همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey

Former Writer
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Prey عنوانی شوتر اول شخص بود که در سال ۲۰۰۶ توسط کمپانی ۲K به انتشار رسید. بازی توسط استودیوی Human Head ساخته شده بود و توانست نمرات و بازخورد های بسیار خوبی را نیز کسب کند. پس از موفقیت این بازی سازندگان در پی انتشار نسخه ی دوم آن برآمدند و دومین شماره از Prey خیلی زود در دستور کار قرار گرفت. تا جایی که به یاد دارم از سال ۲۰۱۱ بود که اخبار و شایعات مبنی بر این بازی به اوج خودش رسید. بازی در E3 سال ۲۰۱۱ نمایش کاملی داشت و طرفداران بازی نخست را به شدت به وجد آورد. همه چیز مهیا بود تا بار دیگر با یک عنوان بی نقص دیگر روبرو شویم. تا این که پس از مدتی سکوت خبری شایعاتی مبنی بر کنسل شدن این عنوان به گوش رسید. شایعاتی که همه را ناراحت کرد و از آن بد تر نیز سکوت سازندگان بود که اوضاع را خراب تر می کرد. سرانجام اعلام شد که این بازی کنسل نشده و همچنان توسط تیمی از سازندگان در حال توسعه است. مجددا مدتی بعد شایعات دیگری در باره ی این عنوان شنیده شد. این پستی ها و بلندی ها مدت زیادی برای این عنوان تکرار شد و نهایتا پس از مدتی این بازی در سکوت برای همیشه کنسل شد. پس از گذشت سال ها و بوجود آمدن اخبار و شایعات فراوان درباره ی عنوان Dishonored 2 دیگر کسی به بازگشتن Prey امیدی نداشت. شایعات از این حکایت داشتند که این بازی هنوز هم زنده است و نفس می کشد (!) و هم اکنون استودیوی Arkane مشغول کار بر روی آن است اما با قوت گرفتن اخبار مربوط به Dishonored و پس از مدتی تایید آن ها دیگر مطمئن شدیم که از این عنوان خبری نیست که نیست. نام Prey مدتی بعد مجددا شنیده شد و این بار قصه به E3 سال ۲۰۱۵ باز می گشت. این بار فهمیدیم که تیم و کارگردانی کاملا جدید در استودیوی Arkane بر روی بازی کار می کرده اند و عنوانی که ساخته اند هم با این که شباهت هایی به عنوان اصلی دارد ولی عنوانی به کلی متفاوت است. در واقع می توان ماجرا را این گونه دید: بتزدا پروژه ی Prey 2 را کاملا کنسل کرده است. و پس از آن نیز قصد داشته تا عنوانی اول شخص با موضوعی فضایی تولید کند. پس آن ها به استودیوی Arkane گفته اند ضمن ساخت چنین اثری نام Prey را نیز بر روی آن بگذارند تا هم دهان طرفداران و منتظران این بازی بسته شود و مدام Prey، Prey نکنند. و هم این که از این نام هم استفاده ای برده باشند و فروش بازی شان را اندکی بیشتر کنند. خلاصه این مرام شرکت های بزرگ است و فرقی نمی کند بتزدا باشد یا الکترونیک آرتز!
در کل ما بسیر ناراحتیم که عنوانی مانند Prey 2 از دستمان رفت. و بسیار هم خرسندیم که یک Prey دیگر از دامانش متولد شد. هر چند این بازی یک نام قلابی و دزدی دارد و هیچ ربطی هم به بازی قبلی ندارد اما اگر بدون در نظر گرفتن تراژدی Prey به آن بنگریم یک بازی عالی میبینیم. بد نیست سری به این بازی بزنیم و ببینیم Arkane می تواند باز هم درخشش Dishonored را تکرار کند یا خیر.

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

در واقع می توان ماجرا را این گونه دید: بتزدا پروژه ی Prey 2 را کاملا کنسل کرده است. و پس از آن نیز قصد داشته تا عنوانی اول شخص با موضوعی فضایی تولید کند. پس آن ها به استودیوی Arkane گفته اند ضمن ساخت چنین اثری نام Prey را نیز بر روی آن بگذارند تا هم دهان طرفداران و منتظران این بازی بسته شود و مدام Prey، Prey نکنند. و هم این که از این نام هم استفاده ای برده باشند و فروش بازی شان را اندکی بیشتر کنند.

داستان بازی از سال ها پیش آغاز می شود. رئیس جمهور وقت آمریکا یعنی «جان اف کندی» طی سوء قصدی که به جانش می شود زنده می ماند. او در دنیای واقعی طی این سوء قصد به قتل می رسد اما در دنیای prey او زنده می ماند و کشورش را رهبری می کند. به دنبال ادامه ی فعالیت کندی، آمریکا در زمینه ی فضایی پیشرفت های گستره ای می کند و مرز های بسیاری را در این زمینه می شکند. طی همکاری های کندی با روسیه، ایستگاه فضایی بسیار مجهز و بزرگی به نام Talos یک ساخته می شود. مرکزی که به آن ها کمک می کند به تحقیقات خود سرعت بیشتری بدهند. در این میان شما نیز یکی از افرادی هستید که تحت آزمایش های عجیب قرار می گیرید. تنها چیزی که شما می دانید این است که هر روز صبح بیدار می شوید و برخی تست های عجیب را انجام می دهید. اما نمی دانید که هدف آن ها دقیقا چیست و چرا برای این ازمایشات انتخاب شده اید. سازندگان بازی توضیح داده اند که در ابتدا بازیباز هیچ نمی داند. او صرفا هر روز به موقعیت های مختلف رفته و کار های عجیب انجام می دهد. کار هایی که دانشمندان و مسئولین پروژه ی او از او درخواست می کنند. به دنبال این موارد شاهد این هستیم که اوضاع به خوبی پیش نمی رود و بیگانگانی که با نام Typhon شناخته می شوند بر علیه انسان ها متحد شده و بخش هایی از تالوس یک را تصاحب می کنند. اینجا پای شما به ماجرا باز می شود تا با جست و جو به دنبال حقیقت پی ببرید که اینجا واقعا چه اتفاقاتی رخ داده و سرنوشت انسان ها چه خواهد بود؟

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

به تالوس یک خوش آمدی بازیباز! نترس! کم کم حساب کار دستت میاد.

