۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا

۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول

امیرمهدی نامجو
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا

طبیعتاً همه بازی‌ها در کنار نکات مثبت و خوبی که دارند، نکات منفی نیز دارند. بعضی از این نکات منفی صرفاً متوجه یک بازی خاص هستند و در همان بازی اتفاق می‌افتند ولی بعضی مشکلات هستند که بارها و بارها در بازی‌های مختلف شاهد آن بوده‌ایم. تعدادی از این مشکلات هم مربوط به روش‌های مدیریتی اشتباه اتخاذ شده توسط شرکت‌ها و استودیوها برمی‌گردد. در ادامه می‌خواهیم ۱۰ تا از این مشکلات رایج که بهتر است هر چه سریع‌تر برطرف شوند را بررسی کنیم.

نکته ۱: مشکلات براساس انتخاب‌های مجله GamesTM هستند ولی متن آن‌ها ترجمه مستقیم این مجله نیست و با اقتباس از آن نوشته شده است.

نکته ۲: برای هر مورد، نمونه یا نمونه‌هایی از عناوین مشکل‌دار در آن بخش و گاهی اوقات نمونه‌ای از بازی‌ای که توانسته با این مشکل به خوبی کنار بیاید ذکر شده است. این عناوین تا حد زیادی از عناوین معروف یا جدید هستند.

نکته ۳: لیست ترتیب خاصی ندارد.

لودینگ‌های خسته‌کننده

ten video game problems that must be solved

تصویری از لودینگ های Fallout 4

ما هم اکنون در سال ۲۰۱۷ هستیم و با وجود قطعات سخت‌افزاری قدرتمند کامپیوترها و کنسول‌ها، همچنان در بسیاری از بازی‌ها با لودینگ‌های طولانی و خسته‌کننده سر و کله می‌زنیم. البته شاید در کامپیوتر تا حدودی از شدت این مشکل با استفاده از SSD کاسته شود ولی همچنان بسیاری از بازی‌ها به نسبت یک SSD هم لودینگ‌های طولانی داشته و روی کنسول‌ها وضع بسیار بدتر است. شاید تا حدودی این موضوع به بی‌صبر شدن نسل جدید بازیکن‌ها مربوط باشد ولی به هر حال ما در حال اجرای بازی‌ها روی کامپیوترهای ZX Spectrum نیستیم که شاهد لودینگ‌های طولانی باشیم. در کنار این موضوع بعضی از سازنده‌ها سعی می‌کنند با اضافه کردن راهنمایی یا اطلاعات جانبی داستانی در صفحه لودینگ کمی آن را از حالت خسته‌کننده در بیاورند ولی با این حال این مورد به سرعت تکراری می‌شود.

بازی‌های منفی در این زمینه:

GTA V:

ten video game problems that must be solved

GTA V

بازی‌های Rockstar با این که همیشه از جمله بازی‌های بسیار خوب و با کیفیت بالا محسوب می‌شوند ولی تقریباً همه آن‌ها از مشکل لودینگ و دیر لود شدن بازی به‌خصوص در کنسول‌ها رنج می‌برند. GTA V نیز به نمایندگی از بازی‌های Rockstar در این لیست حضور دارد.

Fallout 4:

ten video game problems that must be solved

Fallout4

بازی‌های Open World شرکت Bethesda به داشتن باگ‌های عجیب و غریب مشهور هستند و در این میان شاید مهم‌ترینشان باگ‌های Fallout 4 و The Elder Scrolls V: Skyrim باشد. با این وضعیت، اکثر آن‌ها نیز از مشکل دیر لود شدن بازی به‌شدت رنج می‌برند و واقعاً در زمینه این گونه بازی‌ها که قرار است بازیباز مدت زیادی را به انجام آن‌ها بپردازد و بارها مجبور به لود کردن بازی می‌شود، این ایرادات بسیار اعصاب‌خردکن و بد هستند.

بازی‌های مثبت در این زمینه:

Dishonored 2:

۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا

Dishonored 2 برخلاف بازی قبلی که در این لیست از شرکت Bethesda حضور داشت، عملکرد نسبتاً خوبی در زمینه لودینگ دارد. هر چند که بازی‌های زیادی هستند که شاید عملکرد بهتری داشته باشند ولی به دلیل جدیدتر بودن، این عنوان در لیست قرار گرفت. این بازی امکان Quick Save و Quick Load را حتی در کنسول‌ها در اختیار بازیکن قرار می‌دهد که با سرعت نسبتاً زیادی می‌توانید از آخرین سیو خود بازی را بارگذاری کنید. این امکان با توجه به کم بودن تعداد Autosave های بازی بسیار مفید است و در کنار این باید توجه کنید که در مواقع درست از آن استفاده کنید زیرا اگر ناگهان در زمانی که هر کاری بکنید، لو می‌روید به‌اشتباه بازی را Quick Save کنید، لود کردن شما نیز از این لحظه خواهد بود و دیگر امکان بازگشت به Quick Save قبلی وجود نخواهد داشت و یا باید از آخرین Autosave شروع کنید و یا فکری برای ادامه بازی در همان شرایط بکنید.

Ori and the Blind Forest:

ten video game problems that must be solved

Ori and the Blind Forest

هر چند عناوین دیگری نیز می‌توانستند در این جا قرار بگیرند ولی این عنوان به خاطر مستقل بودنش در این لیست قرار گرفت. سازندگان این بازی به خوبی توانستند بازی را طوری طراحی کنند که بازیکن تقریباً شاهد هیچ صحنه لودینگ به جز لودینگ اول ورود به بازی نیست. بازی یک عنوان در سبک مترویدوانیا (Metroidvania) است و از این رو محیط‌های بزرگ و به هم پیوسته‌ای دارد و واقعاً باید به سازندگان این عنوانِ مستقل برای طراحی سیستمی که بتواند بدون معطل گذاشتن بازیکن محیط‌های به هم پیوسته ‌این عنوان را به طور پیوسته لود کند، تبریک گفت.

