در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا
در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا
در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا
در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا

در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter

رضا توکلی
۱۶:۰۰ ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا

سری بازی آنچارتد (Uncharted) و نیتن دریک (Nathan Drake) نیازی به معرفی ندارند و همه علاقه مندان با آنها آشنا هستند اما امروز قصد معرفی عنوانی جدید از این مجموعه را دارم. Uncharted Future Hunter یک نسخه فرعی از این این فرنچایز محبوب می‌باشد که قبل از انتشار Uncharted 4: A Thief’s End برای موبایل منتشر شد. Uncharted: Fortune Hunter اولین بازی موبایل و همچنین سومین نسخه فرعی بازی آنچارتد به حساب می‌آید که در تاریخ ۵ مِی ۲۰۱۶ برای سیستم عامل های موبایل اندروید و آی او اس منتشر شد. سونی هم از آن دسته شرکت هایی است که علاقه زیادی به ساخت بازی های موبایل دارند و در ابتدا از آنها برای تبلیغات موبایل های سری Xperia خود استفاده می‌کرد و بازی ها تنها روی موبایل های سونی قابل اجرا بودند. به هر حال این رویه چند سالی است که عوض شده و بازی هایی که سونی پلی استیشن موبایل، می‌سازد را برای همه موبایل ها و همچنین سیستم عامل های مختلف عرضه می‌کند.

در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا

نیتن دریک با طرحی جدید برای نسخه جدید

نیتن دریک پیش از این بازی با بازی PlayStation All-Stars Island تجربه حضور در موبایل را داشته و این دومین بازی موبایلی است که در آن نقش آفرینی می‌کند. Uncharted: Fortune Hunter یک بازی پازل و معمایی می‌باشد که در آن نیتن دریک با حل پازل ها باید خود را به محل گنج های نهفته بازی برساند. به غیر از این دسته بازی ها، که به صورت جداگانه داستان فرعی را دنبال می‌کنند، دسته ای دیگر وجود دارند که گیم پلی و خط داستانی نداشته و تنها برای بازکردن مکان ها مخفی، اشیا، مدیریت و … می‌باشند. برای مثال شرکت های Electronic Arts (EA) و یا Ubisoft بازی هایی را تحت عنوان Companion منتشر می‌کنند و باعث مشارکت بیشتر بازیباز با بازی می‌شوند. برای مثال می توانید در بازی FIFA 17 Companion می‌توانید به حساب خود در EA و FIFA Ultimate Team متصل شده و چینش بازیکنان، خرید و فروش بازیکن و … را انجام داده و به طور کلی تیم را هدایت کنید. این دسته بازی های نام برده شده به صورت آنلاین قابل اجرا بوده و نیازمند نسخه اصلی بازی در کنسول و یا رایانه های شخصی می‌باشند. در بازی مورد نظر ما هم یعنی Uncharted: Fortune Hunter همچنین سیستمی وجود دارد و شما می‌توانید با پشت سر گذاشتن مراحل بازی کلید هایی را بدست آورید و یا استفاده از آنها صندوق های بازی را باز کرده و آیتم های مختلفی را برای بازی Uncharted 4 باز کنید. این آیتم ها شامل پوسته و پوستر های بازی، لباس های جدید برای نیتن دریک و یا تقویت کننده های مختلف می‌باشند که در بخش چند نفره بازی Uncharted 4 قابل استفاده می باشند. برای انتقال این آیتم ها از بازی موبایل به اکانت اصلی خود در پلی استیشن، باید حساب خود را PlayStation Network به بازی متصل کنید تا بتوانید از آیتم های ویژه در بازی اصلی خود استفاده کنید. پس بازی Uncharted: Fortune Hunter علاوه بر اینکه خط داستانی مشخص و جداگانه ای دارد یک بازی Companion هم به شمار می‌رود.

اولین نسخه بازی آنچارتد روی موبایل، یک بازی پازل و کمی مشابه بازی های سری GO شرکت اسکوئر انیکس می‌باشد. نیتن دریک برای بدست آوردن گنج های نهفته وارد مکان های ناشناخته‌ای شده است و باید با کمک و راهنمایی های شخصیت سالی (Victor Sullivan) به گنج ها و نقشه های بازی دست پیدا کند. کلیه مراحل بازی در ۶ دسته بندی جداگانه قرار دارند و هر کدام از آنها تعدادی از مراحل بازی را در خود جای داده اند. در هر فصل تعداد پازل ها متفاوت است و برای باز کردن فصل های بعدی باید نقشه هایی را در بازی پیدا کنید. برای مثال برای بازکردن فصل سوم بازی شما باید یک نقشه ای که از ۶ قسمت تشکیل شده را پیدا کنید. تمامی قسمت های نقشه در فصل قبل نهفته شده‌اند.