باز هم یک گیم پلی بتزدایی!

Prey نیز همانند دو ساخته ی اخیر استودیوی محبوب Arkane، به گونه ای طراحی شده که بازیباز بتواند مراحل بازی را به شیوه های گوناگون به اتمام برساند. در همین راستا بازی گیم پلی اش را بهینه کرده و موارد مختلفی را طراحی کرده تا بازیبازان بتوانند هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند. از قرار دادن انواع و اقسام قدرت های ویژه در اختیار بازیباز گرفته تا اتواع سلاح های مختلف و وسایلی که هر یک خاصیت هایی عجیب دارند. آری Prey بازی عجیبی است. به طور کلی این گونه بازی ها حالتی صفر و یکی دارند. یا آنچنان بازیبازان را مات و مبهوت خود می کنند که سابقه نداشته و یا این که نا امید کننده ظاهر می شوند و گیمران را میان یک دنیا امید و آرزو تنها می گذارند. درمورد این بازی گزینه ی اول محتمل تر بنظر می رسد اما احتمال وقوع گزینه ی دوم نیز همواره هست!
بگذارید بی مقدمه وارد بازی شویم. با مرور قدرت های ویژه آغاز می کنیم.

مهارت ها و قدرت های ویژه

همانطور که پیشتر نیز گفتیم، Prey هم همانند دیس آنرد تلاش می کند تا شما را با روش هایی جدید برای پیش بردن مراحل آشنا کند. بازی نهایت تلاشش را کرده تا هر یک از بازیبازان سبک خود را در انجام مراحل داشته باشند و بتوانند به راه های مختلفی مرحله ی مورد نظر را به پایان برسانند. به همین خاطر آن ها گزینه های بسیار زیادی را پیش روی شما قرار داده اند. اولین موردی که بر روی آن سرمایه گذاری ویژه ای شده است قدرت ها و توانایی های شخصیت اصلی بازی است. در بازی توانایی های شخصیت اصلی به صورت درختی تعریف شده و شما صاحب تعدادی درخت هستید و مختارید هر کدام را با سلیقه و دیدگاه خودتان رشد دهید و به آن شاخ و برگ اضافه کنید. درخت های مهارت بازیباز در Prey به دو دسته تقسیم می شوند. دسته ی نخست توانایی های بشری هستند که هر انسان معمولی ای از آن ها بهره می برد و می تواند در طول زندگی معمولی خود آن ها را فرا گرفته و در طول عمرش به کار گیرد. این دسته شامل درخت های: Hacking، Leverage، Repair و Gunsmith می شود. دسته ی دیگر اما مربوط می شود به مواردی که از بیگانگان داخل بازی قرض گرفته شده. قدرتی هایی که دشمنانتان در بازی از آن ها استفاده می کنند در واقع می توانند بر روی مورگان نیز فعال شوند و او را نیز برای رسیدن به اهدافش یاری کنند. البته استفاده از قدرت های بیگانگان ممکن است برای شما اندکی گران تمام شود. زمانی که شما از قدرت های آن ها استفاده می کنید رسما مرز های انسان بودن را زیر پا گذاشته اید و حالا ویژگی های آنان را دارا هستید. موضوع اینجاست که با ورودتان به مرز های بیگانه بودن، ممکن است برخی ویژگی های انسانی را از دست بدهید و حتی توسط متحدان خود نیز “بیگانه” تلقی شوید. با رشد دادن این ویژگی ها در درون خود دستگاه ها و وسایل اتوماتیک بیگانه شناس درون بازی شما را رسما یک بیگانه به حساب می آورند و مورد حمله ی مستقیم آنان واقع خواهید شد. مسلسل ها ممکن است در جا به شما شلیک کنند و باید با خطراتی از این قبیل روبرو شوید. حال باید این سوال را از خود بپرسید که آیا واقعا ارزش دارد؟ این که امنیت بیشتری در محیطها داشته باشید و دست حمایت دوستان را نیز بر شانه ی خود حس کنید بهتر است یا این که از قدرت های خارق العاده ی بیگانگان بهره مند باشید؟ پاسخ سازندگان این است که بله! کاملا می ارزد! اگر یاد بگیرید درست و به موقع از قدرت های بیگانگان استفاده کنید این قابلیت را نیز خواهید داشت که از موانع و مشکلات نیز عبور کنید و بر آن ها فائق بیایید. حال که صحبتش شد بگذارید مروری داشته باشیم بر قدرت هایی که از بیگانگان دریافت می کنید. پس از دیدن این موارد با خود بیندیشید و در این باره فکر کنید که شخصیت مورگان شما چگونه شخصیتی خواهد بود؟

درخت Energy:

  • شاخه ی Kinetic Blast (سطح ۱، ۲ و ۳)
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Kinetic Blast

این مهارت که می توانید تا سه سطح آن را ارتقا دهید می تواند یک انفجارکوچک ایجاد کند که به هر موجودی که تا فاصله ی پنج متری از مرکز آن ایستاده باشد تا ۷۰ واحد صدمه وارد کند. شما همچنین می توانید با آپگرید کردن این مهارت شعاع اثر آن و میزان صدمه ای که وارد می کند را افزایش دهید.