راه‌حل:

در حالی که بعضی عناوین نظیر سری Mass Effect و Metroid لودینگ‌هایشان را در میان بخش‌هایی که درون آسانسور سپری می‌شود پنهان می‌کنند ولی راه‌حلی وجود دارد که پتانسیل بسیار بالایی برای کاهش خسته‌کننده بودن لودینگ‌ها در اختیار سازنده قرار می دهد. شرکت Bandai Namco به مدت ۲۰ سال طرح استفاده از مینی گیم در صحنه لودینگ را برای خود به طور انحصاری ثبت کرده بود و در نهایت سال ۲۰۱۵ انقضای انحصار این طرح تمام شد و این یعنی از این پس سایر سازندگان نیز می‌توانند از این روش استفاده کنند. این موضوع نویدبخش تغییر مفید در زمینه لودینگ‌ها است که امیدواریم سازندگان هر چه سریع‌تر به سراغ آن بروند و استفاده از آن را شروع کنند تا بالاخره از لودینگ‌های خسته‌کننده و تکراری رهایی پیدا کنیم.

آپدیت‌های بی‌پایان برای بازی‌ها

یکی از باورهای غلطی که جدیداً به خاطر آپدیت‌های بازی‌ها به وجود آمده این است که خیلی‌ها معتقدند که بخش کنترل کیفیت (QA) برای سازندگان بی‌اهمیت شده است. در واقع اصلاً این طور نیست و حتی برای بازی‌های بد هم عشق، علاقه و وقت زیادی صرف می‌شود. یکی از مشکلات اصلی در این زمینه، ضرب‌الاجلی است که برای بسیاری از سازندگان از طرف ناشرین تحت عنوان “گلد شدن” بازی انتخاب می‌شود. گلد شدن بدین معنی است که ساخت بازی و بخش عمده‌ای از رفع باگ‌های بزرگ و جدی آن تمام شده و نهایتاً خروجی بازی گرفته و عنوان برای پخش عمده راهی شرکت‌های مربوطه شده است. بعد از این پروسه اگر سازندگان باگی در بازی پیدا کنند، این باگ‌ها تحت آپدیت‌هایی تحت نام Day-one Patch عرضه خواهند شد. با این حال گاهی این ضرب‌الاجل به قدری زود برای سازنده تعریف شده است که آن‌ها مجبورند حجم بسیار عظیمی از آپدیت‌ها را که شاید با نهایتاً یک هفته تأخیر می‌شد در نسخه اصلی بازی قرار داد، در قالب آپدیت روز اول عرضه کنند.

بازی‌های منفی در این زمینه:

Assassin’s Creed: Unity:

ten video game problems that must be solved

در روز های اول عرضه Assassin’s Creed: Unity چنین باگ های وحشتناکی داشت!

تقریباً همه قبول دارند که این نسخه از سری Assassin’s Creed از نظر بهینه‌سازی و وجود باگ، یک فاجعه به تمام معنا بود. این بازی به قدری ناقص بود که حتی آپدیت‌های روز اول هم کار زیادی از پیش نبردند و مشکلات آن در زمینه بهینه‌سازی روی کامپیوترها حتی تا چند ماه بعد نیز برطرف نشد و بازی روی سیستم‌های فوق‌العاده قوی نیز با مشکل اجرا می‌شد و به طرز عجیبی از نسخه بعدی این سری نیز سنگین‌تر ساخته شده بود! سازندگان در نهایت مجبور شدند در عوض این کار DLC بازی را به رایگان برای کاربران عرضه کنند ولی به هر حال حتی بعد از آپدیت‌های فراوان و فوق‌العاده حجیم، باز هم این بازی مشکلات فوق‌العاده زیادی دارد و معلوم نیست چرا باید چنین وضعی پیش بیاید.

Destiny:

ten video game problems that must be solved

Destiny

Destiny نیز از جمله بازی‌هاییست که آپدیت‌های خیلی زیادی داشت. البته این بازی به طور کلی عنوان غیر بهینه‌ای نیست و مشکلات خیلی جدی در زمینه بهینه بودن ندارد ولی با این حال برای رفع ایرادات بازی و مخصوصاً از آن جایی که این بازی آنلاین است، سازندگان آپدیت‌های زیادی برای بازی عرضه می‌کنند. یکی از مشکلات وحشتناکی که گریبان این بازی را گرفت این بود که یک بار برای دانلود آپدیت جدید بازی، بازیکنان PS4 این بازی مجبور شدند همه ۱۸ گیگابایت آپدیت قبلی را نیز مجدداً دانلود کنند که واقعاً حجم خیلی زیادی برای یک آپدیت است و وقت خیلی زیادی از افراد را تلف کرد.

Final Fantasy XV:

ten video game problems that must be solved

آپدیت بازی Final Fatnasy XV قرار است هم گیم پلی و هم داستان (!) چپتر ۱۳ بازی را بهبود ببخشد. معمولا آپدیت ها چیزی به داستان مراحل قبلی اضافه نمی کنند.

آخرین نسخه Final Fantasy نیز به معنای واقعی کلمه مشکلی بسیار عجیب دارد. چپتر ۱۳ ام بازی با انتقادات فوق‌العاده شدید بازیکن‌ها و منتقدان به خاطر تغییر ساختار Open World بازی به یک ساختار خطی و تکراری در این چپتر رو به رو شد. سازندگان قرار است در ۲۸ مارس، آپدیتی عرضه کنند که هم یک بخش جدید به بازی اضافه کرده و هم تغییراتی اساسی در این فصل ایجاد می‌کند. معمولاً سابقه ندارد که آپدیت‌های یک بازی محتوای جدیدی را به یک مرحله قدیمی از آن اضافه کنند ولی این آپدیت هم تغییراتی در گیم پلی این چپتر ایجاد کرده و هم میان‌پرده‌هایی را برای رفع مشکلات داستانی این چپتر به آن اضافه می‌کند. واقعاً معلوم نیست چرا باید یک فصل از بازی طوری ساخته شود که آپدیت نه تنها باگ بلکه ایرادات داستانی (!) آن را هم برطرف کند؟

راه‌حل:

با پیچیده‌تر شدن فرآیند ساخت و طراحی بازی‌ها، طبیعتاً فرآیند کنترل کیفی آن‌ها نیز پیچیده‌تر می‌شود. چیزی که تا حدودی می‌تواند به عنوان راه‌حل در این بخش مطرح شود این است که سازندگان زمان بیش‌تری را به رفع باگ و بهینه‌سازی بازی قبل از انتشار آن اختصاص دهند. البته این بدین معنی نیست که سازندگان الآن به این بخش توجهی نمی‌کنند ولی به نظر می‌رسد باید به آن توجه بیش‌تری شود. عرضه آپدیت‌هایی با حجم‌های بعضاً بیش از ۱۰ گیگابایت اصلاً موضوع طبیعی نیست و نشان دهنده این است که مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود.

