روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا
روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا
روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا
روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur

میثم عبداللهی پور
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

بازی‌های ریسینگ و مسابقه‌ای، بخش مهمی از صنعت بازی‌های ویدئویی را تشکیل می‌دهند. اما درست همانند هر ژانر دیگری، ریسنگ هم خود به دسته‌های بیشتر و خردتری تقسیم می‌شود. این دسته‌ها و به اصطلاح ساب-ژانرهای متفاوت، گستره عظیمی از بازی‌های مختلفی را می‌سازند که سلایق متفاوتی را در بر می‌گیرند. به عنوان مثال، بسیاری از بازی بازها، طرفداران سبک شبیه سازی اتوموبیل رانی هستند و بازی‌های ریسینگ را با درونمایه‌های حقیقی و شبیه سازی دوست دارند. در مقابل بسیاری دیگر از مخاطبان، ترجیح می‌دهند که بازی‌هایی را در سبک ریسینگ تجربه کنند که شیوه رانندگی کردن در آن‌ها به دور از واقعیت بوده و فقط در جهت ساخت سرگرمی باشد.

تختِ گاز

خوش بختانه، عناوین و فرنچایزهای بسیاری وجود دارند که خواسته های هر دو دسته از این طرفداران را برآورده کرده و لبخند رضایت را بر لبان‌شان نشانده باشند. هرچند که در سال‌های اخیر و با افول دردسر ساز سری Need For Speed حلا فقط یک فرنچایز موفق در سبک ریسینگِ آرکید باقی مانده که با اقتدار و موفقیت به راه خود ادامه می‌دهد. سری جوان و البته بسیار دوست داشتنی Forza: Horizon که خودش زیر مجموعه سری شبیه ساز forza است. توانسته با استفاده از فرمولی دوست داشتنی و ارائه سبکی سرگرم کننده، به موفقیت بسیاری در این سبک برسد. این موضوع در کنار تلاش‌های بی وقفه ناشری مثل یوبی سافت برای ساخت عنوانی درخور در سبک ریسینگ آرکید (The Crew)، به خوبی اهمیت این زیر سبک را در میان مخاطبان نشان می‌دهد. اما همانطور که اشاره کردم، با افول بی‌سابقه و ظاهراً تمام نشدنی سری بازی‌هایی که پرچم دار این سبک محسوب می‌شدند، یعنی سری Need For Speed، این سبک هر روز در جاده‌های خاکی فراموشی، دور تر و دور تر رفته و تبدیل به یک افسانه شده است. زیرا از طرفی عدم موفقیت شماره اول سری The Crew و از طرف دیگر، انحصاری بودن سری Forza: Horizon بخشی از جامعه بازی بازها را از این سبک محروم کرده است. این درحالی است که بی شک، در سال‌های اخیر، سری Forza: Horizon سزاوار لقب پادشاهی این سبک است.

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

Blur یک عنوان امیدوار کننده در سبک ریسینگ ارکید

با این همه، در سال ۲۰۱۰ و قبل از فروپاشی کامل سری Need For Speed و همچنین اعلام پادشاهی Forza: Horizon بر چنین سبکی، استدیوهای بسیاری بودند که تلاش کردند عناوینی در خور در این سبک ارائه کنند. در این سال، سه عنوان موفق و تقریباً نام آشنا در سبک ریسینگ آرکید منتشر شدند که همگی موفق بودند،
عنوان اول، یکی از بازی‌های سری NFS بود که با نام کامل Need For Speed: Hot Pursuit شناخته می‌شد. این عنوان که تمرکز بسیاری برروی اکشن و نبردهایی خیابانی در حین رانندگی داشت، توانست توجه مخاطبان و منتقدان را دوباره به سمت سری NFS جلب کند. دومین عنوان، بازی زیبا و تحسین برانگیز و البته پر سر و صدای استدیو Black Rock با نام Split/Second بود. یک بازی بزرگ و جاه طلبانه که با ایده‌هایی جنجالی و به اصطلاح بلک باستری، حسابی سر و صدا کرد و توانست نظرها را به سمت خودش جلب کند. می‌توانید نقد و بررسی دقیق و زیبای این عنوان را به قلم شاهین غمگسار عزیز، در اینجا مطالعه کنید.
اما سومین بازی Blur نام داشت. Blur ساخته کمتر شناخته شده اما جذاب و دوست داشتنی استدیو Bizarre Creations، خالق سری معروف و موفق Project Gotham Racing در سبک ریسینگ آرکید بود. یک بازی جاه طلبانه و جذاب دیگر که توانست با ترکیب کردن المان‌هایی متفاوت از بازی‌های مختلف، به فرمولی جذاب و سرگرم کننده در سبک ریسینگ دست پیدا کند. نکته مهم در رابطه با هرسه این عناوین این است که هیچ وقت، دنباله‌ای برایشان ساخته نشد. سری NFS که حتی پس از گذشت ۷ سال، همچنان در حال آزمون خطا برای دست یابی به یک فرمول ثابت برای رسیدن به موفقیتی پایدار در سری است و همچنان به شکست‌هایش ادامه می‌دهد. استدیو Black Rock هم به واسطه سیاست‌های جدید کمپانی مادرش، یعنی دیزنی، به هیچ عنوان بودجه لازم برای ساخت یک بازی بزرگ را دریافت نخواهد کرد. درحالی که سازنده سومین عنوان، یعنی استدیو Bizarre Creations به سبب سیاست‌های مالی عجیب و غریب، و غیرمنصفانه Activision تعطیل شده است. و از این جهت، است که حتی با وجود منتشر شدن عناوینی موفق وبسیار جذاب در سبک رییسنگ آرکید در سال ۲۰۱۰، حالا و با گذشت ۷ سال، این سبک همچنان در حال فراموشی است.
اما گذشته از بررسی تاریخ و اشاره به سه بازی مهم در این سبک در سال ۲۰۱۰، قصد داریم به نقد و بررسی عنوان سوم، یعنی Blur بپردازیم. بازی زیبایی که با ادغام عناصر بازی‌های کارتینگ و ریسینگ، توانست به موفقیتی چشم گیر دست پیدا کند. با نقد و بررسی Blur همراه گیمفا باشید.

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

یک عنوان درجه یک، که با سهل انگاری ناشر تبدیل به فرنچایزی قدرتمند نشد… حیف!

