۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری - گیمفا
۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری - گیمفا
۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری - گیمفا
۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری - گیمفا

۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری

رسول خردمندی
۱۴:۲۲ ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری - گیمفا

صدایی توجه نگهبان را جلب می کند ، نگهبان با خود فکر می کند که ” چیزی نیست ، شاید صدای حیوانات موذی مثل موش باشد” ، دوباره صدایی دیگر به گوشش می رسد و این بار نگهبان کنجکاو می شود تا منبع صدا را بررسی کند. نگهبان به دنبال صدا رفته و در کسری از ثانیه از پا در می آید. از اولین مکانیسم های پایه بازی های مخفی کاری همین چند جمله اخیر است. شاید خسته کننده به نظر برسد ولی یکی از ژانرهایی است که تمام بازیبازها حداقل یک بار تجربه یک بازی در سبک مخفی کاری را داشته اند. در این مطلب قصد داریم ۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری را معرفی و بررسی کنیم.

 

۱۰: Tencho: Stealth Assassin
یکی از بهترین بازی های پلی استیشن که در این سبک طرفداران خاص خود را داشت ، بازی Tencho بود. مدت های مدیدی از انتشار این بازی می گذرد و شاید از یاد بسیاری از بازیبازها رفته باشد ولی همچنان خاطرات این بازی در ذهن ما طرفداران این سبک گره خورده است. Tencho بازی خیلی سختی بود. به هر دلیلی توسط دشمن دیده می شدید ، ظرف مدت چند ثانیه کشته می شدید. یکی از جذابیت هایی که این بازی داشت در بالا رفتن از درخت ها بود. بازیبازها با رفتن بر بالای درخت ها می توانستند به دشمنان مفلوک بازی شوریکن پرتاب کنند و آنها را یکی پس از دیگری نابود سازند. تمامی مراحل در شب انجام می شد و کاراکترهای بازی Ayame و Rikimaru بود که هر کدام ویژگی های مثبت و منفی منحصر به فرد خود را داشتند. ناشر این بازی در آمریکای شمالی Activision و در ژاپن Sony music Entertainment بوده و در سال ۱۹۹۸ منتشر شد و توانست موفقیت خوبی را کسب کند.

 

۹: Stolen
بازی “دزدیده شده” در سال ۲۰۰۵ توسط استودیوی گمنام Blue 52 برای کنسول های PS2 ، Xbox 360 و PC منتشر شد. بازیبازها در نقش Ayna Romanov مراحل بازی را باید انجام می دادند. فضای متروپلیسی بازی یکی از نکات مثبتی بود که بازیبازها را به وجد می آورد چون تجهیزات پیشرفته همانند Dart Gun ، عینک های دید در شب پیشرفته ، برای پیشروی در بازی وجود داشت که کار را تقریبا آسان می کرد. یکی از نکاتی که به شدت بازیبازها را آزار می داد در این بود که Ayna قادر نبود که دشمنان را بکشد و حتما باید بیهوش می کرد! پس اگر در حین مراحل مشاهده کردید که دو جین سرباز به دنبال شما می آیند نترسید و توصیه می کنم که مرحله را دوباره بارگذاری کنید و این دفعه با سرعت بیشتری به انجام بازی بپردازید تا مبادا دشمنان به هوش بیایند! سایت IGN به این بازی لقب ” فوق العاده خلاق” را اعطا کرد.
۸: Vampire: The Masquerade – Bloodlines
بودن در نفش یک خون آشام ، آرزوی همه بازیبازهای طرفدار این سبک است. در این بازی حس شامه خون آشام محور اصلی گیم پلی بر مبنای مخفی کاری را تشکیل می دهد. در این بازی نیز مراحل در شب انجام می شود چون بر طبق افسانه ها و روایات محلی خون آشام ها به نور آفتاب حساسیت دارند و فقط در شب به شکار می پردازند. تصور اینکه شب هنگام در نقش یک خون آشام ظاهر شوید به خودی خود جالب و هیجان انگیز است. در این بازی نمی توانستید در ملا عام از انسان ها تغذیه کنید. پس باید دور خون و خون ریزی را خط کشیده و با مخفی کاری بازی را پیش ببرید. اگر هیچ یک از دشمنان را نکشید (که البته کار بسیار سخت و مشقت باری بود که هر بازیبازی این صبر و تحمل را ندارد! ) بازی همچنان به شما امتیاز تشویقی می داد در بازی انواع مختلفی از خون آشام ها وجود داشت که با بازی کردن در نقش هر کدام می توانستید ویژگی های مثبت و منفی هر کدام را کشف کنید. این بازی در سال ۲۰۰۴ برای PC منتشر شد.


