از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا
از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا
از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا
از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا

از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا

شرکت فنلاندی سوپرسل (Supercell) در سال ۲۰۱۲ با رونمایی از بازی Clash of Clans) COC) سبک جدیدی از بازی را وارد دنیای موبایل ها کرد . بازی آنلاین و استراتژیک سوپرسل ابتدا تنها برای سیستم عامل آی او اس (IOS) عرضه شد و پس موفقیت بالای این بازی یک سال بعد ، بازی را برای کاربران اندروید (Android) هم منتشر کرد . پس عرضه بازی های دیگری همچون Hay Day  و Boom Beach به ترتیب در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ ، سوپرسل تقریبا بازار سبک استراتژیک و بازی های آنلاین موبایل را به دست گرفت . محبوبیت این سه بازی به قدری زیاد بود که رکورد های زیادی از دانلود گرفته تا درآمد از طریق پرداخت درون برنامه ای (خرید سکه های بازی ، الماس و …) را جا به کرد . بازی اولیه یعنی Clash of Clans کاربران آنلاین زیادی را در سراسر جهان به خود جذب کرد و تبلیغ بسیار خوبی برای بازی های آینده این شرکت بود . سایر بازی های این شرکت به اندازه بازی COC کاربر نداشت و همیشه در یک سطح پایین تر از COC دیده می شدند . پس از سه سال از انتشار آخرین بازی سوپرسل در سال ۲۰۱۶ شاهد عنوانی جدید از این شرکت بودیم . همانند فیلم ها و سریال ها که یک اسپین آف (Spin-Off) (اثر اقتباس شده از یک عنوان شاخص) از خود منتشر می کنند ، سوپرسل هم به نوعی یک بازی فرعی برای COC منتشر کرد . به کار گیری بهترین حالت یک بازی کارتی در قالب شخصیت های دوست داشتنی COC و هیجان بالا باعث شد خیلی زود بازی جدید کلش رویال (Clash Royale) کاربران فعال COC و سایر بازیبازان موبایلی را جذب خود کند . بعد از انتشار بازی ، از طرف کاربران فروشگاه های موبایل (Google Play و App Store) و هم از طرف منتقدان ، مورد تحسین قرار گرفت و زمانی نگذشت که درآمد زایی آن از خود بازی COC بیشتر شد . Clash Royale) CR) در گوگل پلی و اپ استور به ترتیب امتیاز ۴٫۵ و ۴٫۳ از ۵ و در سایت متاکریتیک (Metacritic) هم نمره ۸۶ از ۱۰۰ را دارد . با ما در نقد و بررسی این عنوان همراه باشید .

از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا

معرفی عناصر بازی | مجموعه کامل

بازی کلش رویال یک بازی کارتی می باشد و باید با بدست آوردن کارت های جدید و تقویت کارت های قدیمی ، ترکیبی برای حمله خود آماده کنید سپس وارد میدان نبرد شوید . از کارت های بازی ، معرفی را شروع می کنیم . کارت های بازی در چهار سطح مختلف قرار دارند . کارت های معمولی (Common) ، کمیاب (Rare) ، حماسی (Epic) و افسانه ای (Legendary) . شما پس از پیروزی در نبرد ها ، صندوق هایی را بدست می آورید و  هر صندوق حاوی مقداری سکه و یا حتی الماس و تعدادی کارت می باشد . با کارت های خود می توانید ترکیب های حمله جدیدی بسازید و آن ها را ذخیره کنید . امکان ذخیره سازی ۳ نوع ترکیب حمله در بازی وجود دارد . در هر ترکیب ساخته شده می توانید ۸ کارت را قرار دهید . خوشبختانه محدودیتی در قرار دادن نوع کارت وجود ندارد و می توانید از هر نوع کارتی که می توانید در ترکیب استفاده کنید . (برای مثال در بعضی بازی های کارتی نمی توانید بیش از یک یا دو کارت مثلا افسانه ای در یک ترکیب استفاده کنید ، اما در کلش رویال می توانید هر ۸ کارت را افسانه ای بچینید.

بعد از کارت ها به سراخ صندوق های بازی میرسیم . صندوق های بازی در ابتدا ۷ نوع بودند اما در بروزرسانی های بعدی دو صندوق جدید به بازی اضافه شدند . صندوق های رایگان (Free Chest) ، صندوق تاج (Crown Chest) ، صندوق نقره ای (Silver Chest) ، صندوق طلایی (Golden Chest) ، صندوق غول (Giant Chest) ، صندوق جادویی (Magical Chest) ، صندوق فوق العاده جادویی (Super Magical Chest) و در نهایت دو صندوق جدید ، صندوق حماسی (Epic Chest) و صندوق افسانه ای (Legendary Chest) . تمامی صندوق های بازی ویژگی های خاص خود را دارند و می توانید مقدار دقیق کارت ها و مقدار تقریبی سکه و نوع کارت ها را در قسمت توضیحات در هر زمین بازی (Arena) مشاهده کنید .

از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا

در بازی کلش رویال علاوه بر کمپ تمرینی اولیه ، ۱۰ زمین بازی وجود دارد که هر کدام بر اساس میزان کاپ های شما در بازی تقسیم بندی شده اند . در هر زمین بازی کارت های جدیدی به بازی شما اضافه می شوند و با پشت سر گذاشتن میدان ها می توانید مقدار سکه های دریافتی خود را از صندوق ها بیشتر کرده و کارت های بیشتری را در Clan خود درخواست (Request) دهید .

در منوی اصلی بازی از سمت چپ به راست به ترتیب بخش های فروشگاه ، کارت ها ، مبارزه ، اجتماعی و تورنمنت مشاهده می کنید . همان طور که مشخص است در فروشگاه می توانید کارت های بیشتری را با سکه خریداری کنید و یا صندوق های ویژه بازی که احتمال دستیابی به آن ها کمتر است را با الماس خریداری کنید . در قسمت آخر هم می توانید الماس های بازی را با پرداخت درون برنامه ای خریداری کرده و یا آن ها را با سکه های بازی معاوضه کنید . در بخش کارت ها هم می توانید ترکیب های دلخواه خود را ذخیره کرده و به نبرد تمرینی بروید و همچنین تمامی کارت های خود را مشاهده کنید .

قسمت اجتماعی و یا قبیله (Clan) سابق می توانید وارد قبایل دلخواه خود شوید و یا یک قبیله جدید یا همان Clan برای خود بسازید . در این بخش همچنین می توانید با سایر اعضا Clan به صورت دوستانه نبرد های تمرینی داشته باشید . از ویژگی های جالب نبرد دوستانه (Friendly Battle) می توان به پخش زنده بازی برای سایر اعضا Clan اشاره کرد .

در بخش تورنمنت هم می توانید در تورنمنت های معمولی و یا چالش های بازی ، رقابت کنید . مهم ترین قسمت این بخش ، بخش جدید Challenge  می باشد که به صورت معمولی دو حالت عادی برای بازی دارد و در صورت ارایه بروزرسانی هایی چالش های جدیدی به بازی اضافه می شود . در بخش چالش ها ، شما باید ۱۲ برد پیاپی را بدست آورید و در این بین اگر ۳ بار شکست خوردید از چالش خارج می شوید . طبیعی است که اگر پیروزی های بیشتری قرار دهید ، سکه و کارت های بیشتری را هم کسب خواهید کرد .

بازی بخش های ریز و درشت دیگری را هم دارد که در صفحه اصلی یا همان Battle به جشم می خورد . مشاهده برترین بازیکنان و قبیله های جهان ، مشاهده بازپخش نبرد های برگذیده و …

از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا

گیم پلی و سبک بازی | هیجان انگیز ترین حالت یک بازی کارتی

برای شروع و وارد شدن به نبرد به یک ترکیب نیاز دارید . از قسمت Battle Deck می توانید ۸ کارت به دلخواه درون ترکیب گذاشته تا بتوانید از آن ها در بازی استفاده کنید . پس از انتخاب ترکیب ، در صفحه اصلی با زدن بروی Battle می توانید وارد رقابت با حریف خود شوید . پس وارد شدن به میدان نبرد ، کارت های شما به صورت تصادفی در دسته های چهارتایی در زیر صفحه مشخص هستند و باید با توجه به نیاز و اکسیر (Elixir) موجود ، کارت ها را وارد صحنه بازی کنید . زمان بازی ۳ دقیقه می باشد و وظیفه شما در این ۳ دقیقه تخریب برج ها (Tower) حریف می باشد . با توجه به سطح و لِول شما ، برج ها مقدار پایداری متفاوتی دارند . اگر در پایان ۳ دقیقه نتوانید حریف را شکست دهید و یا با حریف خود در خراب کردن برج ها برابر باشید ، ۱ دقیقه دیگر به عنوان وقت اضافه به شما داده می شود که البته باز هم امکان تساوی وجود دارد . با خراب کردن هر یک از برج ها یک تاج (Crown) بدست می آورید که با کسب ۱۰ تاج می توانید روزی یکبار صندوق تاج (Crown Chest) را باز کنید . کارت های جدید در هر میدان ، ویژگی های منحصر به فرد هر یک از کارت ها و کمیاب بودن کارت های ویژه ، هیجان بازی را بالا می برد و همه بازیکنان را برای کسب مقام های بهتر و نیرو های قوی تر تحریک می کند . به طور کلی نبرد های بازی بسیار جذاب هستند و از هیجان بالایی نیز بهره مند می باشند و تجربه بسیار خوب و لذت بخشی را برای شما به ارمغان می آورد . کلید موفقیت در نبرد های کلش رویال انتخاب یک ترکیب مناسب و کاربردی است تا بتواند در برابر هر نوع سربازی مقاومت کند .