  • شاخه ی Lift Field (سطح ۱ و ۲)
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Lift Field

این مهارت شما را قادر می سازد تا ستونی هفت متری از انرژی درست کنید که می تواند موجودات زنده را برای مدتی حد اقل پانزده ثانیه ای به هوا بفرستد. از این مورد می توان استفاده های فراوانی کرد. می توانید این مهارت را روی خودتان فعال  کنید و به ارتفاعات مختلف دسترسی داشته باشید. همچنین برای دور ماندن از برخی خطرات و فرار از دست موجودات قوی تر نیز می توان از این مهارت بهره گرفت. دیگر کاربرد آن نیز گیر انداختن دشمنان در نقطه ای خاص است تا دیگر به قول خودمان وول نخورند و بتوانید به راحتی از پای درشان بیاورید. شما همچنین می توانید این مهارت را تا دو سطح ارتقا داده و مدت زمان نگه داشتن حریف در هوا و همچنین ارتفاع آن را زیاد تر کنید.

  • شاخه ی ElectroStatic Burst (سطح ۱، ۲ و ۳)
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

ElectroStatic Burst

این مهارت موجی الکترواستاتیکی ایجاد می کند که به دشمنانتان صدمه وارد می کند. این موج می تواند تا ۲۵ واحد به موجوداتی که داخل شعاع سه متری آن ایستاده باشند، صدمه وارد کند و همچنین می تواند دشمنان روباتی تان را برای مدتی دو ثانیه ای به وضعیت Stun ببرد. با آپگرید کردن این قابلیت می توانید مدت زمان استان شدن دشمنان و همچنین شعاع اثر و صدمه ی این مهارت را افزایش دهید.

  • شاخه ی Electrostatic Absorption

صدمه زدن به صورت الکتریکی منجر به جذب واحد psi خواهد شد.

  • شاخه ی Electrostatic Resistance

وضعیت Stun را خنثی می کند و تا پنجاه درصد در برابر حملات الکتریکی مقاومت بیشتری ایجاد می نماید.

  • شاخه ی Superthermal (سطح ۱، ۲ و ۳)

تله ای بسیار داغ از پلاسما تولید می کند که دشمنان در آن گیر افتاده و تا شعاع چهار متری، ۸۰ واحد صدمه ی عنصر آتش (Fire Damage) دریافت می کنند.

  • شاخه ی Thermal Resistance

پنجاه درصد مقاومت اضافی دربرابر صدمات عنصر آتش.

  • شاخه ی Thermal Absoption

صدمه زدن با عنصر آتش منجر به جذب واحد psi خواهد شد.

 

درخت Morph

  • شاخه ی Mimic Matter (سطح ۱، ۲ و ۳)
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Mimic Matter

اولین شاخه از این درخت متعلق به یکی از مهمترین و صد البته جالب ترین قدرت های بازیباز است. قدرتی شگفت انگیز به نام Mimic. این قدرت که پیشتر نسخه ای شبیه به آن را در ابعادی بسیار جمع و جور تر در بازی های دارک سولز دیده بودیم به شما اجازه می دهد تا به یکی از اشیایی که درون محیط مشاهده می کنید تبدیل شوید. این قابلیت در واقع توانایی ای است که از یکی از دشمنان حاضر در بازی به نام Mimic Typhon قرض گرفته شده. این دشمان نیز این قابلیت را دارند که به هر یک از اشیاء محیط تبدیل شوند. در همین راستا یکی از جذاب ترین ویژگی های Prey شکل می گیرد. با کسب کردن این قابلیت شما می توانید به اشیاء محیطی تبدیل شوید. اشیایی ساده مانند یک فنجان، یک لامپ، یک موز! و بسیاری اشیای کوچک و ساده ی دیگر. جالب است بدانید در این حالت امکان حرکت کردن نیز برای شما فراهم است. مثلا وقتی که یک فنجان شده باشید (!) می توانید با غلط خوردن روی زمین حرکت کنید. همینطور اجسام گرد نیز می توانند گزینه ی خوبی برای حرکت کردن باشند. البته این موارد صرفا مربوط به سطح اول این قابلیت است. با آپگرید کردن هر چه بیشتر شاخه ی Mimic، می توانید کم کم به اشیای بزرگتری نیز تبدیل شوید. اشیاء بزرگی که در محط پیدا می کنید می توانند اهداف خوبی باشند. اما جالب ترین چیز هایی که توانایی تبدیل شدن به آن ها را دارید روبات ها هستند. این قابلیت صرفا مخصوص اشیاء است و نمی توانید به فانتوم ها تبدیل شوید. اما روبات هایی که در سرتاسر بازی مشاهده شان می کنید همگی پشتیبان این ویژگی هستند. می توانید به یکی از Turret های موجود در محیط تبدیل شوید و یا این که حتی به یکی از آن روبات های پرنده تبدیل شده و از قابلیت های روباتی او استفاده کنید. می دانیم که این روبات ها همچنین توانایی پرواز را نیز دارند و این برای ما خبری ایده آل است. با تبدیل شدن به آن ها می توان در سر تا سر محیط بازی پرواز کرد و مناطق و محیط های کشف نشده ی بسیاری را ردیابی نمود.
قابلیت میمیک چندین استفاده ی مختلف خواهد داست. البته مواردی که اکنون نام می بریم چیز هایی هستند که از حالا به ذهنمان می رسند وگرنه با بدست گیری کنترل واقعی آن در نسخه ی اصلی بازی قطعا می توان به موارد بیشتر و خلاقانه تری نیز پی برد. نخستین استفاده ی این قابلیت توانایی مخفی شدن است. می توانید با تبدیل شدن به اشیای محیط از دست دشمنانی که بنظر بسیار قوی تر و بزرگتر از شما هستند پنهان شوید و خارج از دید آن ها حرکت نیز بکنید. این امکان نیز برایتان فراهم است که ناگهان از پشت سر دشمنان بر سر آن ها نازل شوید و در یک آن غافلگیرشان کنید. دیگر مورد استفاده ی میمیک در زمانی است که مهمات کم می آورید. در این بازی اسلحه ها کمیاب هستند و مهمات نیز از آن ها کمیاب تر. پس به همین خاطر باید تا آنجا که می توانید در مصرفشان صرفه جویی کنید. تبدیل شدن به یک Turret می تواند در این مورد کمک بزرگی برای شما باشد. در این حالت می توانید با گلوله های بی نهایت شلیک کنید و کسی هم توانایی مقاومت در برابر شما را نخواهد داشت. این موارد بسیار پر تعداد اند و می توانید تا جایی که دلتان می خواهد این مدل خلاقیت ها را بر سر دشمنانتان پیاده کنید. فقط باید تا زمان انتشار بازی صبور باشید.