۷: Assassin’s Creed Series
شاید این عنوان یک بازی مخفی کاری کامل نباشد ولی در اکثر مراحل موجود در بازی ( به خصوص قسمت اول) از المان های مخفی کاری استفاده شده که در نوع خود جالب و متنوع طراحی شده است. با گذر زمان و انتشار نسخه های جدیدتر بازی فرقه اساسین ، المان مخفی کاری کم رنگ تر شده و بازی بیشتر به سمت اکشن و مبارزات آشکار تمایل پیدا کرده است ولی همه طرفداران این بازی محال است که دویدن بر روی بام های رم و ترکیه را فراموش کنند. خنجر مخفی (hidden Blade) بی شک یکی از آیتم هایی بود که بازیبازها را به انجام مراحل به سبک مخفی کاری سوق می داد که البته در عناوین جدید این خنجر بهینه و ارتقا یافته و برای مبارزات سریع اهمیت بالایی دارد.



۶: Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay
عدم وجود بازی ریدیک ساخته استودیوی Starbeeze در این لیست واقعا ستم بود! بازی ریدیک شامل دو داستان بود.ادامه داستان Buture Bay در قالب داستان Dark Athena شکل گرفت. ممکن است بپرسید خب چرا داستان اول را در تیتر این مقاله ذکر شده است؟ در جواب باید بگویم که Dark Athena از باگ های بسیار جدی رنج می برد و کرش هایی مکرری را در بازی شاهد خواهید بود. در Buture Bay خوش بختانه مشکلاتی از این قبیل دیده نمی شود و بازی به شما اجازه می دهد که نوع حملات خود را مشخص کنید و برای از پا در اوردن یک دشمن چندین راه وجود دارد. ابهت شخصیت ریدیک در تمامی مراحل بازی احساس می شود. سکوت در تاریکی و سایه ها به اصلی ترین هسته برای پیش رفت شناخته می شود. با پیشروی در بازی ، ریدیک این قابلیت را پیدا می کند که در تاریکی کامل نگاه کند. هر چند برای بازیخور های این سبک ، توانایی خیلی خاصی به شمار نمی رود! این بازی در سال ۲۰۰۴ برای Xbox 360 و PC منتشر شد.


۵: Deus Ex: Human Revolution

سری بازی های Deus Ex با بهره گیری از محیط بازی ، تجربه ایی جدید و ناب در سبک مخفی کاری به بازیبازها اهدا می کند. در آخرین نسخه منتشر شده از این بازی تحت عنوان “انقلاب بشریت” ، سازندگان حداکثر تلاش خود را انجام دادند تا هیچگونه نقطه ضعفی در گیم پلی وجود نداشته باشد که خوشبختانه سر قول خود ماندند و با انتشار این نسخه سر و صدای زیادی به پا خواست و جوایزی متعدد را از آنِ خود کرد. با تزریق المان های RPG ، هر بازیباز می توانست شخصیت بازی یعنی Adam Jensen را مطابق با علایق و سلیقه خود ارتقا دهد. ارتقا شاید اصلی ترین نکته ایی بود که باعث می شد هر بازیباز تجربه ایی جداگانه از بخش مخفی کاری کسب کند. مثلا یک بازیباز می توانست توانایی هک کردن ابزار آلات را سریع تر از بقیه به حداکثر برساند. در این حالت ، تمامی سلاح های خودکار رباتی بازی را می توانست هک کرده و به راحتی و به دور از هیچگونه مشکلی ، از مهلکه جان سالم به در ببرد. یا بازیبازی دیگر مثل بنده قابلیت های مربوط به پا را ارتقا داده و از ارتفاعات به راحتی به پایین پریده و یا در درگیری ها و مبارزات به راحتی می توان فرار کرد! اگر این بازی را هنوز انجام ندادید به سراغ آن رفته و با تلقین این قضیه که ” نقش آفرینی دوست ندارم” خود را از تجربه جدید و ناب یک بازی مخفی کاری محروم نسازید. بازی Deus Ex: Human Revolution در سال ۲۰۱۱ برای PC ، Xbox 360 و PS3 منتشر شد.

