روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا
روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا
روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا
روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra

Former Writer
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

در سال ۱۹۸۷ کمپانی کونامی که آن موقع ها هنوز همچون حالا بد نام و ملعون نشده بود بازی ای را بر روی پلتفرم های آرکید منتشر کرد به نام Contra. بازی ای که با هر بار باختن باید سکه ای دیگر در درون دستگاه می انداختید تا به شما اجازه ی بازی بدهد. از قضی این بازی واقعا نیز سخت و دشوار بود و این کلک کونامی بود تا بتواند سکه های بیشتری جمع کند! (میبینید! از همان دوران هم یک چنین روحیه ی خبیث الکترونیک آرتز مانندی درون کالبد کونامی بوده! ذات خراب بوده آقا. ذات!!) بازی ای که یک سال بعد به صورت رسمی برای کنسول خانگی NES منتشر شد و توانست یکی از بهترین آثار در سبک Run and Gun (بکش و برو جلو) باشد.

کنترا یک بازی دو بعدی شوتر است که المان های زیادی از این سبک را درون خود جای داده. در بازی شما کنترل قهرمان و شخصیت اصلی را بدست گرفته و به سلاخی دشمنان خواهید پرداخت. تنها ماموریتی که دارید این است که از طرف چپ صفحه به طرف راست آن بروید. و در میان راه هر چه را دیدید نابود کنید. فرمولی که در عین سادگی به قدری جذاب است که دوست دارید بار ها و بار ها آن را تکرار کنید.

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

از همین ابتدا می خواهیم با روانتان بازی کنیم! حیف موسیقی آشنای بازی را نمی شود در تصویر نشان داد.

 

اسلحه ای از جنس خاطره

کنترا از موفق ترین بازی های شوتر دو بعدی بود و توانست پایه گذار یک سری بازی طولانی و بسیار موفق باشد. بازی شما را در نقش یک جنگجوی اسلحه به دست قرار داده و سپس شما وظیفه دارید در این دنیای بزرگ و مملو از دشمنان پر تعداد و بی رحم راه رفته و همه را تا جایی که می توانید سلاخی کنید! شما باید با در دست گرفتن اسلحه ی خود مراحل بازی را یک به یک از پیش رو بردارید و در این میان باید به شدت حواستان به دشمنان و موارد کشنده ی دیگر باشد. دشمنان در این بازی پر تعداد هستند و برخوردار بودنشان از انواع تسلیحات به آن ها اجازه داده تا گلوله هایی مرگبار و پر تعداد را به سمتتان شلیک کنند. به طوری که تقریبا در هر برهه ای از بازی شاهد گلوله های بسیار زیادی هستیم که در فضا معلق اند و هر یک نیز به سویی می روند. باید به شدت مراقب باشید تا این گلوله ها به شما برخورد نکنند. در صورتی که مورد هدف قرار بگیرید یک واحد از سلامتی خود را از دست خواهید داد. سیستم سلامتی بازی بدین شکل است که شما در ابتدا سه عدد مدال افتخار را در بالای صفحه مشاهده می کنید. این مدال های افتخار در واقع نقش همان قلب را در بازی های دیگر دارند و در صورتی که صدمه ای دریافت کنید یکی از آن ها را از دست خواهید داد. با از دست دادن یک مدال، مدال دیگر شما را زنده می کند و می توانید مرحله را درست از همان مکانی که قبلا مرده بودید ادامه دهید. اما اگر مدالی برایتان باقی نمانده باشد به ناچار باید بازی را از ابتدا آغاز کنید و کلیه ی پیشرفت هایتان در مراحل دود می شود و می رود به هوا! بلی! این است همان کنترای سخت و بی انصافی که آوازه ی دشواری اش همه جا پپیچیده!
سلاحی که در دست دارید یک مسلسل بزرگ است. مسلسلی که با آن می توانید گلوله های خاصی را به صورت تک تیر به سوی دشمنان پرتاب کنید. ایبن گلوله ها که حالت پیش فرض اسلحه شما هستند از قدرت و سرعت کافی برخوردارند و به صورت استاندارد قادر به کشتن دشمنان معمولی بازی هستند. دیگر دشمنان نیز با این گلوله ها از بین می روند اما برای گذشتن از سد آن ها در حالت معمولی باید صبوری بیشتری به خرج دهید. در این حالت باید تعداد زیادی از گلوله های تان را برای از بین بردن برخی دشمنان خاص مصرف کنید. دشمنانی مانند تانک ها، سربازان زره دار و مسلسل های خودکار که دمار از روزگارتان در می آورند. البته تعداد گلوله های شما محدود نیست و می توانید به تعداد بی نهایت از آن ها استفاده نمایید. اما اینجا بحث بر سر سرعت شلیک است! کنترا مراحل سریعی دارد. مراحلی که اگر سرعت عمل کافی در انجام آن ها نداشته باشید بدون شک شکست خواهید خورد. عکس همین موضوع نیز در باره این بازی صدق می کند. اگر بیش از حد در انجام بازی و مراحل عجله کنید هم به احتمال فراوان سرتان را به باد می دهید. در کنترا باید همه چیز منظم و طبق برنامه ی خودش باشد. ممکن نیست بتوانید با بی دقتی و دور همی بازی کردن در آن به جایی برسید. همانطور که گفتیم در این بازی بحث بر سر تعداد گلوله ها و سرعت شلیک کردن شما است. هر چقدر که شما انگشتتان را بر روی دکمه ی شلیکه فشار داده و با هر سرعتی این دکمه را پشت سر هم فشار دهید کارکترتان نمی تواند با سرعتی بیشتر از حدی مجاز تیر شلیک کند. این واقعیت باعث می شود اسلحه ی معمولی شما در بسیاری از مراحل و مواقع یاری تان نکند. مراحل کنترا مملو است از چیز های خطرناک و موقعیت های دشوار و صد البته دشمنان بی رحم، قدرتمند و جان سخت! به همین خاطر اسلحه ی شما به تنهایی نمی تواند یار خوبی برای سفر پر خطرتان به این دنیای سیاه باشد. به همین جهت سازندگان برایتان ارتقا هایی را در نظر گرفته اند. ارتقا هایی که به طرز جالبی در طول گیم پلی فعال می شوند و تاثیرات شگرفی بر گیم پلی می گذارند. با کمک این ارتقا ها (و در واقع Power Up ها) است که انجام دادن بازی ممکن می شود و می توان تا انتهای آن رفت.