از دست رفتن کنترل سازنده بر رفتارهای موجود در بازی

امروزه در بسیاری از بازی‌هایی که دارای بخش آنلاین هستند، شاهد این هستیم که بازی با توجه به ساختار خود، بازیکن را به نوعی به خرابکاری و به زبان دیگر، ترولینگ در بازی تشویق می‌کنند. مشکل اصلی زمانی بروز پیدا می‌کند که سازنده نتواند بر این امر کنترل داشته باشد و تعدادی از بازیکن‌ها که از خرابکاری و نابودی بازی دیگران خوششان می‌آید، به طرز غیرقابل مهاری موقعیت برای خرابکاری به دست بیاورند. این که سازندگان به همه بازیکن‌ها اعتماد کنند که آن‌ها بازی را همان طور که سازنده و طراحان گیم پلی بازی در نظر داشته‌اند انجام دهند و خرابکاری‌های مخل بازی دیگران را انجام ندهند، یکی از اشتباهات وحشتناک سازندگان در این زمینه است. باید هر چه سریع‌تر سازندگانی که این طور فکر می‌کنند، به این باور برسند که عده اندکی هستند که علاقه مند به نابودی بازی دیگران و ترول کردن آن هستند. بدین ترتیب سازندگان می‌توانند راهکاری برای رفع این مشکل بیابند.

 بازی‌های منفی در این زمینه:

Minecraft:

ten video game problems that must be solved

Minecraft

ماینکرفت از جمله بازی‌هایی فوق‌العاده محبوبی است که روی همه پلتفرم‌های موجود منتشر شده است و به بازیکن آزادی عمل بالایی برای ساختن چیزهای مختلف می‌دهد. متأسفانه سازندگان بازی تا حد زیادی به مدیریت بازی توسط خود کاربران اعتماد کرده و همین موضوع باعث شده که خرابکاری در این بازی به تدریج رشد کند. هم اکنون بازیکنان خرابکاری هستند که شروع به تخریب سازه‌های خوب سایر بازیکنان می‌کنند و زحمات آن‌ها را از بین می‌برند. سازندگان باید فکری به حال این افراد بکنند.

DayZ:

ten video game problems that must be solved

DayZ

شکل کلی این بازی طوری است که به طور خود به خودی بازیکن را به خرابکاری و ترولینگ در بازی تشویق می‌کند؛ اما سازندگان بازی می‌توانستند لااقل اگر می‌خواهند بازیشان چنین ساختاری داشته باشد، آن را به طور آگاهانه درون بازی قرار بدهند ولی الآن بازی چنین وضعیتی ندارد و بازیباز را به خراب کردن بازی دیگران تشویق می‌کند بدون این که سازنده آن را عمداً این طور ساخته باشد. بسیاری از افراد در این بازی هستند که مدام به دنبال کشتن بازیکنانی هستند که تازه وارد سرور شده‌اند و امکانات زیادی ندارند و از این رو خیلی راحت کشته می‌شوند. از آن جایی که مرگ در این بازی یعنی شروع کاملاً دوباره آن، چنین وضعیتی می‌تواند خیلی آزار دهنده باشد.

بازی‌های مثبت در این زمینه:

Halo 5: Guardians:

ten video game problems that must be solved

Halo 5: Guardians

طبیعتاً عناوینی مثل سری Halo که محبوبیت بسیار بالایی دارند و بازیکن‌های خیلی زیادی به انجام آن می‌پردازند، بیش‌تر از بقیه با خطر خرابکاری عده‌ای مواجه‌اند. این بازی به طور هوشمندانه‌ای رفتار و عملکرد بازیکن‌ها و آمار و ارقام آن‌ها را زیر نظر می‌گیرد و اگر شخصی به طرز غیرطبیعی در یک زمینه آمار و ارقام بالایی داشته باشد که به روش معمول و طبیعی بازی کردن قابل دسترسی نباشد، برای مدتی از بازی بن می‌شود. سیستم بن کردن این بازی به نام چکش بن (banhammer) مشهور است و هر چند به هر حال گاهی ایراداتی نیز دارد ولی در کل عملکرد نسبتاً قابل قبولی در کنترل افراد خرابکار دارد.

راه‌حل:

قطعی‌ترین راه‌حل این موضوع این است که سازندگان در حین ساخت و سپس نظارت بر بازی توجه بیش‌تری به این نوع روش بازی توسط افراد داشته باشند. آن‌ها باید به خوبی روش‌هایی که ممکن است بازی خارج از شکل معمول و درست آن انجام شود را شناسایی کنند و به روش‌های مختلفی جلوی کاربرانی که باعث نابودی بازی دیگران می‌شوند را بگیرند. به هر صورت نمی‌توان اعتماد کامل داشت که همه شکل اصلی بازی را رعایت کنند و باید همیشه سازندگان گزینه‌ای را برای مقابله با اندک کاربرانی که باعث از بین رفتن بازی عده کثیری از کاربران می‌شوند در اختیار داشته باشند.

