#۱: در جستجوی پیروزی | نقد بازی pes 2013 - گیمفا
#۱: در جستجوی پیروزی | نقد بازی pes 2013 - گیمفا
#۱: در جستجوی پیروزی | نقد بازی pes 2013 - گیمفا
#۱: در جستجوی پیروزی | نقد بازی pes 2013 - گیمفا

#۱: در جستجوی پیروزی | نقد بازی pes 2013

امیر محمد جیریایی
۱۵:۲۰ ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
#۱: در جستجوی پیروزی | نقد بازی pes 2013 - گیمفا

امسال هم به مانند سنت همیشگی با فصلی دیگر از فوتبال ، شاهد انتشار PES 2013 بوده ایم. عنوانی که قبل از انتشار خود قول های بسیاری به طرفداران داده بود و حال که شاهد عرضه بازی هستیم راحت تر می توان در برابر این وعده ها نظر داد. این که آیا سازندگان توانسته اند به وعده های خود عمل کنند سوالیست که در این نقد به آن جواب داده خواهد شد پس با ما همراه باشید.

نقاط قوت : گیم پلی بهبود یافته و خوب در مقایسه با نسخه های قبل ، وجود جام ها و حالت های گوناگون ، موسیقی های بسیار زیبا و شنیدنی ، هوش بهتر حریف و یاران خودی

نقاط ضعف : پیچیدگی بیش از حد ، گزارشگری نه چندان جالب ، هم چنان نقل و انتقالات و لاینس تیم ها جزو مشکلات بازیست

گیم پلی :

pes 2013 را در واقع می توان بهترین نسخه این سری در نسل فعلی دانست. با توجه به این که بازی تغییرات اساسی را از هر جهت نسبت به خود دیده در شروع تجربه خود بازی شما را به بخش آموزشی خواهد برد تا کاملا در ریز کاری های pes 2013 قرار بگیرید. تغییرات در نحوه اعمال دریب ، سانتر های های مواج تر ، پوشش بهتر در کار های دفاعی و … از نکاتیست که در بخش آموزشی با آن سر و کار خواهید داشت. البته یاد گرفتن بعضی از این آموزش ها بسیار سخت می باشد و برای اتمام این آمزش ها مهارت بالایی طلبیده خواهد شد. یکی از ایراداتی که می توان به این بخش گرفت ، پیچیدگی بیش از حد آن است که فشار دادن بعضا دکمه های زیادی را برای انجام یک تکنیک و یا حتی در مواقعی سانتر خواهد طلبید. به گونه ای که گاهی اوقات بازیباز مجبور است برای اجرای یک پوشش دفاعی خوب سه یا چهار دکمه مختلف را فشار دهد. حالا فرض را بر این بگیرید در مواقع پر استرس آیا فشار دادن چند دکمه مختلف پشت سر هم ممکن است یا خیر ؟

سرعت بازی در مقایسه با نسخه های قبل در سطح بسیار خوبی قرار گرفته است . دیگر نمی توان با سه یا چهار پاس با خیال راحت به دروازه حریف نزدیک شده و اقدام به گل زدن کرد. زیرا نکته ای که سازندگان تاکید بسیاری بر روی آن داشته اند هوش تیمی بوده است. به گونه ای که می توان در مواقع حمله کاملا مشاهده کرد که به چه صورت حریف به لاک دفاعی فرو رفته و تمام روزنه ها را خواهد بست. همین شیوه در مواقع حمله هم کارایی دارد و در صورت رسیدن مهاجم حریف به محوطه جریمه دیگر از هر نقطه ای اقدام به شوت زدن نخواهند کرد. البته باز هم شاهد این هستیم که بعضی از تک به تک ها را حریف به راحتی از دست می دهد. option های زیادی در قسمت Formation Setting یا تنظیم کردن ترکیب تیم وجود دارد . به طور مثال برای هر کدام از بازیکنان قدرت های اصلی در نظر گرفته شده تا بتواند بدون تست کردن وی پست مناسبی برای بازیکن در نظر بگیرد.

