ماینکرفت به سبک جاپونی | نقد و بررسی Dragon Quest Builders | گیمفا
ماینکرفت به سبک جاپونی | نقد و بررسی Dragon Quest Builders | گیمفا
ماینکرفت به سبک جاپونی | نقد و بررسی Dragon Quest Builders | گیمفا
ماینکرفت به سبک جاپونی | نقد و بررسی Dragon Quest Builders | گیمفا

ماینکرفت به سبک سرزمین آفتاب تابان | نقد و بررسی Dragon Quest Builders

اشکان عالی خانی
۱۶:۰۰ ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
ماینکرفت به سبک جاپونی | نقد و بررسی Dragon Quest Builders | گیمفا

پیش از عرضه بازی Dragon Quest Builders مخالف این ایده بودم که این عنوان را دقیقا می‌توان یک ماینکرفت (Minecraft) نامید. فکر می‌کردم که اسکوئر اینکس فلسفه و طرز فکری متفاوت در مورد این عنوان دارد و نباید به سادگی آن را کپی یک بازی غربی دانست. اما پس از عرضه بازی و تجربه آن، به این نتیجه رسیدم که Dragon Quest Builders نه تنها بسیار شبیه به ماینکرفت است بلکه در بسیاری از موارد ساختارهای آن را می‌شکند و استاندارد‌های جدیدی معرفی می‌کند. Dragon Quest Builders یک بازی برای استفاده از محبوبیت ماینکرفت نیست؛ Dragon Quest Builders عنوانی فراتر از ماینکرفت است. با نقد و بررسی عنوان Dragon Quest Builders با وب‌سایت خبری، تحلیلی گیمفا همراه باشید.

تا بی‌کران بساز و خلق کن

Dragon Quest Builders بازی‌بازان را وارد سرزمین Alefgard می‌کند که از نظر جادویی، قدرت و قابلیت ساخت و ساز خود را از دست داده است. شما در نقش یک شخصیتی که حافظه خود را از دست داده قرار می‌گیرید و هدفتان این است که شکوه و پادشاهی این سرزمین فراموش شده را بازگردانید. همین جا صبر کنید؛ برای طرفداران سبک ماجرایی و داستان‌های ماجراجویی، این بهترین شرایط است و انگیزه اولیه را برای تجربه بازی به وجود می‌آورد. از این جا با بازی همراه شوید و ماجراجویی خود را آغاز کنید.

۲۷۲۴۷۳۸۴۸۸۶ ۰۲aa7c6f44 o

یک ماجراجویی لذت بخش و جالب در دنیای بزرگی که همه آن را خودتان می‌سازید.

بازی پس از یک معرفی و مقدمه ابتدایی با مکانیک‌ها، شما را به دنیای بزرگ خود پرتاب می‌کند. البته این پرتاب کردن به آن شکلی که فکر می‌کنید، نیست و خیلی هم روی پای خود نمی‌ایستید. بازی و راهنمایی‌های آن، چند ساعت اولیه بازی را در بر می‌گیرند و تنهایتان نمی‌گذارد. در چند مرحله اول بازی، کاملا با مکانیک‌ها و سبک و سیاق گیم‌پلی آشنا می‌شوید و این را می‌توان به حساب طراحی حساب شده و کار خوب سازندگان بازی گذاشت.

همان طور که می‌دانید، اساس بازی Dragon Quest Builders بر ساخت و ساز است. حال، از کجا باید ساختن و خلق کردن را آغاز کنیم؟ بازی‌بازان باید با جمع کردن تکه‌های ساخت و ساز، مانند درخت‌ها، سنگ‌ها، گیاهان و … شروع به ساخت و ساز کنند؛ دقیقا همان چیزی که در ماینکرفت شاهد بودیم. پس از جمع کردن مواد اولیه و ساخت و ساز، باید به ایستگاه‌های کار بروید. بدیهی است که در ابتدای بخش کمپین، فهرست چیزهای قابل ساخت کوتاه و اندک است و تنها شامل وسایلی ضروری مانند درب، تخت و پتک می‌شود. با پیشروی در بازی این فهرست بزرگ و بلند تر شده و وقتی به خود می‌آیید، مشاهده می‌کنید که دست به خلق چه چیزهایی زده‌اید.