جشنواره رنگ‌ها

در Blur همه چیز به سادگی در گیم پلی خلاقانه بازی خلاصه می‌شود. در طول بخش تک نفره یا Career Mode بازی کننده‌ها، باید در طول مسیرهایی نام آشنا که همگی بر اساس مکان‌های واقعی ساخته شده‌اند به مسابقه بپردازند. در حقیقت مکانیزم گیم پلی بازی بسیار ساده است. شما با انتخاب خودرو مورد نظر، وارد مسیر شده و باید رانندگی کنید. تنها نکته متفاوت در Blur وجود مربعهای رنگی در طول مسیر است که با برخورد، هریک توانایی خاصی را به شما می‌دهند. این الگو به به طور مستقیم از بازی‌هایی همچون ماریو کارت و یا کرش کارت به Blur امده، و فقط با رنگ و بویی خشن تر و بزرگ سالانه تر، و البته بسیار جذاب تر اجرا شده است. و همین تم بزرگسالانه، در کنار جدی تر شدن، باعث شده رانندگی و کنترل اتوموبیل‌ها به واقعیت نزدیک تر باشد. از این جهت و در نگاه اول blur اصلاً عنوانی پیچیده و یا سرگیجه اور نیست. حتی شاید فرمول استفاده شده در گیم پلی بازی هم چندان نوآورانه به نظر نرسد. اما به محض مواجهه با بازی، درک خواهید کرد که blur به هیچ وجه عنوانی ساده هم نیست. درست است که در میان رانندگی پر زد و خورد و هیجان انگیز بازی نباید هیچ چیز را جدی بگیرید و لذت بردن را سر لوحه کارتان قرار دهید. اما Blur بر خلاف عناوینی که از آن ها الگو گرفته، بازی بسیار دقیقی است.

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

تنوع سلاح‌ها بسیار زیاد است و استفاده‌های متفاوت ان‌ها در شرایط مختلف بازی را چند برابر زیباتر کرده

مسابقات در Blur به لطف سلاح ها و نواوری ها بسیار هیجان انگیز و تنش زا هستند. اما در مرحله ابتدایی زیبایی این بازی، رانندگی کردن است که می‌درخشد. رانندگی در Blur به هیچ عنوان شبیه به واقعیت و عناوین شبیه سازی نیست. اما در مقابل به هیچ عنوان به سادگی بازی‌های همچون ماریو کارت هم نیست. سازنده ها به زیبایی وزن و فیزیکی متناسب با سرعت و ریتم گیم پلی برای بازی‌شان طراحی کرده‌اند. رانندگی کردن در blur بسیار لذت بخش و زیباست. اما کافی است به پیچ‌های تو در تو و جاده‌هایی سخت برسید تا درک کنید که این بازی آن چنان هم که به نظر می‌رسد آسان نیست. در قدم اول باید یاد بگیرید که چگونه ماشینی با وزن بسیار کم را بدون از دست دادن کنترل هدایت کنید. جدا از ویژگی های متفاوتی که هر اتوموبیل در Blur دارد. فیزیک و وزن هر ماشین به طرز غیرقابل انکاری کم است. این مهم به علت سرعت و ریتم بسیار تند گیم پلی در بازی قرار داده شده و بر خلاف تصور، هیچ لطمه‌ای به تجربه بازی وارد نمی‌کند. در حقیقت پس از چند دقیقه کنترل هر ماشین در blur به سرعت با شرایط بازی آشنا خواهید شد. وزن کمتر ماشین ها به شما اجازه می‌دهد که با سرعتی بیشتر از حد معمول تغییر مسیر داده و نسبت به اتفاقات غیر منتظره‌ای که همیشه در مسیر مسابقات رخ می‌دهند واکنش نشان دهید. در واقع، اگر سازنده ها وزن ماشین ها را سنگین تر از آنچه که در بازی قرار داده شده در نظر می‌گرفتند. ریتم تند و هیجان انگیز بازی، به علت کنترل واقعی تر و واکنش های کندتر ماشین ها حتما دچار اشکال می‌شد. وزن کم ماشین ها و سبک کنترل خاص و شناوری که دارند، بازی را از واقعیت دور کرده، اما درجه دقت و دانایی سازندگان را به نمایش می‌گذارد. تیم سازنده به خوبی با شرایط گیم پلی آشنا بوده و برخلاف بسیاری از بازی سازان، می‌دانسته که از مخلوقش چه می‌خواهد. نبردها و سلاح هایی که در بازی قرار دارند، در کنار سبک و شیوه طراحی مسیرها، سیستمی را در رانندگی طلب می‌کرد که به بازی بازها اجازه واکنش‌های سریع را درکنار حس کنترل یک خودرو واقعی بدهد. و سازندگان با خلق سیستم راندن blur به این مهم دست پیدا کردند. در حقیقت هندلینگ و کنترل هر خودرو، با دیگری تفاوت داشته و توانایی‌های متفاوتی را از راننده طلب می‌کند. هندلینگ، شتاب، قدرت و عناصر دیگر در هر خودرو نسبت به دیگری تفاوت داشته و حسی خاص را منتقل می‌کند، اما در مقابل، وزن تمامی خودرو ها به طرز محسوسی کم است و این موضوع باعث می‌شود که دقت و سرعت عمل در کنترل هر خودرو نیاز باشد، اما در عین حال، امکان واکنش‌های سریع و تصمیمات ناگهانی در رانندگی هم برای بازی باز فراهم شود. به بیان دیگر، سیستم رانندگی Blur به شما اجازه می‌دهد که تفاوت رانندگی با هر خودرو  را بسته به توانایی‌‌هایتان درک کنید، اما در عین حال، بدون در نظر گرفتن خودرو و ویژگی‌هایش، امکان واکنش‌های سریع را فراهم می‌کند.

