گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا
گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا
گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا
گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا

گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟

نیما رضایی
۱۴:۲۴ ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا

موج‌ها به رنگ سرخ هستند. اجساد مبارزان مرده بر روی امواج در طلاتم است و همچون ملودی زیبایی بالا و پایین می‌رود. آیا قیمت آن همه تمرین سخت و تجهیزات جنگی، و پشت سر گذاشتن راهی طولانی تا رسیدن به جایی که حال در آن حضور دارند این است که بی اینکه حتی فرصت برداشتن یک قدم داشته باشند کشته شده و به امواج سپرده شوند؟

مردان در اطراف ما قتل عام می‌شوند اما در این میان تنها شخصیت ما در بازی است که بدون برداشتن خراشی صحیح و سالم از آن تابوت خارج می‌شود. بسیاری از ما نتیجگان مبارزانی هستیم که در جنگ جهانی دوم جنگیده‌اند.

این‌ها اولین صحنه‌هایی است که در نخستین تریلر رسمی منتشر شده از شماره‌ی جدید سری Call of Duty، WWII، مشاهده می‌کنید. هر چند که – از نظر نویسنده‌ی این مطلب – خوشایند نیست که این شخصیت صرفاً به این خاطر که کاراکتر ما است زنده بماند و در زیر سپر شخصیت اصلی خود را پنهان کند. یوتا، اوماها، گلد، سورد و یونو زمانی تنها اسامی رمز ساحل‌های عملیاتی بوده‌اند اما حالا این نام‌ها نماد رشادت، ایثار و مقابله‌ی دلاورانه با شیطان واقعی است. به همین خاطر است که WWII چیزی فراتر از تنها عنوانی جدید در مجموعه بازی‌های شوتر اکتیویژن  یا شماره‌ای جدید از فرانچایز Call of Duty است. در چند سال گذشته این کمپانی توجه خود را بر روی عناوین علمی-تخیلی از این فرانچایز متمرکز کرده است که قهرمانانی دور از باور و مافوق بشر به تصویر می‌کشند. تفاوت WWII با این بازی‌ها در همین جا است. هرچند که این عناوین در جای خود سرگرم کننده هستند اما اتفاقات روایت شده در آن‌ها هیچ گاه در دنیای واقعی اتفاق نیوفتاده است اما، جهان مدت‌ها پیش شاهد جنگ جهانی دوم بوده است. جنگ جهانی دوم اتفاق افتاده است.

گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا

بسیاری از شما خاطرتان هست که Call of Duty پیش از این عنوانی مختص به وقایع جنگ جهانی دوم بود اما زمانی که دیگر سازندگان چیزی برای گفتن نداشتند و بازی آن‌ها تکراری شده بود، این فرانچایز به مرور به سمت آن چه مورد پسند بازار روز بود گرایش پیدا کرد. سال‌ها از این اتفاق گذشته است و اکنون نسل جدیدی از کنسول‌های بازی را تجربه می‌کنیم که به طبع، نسل جدیدی از مخاطبین پای آن‌ها می‌نشینند؛ به همین خاطر است که اکنون زمان مناسبی برای اکتیویژن است تا به ریشه‌های این فرانچایز بازگردد. عنوان موفق Battlefield 1 از الکترونیک آرتز نیز، که با استقبال بالایی مواجه شد، مهر تأییدی بر این ادعا است. داستان های علمی-تخیلی دیگر آن گیرایی منحصر به فرد را ندارند و اگر مخاطب داستان های واقع گرایانه و وقایع حقیقی از آن ها بیشتر نباشد، کم تر هم نیست.

