جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا
جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا
جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا
جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا

جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4

جیسون تاد
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا

سبک «ریسینگ» یکی از محبوب ترین سبک هاست که در آن به دور از هر گونه جنگ و خون ریزی، دشمن بودن، خشونت و جنگ طلبی، می‌توان در جاده هیجانات تنها گاز داد و با سرعت به سوی ماجراجویی رفت! اما در این ماجراجویی تنها یک نفر برنده است! کسی نخواهد مرد و خونی ریخته نخواهد شد، صحنه های خشونت بار بسیار وحود ندارد و هیچ کس دم از نفرت و دشمنی نمی‌زند. در مقابل این سبک همیشه باعث می شود که با همه هیجانات لبخند روی لب های مخاطب پدیدار شود. شاید لازم باشد، قطعاً سبک ریسینگ طرفدارای بی‌شماری دارد که هرساله در انتظار انتشار بازی‌های بزرگ و نام آشنای این سبک و عناوینی مثل «Need For Speed»  و گل سرسبد این سبک «Forza» نشسته‌اند. عناوینی که می توانند برای مدت‌ها لحظات خوبی را برایمان رقم بزنند. مدت زیادی از انتشار آخرین عنوان موفق و محبوب این سبک گذشته است. اما حتی اگر طرفدار این سبک هم نباشید، بدون شک یک بارهم که شده، گذرتان به مسابقات پرهیجانِ این سبک خورده است. در میان همه عناوین ریسینگ، سری بازی های «Dirt» که در سبک شبیه ساز رالی ساخته می‌شوند نیز از محبوبیت فراوانی برخوردار هستند. شاید این مجموعه همچون «Forza» و «Need For Speed» سرعتی جنون آمیز را به تصویر نکشد، اما در عرصه‌ای متفاوت، یعنی به تصویر کشیدن مسابقات بی‌نظیر و پر هیجان رالی، یکه تاز است. سری «Dirt» از همان ابتدا یک مجموعه بی ادعا و بی سر و صدا بود که با سادگی به یکی از بهترین عناوین شبیه ساز رانندگی تبدیل شد. تاکنون عناوین زیادی از این سری عرضه شده‌اند که همگی درخور توجه و ستایش بوده‌اند. همچنین آخرین نسخه این سری با نام «Dirt Rally» در سال ۲۰۱۵ برای کنسول های نسل هشتم و رایانه های شخصی منتشر شد و توانست با کسب نمراتی عالی بدرخشد. این سری همواره در ارائه تجربه لذت بخش از شبیه ساز رانندگی، سعی کرده است که نسبت به دیگر رقبا متمایز عمل کند و با تمرکز لازم بر رالی، هویتی متفاوت برای خود بسازد. امروز زمانی در حدود شش سال از انتشار آخرین نسخه شمار دار این سری که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد می گذرد و این مدت طولانی فرصت مناسبی بوده تا سازندگان به خوبی ضعف‌های عناوین قبلی را شناخته و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند. تیم سازنده از تجربیات خود در طی این چند سال استفاده کرده است تا جدیدترین دست پخت خود را بی نقص ارائه دهند. «Dirt 4» قرار است تجربه رانندگی در سخت ترین جاده های دنیا را برای بازیبازان رقم بزند و به عنوانی بی نقص در رابطه با رالی تبدیل شود. طبق وعده‌های سازندگان، آن ها نهایت تلاششان را به کار بسته‌اند تا بهترین تجربه ممکن در کل سری را در شماره چهارم به مخاطبانشان ارائه کنند.

جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا

«Dirt 4» قرار است چندین جهش نسبت به نسخه های قبلی خود داشته باشد و اینطور که آشکار است، قرار است با یک نسخه کامل از این سری طرف باشیم. تفاوت نسخه قبلی و نسخه چهارم را با مقایسه تصویر حاضر با تصاویر منتشر شده از Dirt 4 بهتر می‌توان درک کرد