دیگر خبری از بازیکنان جادویی در بازی نیست و نمی توان با بازیکنی مثل رونالدو  از میان تمامی حریفان عبور کرده و آن ها را تار و مار کرد. این بار باید تاکتیک درستی از حمله و دفاع کردن را داشته باشید. حس یک همکاری تیمی را به خوبی در یک مسابقه مشاهده خواهید کرد. یکی از ویژگی های جدید بازی قابلیت تشخیص دقیق پاس دادن می باشد. بدین صورت که با نگه داشتن دکمه RT در کنسول xbox 360 شاهد این خواهید بود که فلشی در زیر پای بازیکن نمایان شده و با چپ و راست کردن آنالوگ می توان تشخیص درستی از پاس دادن را داشته باشید. البته وجود این ویژگی در حالت بازی کردن با یک دوست پیشنهاد نمی شود زیرا حریف به راحتی مسیر پاس دادن شما را خواهد فهمید. این بار بازیباز می تواند هم مربی باشد و هم بازیکن . بدین صورت دکمه ای مربی را در زیر صفحه تلویزیون به نمایش در خواهد آورد و دستوراتی مثل حمله ، دفاع و یا آرامش را به بازیکنان خواهد داد. البته به نظر من چندان این نکته جالبی نبوده زیرا عملا تاثیر خاصی بر روی مسابقه نخواد گذاشت. البته چه خوب بود که با وجود قابلیت نمایش دادن سرمربی آن ها به مانند موارد واقعی طراحی می شدند . مشکلی که همچنان در PES 2013 وجود دارد در انجام بعضی از کارهاییست که برخلاف میل شما می باشد. مثلا در بعضی مواقع که در هنگام سانتر انتظار یک ضربه بغل پا از بازیکن خود را دارید و توپ فاصله بسیار کمی با زمین دارد در کمال تعجب وی اقدام به پرت کردن خود و ضربه سر می کند و با این کار توپ را به آسمان ها خواهد فرستاد.

pes 2013

 

Master League  بازی تغییراتی چندانی نداشته و تنها شاهد پیشرفت های کوچک در موارد این بخش هستیم و همچنان جزو نقاط قوت PES می باشد. اجازه کنترل بهتر بر روی تیم خود ، جزییات بهتر قرار داد با اسپانسر ها برای در آمد بیشتر و خرید وسایلی بهتر برای تمرین مثل آدمک های پلاستیکی ، سرعت گیر  از تغییرات این بخش بوده است. در نقل و انتقالات ممکن است بعضی بازیکنان به دنبال بازار گرمی باشندو با ارایه پیشنهاد ها از تیم های مختلف قیمت های کذایی برای خود درست کنند و این هوش مربی یعنی خود شما را می رساند که تا چه حد گول چنین حرف هایی را نخورید. Become A legend هم دقیقا به مانند Master League بوده با این تفاوت که این بار باید بر روی خودتان مدیریت داشته باشید. البته این بار بازیباز می تواند بازیکن مورد علاقه خود را از میان تیم ها انتخاب کرده و به بازی با وی بپردازد و حتی به مقام بهترین بازیکن جهان هم نایل آید.