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

این پل لعنتی را که یادتان هست؟!

 

هنوز صدای پاور آپ ها به گوش هایمان آشناست

پاور آپ هایی که در طول مراحل نصیبتان می شوند انوع مختلفی دارند و هر یک از آن ها نیز خواص شگفت انگیز و پر کار برد مخصوص به خودش را دارد. این پاور آپ ها را می توان از روش های مختلفی بدست اورد. در طول مراحل بازی شما به آبجکت های مربع ی شکلی بر خواهید خورد که بر روی خود یک در بزرگ دارند. این در که از دو صفحه ی متصل به هم تشکیل شده با برنامه ی زمانی خاصی باز و بسته می شود. زمانی که این در باز باشد نمایی از پاور آپی که در آن دستگاه نهفته است به شما نشان داده می شود. با شلیک به موقع به این ابجکت می توانید پاور آپی که درون آن هست را بیرون بکشید. البته این شلیک باید به موقع انجام شود زیرا اگر درب آن بسته باشد هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. وجود این موراد در گیم پلی بازی موجب شده است که ریتم سریع گیم پلی تا حدی گرفته شود و شما ناچار شوید گاهی هم دندان روی جگر گذاشته و صبر کنید. همیشه نمی شود در بازی همه ی مراحل را دوید و همچون اسب تازید! گاهی هم باید بایستید و کمی دقت کنید تا بتوانید آیتم ها و پاور آپ های مورد نظرتان را پیدا کنید. همچنین این ایستگاه ها باعث می شوند روند بازی آنچنان هم خطی و نباشد و شما ناچار شوید از مسیر ها و پلتفرم های خاصی بازی را دنبال کنید. هنگامی که با یکی از این آبجکت ها روبرو می شوید باید با زوایه ی خاصی به آن تیر اندازی کنید. این باعث می شود ناچار شوید برای انجام این کار به پلتفرم صحیح بروید. سپس باید زمان بندی خود را با حرکات دیگر دشمنان و دیگر گلوله هایی که در زمین و آسمان سرگردانند تا شما را مورد هدف قرار دهند هماهنگ کنید تا با هیچ کدام از این موارد مشکلی نداشته باشیدو آنگاه ناچارید در زمان مناسب نیز به سمت ابجکت شلیک کنید. هنگامی که پاور آپ را از درون محفظه ی مربوطه بیرون کشیدید، آن ر بهص ورت یک آیتم مشاهده خواهید کرد. آیتمی که همان جا بر روی زمین نمی افتد بلکه به سمت بالا پرتاب می شود و در اکثر مواقع بر روی پلتفرم دیگری می افتد. این مورد نیز شما را وادار می کند برای بدست اوردن پاور آپ به سراغ پلتفرم دیگری بروید و آیتم مربوطه را جذب کنید. این پاور آپ ها صرفا از طریق این دستگاه ها بدست نمی آیند و گاه می توانید با موارد مختلف دیگر نیز صاحب یکی از این ایتم های با ارزش شوید. برای مثال در برخی از مواقع در مراحل شاهد پرواز آبجکت های پرنده ی کوچکی هستید که با سرعت زیادی از سمت چپ صفحه به سمت راست آن می روند و در عین حال به سمت بالا و پایین نیز حرکت می کنند تا مورد هدف قرار دادنشان سخت تر باشد. در صورتی که آنقدر چابک و سریع باشد که بتوانید یکی از آن ها را مورد هدف قرار دهید آن ها نیز یکی از آیتم های مربوط به پاور آپ را در اختیارتان خواهند گذاشت. دیگر چیز هایی که می تواند توفیق ارتقا را نضیبتان کند کشتن دشمنانی خاص یا کشتن تعدادی از دشمنان به روش هایی خاص است که جایزه های خوبی را ننیز به همراه دارد. اما رایج ترین روش ها همان دو موردی بود که ذکر نمودیم.
زمانی که این پاور آپ ها بر روی شخصیت شما فعال شدند شما قدرت های شگفت انگیزی پیدا خواهید کرد. اسلحه تان بسیار نیرو مند تر می شود و بسته به این که کدام یک از ارتقا های متنوع بازی را دریافت کرده باشید موارد تفاوتی را از شخصیت و اسلحه یخود خواهید دید. البته توجه به این نکته ضروری است که شما فقط و فقط تا زمانی که بمیرید قادر به استفاده از این پاور آپ خواهید بود. یعنی در صورت صدمه دیدن و کم شدن یک واحد از تعداد مدال هایی سلامتی تان را نشان می دهند پاور آپ از چنگتان در رفته و باید بار دیگر برای بدست آوردن یکی دیگر از آن ها تلاش کنید. بد نیست لیست پاور آپ هایی که در طول بازی دریافت خواهید کرد را مروری بکنیم. میمئنم خاطرات بسیاری از شما هنگام نگاه کردن به این تصاویر زنده خواهید شد!