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

تویوتا سوپرا و شب و یک نبرد رنگارنگ، فقط گاز بده…

اما علت اساسی، استفاده از چنین سیستمی در رانندگی، همانطور که قبل تر اشاره کردم به دو موضوع باز می‌گردد. موضوع اول، بی شک وجود سلاح‌های متفاوت در مسیر مسابقات است و موضوع دوم مسییرهای پر پیچ و خم بازی. به سبک بازی‌هایی همچون ماریو کارت، در طول مسیر مربعهایی شناور وجود دارند که در صورت برخورد با آن‌ها، توانایی های خاصی نظیر استفاده از موشک، شتاب دهنده، مین گذاری، سپر دفاعی و حتی شوک را در اختیارتان قرار می‌دهند. این سلاح‌های قدرتمند که نمونه‌هایی به مراتب خشن تر از نسخه استفاده شده در ماریو کارت هستند. با جلوه‌های بصری بسیار دلنشینی همراه شده‌اند. استفاده از سلاح‌ها محدودیت خاصی ندارد و هریک با رنگ و نشان خاصی مشخص شده‌اند. اما ریتم بسیار سریع و سرعت بالای مسابقات، به دلیل همان کنترل شناور خودرو ها، باعث می‌شود که بهره گرفتن از سلاح ها علاوه بر تسلط و کنترل ماشین، زمان بندی دقیقی را هم طلب کند. به بیان دیگر، هر سلاح و هر توانایی استراتژی خاص و منحصر به فردی را نیازمند است. به عنوان مثال، وقتی قصد سبقت گرفتن از حریف را دارید، استفاده به موقع از موشک بسیار اهمیت پیدا می‌کند. چرا که یک واکنش سریع از حریف می‌تواند موشکتان را با دیوار آشنا کند. همچنین بهره بردن از مین و یا شتاب دهنده هم زمان بندی درستی را می‌طلبد. فرص کنید یک مین درست در مسیری که خودتان از آن عبور کرده‌اید قرار داده اید و هیچ یک از رقیب‌ها هم به آن برخورد نکرده‌اند. با توجه به سبک رانندگی یکسان، امکان اینکه در دور بعد مین برای خودتان دردسر ساز شود بیشتر است.

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

این خطر قرمز خطر را جدی بگیرید، یک موشک با سرعت شما را هدف گرفته…

با این همه اما، سیستم رانندگی دلنشین بازی، باعث می‌شود که سرعت و ریتم مسابقات بسیار بالا باشد و ازین رو، شما به طور مداوم با مربعهای شناور برخورد خواهید داشت و به طور تقریبی در تمام طور مسیر مجهر و مسلح خواهید بود. این درحالی است که هر بازی کن توانایی ذخیره و حمل سه سلاح به طور همزمان را داراست. و می‌تواند از میان این سلاح ها انتخاب کرده و از توانایی مورد نظرش در زمان درستی استفاده کند. وجود سیستم ذخیره کردن اسلحه ها، نکته‌ای است که Blur را از عناوین دیگر مشابه در سبک متمایز می‌کند. در بازی‌های این سبک معمولاً مجبور هستید تا بلافاصله از سلاح و یا توانایی اهدا شده استفاده کنید. اما با امکان ذخیره کردن، Blur به شما اجازه می‌دهد که سلاحتان را در زمان و مکانی درست رو کرده و از شرایط بهترین بهره را ببرید. مثلاً فرض کنید شما یک موشک بنفش را ذخیره کرده‌اید و در لحظات آخر مسابقه، این موشک نفر اول را از دور خارج کرده و به شما اجازه برنده شدن می‌دهد. این زمان بندی دقیق و استفاده خاص و کمی مردم آزارانه از چینی قابلیتی، علاوه بر انتقام گرفتن از سرعت زیاد آن راننده که تا لحظات آخر نفر اول محسوب می‌شد. شور و شعفی وصف ناپذیر را هم برایتان به ارمغان خواهد آورد. Blur یک بازی زیباست که سیستم خوب سلاح های رنگارنگش به شما اجازه می‌دهد چنین اعمال شیطانی و مردم آزارانه‌ای را بدون استفاده کردن از ذره‌ای خشونت پیاده سازی کنید. یادتان باشد که این امکانِ خاص و منحصر به فرد در کمتر بازی ریسینگی قابل دستیابی است.

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

تنوع مسیرها و ماشین‌ها بسیار زیاد است، همچنین تمامی ماشین‌ها به زیبایی تخریب شده و آسیب می‌بینند

اما بخش تک نفره (Career Mode) در Blur به همین موارد خلاصه نمی‌شود. در این بخش، و در هر یک از قسمت‌های بازی، با رقیبی برخورد خواهید کرد که علاوه بر رجز خوانی رانندگی کردن را هم بلد است. این رقبا به کمک طرفدارای بیشتری که دارند، از شما برتر هستند. اما نگران نباشید. Blur با سیستم زیبای طرفداران، امکان برتری را برایتان فراهم می‌کند. با پیروزی در هر مسابقه و کسب مقام بالاتر، مقداری بسیاری طرفدارن کسب خواهید کرد. اما این تنها راه کسب طرفداران نیست. این طرفداران هیجان و تنش بیشتری را تقاضا می‌کنند. و به همین دلیل در حین هر مسابقه چالش‌هایی با نام fan icon در مسیر ها وجود دارند. هر Fan Icon چالشی متفاوت است که اجرای یک حرکت نمایشی، نوع خاص استفاده از یک سلاح و یا از میان برداشتن یک حریف خاص را از شما تقاضا می‌کند. به عنوان مثال یک fan icon از شما درخواست می‌کند که به وسیله یک موشک، حریفی را از دور مسابقات خارج کنید. و این درحالی است که شما به عنوان نفر اول در حال نزدیک شدن به خط پایان هستید. در چنین شرایطی تصمیم گیری و خطرپذیر در بازی نقش مهم را ایفا می‌کند. و لازم است تذکر بدهم که Blur در تک تک لحظاتش از شما می‌خواهد که برای دریافت امتیاز طرفداری بیشتر، جایگاهتان در مسیر را به خطر بیاندازید.
اما این امتیازات طرفداری به چه دردی می‌خورند. در واقع این امتیاز طرفداری، نامی متفاوت است که سازندگان برروی امتیاز تجربه همیشگی بازی‌ها قرار داده‌اند. با کسب طرفداران بیشتر، سطح (Level) شما افزایش خواهد یافت و به دنبال این موضوع، خودروهای جدید و البته، لواز جانبی جدیدی در دسترس قرار خواهند گرفت. و این لوازم جانبی، یکی از جذاب ترین بخش‌های Blur هستند. با خرج کردن امتیازهای طرفداری و همچنن کسب سطح بالاتر، ابزارهای جدیدی در دسترس قرار می‌گیرند. این ابزارها به شما کمک خواهند کرد که در حین مسابقات، توانایی های بهتری و بیشتری برای استفاده از سلاح ها و یا کسب سرعت بیشتر داشته باشد. به عنوان مثال، یکی از ابزار ها به شما اجازه می‌دهد که بدون برخورد با مربع‌ها و دریافت شتاب دهنده، در ابتدای هر دور از مسابقه به شتاب دهنده دسترسی پیدا کنید. یا یکی دیگر از ابزارها، یک نشانه گیر لیزری است که دقت نشانه گیری در زمان شلیک موشک‌ها را صدچندان می‌کند.
سیستم پاداش ها و افزایش سطح، چیزی است که بازی را به شدت متنوع و تازه نگه می‌دارد. اما درست در نقطه پایانی، بزرگترین ضربه را بر پیکره Blur وارد می‌کند. در بخش تک نفره فقط ۲۵ سطح وجود دارد و این درحالی است که با رسیدن به سطح ۲۵، بسیاری از ابرازها خارج از دسترس باقی می‌مانند. این سقف سطح در بخش تک نفره، برای کسانی که قصد تجربه چند نفره را ندارند، بازی را پس از چند ساعت به بن بست می‌رساند. چرا که سرعت و ریتم تند بازی، در بخش امتیازات طرفداری هم رعایت شده و شما به راحتی می‌توانید پس از چند ساعت تجربه کردن Blur به سطح ۲۵ برسید. این سقفِ کم و دور از انتظار، باعث می‌شود که بخش تک نفره Blur، با وجود تمام شایستگی‌ها و زیبایی‌هایش، به سرعت جذابیت خود را از دست بدهد.