نکته ای که همچنان با وجود بهتر شدن باز هم پاشتنه آشیل بازیست در مورد لاینسس تیم هاست که حتی لیگ معتبری چون انگلیس را هم pes 2013 ننتوانسته پوشش درست و حسابی دهد و در تیم های ملی این ایراد بسیار مشهود خواهد شد .در مقابل FIFA 13 در بعضی موارد حتی لیگ دسته سه بعضی از کشور ها را هم دارا می باشد. اما ویژگی که توانسته pes 2013 را در این بخش از خطر سقوط محفوظ نگه دارد لاینسس شدن کامل جام های مانند لیگ قهرمانان اروپا ، جام آمریکای جنوبی و جام اروپا می باشد که تجربه این جام ها قطعا حس خوبی را خواهد داشت. اما ضعیف ترین بخش بازی قطعا در مورد نقل و انتقالات بازیکنان است که   همه ساله با وجود تاکید بسیاری از طرفداران و منتقدان هیچ گونه پیشرفتی را در آن شاهد نبودیم و بازیکنان مشهوری مثل اسین و کاسانو همچنان در تیم های سابق خود مشغول به بازی هستند. حالا بماند که چقدر بازیکنان نه چندان شناخته شده هم هنوز عضو تیم های سابق خود هستند. این که چرا کونامی هر ساله از این بخش به راحتی می گذرد سوالیست که خود سازندگان به نظر می رسد حتی خود سازندگان هم از جواب دادن به آن عاجزند.

pes 2013

گرافیک :

گرافیک pes 2013 با این که در مقایسه با PES 2012 تغییر چندانی نکرده است ولی نورپردازی بهتر به خصوص در مسابقات روز پیشرفت قابل توجهی را به خود دیده است. در کنار نور پردازی خوب، سایه پردازی بازی نیز پیشرفت خوبی داشته است. این بار طراحی بازیکنان معروف بهتر از قبل شده و از دور هم به راحتی قابل تشخیص هستند. جزییات صورت کریستیانو رونالدو در حد بسیار حیرت انگیزی هست و طراحی صورت های بازی کنان معروف حالتی طبیعی و زنده دارد. با این حال کم کاری ها بر روی بازیکنانی که معروف نیستند کاملا قابل مشاهده هست به گونه ای که حتی در مواقعی فیزیک دو بازیکن کاملا با یکدیگر یکسان می باشد. منو های بازی بسیار زیبا و دلنشین هستند و در طراحی استادیوم ها ها این بار سعی شده تا جزییات بیشتری مد نظر قرار داده بشود به عنوان مثال جایگاه صندلی تماشاگران ورزشگاه اولترافورد کاملا نزدیک به زمین مسابقه می باشد.  اما در طراحی تماشاگران شاهد هیچ گونه پیشرفتی نبوده ایم و همان تماشاگران نسخه های قبلی را با کمترین تفاتی در بازی می توان مشاهده کرد. نکته ای که در این بین عجیب است در مورد بارش باران می باشد که عملا هیچ گونه تاثیری بر روی سرعت توپ نخواهد گذاشت.

ویژگی که کونامی در این نسخه مانور بسیاری بر روی آن داده بود تمرکز بر روی حرکات منحصر به فرد بازیکنان می بود. این ویژگی در بازی بسیار خوب کار شده است به گونه ای که حتی در مواقع زدن ضربه ایستگاهی از طرف رونالدو حتی می توان نفس کشیدن وی را قبل از زدن ضربه به خوبی مشاهده کرد. یا مثلا بازیکنی مانند نیمار اغلب حرکات پا به توپ خود را با ظرافت خاص و جالبی انجام می دهد و یا زلاتان ابراهیموویچ اغلب حرکات آکروباتیک با توپ انجام خواهد داد .همچنین وجود احساسات و کار های ناخود آگاه در بازی هم جزو نکات جالب بازیست. مثلا اگر در مواقع سانتر توپ به بازیکن هدف نرسد می توان مشاهده کرد که چگونه وی پای خود را بر روی زمین کوبیده و افسوس فرصت را خواهد خورد یا اگر بازیکنی از شما طلب توپ کند و شما به کس دیگری پاس بدهید آن بازیکن اعتراض خود را علنی خواهد کرد. حتی در بعضی از مواقع بازیکنان دفاع به گمان آفساید دست خود را بالا برده غافل از این که آفسایدی در کار نیست. چنین نکاتی همگی دست به دست هم داده اند تا تجربه pes 2013 بیش از بیش واقعی به نظر برسد.