وضعیت عادی:

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

در این حالت شما هیچ گونه آپگیردی برای اسلحه ی خود ندارید و ناچارید به صورت معمولی تیر اندازی کنید. در این حالت گلوله های معمولی شلیک می کنید و با هر بار فشار دادن دکمه ی آتش (کلید B در کنترلر کنسول NES) یک گلوله از اسلحه تان خارج می شود. این حالت را در ابتدای بازی خواهید داشت البته با هر بار مردن نیز پاور آپی که برایتان فعال شده را از دست می دهی و مجددا به همین حالت باز خاهید گشت.

 

پاور آپ R:

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

این پاور آپ در واقع چیز جدیدی را به اسلحه تان اضافه نمی کند اما می تواند سرعت و رنج گلوله های تان را بسیار بیشتر کند. با این پاور آپ می توانید قدرت بسیار زیادی به اسلحه هایتان ببخشید و از سرعت بیشتر گلوله ها به نفع خود استفاده کنید. این پاور آپ بر خلاف دیگر موارد به تعداد بسیار بیشتری در مراحل به چشم می خورد و می توانید به سادگی یکی از این مدل را پیدا کرده و از قدرت بی نظیرش لذت ببرید.

 

پاور آپ M:

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفاروزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

این پاور آپ در درجه ی اول قدرت گلوله های شما را اندکی بیشتر می کند. همانطور که میبینید گلوله ها از حالت سفید رنگ و معمولی قبلی خو به گلوله هایی با رنگ قرمز و سایزی بزرگ تر تبدیل می شوند. دومین فایده آن این است که دیگر لازم نیست دکمه ی آتش را چندین بار پشت سر هم فشار دهید. شما فقط باید انگشتتان را بر روی دکمه نگه دارید تا اسحه به صورت خودکار و مسلسل وار گلوله ها را با سرعتی بالا به سمت دشمنان پرتاب کند و در این حالت سرعت شلیکه گلوله های (گلوله بر ثانیه یا به بیان فیزیکی: B/S!!) شما بسیرا بیشتر خواهید بود. این پاور آپ نیز در بازی پر تعداد و رایج است و می توانید به سادگی آن را پیدا کنید. این پاور آپ مخصوصا زمانی که با پرش های متعدد و طی کردن پلتفرم های مختلف همراه شود بسیار کشنده خواهد بود و می تواند از موقعیت های سخت به سلامت ردتان کند.

 

پاور آپ L:

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفاروزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

این پاور آپ گلوله های اسلحه تان را به اشعه های مرگبار لیزر تغییر می دهد. با این پاور آپ سرعت حرکت گلوله ها اندکی کم می شود. همینطور دیگر نمی توانید چندین بار پشت سر هم با فشار دادن دکمه ی آتش چندین عدد از این اشعه ها را در زمانی کوتاه به سمت دشمن پرتاب کنید. زیرا با فرستادن یک اشعه ی جدید اشعه ی قبلی ناپدید خواهد شد! (نمی دانم این مورد باگ است یا چیز دیگر اما رخ دادنش حس بسیار بدی دارد!) البته در ازای این موراد پاداش بسیار خوبی به شما داده می شود. با اشعه های لیزری قدرت و صدمه ی گلوله هایتان بسیار بسیار بیشتر خواهد شد به طوری که این اسلحه بهترین انتخاب برای از پای در آوردن تجهیزات جان سخت نظامی و باس ها است. در صورتی که یاد بگیرید از ویژگی های این اسلحه بهدرستی استفاده کنید می توانید از آن استفاده های به شدت مرگباری بکنید.