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

Split Screen دو تا چهارنفره، یکی از باحال ترین امکانات این بازی است، سازندها رسماً کاری کرده‌اند که Blur پای ثابت جمع‌های چند نفره باشد

اما در بخش چند نفره اوضاع طور دیگری است. Blur به واسطه امکان استفاده ۴ نفر از حالت Split Screen، بخش چندنفره خود را حتی در حالت آفلاین هم فعال می‌کند. مسابقات در Blur در حالت عادی ۲۰ شرکت کننده را شامل می‌شوند. به این ترتیب در حالت ۴ نفره و با استفاده از Split Screen، شانزده کننده با هوش مصنوعی در مسیر حضور خواهند داشت. خوش بختانه شرایط خوب هوش مصنوعی و رانندگی درست و حسابی آن‌ها، بر خلاف بعضی نسخه‌ها در سری NFS شرایط را به طرز غیرمنصفانه‌ای برایتان سخت نخواهد کرد. رقبا درست همانند شما دچار اشتباه خواهند شد. چه بسیار است مواقعی که بتوانید با زمانبندی دقیق از موشک ها و یا دیگر سلاح هایشان جای خالی بدهید. هوش مصنوعی خوب رقبا، باعث می‌شود که Blur جذابیت‌های بخش چندنفره آنلاینش را حتی در حالت Split Screen هم حفظ کند. اما این بخش، به واسطه دوربین نامناسب و کوچک کردن صفحه و به دنبال آن محدود کردن میدان دید شما، در طولانی مدت خسته کننده خواهد شد.
اما بخش چند نفره Blur با وجود ۲۰ بازی کن در یک مسیر، یکی از هیجان انگیز ترین تجربیات راننندگی آرکید را رقم خواهد زد. سرعت بالا و ریتم سریع گیم پلی، در کنار استفاده از سلاح ها و طراحی بی نظیر جاده ها، که همگی از مسیرهای واقعی برداشت شده‌اند، باعث می‌شود که مدام در حال جای خالی دادن، شلیک کردن و پیچیدن باشید و وقتی برای سرخاراندن باقی نماند. مسیرهای متنوع و پر پیچ و خم بازی، در کنار سرعت بسیار زیاد ماشین ها، سلاح های متنوع و تعداد بالای شرکت کنندگان، ریتم تند و بسیار سریعی به بخش چندنفره می‌بخشد و به دنبال آن هیجانی وصف نشدنی را خلق می‌کند.

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

به آینه و تعداد ماشین‌های پشت سر دقت کنید، هیجان و تنش در مسابقات حرف اول را می‌زنند

Blur از نظر جزئیات گرافیکی در مرتبه بالایی قرار ندارد اما کاملاً قابل قبول ظاهر می‌شود. تعداد خودروهای موجود در بازی بسیار بالاست و هریک سبک و سیاق رانندگی متفاوتی دارند، همچنین بسیاری از آن ها با خریداری حق امتیاز به بازی راه پیدا کرده و نمونه واقعی هستند و در زمان تصادفات و برخوردها به زیبایی تخریب می‌شوند. اما در زمینه طراحی فنی، و کیفیت بافت‌ها، Blur یک بازی درخشان نیست و فقط در مرحله قابل قبول قرار دارد. این خودروها که از روی نمونه واقعی ساخته شده‌اند، اکثراً از دور نمایش داده می‌شوند و بازی با فیلترهای رنگی خاص ضعف هایشان را می‌پوشاند. این موضوع در مورد کیفیت بصری مسیرهای مسابقه از نظر فنی هم صادق است و همه چیز از دور شمایل بسیار زیباتری دارد. اما فراموش نکنید که Blur همچون نامش، همه چیز را در هاله‌ای محو از سرعت بسیار نمایش می‌دهد و از این جهت، گرافیک فنی بازی، هیچ وقت به طور کامل، مگر با دقت بسیار، در معرض آزمایش قرار نمی‌گیرد. این درحالی است که بازی از نظر رنگ بندی و گرافیک هنری بسیار عالی عمل می‌کند. رنگ بندی خاص هر سلاح و افکت نورانی و نئون گونه آن‌ها باعث می‌شود که مسابقات شبیه به جشنواره‌ای بزرگ از رنگ‌های شاد و زیبا به نظر برسند. افکت‌های تصویری بسیار زیبا در کنار تخریب عالی ماشین ها در زمان برخورد با محیط و یا هدف قرار داده شدن با سلاح ها، هیجان مسابقات را صد چندان می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که Blur در زمینه گرافیک هنری بسیار عالی عمل کرده و در زمینه فنی هم قابل قبول ظاهر شود و به طور کلی در بخش گرافیک، نمره قبولی دریافت کند.