مدت طولانی نصب بازی‌ها از روی دیسک (خصوصاً در کنسول‌ها)

۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا

دیسک‌ها از نظر سخت‌افزاری به محدودیت‌هایی رسیده‌اند که باعث مشکلات زیادی در زمان شروع بازی‌ها می‌شوند. یکی از اساسی‌ترین مشکلات مدت زمانی است که طول می‌کشد بازی‌ها نصب شوند. البته این مشکل روی PC نیز وجود دارد ولی در سال‌های اخیر بازی‌های PC با استفاده از پلتفرم‌هایی نظیر Steam، Origin و Uplay به‌شدت به سمت دیجیتالی شدن رفته‌اند و هر چند که هنوز هم بازی‌های فیزیکی برای آن وجود دارند ولی تعداد بازی‌های فیزیکی PC به مراتب کمتر از این گونه بازی‌ها روی کنسول‌هاست و این مشکل روی کنسول‌ها نمود بسیار بیش‌تری دارد. کنسول‌های بازی از نظر قدرت سخت‌افزاری تا حد زیادی قوی شده‌اند ولی درایوهای نوری در این سال‌ها خیلی پیشرفت نکرده‌اند و حتی مایکروسافت به صراحت در یکی از صفحات پشتیبانی رسمی به این مشکل اعتراف کرده است. حداکثر سرعت انتقال داده درایوهای نوری فعلی کنسول‌ها ۵۴ Mbps است که اصلاً سرعت خوبی برای بازی‌های فوق‌العاده حجیم امروزی نیست. سازندگان کنسول‌ها باید جرئت پیدا کرده و از تکنولوژی‌های جدید برای سرعت بخشیدن به نصب یا اجرای بازی‌ها استفاده کنند. کاری که نینتندو تا حدودی با استفاده از کارت‌هایی شبیه SD Card به جای دیسک‌های نوری کرده است. این کار هم به نوعی باعث می‌شود که بسته‌های فیزیکی بازی‌ها که خیلی‌ها آن را به نسخه‌های دیجیتالی‌ترجیح می‌دهند حفظ شود و سرعت اجرای بازی به مراتب بالاتر برود.

بازی‌های منفی در این زمینه:

Destiny: The Taken King:

ten video game problems that must be solved

Destiny: The Taken King

در حالی که این عنوان به خودی خود نیاز به نصب آپدیت و پچ در روز اول داشت و همین موضوع زمان زیادی را تلف می‌کرد، از طرف دیگر نصب این بازی نیز خود نیاز به زمان زیادی داشت و باعث معطلی بسیار زیاد بازیکنان می‌شد. این موضوع برای شخصی که مدت‌هاست منتظر بازیست و حال که بازی عرضه شده باید چندین ساعت منتظر نصب بازی و آپدیت‌های آن بماند اصلاً جالب نیست.

بازی‌های مثبت در این زمینه:

FIFA 17:

ten video game problems that must be solved

FIFA 17

کار جالبی که EA برای جلوگیری از تلف شدن وقت در حین نصب بازی کرده این است که به کاربر اجازه می‌دهد نسخه‌ای محدود از بازی را در حینی که بقیه فایل‌های بازی در حال نصب و کپی شدن روی هارد کنسول هستند را انجام دهد. این نسخه محدود هر چند شاید به خاطر تعداد کم تیم‌ها به مذاق طرفداران تیم‌های دیگر خوش نیاید ولی در کل راه نسبتاً خوبی برای مقابله با مشکل نصب شدن بازی‌هاست.

راه‌حل:

وجود چنین مشکلاتی تا حد زیادی نشان دهنده این است که دنیای بازی‌ها دارد روزبه‌روز به سمت دیجیتالی‌تر شدن می‌رود و از فضای فیزیکی فاصله می‌گیرد. البته در این میان حذف کامل بازی‌های فیزیکی کار جالبی نیست زیرا هنوز هم خیلی‌ها بسته‌های فیزیکی را به نسخه‌های دیجیتالی ترجیح می‌دهند ضمن این که با حذف یک عنوان دیجیتالی شما مجبور به دانلود مجدد آن هستید که طبیعتاً به زمان و هزینه بیش‌تری از نصب دوباره یک بازی از روی دیسک فیزیکی نیاز دارد. در این میان یک راه‌حل این است که شرکت‌های سازنده کنسول‌ها به فکر ساخت درایوهای نوری پیشرفته‌تری باشند که سرعت آن‌ها بالاتر باشد. درایوهای نوری تا حدی به خاطر این که در عصر دیجیتال نیاز خیلی زیادی به آن نیست در زمینه پیشرفت نادیده گرفته شده‌اند ولی اگر روی این بخش نیز کار شود، می‌توانیم انتظار پیشرفت را داشته باشیم. در طرف دیگر نیز آن‌ها هم می‌توانند در آینده روندی مانند نینتندو را برای بازی‌های فیزیکی‌شان در پیش بگیرند.

Open World کردن نادرست بازی

نسل گذشته (نسل هفتم) شروعی برای گسترش عناوین Open World بود. در این نسل بازی‌های بزرگی و موفقی در سبک Open World عرضه شدند که محیط‌هایی بسیار بزرگ و در عین حال تعامل پذیر و پویا را در اختیار بازیباز قرار می‌دادند و مشخصاً وقت زیادی روی طراحی دنیاهای آن عناوین کشیده شده بود. متأسفانه به دلیل موفقیت‌های عناوین Open World، بسیاری از سازندگان به تبدیل هر بازی به یک عنوان Open World روی آورده‌اند و این موضوع واقعاً برای بسیاری از بازی‌ها حکم یک شکست را دارد. خیلی مواقع Open World کردن بازی‌ها همراه با نبود خلاقیت برای پر کردن این محیط بزرگ است و همین موضوع باعث به وجود آمدن محیطی بزرگ ولی بی‌هدف و توخالی می‌شود. سازندگان بسیاری باید یاد بگیرند که ساخت یک عنوان خوب با توجه به شرایط داستانی و گیم پلی بازی خیلی مهم‌تر از ایجاد یک محیط بزرگ ولی بی‌هدف و نامتناسب با آن عنوان است.

 بازی‌های منفی در این زمینه:

Mirror’s Edge: Catalyst:

ten video game problems that must be solved

با توجه به نسخه قبلی این عنوان، بسیاری از افراد انتظار عنوانی عالی را داشتند ولی وارد کردن المان‌های گیم پلی این بازی به یک محیط کامل Open World در حالی که تا حد زیادی خالی از موارد قابل تعامل باشد باعث شد این بازی تقریباً شکست بخورد و اصلاً در حد انتظارات ظاهر نشود.

