اختصاصی گیمفا:‌ پوشش زنده کنفرانس فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی (به‌‌پایان رسید) - گیمفا
اختصاصی گیمفا:‌ پوشش زنده کنفرانس فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی (به‌‌پایان رسید) - گیمفا
اختصاصی گیمفا:‌ پوشش زنده کنفرانس فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی (به‌‌پایان رسید) - گیمفا
اختصاصی گیمفا:‌ پوشش زنده کنفرانس فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی (به‌‌پایان رسید) - گیمفا

اختصاصی گیمفا:‌ پوشش زنده کنفرانس فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی (به‌‌پایان رسید)

اشکان عالی خانی
۱۶:۴۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
اختصاصی گیمفا:‌ پوشش زنده کنفرانس فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی (به‌‌پایان رسید) - گیمفا

با پوشش زنده کنفرانس فرصت های سرمایه گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی ایران در رویداد TGC 2017 در خدمت شما عزیزان هستیم. با ما همراه باشید.

کنفرانس فرصت های سرمایه گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی در رویداد TGC 2017 با تاخیر قابل توجهی همراه است و هنوز آغاز نشده است. دلیل این تاخیر، مشکل در ترجمه همزمان میهمانان انگلیسی زبان عنوان شده است.

همایش آغاز شد.

خانم Risa Cosen شروع به صحبت می‌کنند. ایشان از تیم TGC تشکر می‌کنند و از دیدن پروژه‌های موجود در این رویداد هیجان زده هستند. ایشان ۲۰ سال سابقه کار در سرمایه گذاری در زمینه بازی‌های ویدیویی و کد نویسی و رسانه را دارند.

آقای محمد مهدی بهفر یار، مدیر عامل شرکت یارا شروع به سخنرانی می‌کنند. ۶-۷ سال به طور تخصصی در زمینه بازی‌های ویدیویی و سرمایه گذاری فعالیت می‌کنند و عنوان می کنند که عاشق گیم و بازی هستند. همکاری در تولید و سرمایه گذاری روی خود گیم و پلتفرم های آن نیز در سابقه اقای بهفر یار محسوب می‌شود.

آقای حامد ساجدی آغاز به صحبت می‌کنند. ایشان عنوان می‌کنند که یکی از سرمایه گذاری های‌شان برروی پروژه‌ مشخصی بوده است.

آقای حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای ایران ابتدا با عذرخواهی آغاز می‌کنند؛ عذرخواهی به خاطر تاخیر ابتدای کنفرانس. ایشان عنوان می‌کنند که هدف بنیاد این است که بازی های ایرانی سهم قابل توجهی از بازار را در ایران و جهان را داشته باشد. همچین فرهنگ درست استفاده و تجربه بازی ها نیز در نظر گرفته می‌شود. ایشان از همکاری در مورد ساخت و همکاری با پروژه ها صحبت می‌کند و اشاره می‌کند که بنیاد، هیچ وقت به درستی سهم خود را نمی‌گیرد. قدوسی می‌گوید که بنیاد جزوی از بدنه دولت است و باید به بخش های خصوصی وارد شد. در این سه سال اخیر، بنیاد موفق شده که صندوق ها خطر پذیری را به صنعت وارد کند.

ایشان اشاره می‌کنند که باید حمایت از بخش خصوصی بدون دخالت خاصی انجام شود.

آقای حسین مزرویی در انتها صحبت می‌کنند و عنوان می‌کنند که مدیر عامل شرکت آوا گیمز هستند. هدف تیم آن‌ها این است که ابزار و وسیله لازم را به بازی‌سازان بدهند و دردسر را برای آن‌ها کم و کمتر کنند.

خانم Cohen توضیح می‌دهند که پتانسیل و ظرفیت بازی‌بازان و بازی در ایران بسیار خوب است. او اشاره می‌کند که ایران، صنعت بازی سازی خود را می‌شناسد و مخاطبان گیم دوست بسیاری دارد. از نظر ایشان این موضوعات برای کشور های دیگر بسیار سخت است و همه نمی‌توانند به راحتی این مرحله از گیمینگ را داشته باشند. ایشان اشاره می‌کند که بازی های غربی می‌توانند در ایران سازگار شوند. به این معنی که علاوه بر زبان و محلی سازی، قصه و داستان نیز سازگار شود. صحبت های خانم Cohen بسیار جالب و منحصر به فرد است.