  • شاخه ی Regeneration (سطح ۱، ۲ و ۳)

بازگردانی ۱۰ واحد از سلامتی به محض دریافت صدمه. مقدار این مهارت می تواند تقویت شود.

  • شاخه ی Phantom Shift (سطح ۱، ۲ و۳)

این مهارت به طور ناگهانی بازیباز را شش متر جابجا می کند و یک کلون نیز از بازیباز درست می کند که بیگانگان را به اشتباه می اندازد. با آپگرید کردن این مهارت می توانید کاری کنید کلون مورد نظر قابلیت انفجار نیز پیدا کند.

  • شاخه ی Ether Resistance

پنجاه درصد مقاومت بیشتر دربرابر صدمات عنصر اتر (Ether) (ماده ای شیمیایی)

  • شاخه ی Ether Absorption

جذب امتیاز psi به ازای وارد کردن صدمه عنصر اتر

  • شاخه ی Phantom Genesis (سطح ۱ و ۲)
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Phantom Genesis

با گرفتن این قابلیت می توانید از اجساد انسان هایی که در محیط پیدا می کنید فانتوم هایی بسازید که به نفع شما می جنگند. این فانتوم ها تا موقع مشخصی طرف شما هستند و پس از آن نیز از بین می روند. می توانید با آپگرید گردن این مهارت مدت زمان زنده بودن فانتومتان و همچنین نوع و قدرت آن را ارتقا دهید.

درخت Telepathy

  • شاخه ی Backlash (سطح ۱ و ۲ و۳)

به مدت بیست ثانیه دور و بر شما سپری ایجاد می کند که می تواند اولین صدمه ای که به شما وارد می شود را بی اثر کند. و همچنین آن را به دشمن وارد کننده باز گرداند. منتها پس از اولین ضربه این سپر ناپدید خواهد شد. می توانید با آپگرید گردن سپر خود تعداد ضرباتی که توانایی بازگرداندن آن ها را دارد را افزایش دهید.

  • شاخه ی Fear Resistance

یک چهارم مدت زمان آثار ترس را کمتر می کند.

  • شاخه ی Psychoshock (سطح ۱، ۲ و ۳)
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Psychoshock

به دشمنانی که از لحاظ بیولوژیکی زنده هستند (همانند انسان ها و بیگانگان) یک شوک روانی مستقیم و دردناک وارد می کند که آن ها را به مدت ده ثانیه Stun کرده و ۴۵ واحد به آنان صدمه می زند.

  • شاخه ی Mindjack (سطح ۱، ۲ و ۳)
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Mindjack

با این مهارت می توانید ذهن یکی از دشمنان بیولوژیکی خود را تحت کنترل گرفته  به دستور دهید تا مدت بیست ثانیه برای شما بجنگد. با این قابلیت همچنین می توان انسان هایی را که تحت کنترل بیگانگان هستند را نجات داد.

  • شاخه ی Remote Manipulation (سطح ۱، ۲ و ۳)
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Remote Manipulation

از ذهن خود استفاده کنید و با اشیایی که از شما دور اند تعامل داشته باشید. اشیایی که تا ده متر از شما دور تر هستند نیز با این مهارت قابل تعامل خواهند شد.

  • شاخه ی Machine Mind (سطح ۱، ۲ و ۳)
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Machine Mind

دشمنان روباتی خود را به مدت سی ثانیه تحت کنترل بگیرید و مجبورشان کنید برای شما بجنگند. می توانید مدت زمان این مهارت را با ارتقای آن بیشتر کنید.

 

تسلیحات و تجهیزات

در این بازی مبارزات نقشی مهم را ایفا می کنند. Prey نسبت به دیس آنرد تمرکز بسیار بیشتری را خرج مبارزات کرده و آن را نیز جزئی از راه های پیشروی دانسته. مراحل Prey به گونه ای طراحی نشده اند که مخفی کاری را به شما تلقین و تحمل کنند بلکه این انتخاب کاملا با شما است و باید با توجه به خلق و خو و روحیات خود و در نظر گرفتن معایب و مزایای هر روش، سبک بازی کردن خود را پیاده کنید. به همین خاطر بازی اسلحه های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد تا از طریق آنان مبارزات را انجام دهید. اسلحه ها در بازی کمیاب هستند و باید برای استفاده از آن ها برنامه داشته باشید. همچنین برای استفاده از آنان نیاز به مهمات مخصوص آن اسلحه نیز خواهید داشت که به دشواری موقعیت اضافه می کند. بد نیست تا تعدادی از این موارد را برایتان نام ببریم تا بدانید در بازی دقیقا قرار با چه نوع تسلیحاتی سر و کار داشته باشید. البته باید دقت کنید که اسلحه های موجود در بازی به همین تعداد محدود نمی شوند و ما صرفا موارد مهم (و مواردی که تا اینجای کار معرفی و عمومی شده اند) را مطرح خواهیم نمود.

Wrench

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Wrench

ساده ترین وسیله ای که می توانید از آن علیه دشمنانتان استفاده کنید همین آچار دوست داشتنی است. به وسیله ی این آچار می توانید ضربات سهمگینی به دشمنان وارد کنید و به آنان میزان قابلی توجهی صدمه وارد کنید. البته ضعف این اسلحه نیز این اس که برد بسیار کوتاهی دارد و برای فواصل نسبتا زیاد بهیچ وجه پاسخ گو نیست. از این اسلحه می توانید به خوبی علیه میمیک های کوچک و برخی دشمنان ضعیف تر بازی استفاده کنید.

