باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری می‌شود):

دانلود ویدیو با رزولوشن ۲۱۶۰p

12345678910(13 رای, میانگین آرا 9٫54 از 10 )
Loading...

برای دنبال کردن گیمفا می توانید از تلگرام و اینستاگرام استفاده کنید.

نظرات

  1. Goodheartedness گفت:

    واقعا بازیه ارزشمندیه نسبت به قیمتش
    کاش روزی برسه همه بازی ساز ها به فکر کیفیت و داستان باشن

    نظر محبوب به انتخاب کاربران 33Thumb up 2Thumb down
  2. امیرووو گفت:

    کاری به زیبا بودن این بازی ندارم.دارم بازیش میکنم و بازی فوقدالعاده ای هست‌.ولی چطور ممکن تا اواسط نسلی که از اولش طبل ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم رو کوبیدن.هنوز استدیوهای سازنده نتونستن به این استاندارد برسن.
    چند تا بازی روی دو کنسول سراغ دارید که واقعا ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم ثابت تو کل بازی داشته باشن.
    کجای کار ایراد داره؟

    26Thumb up 2Thumb down
    • Last Of Us گفت:

      تو پلی استیشن اینجا لیست ۴۰ بازی هستش که ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم هستش
      و در بین این بازی ها تک توک هم ممکنه رزولوشن داینامیک باشه
      https://www.slant.co/topics/3285/~ps4-games-that-run-at-1080p-and-60fps
      البته بازم هستش که تو لیست نیومده.
      یک سری هم روی پرو ۶۰ میشن.
      Rose Rose Rose Rose
      و ۱۳ بازی هم روی ایکس باکس روی ۱۰۸۰ و ۶۰ فریمه که باز مثل پلی ۴ گاهی داینامیکه
      (چون معمولا بازی ها روی ایکس باکس ۹۰۰ پی یا ۷۲۰ پی هستند. لیستش رو قدیم گذاشتم )
      https://www.slant.co/topics/3289/~xbox-one-games-that-run-at-1080p-and-60fps
      Rose Rose Rose Rose Rose
      و اما ایراد کجاست
      یک بازی مثل لست آف آس با اون گرافیک بالاش و جزئیات بالا به صورت ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم روی پلی ۴ معمولی میاد. همینطور آنچارتد ۱ ۲ ۳ و گاد آف وار که قدرت پلی ۴ رو نشون میده. خداییش هم یک کنسول ۳۰۰ دلاری واقعا چه جوری این بازی ها با این گرافیک و جزئیات رو ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم میاره برای من سواله.
      اما در مورد سوالت
      این توضیح بالای من نشون میده هم کم کاری سازندگان هستش
      و هم قدرت کنسول ها. چون این کنسول ها از نظر قدرت برای همون ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم یا مثل ایکس باکس ۹۰۰پی و ۳۰ فریم ساخته شدن نه ۶۰ فریم.
      مثلا یک بازی با گرافیک آنچارتد ۴ و هرایزن و اردر و ویچر ۳ نمیتونند ۶۰ فریم باشن. چون گرافیک و جزئیات و نورپردازی و سایه و انعکاس و پارتیکل ها ( مثل آب آبشار ها ) تو این بازی ها به شدت بالا و با کیفیته.
      پس عادی هم هستش که ۳۰ فریم باشن.
      میتونن روی ۶۰ فریم هم بزارن. ولی یکی مثل دیجیتال فاندری میاد میگه بله بازی از روی ۶۰ فریم اومد روی ۴۰ فریم پس بازی اه پیف هستش و کلی تو سر بازی میخوره. پس سازنده ها روی همون ۳۰ میزارن خیالشون راحت تره.
      و یک نکته دیگه اینکه بازی ها روی کنسول ها میخوان سطح گرافیک و جزئیات تو مرحله رو نزدیک به کامپیوتر نگه دارن. خوب هرچی تعداد مدل ها و جزئیات و نورپردازی و سایه و انعکاس و موشن بلور و امبینت اکلوژن و افکت ها و … بیشتر بشه؟ قدرت کنسول ها برای داشتن فریم ۶۰ پایین تر میاد. همین ۳۰ رو هم که بیارن کلاه رو باید انداخت بالا.
      کلا برای داشتن ۶۰ فریم نیاز به سی پی یو قوی تر و رم قوی تر هم هستش. مثلا همین وان ایکس رو ببین؟ یک بازی مثل ویچر ۳ و جی تی ای و دیسونورد و واچ داگز ۲ و حتی گیرز ۴ روش ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم نمیاد. چون قدرتش پایینه. مخصوصا سی پی یوش. ممکنه تو عدد اسمش ۶ترافلاپس باشه. ولی من برات گرافیک ۴۸۰ و ۹۸۰ و ۱۰۶۰ رو مثال زدم که با حافظه کمتر و ترافلاپس کمتر بازم قدرتشون تو اجرای بازی ها بهتره.
      در کل اینشالا نسل بعد شاهد ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم خواهیم بود