۴: Metal Gear Solid
بازی های Son of liberty ، Snake Eater و Guns of the patriot از دنباله های محبوب و موفق سری بازی های متال گیر بوده اند ولی اولین نسخه از این بازی حال و هوای دیگری دارد. سکانس های موجود در این بازی و دیگر دنباله های آن ، از بارزترین نکاتی است که در یک بازی مخفی کاری انتظار می رود. البته مخفی شدن در کمد ها و جعبه ها نیز جالب است. بازی متال گیر یکی از بازی هایی است که با اتمام آن ، بازیباز به شروعی دوباره ترغیب می شود. دلیل این رغبت یا در خوب بودن بازی است یا در کوتاه بودن مدت گیم پلی! قضاوت با خودتان است! بازی متال گیر برای اولین بار در تاریخ ۱۹۸۷ برای Play Station و بازی Metal Gear Solid نیز در تاریخ ۱۹۹۸ منتشر شد


۳: Splinter Cell: Pandora’s Tomarrow
یکی از کهن ترین بازی هایی که در سبک مخفی کاری وجود دارد سری بازی های اسپلینترسل است. در دوران گذشته و کمابیش در امروزه از این بازی به عنوان ” فرار از زندان” یاد می کنند که کاملا اشتباه است. این ترجمه تحت الفظی اشتباه است و ترجمه صحیح این بازی ، ” تکه جدا شده” است. در این بازی به شما ماموریت هایی محول می شود که کسی دیگری قادر به انجام دادن آن نیست. بهترین سری از این بازی از نظر بنده “فردای پاندورا” است که بی شک یکی از بهترین مخفی کاری هایی است که در دوران گیمری بنده وجود داشته است. در این بازی شما لوازم و تجهیزات فنی پیشرفته و یک پیستول در اختیار دارید. همچنین در بازی می توانید به چراغ ها و منابع نور شلیک کرده و آنها را نابود کنید. همانگونه که سری بازی های فرقه اساسین با خنجر مخفی عجین شده ، سری بازی های اسپلینترسل نیز با عینک ۳ چشمی دید در شب شکل گرفته است. در حین بازی می توانید بین دید در شب و دید از لحاظ گرمای بدن ، عینک را تنظیم کنید. مکانیسم اصلی پاک سازی محیط در روانه ساختن دشمنان به مناطق تاریک و کشتن آنها است. البته کسانی که بازیخور این فرانچایز هستند می توانند مراحل را بدون حتی ۱ تلفات به پایان برسانند! متاسفانه با انتشار Splinter Cell: Conviction ، به پیکره این فرانچایز لطمه های جدی وارد شده است. سازندگان از دور کردن سم فیشر از اصل و نسب خود پشیمان نیستند و این قضیه را می توان در تریلرهای دنباله جدید Splinter cell تحت عنوان Black list مشاهده کرد. بازی Splinter Cell: Pandora’s Tomorrow در سال ۲۰۰۴ برای پلتفرم های رایج منتشر شد.


۲: Hitman: Blood Money
تصور کنید که شما یک قاتل حرفه ایی هستید و باید ماموریت هایی را انجام دهید که هیچ احدی نمی تواند آن را انجام دهد. داستان های سری بازی های هیتمن از همین قضیه تبعیت می کند و ماموریت هایی متنوع دریافت خواهید کرد. البته باید ذکر کرد که داستان های هیتمن پیچیده تر از آن است که بتوان در چندین خط کوتاه آن را توضیح داد ولی مامور ۴۷ ویژگی های یک قاتل خون سرد و حرفه ایی را دارد. ویژگی برجسته ایی که بازی هیتمن را از رقیب دیرینه خود اسپلینترسل و متال گیر متمایز می کند در این است که باید مراحل را به گونه ایی انجام داد که هیچکس متوجه نفوذ و پیشروی شما نشود! ولی در سری بازی های اسپلینترسل و متال گیر بالاخره در حین گیم پلی سناریو به سمت افشای هویت کاراکتر میل می کند و در نهایت سناریوی فرار به عنوان یک گزینه پیشنهادی مطرح می شود. در بازی هیتمن: خون بها ، مامور ۴۷ می تواند با خیال راحت ماموریت خود را انجام دهد و با خیال راحت از مهلکه فرار کند. البته اینگونه بازی کردن نیازمند مهارت و صبر و تحملی زیاد است و بازیباز باید استراتژی خود را با آنالیز محیط و رفتار NPC ها پیاده سازد. جدیدترین نسخه این بازی تحت عنوان Absolution قرار است که تا چندین ماه دیگر منتشر شود. باید منتظر ماند و دید که آیا هیتمن برخلاف بازی اسپلینترسل به ریشه های خود وفادار خواهد بود یا خیر. بازی Hitman: Blood Money در سال ۲۰۰۶ برای PC ، PS2 و Xbox 360 منتشر شد.