البته ایراد یا شاید مزیت داستان جنگ جهانی دوم این است که ما این مردمان را می‌پرستیم و مبارزان این جنگ را بهترین نسل می‌خوانیم.  از این رو نسبت به وقایع این جنگ، به ویژه سال‌های آخر آن، بیش از دیگر وقایع تاریخی حساسیت نشان داده شده است و درباره‌ی آن‌ها تحقیق‌ها و گزارشات بسیاری تهیه و منتشر شده است. تنها مقالات و تحقیقات نیستند که در این زمینه اشباع شده‌اند. ویکیپدیا تنها از سال ۲۰۱۰ بیش از ۹۰ فیلم با موضوع جنگ جهانی دوم لیست کرده است؛ یعنی یک فیلم در هر ماه. لیست کامل  که آن قدر طویل است که شمارش آن غیر ممکن شده است. وضعیت در بخش رمان‌ها، بازی‌ها و دیگر بخش‌های مرتبط با سرگرمی نیز تقریباً یکسان است و در این بین همگی چندی از این آثار را بیش از دیگر آن‌ها می‌پسندیم و آن‌ها را «ماندگار» می‌خوانیم. بنابراین Sledgehammer اگر می‌خواهد اثری ماندگار خلق کند و ساخته‌ی خود را از باقی آثار متفاوت کند کاری سخت در پیش رو دارد. به نظر می‌رسد Sledgehammer نیز متوجه این موضوع شده است چرا که در تریلر منتشر شده شاهد صحنه‌هایی بودیم که به دقت از بازی جدا شده و در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. Sledgehammer  از پس Advanced Warfare به خوبی بر آمد و سابقه‌ی ساخت عناوین CoD ی خوبی دارد اما به نظر می‌رسد طرفداران بیش از دیگر عناوین سال‌های گذشته‌ی Call of Duty برای WWII هیجان دارند. Sledgehammer علاوه بر CoD کارنامه‌ی خوبی در ساخت بازی‌های دیگر نیز دارد که بازی Dead Space یکی از آن‌ها است. اما آیا می‌توانند موفق به ساخت شوتری جذاب شوند که داستانی تکراری را به نوعی متفاوت نقل می‌کند؟

آقای اسکوفیلد یکی از پایه گذاران استودیو Sledgehammer است. پدر بزرگ ایشان در جنگ جهانی دوم برای نجات دیگر همرزمان خود از یک Machine Gun زخمی شد و پای خود را از دست داد و بعد از پایان جنگ به فروشندگی مشغول شد. آقای اسکوفیلد باور دارد که اکنون زمان مناسبی برای بازگشت به جنگ جهانی دوم است چرا که بسیاری از افراد همچون آقای اسکوفیلد از نوادگان مبارزان این جنگ هستند و تجربه‌ی بودن در این جنگ و بیشتر دانستن در مورد آن برایشان خوشایند خواهد بود. همچنین نسل جدید نیز مشتاقان زیادی دارد که راغب یادگیری هستند.

گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا

داستان و شخصیت

داستان Call of Duty: WWII از طریق فردی به نام Ronald “Red” Daniels روایت می‌شود که سربازی تازه کار در ارتش ایالات متحده‌ی آمریکا است. Ronald به شدت متکی بر مافوقان خود است که هر یک طرز تفکر متفاوتی از دیگری دارد. به گفته‌ی کارگردان روایت داستانی بازی  این دو نفر Pierson و Turner هستند که به جهت سال ها خدمت در کنار یک دیگر ارتباط محکمی میان آن دو بر قرار است؛ هرچند که طرز تفکر این دو به کلی متفاوت است. Turner از آن دست آدم ها است که مأموریتی را فدای جان افراد خود می‌کند اما Pierson امکان ندارد همچین کاری انجام دهد. در طول داستان ما برخورد این دو رفتار با یکدیگر را مشاهده خواهیم کرد و این که چطور Ronald در میان این دو در مخمصه خواهد افتاد. شخصیت های بیشتری را در بازی نیز مشاهده خواهیم کرد که در میان آن ها زنان مبارز و حتی کودکی نیز به چشم خواهند خورد. Daniels هیچ قدرت خاص و مافوق بشری ندارد. او نیز مانند هزاران نفر دیگر تنهاجوانی است که در دنیای ترسناک و خونین جنگ جهانی گیر افتاده است. در طول بازی با فلشبک هایی گذشته‌ی او را در تگزاس دنبال خواهیم کرد که پرد او در آن ها حضور خواهد داشت. بازی یک روز پیش از حرکت نیرو های متفقین به سمت نورماندی آغاز خواهد شد. Daniels و همرزمان او بدون هیچ زره‌ و تجهیزات اضافی به صورت مختصر آموزش خواهند دید و در همان وضعیت عازم خواهند شد. آن ها ترسیده اند و هیچ تجربه‌ای ندارند. کارگردان انیمیشنی بازی می‌گوید که بر خلاف بازی های مدرن شوتر که شخصیت چهره در چهره با دشمن رو به رو می‌شود در این بازی همیشه این طور نیست چرا که در زمان های گذشته به جهت نبود زره محافظ از بدن، رزمندگان از بغل به دشمن حمله می‌کردند تا سطح کمتری از بدن خود را در تیررس دشمن قرار دهند. این کار به آن ها شانس بیشتری برای بقا می‌داد اما احاطه‌ی آن ها بر سلاح و کنترل آن را برای سربازان سخت تر می‌کرد.

