گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا
گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا
گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا
گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا

گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme

رضا توکلی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا

باز هم گیم‌­لافت و یک بازی سبک رانندگی دیگر. سری بازی های آسفالت (Asphalt) این شرکت یکی از بهترین و پرطرفدار ترین بازی های سبک رانندگی (Racing) برای موبایل هستند که تا به حال برای سیستم عامل های موبایلی جاوا، اندروید و آی او اس (iOS) و ویندوز موبایل و همچنین کنسول های دستی PSP، Nintendo DS، Nintendo 3DS، PS Vita و اخیرا برای ویندوز ۱۰ نیز منتشر شده اند. البته چهار نسخه ابتدایی بازی برای کنسول های دستی و جاوا منتشر شد و پس از آن دیگر روی این پلتفرم ها آسفالت جدیدی منتشر نشد. تنها نسخه­ای که برای کنسول دستی جدید سونی یعنی Vita منتشر شد، عنوان Asphalt: Injection می­باشد که در سال ۲۰۱۱ به صورت اختصاصی برای کنسول دستی سونی ساخته شد. گیم‌­لافت تا کنون ۸ نسخه از این سری بازی را منتشر و علاوه بر این با انتشار ۴ نسخه فرعی از این عنوان، مجموعه آسفالت را بزرگ­تر کرده است. نسخه هشتم بازی آسفالت در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و بعد از آن دو نسخه فرعی با نام های Asphalt Nitro و Asphalt Xtreme به ترتیب در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ عرضه شدند. Asphalt Xtreme، آخرین عنوان منتشر شده از سری بازی آسفالت می‌­باشد که بر خلاف سنت همیشگی بازی، حال مسابقات اتومبیل­‌رانی در بیابان و شن در حال انجام هستند. اولین موردی که شاید در اولین نگاه به آن پی ببرید تشابه بازی با حال و هوایی بازی Dirt Rally است. Asphalt Xtreme مشابه Dirt Rally، یک رالی هیجان­‌انگیز در مسیر های شنی، جنگلی و برفی می­باشد که از لحاظ سیستم هدایت و کنترل خودرو کاملا شبیه به بازی آسفالت ۸ است. علاوه بر سیستم کنترل و هدایت، بسیاری از بخش های اصلی بازی همانند آخرین نسخه بازی آسفالت می­‌باشند و تنها عناصر درون محیط و مسیر مسابقه و ماشین ها با هم تفاوت دارند. تنوع ماشین های بازی و مکان ها و مسیر های مسابقه بسیار خوب بوده و جذابیت بازی را بالا می­‌برد.

گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا

Asphalt Xtreme: Rally Racing ، یک رالی هیجان انگیز در موبایل

بازی های سبک رانندگی روی موبایل هر کدام جذابیت و ویژگی های خاص خود را دارند اما به طور کلی سیستم کنترل و هدایت ماشین در تمامی بازی ها تقریبا یکسان است. سری بازی های Asphalt، GT Racing، Real Racing و همچنین Need For Speed از مهم ترین بازی های Racing موبایل هستند که هر کدام فضا و حال و هوایی متفاوتی دارند. یکی دیگر از بازی های جذاب رانندگی، سری بازی CSR Racing می­باشد که سبک متفاوتی از بازی های رانندگی را ارایه می‌­دهد. در نهایت آخرین نسخه بازی آسفالت یعنی Asphalt Xtreme، عنوانی هیجان‌انگیز است که حتی از نسخه هشتم بازی هم جذابیت بیشتری دارند اما این جذابیت و هیجان بالا نسبت بازی های قبلی برای گیم‌­لافت هزینه هایی هم داشته که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا

آسفالت، موفق حتی بدون آسفالت

بازی Asphalt Xtreme آخرین نسخه از سری بازی Asphalt می­‌باشد که برخلاف همه نسخه های قبلی دیگر شاهد مسابقه روی آسفالت و مسیر های شهری و پیست رانندگی نیستیم. البته برخی از مکان های بازی آسفالت ۸ هم مکان های برفی و جنگی بودنند اما به طور کلی این بازی برای این نوع مکان ها ساخته شده و با نسخه های قبلی از لحاظ محیط تفاوت دارد. از مکان های بازی که بگذریم به خود ماشین های بازی می­رسیم. ۳۵ اتومبیل لایسنس شده در این بازی طراحی شده و همه آنها برای مسابقات در بیابان و شن و… شخصی سازی شده اند. ماشین های این بازی با توحه به قدرت و کیفیتشان در ۴ کلاس مختلف دسته بندی شده‌­اند. مسابقات هم دارای دسته بندی های خاصی هستند و باید با ماشین های متناسب با سطح مسابقه، وارد رقابت شد. برای بدست آوردن ماشین های بازی باید کارت های مورد نیاز هر ماشین را در Box ها پیدا کنید. Box های بازی در انتهای مراحل در اختیار شما قرار می­گیرند و محتوی چندین کارت از ماشین ای مختلف می­‌یاشند. ماشین های کلاس های پایین تر قاعدتا کارت های کمتری برای باز شدن نیاز دارند و برعکس ماشین های با کیفیت تر کارت های بیشتر. در ادامه بیشتر با ایده تجاری بسیار بد بازی آشنا می­شویم اما همانند بسیاری از بازی های موبایل لازم نیست برای پیدا کردن Box ها کل مسابقات بازی را با موفقیت به پایان برسانید و تنها کافی است سری به فروشگاه بازی بزنید. خود جعبه های بازی به چند نوع جعبه مختلف تقسیم می­شوند که کارت های بیشتر و ماشین های با کیفیت تر درون جعبه های کمیاب تر هستند. البته هر ۴ ساعت یک بار می توانید یک جعبه رایگان که معمولا ۳ کارت درون خود را دارد را از بازی دریافت کنید. جعبه های بازی تنها برای بدست آوردن کارت و بدست آوردن ماشین کاربرد دارند و شما باید برای بدست آوردن تجزیهات موردنیاز  برای ارتقا سطج فنی ماشین ها، به دنبال Bundle های بازی باشید. درون این بسته ها که باز هم در فروشگاه بازی به فروش می­رسند و یا با افزایش سطح شما در بازی به صورت تصادفی در اختیار شما قرار می‌گیرند، تعدادی از عناصر فنی ماشین ها قرار دارد که می توانید با استفاده از آنها قدرت فنی ماشین موردنظر خود را بالا ببرید.

محیط های بازی و مسیر های مسابقه به نسبت بازی آسفالت ۸، بسیار زنده تر و بهتر شده اند. تنوع آنها بیشتر شده و مسیر مسابقات با عناصر بیشتری تشکیل شده اند. در هیچ یک از نسخه های بازی آسفالت مسیر های بازی به اندازه Asphalt Xtreme شلوغ نبوده اند و تقریبا در همه بخش های مسیر مسابقه عناصری همانند جعبه ها، تابلو های اعلام مسیر، چرخ ماشین ها و … در محیط وجود دارند و مسیر بازی به هیچ وجه مستقیم نیست. هیجان در این نوع مسیر و شرایط سخت بسیار بیشتر از نسخه های قبلی بازی است و شما تنها با یک اشتباه ممکن است از کل شرکت کننده ها عقب افتاده و مسابقه را از دست بدهید. البته امید خود را از دست ندهید زیرا به دلیل موانع، پیچ های خطرناک و پستی و بلندی های بازی ممکن است دوباره بتوانید از سایر ماشین ها جلو زده و برنده مسابقه شوید. همانند سری بازی Burnout شما می‌­توانید با ضربه زدن به حریف خود بازی او را از مسیر مسابقه عقب انداخته و از آن جلو بزنید. ضربه زدن به سایر ماشین های بازی در بازی های آسفالت وجود نداشت و بعد از به کار گیری آن در عنوان فرعی Asphalt Nitro به این بازی و سپس در آپدیتی جدید به Asphalt 8 اضافه شد. البته اگر تنها به دنبال این نوع از مسابقه هستید بازی آسفالت نیترو قطعا برای شما مطلوب تر است.

گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا

۳۵ خودرو لایسنس شده در قالب ۴ کلاس مختلف در بازی قرار گرفته اند

سیستم هدایت خودرو ها در این بازی کاملا همانند سایر بازی های آسفالت می‌­باشد و تغییر در آن اعمال نشده است. شاید دلیل عدم تغییر در سیستم هدایت ماشین، رضایت بازیبازان این حالت باشد. سیستم هدایت و کنترل ماشین در سری بازی ها آسفالت هیچ مشکل فنی نداشته و تنها کمی ساده می­‌باشد. اگر بخواهیم در یک کلام این موضوع را شرح دهیم، شاید بتوان گفت سیستم رانندگی و هدایت چالش خاصی را برای بازیبازان ایجاد نمی‌­کند. شاید اصلا برای موبایل همین سیستم کافی باشد و نیازی به تغییر نداشته باشد زیرا تقریبا همه بازی های موبایلی سبک رانندگی از این سیستم برای هدایت و کنترل استفاده می­‌کنند. برای چرخش فرمان در بازی باید دستگاه خود را به سمت موردنظر کج کرده و برای اعمال نیترو سمت راست تصویر را لمس کنید. برای Drift کشیدن که در این نسخه از بازی بیش از هر بازی دیگر آسفالت به کار خواهد آید، باید سمت چپ صفحه نمایش دستگاه خود را لمس کنید. یکی از تغییرات بسیار خوب در این بازی به نسبت بازی آسفالت ۸، سیستم اعمال نیترو بازی می­‌باشد. بر خلاف سایر نسخه های بازی که شما باید منتظر می­‌ماندید تا نوار نیترو در بالای صفحه نمایش پر شود و یا هر مقداری که بود از آن استفاده می­‌کردید، در Asphalt Xtreme نوار نیترو به ۳ قسمت مساوی در ماشین های سطح بالاتر به ۴ قسمت تقسیم شده است. قسمت اول این نوار نیترو به شما کیفیت سطحی تر از نیترو را می­‌دهد ولی اگر دو خانه از نوار نیترو پر شود می توانید با لمس مجدد سمت راست از هر ۲ قسمت نیترو به صورت همزمان استفاده کرده و سرعت بیشتری را تجربه کنید. اگر هم با صبر بیشتر هر سه و یا چهار نوار را پر کنید می توانید از نهایت سرعت استفاده کنید. البته با ارتقا بخش فنی مربوط به نیترو می­توانید برای ماشین های کلاس پایین تر هم  نیترو ۴ قسمتی، برای مسابقات داشته باشید.

گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا

بزرگ، کوچک | هر طور که شما بخواهید

در پایان هر مسابقه تعدادی اعتبار (Credits) بدست می­آورید که با آن ها می توانید ماشین های خود را ارتقا داده تا در مسابقات بهینه تر ظاهر شوید. علاوه بر اعتبار، نشان هایی (Token) در بازی وجود دارند که می­توانید آنها جعبه ها و بسته های مختلفی را باز کنید و به کارت های بیشتری دسترسی پیدا کنید. در پایان هر مسابقه هر تعداد اعتباری که بدست آورده باشید را می­توانید با تماشا ویدیو تبلیغاتی ۲ برابر کنید و از همین جا است که بدترین حالت شیوه تجاری بازی شروع می­‌شود. علاوه بر تبلیغات در انتهای هر بازی به صورت pop-up تبلیغاتی برای شما جهت خرید بسته ها و جعبه های بازی باز می­شود و در گوشه و کنار تصویر منوی اصلی برای شما چشمک می‌­زنند تا آنها را خریداری کنید. یکی از نقاط ضعف بازی Need For Speed No Limits بخش سوخت بازی بود که پس از انجام هر مرحله کم­ می­شد و شما باید برای پر شدن دوباره آن صبر می­‌کردید. در Asphalt Xtreme هم همچنین سیستمی وجود دارد که کمی نسبت به NFS: NL بهتر شده است. در NFS: NL همه ماشین های بازی از یک نوع سوخت استفاده می­کردنند اما در Asphalt Xtreme هر ماشین سوخت مخصوص خود را داشته و زمانی که سوخت یک ماشین تمام می­شود می توانید از سایر ماشین های بازی استفاده کنید. این حالت در ابتدا شاید خیلی بد نباشد اما با توجه به مسابقات و مراحل زیاد بازی می­تواند در بازی شما وقفه ایجاد کند. دلیل به کار گیری این سسیتم هم کاملا مشخص است. شما لازم نیست برای پر شدن باک هر خودرو صبر کنید و تنها کافی است دست در جیب خود کرده و با خرید Credits و Token محدودیت ها را بردارید و دوباره به ادامه بازی بپردازید.

گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا

مسیر های شنی، جنگلی، برفی و یخ زده شباهت هایی بازی Dirt Rally دارد

بخش گرافیک بازی، مخصوصا برای بازی های شرکت گیم‌­لافت، یک بخش مهم و پر رنگ می­‌باشد. عناوین آسفالت گیم­‌لافت همیشه در دسته با کیفیت ترین بازی های موبایل از لحاظ گرافیک فنی قرار داشته اند اما در سال ۲۰۱۵ گیم­لافت با ارایه نسخه فرعی Asphalt Nitro، کیفیت بازی را را از لحاظ فنی پایین آورد تا حجم کمتری به آن بدهد. کم کردن حجم بازی در آسفالت نیترو بسیار موثر بود. با اینکه کیفیت تصویری همانند نسخه های اصلی بازی نبود اما جذابیت بالایی داشت و مراحل آن نسبت به نسخه اصلی کمتر نبود. به دلیل موفقیت آسفالت نیترو، گیم‌لافت چند عنوان جدید با کیفیت پایین تر و حجم بهتر ارایه کرد که توجه بسیاری از علاقه مندانی که نگران حجم دستگاه خود بودنند، را جلب کرد. Asphalt Xtreme را نمی توان جز ان دسته قرار داد زیرا حجم بالاتری نسبت به سایر بازی های کم حجم گیم‌­لافت دارد اما از نسخه آسفالت ۸ بسیار کم حجم تر است. گیم­‌لافت در این بازی با کم کردن گرافیک فنی بازی حجم بازی را تا حدودی کمتر کرده اما به جای آن به تعداد مراحل و طراحی میحط های بیشتر پرداخته است. شاید کیفیت فنی تصاویر به اندازه آسفالت ۸ خوب نباشد اما بسیار هیجان انگیز تر از آن است. تنها کافی است چند مرحله از بازی را تجربه کنید تا به آن حس رقابت و هیجان بالا بازی پی ببرید. به هر حال گرافیک فنی بازی بالا نیست اما کاملا خوب است و با اینکه در بخش نکات منفی بازی قرار می­گیرد اما به اندازه ایده تجاری به بازی ضربه نمی‌­زند. محیط های بازی بسیار با سلیقه طراحی شده اند و عناصر زیادی را در خود جای داده اند و به نسبت بازی آسفالت ۸، بسیار شلوغ و پر جزییات است. طول مسیر مسابقات بسیار خوب است و در هر قسمت از طول مسیر با ویژگی های خاصی روبرو خواهید شد. برای مثال تابش مستقیم خورشید بر تصویر، پاشیدن آب و خاک و برف همگی افکت های تصویری هستند که برروی تصویر می افتند، همگی عالی بوده و محیط بازی را زنده تر از قبل می­‌کنند.

گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا

!GO XTREME

باید منتظر آسفالت بعدی باشیم. نزدیک به ۴ سال پیش که بازی آسفالت ۸ منتشر شد، به اندازه امروز تصمیمات تجاری برای ساخت بازی موبایل موثر نبود و آخرین نسخه این سری کاملا تجاری بوده و در قالب آسفالت ۸، عنوانی دیگر را طراحی کردنند. بازی Asphalt Xtreme به هیچ وجه عنوان ضعیفی نیست. به غیر از کیفیت پایین تر نسبت به نسخه های قبلی که شاید حتی برای خیلی ها نکته مثبت تلقی شود، نقص فنی در بازی دیده نمی­‌شود و ایراد های اصلی به ایده تجاری بازی برمی­‌گردد که قابل اصلاح هم نیست. شاید در سال آینده و یا حتی انتهای همین سال شاهد معرفی نسخه جدید بازی آسفالت باشیم و باید منتظر بود که آیا می­‌توانیم شاهد عنوان با کیفیت و شگفت انگیزی مانند آسفالت ۸ باشیم یا خیر. در مجموع Asphalt Xtreme تنوع محیطی بسیار خوبی داشته و در ایجاد حس رقابت بسیار بهتر از آسفالت ۸ عمل کرده و موفق بوده است. فضا های جدیدی را به بازی اضافه کرده که قبلا در بازی های موبایلی سبک رانندگی ندیده بودیم. پس به نظر من Asphalt Xtreme نوید یک بازی خوش ساخت را در آینده می­‌دهد. تمامی عناصری که یک بازی سبک رانندگی کامل، باید داشته باشد را آسفالت از سال ۲۰۱۳ تا به امروز در قالب بروزرسانی و انتشار نسخه های فرعی به نمایش گذاشته است و همه مقدمه ها را برای ساخت عنوان جدید گذرانده و باید دید که در آینده چه­‌کار خواهد کرد.

گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا
گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا
گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا
گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا
گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا
گوشی هوشمند را آسفالت کن! | نقد و بررسی بازی Asphalt Xtreme | گیمفا