Pistol

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Pistol

یک پیستول کاملا معمولی که در طول بازی برای نبرد های نسبتا سبک و از راه دور کارایی دارد. مورگان این اسلحه را در دقایق ابتدایی بازی پیدا خواهد کرد و در طول بازی به وفور از آن استفاده خواهد کرد. این اسلحه همچنین نمایشگری بسیار کوچک در پشت خود دارد که همیشه نشان می دهد چه تعداد از گلوله های قابل مصرف این اسلحه در اینونتوری موجود است و سازندگان در اقدامی قابل تقدیر این موارد را به جای نمایش در HUD از طریق خود آیتم های موجود در بازی نشان می دهند. مواردی که شاید غیر ضروری بنظر برسند اما در القای حس مورد نظر نقش پررنگی ایفا می کنند.

Shotgun

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Shotgun

این سلاح دوست دشتنی اگر در یک بازی شوتر وجود نداشته باشد اصلا انگار در آن چیزی کم است! این اسلحه به شما کمک می کند در برابر دشمنانی که اندکی بزرگتر و قدرتمند تر هستند نیز بی دفاع نباشید و توانایی از پای در آوردن آنان را نیز پیدا کنید. البته باید اضافه کرد که گلوله های این سلاح نیز کمیاب هستند و باید برای مصرف کردنشان برنامه ریزی کنید. این شاتگان همچنین کاربرد بسیار عالی ای در کنار اسلحه ی Gloo Canon دارد. این اسلحه را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

Disruptor Stun Gun

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Disruptor Stun Gun

این مورد اسلحه ای غیر کشنده است که می تواند به روبات ها و دشمنانی که با الکتریسیته کار می کنند صدمه وارد کند. همچنین می توانید با این اسلحه بیگانگان را نیز به حالت Stun در آورید. این سلاح همچنین در ترکیب با مهارت های Telepath کاربرد دارد. در بازی نوعی از دشمنان می توانند کنترل ذهن انسان ها را نیز به دست بگیرند. شما می توانید از این اسلحه بر علیه دشمنان انسانی نیز استفاده کنید و همچنین انسان هایی که توسط بیگانگان کنترل می شوند را نیز از بند آن ها نجات دهید. این گونه می شود جان آن بیچاره ها را هم نجات داد.

Huntress Boltcaster

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Huntress Boltcaster

همیشه جایی که از شاتگان و پیستول خبری نباشد نام crossbow می درخشد! این اسلحه که در سال های اخیر هم در میان بازی های ویدئویی به طرز عجیبی محبوب شده اکنون در Prey هم پیدا می شود. این اسلحه در مواقعی که از گلوله های سهمگین شاتگان خبری نیست می تواند کمک حال بزرگی برایتان باشد. مزیت این اسلحه این است که می توان با تیر های مختلفی از آن استفاده کرد.

Gloo Canon

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Gloo Canon

این اسلحه از مهمترین وسایلی است که در بازی با آن سر و کار خواهید داشت. همانطور که از نامش پیداست ارتباط نزدیک و مستقیمی با چسب یا Glue دارد. (گرچه بماند که در نام آن به جای کلمه ی Glue از Gloo استفاده شده) سازندگان از اولین روز های انتشار گیم پلی از Prey این وسیله را معرفی نمودند و تاکید فراوانی بر این داشته اند که Glue Canon تاثیرات مهمی بر گیم پلی بازی خواهد گذاشت. نخستین ویژگی آن تاثیر بر مبارزات است. از دشمنان کوچک و ضعیف بازی گرفته تا دشنان بزرگ و قدرتمند را می توان با اسن وسیله از پای در آورد. گلوله هایی که توسط این اسلحه شلیک می شوند کشنه نیستند و صدمه ی جانی وارد نمی کنند. اما همانطور که از نام آن پیداست می توانند دشمنانتان را در حجم محکمی از ماده ای چسب ناک زندانی کند. در صورتی که مقدار کافی از این ماده را به سوی دشمنان پرتاب کنید پس از چند ثانیه میبینید که آن ها دیگر قادر به تکان خوردن نیستند و با سفت شدن مایع سفید رنگ آن ها در زندانی از چسب ساکن و ساکت باقی می مانند. به وسیله ی همین ویژگی می توان خیلی کار ها در بازی کرد. دومین ویژگی ای که تابحال از این اسلحه معرفی شده مربوط می شود به دسترسی به ارتفاعات مختلف. با این اسلحه می توانید مقادیر فراوانی از مایع سفید رنگ را به دیوار ها شلیک کنید و سپس منتظر بمانید تا حجم بگیرد و سپس همچون سنک سفت شود. پس از آن می توانید از ردی که بر روی دیوار ایجاد شده بالا بروید و توسط آن به ارتفاع مورد نظر خود برسید. با این اسلحه حتی می توانید بر روی سطوح مختلف پلتفرم های گوناگون ایجاد کنید و از روی آن ها بپرید تا به مقصد برسید. سومین فایده ی این وسیله که تا کنون در نمایش های Prey دیده شده گرفتن لوله هایی است که شعله های آتش از آن ها بیرون می زند. با این وسیله می توان از شر این شعله ها خلاص شد و مسیر ها را هموار نمود. بدون شک این سه مورد تنها کاربرد های این اسلحه نیستند و می توان هنوز هم برای آن کاربرد هایی یافت. اما تا کنون همین موارد توسط سازندگان به نمایش در آمده اند.