۱: Thief: Deadly shadows
قدیمی ترین و موفق ترین بازی در سبک مخفی کاری بازی “سارق” است. مگر می شود که حرف از مخفی کاری شود و از بازی “سارق” یاد نشود؟ عنوان Deadly shadows یکی از بهترین بازی های “سارق” است که در دوران قرون وسطی ، داستان بازی جریان دارد. عامل “تاریکی” در این بازی نیز برای پیشبرد بازی از اهمیت زیادی برخوردار است. از آنجایی که منابع نور در بازی مشعل است ، شما با تیرهای آبی (watery) آنها را می توانید خاموش کنید. در طول بازی باید کاملا محتاطانه عمل کرد تا مبادا لو بروید و مرحله را از اول بازی کنید . مکانیسم های مخفی کاری که در امروزه به کرات استفاده می شود ، برای اولین بار در این بازی معرفی شده است. شاید برای بازیبازهای کنونی سم فیشر و یا هیتمن اسطوره آنها باشد ولی برای بازیبازهای قدیمی همچنان قدم زدن با Garret ( شخصیت بازی سارق) حال و هوای دیگری دارد. بازی Thief: Deadly Shadows در سال ۲۰۰۴ برای Xbox360 و PC منتشر شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری - گیمفا
۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری - گیمفا
۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری - گیمفا
۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری - گیمفا
۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Vito گفت:

    ممنون اقا رسول بابت خبر خیلی خوب بود.راستی هر کس تو بازی عصر پادشاهان هست اسمش را به من بگه تا انجا با هم باشیم.ممنون 😀 😀

  • FREEBOOTER گفت:

    بازی Thief: Deadly Shadows در سال ۲۰۰۴ برای Xbox360 و PC منتشر شد.
    مگه ایکس باکس سال تولیدش ۲۰۰۵ نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 😐

  • mohammad13 گفت:

    ممنون.واقعا بازی splinter cellبه نظر من عالی بود. 🙂

  • از بین همگی بیشتر با thief حال کردم.خدایی سلطانه!
    شدیدا هم منتظر نسخه ۴ هستم
    ممنون :yes: 😀

  • portal kombat گفت:

    خیلی در موردconvictionبی انصافی کردید! :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed:

    :shutmouth: :shutmouth: :shutmouth:

  • ALI RJP گفت:

    splinter hitman assassin creed غول های مخفی کاری هستند و به نظر من بهترین

  • 1001sama گفت:

    ببخشید ولی ترتیب این بازی ها ………………

  • رسول جان سپاس
    یه مسابقه داستان قبلا گذاشته بودی
    دوباره راش بنداز عزیز جان
    جایزه هم نمیخوایم :laugh:

    • راستش محمد جان زیاد استقبال نشد ما هم بی خیال شدیم! کسی هم سراغش را نگرفت و دیگر همه بیخیال شدیم! اگر در خواست زیاد باشه چرا که نه ؟ دوباره راهش میندازیم.
      ولی یه برنامه دیگه دارم که اگه خدا بخواد شنبه هفته جدید رونمایی میشه و همه خوششون میاد.

  • Kratos-_-0_0 گفت:

    ممنوت از این خبر زیبا
    متاسفانه کم کم داره این سبک از بین میره
    و بازیهای مثله splinter cell دیگه چیزی ازشون باقی نمونده
    من امید اخرم به بازیه Dishonored امیدوارم شروعی دوباره
    برای این سبک زیبا باشه(shinobido هم می تونست تو این جدول باشه)
    باز ممنون از خبر