 

پاور آپ F:

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفاروزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

این پاور آپ به اسلحه ی شما این امکان را می دهد که فایربال های مرگباری را به سمت دشمنان پرتاب کند. این فایر بال ها یک ویژگی جالب دارند و آن این است که در یک مسیر فنر وار به دور خود می چرخند و البته سرعت ثابتی نیز در جهتی که ان ها را شلیک می کنید خواهند داشت. البته این سرعت بسیار کند است اما بخاطر محور های حرکتی، آن ها می توانند محدوده وسیعی از دشمنان جلوی رویتان را هدف قرار دهند. با این قابلیت دیگر نیازی به این نیست که برای هدف قرار دادن دشمنای خاص حتما و حتما اسلحهی خود را روبروی بدن او قرار دهید بلکه می توانید با خیال راحت روی پلتفرمی که حتی با دشمن مورد نظر اختلاف ارتفاع دارد نیز به حالت سینه خیز در آمده و به سوی او شلیک کنید. فایر بال ها در هوا می چرخند و می چرخند و هر چیز که در سر راهشان قرار بگیرد را نابود می کنند. در واقع با این اسلحه یک ضریب شانس نیز به حملاتتان اضافه می شود. ممکن است دشمن مورد نظر بسیار خوش شانس باشد و همه ی از گلوله ها از بالای سر او بچرخند و با او برخورد نکنند. البته این شانس برای دشمنان بسیار اندک است و در اکثریت مواقع موفق به زدن همگی آن ها خواهید شد.

 

پاور آپ S:

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفاروزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

و اما پاور آپ مورد علاقه ی خیلی ها که S نام دارد! و نمایش یافتن نامش بر روی صفحه باعث می شود بسیاری از ما خاطراتمان را از نو بیاد آوریم. این پاور آپ قدرتمند که همه جا هم روی مبارکش را نشان نمی داد باعث می شود اسلحه بازیباز بتواند به جای یک گلوله در یک جهت پنچ گلوه را در پنج جهت و زاویه ی متفاوت شلیک کند. در واقع این مورد آنقدر پر کاربرد و بدربخور بود که هیچ یک از ما حاضر نبود آن را پا پاور اپ دیگری عوض کند (به جر در برخی موارد که مرحله ی مورد نظر پاور آپ خاصی را نیاز داشت.) با این قابلیت می توان پنج عدد گلوله را به صورت همزمان به جهات مختلف شلیک کرد و بخش گسترده ای از صفحه را برای دشمنان نا امن کرد. بسیاری از مراحل شلوغ و پلوغ بازی با استفاده از این مورد بسیار راحت و همچون آب خوردن رد می شدند و این اسلحه همه ی دشمنان صفحه را به سرعت سلاخی می کرد. به خاظر پخش شدن گلوله ها اهمیتی ندارد که شما روی کدام پلتفرم باشید و با هدفتان چقدر اختلاف ارتفاع داشته باشد. همین که کمی زاویه ها را تنظیم کنید کافی است تا گلوله هایتان به آن بخت برگشته برخورد کند و از صفحه ی روزگار محوش کند.  هیچ هدف گیری ای لازم نیست. هیچ تنظیم دقیق و دقتی نیز همینطور. همین که تصمیم بگیرید می توانید دسته های بزرگی از دشمنان را محو کنید. این اسلحه در باس فایت ها هم بسیار کاربرد دارد. از آن جا که می تواند فایر بال ها و پروجکتایل های بزرگی که توسط باس ها تولید می شوند را هدف قرار داده و قبل از این که به پلیر برسند و اسباب دردسر شوند آن ها را نابود می کند. همینطور برای از میان برداشتن باس هایی که هدف گیری نقاط ضعفشان دشوار است و مدام حرکت می کند نیز گزینه ی بسیار مناسبی است.

 

پاور آپ B:

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

این پاور آپ بسیار مفید است و کمتر در مراحل بازی به چشم می خورد. البته این ارتقا هیچ ربطی به اسلحه ی شما ندارد و تغییری روی آن ایجاد نمی کند. اگر این پاور آپ را بدست آورید کارکتر شما حد اقل برای حدود بیست ثانیه در برابر هر گونه ضربه، صدمه و Attackی مقاوم خواهد شد و هیچ موجودی توانایی از پای در آوردنتان را نخواهد داشت. هنگامی که این پاور آپ برای شما فعال باشد نه از گلوله ها صدمه خواهید دید و نه از برخورد کردن با دشمنان. حتی این امکان را نیز داری که با برخورد کردن به دشمنان آن ها را از پای در آورید. این امکان البته درباره ی تانک ها و تجهیزات فلزی وجود ندارد و آن ها را نمی توان با برخورد کردن به بدنه شان از بین برد. البته همین که امکان ندیدن صدمه توسط آن ها فراهم است جای شکر دارد.