در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا

بیش از ۲۰۰ مرحله در بخش داستانی و ۵ مرحله جدید که در آخرین بروزرسانی اضافه شده اند، قابل بازی هستند

همان طور که گفته شد، همانند بازی های سری GO اسکوئر انیکس شما باید شخصیت بازی را در خانه هایی مشخص حرکت دهید تا به خانه مورد نظر (محل نقشه یا گنج) برسید. بر خلاف بازی های Deus Ex GO و Lara Croft GO، در این بازی عناصر بیشتری در بازی قرار داده شده اند و این جذابیت بازی را بیشتر می کند. خانه های مشخص شده در بازی با موانعی بسته شده اند و باید با استفاده از عناصر درون بازی راه را برای خود باز کنید. کلید هایی در ابتدا به کمک شما می آیند که می‌توانید با فشردن آن ها بعضی از موانع (تخته سنگ ها) را پایین آورده و یا گنچ را از محفظه اش جدا کنید. علاوه بر این در بعضی مراحل بیش از یک کلید وجود داشته و برای باز کردن مسیر نیاز به حرکت بیشتر دارید و مدام باید بین خانه ها جا به جا شوید. از دیگر عناصر درون بازی می توان به تغییر دهند هایی شبیه به آینه نام برد که می توانید از راه دور با کلت کمری نیتن دریک به آن ها شلیک کرده و موقعیت خانه ها را تغییر دهید. توجه داشته باشد که همه بخش های زمین بازی با خانه ها پر نشده اند و ممکن است بخشی از آن ها همانند تله عمل کنند و با تغییر دهنده ها، جای خود را عوض کرده و زیر پای شما را خالی کنند. ماشین های کوچکی در بازی و در بین خانه ها قرار دارند که به با هر حرکت شما تیغ پرتاب می‌کنند. با گذرندان مراحل اولیه، این دستگاه ها پیشرفته تر شده و امکان دارد در بعضی مراحل در همه جهت ها تیغ پرتاب کنند.

در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا

طراحی محیط های بازی بسیار متنوع و زیباست

در بعضی مراحل فشردن کلید و یک تغییر کفایت نمی‌کند باید آن تغییر را به صورت کلی حفظ کنید. برای این کا در بعضی مراحل می‌توانید سنگ هایی را که در زمین بازی قرار گرفته اند را بلند کرده و در جایگاه های مخصوصی قرار دهید تا یک تغییر (برای مثال جا به جایی خانه ای و یا باز کردن محفظه گنچ) ثابت بماند و با جا به جایی شما از بین نرود. بازی به صورت تدریحی سخت نمی شود و بر خلاف بسیاری از بازی ها در میانه بازی، پازل ها ساده تر حل می‌شوند. یکی از نکات منفی که در بازی به چشم می خورد، راهنمایی های بازی می باشد. بخش Easy Mod بازی که تنها با مصرف Mystical Orb قابل بازی است، به طور کامل پازل های بازی را از بین می برد و راه را برای گنج باز می کند. برای مثال در سایر بازی های مشابه مثل Deus Ex GO، مسیر پیشنهادی به شما داده می شوند و می توانید راه حل معما را متوجه شوید اما در بازی Uncharted: Fortune Hunter ، نیتن دریک یک گوی را به هوا پرتاب کرده و پس از شلیک به آن کلیه عناصر بازی حذف شده و تنها شما و گنج و یا نقشه بازی در زمین باقی می مانید. این گوی ها، که برای انوع راهنمایی به کمک شما می‌آیند در طول مرحله های بازی، یا در زمین بازی در نقاط دور از دسترسی قرار دارند و یا در صندوق های بازی که هر ۴۰ دقیقه یک بار باز می شوند، قابل دریافت هستند. همچنین امکان خرید آن ها از فروشگاه بازی امکان پذیر است و یا می توانید آنها را با سکه معاوضه کنید.