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

نورپردازی و افکت‌های رنگی بازی واقعاً چشم نواز و زیبا هستند

نتیجه گیری

Blur یکی دیگر از آن عناوین زیبا و خلاقانه است که متاسفانه ادامه پیدا نکرد. فروش نه چندان خوب بازی، در کنار نام و نشان دهن پر کن سری NFS، باعث شد که ناشر محترم، چشمش را برروی تیم خلاق این عنوان بسته و به سراغ انتشار سالانه CODها و ساخت نسخه‌های تقلیدی از شماره اول Prototype برود، آن هم در حالی که سازندگان ایده‌های بسیاری برای خلق شماره دوم داشتند. Blur یک بازی زیبا و بسیار سرگرم کننده در سبک آرکید است که با وجود هیجان و رقابت، هیچ گاه روی اعصابتان نمی‌رود. تم شاد و دوست داشتنی و پر از رنگ بازی، جز هیجان و دوستی هیچ چیز را طلب نکرده و در فاصله‌ای بسیار زیاد از خشونت، به کارش ادامه می‌دهد. اگر طرفدار صحنه‌های پر زد و خورد میان ماشین‌ها و فستیوالی زیبا از رنگ‌های دلنشین هستید، Blur برای شما ساخته شده است.

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا
روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا
روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا
روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا
روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • یکی از بهترین بازی های که تو نسل ۷ انجام دادم و تجربه خوبی بود برام کاش نسخه دومی براش در کار بود
    ممنون اقای عبداللهی پور بابت این بخش عالی :yes:

  • Milad gh گفت:

    ممنون بابت مقاله عالیتون.آقای عبداللهی پور این بهتره یا gas guzzlers?

  • جروق گفت:

    چقدر شبیه کراش مسابقه ای هست هر وقت یادش میفتم کلی کیف میکنم
    اررررتگا
    یادمه تا پارسال هم رو pc بازیش میکردم ولی انحصاری سونی بود فک کنم خودمم تو کف شبیه سازه بودم 😀
    خدا کنم اینم ریمستر کنن ps4 دارا کیف کنن با کراش :yes:

  • بازی های ریسینگ و رقابتی خوبه . ولی بعد از مدت کوتاهی تکراری می شه. درون چرخه ای بی انتها فقط خودتو تکرار می کنی..
    یه داستان معمولی . حتی کلیشه ای . با اضافه شدن مراحل داستانی این بازی ها را بی نظیر می کنه…

  • mohsenjazz گفت:

    دو نفره افلاینش عالی
    یادش بخیر
    با پسر داییم بازی میکردیم

  • beyond2soul گفت:

    ببخشید بی ربطه ولی
    دوستان
    جدیدا یک سری ماکروفن درغگو از اونجایی که من دست فیل اسپنسر رو رو میکنم و ضعف های ایکس باکس رو متذکر میشم.
    میان زیر پست های من میگن اطالاعات غلط نده این حرفها
    مثلا اومدم میگم خرید مانیتور ۱۲۰ هرتزی یا ۱۴۴ هرتزی کافیه و نیاز نیست مانیتور مثلا ۲۴۰ هرتزی بخرید
    دلیلش هم این هستش که اف پی اس بازی ها بستگی به بازی بین ۶۰ ۷۰ ۸۰ هستش به بالا روی یک گرافیک های اند ( بستگی به بازی )
    ولی چیزی که مهم هستش این هستش که فریم بیشتر از ۶۰ یک چیزی بیخودیه و به چشم نمیاد. کافیه ۶۰تا. پس ماینتور ۶۰ هرتز کافیه
    ولی چون گرافیک شما ممکنه بازی رو با اف پی اس بیشتر از ۶۰ بیاره. پس یک مشکل شکسته شدن تصویر به وجود میاد که البته با روشن کردن ویسنس مشکل حل میشه
    ولی حالا بازی های جدید هم بعضی هاشون مثل واچ داگز ۲ با تنظیماتی که الان توضیح میدم اف پی اس ۶۰ ۷۰ و حتی کمتر اجرا میشه روی پی سی های اند. بعد یک عده جعبه فن دروغگو اومدن به من میگن اطالاعت غلط نده
    و طرف میگه بازی ها رو با ۱۰۶۰ با اف پی اس بالای ۱۰۰ اجرا میکنه ROTFL
    داداش دلت از جای دیگه پر هستش. کنسولت بازی نداره. چرا میای من رو دروغگو جلوه میدی
    خوبه همش با منبع و دلیل و منطق حرف میزنم.
    حالا من به یوووووی توببببببببب رفتم و برای شما مدرک گذاشتم. لطفا بخونید
    *****************************
    این هم عکس از بازی واچ داگز ۲ که روی گرافیک ۱۰۸۰ اف پی اس ۲۴ هستش ROTFL

    این عبارت رو توی یووووووووی توب سرچ کنید و ویدئو که میاد رو ببینید.
    Watch Dogs 2 Pc GTX 1080 Ultra 1080p Frame Rate Performance Test
    طرف آنتی الیازینگ رو هم ۷ یا ۸ درجه پایین تر گرفته. که هرچی بالاتر بزاره اف پی اس پایین تر میاد.
    و پیکسل اینتنسیتی رو همون ۱ گرفته که رزولوشن همون فول اچ دی هستش. اگر این رو روی ۱٫۵ یا ۲ بزار آپ اسکیل به ۴کی میشه و اف پی اس خیلی پایین تر میاد.
    اون ۲تا رو خودم بالا گذاشتم و تست کردم اف پی اس پایین میاد.
    تو تست این آقا صحنه اول بازی بین ۶۰ تا ۷۰ میچرخید
    ولی وقتی روز شد و رفت جایی که ۴تا درخت و جزئیات بیشتر هستش اف پی اس شده ۲۴
    ROTFL ROTFL ROTFL
    بعد طرف میاد میگه بازی رو با اف پی اس ۱۰۰ با گرافیک ۱۰۶۰ به بالا اجرا میکنه
    بابا دروغ میخوای بگی بگو
    چرا من رو میخوای خراب کنی ماکرو فن جعبه پرست. چون عیب های کنسولت و مدیرتون رو میگم؟
    پس همون مانیتور ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتز کافیه در بهترین حالت.
    حالا عکس ها
    ***************
    http://uupload.ir/files/b3fh_untitled-2.jpg
    http://uupload.ir/files/ugb9_untitled-3.jpg
    http://uupload.ir/files/4jx3_untitled-4.jpg

    ***************************
    حالا ایشون گفتن بازی ها رو روی الترا با ۱۰۶۰ بالای ۱۰۰ فریم میارن
    من اینجا بنچمارک های گرافیک ۱۰۶۰ ازنوع ۶گیگ رو میزارم
    شما قضاوت کنید ببینید که دروغگو هستش و اطلاعاتش پایینه ROTFL

    http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1060_gaming_x_review,15.html
    http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1060_gaming_x_review,16.html
    http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1060_gaming_x_review,21.html
    http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1060_gaming_x_review,22.html