  • لیستو کلا قبول ندارم رسول جان…استدلال ها (تا جایی که وجود داره) قابل پذیرش نیست! من عما بتونم Thief رو بهترین بازی این سبک انتخاب کنم! بحث قدمت نیست ؛اگه بحث قدمت باشه سری متال گیر صددرصد پیشتاز همه ی بازیهای مخفی کاریه که حتما هم همینطوره ،انتظار هم نداشتم پاندورا اول باشه چون مخفی کاری اون باب میل همه نیست اما شما متال گر که اینجا باید اول میبود رو ورداشتی گذاشتی پنجم! دقیقا جایی که باید Thief میبود! …اشکالات هم زیاده،ادامه نمیدم!
    __________________________
    یه نکته دیگه اینکه لطفا اطلاعات غلط ندین! ” در دوران گذشته و کمابیش در امروزه از این بازی به عنوان ” فرار از زندان” یاد می کنند که کاملا اشتباه است.ترجمه صحیح این بازی ، ” تکه جدا شده” است.”
    رسول جان تکه ی جدا شده رو من دیگه واقعا بین فرار از زندان و انفجار سلول انفرادی هم خنده دار میبینم ،بطن کلمه ی اسپلینتر سل از یکی از زیرشاخه های فوق محرمانه ی CIA و Third Echelon میاد که گروهی از خبره ترین افراد سیا درش ماموریت فوق امنیتی انجام میدن.وقتی برای اولین اسم اسپلینتر سل امد سیا سم فیشر رو بعنوان اولین نفر این زیرشاخه انتخاب کرد،به هرکدوم از اعضای این زیرشاخه Splinter Cell گفته میشه.

    • یه نکته ی دیگه در مورد کانویکشن بگم اینکه این بازی به هیچ وجه صدمه ای به اصل اسپلینتر سل نزد و اتفاقا به جاترین کاری بود که میشد نسبت به این سری انجام داد چون اولا اگه یه اسپلینتر مث قدیم ساخته میشد دیگه رمانی نبود که برداشت بشه پس داستان آبکی میشد ،تیم سازنده هم رمان کانویکشن رو دستمایه قرار دادن.اون عنوانی که به روح اسپلینترسل ضربه خواهد زد بیشک Black List خواهد بود

    • عزیزم چرا داغ میکنی؟اولا که این مخفی کاری با توجه به اون لیست که تو فوروم هست نوشته شده بود مربوط به آقای میلاد هست که اتفاقا وقتی گفت من میخوام اینو بنویسم گفتم بهش که حواستو در این مورد جمع کن.دوما بنده کلا از این لیست های کذایی که بهترین و بدترین انتخاب میکنه نمینویسم چون کاملا مربوط به سلیقه میشه .اون لیست داستان بازیها (همین بود دیگه ها؟) رو هم بهزاد گفت با همکاری همدیگه بنویسیم که منم بهش گفتم این لیست واقعا احمقانه است میتونی بپرسی از خودش !
      (نمیخواستم این بحث مسخره رو وسط بکشم اما حالا که خودت خواستی پس جوابت واجبه)خب مورد بعدی اینه که از طرز صحبت کردنت معلومه از اون آدمای هستی که یه بازی که انجام دادی فکر میکنی فقط تو هستی که بازیش کردی.نه پسر خوب این بازی رو انجام دادم و مطمئن باش بی دلیل نمیگم سم فیشر محبوب ترین کاراکتر من در بین بازیهاست.
      ببین وقتی یه چیز برای اولین بار استفاده میشه دلیل نمیشه که بهترین باشه،شاید Thief نکات خوب زیادی داشته باشه (که البته هم داره) اما از نظر پیاده سازی کم میاره،قبول دارم بازیهای بعدی که ساخته شدن تونستن مکانیزمهارو تا حدودی درست اجرا کنن.
      کانویکشن تیر بینهایت داشت؟شاید شما از هم مثل خیلی از دوستان از ترینر استفاده کردین.یکبار دیگه بازی رو نصب کن و ادامه بده.ببین من از اولین نسخه های اسپلینتر سل همراه این سری بودم و دقیقا انتظار من از کانویکشن همین بود.بازی مدرن شده! مدرن دوست عزیز.حالا دلیلش هرچی باشه به من که فن دو آتیشه بازیم خوش گذشته.اونایی که این حرفای ریشه و ماجرا رو میزنن احتمالا همونایی هستن که الان میگن رزیدنت اویل به ریشه برگرده در حالی که حتی یک نسخه از رزیدنت های کلاسیک رو بازی نکردن.
      در مورد نمازیان هم بگم که ایشون یه چیزی از خودشون بافتن! دیبازی برای هربازی اسم میزاره! “جوخه ی بی انضباط!” که یادت هست؟
      اسپلینتر سل هم همین معنی که گفتم میده ،نمیدونم چطور میخوای به “تکه ی جدا شده از چی چی ” ختمش کنی!
      منتظر جواب هستم