Ghost Recon: Wildlands:

ten video game problems that must be solved

Ghost Recon: Wildlands

بزرگ‌ترین عنوان Open World یوبیسافت (از نظر مساحت)، توخالی‌ترین عنوان این شرکت نیز هست. نسخه قبلی این سری با ساختاری مرحله‌ای خود، به مراتب عنوانی بهتر از این نسخه بود. سازندگان می‌توانستند همین ساختار را در قالب محیط‌های بزرگ‌تر و پر جزییات تر تکرار کنند نه این که عنوانی را که تا به حال به صورت مرحله‌ای بوده، در قالب یک بازی Open World عرضه کرده و محیط بزرگ آن را نتوانند با مواردی قابل توجه و جذاب پر کنند. سازندگان باید متوجه شوند که قرار نیست هر بازی به صورت Open World عرضه شوند.

بازی‌های مثبت در این زمینه:

The Witcher 3: Wild Hunt:

ten video game problems that must be solved

The Witcher 3: Wild Hunt

همان طور که احتمالاً می‌دانید، نسخه دوم این سری را نمی‌توان یک عنوان Open World کامل به حساب آورد ولی نسخه سوم این فرنچایز به طور کامل یک عنوان Open World است و سازندگان آن به خوبی می‌دانستند که چگونه محیط‌های این بازی را پر کنند. بدون شک این عنوان نمونه موفقی از عنوانی است که نسخه قبلی‌اش Open World واقعی نبوده ولی نسخه بعدی توانسته ورودی بسیار عالی به دنیای عناوین Open World داشته باشد.

راه‌حل:

خوشبختانه در میان سازندگان، شرکت‌هایی مثل Na.ughty Dog، Remedy Entertainment و id Software که بازی‌هایشان به نوعی تعریف کننده استانداردهای سبک‌های مختلفی بوده‌اند و ساختاری غیر Open World داشته‌اند، به سراغ Open World کردن بازی‌هایشان نرفته‌اند و همین نشان می‌دهد که خیلی از سازندگان می‌دانند که با توجه به شیوه کاری و شکل و شمایل بازی‌هایشان نباید بیهوده با ورود به دنیای عناوین Open World بازیشان را خراب کنند. با این حال بعضی شرکت‌ها نظیر یوبیسافت و EA باید بفهمند که موفق بودن یکسری از عناوین Open World آن‌ها بدین معنی نیست که همه بازی‌هایشان را Open World بسازند و هر بازی، حس و حال و فضای خاص خودش را می‌طلبد.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • MOANOFTHEMOON گفت:

    نقد باحالی بود
    از نظر دیر لود شدن واچ داگز ۱ هم یل طولایی داره
    باگ هم برای من کم پیش اومده ولی خب تا اون حدی که دیدم بعضی وقتا تا یه مرحله حساسی رفتم یهو بازیکنم همینطور وایساده ……. برای رفع باگ من تو x360 بازی رو روی کنسول نصب می کنم اینجوری باگی نمیگیره و خراب هم نمیشه
    نصب بازی بر روی کنسول کمی طول میکشه فرضا من میخواستم اساسین یونیتی رو تو کامپیوترم نصب کنم شب و روز و مه و خورشید فلک گذشتند …

    • devil may cry 3 گفت:

      ممنون از اقای نامجو که به این موضوع جالب و قابل توجه پرداختند
      به نظر من بزرگترین مشکل بازی ها اینه که به سمت open world شدن حرکت میکنن که بعضی وقتا واقعا ازار دهندست و بزرگترین مشکلشم اینه که نمیشه به تمام جزئیات پرداخت به غیر از چندتا استدیو که هزینه زیادی هم میکنن برای بازی هاشون بقیه نمیتونن بازی خوبی از اب دربیارن
      و چیزی که همیشه برام سوال بوده اینه که چرا هبچوقت از استدیو سانتا مونیکا توی متناتون یادی نمیکنین هم بازیش شاهکاره هم تعریف کننده استانداردهای سبک‌ خودشه

      • farshadx گفت:

        کاملآ با شما مخالف هستم
        به نظر من همه بازیها باید به سمت open world برن
        شما نگاه کن GTAV یا ویچر و کلی بازی دیگه
        به نظر من خطی بودن بازی یه جور توهین به بازیکن هست
        یعنی من نمیتونم راه رو پیدا کنم؟! حتمآ باید جایی که سازنده گفته برم؟!
        شاید من دلم نخواد معموریت اصلی برم شاید دوست داشته باشم تو محیط بازی بچرخم
        و …………
        کلآ بازی خطر به نفع استودیو و بازی جهان باز به نفع بازیکن هستن به نظر من
        شما ۱% فکر کن بازی GTAV خطی بود بازی خیلی خوبی هم بود(عمرآ)
        به نظرت اینقدر میفروخت؟! مطمعآ نه چون جهان بازی بودن این بازی ۶۰% جذابیتش هست

        • Kh-88-k1ng گفت:

          منم کاملا با شما مخالفم
          اگه بخام خیلی خلاصه و مفید بگم یه مثال میزنم: فک کن کالاف رو اپن ورلد کنن/:
          خب برادر یکم فک کن عزیزه دل
          نمیشه که همه بازیارو اپن ورلد کنن چون نمیشه
          بهشون نمیخوره
          سیستمشون این نیست

          استاد که اومدن گوست ریکان رو مثال زدن اول یکم تعجب کردم ولی یکم که فک کردم دیدم داره راست میگه ٩٠٪ زمین وله
          همینم باعث شد تا بازی نصب بشه جونم به لبم برسه و لودینگاشم طوالانیییییی بشه خب برادر پیسرم بازیی که اپن ورلد بودن بهش نمیخوره رو به زور اپن ورلدش نکن(الان با شما نبودم کلا با جماعت بازیساز بودم) (:
          فقط یه اپن ورلد بودنه بیجا میتونه اینهمه مشکل بوجود بیاره

        • MS GAMER گفت:

          دوست عزیز gta v و ویتچر ۳ استدیوهایه بسیار بزرگی پشتشون بودن و تونستن کاملا محیط رو پر کنن خوب حالا شما حساب کن آنچارتد یا گاد آف وار یا هیلو یا گریز رو چطوری میخوای جهان باز کنی خیلی از بازی ها باید خطی باشه و خیلی از بازی ها نه این که شما میگید مثلا نمیتونم راه رو پیدا کنم مطمئن باشید بچه ۱۰ ساله هم میتونه راه خودشو پیدا کنه،جهان باز شدن بزرگترین ضربه ای هست که میشه به بعضی از بازی ها زد

        • MS GAMER گفت:

          دوست عزیز gta v و ویتچر ۳ استدیوهایه بسیار بزرگی پشتشون بودن و تونستن کاملا محیط رو پر کنن خوب حالا شما حساب کن آنچارتد یا گاد آف وار یا هیلو یا گریز رو چطوری میخوای جهان باز کنی خیلی از بازی ها باید خطی باشه و خیلی از بازی ها نه این که شما میگید مثلا نمیتونم راه رو پیدا کنم مطمئن باشید بچه ۱۰ ساله هم میتونه راه خودشو پیدا کنه،جهان باز شدن بزرگترین ضربه ای هست که میشه به بعضی از بازی ها زد.