    جعبه فن های عزیز بچه ( دور از جون بعضی ماکرو فن های منطقی و عزیز ) آخه میخواید آدم رو خراب کنید دروغ چرا میگید
    کجای این بازی ها با اف پی اس بالای ۱۰۰ آوردی تو روی ۱۰۶۰؟
    تازه من اونجا گفتم دستگاه های اند بازی رو ۶۰ ۷۰ ۸۰ میاره بستگی به بازی. بستگی به بازی
    داری میبینی هم های اندش هم واچ داگز ۲ تازه تنظیمات بعضی چیزها رو پایین گرفته اف پی اس ۶۰ ۷۰ تا ۲۴ داره میاره
    کی میخواید شما بزرگ شید ؟
    ROTFL ROTFL ROTFL
    در ضمن؟ شما مانیتور ۲۴۰ هرتزی بخری ؟ یا ۶۰ ؟ پول تو جیب من میره؟ برای من سود و ضرر داره؟
    من فقط میخوام پول بیخودی خرج نکنید
    همین

    • Vito Scaletta گفت:

      watch dogs 2 بازی سنگینی هست رو ۹۷۰/i5 من یه جاهایی خیلی فریم ریت کم میشد و به زیر ۳۰ میرسید مگر اینکه temporal filtering رو تو تنظیمات فعال کنی که یکم بازی blurry میشه ولی فریم ریت خیلی میره بالاتر. ولی از ۶۰ فراتر نمیره cpu هم باید حداقل i7 باشه برای من با i5 بعضی جاها ۱۰۰% میشد و لگ به وجود میومد.
      در کل خودتون رو درگیر این مسائل فریم ریت و ۴k و این موارد فرعی نکنید فقط از بازی لذت ببرید من رو PC رو ۳۰ فریم قفل کردم W2 رو. بهترین بازی های زندگیمون مثل TLOU و Uncharted 4 و … رو ۳۰ فریم بازی کردیم اصلا به فریم ریت فکرم نمیکردیم

      • beyond2soul گفت:

        اصلا بحث فریم و گرافیک نبود که
        من یک کلمه گفتم ماینتور با هرتز ۲۴۰ با توجه به گرافیک بازی ها و قدرت کارت گرافیک شما نیاز نیستش
        بیخودی گول این عدد رو نخورید و پول حروم نکنید
        ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتز کافیه همین. بعد طرف اومده من رو متهم میکنه که چیزی حالیت نیست و داره روی آی تیری و گرافیک ۱۰۶۰ بازی ها رو بالای ۱۰۰ فریم میاره. آدم از دروغ اینا شاخ در میاره. حالا خوبه بنچمارک ها رو هم گذاشتم.
        *********************
        به جون خودم
        به خدا
        من سیستم دارم گرافیک ۱۰۸۰
        رم ۱۶ و باس ۳۲۰۰
        سی پی آی سون ۶۷۰۰ کی
        بعد همین واچ داگز همون گزنه تمپرال فیلترینگ رو اگر خاموش کنم
        آنتی الیازینگ رو بالاترین بزاریم مثلا
        و پیکسل اینتنستی رو روی ۲ بزاریم
        و سایه ها روی آخرین درجه
        و پک تکسچر های رزولوشن بالاتر رو دانلود کنم
        که کردم
        بازی با فریم ۶۰ نمیاد خدا شاهده زیر ۶۰ میرفت
        بعد طرف میاد من رو خراب کنه میگه چرا اطلاعات غلط میدی و کجا های اند فریم ۶۰ مثلا میاره
        حالا من نوشته بودم بستگی به بازی
        باز یک سری جعبه فن ( دور از جون همشون ) که تعصبی هستند و دلشون از من پر هستش میان رو مخ میرن و میخوان آدم رو دروغگو و اطالاعات پایین نشون بدن
        که ماشالا همیشه ضایع شدن
        خدارو شکر

        ***************
        در مورد بازی هم
        بعضی بازی ها ۳۰ فریم حال نمیده. مثل دارک سولز بلادبورن ( که البته من حال کردم ) نیوح و ۱۰۰ البته بازی های شوتر
        مثلا نیوح روی پلی ۴ معمولی
        میتونی گرافیک رو بالاتر بزاری و رزولوشن ۱۰۸۰ ولی ۳۰ فریم
        یا گرافیک پایین تر و ۷۲۰ و ۶۰ فریم
        من روی همین ۷۲۰ گذاشتم چون گرافیک برام مهم نیست
        ولی فریم ۶۰ برای جاخالی دادن در برابر دشمناش و غول هاس سختش نیاز بود
        من فقط تو پست مانیتور گفتم پول حروم نکنید بیخودی به خاطر عدد بالا
        گول عدد ها رو نخورید
        همونطور که گفتم خرید پرو و وان ایکس اشتباهه و گول این ۴کی فلان رو نخورید
        کل مطلب ما همین بود
        مرسی دوست عزیز
        **********************
        تشکر هم بکنم از ادمین گل هم به خاطر مقاله هم به خاطر تائید کامنتم
        دمت گرم :heart:

    • Hey_You گفت:

      رفیق فازت چیه؟ چه ربطی داره نظرت به این پست؟!
      خداوکیلی خودتون خسته نشدین از ابن جنگای اشغال و وقت تلف کن کنسولی؟ جمعش کنین دیگه. هرپستی میری یه نفر داره میزنه تو سر یه نفر دیگه بخاطر بحث اشغالی به اسم وضوح تصویر. خواهشا جمعش کنین دیگه. حالمون بهم خورد از این بحثای دری وری و چیپ…
      الان چون فکر کردی طرفدار پلی استیشنی خیلی خفنی؟ سونی مثلا راستگو حساب میشه و بقیه همه دروغگو و دغلباز؟ برو نگاه کن ببین همون سرویس پلاسش اشغال ترین سیستم سرویس دهی رو داره یا اون سرورای بیخود یا تخفیفای فوق شاهکارش. اما چون شما فن سونی هستی کلا هیچی نمیبینی. نه برادر من. نه مایکروسافت نه سونی نه نینتندو دلشون به حال من و تو نمیسوزه که اینجوری داری گلوتو واسشون پاره میکنی. بشین با دستگاهی که داری بازیتو بکن به کار بقیه هم کاری نداشته باش. واقعا خیلی سخت نیست باور کن.
      یه ذره رشد کنین خواهشا و بخاطر چیزای مسخره به هم نپرین. شخصا دیگه بحث وضوح تصویر میبینم حالم بهم میخوره. رسما گند خورده تو نسل ۸ بخاطر این مسایل حاشیه ای. اونقدر بدبخت شدیم که میشینیم طومار مینویسیم در مورد رزولوشن یه بازی. خودش و محتواش به کنار. وضوحشون رو بچسب…