 

Flashing Falcon:

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

این مورد جزو پاور آپ ها به حساب نمی آید اما در گیم پلی تاثیر گذار است و می تواند ابزار خوبی برای رد کردن مراحل دشوار باشد. هنگامی که کارکتر شما با این ایتم برخورد کند در یک چشم به هم زدن تمامی دشمنانی که در صفحه موجود اند کشته می شوند. البته این صرفا درباره دشمنان پیاده صدق می کند و دشمنانی چون تانک ها موشک انداز ها و… از بین نخواهند رفت. البته نمی توانگفت ان ها کاملا در امن می مانند. آن ها نیز صدمه ی کمی خواهند دید اما مقدار آن به قدری جزئی است که می توان آن را نادیده گرفت. این ایتم در بازی بسیار بسیار کمیاب است در موقعیت های زیادی آن را نخواهید دید. به محش این که با ان برخورد کنید دشمنان کشته می شوند پس بهتر است در زمان مناسب از آن استفاده کنید. زمانی که تعداد کافی ای از دشمنان در صفحه حضور داشته باشند. این نکته را هم باید بدانید که در هوش مصنوعی دشمنان برنامه ریزی شده که هنگامی که این ایتم در صفحه حضور داشته باشد به نحوی خود را از محدوده خطر خارج کنند و به بیرون صفحه بروند. پس برای استفاده از آن همچنین باید برنامه ریزی زمانی درستی نیز دشته باشد.

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

لعنتی پیش خودم زیر سوالم بردی!

 

بازی های دو بعدی به روایت هندسه ی تحلیلی

کنترا صرفا یک بازی شوتر نیست. مراحل بازی تنوع بسیار زیادی دارند و در طول هر یک از آن ها با المان های مختلفی سرگرم خواهید شد. یکی از مهمترین این موارد بخش های پلتفرمرینگ است. در این بازی قهرمان شما از قدرت پریدن برخوردار است. یعنی می تواند از روی پلتفرم های مختلف بپرد و مسیر خود را ادامه دهد. طراحی مراحل بازی طوری است که در طول آن با پریدن روی پلتفرم های مختلف خیلی سرو کار دارید. مثلا در بسیاری از مراحل می توان چاله ها و گودال های مرگباری را یافت که بزیباز باید از روی آن ها بپرد. پرتگاه های بازی گاه بسیار گسترده نیز می شوند و شما در عین این که باید در همان لحظه مواظب دشمنان باشید و حرکتشان را زیر نظر داشته باشید به پریدن از این سکو به سکوی دیگر نیز فکر کنید. حتی گاهی چندین پلتفرم مختلف در چندین طبقه در اختیار شما قرار می گیرد و ر یک از این طبقات در هر بازه ی طولی از محیط بازی ویژگی هایی خاص پیدا می کند و این وظیفه ی شما است که بدانید باید کی از کدام یک از طبقات بروید تا آسیبی نبینید. مثلا در یکی از مراحل فقط و فقط یک سکو هست که بازیباز می تواند از آن عبور کرده و به سمت باس شلیک کند. رفتن از هر یک از سکو های دیگر موجب مرگ بازیباز خواهد شد و این را باید خودتان تشخیص دهید.

در بحث طراحی مراحل باید اعتراف کنم کنترا یکی از بهترین طراحی مراحل دو بعدی ای را دارد که در عمرم دیده ام. چنین تنوع و زیبایی هایی و چنین ایده های دیوانه وار و اعتیاد آوری را در یک بازی رایانه ای به کار بردن واقعا هنر می خواهد. مراحل بسیار متنوع و جذاب اند و هر یک با دیگری متفاوت است. تیم سازنده در هر یک از مراحل عناصر مختلفی را به کار برده. عناصری که تنوع و خلاقیت به کار رفته در طراحی شان به قدری بالا و با کیفیت است که محال است زمانی از بازی کردن کنترا خسته شوید. سازندگان حتی به همین عناصر به کار رفته در مراحل دو بعدی نیز رضایت نداده و مراحل را یک به یک طوری طراحی کرده اند که هر مرحله با مرحله ی قبلی خود چیزی در حدود زمین تا اسمان تفاوت داشته باشد. آن ها بار ها دوربین را جابجا می کنند. قوانین X و Y را در مراحل به بازی می گیرند و کار های بسیاری زیاد دیگری را انجام می دهند تا مراحل بازی شان واقعا بی همتا باشد. شما کنترا را برای ساعت ها بازی خواهید کرد و در این مدت با تنوع عجیب و غریبی از دشمنان، محیط ها، گیم پلی، ارتقا ها و… روبرو خواهید شد. من این حریص بودن سازندگان در طراحی هایی این چنین را می ستایم و این جملات را برای احترام نهادن به ان ها می نویسم. بد نیست سازندگان بازی های داخلی مان نیز به جای الگو گیری از بازی های سطح پایین و بی ارزشی که بویی از پلتفرمرینگ و لول دیزاین نبرده اند کمی به گذشته باز گردند و آثاری فاخر همچون کنترا را سرمشق بازی های دو بعدی شان قرار دهند.