    • mahdi m77 گفت:

      دوستان بازی افسانه زلدا کرک شده تو dlfox موجوده کسی دانلود کرده؟
      چجوریاست مشکل داره یا نه؟

  • Hoower گفت:

    واقعا مقاله جالبی بود…حرف دلمون رو زدید.cod iw که ۷۰ گیگ بود واقعا سر نصب کردن اذیتم کرد چون اولین بازی که روی کنسولم نصب کردم همین بازی بود و همین جریان کلی رو اعصابم رفت.
    EA هم کلا در این زمینه خوب عمل کرده علاوه بر فیفا توی Battlefront هم یه مینی گیم پیش از نصب شدن بازی اجرا میشد اونم با Health بی نهایت :inlove:

  • 7KHAT گفت:

    دیگه وایلدلندز اونقدرا هم اشتباه نبود توی زمینه ی اپن ورلد بودن…بدترین شکل اپن ورلد کردن مایفیا ۳ بود که جهانش بی روح بود مراحلش هم که خودتون میدونین

  • VALASSS گفت:

    خسته نباشید اقای نامجو .
    موضوع جالبی بود .

  • s3me گفت:

    مهمترین مشکلی که بازی های این دوره زمونه دارن پولی بودنشونه بازی های باید صد درصد رایگان باشن با امکان انلاینه رایگان که به لطف cpy و دیگر کرک کننده های عزیز مشکل تا حدودی حل شده ولی بازم امکان انلاین رایگان فراهم نیست که امیدوارم این مشکلم حل بشه

  • mahdi m77 گفت:

    بسیار عالی.
    میخوام چند نکته رو بگم.اول ان که AC Unity رو پردازنده و گرافیک های AMDمشکل داشت و بنده با سیستم اینتل وانویدیایی مشکلی ندیدم.درسته بهینه نبود و پرچمدارها هم نمیتونستن ۶۰ فریم بگیرن اما بنده تو بازی هیچ باگی ندیدم!!! بدترین نکته منفی این بازی شلوغی بیش از حد معابر بود حتی شلوغتر از خیابون های شانگهای چین.تو جدای از این بحث که اصلا نمیشد تو کوچه ها بدویم و همش به ادم ها برخورد میکردیم پردازنده و گرافیک داشتن خودشون رو میکشتن و صداشون دراومده بود.بازی بیش از حد از نظر گرافیکی سنگین بود و گرافیک خیره کننده اش خصوصا تو افتاب رودست نداره و مثل اون رو هرگز ندیدم.واسه رفت و امد هم بیشتر از پشت بام ها استفاده میکردم که خلوت بود.گیم پلی بازی عالی بود و سراسر بازی پر از ماموریته ای فرعی و صندوقچه ها بود.
    دومین نکته در مورد نصب بازی .بهترین راه حل image گیری است.درسته خود image گیری زمان بره اما دو مزیت داره اول انکه سرعت نصب رو خود هارد حداقل دو برابر سریعتر از زمانی است که مستقیم از رو DVD نصب میکنید و دوم انکه اگه به هر دلیلی یک DVD خش افتاده باشه یا BAD SECTOR داشته باشه در حین IMAGE گیری میفهمید .حال اگر SSD و خصوصا RAID هم داشته باشید که نور علا نوره.
    دوستان بنده میخوام سنت شکنی کنم و THE WITCHER 3 رو بگیرم.اخرین نقش افرینی که بازی کردم برمیگرده به سالها پیش برای بازی SHADE WRATH OF ANGELS.اما حالا میخوام این شاهکار رو تجربه کنم. :kissed:

  • Inside1990 گفت:

    بسیار مقاله ی عالی بود دستتون درد نکنه آقای نامجو…
    با همه ی موارد کاملا موافقم به خصوص open world شدن بازی ها که متاسفانه جدیدا هر بازی میخواد مطرح بشه باید حتما open world باشه در صورتی که شخصا بنده بهترین بازی هایی که بازی کردم روند خطی داشته یا حداکثر نیمه باز بوده همین open world شدن خودش باعث میشه سازنده تمزکزش از مسائل مهمی مثل لول دیزاین و ….رو از دست بده تنها شرکتی که میتونه از پس بازی های open world بر بیاد rockstar به نظرم…قطعا تو قسمت های بعدی یکی از مورد ها آنلاین شدن بی رویه ی بازی هاس که متاسفانه داره گسترش پیدا میکنه :-((

  • mohamad 47 گفت:

    مقاله قشنگی بود.خسته نباشین.
    تو قسمت بعدی انتظار دارم از مشکلاتی نظیر راحت شدن بیش از حد بعضی بازی ها از طرف شرکت سازنده اشاره کننین،چون مشکل اساسی هستش.نباید که تو بازی همرو مثله اب خوردن بکشی بزنی بری باید یه چالشی هم باشه.
    طراحی بده مراحل بازی که تو بازی های جدید خیلی خوب رعایت نمیشه.یعنی به قول معروف صحنه های کرک و پر ریزونی اصلا ندارن و از عقل هر کسی بر میومد و همین طور نداشتن داستان و ….
    خلاصه این هارو مده نظر داشته باشین در قسمت بعدی :yes: .با تشکر

  • PC Gamer گفت:

    سلام
    مقاله ی خیلی خوب و مفیدی بود :yes:
    ولی در مورد جزییات و مساحت ghost recon مقداری مخالفم
    http://s9.picofile.com/file/8290332842/grw_ubicom_ss_01_THUMB_1000x1000_Widescreen_253011.jpg
    این عکس رو ببینید
    البته assassins creed unity که واقعا فاجعه بود 😐