سری عناوین «Dirt» با اینکه همیشه جزء خانواده ی ریسینگ ها به محسوب می شوند، اما از فرمول دیگر شاهکار های این سبک پیروی نمی کند و سبک خودش را دارد. این مجموعه همیشه خوراک آن دسته از بازی بازانی بوده که طالب ماشین سواری در جاده های خاکی بوده اند. این سری جزء  عناوین رالی محور محسوب می شود که مسلماً یکی از بهترین ساخته ها در این سبک است. پس از موفقیتی که «Dirt Rally» کسب کرد، حالا سازندگان با نسخه ی چهارم این سری، صد دارند تا طوفانی در سال ۲۰۱۷ به پا کنند. با توجه به آنکه عناوین این چنینی رقبای بسیار کمی در مقابل خود می‌بینند، ساخت و انتشار Dirt 4 یک فرصت خوب برای سازندگان است تا خودی نشان دهند و با بهترین بازخورد از سوی منتقدان به سوی ساخت نسخه بعدی بروند. با توجه به اینکه فرصت زیادی تا عرضه نسخه ی چهارم این سری باقی نمانده است، قصد داریم تا با یک پیش نمایش، نیم نگاهی به توانایی ها و داشته های این عنوان بیاندازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

موفقیت در جاده هیجان، لذت در افق روشنِ مسابقات رالی…

می دانیم که سازندگان در نسخه ی قبلی، سیستم هندلینگ و کنترل خودروها را به طور کامل از ابتدا طراحی کرده بودند. اما در Dirt 4، سازندگان با کمک گرفتن از رانندگان بزرگ رالی و با مشاوره آن ها دست به ساخت و تنظیم سیستم هندلینگ و کنرتل خودرو ها زده‌اند. به همین دلیل می‌توانیم نتیجه بگیریم که بازی در زمینه شبیه ساز رانندگی درست همانند نسخه‌های قبلی، نوآورانه و بسیار تازه جلوه خواهد کرد. کنترل سخت و البته شبیه به واقعیت اتوموبیل‌ها در این سری همیشه به عنوان یکی از مشخصه‌های اصلی Dirt شناخته می‌شود. گذر از شیب‌های تند، پیچ‌های سرگیجه آور، پریدن از روی موانع وفرو رفتن در چاله های گل و لای همیشه رانندگی در این سری برای طرفداران بسیار لذت بخش کرده است.
با تاکید بر اینکه سازندهگان اینبار توجه ویژه‌ای به طراحی یک سیستم کنترلی و هندلیگ بهینه داشته‌اند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در Dirt 4، علاوه بر تجربه لذت رانندگی در نسخه های قبلی، شاهد نوآوری و بهینه تر شدن این سیستم زیبا باشم. Dirt 4 درست همانند اجدادش مکانیک های رانندگی سختی را پیش روی بازی بازها خواهد گذاشت، زیرا این بازی درست برخلاف عناوین آرکیدِ ریسینگ، به عنوان یک بازی شبیه ساز منتشر خواهد شد و لازمه یک عنوان شبیه ساز، وجود مشترکات و حس مشابه بازی با تجربه اصلی رویدادهای آن است.
مسیرها پیچیده و پر پیچ و خم، کمک راننده و نقشه خوان که به طور مدام شما را راهنمایی می‌کند و همچنین سیستم زیبای مسابقات تیمی و همکاری که در بازی های Codemasters به یک استاندارد بدل شده‌اند بازهم به Dirt 4 بازگشته‌اند تا این عنوان علاوه بر ایجاد یک تجربه شبیه به واقعیت از مسابقات رالی، سرگرم کننده، پر محتوا و زیبا ظاهر شود. تعداد زیاد اتوموبیل‌ها که اینبار توانایی خرید و فروش آن ها به صورت استفاده شده (دست دوم) و با قیمت کمتر را دارید، محتوای قابل احترامی است که به سری Dirt بازگشته، گستره اتوموبیل‌های رالی که کلاس ها و دوره‌های مختلفی را شامل می شوند باعث شده اند که این عنوان حداقل از نظر تعداد ماشین چیزی کم نداشته باشد. لیست بلند بالای اتوموبیل های Dirt 4 سال‌های ۱۹۸۰ تا دهه دوم قرن ۲۱ را شامل می‌شود که با توجه به کلاس هایشان دسته بندی شده اند.
اما تجربه خاص این سری، به همه نشان داده که رسیدن به مقام اول، هیچگاه کاری آسوده نخواهد بود، در شماره چهارم ، با توجه به تاکید ویژه برروی همکاری تیمی و همچنین جایگاه کلی تیم برای کسب توجه اسپانسرهای بهتر، فرایند اول شدن از اهمیت کمتری برخوردا است، تاکید خاص سازنده ها به همکاری تیمی و اهمیت شما به جایگاه تیم باعث می شود که گاهی با فداکاری، برنده شده تیم را بر کسب مقام توسط خودتان ترجیح دهید. در واقع سازندگان قصد دارند کاری کنند که مصلحت تیم و موفقیت آن را بر موفقیت های فردی ترجیح دهید.

جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا

بدن شک اوج لذت این نسخه را در جاده های برفی و یخ زده  می توان حس کرد که کوچک ترین اشتباه یا کچ کردن فرمان می‌تواند سرنوشت ناگواری را برایتان رقم بزند.

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، هدف کدمسترز (Codemasters) از ساخت این نسخه، وجود تنوع و نوآوری خاص و همچنین خلق بهترین تجربه ممکن از رالی است.  سازندگان Dirt 4 در استدیو Codemasters نهایت سعی خود را به کار بسته‌اند تا بجای آنکه پیش از معرفی بازی با اخبار و تبلیغات پر هزینه و گاهی فریبنده عنوان خود را عالی جلوه دهند، در عمل عالی و بی نقص باشند و هزینه‌ها و زحمات تبلیغاتی را صرف بهتر کردن اثرشان کنند. نخستین ویژگی جدید این سری که حاصل تلاش این تیم محسوب می‌شود و برای اولین بار قرار در نسخه چهارم «Dirt» شاهد آن هسیتم، قابلیت «Your Stage» می باشد، این قابلیت این امکان را به بازی بازان می دهد که به سلیقه ی خود، مکانی را انتخاب کرده و با خواست و سلیقه خود اقدام به ساخت مسیرهای دلخواشان کنند. طراح ارشد بازی آقای «Paul Coleman» در رابطه با قابلیت Your Stage چنین گفتند:

ما از سال ۲۰۱۱ یعنی از زمان انتشار نسخه سوم این سری، در حال کار بر روی قابلیت Your Stage بودیم. بازیکنان با استفاده از این ویژگی جدید می‌توانند انواع زیادی مسیر متفاوت و دل‌خواه طراحی کنند و این باعث می‌شود تا بازیکنان هیچ وقت احساس تکراری شدن مسیر‌های مسابقات را نداشته باشند. ما در قسمت پشت صحنه طراحی این قابلیت، الگوریتم‌های متفاوتی را ساخته‌ایم که مسیر‌های مسابقه را به نتیجه فوق العاده ای برساند. اما برای بازیکنان، طراحی یک مسیر با استفاده از ابزاری‌های ویژه، بسیار راحت خواهد بود و بدون شک رانندگی و بازی کردن در این مسیر‌ هایی که به دست خود بازیکنان ساخته می‌شود، لذت بخش خواهد بود.

این طور که به نظر می رسد این قابلیت قرار است تحول شگرفتی در عناوین سبک «ریسینگ» به پا کند، در طی این سال‌ها، کمتر پیش آمده که سازندگان چنین آزادی عملی را در اختیار بازی‌باز قرار دهند و ابزاری را به او پیشنهاد کنند تا به واسطه آن و به سلیقه خود مسیر مسابقه را خلق کنند. اما قابلیت Your Stage در کنار ایجاد آزادی عمل و تحریک حس خلاقیتِ بازی‌بازها، هم از تکراری شدن مسیرهای بازی جلوگیری می‌کند و هم باعث می‌شود که Dirt 4 به طور مدام چالش‌هایی جدید و نو را در مقابل مخاطب‌هایش قرار دهد. چالش‌هایی که توسط مخاطبانی دیگر و به طور مداوم خلق می شوند. این قابلیت پتانسیل بسیار بالایی را به بازی می افزاید ودر صورت اجرای درست و دقیق می‌تواند Dirt 4 را به یکی از بهترین نسخه‌ها در سری تبدیل کند.

جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا

نسخه ی چهارم پیشرفت‌های بسیاری را نسبت به نسخه منتشر شده در سال ۲۰۱۵ شامل می‌شود، پیشرفت‌هایی که در بخش گیم پلی و گرافیک پررنگ تر هستند

علاوه بر قابلیتی که پیش تر ذکر کردیم، بزرگ تر شدن جاده های بازی یکی دیگر از اهداف سازندگان در عمل کرد بهتر عنوانشان است! در نسخه چهارم نه تنها با جاده هایی وسیع طرف هستیم، بلکه بدون شک طراحی زیبا و پیچیده ی آنان نیز سبب شده می‌شود که سازندگان را تحسین کنیم. طبق گفته های سازندگان تنوع این جاده ها زیاد است و در بازی ما شاهد جاده های بزرگ تر، متنوع تر و پر تعدادتر از نسخه های قبلی خواهیم بود. علاوه بر این موارد وجود بیش از ۴۰ اتوموبیل که پیشتر به آن ها شاره شد می تواند در کنار تعداد زیاد مسیرها، تنوع بی نظیری به Dirt 4 ببخشد. همچنین انتظار می رود بعدها پس از عرضه بازی، بسته های الحاقی به منظور بیشتر کردن مسیرهای مسابقه و صد البته تعداد ماشین ها، عرضه شوند. بدون شک همانند نسخه های قبلی که اولین پیروزیتان در یک مسابقه را برای همیشه بخاطر خواهید سپرد، امید است این نسخه نیز در زمینه ی گیم پلی چنین عمل کند و گیم پلی عالی و بدون مشکلی را ارائه دهد. در ادامه می توانید نخستین تریلر بازی را مشاهده کنید. تریلر منتشر شده از بازی را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

و اما در مورد انجین سازنده بازی، بر خلاف گذشته این بار سازندگان از انتشار نام این انجین خود داری کردند، اما به نظر می‌رسد که سازندگان از همان انجین معروف این سری استفاده کرده باشند. چرا که بافت‌های باکیفیت و عالی ماشین‌ها و محیط‌های بازی تماماً خبر از یک موتوربازی سازی قدرتمند می‌دهند. مسلماً در این روزها به هنگام معرفی یک بازی جدید مهم‌ ترین عاملی که توجه مخاطب را به خود جلب می کند کیفیت جنبه‌ های بصری است. زیرا اولین عاملی که در طول نمایش‌ ها و تصاویر ابتدایی به چشم بازی‌ بازان می‌ آید و سبب محبوبیت و مقبولیت بازی در ابتدای راه می شود، جذابیت بصری عنوان است. Dirt 4 هم از این قائده مستثنی نیست و اکنون بازی توسط انجین قدرتمندی در حال توسعه است و اینگونه به نظر می‌رسد که انتظارمان از یک گرافیک کاملا هنرمندانه و عالی بر آورده خواهد شد. از حق نگذریم؛ انصافاً در نمایش‌های کوتاهی که سازندگان از بازی منتشر کرده اند، گرافیک بازی بسیار زیبا و پر از جزئیات ریز و درشت بوده است و محیط‌ های بازی بسیار زیبا و متنوع خلق شده‌ اند که به وضوح در تمامی ثانیه های تریلر قابل مشاهده است. از سوی دیگر طراحی ماشین ها در یک کلام بی‌ نظیر است و همه‌ چیز خارق‌ العاده و وصف نشدنی به نظر می‌رسد. مکان‌ های بازی مانند نسخه‌ های پیشین پویا و زنده هستند و عمق بیشتری نیز به آن‌ ها داده شده است. بافت‌ ها، افکت‌ های محیط و نور براق و خیره کننده خورشید همه و همه نوید یک گرافیک عالی را می‌دهند. مطمئناً طرفداران این بازی که اکنون در اواسط عمر نسل هشتم کنسول‌ ها هم هستند، انتظار دارند جلوه‌های بصری جذابی برای القای هر چه بهتر هیجان و حس رقابت به کار گرفته شود. استودیوی سازنده ی بازی برای رسیدن چنین امر مهمی سخت در تلاش است و امید دارد مانند نسخه‌ ی قبل، بتواند هواداران را از لحاظ گرافیک راضی نگاه دارد.

جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا

عکس بالا خود حکایتی دارد…

گفتیم که این سری همیشه جزء آن دسته از عناوین بی ادعا بوده است و واقعاً اینگونه است! با آنکه تا انتشار بازی وقت کمی مانده است اما سازندگان کماکان از انتشار جرئیات و تریلر های جدید خودداری کرده‌اند. عنوان «Dirt 4» در تاریخ ۱۹ خرداد برای پلتفرم های نسل هشتم و البته رایانه های شخصی عرضه خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا
جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا
جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا
جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا
جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا
جدال رانندگان در جاده هیجان | پیش نمایش Dirt 4 - گیمفا