به طورکلی بخش گیم پلی و طرح داستان بازی Uncharted: Fortune Hunter مشکلی خاصی ندارد و بسیار سرگرم کننده می باشد. مراحل بازی بسیار زیاد و متنوع طراحی شده اند و پازل های بازی هم متعادل هستند. همچنین به صورت تدریجی بازی سخت نمی شود و بعضی از مراحل ابتدایی بازی از مراحل میانه سخت تر می باشند. با پیشروی در داستان بازی با المان ها و عناصر جدیدی آشنا می شوید که باید از آنها برای گذرندان مرحله استفاده کنید. اگر بیش از حد از حالت Easy Mod  بازی استفاده کنید تمامی گوی های خود را از دست داده و باید برای شارژ مجدد آن از فروشگاه بازی بسته های پیشنهادی را خریداری کنید.

در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا

فروشگاه و آیتم های ویژه که می توانید برای بخش چند نفره بازی Uncharted 4 از آنها استفاده کنید

گرافیک هنری بازی بسیار زیبا می باشد و محیط های بازی بسیار با سلیقه طراحی شده اند و عناصر درون محیط بازی جزییات بالایی دارند. از لحاظ فنی هم بازی در سطح قابل قبولی است و کسی را نا امید نمی‌کند. به طور کلی نباید از بازی هایی همانند Uncharted: Fortune Hunter که ارایه دهنده سبک های پازل می باشند انتظار زیادی هم داشت اما در هر حال نمی توان به این بازی از لحاظ طراحی هنری و فنی ایرادی وارد کرد.

در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا

طرح های زیبا نیتن دریک هنگام لود شدن بازی

موسیقی متن بازی و افکت های صوتی بازی هم مشکل خاصی ندارند و بسیار خوب آماده شده اند. اما نکته ای که می تواست بازی را زیبا تر کند، صداگذری شخصیت های بازی بود که متاسفانه انجام نشده است. در بیشتر بازی های موبایلی شخصیت های بازی بسیار کم با یک دیگر در ارتباط هستند و همچنین به خاطر عدم افزایش حجم بازی، معمولا شاهد صداگذاری شخصیت های نیستیم. اما در این بازی در همه بخش های آن ها شاهد ارتباط میان نیتن دریک و سالی هستیم. هنگام شروع هر مرحله و هنگام به اتمام رساندن آن، گفتگو هایی میان آن دو برقرار می شود که صورت متنی نمایش داده می‌شوند. حجم بالای این مکالمه ها باعث شده انتظار صداگذاری را داشته باشیم.

در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا

مثلا مُرد!

در نهایت بازی Uncharted: Fortune Hunter ، عنوانی قابل دفاع است. مراحل زیاد و پازل های متنوع، طراحی خوب محیط های بازی و عناصر مختلف، همگی اولین نسخه بازی آنچارتد را روی موبایل، بازی‌ای سرگرم کننده می کنند که می تواند ساعت شما را مشغول خود کند. همچنین یکی از ویژگی های اصلی بازی بخش بازکردن آیتم های ویژه برای نسخه اصلی بازی آنچارتد ۴ می‌باشد که خود می تواند دلیلی برای نصب و تجربه بازی باشد. این بازی در حدود ۱۷۰ مگابایت حجم داشته که به نسبت سایر بازی های موبایلی سبک پازل کمی بیشتر است ولی با توجه به حجم بالای مراحل بازی، این مورد قابل توجیه می باشد. یکی از دلایلی که شاید صداگذاری شخصیت ها انجام نشده است، کنترل فضای اشغالی بازی روی دستگاه می باشد که همین مورد هم منطقی است اما اگر بود، بسیار بازی جذاب تر می شد. اگر کمی سطح دشواری بازی در اواسط بازی به بعد سخت تر می شد، جذابیت بازی را بیشتر و بازیبازان را بیشتر درگیر خود می‌کرد اما در همه فصل های بازی با وارد شدن به محیط جدید، سطح دشواری پایین آمده و دوباره بالا می‌رود. همچنین همان طور که پیش تر گفتم با جلوتر رفتن بازی، دشواری پازل ها بیشتر نمی شود و مرحله های سخت (تر) بازی لزوما در انتهای فصل نیستند. بعید است برای این بازی آپدیت بزرگی دیگر منتشر شود، پس این بار نمی توان امید داشت ایرادات گفته شده و همچنین بخش راهنمای بازی و Easy Mod تغییری داشته باشند. اگر به دنبال یک بازی موبایلی سبک پازل هستید و خیلی هم انتظار سطح دشواری بالا از بازی ندارید می توانید این عنوان را تجربه کنید و از آن لذت ببرید.

در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا
در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا
در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا
در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا
در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

در جست و جوی شانس | نقد و بررسی بازی Uncharted: Fortune Hunter - گیمفا