هیرونوبو ساکاگوچی درباره Final Fantasy XV و کارگردان آن صحبت می‌کند - گیمفا
هیرونوبو ساکاگوچی درباره Final Fantasy XV و کارگردان آن صحبت می‌کند - گیمفا
هیرونوبو ساکاگوچی درباره Final Fantasy XV و کارگردان آن صحبت می‌کند - گیمفا
هیرونوبو ساکاگوچی درباره Final Fantasy XV و کارگردان آن صحبت می‌کند - گیمفا

هیرونوبو ساکاگوچی درباره Final Fantasy XV و کارگردان آن صحبت می‌کند

اشکان عالی خانی
۱۴:۵۴ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
هیرونوبو ساکاگوچی درباره Final Fantasy XV و کارگردان آن صحبت می‌کند - گیمفا

بازی Final Fantasy XV با تمام ساختار شکنی ها، عناصر و مکانیک های جدید و با همه غربی شدن‌هایش، آنقدر خوب بود تحسین همگان را برانگیخت. این موضوع شامل حال خالق افسانه ای سری Final Fantasy، آقای هیرونوبو ساکاگوچی نیز می‌شود. ایشان در گذشته در مورد بازی Final Fantasy XV و همچنین کارگردان بازی، آقای هاجیمه تاباتا صحبت کرده بودند و حال، بیشتر در این مورد صحبت کرده و توضیح داده‌اند.

طی یک پنل خبری در Anime Expo، آقای ساکاگوچی صحبت های زیبایی در مورد احساس خود به Final Fantasy XV، آن هم به عنوان پدر این سری کردند. اول از همه، آقای ساکاگوچی به شوخی گفتند که بیشتر شبیه به پدربزرگ سری Final Fantasy هستند. پس از این، به صورت دقیق تر در مورد کار آقای هاجیمه تاباتا، کارگردان Final Fantasy XV صحبت کردند:

در مورد Final Fantasy XV [باید بگویم که] فراهم شدن آن بسیار جاه طلبانه بود و چالش های بسیار زیادی در فاز تولید و توسعه قرار داشتند. من فکر می‌کنم او (تاباتا) در کنار هم گذاشتم همه چیز، کار بسیار خوبی را انجام داده است که زمانی که از نزدیک به آن نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که اصلا کار آسانی نبوده است.

بیشتر از هر چیز، من احترام بسیاری برای چیزی که او توانست به آن دست پیدا کند و تمام اجزای Final Fantasy XV را کنار هم بگذارد، قائل هستم. البته که ما دوست هستیم و هر چند وقت یک بار، با هم نوشیدنی می‌خوریم. او هر بار به من می‌گوید:«اوه، تو نمی‌تونی این رو ببینی اما کاری که الان انجام میدم…»

ما مکالمه های بسیار زیادی با یکدیگر داشتیم بنابراین اگر همه چیز را در مورد آن ها به شما بگویم، مشکل بزرگی با اسکوئر اینکس پیدا خواهم کرد و من این را نمی‌خواهم… اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که من فکر می‌کنم او در مکان واقعا خوبی است و همچنین انسان بسیار با استعدادی محسوب می‌شود. عنوان بعدی و آینده ای که او برروی آن کار می‌کند، بسیار عالی خواهد شد. حالا که این موضوع را می‌دانید… به آن (عنوان جدید) امیدوار باشید.

قطعا همه بازی‌بازان و طرفداران می‌خواهند بدانند که آقای تاباتا برروی چه پروژه و عنوانی کار می‌کند اما فعلا باید صبر کنیم.

آقای ساکاگوچی در جریان پنل خبری Anime Expo در مورد مسائل دیگری نیز صحبت کرده بود. ایشان در مورد بازگشت به سری فاینال فانتزی این طور توضیح دادند:

من می‌خواهم به ساخت کارهای جدید ادامه دهم، بنابراین تغییرات بسیار غیر منتظره خواهند بود. اما می‌دانید، آن ها می‌گویند «هرگز نگو هرگز» درست است؟ پس من فعلا [شرایط] را به همین شکل رها می‌کنم.

پس از این، آقای ساکاگوچی به این نکته اشاره که که رابطه بین او و شرکت اسکوئر اینکس بسیار دوستانه و خوب است و همین موضوع، احتمال همکاری دوباره او با این شرکت بزرگ را در آینده بیشتر می‌کند. این رابطه دوستانه قطعا از دید هواداران پنهان نمی‌ماند و اگر به یاد داشته باشید، در مراسم Uncovered: Final Fantasy XV در سال گذشته، ساکاگوچی به روی صحنه آمد و در مورد Final Fantasy XV و مسائل مختلف دیگری (مانند یک کراس اور بین Mistwalker و اسکوئر اینکس) صحبت کرد. قطعا جالب خواهد بود اگر آقای ساکاگوچی و آقای تاباتا را در کنار یکدیگر، در حال ساخت یک فاینال فانتزی جدید مشاهده کنیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

هیرونوبو ساکاگوچی درباره Final Fantasy XV و کارگردان آن صحبت می‌کند - گیمفا
هیرونوبو ساکاگوچی درباره Final Fantasy XV و کارگردان آن صحبت می‌کند - گیمفا
هیرونوبو ساکاگوچی درباره Final Fantasy XV و کارگردان آن صحبت می‌کند - گیمفا
هیرونوبو ساکاگوچی درباره Final Fantasy XV و کارگردان آن صحبت می‌کند - گیمفا
هیرونوبو ساکاگوچی درباره Final Fantasy XV و کارگردان آن صحبت می‌کند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ........ گفت:

    چند روز پیش فیلم نجات کودکان رو دوباره نگاه کردم. واقعاً زیبا بود و بعضی خاطرات رو (هر چند تلخ) زنده کرد. یه لحظه هوس کردم سمت این بازی هم برم. کسی پیشنهاد می‌کنه؟

  • هنوز نتونستم بازیش کنم اما با توجه به دیموش که تو ps4 بازی کردم برام عالی بود

  • خالق سری فاینال فانتزی هم دل خوشی از این کمپانی منفور نداره ، کمپانی که هیتمن را به خاطر دلایل نا معلوم رها کرد و واقعا خوشحالم که می بینم استدیوی IO InterActive امتیاز این بازی را با چنگ و دندون هم که شده حفظ کرده

  • نمیدونم برای بقیه فاینال چطور بازی بوده ولی برخلاف بقیه که ۷ رو بهترین نسخه می‌دونند، من نسخه ۱۰ رو لایق تر میدونم البته ۷ بیشتر بدلیل کلاسیک بودنش در معرض توجه قرار گرفت چون میشه گفت از معدود بازی های زمان خودش بود که تمام موارد رو در کنار هم داشت، داستان جذاب،گرافیک عالی و موسیقی بینظیر ولی به نظرم بعد از ۱۰ هیچ کدوم در حد شاهکار های قبلی نبودند و صرفا بازی خوبی بودند( البته ۱۴ فرق داره )

  • vaan 2 گفت:

    مورد تحسین همگان !!! ؟

    بولششششششششت

    بازی که با باج و رشوه بازم پایین ترین متا رو تو سری داره و نیمی از نقدش معمولی و منفین و با وجود داشتن بزرگترین کمپین تبلیغاتی و مولتی پلتفرم و غربی پسند بودن کمترین فروش رو بین نسخ شماره دار داشته ! کی همچین نوشابه مضخرفی برای این یازی اشغال باز کرده .
    ساکاگوچی هم قشنگ گفته تابه تا رو به خاطر جمع کردن گند اسکوار تحسین میکنه ! فقط از تا به تا حرف زده نه بازی

  • Just Xbox گفت:

    عجیبه که از این بازی فقط دو نسخه PC عرضه شده!!!!
    طولانی ترین فرانچایز در بین بازیاست.اسکوار انیکس هم فقط بخاطر حفظ رکورد همیشه تو فکر نسخه جدیده.

  • sarfaraz گفت:

    انیمشن نجات کودکان واقعا یکی از بیاد ماندنی ترین انیمه هایی هست ک در طول زندگیم دیدم :inlove: و همین موضوع من را ب خرید فاینل هم ترغیب کرد :-)) تجربه این بازی در اوایلش گذشته از اینکه یک روایت داستانی کامل نداره مثل تمام سری های دیگش نداره 🙁 و شاهد گرافیک یکسانی هم در طول بازی نیستیم :weep: اما یک تجربه متفاوت را برای کسی مثل من ک سری های قبلی را بازی نکرده بودم داشت در نهایت برای کسایی ک این بازی را تجربه نکردن و قصد تجربش را دارن نکات های منفی و مثبتش را مینویسم قضاوت با خودتون :smirk:
    نکات مثبت: :yes:
    گیم پلی سینمایی
    گرافیک تکنیکی نسبتا خوب
    گرافیک هنری چشم نواز
    موسیقی های شنیدنی مناسب با این عنوان
    نکات منفی :no:
    روایت ناقص و افتضاخ داستان: :deadrose:
    متاسفانه داستان بازی از مشکلات عدیده‌ای رنج می برد که خود را از همان ابتدا نشان می‌دهند. اگر قبل از انجام بازی انیمیشن Kingsglaive که پیش در‌آمدی بر وقایع بازی است را مشاهده نکرده باشید، به هیچ وجه درک درستی از وقایع پیش آمده که داستان بازی بر اساس آن بنا می شود نخواهید داشت. این مشکل از آنجا نشأت می گیرد که در خود بازی به جز یک مرحله و آن هم در قالب چند کات سین کوتاه به پیش زمینه وقایع پرداخته نمی‌شود و بازی به سرعت از این موضوع گذر می‌کند و وارد سلسله اتفاقات بعدی می‌شویم. با پیشروی در بازی، یکی از مشکلات مهم داستان آشکار می شود. داستان در پانزدهمین فاینال فانتزی دارای مشکل شدید pacing(سرعت اتفاق افتادن وقایع و جلو رفتن داستان) است. در مرحله ای خبر سقوط پادشاهیتان را می‌شنوید و در مرحله بعد در حال جمع آوری سلاح اجدادتان هستید! در حالی که ارتباط این وقایع به گونه ای که قابل لمس باشد شرح داده نمی‌شود.همچنین مشکل دیگر بازی در زمینه داستان،خیل عظیم وقایعی است که بصورت off screen اتفاق می‌افتد و سبب گیج شدن مخاطب و ایجاد سوالات متعدد برای وی می‌شود؛ سوالاتی که اکثرا نیز بی جواب باقی می‌مانند. خیل عظیم این وقایع و سوالات ایجاد شده به همراه آن ها سبب می شود که مخاطب درک درستی از اتفاقات پیش آمده نداشته و داستان نتواند آنگونه که باید خود را به گیمر بقبولاند. متاسفانه بر خلاف عنوانی چونFinal Fantasy XIII که از بخشی با نام Data Log برای توضیح وقایع داستانی بهره می‌بُرد، در فاینال فانتزی ۱۵ برای پی بردن به وقایع بازی باید دست به دامان ویکی بازی، فروم‌ها و کتاب‌های راهنمای رسمی بازی شوید. نکته عجیب اینجاست که حتی در اینصورت هم نمی‌توانید تمام و کمال به داستان بازی دسترسی پیدا کنید زیرا اطلاعات داستانی بازی در زبان های مختلف تفاوت دارد و برای مثال توضیح بخش مهمی از وقایع بازی تنها به زبانهای آلمانی و ژاپنی موجود است

