دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا
دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا
دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا
دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG

کسری کاظمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

در سال ۲۰۲۲ میلادی، بشریت بلاخره موفق به ساختن محیطی کاملاً مجازی شد. در این دوران بازی هایی تحت عنوان Virtual Reality Massively Multiplayer Online Role-Playing Game (به اختصار VRMMORPG) بین مردم رواج پیدا کرده اند و گل سر سبد آن ها نیز یک بازی بخصوص تحت عنوان Sword Art Online است. دستگاه ویژه ای که این محیط را توسط بازی مذکور برای بازیکنان شبیه سازی می کند نیز کنسولی تحت عنوان NerveGear می باشد که همانند کلاه خودی بر روی سر بازیکنان قرار گرفته و تمام حواس پنجگانه آنان را تحت اختیار می گیرد و بازیکنان نیز می توانند درون بازی تنها با استفاده از ذهنشان همه چیز را کنترل کنند. در ششم ماه نوامبر همان سال، ۱۰ هزار بازیکن برای اولین بار به درون این بازی مرموز وارد می شوند و پس از مدت کوتاهی متوجه می شوند که توانایی خروج از بازی را ندارند. سازنده بازی در قالب هلوگرامی در مقابل بازیکنان ظاهر شده و به آنان می گوید که جهت خارج شدن از بازی، آن ها باید صدمین مرحله بازی و تمام غول های هر مرحله را از بین برده تا بتوانند از بازی خارج شوند. این تمام موضوع نبوده و کسانی که درون بازی کشته شوند، در زندگی واقعی نیز سریعاً میمیرند. حال که در سال ۲۰۱۷ سپری می کنیم، همواره شاهد عرضه عناوین بسیاری در قالب بازی های واقعیت مجازی توسط کنسول های قدرتمند امروزی هستیم که صنعت سرگرمی را چندین قدم به سمت آینده جلو برده اند. البته امیدواریم که تکنولوژی امروزه آنقدر جلو نرود که شاهد اتفاقاتی که پیش تر برایتان شرح دادیم، باشیم! نوشته های بالا مربوط به مجموعه ای از واقع حاضر در انیمه، مانگا و Light novelی تحت عنوان Sword Art Online محصول ۲۰۰۹ کشور ژاپن می باشد. عنوانی که ما را برای اولین بار با داستانی فانتزی از حضور شخصیت های داستان درون پدیده ای به نام “نقش‌ آفرینی چند نفره آنلاین کلان واقعیت مجازی” آشنا کرد. سبکی که شاید در حال حاظر وجود خارجی نداشته باشد، ولی با پیشروی فوق العاده سریع و نفس گیری که در طی چند سال گذشته از صنعت بازی های رایانه ای مشاهده کرده ایم، به هیچ وجه بعید نیست که تا چند سال آینده خودمان را که در یک دنیای فانتزی با کلی هیولا و موجودات افسانه ای گیر کرده ایم، ببینیم! با این حال بحث امروز ما درباره رشد نقس گیر بازی های رایانه ای و یا حتی انیمه Sword Art Online و سبک خیالی آن نیز نمی باشد. امروز می خواهیم وارد پدیده ای بشویم که در چند دهه گذشته به شکل مرگباری دامان بازیکنان بخت برگشته را گرفته و با رشد چشمگیرش تا به امروز تبدیل به یکی از خاص ترین پدیده های موجود در زمینه بازی های چند نفره شده است. سبک مورد بررسی ما همان چیزیست که در انیمه Sword Art Online به ما نمایش داده شد؛ تنها با این تفاوت که باید از بخش “واقعیت مجازی” آن فاکتور بگیریم و در نهایت چیزی که باقی می ماند، سبک محبوب و عظیم MMORPG (به اختصار Massively Multiplayer Online Role-Playing Game یا نقش‌ آفرینی چند نفره آنلاین کلان) می باشد.

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

انیمه ژاپنی Sword Art Online از پدیده هاییست که سعی در نمایش جهان وسیع و گسترده بازی های MMORPG و فراگیر بودن این سبک از بازی ها میان بازیکنان را دارد و حتی پا فراتر از تعریف معقول و اصلی این سبک نیز گذاشته است!