آقای بهفر در مورد ایده های بازی‌سازان ایرانی صحبت می‌کند. ایشان اشاره می‌کند که بازی های بومی را تنها بازی‌بازان و مخاطبان ایرانی درک می‌کنند و به عنوان مثال، خروس جنگی را مثال می‌زنند که قابل لمس و قابل فهم است. با فانتزی کردن همین فضای نه چندان مناسب، می‌توان ایده های جالی خلق کرد. بهفر می‌گوید این از بعد سرمایه گذاری نیز بهتر است زیرا وقتی به سراغ کلون ها و نسخه های مشابه غربی و خارجی برویم، سرمایه گذار باید بگوید که نمی‌توان به خوبی موفق شد زیرا سطوح بالاتری در آن سبک و سیاق وجود دارد.

بهفر روی بازی خروس جنگی تاکید می‌کند و می‌گوید که این بازی به تنهایی باعث شد رونق سرمایه گذاری روی صنعت بازی‌های ویدیویی افزایش یابد و نقش این بازی را در صنعت بازی‌سازی ایران را بسیار مهم می‌شمارد.

آقای ساجدی توضیح می‌دهد که صبوری بسیاری برای موفق شدن در صنعت بازی‌های ویدیویی لازم است و حتی باز هم به بازی خروس جنگی به عنوان یک ایده موفق شده و یک پروژه به ثمر نشسته اشاره می‌شود. او اشاره می‌کند که این پروژه ها هستند که سد را می‌شکنند و راه را برای دیگر استودیو ها راحت تر می‌کند. ساجدی می‌گوید که بازار داخل نیاز به قلق شناسی دارد و معتقد است که علاوه بر بازار ایران، قطعا باید به فضای بین المللی و جهانی توجه شود.

آقای کریمی قدوسی از ریسک های سرمایه گذاری  ساخت پروژه صحبت می‌کند. مثال می‌زنند که شاید عنوانی با کیفیت در زمانی نامناسب عرضه شود و زحمت تیم سازنده را بر باد دهد اما بازی‌سازان نباید دلسرد و ناامید شوند. ایشان توضیح می‌دهند که بازی‌سازان نباید به سراغ پروژه های ۱۰ میلیاردی یا ۱۵ میلیاردی بروند و باید با عدد و رقم های متناسب بازی بسازند. ایشان باز هم به بازی خروس جنگی اشاره می‌کنند که پروژه خیلی پرخرجی نیست اما به شدت موفق و خوب عمل کرد. کریمی قدوسی می‌گوید که اگر به طور صحیح وارد عرصه بازی‌سازی شوید، می‌توانید سرمایه گذاری خوبی را داشته باشید و وظیفه دولت و بنیاد است که ثبات و ایمن بودن سرمایه را تضمین کند. بحث در مورد بازی Clash of Clans می‌رود؛ ایشان توضیح می‌دهند که فروش بیشتر این بازی نسبت به مشابه‌های ملی‌اش، باعث ناراحتی صد در صد بنیاد می‌شود اما جلوگیری کردن از فروش آن و فیلتر کردن آن کار مناسبی برای صنعت نیست.

خانم Cohen باز هم صحبت می‌کند و ابتدا به انگیزه سرمایه گذاری اشاره دارند. ایشان می‌گویند همه چیز درباره پول نیست و سرمایه گذاری تنها اینگونه کار نمی‌کند. همه سرمایه گذاری در مورد همکاری است که بر اساس احترام و اعتماد به وجود می‌آید. این نکته که چه همکاری را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنیم، سخت ترین مرحله است. انگیزه دادن از همه طریق ممکن است که شامل دولت نیست می‌شود. تا بازی‌سازان بتوانند طراحی کنند، بسازند و… به عنوان مثال می‌گویند که در آلمان، رنگ خون باید متفاوت باشد بنابراین هر کجا با جای دیگر متفاوت است. این انگیزه دادن به عقیده خانم Cohen بسیار مهم و تعیین کننده است و باعث پیدا کردن راه حل می‌شود.