درباره‌ی سیستم سلامت در بازی صحبت چندانی نشد ولی به این موضوع اشاره شد که سلامت شخصیت ما در بازی به صورت خودکار بازیابی نخواهد شد. این طور که به نظر می‌رسد شاهد بسته‌های سلامت سازی در بازی خواهیم بود. آقای اسکوفیلد می‌گوید:

شما باید از تک تک گلوله ها در هراس باشید. شما دیگر یک ابر قهرمان نیستید که ۷ گلوله دریافت کنید و سپس به صورت خودکار سلامت شما بازیابی شود.

صدا گذاری و نور پردازی

به گفته‌ی کارگردان بخش صدای WWII صدای شلیک اسلحه ها تماماً در تفنگ خانه های تاریخی و موزه‌های سلاح ضبط شده است. صدای اسلحه های واقعی تنها صدا های ضبط شده نیستند. آقای سونسن از ضبط صدای هواپیما ها و تانک ها می‌گوید. تمامی صدا ها از فاصله های مختلف ضبط شده اند که در فاصله های مختلف شخصیت از صدا، متفاوت خواهد بود. صدای تفنگ ها از دور با نزدیک تفاوت خواهد داشت. آن ها حتی این اسلحه ها و تجهیزات را به مکان های مختلف همچون جنگل برده اند تا صدای هر اسلحه را در محیط های مختلف به دقت ایجاد کنند. صدای شکستن شاخه ها و خش خش و درختان، حرکت در جنگل و … همه و همه به صورت جداگانه و به دقت ضبط و در بازی قرار داده شده اند. آن ها همچنین صدای فریاد دشمنان و سربازان را نیز در تمامی محیط ها ضبط کرده اند. نور پردازی نیز از عوامل مهم در حس آمیزی است. کارگردان هنری بازی صد ها عکس گرفته شده از از گوشه و کنار محیط های مختلف در وضعیت های مختلفی از شب و روز به گزارشگر Polygon نشان داده است که نور پردازی محیط برای واقع گرایانه تر شدن بازی به تقلید از آن ها صورت گرفته است. تصاویر بسیاری نیز از آسمان گرفته شده است. به گفته‌ی کارگردان نور در مناطق مختلف نیز در بازی متفاوت است، همان طور که نور در فرانسه متفاوت از تناژ نور در آمریکا است.

گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا

بخش چند نفره

علاوه بر بخش تکنفره‌ی بازی که با Ronald همراه خواهیم بود، بخش چند نفره‌ای نیز در بازی وجود خواهد داشت که در نقش سربازان دیگر ظاهر می‌شویم. هنوز اطلاعات جامع تری از این بخش منتشر نشده است اما به تازگی حالت War Mode و بخش Headquarters در بازی تأیید شده اند. برای اطلاعات بیشتر از این بخش می‌توانید به این خبر مراجعه کنید. گفته شده است در بازی آنلاین در نقش آلمانی ها نیز بازی خواهیم کرد. سیستم ساخت Class و رتبه بندی (Rank) همچون گذشته پا بر جا است و شما می‌توانید در سه حالت infantry ،airborne یا armored بازی کنید. زنان مبارز نیز قابل انتخاب خواهند بود تا با شخصیت آن ها به جنگ آنلاین بروید. همچنین این استودیو خاطر نشان کرده است که تجربه‌ی بخش چند نفره‌ی بازی در E3 امسال مهیا خواهد بود.

گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا

در آخر به نظر می‌رسد این بار با یک Call of Duty تمام عیار طرف هستیم. دیگر خبری از سفینه های فضایی نیست، اثری از لباس های گران و تکنولوژی های ماورایی به چشم نمی‌خورد و بخش تکنفره صرفاً برای خالی نبودن عریضه و به نوعی بخشی اضافی در این بازی حضور نخواهد داشت. Sledgehammer کار سختی در پیش خواهد داشت اما اگر بتواند این بار سنگین را بر دوش کشد، موفقیتی چشمگیر و بی نظیر در انتظار آن ها خواهند بود. این گزارش توسط خبرنگار سایت Polygon و پس از سر زدن به استودیو و مشاهده دمویی از بازی تهیه شده است.

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا
گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا
گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا
گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا
گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

گزارش Polygon | آیا Sledgehammer عنوانی موفق خواهد ساخت؟ - گیمفا