بازی تشکیل می شود از هشت عدد مرحله. مراحلی که هر یک در مکان متفاوتی رخ می دهد و ویژگی های خاص خودش را دارد که در دیگر مراحل یافت نمی شوند. هر یک از مراحل بازی نیز در انتها به یک باس فایت ختم می شوند. باس فایت هایی که چالش برانگیز و دشوار اند و بار ها و بار ها و به دفعات زیاد اشکتان را در خواهند آورد. به طور کلی می توان مراحل بازی را از لحاظ سبک و سیاقشان به سه دسته تقسیم کرد. دسته هایی که هر یک ویژگی های خودشان را دارند و نبرد در هر یک از آن ها حس متفاوتی خواهد داشت. بد نیست مروری داشته باشیم بر این سه دسته.

 

  • مراحل دو بعدی در جهت مثبت محور X
روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

همیشه سمت راست صفحه چیز های جذاب تری پیدا می شود.

این مراحل همچون مراحل استاندارد دیگر بازی های دو بعدی طراحی شده اند. در واقع هر چیزی که از یک بازی شوتر دو بعدی تمام عیار انتظار داشته باشیم در این مراحل وجود دارد. البته سازندگان به همین مورد نیز راضی نشده اند و در همین مراحل بازی که ظاهرا حالتی معمولی و استاندارد دارند آنقدر خلاقیت و عناصر مختلف به کار برده اند که واقعا مرا شرمنده ی خودشان کرده اند! به طوریکه فکر نمی کنم حالا حالا ها یک بازی شوتر دو بعدی به خوبی کنترا ببینم. در این مراحل محیط درازی طراحی شده که بازیباز می تواند آن را دنبال کرده و به اخر آن برسد. در واقع با حرکت کردن از سمت چپ به سمت راست می توان این مراحل را به اتمام رساند. در این مراحل معمولا بازی در چندین پلتفرم مختلف دنبال می شود. پلتفرم هایی که بر روی هر یک از آن ها می توان انواعی از دشمنان را مشاهده کرد. و البته عده ای از دشمنان نیز این توانایی را دارند و که پلتفرمی که روی آن قرار دارند و را تغییر داده و از مکان دیگری به سمت شما حمله ور شوند. این که از کدام پلتفرم بازی را ادامه دهید که پیشروی ممکن باشد برعهده شما است. همینطور در این مراحل با موانع پلتفرمرینگ زیادی روبرو خواهید شد. پرتگاه ها، سکو ها، شعله ها و چیز هایی از این دست به فراوانی در بازی یافت می شوند که باید از روی آن ها بپرید. همینطور موانع دیگری همچون شعله های آتش روشن و خاموش شونده و مین ها و تله های الکتریکی بر روی زمین وجود دارند که باید با تیز هوشی از سدشان عبور کنید.

 

  • مراحل (به ظاهر) سه بعدی
روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

پرسپکتیو کاذب، خطای دید، فریب دادن بازیباز و یک طراح مراحل دیوانه وار خلاق.

در این گونه مراحل سازندگان با کلک های مختلف و طارحی مراحل با روش های هنر مندانه کاری کرده اند که در روزگاری که اجرای مراحل به صورت سه بعدی بر روی سخت افزار کنسول ها ممکن نبود بازبازان حس کنند در حال انجام یک شوتر سوم شخص هستند! در این مراحل در واقع قهرمان ما در یک محیط با دوربین ثابت قرار می گیرد و شلیک ها و همه ی جابجایی های آبجکت ها به سوی بالای سفحه در محور Y ها انجام می شود اما با طراحی محیط ها و پرسپکتیو دادن ظاهری به حرکات و انیمیشن ها بازیباز حس می کند این شلیک ها در عمق انجام می شوند. در واقع زاویه بندی حرکت گلوله ها به قدری دقیق و هنر مندانه کار شده که واقعا حسمی کنید انگار در محیطی دارای عمق بازی می کنید و از انتهای تونل به سمت شما شلیک می شود. این روش از طراحی بسیار خلاقانه انجام شده و ارزش آن را دارد که ایده اش را ناب و انقلابی بخوانیم. سازندگان همینطور در اجرای ن نیز سنگ تمام گذاشته اند و بازیبازان دقیقا به همان روانی ای که می توانند بخش دو بعدی بازی را تجربه کنند این بخش را نیز انجام خواهند داد و بی شک از آن لذت فراوانی خواهند برد. این بخش نیز سرتاسر پر است از المان های جدید و چالش برانگیز. تا جایی که به جرئت می توان گفت با این که بخش کوتاه و جمع و جوری است او لحاظ تنوع در عناصر مرحله چیزی از مراحل دو بعدی بازی کم ندارد. مین های متحرک، تورت های متصل به دیوار و سربازان پیاده ای که در دسته های پر تعداد به سمتتان حمله می کنند از ویژگی های عالی این مراحل هستند که ترکیبشان در کنار یکدیگر معجونی لذت بخش خلق کرده است.