عناوین MMORPG ترکیبی از بازی های نقش آفرینی با سبک تمام آنلاین و عظیم می باشند که بازیکنان را همانند یک بازی نقش آفرینی در دنیایی عظیم و پر از ماجرا های مختلف قرار می دهد؛ با این تفاوت که اینبار بازیکن تنها نبوده و علاوه بر خودش، تعداد فراوانی از بازیکنان دیگر نیز در این دنیای مجازی فعالیت می کنند. درست به مانند بازی های نقش آفرینی، بازیکن کنترل یک شخصیت فانتزی یا تخیلی را بر عهده گرفته و به مرور زمان شخصیت خود را بهبود بخشیده و ارتقا می دهد. این دسته از بازی ها بین بازیکنان مشتاق در سراسر دنیا دارای محبوبیت خاصی بوده و معمولاً سود کلانی را نیز راهی جیب سازندگان و ناشران می کنند. اگر چه امروزه نیز عناوین MMORPG بسیاری به وجود می آید و بسیاری از آن ها بهبود های فراوانی نسبت به نسخه های کلاسیک و قدیمی تر این سبک دارند، ولی با این حال همیشه در این سبک شاهد یک هسته و پایه و اساس اصلی هستیم که این بازی ها را از سایر عناوین صنعت متمایز می کند. این ویژگی ها می تواند شامل: محیط بازی، پیشرفت و ارتقای سطح در بازی، ساخت و پرداخت به شخصیت ها، تعامل میان بازیکنان، معماری جهان بازی، عضویت در گروه و… اکثر عناوین مهم MMORPG تمی بر اساس سنت دیرینه سبک نقش آفرینی یعنی جهانی فانتزی و خیالی دارند؛ جهانی پر از سیاه چال ها، اژدهایان و موجودات خیالی. البته با گذشت سال ها شاهد ترکیب و یا جایگزینی این سبک با تم هایی مانند علمی تخیلی، اساطیری و جادوگری و حتی جرم و جنایت نیز بودیم. هر چند که در این میان موارد خاصی که بر اساس قهرمانان و سایر داستان های خیالی ساخته شده باشند نیز وجود دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم. اگر از کند و کاو در زندگی حقیقی و دنیای خسته کننده امروزی به سطوح آمده اید و فکر می کنیم که می توانید با زندگی خود کار های هیجان انگیز تری انجام دهید، پس ما یک پیشنهاد بی نظیر برایتان داریم: کوله بارتان را جمع کنید و به یک بازی MMORPG خوب مهاجرت کنید تا متوجه شوید که قرار است ساعات طولانی عمرتان را درون یک جهان مجازی با کلی ماجراجویی و داستان های مختلف بگذرانید؛ البته سعی کنید از واقعیت آنچنان نیز فاصله نگیرید. در ادامه به شما کمک خواهیم کرد تا به یک عنوان MMORPG ایده آل و متناسب با سلیقه خود دست پیدا کنید. با گیمفا همراه باشید تا سری بزنیم به ۱۰ تا از برترین بازی هایی که در سبک Massively Multiplayer Online Role-Playing Game ساخته شده اند. توجه به نکات زیر نیز خالی از لطف نیست:

تمامی انتخاب ها برای ۱۰  بازی برتر سبک MMORPG به طور کامل نظر شخصی نویسنده و سلیقه او را در خود دخل و تصرف داده و قرار نگرفتن عنوانی (یا قرار گرفته در رتبه متفاوتی با دیدگاه شما) دلیل بر بد بودن آن یا ضعیف بودنش نمی باشد و شما می توانید بازی های مورد علاقه خود و رتبه بندی های شخصی و مورد نظر خود را در بخش نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