      • beyond2soul گفت:

        اولا من پی سی فن و سونی فنم
        دوما خدا شفات بده
        اصلا بحث ما وضوح تصویر نبود
        من یک کلمه اومدم گفتم با توجه به قدرت گرافیک ها و اف پی اسی که دارن. نیازی نیست مانیتور بیشتر از ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتز بخرید همین
        بعد ماکرو فن ها حمله کردن و میخواستن اطالاعات من رو غلط جلوه بدن همین
        الان کی از وضوح حرف زد بیخودی مقلطه میکنی شما ؟

    • M.O.H.3.E.N گفت:

      واقعا عجیبه وقتی از چیزی خبر ندارید چرا بدون مدرک حرف میزنید دوست عزیز با تمام احترامی که برای طرفدارای xbox قاعلم بنده هیچ وقت این کنسولو نداشتم البته سال ۸۶ خیال داشتم یکی بخرم ولی بودجم نکشید و بیخیال شدم و چند سال بعد یه سیستم سر هم کردم اخرین کنسولی هم که داشتم ps2 بوده واگه بخوام طرفدار کنسولی باشم بدون شک پلی استیشن هست ولی در واقع خودمو هیچوقت درگیر مسایل بچگانه فن بازی نمیکنم شما منو به دروغ گویی متهم کردید و به بنچ مارکهای اینترنت استناد میکنید و بازی فوق العاده بهینه wd2 رو مثال میزنید بنده به هیچ وجه نگفتم که فریم بالای ۱۰۰ وثابت میده گفتم تا این فریم میرسه در ضمن چرا شما بازی doom رو مثال نمیزنید چرا cod رو مثال نمیزنید چرا bf1 ویا batman ak که چندان هم بهینه نبود و بالای ۹۰ فریم نمیرفت رو حتی مثال نمیزنید بنده با همین کارت اویل ۷ تا ۱۲۰_۱۳۰ فریم میگیرم gtav 4k 35 فریم میاره tekken 7 رو راحت ۴k 60fps اجرا میکنه بیاییم کمی منطقی تر باشیم و به خاطر فن بازی روی اعصاب همدیگه نریم
      ببخشید اگه طولانی شد چون از سر کار تازه برگشتم خونه اومدم سری به سایت بزنم کمی خستگیم در بره این کامنت رو دیدم واقعا اعاصابم خرد شد :pissedoff: :pissedoff:

      • beyond2soul گفت:

        داداش
        من بای هایی که از نظر گرافیکی بالا هستند و برای بنچمارک هستند رو مثال زدم
        تازه من سایت گذاشتم . سایت معروف گورو تری دی
        سایت من که نیستش
        بعد بازی بتل ۱ که خدا پدرت رو بیامرزه روی کنسول هم داره ۶۰ فریم میاد و فوق بهینه هستش
        تیکن هم که گرافیک خاصی نداره معلومه که فریم بالا میاد
        شما فن بوی بازی درآوردی
        من یک کلمه اومدم میگم با توجه به قدرت اجرای بازی توسط گرافیک های های اند
        ماینتور ۱۲۰ و ۱۴۴هرتز کافیه
        شما و ۲تای دیگه بیخودی اومدید جو سازی کدرد و اطالاعت غلط ندم
        بازی واچ داگز هم که ویدئوش هستش
        خودمم تست کردم
        اون آقا رو هم خدا شاهده نمیشناسم تائید کرد
        دیگه چی میگی؟
        کامنت شما و اون ۲تا ماکرو فن اعصاب منو خورد کرد.
        به اینکه شما ماینتور بخری ۲۴۰ هرتز یا ۱۰۰۰۰ هرتز؟ برای من سود و ضرر داره؟ من یک کلام این رو گفتم ملت گول این اعداد رو نخورن و پولشون رو حروم کنند
        همونطور که سی پی یو ای ام دی مثال زدم که ۱۶ هسته ای بود
        ولی تو اجرای بازی ۸ هسته ای اینتل با ۶۰۰ تومان ارزون تر میشه خرید
        همین

        • M.O.H.3.E.N گفت:

          دوست عزیز اصلا بنده فن بوی بنده احمق بنده بی سواد بی اطلاع بنده اصلا کووررر
          امثال خود من نه پول اینجور لوازم رو دارم و نه فریم بالا برام اهمیتی داره
          ولی شما با استناد به چند تا بنچمارک حرف میزنید ولی حتی این رو هم نمیدونید که بنچمارک میانگین نرخ فریم رو تو بازیا نشون میده و دلیلی نداره داخل بازی هم همون فریم اجرا بشه بطور مثال میانگین بازی batman ak [البته اگه بعنوان یه بازی گرافیکی قبولش داری ]روی همین کارت میان رده ۱۰۲ فریم اجرا میشه ولی توی بازی بطور میانگین بین ۶۰ تا ۹۰ در نوسان هستش یا مثلا بازی doom روی همین کارت روی حداکثر تنظیمات تا ۱۶۰ فریم هم میرسه و حتی بیشتر[همین چند دقیقه پیش داشتم بازی میکردم] بحث من سر این که شما میگی قویترین کارتا هم توی بازیها بیشتر از ۶۰-۷۰ فریم نمیتونن اجرا کنن برای همین گفتم اطلاعات شما غلط هست
          به شخصه امثال شما ساعتها توی سایت پرسه میزنید و عاشق بحث های الکی بیخود هستید رو درک نمیکنم اگه عاشق گیم هستید بشینید بازیتون رو بکنید چیکار فریم و رزولوشن و اینطور مزخرفات دارید
          الان نزدیک ۸ساله توی سایتهای گیم اخبار و نقد و بررسی ها رو میخونم تا به الان هیچوقت همچین کامنتی نداده بودم ولی مثل اینکه شما فقط برای جر و بحث بیخود وسرکوفت زدن به طرفدارای پلتفرم های دیگه عضو سایت شدید
          در ضمن سعی کنید جواب طرف مقابل تون رو کمی مودبانه تر و محترمانه تر جواب بدید موفق باشید