 

  • مراحل دوبعدی به سمت جهت مثبت محور Y ها
روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

حالا چیز های جذاب به سمت محور Y+ منتقل شده اند.

این مراحل به شویه ی همان مراحل دو بعدی طراحی شده اند اما با این تفاوت که دیگر نباید همانند کلیشه ش معروف بازی های دو بعدی از سمت چپ صفحه به سمتر است ان بروید. دیگر سمت راست هیچ جذابیت و برتری ای اسبت به سمت چپ صفحه ندارد. در عوض این جذابیت به بالای صفحه منتقل شده! بله بالا! شما نمی توانید دوربین را در جهت محور X حرکت دهید. در عوض می توانید با پرش بر روی پلتفرم هایی که در محیط قرار دارد بیشتر و بیشتر به سمت بالا حرکت کنید. این مورد هم نقش مهم پلتفرم ها در بازی را نشان می دهد و هم باعث می شود فرم جدیدی از گیم پلی و مراحل خلق شوند. با استفاده ازاین قابلیت سازندگان موارد جدید بسیاری را در گیم پلی این اثر گنجانده اند که امکان قرار دادن آن ها در یک ساید اسکرولر معمولی محور Xی وجود نداشت. این نوع از مراحل بازی نیز سرگرم کنندکی بسیار زیادی دارد و بخاطر فرم خاصش نقش پلتفرم ها و سکو بازی در آن به شکل بسیار پر رنگ تری احساس می شود.

 

چگونه در کنترا موفق شویم؟ /  سه نکته برای بهتر بازی کردن کنترا

۱- از خوابیدن بر روی زمین غافل نشوید.

در کنترا دشمنان بسیار زیادی وجود دارد. دشمنانی که هر کدام شیوه ی حملات مخصوص به خودشان را دارند. اما یکی از حملات بسیار رایجی که معمولا در کنترا به دفعات بسیار زیاد با آن سر و کار دارید شلیک گلوله ها به سمت شما است. هر دشمنی که به یک اسلحه ی گرم مجهز باشد (که درباره موجودات فضایی حتی این قانون نیز نقض می شود!) می تواند چیزی را به سمت شما شلیک کند. حال مشکل اینجاست که تعداد این نوع دشمنان بهیچ وجه کم نیست و اکثریت آن ها قادر به چنین کاری هستند. در نتیجه شما با تعداد بسیار زیادی از گلوله های معلق در هوا مواجهید که حتی اگر یکی از آن ها با شما بخورد کنند جانتان را از دست می دهید. مشکل شما به همین جا ختم نمی شود. این گلوله ها همانند دیگر بازی های شوتر دو بعدی با برخورد به اشیاء و پلتفرم های مختلف نابود نمی شوند و همچنان به مسیر خود ادامه می دهند. این یعنی هیچ کاوری در کار نیست و فقط باید از آن ها جای خالی داد. معمولا موقعیت یابی و در نظر گرفتن حالات تمامی این گلوله ها کار بسیار دشواری است و تقریا می توان گفت جای خالی دادن از تمامی آن ها از هیچ کس ساخته نیست. در این شرایط یک راه حل بسیار خوب هست که باعث می شود بتوانید به آسانی از شر گلوله ها در امان بمانید و آن قرار گرفتن در حالت دراز کش است. هنگامی که در حالت دراز کش قرار بگیرید بدن شما کمترین احتمال برخورد با تیر ها را خواهد داشت و به عنوان یک مکانیزم دفاعی موقتی اما پر کاربرد می توانید روی آن حساب کنید. حواستان باشد برای استفاده از این قابلیت تمرین کنید تا بتوانید به خوبی و در جای مناسب از آن بهره ببرید.

۲- قدرت پاور آپ ها (به ویژه پاور آپ S) را دست کم نگیرید.

در کنترا تقریبا محال است که بتوانید بدون این پاور آپ ها بازی را به اتمام برسانید. (مگر این که از کنترا بازان حرفه ای روزگار باشید که در آن صورت چرا اصلا دارید این مطلب را می خوانید؟ استاد؟!!) به همین خاطر بهتر است هر جا یکی از آن ها را دیدید به راحتی از کنارش رد نشوید و از دستش ندهید. سعید کنید پاور آپتان را حفظ کنید به خصوص زمانی که یکی از انواع خوبش به چنگتان امده. در میان پاور آپ ها باید حساب ویژه ای بر روی پاور آپ S باز کنید. پاور آپی که با قابلیت های آن خیلی از مشکلاتتان حل خواهد شد. با این پاور آپ غلبه بر بسیاری از دشمنان و باس های بازی بسیار ساده تر خواهد شد پس سعی کنید از این فرصت ها استفاده کنید.