۱۰- بازی DC Universe Online

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

توسعه دهنده: Daybreak Game Company

ناشر: Daybreak Game Company

پلتفرم ها: Microsoft Windows، PlayStation 3، PlayStation 4، Xbox One، macOS

موتور بازی سازی: Unreal Engine 3

DC Universe Online عنوانی در سبک اکشن و نقش آفرینی چند نفره است که با الهام گیری از داستان های مصور شرکت DC و شخصیت های خالی این کمپانی به وجود آمده است. بازیکن قادر است تا دست به خلق شخصیتی از میان قهرمانان و همچنین شخصیت های منفی موجود در بازی بزند و پس از برگزیدن آن، بازی را آغاز کند. علاوه بر این، برگزیدن جنسیت، نژاد، توانایی ها و سایز شخصیت نیز جزو ویژگی های بازی می باشد. اگر تا به حال به سمت هیچ عنوانی در سبک MMORPG نرفته اید، DC Universe Online می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شروع باشد. البته نه به این دلیل که این بازی کاملاً با سنت ها و اصول کلیدی این سبک متفاوت است و جهان DC Comics را جهت پدید آوردن یک MMORPG برگزیده است (هر چند که ممکن است اولین دلیلی که شما را به سمت دنیای رنگارنگ این عنوان بکشد نیز همین دلیل باشد). جدا از بازی های متفاوت و کوچک و بزرگی که هر ساله در سبک ابر قهرمانی ساخته می شوند، شما این شانس را دارید تا در یک جهان بزرگ و در مقابل بازیکن های فراوان دیگر، بر فراز آسمان های شهر متروپولیس در نقش سوپر من پرواز کنید و یا در سایه های تاریک شهر گاتهام در نقش بتمن افسانه ای پرسه بزنید. اما اصلی ترین دلیلی که عامل موفقیت DC Universe Online محصوب می شود، ترکیب اکشن و تم ابر قهرمانی با فرمول های بازی های نقش آفرینی است که باعث هر چه لذت بخش تر شدن این بازی شده است. اگر اولین تجربتان نیست و از بازیکنان پروپاقرص سبک نقش آفرینی و بازی های آنلاین هستید، همچنان نیز می توانید از طراوت و تازگی بازی لذت کافی را ببرید؛ البته تا مدت و حد و مرزی محدود. افزایش سطح Level های بازی و تمرکز بیش از اندازه بازی بر روی سیستم مبارزات، پیشروی در آن را تا حدودی خسته کننده کرده است و اگر از آن دسته بازیکنان هستید که همواره علاقه به گشت و گذار در دنیا های بزرگ و حل معما های بازی را دارید، بهتر است به هیچ وجه سمت این عنوان نروید که ناامید خواهید شد. سیستم مبارزات ارزش تکرار بازی را افزایش داده ولی نه به آن صورت که ساعات و روز های فراوانی را به پای آن بگذرانید. اما حتی اگر بازی آنچنان محتوای خاص و درگیر کننده ای نداشته باشد که شما را در هفته های متوالی پای خود نگه دارد، با این حال DC Universe Online در مجموع اثری سرگرم کننده است و طرفداران کتاب های مصور نیز خوشحال خواهد شد وقتی که در نقش ابر قهرمان مورد علاقه خود با سایر بازیکنان به رقابت بپردازند.

۰۹- بازی The Elder Scrolls Online

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

توسعه دهنده: ZeniMax Online Studios

ناشر: Bethesda Softworks

پلتفرم ها: Microsoft Windows، PlayStation 4، Xbox One، OS X

موتور بازی سازی: HeroEngine

عنوان The Elder Scrolls Online برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به عنوان بخشی متفاوت از سری مشهور The Elder Scrolls عرضه شد. بازی ابتدا به مانند اکثر عناوین این سبک برای رایانه های شخصی و سبک به دلیل بازخورد بالای بازیکنان، برای کنسول های نسل هشتمی نیز عرضه شد. The Elder Scrolls Online هزار سال قبل از اتفاقات نسخه Skyrim به وقوع می پیوندد. البته از لحاظ داستان سرایی حرف های آنچنانی برا گفتن وجود ندارد (اکثرا داستان های فانتزی به مانند اکثر عناوین نقش آفرینی). شما در نقش بازمانده بازی می کنید که یک ماجراجوی بدون است و توسط محافظان شاهزاده کشته شده و توسط شیطان شانسی دیگر برای زندگی در اختیار گرفته است. شما وظیفه دارید که جهان بازی را از وجود شیاطین و دشمنان پاک کرده و تحولات سیاسی را که شامل سه اتحاد نظامی است، نیز سر و سامان دهید. زمان شما در بازی The Elder Scrolls Online وقف سه هسته اصلی بازی می شود که از اصلی ترین هسته های عناوین نقش آفرینی نیز می باشند: انجام ماموریت ها، مبارزه و کشف پدیده های جدید در بازی. هر کدام از این هسته ها در بهترین حالت، باشکوه و سرگرم کننده و در بدترین حالت ممکن است حوصله شما را سر برده و به سرعت تکراری شوند. تمام این ها به تجربه سابق شما، هم از سری The Elder Scrolls و هم عناوین دیگر سبک MMORPG بستگی دارد. بازیکنانی که پیش از این تمام جهان های گسترده و پر جزئیات سری The Elder Scrolls را از بر شده اند، شاید مشکل آنچنانی با رو در رویی با یک قاره کامل از امکانات و ویژگی های پخش شده در یک بازی واحد نداشته باشند. خوشبختانه سیستم بازی به گونه ای طراحی شده است که هم برای بازیکنان جدید و تازه کار و همچنین کهنه کاران این سری، به طور مساوی جذاب و برابر باشد تا عدالت به طور کامل میان بازیکنان برقرار شود. نیاز به داشتن سطح خاصی برای دسترسی به منابع و مناطق خاص نیز از بازی حذف شده تا جستجو در سراسر بازی یکپارچه و لذت بخش باشد. جهان The Elder Scrolls Online بسیار بزرگ تر از آن چیزیست که فکرش را می کنید و همانند نسخه شاهکار Skyrim به شما دخمه های زیر زمینی فراوانی می دهد که در آن ها جستجو و شکار کنید. بازی دارای تمامی فرمول های یک بازی نقش آفرینی که زمان شما را به سرعت از بین می برد می باشد ولی  آنطور که باید و شاید از منتقدان نمرات بالایی کسب نکرد. با این حال اگر به تجربه آن بپردازید، کاملاً متوجه خواهید شد که در حال تجربه یک The Elder Scrolls کلاسیک در ابعادی بزرگ تر هستید.