    کارگردانی بد کات سین ها و شخصیت پردازی فوق العاده ضعیف کاراکترهای فرعی 😮
    کثر کاراکتر‌های فرعی تنها حضوری کوتاه در خلال بازی دارند و با پیشروی در بازی و به فراخور داستان، به سرعت کنار می‌روند. این مسئله سبب شده که حتی شخصیت های فرعی مهم بازی نظیر لونافریا، فرصت چندانی برای خودنمایی نداشته و بالتبع به اندازه کافی به آنها پرداخته نمی شود. بدین ترتیب گیمر نمی تواند ارتباط لازم را با آنها برقرار کند و در نتیجه اتفاقاتی که در جریان بازی برای این شخصیت ها پیش می‌آید تاثیر چندانی بر وی نخواهد داشت.جدا از کاراکتر های جانبی، شخصیت پردازی چهار کاراکتر اصلی در کنار پیشروی در داستان بازی،بوسیله دیالوگ هایی که در خلال گشت و گذار در محیط و در حین انجام ماموریت های فرعی و مبارزات، مابینشان رد و بدل می‌شود صورت می‌گیرد. خوشبختانه شخصیت پردازی این ۴ تن بسیار بهتر از سایر کاراکترهاست و اگرچه نمی‌توان به آن لقب عالی داد، با این حال به اندازه‌ای خوب خواهد بود که با آنها احساس همزاد پنداری کنید.
    عملکرد افتضاح دوربین در هنگام مبارزات :quiet:
    بارزات بازی اگرچه سینمایی و لذت بخش اند، اما در بسیاری از مواقع به لطف دوربین افتضاح بازی نمی‌توانید لذت کافی را از آنها ببرید. چه در مواجهه با موجودات غول آسای بازی و چه در مواجهه با موجودات کوچکتر که بصورت دسته ای به کاراکترهای بازی حمله ور می‌شوند، دوربین بازی عملکرد بسیار بدی از خود نشان می‌دهد و در اکثر مواقع دید درستی بر میدان مبارزه نخواهید داشت و به پیش می‌آید که دوربین در میان گل و بوته هایی که در محیط قرار دارند گیر کند و شما فقط از روی غریضه به ادامه مبارزات بپردازید! مشکل دوربین بازی زمانی به اوج می ‌سد که بدانید مبارزات بازی اکثرا شلوغ بوده و علاوه بر حضور دشمنان متعدد، افکت های ناشی از حرکات نوکتیس،حرکات دشمنان،جادو ها و… نیز سبب شلوغی بیش از حد آن می‌شود. مشکلات عدیده دوربین و شلوغی بیش از حد میدان مبارزه، سبب می‌شود که در بسیاری از مواقع نتوانید عمل دفاع را به موقع انجام دهید و بدین ترتیب و بدون دلیل قانع کننده‌ای با کاهش میزان سلامتی کاراکتر اصلی مواجه خواهید بود .علاوه بر موارد فوق، عملکرد دوربین در زمان مواجهه با باس های چند ده متری بازی آنقدر بد است که به معنای واقعی از فهمیدن اینکه در بازی چه اتفاقی در حال رخ دادن است عاجز خواهید شد.
    فعالیت های زیاد ن چندان جالب در قیاس با دنیای بزرگ بازی :smug:
    بیشتر این فعالیت ها یا کشتن یک سری حیوانات و موجودات هست یا جمع کردن غورباقه و غذا درست کردن تنها فایده این بخش ب نظر من جمع کردن پول میتونه باشه
    سیستم احضار سامون ها ?:-)
    ر کمال تعجب و برخلاف وعده های سازندگان، تعداد سامون های بازی بسیار کم بوده و در کل به ۴ سامون تایتان،راماه،لویاتان و شیوا دسترسی داریم که هر کدام به مرور زمان و با پیشروی در مراحل داستانی بازی در اختیار قرار می‌گیرند و متاسفانه در طی بازی کنترل چندان درستی بر همین تعداد اندک نیز نخواهید داشت. سیستم احضار سامون‌ها در بازی بصورت رندوم قرار داده شده و این بدین معنیست که بازی با توجه به موقعیت و به صلاح دید خود در بعضی مواقع امکان احضار سامونی را به شما خواهد داد. ایراد مهمی که به این سیستم وارد است، دقیق نبودن آن و مشخص نبودن پیش نیازهای لازم برای احضار سامون‌هاست. مواقع زیادی پیش می‌آید که از همه نظر در مضیقه هستید و به احضار یک سامون نیازمند، اما بازی هیچ سامونی را در اختیارتان قرار نمی‌دهد و باز هم پیش می آید موارد زیادی که میدان نبرد را به طور کامل در اختیار دارید اما به ناگاه امکان احضار یک سامون به شما داده می‌شود. مشکل دیگری که در رابطه با سامون ها وجود دارد، پراکندگی نامناسب در تعداد دفعات احضار آن‌هاست.این بدین معنیست که ممکن است پس از چندین بار احضار این موجودات، تنها یک سامون خاص(راماه) به کمک شما بیاید و شاهد حضور سایر سامون‌ها نباشید. نکته عجیبی که در مورد سامون های بازی توجه راقم این سطور را به خود جلب کرد، عدم پر شدن خط سلامتی کاراکتر ها پس از احضار این موجودات بود. این مورد در عناوین قبلی سری بسیار به جا و کار آمد بود و مشخص نیست که چرا سازندگان در این عنوان از آن صرف نظر کرده اند