آقای بهفر در مورد شفافیت قانون و گرفتن مجوز در صنعت بازی‌های ویدیویی صحبت می‌کند. او اشاره می‌کند که این یک ریسک بسیار خطرناک است و بازی‌ساز نمی‌داند که پس از ساخت پروژه، مجوز نشر می‌گیرد یا خیر. ایشان مثال می‌زنند که قصد ساخت نسخه AR خروس جنگی را داشتند اما زمانی که برای دریافت اعتماد رجوع کرده‌اند، در هیچ کجا مجوز دادن برای نشر پروژه اصلا تضمین نمی‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود سازنده و Developer حس امنیت نداشته باشد و به سراغ ایده های جدید نرود. ایشان به شدت از قوانین مجوز و قوانین در زمینه نشر، انتقاد می‌کند.

کریمی قدوسی صحبت های خود را در مورد جذب سرمایه خارجی صحبت می‌کند. ایشان بحث اعتماد سازی را پیش می‌کشد و می‌گوید باید طوری رفتار کنیم که شرکت های خارجی، به صنعت بازی ایران اعتماد کامل داشته باشند و در ایران به خوبی از آن ها استقبال شود. او گام دوم در این قضیه را همکاری می‌داند؛ همکاری با شرکت های خارجی که در نهایت به جذب سرمایه و ورود شرکت های خارجی به ایران ختم می‌شود.

سوال جالبی از خانم Cohen پرسیده می‌شو؛ این که چرا شرکت هایی مانند یوبی‌سافت در ایران شعبه نمی‌زنند. خانم Cohen اشاره می‌کند که پایداری در حمایت و ساخت مهمترین مورد است. به عنوان مثال اگر دو سال صرف ساخت یک پروژه شود اما نتواند به خوبی دیده شود و اجازه‌ای به آن داده نشود، همه چیز به حدر می‌رود. ایشان اشاره می‌کند که پیش از شعبه زدن در ایران، چند قدم کوچک باید برداشته شود. اولین قدم به عقیده ایشان، سازگار شدن با فرهنگ و اقلیم است که پیش از این هم به آن اشاره کردند. به عنوان مثال یک بازی برای منطقه خاورمیانه سازگار شود. ایشان به سبک و سیاق بازی ها در اقلیم های مختلف اشاره می‌کنند. به عنوان مثال، تجربه بازی های ژاپنی به دقت بسیاری لازم است در حالی که بازی های آمریکایی راحت تر و سطحی تر هستند. ایشان داشتن استعداد و همکاری با یکدیگر را بسیار مهم می‌دانند و می‌گویند که ایرانی ها این استعداد را دارند و در حال به نمایش گذاشتن آن هستند. ایشان اشاره می‌کنند که همکاری بسیار مهم است و کسانی را می‌شناسند که بدون قصد مادی وارد صنعت بازی های ویدیویی می‌شوند؛ نه به خاطر این که به هتل ها گران بروند، نه به خاطر این که پولدار شوند، بلکه برای آن که به کودکان خود بگویند که در ویدیو گیم سهیم هستند و در سرگرمی نقشی داشته‌اند.

از آقای کریمی قدوسی در مورد حمایت بنیاد از بازی‌سازان صحبت می‌کند. ایشان اشاره می‌کنند که در حدود سه سال سال گذشته، کسی مجوزی از سازندگان بازی موبایل نخواسته است تا خللی در روند انتشار و ساخت بازی پیش نیاید. قدوسی حمایت دولت را مهم می‌داند با این حال می‌گوید که حمایت دولت، مادام‌العمر و همیشگی نیست. طبق گفته های ایشان، بنیاد وصل به دولت است و توضیح می‌دهند که بازی‌سازان باید انجمن و اتحاد داشته باشند و این موضوع مطالبه گری از بنیاد و دولت را جدی بگیرند. کریمی قدوسی در پایان می‌گوید که دیده شدن و شنیده شدن صدای بازی‌سازان را باید جدی گرفت و خود بازی‌سازان باید در این راه قدم بردارند.