۰۸- بازی Tera

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

توسعه دهنده: Bluehole Inc

ناشران: En Masse Entertainment، Gameforge، NHN Corporation via Hangame، NHN Japan Corporation via Hangame Japan

پلتفرم ها: Microsoft Windows، PlayStation 4، Xbox One

موتور بازی سازی: Unreal Engine 3

Tera عنوانی می باشد که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و در حال حاضر به صورت free-to-play در دسترس بازیکنان قرار دارد. Tera اغلب توسط منتقدین به عنوان یکی از موج های نو و خاص سبک MMORPG در بخش مبارزات نام برده می شود. سیستم مبارزات Tera همچنین به عنوان یکی از بهترین مبارزات تکنیکی و رو در رو در بین عناوین نقش آفرینی به شمار می آید. زیر بنای بازی بسیار هنرمندانه طراحی شده و همچنین مبارزات بازی بسیار به سیستم ارتقای قابلیت (Skills) وابسته است؛ پس اگر قصد پیشروی حرفه ای و قدرتمند شدن در این بازی در میان سایر بازیکنان را دارید، توسیعه می کنیم که شروع به قوی کردن پایه خود در مبارزات کنید. بازی دارای تنوعی فوق العاده در نژاد ها، کلاس ها و طبقات است که می توانید در ابتدا از میان آن ها شخصیت خود را برگزینید و هر کدام نیز همانطور که انتظار می رود، دارای قابلیت ها و توانایی های متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند. بازی دارای سیستمی مشابه با اغلب بازی های سبک MMORPG می باشد (امکاناتی نظیر: انجام ماموریت ها، جمع آوری منابع و مبارزات رو در رو میان بازیکنان) و زاویه دوربین نیز از دید سوم شخص روایت می شود. نکته جالبی که در رابطه با سیستم طراحی شخصیت در Tera وجود دارد این است که همه نژاد ها در بازی با یکدیگر سازگار بوده و این یک پارچگی باعث به وجود آمدن جهانی عاری از هیچگونه پستی و بلندی و برابری کامل می باشد. قدرتمند ترین بخش بازی، همانطور که اشاره کردیم سیستم مبارزات آن می باشد که با جزئیاتی بی نظیر در پس زمینه، تزئین شده و مدل سازی و انیمیشن شخصیت های بازی نیز از نکاتیست که تاثیر فراوانی در خاص بوذن مبارزه در Tera گذاشته است؛ این نکات زمانی بسیار به چشم می آیند که گروهی از بازیکنان در مقابل موجودات عظیم الجثه بازی در حال مبارزه باشند و در آن نقطه است که رندر بی نظیر دنیای بازی به شکل حقیقی اش به چشم می آید. Tera در کل یک بازی زیبا می باشد که در خلق نما های زیبا و مبارزات بی نظیر، در عین حال وفادار بودن به هسته های اصلی سبک MMORPG از Tera یک بازی ایده آل برای تجربه را خلق کرده است. بازی تحت پشتیبانی خوب توسعه دهندگان بوده و بر روی تمامی پلتفرم های اصلی نسل هستم به اضافه رایانه های شخصی در دسترس قرار دارد. همانطور که اشاره کردیم، بازی free-to-play نیز بوده و در نتیجه هیچ مانعی بر سر راهتان قرار ندارد تا سفری حتی کوتاه به این دنیای زیبا داشته باشید.