۳- ریتم بازی را حفظ کنید.

منظورمان از این جمله این است که سعی کنید در کنترا میانه رو باشید. این بازی را نباید با عجله بازی کرد. اگر بخواهید به سبک ریمن بدوید و همه را سریع و تند تند بکشید و مراحل را رد کنید اشتباه می کنید. در کنترا عجله خیلی خیلی زود تر آن چیزی که فکرش را بکنید زمینتان خواهد زد. از طرفی عجله نکردن به معنای دست دست کردن و لتف دادن نیست. در کنترا اگر زیادی برای کاری دست دست کردید باز هم بدون شک شکست می خورید. آرام انجام دادن بیش از حد مراحل هم به همان اندازه ای که عجله کردن در آن ها برایتان مضر است شما را می شکناند.(!) در بازی گاه نیاز است که بایستید و دقت کنید و گاهی نیز بای سریع عمل کنید و سریع تصمیم بگیرید. اگر بتوانید میان این دو تعادلی ایجاد کنید کنترا برایتان مثل آب خوردن خواهد شد. (البته این مبالغه است و برای شاد کردن کاذب و لحظه ای دل شما به کار رفته! حقیقت امر آن است که با رعایت این مورد باز هم کارتان خیلی خیلی بیش از چیزی که فکر می کنید سخت است!)

۴- Anonymous Message

دور و برتان را نگاه کنید. کسی نیست؟ خب بیایید تو!
نکته ی چهارم از کجا آمد؟ مگر قرار نبود سه نکته گفته شود؟ آنش زیاد مهم نیست!
در بازی می توان گاهی (به بیان لطف آمیزش) “دوپینگ” کرد. البته این مورد برای وقتی است که در شرایط خیلی خیلی حساسی باشید.
بالا، بالا، پایین، پایین، چپ، راست، چپ، راست، B (کلید مخصوص شلیک)، A (کلید مخصوص پرش)
این ها چه هستند؟ هیچ! حرکات تمرین صبحگاهی! برای سلامتی تان خوب اند!
البته از ما نشنیده بگیرید. بعد از خواندن هم پیام را بسوزانید.

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

یک باس خوب باسی است که هر دو دستش را قطع کرده باشند.

رفیق بی کلک، شات گان!

کنترا در سال ۱۹۸۷ ساخته شده. یعنی دقیقا ۲۹ سال پیش. زمانی که هم من و هم بسیاری از خوانندگان عزیزمان وجود خارجی نداشته ایم! اما هنگامی که به آن نگاه می کنیم یک بازییکسل ارت با گرافیکی واقعا زیبا می ببینیم. بازی ای که با توجه به محدودیت های گرافیکی فراوان باز هم توانسته ترکیب رنگی بسیار زیبا را خلق کند و بازیبازان را خشنود سازد. انیمیشن های بازی بسیار روان اند و هنگامی که به آن مشغول می شوید بهیچ وجه حس نمی کنید که با یک بازی قدیمی پدر بزرگی روبرو هستید. از طرفی بازی مملو از افکت های ویژه و انفجار ها، دود و کارکتر های انیمیشن دار دیگر است. همه ی این ها باعث شده تا کنترا از لحاظ گرافیکی یک عنوان استثنایی باشد. در بخش موسیقی نیز بهتر است اصلا سخنی نگویم. واقعا ایا کسی وجود دارد که موسیقی این عنوان در یادش نمانده باشد؟ ممکن است کنترا را تجربه کنید و قطعات ذهنتان را نخورند؟ این بازی در زمینه ی موسیقی نیز جزو بهترین های زمان بود و از نظر من موسیقی ان هنوز هم بسیار شنیدنی و هم بسیار خاطره انگیز است. در زمینه ی صداگذاری نیز عملکرد بازی آفرین دارد. هیچ اتفاق و رویدادی را پیدا نمی کنید که در بازی صدایی نداشته باشد. صدا هایی که هر چند در آن سال ها با کیفیتی در حد مرگ ضبط شده اتما باز هم شباهت های قابل تقدیری با افکت های صوتی واقعی آن اتفاق دارند.

در مجموع بای گفت کنترا عنوانی است که از لحظه ای که آغاز می شود برایتان خاطره می سازد و برای بسیاری از ما تجربه ی دوباره آن مساوی است با مرور خاطرات تار اما زیبای دوران کودکی. پس یک بار دیگر هم که شده به سراغ این بازی بروید. مطمئن باشید بلند شدنتان ساعت ها طول خواهد کشید.

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا
روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا
روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا
روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا
روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا
روزی روزگاری: رفیق بی کلک، شات گان! | نقد و بررسی بازی Contra - گیمفا