Recycler Charge

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Recycler Charge

این مورد نیز یکی از جالب ترین مواردی است که در بازی پیدا می شود. با این گرینید های کوچک و به ظاهر دوست داشتنی می توانید دشمنانتان را بازیافت کنید! در واقع این وسیله از نوعی تکنولوژی پیشرفته برخوردار است که می توان با آن اشیاء موجود در محیط های بازی را اسکن نمود. به محض این که این گرینید را پرتاب کنید شروع به ایجاد جاذبه ای بسیار قدرتمند خواهد کرد. جاذبه ای که از هر گونه موجود زنده گرفته تا هر گونه وسیله و شیء بزرگ را به درون نقطه ی مرکزی خود می کشد. پس از این که همه ی اشیای نزدیک به داخل کشیده شدند طی فرایندی پیچیده به اجزای سازنده ی شان تبدیل خواهند شد. و پس از چند ثانیه شما دیگر آن اشیاء را نخواهید دید. بلکه تمام چیزی که آن جا باقی مانده قطعات مکعبی شکلی است که در واقع مواد تشکیل دهنده ی شیء مورد نظر هستند. این گونه این وسیله می تواند هر چیزی را که سر راهش قرار دهید تا تجریه و بازیافت کند. فرقی نمی کند شیء مورد نظر یک جعبه ی چوبی بی جان باشد یا یک بیگانه ی مادر مرده ی جاندار! این گرینید همه چیز را به بی رحمی تمام به داخل می کشد و در یک چشم به هم زدن تجزیه می کند. مراقب باشید! این دستگا حتی به خود شما هم رحمی نمی کند و در صورتی که در شعاع اثرش قرار بگیرید شما را هم به داخل کشیده و تجزیه تان می کند. پس باید در استفاده از آن نهایت دقت را داشته باشید و مراقب باشید از آن بی جا استفاده نکنید. اولین فایده ی این وسیله آن است که می توانید با استفاده از آن از شر دشمنان خلاص شوید. اگر کارتان به یک دشمن سمج و اعصاب خرد کن گیر کرده می توانید خیلی راحت با پرتاب یکی از این نارنک ها به زندگی وی خاتمه دهید. روبات و بیگانه اش هم فرقی ندارد. هر چه باشد در جا نابود می شود. فایده ی دوم این است که می توانید از این وسیله برای باز کردن راهتان استفاده کنید. مثلا در صورتی که جعبه ها یا مواردی از این دست جلوی راه را سد کرده اند می توانید با این گرینید آن ها را بازیافت کرده و کاری کنید مسیر پیش رو باز شود. مورد آخر که بنظر از همه مهمتر نیز بنظر می رسد این است که شما حتی می یتوانید متریال های بدست آمده از تجزیه ی اشیاء مختلف را جمعاوری نیز بکنید. با جمع کردن این موارد می توانید از سیستم کرفتینگ بازی نیز استفاده کنید. در سر تاسر بازی می توانید دستگاه های بزرگی را پیدا کنید که شبیه پرینتر های سه بعدی بسیار غول پیکر هستند. این دستگاه ها ساختار ساده اما بسیار جالبی دارند. شما می توانید با قرار دادن متریال هایی که در سر تا سر بازی جمعاوری نموده اید در درون محفظه ی مخصوص این دستگاه ها، اسلحه ها و موارد گوناگونی را بسازید. پس از قرار دادن مواد لازم این دستگاه درست همانند یک پرینتر سه بعدی آیتم مورد نظرتان را تولید کرده و به شما تحوی خواهد داد. مسئله ای که می تواند تاثیر بسیار مطلوبی بر گیم پلی بگذارد. همانطور که برای مورد قبلی نیز چنین چیزی گفتیم این موارد استفاده صرفا آن هایی بود که تا کنون به نمایش در امده اما مسلما در طول بازی می توان موارد بسیار بیشتری برای استفاده کردن از این وسایل پیدا کرد.

Typhon Lure

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

Typhon Lure

این گرینید به شما کمک می کند تا از شر تعداد زیادی از دشمنان خلاص شوید. در واقع این نارنجک حاوی موادی است که بیگانگان کوچ تر را جذب خود می کند به همین خاطر زمانی که آن را پرتاب می کنید دشمنانتان به جای حمله به شما به سراغ آن می روند و برای چند ثانیه با آن سرگرم می شوند. این وسیله مخصوصا زمانی بسیار به درد بخور است که شما با تعداد بسیار زیادی از دشمنان روبرو هستید و نمی دانید باید چه کنید. با پرتاب یکی از این گرینید ها همه ی آن ها از سرتان باز می شوند. این وسیله یک کاربرد بسیار عالی دیگر نیز دارد. پیشتر گفتیم که میمیک ها توانایی این را دارند که به هر یک از اجزای محیط بازی تبدیل شوند و همین ویژگی آن ها باعث شده بسیار خطرناک شوند. در طول بازی این امکان وجود دارد که آیتم های بسیار زیادی در واقع میمیک هاییی باشند که برای بدست آوردن یک فرصت مناسب کمین کرده اند. به همین خاطر شما حتی نمی توانید به گلدان ها، سطل اشغال ها و فنجان های قهوه نیز اعتماد کنید! این نارنجک وسیله ی بسیار مناسبی است برای این که بفهمید در محیطی که مد نظر دارید میمیک بدجنسی پنهان شده است یا نه. به محض این که آن را رتاب کنید هر موجود فضایی ای که به چیزی تبدیل شده باشد فورا خودش را لو می دهد و به دنبال آن گرینید می رود و شما می توانید او را تشخصی داده و از بین ببرید.

وسایل و تجهیزات موجود در بازی به همین موارد ختم نمی شوند بلکه بسیار متنوع تر و پر تعداد تر نیز هستند. ما صرفا تلاش کردیم موارد مهمتر را برایتان بازگو کنیم.

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

بولشات های بازی زیبا به نظر می رسند! باید منتظر ماند و دید چه مقدار از زیبایی آن ها به عنوان اصلی سرایت خواهد کرد. نمایش های بازی و قول و قرار های سازندگان نوید یک بازی بهینه شده برای PC را می دهند. بنظر می رسد دیگر فجایع Dishonored 2 را شاهد نباشیم.