۰۷- بازی Rift

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

توسعه دهنده: Trion Worlds

ناشران: Trion Worlds

پلتفرم ها: Microsoft Windows

موتور بازی سازی: Gamebryo

MMORPG سبکی است که در هنگام عرضه عناوین این سبکی، بدون شک شاهد وجود باگ ها و مشکلات فنی اعصاب خرد کنی در اولین عرضه هستیم که به کمک آپدیت ها، کم کم این مشکلات کاهش می یابد. حال در این بازار آشوب بازی های نقش آفرینی آنلاین کلان، وجود عنوانی که خود را به عنوان یک محصول کامل و تکامل یافته در ابتدای عرضه معرفی کند، مانند یک معجزه می ماند. Rift همچین عنوانی می باشد. در هنگام تجربه این بازی، قطعاً با نکاتی برخورد خواهید کرد که به نوبه خود شگفت انگیز بوده و شما را غافلگیر خواهند کرد. بازی همچنین در طی سال هایی که عرضه شده، امکانات و ویژگی های بسیار زیادی را به خود دخیل کرده که این پروسه را بیش از پیش کامل می کند. المان هایی که در میان بازی های MMORPG به رسمیت شناخته می شوند، در Rift به بهترین شکل ممکن جایگزاری شده اند. سازندگان، استاندارد هایی مانند ساخت شخصیت و شخصی سازی آنان را برداشته و آنچنان نوآوری درون آن ها قرار داده اند که Rift را تبدیل به یک بازی کاملاً متمایز از عناوین هم سبک خود کرده است. به عنوان مثال در سیستم ارتقای توانایی ها، شما می توانید انتخاب کنید که در ابتدا می خواهید قابلیت های اصلی و مهم خود را ارتقا دهید و یا به سراغ قابلیت های فرعی و غیر ضروری بروید. سیستم جامعه در بازی به خوبی پیاده سازی شده و می توانید تعاملی قابل قبول را با سایر بازیکن ها برقرار کنید (چه در مبارزات و چه سایر موارد). Rift حتی استاندارد های تازه ای را در بین بازی های هم سبک خود در زمان عرضه به وجود آورده است. سازندگان همچنین جهانی یکپارچه و مشابه سایر بازی های این سبک به وجود آورده اند که گشت و گذار در آن ها کمترین تفاوتی با یک بازی نقش آفرینی اصیل ندارد. هر چند که بازی سر و صدا و خبر سازی سایر بازی های مهم و مطرح این سبک را به همراه خود نداشت و همچنان نیز مقداری مستقلانه عمل می کند، با این حال بازی با گرافیک بالا و زیبایی بصری خود، انیمیشن بسیار مطبوع و قابل قبول موجودات و هیولا های بازی و سیستم مبارزات خوب، توانست ثابت کند که عناوین کوچک تر (از لحاظ بازار یابی) نیز می توانند تجربه ای بی نظیر به بازیکنان هدیه دهند. سازندگان که به ساخته خود اعتماد داشته اند، بازی خود را به طور کامل رایگان کرده و در اختیار بازیکنان مشتاق قرار داده اند. پس اگر می خواهید که از حواشی بازی های بزرگ این سبک دور شده و به تجربه یک اثر چشمگیر بپردازید، تجربه Rift به شدت پیشنهاد می شود.

۰۶- بازی EVE Online

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

توسعه دهنده: CCP Games

ناشران: CCP Games

پلتفرم ها: Microsoft Windows، macOS

موتور بازی سازی: Trinity 2 Engine

تجربه یک بازی MMORPG آن هم در فضای بیکران و دور از تمامی کلیشه های این سبک، اعم از فضا های باستانی و افسانه ای، می تواند هم تبدیل به یک اثر ضعیف و به سرعت فراموش شده شود و هم ورق را برگردانده و نام خود را ماندگار کند، و این کاریست که EVE Online انجام داد. این بازی به همگان ثابت کرد که حتما نباید در یک اساس و فرمول همیشگی گیر کرد و می توان با قرار دادن مقداری نوآوری به عنوان چاشنی کار، دست به خلق یک پدیده فراموش نشدنی زد و این دقیقاً همان کاری است که عنوان مهم و مطرح EVE Online انجام داده است. بازی به شدت گیم پلی محور بوده و سایر کلیشه های این سبک و سایر بازی ها در این مورد خاص جوابگو نمی باشند. شما باید ماموریت های آموزشی بازی جهت آشنا شدن با سیستم کلی بازی انجام دهید که خود به تنها وقت زیادی از شما می گیرند و بیشتر برای به چالش کشیدن مقاومت وفاداری شما به بازی اضافه شده اند. بازی EVE Online آنچنان بین بازیکنان حرفه ای و با پشتوانه این سبک محبوب است که متعجب خواهید شد وقتی بفهمید که آیتم های کوچک و بزرگ بازی با چه قیمت های سرسام آوری بین بازیکنان خرید و فروش می شوند و حتی در این میان دزدی های کلان و عجیب و غریبی نیز صورت می گیرد! تقریباً می توان گفت که فعالیت تک تک بازیکنان یک گروه در بازی موثر بوده و کم کاری آن ها می توان خسارات سختی به کل تیم و آن بازیکن وارد کند و همانند یک بازی اعتیاد آور واقعی، زمانی که پا به EVE Online می گذارید، باید بدانید که فعلا در این جهان زندگی می کنید و راه خروج برای مدت محدودی به روی شما بسته شده است. اگر در این بازی به سطح قابل قبولی دست یافته باشید و به معنای دیگر حرفه ای باشید، باید بدانید که ۲ راه برای گذراندن وقت خود در بازی دارید: تبدیل شدن به یک دزد فضایی شرور که تنها هدفش قتل و غارت و نابودی سایر بازیکنان است، و یک تاجر فضایی که تنها به سرمایه های خود فکر می کند و اینکه چگونه به سادگی آن ها را بگستراند. فعالیت های فراوانی در بازی وجود دارند که بازی را از ریشه های یک MMORPG دور نکرده و همچنان حالت یک نقش آفرینی کلاسیک را به آن داده اند. فعالیت هایی مانند: کند و کاو در دنیای بازی، انجام کار های مختلف جهت کسب درآمد مانند حفاری در معادن و خرید و فروش، مبازره با بازیکنان واقعی جهت تست برتری خود و همچنین تعامل میان بازیکنان. می توانید EVE Online را همانند یک شبیه ساز از فضای بیکران و دنیای واقعی در آینده ای دور در نظر بگیرید که دارای عمق، پتانسیل و قابلیت های فراوانی جهت ارائه به شما می باشد.