  • legendboy گفت:

    با ایراد open world کردن بازی ها به شدت موافقم
    ۷ ساعت کمپین داستانی جذاب بهتر از ۵۰ ساعت پرسه و انجام ماموریت های تکراری و جمع آوری آیتم های بیهوده توی جهانی باز هست.
    از بازی های منفی توی این زمینه می تونستید mgs phantom pain رو هم مثال بزنید که نمونه ی بارز این اشتباه بود

    • آخ گفتی به نظر من توهین به بازی بازه با این جور ماموریت ها. حال بازم برای تنوع خوبه یه هم چنین چیزهایی باشه ولی دیگه نصف بازی این طوری باشه خیلی بد میشه. متال گیر هم قربانی کونامی شد که با پیوستن کوجیما به سونی لطف بزرگی در حق جامعه گیمر ها کرد فقط خدا کنه که حداقل یه سری از بازی هاش انحصاری زمانی باشه و برای دیگر کنسول ها و سیستم ها هم بیاد.

  • مقاله جالبی بود :yes:
    در مورد نصب بازی ها از روی کنسول من تا حالا مشکلی نداشتم اما رو پیسی خیلی ازاردهنده بود که با خرید یه ssd مشکل حل شد و فک نکنم این مشکل اونقدر بزرگ باشه که بخواییم کل دیسک های فیزیکی رو جمع کنیم به نظر من دیجیتالی هم مشکل دانلود نزدیک به ۴۰ گیگرو داره خیلی ازاردهنده تر از زمان نصب دیسک هسش

  • Vito Scaletta گفت:

    Mgs phantom pain هم خیلی از open world شدن ضربه خورد و در حالی که میتونست یک شاهکار باشه به عنوانی ناقص تبدیل شد. همین آزادی و open world شدن مافیا ۳ رو هم نابود کرد درسته مافیا ۲ هم چهان باز بود ولی مراحل روندی مثل بازی های خطی داشتن که خیلی زیبا بودن ولی مافیا ۳ کلا شد کشف و تصرف مناطق. به نظر من اوپن ورلد کار هر استودیویی نیست.

  • ali گفت:

    باهاتون درمورد Ghost Recon: Wildlands موافق نیستم. همون طور ک اقای آقابابایی هم تو نقدش گفتن دنیای بازی بسیار بسیار با محتواس و ارزش وقت گذاشتن داره شما همون gta v رو هم ک در نظر بگیرید بعد تموم کردن بخش داستانی تنها کاری ک میمونه کشتن پلیسه برا همینم هست ک با یه بخش انلاین جذاب تونست سر پا نگه داره بازیو به نظرم به جای Ghost Recon: Wildlands میتونستید the crew رو قرار بدید چون واقعا فقط بزرگ بود و به جزئیات خیلی خیلی کم توجه شده بود

    • ali گفت:

      همون طور ک دوستان هم گفتن phantom pain بیشتر مناسب بود برا این لیست اپن وردی که تماما تو یه محیط بیابونی بود و فقط چند مرحلش تو محیط های افریقا روایت میشد. ولی Wildlands محیط های بسیار متنوع اب و هوای پویا داره که از تکراری بودنش کم میکنه

        • Ubisoft گفت:

          گوست رکون وایلد لندز به خاطر مناظر زیبا و گیم پلی توپش و کو اپ بی نظیرش مدت ها خسته کننده نمیشه.
          فقط به خاطر اینکه نام یوبی سافت رو یدک میکشه ایراد گرفتن ازش.
          کل بازی های اوپن ورلد بعد مدتی خسته کننده میشن و بعضی از اونا میتونن یکم بیشتر با جزئیات ریز و زیبا سرگرمتون نگه دارند.
          مثل سرقت اتومبیل بزرگ ۵ یا سحر شده ی ۳ یا سگ های نگهبان ۲ و چند تا عنوان انحصاری پلی استیشن.
          “زیباترین” بازی هایی که به معنای واقعی مناظرشون زیبا بود و واقعا لذت بردم:
          Farcry 3
          Witcher 3 WildHunt: Blood and Wine
          Just Cause 3
          Tomb Rider 2013
          Max Payne 2
          این بازیا طراحی هنری و بصری فوق العاده زیبایی داشتن که اون حس و حال غم و شادی رو با شدت تمام منتقل میکردم.
          زیباترین هایی که بازی نکردم:
          Uncharted 4
          Ghost Recon Wild Lands

          • Ubisoft گفت:

            در مورد این جمله: “با این حال بعضی شرکت‌ها نظیر یوبیسافت و EA باید بفهمند که موفق بودن یکسری از عناوین Open World آن‌ها بدین معنی نیست که همه بازی‌هایشان را Open World بسازند و هر بازی، حس و حال و فضای خاص خودش را می‌طلبد”.
            باید به نویسنده ی خارجی بگم که: :yes:
            البته شبیه لایک نیستش. هه

            • mahdi m77 گفت:

              البته FARCRY 4هم خیلی قشنگ بود.از هر نظر بازیش عالی بود.

            • Ubisoft گفت:

              داداش لینک وی پی ان اینارو پیدا کن به مام بده خخخ عجب ملتای عقده ایی داریم.
              شک ندارم کار Inside 1990 هستش به هر حال این منفیارو جمع و تفریق کن به توان ۱۰۰ بزن بره بالا میشه مساوی عقده هاشون.
              —————
              آره فریاد از دور ۴ هم قشنگ بود ولی به جزایر زیبا و دریاچه ی شفاف نسخه ی سوم نمیرسید.
              فیل سواری و مینی هلیکوپترا و باگی ماگی خخخ هم خیلی خوب بودن.
              داداش گوست رکون رو بازی کردی جای منم خالی کن.
              خیلی دوست دارم بازیش کنم ولی کو پول.
              کاش پدر ماهم ملیاردر بود و منم بچه سوسول.