      10Thumb up 20Thumb down
    • amir dadash گفت:

      دوست عزیز پس فکر کردین چرا بازی رو مستقل کردن چون بازی کوتاهه برای همین این کار خیلی راحت تر میشه Wink

      4Thumb up 2Thumb down
  3. Cell گفت:

    چند روز پیش نسخه Pc
    hellblade رو تجربه کردم واقعا گرافیک چشم نوازی داره و unreal engine4 به خوبی استفاده کردن البته تنظیمات high و very high با افت فریم مواجه میشدم
    بازی برای کنسول ps4 عالی بهینه شده
    میشه گفت تفاوتی نیست بین pro و ps4 یا pc Yes
    داستان بازی هم تا اونجا که دقت کردم برای برگردانندن یه نفر از دنیای مردگان هست مثل اینکه دختر loki ( همون Loki خودمون) موفق شده به نفر رو برگردونه و …..
    این بازی فقط برای سرگرم شدن نیست دید روانی یا روانشناسی خاصی داره تمام بازی یا کاراکترها از مشکل شدید روانی رنج میبرن و تا الان در صنعت چنان دیدی به خود ندیده بود
    این بازی مثل God of war مربوط به افسانه های نورس هست
    و اهمیت سازندگان به این موضوع واقعا جای تشکر داره Yes
    در خرید این بازی شک نکنید این نسل با وجود بازیهای بی محتوای زیاد و گران قیمت hellblade مثل یه الماس با محتوا میدرخشه و دقت صدا گذاری و صداها در بازی بی سابقه هست
    اتمسفر بازی شدیدا گیرا هست گرافیک هم جای هیچ بحثی نیست و امیدوارم همه این بازی رو تجربه کنند و مخصوصا اینکه منتظرم نسخه xbox هم برای عزیزان xbox عرضه بشه
    تیم ninja theory بارها خودش رو در نسل های مختلف ثابت کرده و همین نام برای خرید بازی کافی هست Yes

    23Thumb up 2Thumb down
  4. Last Of Us گفت:

    مرسی آقای عالی خانی

    2Thumb up 2Thumb down
  5. Xbox loveriranian گفت:

    چرا آخه این بازی که اینهمه موفقیت کسب کرد برای ما ایکس باکس باز ها نیومد. Frown

    10Thumb up 5Thumb down
  6. Mhsahand گفت:

    اقا میشه زحمت بکشید یه نقد و بررسى کامل از بازى lawbreakers بنویسید؟
    Lawbreakers و این بازى باهم معرفى شدن اما هزار نقد و تحلیل از این بازى گذاشتید اما یه نقد از بازى lawbreakers نزاشتید !

    3Thumb up 0Thumb down
  7. aet گفت:

    به امید روزی زندم که بازی ساز ها به فریم ریت بازی ارزش قائل بشوند.
    الان یه کمپانی درحال کار بر روی نمایشگری با نرخ بروز رسانی ۴۸۰ هرتز هست. بعد برخی میان میگند چشم انسان نمیتونه بیشتر از ۳۰ فریم تشخیص بده …
    اینکه بازی هایی مثل bloodborne یا BoTW بیان روی ۳۰ فریم قفل بشوند دل ادم رو به درد میاره.
    اخرین جایی که ادم انتظار داره تا افراد متعصب به باور های قدیمی رو ببینه دنیای بازی هستش که متاسفانه همین عامل داره مثل یه ضد حال توی دنیای گیمینگ عمل میکنه.
    من که همیشه رزولوشون و تنظیمات رو تا حد ممکن میارم پایین تا فریم ریت برسه به ۶۰. چند سال پیش توی بازی crysis 2 رزولوشن رو اوردم به ۷۲۰p تا برسه به ۶۰fps.
    هیچی جای تجربه روان بازی رو نمیگیره. نه تنظیمات نه رزولوشن

    2Thumb up 6Thumb down
    • aet گفت:

      bloodborne رو هم با چه بهانه ای قفلش کردن رو ۳۰ فریم؟ چون آنلاینه!
      یکی نیست بگه اخه پلتفرم های مقصد این بازی مشخصند. غیر ممکنه که یه نفر از یه نفر دیگه فریم ریت کمتر بگیره مگه این که خودش بخواد و مثلا رزولوشن رو ببره بالاتر.
      سونی هم تصمیماتی میگیره -ـ-

      0Thumb up 3Thumb down
  8. AL1K1NG گفت:

    روی پرو برای ۶۰ فریم شدن ۹۰۰پی میشه؟؟؟
    این ک خیلی ض.ایعه
    گاد اف وار ۳ درسته خیلی گرافیکش از این کمتره ولی فول اچ دی ۶۰ فریم رو پلی۴ معمولی میاد

    6Thumb up 2Thumb down
    • lastofus2 گفت:

      ضایع اون هستش که تو یک کنسول ۵۰۰ دلاری گرون رو با شعار ۴کی واقعی بدی بیرون
      بعد بازی اساسین کرید اورجین و کیلین فلور ۲ رو نتونی ۴کی واقعی بیاری
      بهونه هم هی بیاری واسش
      برو بچه جون

      3Thumb up 4Thumb down
      • AL1K1NG گفت:

        ۱٫مگه من xb1x رو معرفی کردم؟؟برو ب فیل بگو ب من چ ک میتونه یا نه
        ۲٫تا اونجا ک میدونم اساسین روش ۴کی اپ اسکیل میاد لااقل
        ۳٫من فن نیستم بیشتر انتی فن هستم
        ۴٫چرا همه چیو قاطی میکنی برو یبار دیگه کامنتم رو بخون من اصن حتی اشاره ای هم نکردم ب مایکی و حتی مثالم هم از ی هک اند اسلش پلی استیشن بود و بیشتر از کامنتم بر میاد ک دارم پورت بازی رو میکوبم ن کنسول رو
        #متعصب_نباشیم

        2Thumb up 0Thumb down
  9. shahab2695 گفت:

    فکر میکنم مشکل از موتور بازی سازی باشه که بهینه میست روی کنسول!آخه رزیدنت اویل هفت ۶۰ فریم ثابت داده روی ps4 بعد این چی داره که ب زور ۳۰ میده؟

    0Thumb up 0Thumb down
  10. Soldier_313 گفت:

    کفم برید.بازی قشنگیه.
    فقط به نظر من باید اینجور شخصیت هارو قوی هیکل تر درست کنن.اینکه یک دختر نسبتا لاغر و کوچک بازو همچین ضرباتی وارد کنه…!Frown

    0Thumb up 0Thumb down
  11. Abel گفت:

    واقعا این بازی روی پرو یک فاجعه ی به تمام معنا بود…!
    رو PC تمومش کردم و واقعا لذت بردم از داستان و گرافیک و رزولوشن ثابت و فریم ریت مشتی Big Smile)

    0Thumb up 1Thumb down
عضویت در سایت

ثبت نام برای این سایت

A password will be e-mailed to you.

دریافت رمز جدید

لطفا نام‌کاربری یا نشانی رایانامه خودتان را وارد کنید. برای ساخت یک گذرواژه تازه با رایانامه، شما یک پیوند دریافت خواهید کرد.

نام کاربری و یا آدرس ایمیل خود را جهت طی کردن مراحل بازیابی رمز عبور وارد نمایید.
ورود به حساب

جستجو در سایت