نسخه های قبلی pes باگ های بعضا فراوان و عجیبی داشت که pes 2013 سعی در بهبود آن داشته اشت به گونه ای که دیگر کمتر پیش می آید دو بازیکن به مانند روح از کالبد یکدیگر رد شوند! اما باز هم باگ هایی مانند رفتن دست یک بازیکن به بدن یک بازیکن دیگر و رد شدن بازیکنی از تور دروازه در بازی وجود خواهند داشت . همان طور که اشاره هم شد هوش مصنوعی بازی پیشرفت خوبی داشته است و دروازه بان ها هم خیلی کم پیش می آید که گل های تاریخی بخورند. هوش مصنوعی داور  با وجود برطرف شدن بعضی از اشکالات اما باز هم همچنان می لنگد و نگرفتن اوت ها و خطاهای واضح و از همه مهم تر آوانتاژ نگرفتن در مواقع حمله جزو آن مشکلاتیست که به مانند پتکی بر سرتان خراب خواهد شد !به نظر می رسد باید منتظر پچ جدید کونامی برای رفع این مشکلات باشیم.

PES 2013

 

موزیک و صداگذاری :

شاید همه شما با ما هم عقیده باشید که قطعا موسیقی های سری PES یک سر و گردن بالاتر از FIFA قرار می گیرد و این سنت امسال هم ادامه یافته است. موزیک های به کار رفته در pes 2013 همگی کاملا لاینسس شده بوده و بسیار شنیدنی و جذاب کار شده است. اما در مقابل هر چقدر که بخواهیم از موزیک های بازی تعریف کنیم گزارشگر ان همچنان بازی ها را خشک و بی روح گزارش می کنند و در مقایسه با گزارشگران FIFA 13 که حتی از موارد حاشیه ای بازی هم صحبت خواهند کرد مصداق بارز فیل و فنجان می باشد. با کمی دقت می توان به راحتی می توان فهمید که همان حرف های پارسال را با کمی موارد جدید به گزارش خود اضافه کرده اند و هیچ حسی را به گیمر منتقل نم کند. نگفتن اسم بازیکنان تیم های نه چندان مشهور را هم نباید از قلم انداخت. البته  انصافا حداقل در مقایسه با نسخه های قبلی که تقریبا نصف بازی هیچ گونه صحبتی نمی کرند در pes 2013 شاهد صحبت های بیشتری خواهیم بود. همچنین تماشاگران بازی تشویق های متنوعی خواهند کرد و حتی اگر بازی در دقایق پایانی باشد و تیم شما هم برنده شده باشد با زدن سوت خواستار تمام شدن هر چه سریعتر بازی خواهند بود.

 

pes 2013

حرف آخر :

در آخر  pes 2013 همچنان با وجود اشکالات ریز و درشت در خود ،  تلاش بسیاری کرده تا به دوران روز های اوج بازگردد و می توان گفت تا حدودی هم در انجام این کار موفق عمل کرده است.البته همچنان نمی توان pes 2013 را یک زنگ خطر جدی برای FIFA 13 به حساب آورد ولی با توجه به این که قسمت بعدی با موتور FOX ENGINE ساخته می شود می توان به آینده این سری خوشبین بود. در کل اگر یکی از طرفداران پر و پا قرص PES هستید تجربه این قسمت را به هیچ وجه از دست ندهید.

گیم پلی : ۸.۵

موسیقی و صداگذاری : ۷.۵

گرافیک : ۸.۵

نمره نهایی : ۱۰ / ۸

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

#۱: در جستجوی پیروزی | نقد بازی pes 2013 - گیمفا
#۱: در جستجوی پیروزی | نقد بازی pes 2013 - گیمفا
#۱: در جستجوی پیروزی | نقد بازی pes 2013 - گیمفا
#۱: در جستجوی پیروزی | نقد بازی pes 2013 - گیمفا
#۱: در جستجوی پیروزی | نقد بازی pes 2013 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

#۱: در جستجوی پیروزی | نقد بازی pes 2013 - گیمفا