۰۵- بازی The Lord of the Rings Online

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

توسعه دهنده: Turbine (سابق)، Standing Stone Games

ناشران: Turbine, Inc (سابق)، Midway Games (سابق)، Warner Bros. Interactive Entertainment (سابق)، Daybreak Game Company

پلتفرم ها: Microsoft Windows، OS X

موتور بازی سازی: Turbine G3 و Havok

سرزمین میانه (Middle-earth) که به عنوان جد بزرگ تنظیمات و جهان های فانتزی از آن یاد می شود، دارای پتانسیلی شدیداً بالا و سنگین برای اقتباس های فراوان در آثار مختلف را دارد که برای بسیاری از توسعه دهندگان، ریسک بزرگی محسوب می شود. با توجه به این موضوع، دستاورد بزرگی است که افرادی موفق شوند دست به ساخت پدیده ای بزنند که هم طرفداران قدیمی و سرسخت این سری و هم چنین بازیکنان تازه وارد را راضی کند؛ این دقیقاً کاریست که The Lord of the Rings Online انجام داده است. The Lord of the Rings Online از زمان عرضه، دست به انتشار آپدیت ها و ارتقا های فراوانی زده و از لحاظ احترام به مخاطب، یکی از درجه یک ترین عناوین سبک MMORPG محسوب می شود. تبدیل نسخه ای از بازی به عنوانی کاملاً رایگان از این دسته تغییرات مهم است که در بازی رخ داد. علاوه بر استاندارد های مطرح این سبک مانند، رد کردن ماموریت ها و ساخت و ساز، بازیکن این قابلیت را دارد تا دست به ساختن خانه و تغییر دکوراسیون آن را در چهار منطقه اصلی بازی بزند و هر کدام از این مناطق دسترسی و رفت و آمد آسان را برای بازیکن محقق کرده اند. امکانات فراوان دیگری مانند سیستم بانکداری، داروخانه و شعر و شاعری نیز در بازی وجود دارد. The Lord of the Rings Online همچنین دارای حالت های بسیار خاصی می باشد که کمتر در عناوین مشابه دیده شده است؛ مانند: مبارزه بین یک بازیکن با یک بازیکن دیگر که به صورت هیولا است و به بازیکنان این اجازه را می دهد که در نقش یک اورک، گرگینه و سایر موجودات افسانه ای ظاهر شوند. The Lord of the Rings Online دارای گیم پلی متنوع و سطح بالایی از محتویات فانتزی است که تمام نیاز های یک عنوان MMORPG اصیل را تشکیل می دهند.