      • یکبار بالا گفتم ، دوباره هم میگم نظرت واسم مهم نیست. حالا میخوای ۱۰ نفر دیگه آدم بیار جو رو خراب کنه ، ۲۰ تا بیار ، ۳۰ تا بیار. خودت اصن اینجا رو به فحش بکش. من دیگه کاری با تو و اکیپت ندارم. وقتی جایگزین های دیگه اوردم واسه سایت اون موقع شاید حس مسئولیتت برگرده سر جاش. این آخرین پاسخ من به تو هست. حالا برو بازم آدم بیار. من خودم یه دورانی تو کار ترول کردن و شیطنت تو فروم ها بودم. یه قدم از شما جلو ترم. 🙂

  • ramin#x#.x گفت:

    مخفی رو من فقط سری هیتمن و اسپلینتر سل تا دابل ایجنت قبول دارم کانوکشن به گیرز بهتر میخورد

  • آقای خردمندی کلا با این لیست شما مشکل دارم بنده
    تیف بازی عالی هستش ولی میتونم قسم بخورم کل این لیست بر اساس علایق شخصی بوده و حتی به مخاطب احترام نزاشتین(با توجه به جوابی که به دوستم آقای نجاری دادین)
    متال گیر بنیان گزار این سبک بوده و اسپلینتر سل(یا هرچیزی که خودتون بش میگین)ادامه دهنده راهش بودش
    متال گیر مخفی کاری داستان محوری بودش که جنجالی بودش و انقلابی به پا کرد
    سم فیشر هم دقیقا همین کارو کرد و دیدی جدید از یک متال گیر را به گیمر ها نشان داد
    نمیخوام فن بازی در بیارم ولی واقعا حق این دو بازی این رتبه ها نبودش
    هیتمن هم اگر۴یا۵ بودش بهتر بودش
    بهتر بود دوس اکس “تحول بشریت”هم ۳ام میشد چون بازی بسیار زیبایی بودش
    با تشکر سجاد سعیدی

  • دوستان عزیز آرامش خود رو در نوشتن دیدگاه ها حفظ کنید و بدونین قبل از اینکه این نظرات رو به هم بدید با هم دوست هستید.
    این مقاله هم برطبق نظر شخصی آقای خردمند نوشته شده و انتقادات باید سازنده باشه نه توهین آمیز.

    ممنون.

  • Kojima گفت:

    رسول جان کلا لیستتو قبول ندارم. هر چی هم بگم میدونم قبول نمیکنین و میگین من فن بازی در میارم (به خاطر UserName ـم).

    ولی در کل به نظر من متال گیر بهترین بازی تاریخ هست (که اینو خیلیا قبول ندارن و کاملا سلیقه ای هست).

    ولی اینکه توی لیست بازی های مخفی کاری بنیان گذار این سبک رده ۵ ـم باشه 😐 (فک کنم بقیشو بدونی و اینکه فک نکنم سایتی باشه که توو این لیست متال گیر رو اول نذاشته باشه فقط با نگاه کردن به نمره ها و متای متال گیر میشه خیلی راحت تشخیص داد)

  • mr_sasma گفت:

    ۴ شماره اول splinter cell فوق العاده بود. اما Convection یه افتضاح به تمام معنا بود. البته نمی گم بازی بدی بودا. اما دیگه اسپلینترسل نبود. توی بلک لیست هم دیگه کلا ترکیده. بازم می گم، بلک لیست به خودی خود بازی خوبیه اما دیگه اسپلینترسل نیست. اگه بخوام به چشم اسپلینترسل بهش نگاه کنم، فقط یه فاجعه می بینم.

  • Vaas گفت:

    واقعا ممنون بابت مقاله کاملتون…….با بازی Stolen خیلی خاطره دارم…….اکثر نگهبانای این بازی هم همشون چاق و شکم گنده بودن 😀

  • Shiraz گفت:

    اااااااااااا چرا دعوا راست میگن دیگه Convection یه افتضاح بود مخصوصا وقتی که کلتش تیر تموم نمی کرد .. بازی باید طوری باشه که هر کسی به راحتی بازیو تموم نکنه من بازیو یه روزه رفتم خیلی راحت در صورتی که تو نسخه های قبلیش یه مرحله رو با جون کندن تموم می کردمم … ولی از حق نگذریم بعضیاشو خیلی باحال نوشته بودیی مخصوصا Hitman به هر حال مرسی :yes:

  • mhb477 گفت:

    اگه هیتمن ده تا نسخه داشت ده تاش HITMAN بود

۱۰ بازی برتر در سبک مخفی کاری - گیمفا