تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا
تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا
تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا
تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا

تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو

اشکان عالی خانی
۱۲:۲۳ ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا

مقایسه فنی و گرافیکی بازی‌های مختلف برروی پلتفرم های گوناگون، همیشه جذابیت خاصی برای بازی‌بازان دارد. دیدن عملکرد بازی ها و چگونگی اجرای آن ها برروی پلتفرم های مختلف، نه تنها باعث می‌شود تا جزئیات منحصر به فردی را کشف کنیم، بلکه می‌توانیم با آگاهی فنی بیشتری به تجربه بازی مورد نظر بپردازیم. با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی با گیمفا همراه باشید.

مشخص است که عرضه نسخه های بازسازی شده از نسخه های کلاسیک سری محبوب و افسانه ای Final Fantasy، بخش مهمی از  برنامه های شرکت اسکوئر اینکس برای نسل جدید به حساب می‌آید. پس از عرضه بسیار موفق نسخه بازسازی شده Final Fantasy X و X-2، نوبت به عرضه عنوان Final Fantasy XII می‌رسد.

عنوان Final Fantasy XII: The Zodiac Age مدتی است که برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر شده است و بازی‌بازان قدیمی و طرفداران سرسخت سری می‌توانند با جلوه های بصری و رزولوشن ارتقا یافته، با آن تجدید دیدار کنند. اگر یادتان باشد اسکوئر اینکس، کار بازسازی نسخه های قدیمی فاینال فانتزی برای کنسول های نسل هشتم را با Final Fantasy X و X-2 آغاز کرد و عملکرد این شرکت در ارتقای فنی و به روز کردن بازی تاثیر گذار و خوب بود. اما این موضوع باعث می‌شود تا انتظارمان برای بازسازی Final Fantasy XII بیشتر شود؛ انتظاری که شاید به طور کامل برآورده نشده است (حداقل برروی پلی‌استیشن ۴ پرو).

ابتدا به مقایسه نسخه های پلی‌استیشن ۲ و پلی‌استیشن ۴ می‌پردازیم. خیلی نیازی به جزئیات و توضیحات اضافه نیست که تفاوت ها واقعا تاثیر گذار هستند و بازی از هر نظر بصری، چندین مرحله پیشرفت داشته است. اصلی ترین تفاوتی بین این دو نسخه وجود دارد، رزولوشن تصویر، رزولوشن بافت ها و رزولوشن سایه ها است. بافت های بازی به خوبی در مقیاس بزرگ تر طراحی شده اند تا در تلویزیون های ۱۰۸۰p قابل قبول به نظر برسند. این در حالی است که پیشرفت در بخش سایه‌ها نیز قابل توجه است؛ به غیر از افزایش بسیار رزولوشن سایه‌ها، هم‌اکنون هر شخصیت و جسم به صورت پویا برای خود سایه دارد و برای شخصیت ها، دیگر از سایه‌های دایره ای از پیش تعیین شده نسخه پلی‌استیشن ۲ خبری نیست. نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، نورپردازی و بازتاب‌ آن است که در نسخه پلی‌استیشن ۴ گنجانده شده و صحنه‌ها را بسیار زنده تر و زیبا تر نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال، هم‌اکنون نور پس از برخورد با سپر فلزی شخصیت ها (مخصوصا در میان پرده ها)، بازتاب می‌شود. در آخر به مورد به شدت تاثیر گذار و مهمی به نام Anti-Aliasing می‌رسیم؛ فناوری فوق‌العاده ای که در نسل ششم کنسول ها وجود نداشت و حال، می‌توانیم به لطف آن، تصاویر با کیفیت و لبه‌های به شدت نرم تر و با کیفیت تری را مشاهده نماییم.

تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا

اختلاف های گرافیکی و فنی بین نسخه کلاسیک و نسخه نوین بازی بسیار آشکار است.

تا اینجا و مقایسه نسخه‌های کلاسیک، همه چیز خوب و تحول یافته پیش می‌رود اما موقع آن است که از کم کاری‌های اسکوئر اینکس نیز بگوییم. Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی جدید ترین کنسول شرکت سونی، یعنی پلی‌استیشن ۴ به هیچ عنوان خوب و قابل قبول ظاهر نمی‌شود. اول از همه این مورد که بازی برروی پلی‌استیشن ۴ پرو با رزولوشن ۱۴۴۰p اجرا می‌شود، نه با رزولوشن ۴K Native. خیلی سخت می‌توان باور کرد که یک بازی نسل ششم برروی قدرتمند ترین کنسول حال حاضر بازار، با رزولوشن ۴K اجرا نشود و این قطعا کم‌کاری سازندگان را می‌رساند.

نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age البته مزایای خوبی نیز دارد. یکی از بزرگترین و بهترین آن ها، افزایش رزولوشن بافت ها و نرم تر شدن لبه‌ها به حساب می‌آید. این نکته زمانی به چشم می‌آید که تحلیلگر دیجیتال فاندری، بازی را با استفاده از یک Emulator، به صورت ارتقا یافته و با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا می‌کند و سپس آن را با نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو مقایسه می‌نماید؛ این جا است که مشخص می‌شود همه چیز نرم تر، سایه‌ها طبیعی تر و البته بافت‌ها در مقیاس‌های بزرگ، با کیفیت تر هستند. یکی از موارد مهمی که در نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو بازی به چشم می‌خورد، برآمده شدن طرح ها در معماری‌های آن است؛ به این صورت که تیم سازنده از یک فناوری برای پیکسل بندی کردن این نوع بافت ها استفاده کرده تا سطوح را در تلویزون‌ها بزرگ و با رزولوشن بالا، بهتر و برجسته تر نشان دهد.

تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا

همانطور که مشاهده می‌کنید، سطوح در نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو بسیار برجسته تر به نظر می رسند. همچنین فناوری نورپردازی نسخه های نسل هشت باعث تاثیر گذاری بیشتر در بازی می‌شود

قطعا در به نمایش درآمدن بازی برروی تلویزیون‌های ۴K و بزرگ، از تکنیک ها و فناوری‌های جالبی استفاده شده است اما باز هم نمی‌توان نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو را یک نسخه خوب و قابل قبول برشمرد. وارد قضیه عملکرد و نرخ فریم بازی برروی دو کنسول پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ پرو که برویم، قطعا در نگاه اول همه بازی‌بازان ناامید می‌شوند زیرا قرار نیست نرخ فریم بیش از ۳۰ بر ثانیه را در بازی مشاهده کنیم. به طور شخصی این موضوع به هیچ عنوان برایم قابل قبول نبود و حس می‌کردم برای بازی زحمت خاصی کشیده نشده است اما تحلیلگر دیجیتال فاندری موضوع نهفه و بسیار جالبی را توضیح می‌دهد. اگر یادتان باشد در بازسازی Final Fantasy X و X-2 و همچنین نسخه های کلاسیک این بازی‌ها نیز شاهد نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه بودیم؛ حال، چرا با توجه به قدرت سخت افزاری کنسولی مانند پلی‌استیشن ۴ پرو، نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه به دست نمی‌آید؟ پاسخ سوال این است که مکانیک های اصلی و نوع پردازش صحنه ها در این بازی‌ها، طوری طراحی شده اند که با نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه اجرا شوند و با افزایش نرخ فریم آن‌ها، بازی با موفقیت پردازش نمی‌شود و به طور کلی به هم می‌ریزد. با این حال، با توجه به این که بازی نرخ فریم کاملا ثابتی (مخصوصا روی پرو) دارد فکر نمی‌کنم که نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه مشکلی در روند بازی به وجود آورد و لذت تجربه آن را کاهش دهد

تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا

به شخصه دوست داشتم که نسخه های نسل هشت با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه اجرا شود اما در بازی های کلاسیک فاینال فانتزی، نرخ فریم تنها مخصوص گرافیک بازی نیست بلکه برروی مکانیک های اصلی گیم‌پلی نیز تاثیر میگذارد؛ به عنوان مثال ممکن است صحنه های عجیب و غیر معمولی را ببینیم.

در آخر این نکته را در نظر داشته باشید که Final Fantasy XII: The Zodiac Age یک بازسازی براساس نسخه کلاسیک ژاپنی بازی‌ (به صورت جهانی عرضه شد) است نه نسخه کلاسیک غربی؛ این بدان معنی است تغییرات بسیاری نسبت به نسخه غربی مشاهده می‌شود؛ به عنوان مثال، نقشه بازی روی اسکرین قابل مشاهده است. یکی از تغییرات مهم بین این دو نسخه، نوع استفاده از طلسم ها و جادو ها است. در نسخه غربی، به دلیل کنترل کردن بارگزاری رندر ها، طلسم ها بافر می‌شدند اما هم‌اکنون و با پلی‌استیشن ۴، شما می‌توانید در هر زمان، هر جادو و طلسمی را به صورت همزمان استفاده کنید.

Final Fantasy XII: The Zodiac Age در کل یک تجدید دیدار فوق‌العاده با یکی از نسخه‌های کلاسیک سری فاینال فانتزی برای طرفداران این سری است اما قطعا از نظر فنی می‌توانست بهتر و راضی کننده تر ظاهر شود.

شما می‌توانید برای بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ پرو، ویدیوی تحلیلی زیر را تماشا و دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو با بالاترین کیفیت ممکن باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری می‌شود):

دانلود ویدیو با رزولوشن ۲۱۶۰p

دانلود ویدیو با رزولوشن ۱۰۸۰p

دانلود ویدیو با رزولوشن ۷۲۰p

دانلود ویدیو با رزولوشن ۴۸۰p

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا
تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا
تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا
تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا
تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴پرو - گیمفا