سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا
سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا
سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا
سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا

سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather

رضا توکلی
۱۶:۰۰ ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا

در کنار فیلم هایی که بر اساس بازی ساخته می شوند ، بازی هایی نیز هستند که از فیلم اقتباس شده اند . همواره برای پخش کننده ها و استدیو های فیلم ، حضور در صنعت بازی سازی هم می تواند درآمد زا باشد ، حال چه فیلم یک درام تاثیر گذار باشد چه یک بلاک باستر عامه پسند . به طور خاص ، فیلم پدرخوانده (The Godfather) یکی از فیلم هایی است که تا کنون دو نسخه بازی برای آن منتشر شده است . The Godfather the Game و The Godfather 2 the Game . این بازی ها به ترتیب در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ در سبک اکشن ماجراجویی سوم شخص برای کنسول های نسل ششم و سری دوم آن برای نسل هفتم و رایانه های شخصی منتشر شدند و حال پس از گذشت ۸ سال از انتشار آخرین عنوان رسمی بازی The Godfather ، شاهد معرفی نسخه جدیدی از این سری هستیم . بازی جدید The Godfather با نام کامل The Godfather : Family Dynasty ، عنوان جدید این سری بازی است که توسط Hitcents برای سیستم عامل های موبایلی اندروید و آی او اس ساخته و توسط FT Games منتشر شده است . بازی جدید پدرخوانده ، یک بازی استراتژیک و هم یک بازی کارتی می باشد که همانند سایر بازی های هم سبک ، روند و گیم پلی تکراری دارد . احتمالا سودآوری زیاد بازی های استراتژیک سوپرسل ، ایده اولیه ساخت این بازی را شکل داده و پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) (پخش کننده فیلم پدرخوانده) تنها قصد کسب درآمد بیشتر از نام این عنوان فاخر را داشته است . با ما در نقد و بررسی این بازی همراه باشید .

سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا

بازی The Godfather موبایل ، (همانند بسیاری از بازی های دیگر) در سبک استراتژیک دنبال می شود و برای نبرد ها بین گروه های مافیایی با نوعی بازی کارتی مواجه می شویم . درهم آمیختن سبک های استراتژیک و کارتی دقیقا همانند ترکیب کردن بازی های Clash of Clans و Clash Royale شرکت سوپرسل می باشد . بازی های سبک استراتژیک برای موبایل معمولا برای صفحه نمایش افقی طراحی شوند و کمتر بازی استراتژیکی وجود دارد که صفحه بازی عمودی باشد . با این حال بازی پدرخوانده کاملا استراتژیک بوده و صفخه به صورت عمودی می باشد . کمی مدیریت کردن تمامی منابع و ساختمان ها سخت به نظر می رسد اما در بخش مبارزات که با یک بازی کارتی طرف هستیم ، مشکلی احساس نمی شود .

اگر با بازی های سبک استراتژیک آشنا باشید به راحتی می توانید با این نسخه از پدرخوانده ارتباط برقرار کنید . در این بازی شما به عنوان یکی از زیردستان و عوامل دون کورلئونه بزرگ هستید و باید دستور های او را اجرا کنید . دستور های دون کورلئونه می تواند احداث سالن های بوکس ، کاباره ، حمل بار با کشتی و … باشد و یا درگیری و سرنگون کردن گروه های مافیایی دیگر . در سبک استراتژیک این بازی باید کنترل منطقه خود را بدست گرفته و سر موقع با توجه به منابع ، آن ها را ارتقا دهید . در صورت انجام دادن یک پروژه و اتمام مراحل ارتقا آن از دون کورلئونه پاداش دریافت خواهید کرد و باید به سراغ سایر دستور ها بروید . در حالت کارتی بازی ، شما با پیشرفت کردن و پشت سر گذاشتن مراحل با سایر افراد گروه مافیایی دون کورلئونه آشنا می شوید و باید یک تیم برای خود درست کرده و به نبرد سایر گروه های مافیایی و یا حتی یک شخص بروید . حال تمامی شخصیت های مبارز شما به صورت یک کارت درآمده و همانند بازی های کارتی باید آن ها را مجهزتر کرده ، سلاح های بیشتری خریده و یا حتی سهمیه سیگار آن ها را بیشتر کنید! در نهایت کارت شما آماده نبرد است . نبرد های بازی بسیار بی روح و بی هیجان انجام می شوند . در مبارزات ، شما با شلیک کردن به یکی از افراد می توانید یکی از جان های او بگیرد و منتظر شلیک او باشید . در نهایت کسی که زودتر جانش تمام شود ، بازنده خواهد بود . در نگاه اول برنده و بازنده بازی مشخص است اما با پیشروی در بازی و در حمله با چند نفر می بینید که عوامل دیگری همچون نوع سلاح و یا جلیقه ضد گلوله اهمیت پیدا می کنند .

سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا

بازی پدرخوانده دو نقشه اصلی دارد . نقشه اول نقشه کلی شهر می باشد که شامل ساختمان ها و مکان های بسیاری زیادی است و نقشه دوم اختصاص به خانه اصلی شخصیت بازی دارد . فعالیت های شما به عنوان عضو این گروه هم در سطح شهر دنبال می شود هم در محیط درونی و محل زندگی . با توجه به اینکه این نوع سبک بازی پیش تر در سایر بازی ها استفاده ، در این بازی با مورد خاص و جدیدی روبرو نخواهید شد و تنها اگر به حال و هوا و موسیقی پدرخوانده علاقه داشته باشید شاید بازی را ادامه دهید . اما به شخصه به عنوان علاقه مند مجموعه پدرخوانده ، هیچ ویژگی شاخصی پیدا نکردم و تنها دلیل ساخت بازی را هم تنها فروش محصولات دیجیتال (پول و سکه و …) از طریق پرداخت درون برنامه ای می دانم . در واقع در سبک استراتژیک و کارتی بسیار بازی خوب و عالی دیگری دربازار موجود است و یکی کردن این دو سبک در یک بازی و تخصصی دنبال نشدن هر یک ، به بازی ضربه می زند.

یکی دیگر از بخش های بازی عضویت در خانواده های مختلف است . خانواده (Family) همان گروه های همیشگی این سبک بازی می باشد . بازیکنان بازی در سرتاسر جهان می تواند در یک قالب یک خانواده گرد هم بیایند و با یک دیگر گفت و گو کرده و حتی با سایر خانواده ها مبارزه کنند . نبرد های تمرینی شما در این خانواده ها می تواند به یادگیری ترفند ها و حالت بازی کارتی کمک کند .

طراحی هنری و فنی بازی به زیباترین شکل انجام شده و از این لحاظ هیچ گونه ایرادی بر بازی وارد نیست . تمامی عناصر موجود در نقشه جزییات خوبی دارند و طبیعی و با کیفیت بالا ، جای گرفته اند . در نقشه های بازی علاوه بر ساختمان های مختلف ، روی درختان ، راه آهن ، قایق و کشتی ها ، ماشین ها ، استخر ، دیوار های نقشه داخلی و … کار شده و بسیار چشم نواز می باشند . با توجه به اینکه تمامی عناصر بازی در نقشه بسیار خوب و عالی هستند اما طراحی منو های بازی و گزینه های مختلف آن (لوگو ها ، نوشته ها) قابل قبول هستند اما با طراحی بازی خیلی تناسب ندارند . هدف از انتخاب این نوع لوگو و نوشته احتمالا در راستای هماهنگ سازی و یک پارچه کردن با حال های هوای زمان تاریخی داستان فیلم می باشد . موسیقی و صداگذاری بازی هم از نکات مثبت آن محسوب می شود . موسیقی متن هنگام باز کردن نقشه اصلی و بزرگ شهر و همچنین نقشه دوم و محیط خانه بسیار دلنشین و زیبا می باشد . در شهر ، به بهترین و طبیعی ترین شکل ممکن می توانید صدای قطار در حال حرکت ، ماشین ها و کشتی و قایق ها را بشنوید . در مجموع صدا و تصویر از نکات مثبت این بازی حساب می شوند و  Hitcents در این زمینه سنگ تمام گذاشته است .

سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا

جمع بندی

متاسفانه تعداد بازی های درجه یک و عالی موبایل زیاد نیستند و در این سال ها که بیشترین سود صنعت بازی سازی را از آن خود کرده اند ، بازی ها تنها سعی در قانع کردن شما برای خرید بسته های ویژه ، سکه و پول می کنند. متاسفانه عنوان The Godfather : Family Dynasty ، باتوجه به اینکه طراحی مناسبی دارد و نام پدرخوانده را به دوش می کشد ، خوب از آب درنیامده و یک بازی معمولی است که می خواهد با فروش محصولاتش سودآوری کند . قطعا نکته منفی بازی این نوع از سودآوری نیست ، نداشتن خط داستانی ، سیستم مبارزاتی ضعیف و بی روح و … همگی دست به دست هم داده اند تا شاهد عنوانی ارشمند نباشیم . به نظر من بهترین شیوه ارایه بازی برای موبایل پرداخت مستقیم بابت دانلود بازی می باشد . در بازی هایی که به اصطلاح پولی هستند ، تبلیغات و تشویق مدام به خرید بسته وجود ندارد و بازیباز آسوده به بازی خود ادامه می دهد . جدا از این مسایل ، گرافیک و طراحی بازی را نباید نادیده گرفت و جز نقاط مثبت بازی حساب می شود . اگر به دنبال بازی استراتژیک خوب برای موبایل هستید ، این بازی توصیه نمی شود . اگر به دنبال یک بازی کارتی مناسب هستید ، این بازی به هیچ وجه توصیه نمی شود . در مجموع یک بار تجربه بازی ضرری ندارد باعث می شود نکات منفی که نام برده ام را بهتر درک کنید اما به عنوان یک بازی همیشگی ، ارزش تکرار بالایی نداشته و پیش بینی می کنم به زودی از روی گوشی شما حذف شود .

سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا
سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا
سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا
سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا
سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • UNESISM گفت:

    یادی کنیم از بازی The Godfather 2006 ساخته استودیوVisceral Games که از محصولات خوش ساخت برگردان بازی از روی فیلم بود که متای قابل توجهی ما بین ۷۲ تا ۷۷ رو برروی ۳ پلتفورم کسب کرد و الحق که دوبله زیبای دارینوس حق مطلب رو درمورد بازی ادا کرد و در دوران کودکی ما توانستیم طعم شیرین این بازی مثبت ۱۸ رو با سانسورهای نفس کش و قابل قبولش بچشیم . هرچند که نسخه دوم پتانسیل زیادی واسه داشتن یک ادامه خوب داشت اما بخش داستانی نابود و رو به فناش یا بهتر بگم تهی از داستان جوری بود که جذابیت مراحل فرعی رو از مراحل اصلی واسه بازیباز بیشتر میکرد و من بعد از اتمام کامل اونها خط داستانی رو تموم کردم اما خوب هنوز هم که هنوزه امتحان نسخه اول این بازی بعد از این همه سال جذابیت داره مخصوصا افکت اتشش و حمله به پایگاه رقبا و ترورشون عقل از سر آدم می پرونه و حس و حال یک کورلئونه واقعی رو به ادم میده
    بقول تام :
    A lawyer with his briefcase can steal more than a hundred men with guns.

    • mansourrrr گفت:

      و همینطور یادی از شاهکار سینمایی که تک تک دیالگوای فیلم تبدیل به quotes های ماندگاری شدن
      “Never hate your enemies. It affects your judgment.”
      ”هیچ وقت از دشنمت متنفر نباش چون تو قضاوتت تاثیر میزاره”
      “Great men are not born great, they grow great . . .”

      و بازی مارلون برندو تو تاریخ تکرار نشده
      اون صدای خسته و پر تجربه :heart:

  • Kapros گفت:

    من فکر کردم اونو میگید که روی ps2 اومد واس همین نقدو نخوندم ولی بازم ممنون :yes:

  • Resident Evil گفت:

    خیلی ممنون آقای توکلی از نقد
    کلا بجز سری AsphaltوModern Combat رابطه خوبی با موبایل ندارم و بازی نمیکنم با موبایل
    اسپم:Sherloc Holmes,Mad Max و از همه مهمتر Just Cause3 کرک شدن توسط گروه CPY :inlove:

  • PC GAMING گفت:

    هر دو نسخه رو تجربه کردم.اولی رو که فقط یک کم رفتم.ولی دومی رو سه چهار روز بازی کردم.در کل سبکش مورد علاقم نبود.البته فیلم هاش هم نگاه نکردم.

  • متای نی اوه افزایش پیدا کرد به ۸۸

  • متای نی اوه افزایش پیدا کرد ۸۸ :laugh:

  • dexter123 گفت:

    این مدل بازی ها فقط از اسم بازی یا فیلم اصلی سو استفاده میکنند . امیدوارم همون نسخه ۱ اش رو برای موبایل ها پورت کنن (که با توجه به این که یک نسخه پرتابل برروی psp داشت سخت نیست با سخت افزار های قوی امروزی موبایل ها که سن اندریاس و بولی رو بدون تغییری در سبک بازی به راحتی اجرا می کنند هماهنگ کنن )

سلام مجدد ، دون کورلئونه | نقد و بررسی بازی The Godfather - گیمفا