  • Mr.surprise گفت:

    من ۱۰ دیقه صبر میکردم تا بازی تلو رو پلی ۳ فت ۴۰ گیگ لود بشه 😐

  • مشکلات رایج بازی های نسل ۸
    ۱.سینمایی شدن بیش از حد بازی ها مثل کوانتوم برک
    ۲ بهینه سازی افتضاح مثل مافیا ۳
    ۳ اپن ورلد شدن الکی بازی ها
    ۴ کوتاه بودن بخش داستانی و آنلاین محور شدن بازی ها
    ۵ هوش مصنوعی هنوز تغییر جهش داری نسبت به نسل قبلی نکرده
    ۶ بازی ها میخوان مطابق دنیای واقعی بشن برای همین دیگه شاهکارهایی مثل نسل ۶ ساخته نمیشه درحالی که دنیای بازی نباید مطابق با دنیای واقعی ما باشه
    ۷ بازی ها همش خشونت بیش از حد و لطافت و زیبایی و معماهای جالب و خلاقانه و دنیای
    زیبایی تو بازی ها دیده نمیشه
    ۸ زرنگ بازی و جاندادن همه بخش داستانی تو خود بازی اصلی و پول درآوردن از طریق دی ال سی
    ۹. افت کیفیت بازی های مالتی پلاتفرم
    ۱۰ مشکلات زیاد بازی در هنگام روز عرضه
    ۱۱. تنبلی در ساخت شخصیت های ماندگار مانند کاپیتان پرایس و استفاده از هنرپیشه های هالییوودی

  • erfan9 گفت:

    مقاله خوبی بود ولی بعضی ایراد ها بنی اسراییلی بودند

  • pro gamer2017 گفت:

    ممنون آقای نامجو مقاله ی جذابی بود.به نظرم هیچی بدتر از جهان باز تو خالی نیست

  • amir_hosine گفت:

    Open World کردن نادرست بازی
    __________
    metal gear solid 5 بهترین نمونه برای این مشکله.

  • mamadii گفت:

    مقاله بسیار عالی بود واقعا چنین مقاله ای نبودش چه تو این سایت و چه در سایت های دیگر حس میشد
    من خیلی مشتاقم تا قسمت های بعدی این مقاله رو ببینم

  • سلام.
    خواستم یک نکته ای را در مورد حضور Wildlands در این لیست ذکر کنم.
    اول این که لیست همان طور که در اول متن هم ذکر شده، از روی مجله GamesTM است ولی ترجمه متن این مجله نیست و با اقتباس از روی آن نوشته شده است ولی انتخاب های بازی ها به جز یک مورد، بقیه از روی انتخاب های این مجله بوده است. (از جمله همین Wildlands هم از انتخاب های آن مجله است)
    اما در مورد ایرادی که به این بازی Wildlands وارد می شود، تا حدوی به خاطر این است که نسخه قبلی بدون Open World شدن مورد قبول طرفداران بود و ساختار اصلی این سری از نسخه اول، برپایه حالت مرحله ای و غیر Open World بوده است. به همین دلیل خیلی از طرفداران قدیمی سری نمی توانند با شکل جدید آن ارتباط برقرار کنند. درست مانند این که نسخه بعدی Call of Duty یا Battlefield به صورت Open World بشود. ضمنا حضور این عنوان در این لیست و این که در توضیحات آن نوشته شده “توخالی ترین”، این واژه به نسبت سایر عناوین Open World این شرکت و بهره گیری از المان Open World بودن در آن است یعنی عناوین دیگر این شرکت بهره بیش تری از این موضوع برده اند و باعث ایجاد چنین حالت سلیقه ای میان طرفداران نشده که بعضی ها خوششان بیاید وبعضی نه. منظور این نیست که این بازی توخالی ترین Open World در کل بازی ها باشد.
    با تشکر.

  • ممنون مقاله خوبی بود و تو اونایی که بازی کردم تو این لیست واقعا وارد بود اشکالات…یکی از بازیهایی که خیلی بیخود OPEN WORLD بود metal gear solid v بود که واقعا نقشه خسته کننده و تکراری داشت و اونجایی که باید یه ماموریت رو دوباره انجام میدادی تا بقیه مراحل اصلی باز شه واقعا فاجعه بود….همون ساختار خطی با محیط وسیعتر بهتر بود.

  • LucIIIfer گفت:

    مطلب جالبی بود. در زمینه ی بازیهایی که update های زیادی دارن بازی dota2 دیگه شورشو در آورده. بازی به حدی اعتیاد آوره که مثل معتادا باید همیشه اول بازی چند دقیقه به صفحه خیره بشی تا update تموم شه. 🙁

  • دوستان در تخفیفات جدید ps store.بازی killzone shadow fall به۵دلار رسیده.جهت اطلاع بعضی دوستان که منتظر تخفیف خوردن بودن.
    ببخشید برا اسپم
    ************
    راجع به اپن ورلد شدن بازیها هیچی نمیتونم بگم غیر از این:کلاغه میاد راه رفتن کبک رو یاد بگیره راه رفتن خودش یادش میره.

  • mahdi m77 گفت:

    VPNقدرتمندی داره این سونی فن. :laugh:

  • Dc گفت:

    البته Open Worldکردن بازی ها واسه سری ارکهام خیلی موفق بود

  • _Aiden_ گفت:

    یک موضوع دیگه ای که باید بهش اشاره میشد کوتاه شدن بخش استوری بازیها و توجه بیشتر شرکت ها به بخش آنلاین بود

  • edenson گفت:

    آب سافت شرکت دزد و بی اعتمادی ، چرا بازی که کو آپ هستش باید اوپن وورلد بشه؟ gta با اونهمه دبدبه کب کبه تو مراحل کوآپش اجازه نمیده بزیکن از محمدوده خاصی بیرون بره من نمیدونم پلیرا قراره تو این محیط چیکار کنن؟ ترور مردم معمولی واقعا این شرکت کارهای افتضاح و عجیبی داره انجام میده از دو برابر کردن قیمت بازیثاش تو بازه زمانی که عناوین دیگری منتشر نمیشه تا قول های بی پایان امیدوارم این شرکت ورشکسته بشهتا درس عبرتی برای بقیه بشه

  • maximus1370 گفت:

    یعنی بهترین بازی از نظر لود و سیو بازی و زمان کم لودینگ نسبت به حجم و تکسچر ها همین بازی هورایزن هستش.خودم عاشق ویچر هستم ولی از نظر خلاقیت ها و لذت بازی مثل هورایزن ندیدم :inlove:

۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت اول - گیمفا