۰۴- بازی Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

توسعه دهنده: Square Enix Business Division 5

ناشران: Square Enix

پلتفرم ها: Microsoft Windows، PlayStation 3، PlayStation 4، macOS

موتور بازی سازی: HeroEngine

سفری که Final Fantasy XIV آغاز کرد، پر از ناامیدی ها و شکست های فراوان بود. عرضه بازی مذکور در سال ۲۰۱۰ بازخورد ها و نتایجی بسیار منفی را به دنبال داشت؛ ولی Square Enix دست از تلاش بر نداشته و ساخت تمام بازی را با یک تیم توسعه دهنده دیگر از سر گرفت. این اعتماد به نقس و درس از شکست، موجب به وجود آمدن یک بازی تازه نفس با پسوند A Realm Reborn شد که توانست تمام طرفداران سری و بازیکنان سبک MMORPG را تحت تاثیر قرار دهد. بازی میزبان ایده های جدید تری نسبت به نسخه گذشته است و همچنین سیستمی نوآورانه در بخش Class ها ارائه داده است. حتماً در جریان هستید که در اکثر بازی های نقش آفرینی باید برای هر Class یک شخصیت جدید طراحی کنید؛ خوب این قضیه در Final Fantasy XIV: A Realm Reborn صدق نمی کند و شما می توانید هر زمان که خواستید، بین آن ها جا به جا شوید و همچنین می توانید توانایی هایی را نیز از یک Class قرض گرفته و استفاده کنید (درست به مانند سیستم کلاسیک عناوین کلاسیک سری Final Fantasy). البته نباید فکر کنید که قدرت نمایی بازی تنها در بخش مبارزات خلاصه می شود، بلکه بازی کار شگفت انگیزی در طراحی سیستم تجهیزات و آیتم ها انجام داده که ناب ترین نمونه در میان بازی های MMORPG به حساب می آیند و نیازمند برنامه ریزی و دقت فراوانی جهت موفقیت در بازی می باشند. در کنار داستان این عنوان که به مانند یک نقط اوج برای این سری افسانه ای محسوب می شود، Final Fantasy XIV: A Realm Reborn یک بار برای همیشه میخ محکم این سری را در سبک MMORPG کوبید و ثابت کرد که استفاده از ایده های قدیمی و قبول نکردن شکست، می تواند ورق را به طور کلی برگرداند.

۰۳- بازی Star Wars: The Old Republic

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

توسعه دهنده: BioWare

ناشران: Electronic Arts

پلتفرم ها: Microsoft Windows

موتور بازی سازی: HeroEngine

در ابتدای خلق شدن عنوان Star Wars: The Old Republic، بازی دچار بحران هویتی عجیب شده بود و این موضوع به حدی فراگیر بود که بسیاری از بازیکنان را به سرعت از بازی فراری داد. بازی در آن واحد هم سعی در ارائه یک موقعیت ناب از جریان و داستان های سری Star Wars داشت و همچنین سعی در ارائه یک بازی MMORPG کلاسیک جهت رقابت با سایر عناوین مطرح این سبک در بازار داشت. در آن دوره هیچ یک از این موضوع ها به درستی پیش نمی رفت و بازی در معرض سقوط قرار داشت. اما همانطور که از اسم بازی مشخص است، زمان های قدیم و سخت سپری شده و چیزی که امروزه از عنوان Star Wars: The Old Republic می بینیم، یک بازی بی نظیر و سرگرم کننده به لطف داستان سرایی فوق العاده و پیش زمینه سری محبوب Star Wars می باشد. در حالی که اغلب بازی های سبک MMORPG یک داستان خطی و تنها جهت پر کردن بازی را به بازیکنان ارائه می دهند، Star Wars: The Old Republic ما را با ۸ روایت داستانی در طول ۸ کلاس بازی رها می کند تا به هر کدام که بیشتر علاقه داشتیم رجوع کنیم و تمامی آن ها نیز سرگرم کننده و لذت بخش می باشند. چه تصمیم داشته باشید تا راه خود را میان کهکشان بازی با قتل و غارت و چه نزدیکی با شخصیت های بازی باز کنید، Star Wars: The Old Republic هوای شما را دارد و می توانیم به جرعت بگوییم که بازی دارای بهترین روایت داستان در میان تمام بازی های سبک MMORPG می باشد. Bioware با صرف مقدار زیادی هزینه بر روی صداپیشگی های بازی، سعی داشت تا کیفیت محصول خود را هر چه بیشتر بالا برده و می توانیم بگوییم که در این راه بسیار نیز موفق بود؛ نحوه حرکات شخصیت ها در بازی بی نظیر است. بازی همواره در حال توسعه و گسترش می باشد و یکی از بهترین عناوین MMORPG برای تجربه می باشد.