خانم Cohen در مورد سرمایه گذاری در ایران می‌گوید که در ابتدا باید یک تضمین وجود داشته باشد. داشتن مهندسان بسیار در ایران بسیار با ارزش است و ساخت بازی توسط این مهندسان داخلی عالی است. از نگاه خانم Cohen، این موضوع بسیار زیبا است و ایشان باز هم همکاری را بسیار مهم قلمداد می‌کنند؛ این که مشکلات را با یکدیگر در میان بگذاریم و گروه هایی را تشکیل دهیم. ایشان می‌گویند که آغاز کردن هر چیز آسان است اما مهم پایان دادن آن است. ایشان توضیح می‌دهند که دسترسی راحت به بازی های موبایل و بازار فوق‌العاده این بازی ها، بسیار شگفت انگیز است و این آپدیت شدن و این امتحان کردن بازی ها، لذت بخش است. به عقیده ایشان، این چرخه ها باید طی شوند و صنعت سینما نیز این مراحل را طی کرده است. فرصت و پتانسیل کار، اعتماد به نفس، اعتماد به همکاران و بازی‌سازان مرتبط، همکاری کردن با شرکت های ژاپنی و… همه و همه باعث پیشرفت صنعت بازی‌سازی ایران می‌شوند. این بخش آخر صحبت های خانم Cohen بود.

آقای بهفر، سرمایه گذاری برروی صنعت بازی های ویدیویی در ایران را بسیار ریسک پذیر می‌داند اما توضیح می‌دهد که سرمایه گذاری باید بیشتر شود و یک صدا، ویژگی های این صنعت را به همه معرفی کنیم و همچنان باید نیروی انسانی حرفه ای و فوق‌العاده را پرورش دهیم تا سرمایه گذار به راحتی بتواند اعتماد کرده و سرمایه خود را ارایه کند.

آقای کریمی قدوسی، احتمال سرمایه گذاری سرمایه گذاران در صنعت بازی های ویدیویی را بسیار کم می‌دانند و پیشنهاد می‌کنند که حداقل، تیم های کوچک به سراغ ایده های خلاقانه و کوچک بروند تا مشکلی برایشان به وجود نیاید. کریمی قدوسی در مورد عدم اعتماد بین سازندگان اشاره می‌کند و آن ها به مشورت و همکاری با یکدیگر تشویق می‌‌نماید.

همایش به پایان رسید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اختصاصی گیمفا:‌ پوشش زنده کنفرانس فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی (به‌‌پایان رسید) - گیمفا
اختصاصی گیمفا:‌ پوشش زنده کنفرانس فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی (به‌‌پایان رسید) - گیمفا
اختصاصی گیمفا:‌ پوشش زنده کنفرانس فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی (به‌‌پایان رسید) - گیمفا
اختصاصی گیمفا:‌ پوشش زنده کنفرانس فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی (به‌‌پایان رسید) - گیمفا
اختصاصی گیمفا:‌ پوشش زنده کنفرانس فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی (به‌‌پایان رسید) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • M2Cian گفت:

    حرف های درستی میزنن ولی مثه اینکه به دلایلی (که حالا هر چی هست) میخوان بازی هایی مث خروس جنگی رو گسترش بدن . فک نمیکنم حداقل تو این سال ها بازی های کنسولی و کامپیوتری از این بنیاد حمایت بشه و یکم هم حق دارن چون اگه کسایی که با موبایل بازی میکنن رو گیمر حساب کنیم (که نیستن) جامعه گیمر های ایران رو بیشتر از ۸۰درصد این عزیزان تشکیل میدن و دوباره همین آشه و همین کاسه حالا شاید یکم اینترنشنال بشیم

اختصاصی گیمفا:‌ پوشش زنده کنفرانس فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدیویی (به‌‌پایان رسید) - گیمفا