    • samua گفت:

      متاسفانه اطلاعات خیلی پایینه در زمینه سخت افزار و ….
      کسی که میره این مانیتور رو میخره یک گیمر کامپتتیو هستش نه مثل تو که فقط بازی رو سینگل پلیر میدونی
      طرف برای اسموت بازی کردن میره این مانیتور رو میخره که تو بازی های مثا رینبو سیکس یا اورواچ
      سی اس گو بازی های انلاین بتونه یک ادونتیج داشته باشه نه برای واچ داگز
      چشم انسان هم کاملا تشخیص میده تفاوت فریم و رفرش ریت رو تست شده تو یوتیوب هم موجوده
      سیستم هایی هم که پیشنهاد میدی جدا میشنی فک میکنی روشون یا همینجوری مینویسی یه مزخرفی رو هنوز تفاوت چیپست های اینتل رو نمیدونی سی پی یو که نمیشه اورکلاکش کرد با مادر بورد با چیپست سری زد
      خواهشا دیگه به کسی چیزی پیشنهاد نده اطلاعات گهر بارتم برا خودت نگه دار تعداد منفی هایی که میخوری تو هر پست بیانگر همه چیز هست

      • beyond2soul گفت:

        باشه ماکرو فن باشه
        فهمیدیم دلت پره از من
        انحصاری ندارید به من چه بابا
        برو کنسولت رو بفروش یک کنسول پلی ۴ بخر
        حالا در مورد بازی آنلاین
        بچه جون اون موقع که تو نمدونستی بازی آنلاین چیه
        یعنی ۱۲ سال قبل به عقب
        من داشتم با دایلاپ بازی کانتر و وارکرافت بازی میکردم
        جی آرنا تازه اومده بود تو ایران کسی نمیدوسنت چی چیه خدا شاهده داشتم وارکرافت بازی میکردم
        هنوز اینقدر پیشرفته نشده بود
        بعد اون مانیتور هم پول زیادیه
        همین ماینتور ۶۰ هرتزش یا فوقش ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتز کافیه
        و فریم بالای ۶۰ هم ۹۹% مردم تشخیص نمیدن و نیازی هم نیست
        روونه روونه و کافی برای بازی های شوتر و غیر شوتر و آنلاین و آفلاین
        در مورد مادربورد هم اونجا هم جوابت رو دادم
        ولی ماشالا دوست داری مقلطه کنی
        گفتم ایشون ممکنه بخواد سی پی رو عوض کنه
        چون گفت بین آی سون ۷۷۰۰ کی که قابلیت اورکلاک رو داره ( میدونم وقتی کی میاد قابلیت اورکلاک رو داره ) رو بگیره ممکنه پایین تر بگیره
        منم اون مادربورد رو بهش گفتم که در آینده دوباره نخواد خرج مادربورد بکنه
        تو دلت از این چیزا پر نیست که
        اصلا من اطلاعات غلط بدم
        میتونی خیلی راحت و با ادب بیای بگی فلانی داری اشتباه میکنی اینجوریه
        تو دلت از گفتن حقیقت هایی که در مورد بیخود بودن کنسول های ماکرو به ملت میگم پر هستش
        از اونجا داری میسوزی
        برو خدا روزیت رو یکجای دیگه حواله کنه

  • malware گفت:

    Blur هیچ وقت یه بازی کامل نبود اما به صورت بیسیک همه چی رو درست از آب در آورده بودن که شامل کنترل سخت ماشین نسبت به بقیه عناوین و تم و محیط و… فقط یادش به خیر split screen بازی که خیلی حال میداد…
    آقای عبداللهی پور خیلی ممنون

  • Vito Scaletta گفت:

    خیلی بازی عالی بود حیف که ادامش ندادن و دست شرکت پول پرست activision بود

  • aliguy گفت:

    خیلی بازیش باحال بود فقط من باکیبورد مذهبم دراومد تا تیر بزنم یه دسته xbox میخواست که من اون موقع نداشتم

  • Vanquish گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما اقای عبداللهی پور
    ممنون که خاطرات خوب مارو زنده میکنید
    اگه میشه این خاطره بازی juiced 2:hot import nights رو هم زنده کنید
    خیلی دلمون براش تنگ شده

  • بابا جمع کنید چه وضعشه گرافیکو رزلوشن و فریم دیگه چیه؟ من الان ps4 دارم خداوکیلی اصلا به این چیزا اهمیت نمیدم یه بازی در که گرافیکش تو ذوق نزنه و افت فریم اذیت نکنه واسم خوبه حالا بعضیا میان یه طومار مینویسن که مثلا این بازی یه نقطه از نقشه بافت هاش ضعیفه و کلی جیزای مسخره. بابا بازیتونو بکنید چقدر حاشیه دیگه :/

  • بابا این چقدر تو خاشبه هستین شماها. من تا چند وفت پیش یه مافیا ۲ رو با هزار تا لگ و افت فریم رو pc بازی میکردم چون سیستمم ضعیف بود ولی واقعا لذت بردم ازش چرا بعضیاتون انقدر تو این چیزا فرو رفتید طرف یا طومار مینویسه مثلا بعضی بافت های بازی ضعیفه یا مثلا فریم تو بعضی مواقع از ۳۰ میاد ۲۵ پس در نتیجه بازیش خوب نیست:)) بازیتوتو بکنید باو کم برید تو حاشیه

  • Kian8492 گفت:

    Gran turismo از فورزا خیلی بهتره که چرا ننوشتین

    • 2K.Firaxis گفت:

      تا جایی که یادم میاد گرن توریسمو توی نسل ۸ کاملا غایب بوده اما فورزا ۳٫۵ نسخه منتشر کرده (اون نیم بخاطر horizon 2 که برای نسل ۷ هم بودش.)
      تمام نسخه های فورزا نسل ۸ هم خوب بودن من خودم زیاد با ۵ و Horizon 2 حال نکردم
      به هر حال اگه از همین الان بگیم گرن بهتره میشه پیشگویی رو هوا، باید صبر کنیم بازی ها هر دو عرضه بشن

روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا
روزی‌روزگاری: تختِ گاز در جشنواره رنگ‌ها | نقد و بررسی Blur - گیمفا