از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا

گرافیک و موسیقی

بیشتر شخصیت های کلش رویال ، شخصیت های بازی COC می باشند که در این عنوان نمای دیگری از آن ها را خواهیم دید . طراحی شخصیت های COC بسیار ساده و بدون جزییات بود اما در کلش رویال تمامی شخصیت ها دوباره طراحی شده اند و این بار هر یک چهره ای نو به خود گرفته اند . طراحی شخصیت ها بسیار عالی و درجه یک می باشد و هر یک در چهره اصلی و هم نمای روی کارت ، با جزییات بالا طراحی شده اند . زمین های بازی هم طراحی قابل قبولی دارند و مشکل خاصی در طراحی آن ها دیده نمی شود . یکی از ویژگی های تصویری که امکان دارد به زودی به تمامی زمین های بازی اضافه شود ، بخش وقت های اضافه بارانی می باشد . در Arena 9 که به تازگی به بازی اضافه شده در هنگام وقت های اضافه بازی شاهد رعد و برق و باران شدید در بازی هستیم که جذابیت و هیجان آن یک دقیقه را دو چندان می کند . انتظار می رود در آینده با توجه به شرایط فیزیکی هر زمین ، بخش وقت های اضافه جذابی را مشاهده کنیم .

 موسیقی بازی هم همان موسیقی بازی COC می باشد . موسیقی متن بازی و افکت های صوتی هنگام ضربه شخصیت ها و یا هنگام باز کردن صندوق ها کمی بهتر از COC هستند اما به هر حال در دراز مدت این صدا کمی تکراری شده و می تواند شما را مجبور به قطع صدا بازی کند . خوشبختانه در تنظیمات بازی می توانید تنها موسیقی متن ، جلوه های صوتی و یا هر دو آن ها را قطع کنید .

از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا

جمع بندی

Clash Royale بدون شک یکی از جذاب ترین بازی های آنلاینی است که می توانید بر روی موبایل خود تجربه کنید .حالت عمودی صفحه نمایش هم کمک زیادی به راحتی شما و بازی با یک دست می کند . کلش رویال یک بازی رایگان است اما سوپرسل سعی کرده با قرار دادن تایم های طولانی برای باز شدن صندوق ها ، ۴ جایگاه دریافت صندوق ، تخفیف ها و بسته های ویژه (شامل صندوق ویژه به همراه سکه و الماس) شما را ترغیب به خرید الماس از بازی کند . دقیقا همان روشی که برای بازی Clash of Clans در نظر گرفته بود . یک بازی رایگان موبایلی به روش هوشمندانه سوپرسل می تواند از بازی های پولی درآمد زا تر باشد . سوپرسل تقریبا هر ماه یکبار با ارایه بروزرسانی کارت های جدید را وارد بازی می کند . کارت های جدید هر دو هفته یک بار به بازی اضافه خواهند شد . در کنار کارت های جدید شاهد تعادل سازی هایی بین کارت ها هستیم و قدرت تخریب و آسیب پذیری کارت ها ممکن تغییر کند . تعادل سازی در میان کارت های جدید بسیار دیر انجام می شود و یا حتی چند ماه شاهد تعادل سازی نیستیم . به همین دلیل همواره شاهد کارت هایی هستیم که در بازه زمانی کوتاهی نقش برگ برنده بازیباز را ایفا می کند . در پایان می توان گفت که Clash Royale از برترین بازی های موبایل در سال ۲۰۱۶ می باشد و نه تنها برای یکسال بلکه همانند Clash of Clans می تواند سال ها در بین بازی های موبایل شما باشد .

از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا
از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا
از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا
از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا
از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا
از بربریت تا سلطنت | نقد و بررسی بازی Clash Royale - گیمفا