Prey بر خلاف بازی قبلی Arkane یعنی دیس آنرد ۲ که از موتور Void Engine استفاده می کرد با انجین قدرتمند Cry Engine ساخته شده. همین موضوع باعث می شود انتظارات گرافیکی مان از این عنوان بسیار بیشتر از دیس آنرد ۲ باش. البته تا اینجای کار نمایش های Prey از لحاظ فنی بسیار بهتر از این بازی بنظر می رسد اما چیزی که از آن مطمئنیم این است که در زمینه ی هنری این عنوان توانایی رقابت با دیس آنرد را ندارد. حد اقل تا جایی که ما در تریلر ها دیده ایم! کسی چه می داند؟ ممکن است با دیدن بازی اصلی نظرمان به کلی عوض شود.
گرچه موتور گرافیکی بازی عوض شده و از لحاظ فنی نیز پیشرفت های قابل ستایشی نسبت به دیس آنرد مشاهده می شود اما هنوز هم می توان برخی از ویژگی ها نامطلوب گرافیکی دیس آنرد را در این عنوان هم مشاهده کرد! برای مثال باید به مدل های انسان ها اشاره کنیم که هنوز هم رگه هایی از طراحی های زمخت و نه چندان جالب دیس آنرد در آن دیده می شود. همچنین بازی هنوز هم نسبت به آثار غیر جهان باز موجود در بازار وضعیت خوبی ندارد و حتی از بهترین گرافیک های کرای انجین هم به حساب نمی آید. شاید سازندگان باید اندکی بیشتر بر روی بحث های فنی بازی سرمایه گذاری می نمودند. مخصوصا با دانش به این که محی طهای بازی نیز چندان بزرگ و پر جزئیات نیستند و گرافیک فنی بازی می توانست بسیار بهتر از چیزی باشد که میبینیم. در کل اگر Prey بتواند با گیم پی اش خود را از دیگر اتهامات نبرئه کند می توان گفت مشکلی نیست اما اگر متوجه شویم گیم پلی این اثر نیز با کم کاری های مختلف همراه بوده ناچاریم عذر آن را در بخش گرافیکی نیز بخواهیم!

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

بالا بروند و پایین بیایند آخر همین اند که هستند! رگه های طراحی دیس انرد گونه را می شود به وضوح در طراحی مدل کارکتر ها مشاهده کرد. بازی در الگو گیری از دیس آنرد، از ویژگی های بد و مزخرف آن نیز نگذشته.

چند هفته تا فصل شکار

بدون شک Prey جزو بزرگترین عناوینی است که در ۲۰۱۷ منتشر می شود و ما نیز از آن جا که طرفدار درجه یک بازی های دیس آنرد هستیم، به این عنوان نیز امید بسیار زیادی داریم. همه چیز عالی بنظر می رسد و شواهد این گونه نشان می دهند که prey عنوانی عالی خواهد بود. اما این که تا حد می تواند به استاندارد های Dishonored نزدیک شود را باید دید. بازی در تاریخ پانزدهم اردیبهشت به صورت جهانی منتشر خواهد شد و به همه ی این سوالات پاسخ خواهد داد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا
همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • اول شخصی با سبکی اشنا و مهارت هایی متفاوت .

  • Wolverine گفت:

    پیش نمایش عالی بود آقای صدری
    من هایپ شدم امید وارم عالی بشه و شباهتش به دیس انرد خیلی جالبه مخصوصا طراحی صورت که تو عکس آخر گذاشتید

  • Black Mask گفت:

    این بازی هرچقدرهم که از خوب از آب دربیاد ایده ی prey2 یه چیزه دیگه بود! بازی که توش یه جایزه بگیر توی فضا میگشت و برای پول کار میکرد بشدت عالی میتونست بشه.تنها دلیلی که بازی به نظرم جالب میتونه باشه استودیو ارکین هستش که توی این چندتا بازی که ساخته عالی عمل کرده.همین چند روز پیش یه ویدیو ۱ساعته از گیمپلی بازی(دمو) داشتم میدیدم.به نظرم روند بازی خسته کننده بود و چیز خاصی جز اون آپدیت هایی که میتونی از دشمن ها بگیری نداشت.حتی اسلحه ها و دشمن ها هم به نظرم تنوع کافی رو ندارن و بازیم به شدت جوری کار شده که انگار قراره بشه بایوشاکه بتزدا! البته از روی ۱ساعت گیمپلی نمیشه قضاوت کرد اما بظرم قرار نیست بازیه تاثیر گذاری برای بتزدا یا آرکین استودیو باشه(چه از نظر فروش چه از نظر دیدگاه منتقدان)
    درهر حال مرسی بابت پیش نمایش کامل که تمامه چیزی که بازی تاحالا معرفی کرده رو بررسی کردید. در کل امیدوارم اون ایده ی فوق العاده ی prey2 رو یک استودیو خلاق بسازه. بر اساس همین پیش نمایش میشه فهمید که باید به چشم یک آی پی جدید به prey ارکین نگاه کنیم…

  • منو یه جورایی یاده DeadSpace میندازه اما نمی دونم چرا؟!!
    به بازی امید دارم که یه کار متوسط رو به خوب باشه اما نه عالی

  • Inside1990 گفت:

    بهترین استدیو بعد از from software در زمینه ی لول دیزاین این استدیوئه کاملا کار بلده…در ضمن آقای صدری زیر عکس آخر به نظرم حرف درستی نزدید گرافیک دیس آنرد در زمینه ی هنری فوق العادس و طراحی چهره ی کاراکتر ها هم کاملا تناسب داره و حداقل تو ذوق بنده که نزد به خصوص روی pc که با اینکه مشکلات فنی داشت ولی گرافیک بسیار چشم نوازی داشت

    • Former Writer گفت:

      قطعا نابغه هستن توی لول دیزاین. و حالا حالا ها باید الگو باشن.
      عرض کنم خدمتتون که بحث ما زیر اون عکس اصلا به گرافیک هنری ربطی نداشت. گرافیک هنری دیس آنرد توی همه ی نسخه ها شاهکار بود و بر منکرش هم لعنت. منظور بنده الگو گیری Prey از شیوه ی مدلینگ چهره و بدن گارکتر ها توی دیس آنرد هست که ضعف های بزرگی داره. کرچه بهیچ وجه به بازی آسیب نمی زنه ولی باز هم نمیشه ازش گذشت. ظاهرا تیم مدل سازی هر دو بازی یکی بوده. به همین خاطر این شباهت ها پیش اومده.