    معمود مشکلات صدا گذاری :shout:
    با وجود صداگذاری کم نقص ،به دلیل بازنویسی‌های متعدد دیالوگ‌ها ،بازی تا حدودی از مشکل لیپ سینک(Lip sync) و تکان نخوردن دهان کاراکتر ها در هنگام صحبت بهره میبرد و پیش می‌آید اوقاتی که صدای کاراکترها،همگام با انیمیشن لب هایشان نبوده و یا از هیچ گونه انیمیشنی در هنگام سخن گفتن بهره نمی برند.
    چپتر ۱۳ :loser:
    درناک ترین احمقانه ترین کلیشه ای ترین و افتضاح ترین قسمت بازی همین جاست در این چپتر، بازی به ناگهان از نقش آفرینی به ترس و بقا(!) تغییر سبک می‌دهد و در طی آن باید در راه روهایی بسیار بسته و طولانی حرکت کرده و از دست سربازان مسخ شده نیفلهایم فرار کنید. متاسفانه طراحی این مرحله به شدت یکنواخت و تکراری بوده و به نظر می‌رسد که سازندگان ابتدا راهرویی طویل را طراحی کرده و سپس با کپی و پیست کردن چند باره آن، این مراحل را ساخته‌اند! فارغ از طراحی عجیب این مرحله، چیزی که بسیار حوصلهد سر بر بوده و گیمر را به عذاب می دهد، رفت و آمد های مکرر در راهروهای بسته‌ی این مرحله است. بدون شک اگر بخواهیم مراحل موجود در عناوین مختلف سری فاینال فانتزی را رده بندی کنیم، این مرحله با اختلاف در قعر لیست قرار می‌گیرد. از نکات منفی طراحی مراحل بازی گذر کنیم و بپردازیم به بهترین بخش آن یعنی طراحی مراحل سیاهچال‌های بازی. جایی که طراحان مراحل بازی سنگ تمام گذاشته‌اند و شاهد طراحی‌های خلاقانه سیاهچال‌ها در بازی هستیم. جالبترین و قابل ذکر ترین این سیاهچال‌ها،سیاهچالی با نام Pitioss است که در آن با هیچ دشمنی مواجه نخواهید شد اما باید از سد موانع پلتفورمینگ جالب و خلاقانه(و البته اعصاب خردکن!) این سیاهچال عبور کنید.
    خط داستانی بسیار کوتاه :worship:
    اینها مشکلات عدیده بازی بود شاید بسیاری از شما با این نوشتار موافق نباشید اما وقتی ب این نکته فکر میکنیم ک ساخت بازی ۱۰ سال ب طول انجامیده و هنوز هم این مشکلات را داره شاید در مورد دیدگاهتون تجدید نظر کنید وقتی به عقب بازمی‌گردم و خاطرات روزهایی را که با شوق در انتظار عرضه Final Fantasy XV بودم را مرور می کنم، حس افسوس بزرگی وجودم را فرا می‌گیرد. فاینال فانتزی ۱۵ نه تنها در حد وعده‌هایی که سازندگانش به طرفداران داده بودند نیست،بلکه حتی نمی‌توان به عنوان تجربه‌ای کامل روی آن حساب کرد. این بازی به وضوح ناقص است و این ناقص بودن در سراسر بازی خود را نشان می‌دهد.از مدت بسیار کم بخش داستانی(که چه با استانداردهای سری و چه با استانداردهای سایر عناوین نقش آفرینی بیش از حد کوتاه است) و ساید کوئست‌ها و مراحل فرعی کم اهمیت آن)که مشخصاً صرفا بهانه‌ای برای افزایش مدت زمان کلی بازی هستند( تا خطی شدن بیش از حد بازی از اواسط آن،همه و همه خبر از عنوانی می‌دهند که با وجود پروسه ساخت طولانی، راه درازی تا عرضه در پیش داشته و به اجبار ناشر در این زمان عرضه شده است. فاینال فانتزی ۱۵ بیش از آن که شبیه عنوانی شماره دار از این سری قدیمی باشد که مراحل ساخت آن ده سال به طول انجامیده، به عنوان فرعی و کم اهمیت می‌ماند که صرفا برای خالی نبودن عریضه عرضه شده است. شاید کسانی که تاکنون عناوین قبلی سری فاینال فانتزی را تجربه نکرده‌اند از این بازی لذت ببرند، اما طرفداران قدیمی سری مسلما از آن ناراضی خواهند‌بود. فاینال فانتزی پانزدهم تنها اسکلتی از عنوانی است که زمانی قرار بود عمیق ترین فاینال فانتزی ساخته شده باشد. بی شک این عنوان مایه یاس کسانی‌ست که سال ها مراحل ساخت آن را دنبال کرده و منتظر عرضه آن بوده‌اند.

هیرونوبو ساکاگوچی درباره Final Fantasy XV و کارگردان آن صحبت می‌کند - گیمفا