۰۲- بازی Guild Wars 2

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

توسعه دهنده: ArenaNet

ناشران: NCSOFT

پلتفرم ها: Microsoft Windows، OS X

موتور بازی سازی: Guild Wars

زمانی که سخن از سیستم مبارزه میان بازیکنان به میان می آید، عناوین بسیار معدودی وجود دارند که می توانند ادعا کنند، این قاعده را بهتر از Guild Wars 2 انجام داده اند. برای کسانی هم که به تجربه سنتی تری در سیستم بازیکن علیه بازیکن علاقه مندند، حالت Team Deathmatch و حالت های منتنی بر اشیا وجود دارد که نیازمند تمرکز و برنامه ریزی فراوانی می باشد. بازی همچنین حامل حالتی به نام جهان علیه جهان می باشد که در آن ها، سرور های مختلف بر روی یک شبکه ظاهر می شوند تا جنگی عظیم و کلان را در جهان پهن و وسیع بازی به همراه صد ها بازیکن در آنِ واحد رقم بزنند. شرکت در این نبرد های عظیم و حماسی به همراه بازیکن های دیگر در سراسر دنیا، از آن دسته نبرد ها می باشد که هر بازیکنی خواب تجربه آن را می بیند و این موضوع به راحتی در Guild Wars 2 محقق می شود. نکته بسیار عالی و مثبت در این بخش این است که شما نیاز ندارید تا صد ها ساعت را صرف تجربه آموزی و قوی شدن در بازی کنید تا بتوانید در این نبرد ها شرکت کنید و این موضوع از همان ابتدا در دسترس قرار دارد. نکته دیگری که از Guild Wars 2 یک بازی لذت بخش و بیاد ماندی ساخته، این است که به جای حفظ کردن چندین فرمول تکنیکی در مبارزات، تنها چیزی که نیاز دارید بدانید، حمله، جاخالی دادن و استفاده از ابزار آلات جنگی است. هر کلاس در بازی تا حد زیادی با شیوه بازی کردن شما جور بوده و انعطاف پذیری خاص خود را دارد و به شما مواد مورد نیاز لازم جهت ساخت یک شخصیت قدرتمند و توانا را می دهد. با راه افتادن بخش جدید بازی در قالب Heart of Thorns، توسعه دهندگان یک قدم به سمت جلو برداشته و از Guild Wars 2 یک تجربه تکرار نشدنی در سبک MMORPG به وجود آورده اند.

۰۱- بازی World of Warcraft

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

توسعه دهنده: Blizzard Entertainment

ناشران: Blizzard Entertainment

پلتفرم ها: Microsoft Windows، OS X

موتور بازی سازی: Warcraft III Engine

هیچ عنوانی تا به امروز موفق به تاثیر گذاری بر روی سبک MMORPG و در کل تمام صنعت بازی به اندازه و قدرت World of Warcraft نبوده است؛ به همین دلیل قرار دادن این عنوان به غیر از رتبه اول در این لیست، کمی غیر منطقی به نظر می رسد. حتی با وجود نارضایتی مردم از بسته توسعه دهنده بازی (Warlords of Draenor) باز هم World of Warcraft به ارائه استاندارد های کلی برای تمام ژانر مذکور و حکمرانی به عنوان بهترین بازی تاریخ سبک MMORPG ادامه می دهد. شاید با نکاتی که برای عناوین دیگر این لیست ذکر کرده ایم، پیش خود فکر کنید که همه آن ها ویژگی هایی را دارا بودند که توانایی رقابت با این عنوان را آسان می کرد، ولی باید بدانید که هیچ یک از آن عناوین در جمع و جور کردن و نگه داشتن تمامی استاندارد های تعریف شده برای این سبک (که توسط همین بازی نیز مطرح شد) در کنار یکدیگر موفق نبوده اند. مهم نیست که نیازات شما برای تجربه یک عنوان MMORPG موارد: دخمه ها، سوارکاری، مبارزه با سایر بازیکنان و یا گشت و گذار در دنیای زیبا و ناب بازی باشد؛ World of Warcraft در تمامی این موارد به بهترین نحو ممکن عمل می کند و به هیچ وجه طرفداران ثابت بازی را ناامید نمی کند. شاید صحبت های منفی ای بر بسته های گسترش دهنده بازی وارد باشد، ولی مشکل اصلی مردم با این بسته ها و در کل World of Warcraft این است که همه از آن بیشتر و بیشتر انتظار دارند و جایی برای کاهش سرعت وجود ندارد. بازی از سال ۲۰۰۴ تا به امروز در حال سرگرم کردن میلیون ها بازیکن در سراسر جهان می باشد و Blizzard با ساخت این جهان بی نظیر به همراه صد ها دخمه و موجودات متنوع برای رقابت و سرگرمی، ثابت کرد که همواره از بزرگ ترین کمپانی های توسعه دهنده بازی های رایانه ای در تاریخ به شمار می رود. شما در World of Warcraft باید مسیر خود را به سوی تاج و تخت باز کرده و در این راه نیز از گوشت و خون مایه بگذارید؛ پس به تمامی جامعه گیم و گیمر تجربه این عنوان افسانه ای را توصیه می کنیم.

انسانsamsalihe

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا
دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا
دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا
دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا
دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دنیایی که آفریده ایم، دنیایی که نابود می کنیم | ۱۰ بازی برتر سبک MMORPG - گیمفا