  • alegha گفت:

    یه جورایی میشه گفت دیس انرد درفضا
    از وقتی که اولین نمایش گیم پلیش رو دیدم برا اومدنش لحظه شماری میکنم. :inlove:
    همه چیز اون نمایش تقریبا بی نقص بود. :yes:
    Arkane studio +cry engine=موفقیت
    البته یه نکته نگران کننده وجود داره اونم اینه که کمتر سازنده ایی با کرای انجین بازی خوب ساخته
    نمونش enemy front که فاجعه بود.
    ولی در کل خیلی بهش امید دارم. 😀

  • Jahanlo گفت:

    با سلام
    در این چند سال چیزی که همیشه روشن بوده و در بعضی از عنوان ها اتفاق افتاده همین مسئله تبلیغات زیاد و صحبت های گاهاً گنگ درباره یک عنوان بوده ، اتفاقی که برای بازی The Order 1886 هم افتاد بازی که در پس تبلیغات بسیار زیاد و حجم اطلاعاتی بسیار بالا قبل از انتشار متاسفانه از بازخورد خوبی برخوردار نشد و تجربه این بازی چندان دلچسب نبود و تنها گرافیک بالا و نبود تایم بیشتر گیم پلی و بودن صحنه های سینماتیکی که بیشترین سهم را از بازی داشتن باعث سقوط این عنوان شد و یا اتفاق اخیری که برای mass effect andromeda افتاد ، بازی که ۳ گانه قبلی خود را از خود جدا کرد و با مشکلات فراوانی که به همراه داشت باعث سقوط خود شد. گاهاً این مشکلات یا در باگ های بازی وجود دارند یا داستان یا گیم پلی. در این چند سال عناوینی بودند که به دلیل تبلیغات بسیار زیاد بعد از انتشار با آپدیت های زیاد و حجیم گیمر را دچار چالش کرده است و این یک امتیاز منفی در کارنامه عنوان مورد نظر ثبت خواهد کرد. یادم نمیرود زمانی که بازی Metro منتشر شد تبلیغات و اطلاعات کمی از این بازی وجود داشت اما موفقیت هایی را کسب کرد حتی نسخه ریمستر شده آن هم توانست باز هم گیمرها را خوشحال کند. هستند عناوینی که این چنین سرنوشتی هم دارند.

  • Psychedoom گفت:

    دوست دارم نویسنده چند تا نکته رو مدنظر قراربده اول در مورد طراحی مدلها که خیلی راحت اونارو جز نکته های منفی قرار میدن در حالی که طراحی کمیک شخصیت های استودیو Arkane تا الان دیگه جزی از امضای این استودیوست و مورد بعدی در مورد طراحی مدلها اینه که استودیو از اونا برای شخصیت پردازی استفاده میکنه و استایلی که همیشه هدف میگیرند خیلی خوب این مسئله رو نشون میده .Arkane در طراحی مدلها سعی میکنه هر کاراکتر Archetype رو با ظاهرش به بازیکن بفهمونه . اینکه شما از استایل هنری شون خوشتون نمیاد حق شماست ولی اینکه ازش به عنوان یک عیب یاد کنید جز محدوده کار شما یا من نیست مورد بعدی در مورد گرافیک فنی بازی این نظر با تمام احترام منصفانه نیست و حتی ساده لوحانه است موقع شروع یک پروژه هر گروهی با توجه با هدف و اتمسفری که میخواد خلق کنه سراغ ساخت بازی میره اگه Arkane می دید که مثلاسرمایه گذاری بیشتر در گرافیک فنی به ایجاد اتمسفری غنی تر یا روایت بهتر داستان کمک می کرد دریغ نمی کرد البته تا همینجا هم Arkane نشون داده تا چه حد در زمینه فنی قویه مثالش سیستم shader این استودیو که فوق العادست یا مثال واضح ترش نورپردازی Dishonored 2 که حتی به بهبود گیم پلی هم کمک کرده . در یک کلام همه بازی ها نیازی ندارند که مثل انچارتد به نظر برسند

    • Former Writer گفت:

      دوست خوبم
      انتقاد شما پذیرفتنی هست اگر با لحن بهتری مطرح می شد.
      در مورد سخنتون باید عرض کنم که دلیلی نمی بینم سبک گرافیک دیس آنرد با فضای استیم پانکش بخاد وارد اثر ساینس فیکشنی مثل Prey بشه. بحث آرت استایل بازی کاملا جدای از طراحی فنی مدل ها هست و این مورد از دیدگاه بنده برای بازی های این استودیو یک نکته ی منفی هست. حالا اگر جنابعالی نظر مخالفی دارید می تونید دیدگاه کاملا محترمتون رو توی باکسی که براتون تعریف شده مطرح بکنید. و ما هم با جان و دل می پذیریم و به روی چشم می ذاریم. اما این که بخاید متن مقاله و نظر شخصی نویسنده رو با توهین زیر سوال ببرید جزو حقوق کاربری تون نیست.
      سخن گفتن از شیدر و نورپردازی و سایه زنی هم هیچ ارتباطی به موضوع نداره. و موارد این چنینی هم عناوین بتزدا رو تبرئه نمی کنه. با این که طرفدار متعصب تر از بنده برای آثار این کمپانی پیدا نمی کنید باید بگم کمکاری هاشون توی زمینه ی فنی از جانب ما نادیده گرفته نمیشه. تنها در صورتی میشه از انتظارات بصری کم کرد که بفهمیم تمرکز تیم روی گیم پلی بوده. اما در صورتی که گیم پلی هم پاسخ گوی نیاز های گیمر ها نباشه بازی رسما متهمه. به هر حال باید فقط منتظر موند و این بحث ها هم ما رو به جایی نمی رسونه. صبر کنید زمانی که بازی منتشر بشه توی گیمفا با قلم تیز نقد در خدمتش هستیم.

همیشه یک قربانی لازم است | پیش نمایش بازی Prey - گیمفا