ماموریت‌ها در بازی به وسیله افراد شهر به شما داده‌ می‌شوند، بنابراین برای دریافت آن‌ها مجبور به محبوب کردن شهر خود و رونق بخشیدن به فضای کلی آن هستید. اما خارج از شهر نیز افراد ماموریت دهنده وجود دارند و ماموریت‌های آن‌ها معمولا به ساخت اشیا برای پیدا کردن آیتم‌های خاصی خلاصه می‌شود. شاید بازی در ابتدا و با این روند ماموریت‌ها کمی خسته کننده و ابتدایی دنبال شود اما باید در نظر داشته باشید که ساختن شهری بی نقص، بزرگ و حساب شده، ملزم به کار و تلاش بسیاری است.

dragon quest builders 4

در ابتدای بازی حس می‌کنید که چه کار سخت و طاقت فرسایی برای ساختن و آباد کردن شهر خود در پیش دارید اما بازی با روندی آرام و حساب شده، مزد خوبی برای کار و تلاش به شما می‌دهد.

ساخت و ساز آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها!

دنیای بازی با وجود پهناور بودن، بسیار تکراری و یکنواخت است. از آن جایی که می‌توانید هر چیزی را در هر جایی بسازید، سازندگان راهی برای حل این مشکل نداشتند و این موضوع شاید در ابتدا نا امید کننده به نظر برسد، اما با پیشروی در بازی متوجه می‌شوید که این استایل دنیا کاملا با بازی جور در می‌آید

اما قطعا می‌پرسید که مواد اولیه بازی به صورت عمده در کجا یافت می‌شوند. سرزمین‌هایی در بازی وجود دارد که کاملا برای اکتشاف و جست و جو طراحی شد‌ه‌اند. این مناطق از دنیای اصلی بازی جدا هستند و با پای پیاده نمی‌توان به آن‌ها دست یافت. برای باز شدن این مناطق، بازی‌باز باید ماموریت‌های داستانی را با موفقیت انجام دهد و در بخش اصلی بازی پیشروی داشته باشد. به محض ورود به مناطق اکتشاف، حس خطر را کاملا حس می‌کنید و این بخش، بازی را کاملا از مردن و یکنواخت شدن دور می‌کند. حس ماجراجویی واقعی بازی در مناطق اکتشاف سر باز می‌کند. هر منطقه اکتشاف شکل و شمایل متفاوت و منحصر به فردی دارد و موجودات و هیولا‌های مختلفی در هر کدام زندگی می‌کنند؛ دشمنانی که برای شما یک خطر واقعی به حساب می‌آیند.

پیروی از خط داستانی به هیچ وجه اجباری نیست. شما یک دنیای پهناور در اختیار دارید و می‌توانید در هر جا که خواستید، دنیا، شهر و خانه خود را بسازید. اما به این توجه داشته باشید که با پیشروی در خط داستان بازی، ابزار و وسایلی برای خود آزاد می‌کنید، که سطح شهر و خانه شما بسیار بالا می‌برد. به عنوان مثال برای ساخت یک اتاق، شما به وسایل تزئینی و زیبا احتیاج دارید که این آیتم‌ها را با پیشروی کردن در داستان به دست خواهید آورد.

dragon quest builders 3

ساختن یک خانه در پای کوه، تزئین کردن و البته ایمن کردن آن در Dragon Quest Builders یکی از لذت بخش‌ترین کارهای دنیا است. آزادی عمل در بخش ساخت و ساز فوق‌العاده است.

خانه ساختن با عشق

با پیشروی در بازی، شرایط و امکاناتی در اختیار شما قرار می‌گیرند که بازی کردن برایتان راحت تر و روان تر می‌شود؛ به عنوان مثال کاربرد یکی از آیتم‌های جالب بازی، تبدیل بلوک‌های معمولی به بلوک‌های ویژه سنگی یا آجری است. این آیتم، ساخت و ساز را برای بازی‌باز بسیار راحت تر می‌کند و سرعت خلق کردن در بازی بسیار بیشتر می‌شود. قطعا پس از مدتی کار کردن با بلوک‌های خاکی اعصاب خرد کن، به دست آوردن این آیتم بازی‌باز را بسیار خوشحال می‌کند. علاوه بر این، در طول کمپین، قدرت‌ها و حملات ویژه‌ای را می‌آموزید که نه تنها در بخش اکشن و دفاع از خود کاربرد دارند، بلکه کارایی خود را در معدن کاری و ساخت و ساز به خوبی نشان می‌دهند؛ به عنوان مثال یک نیروی طوفان در بازی وجود دارد که با آن می‌توان تعداد زیادی بلوک را یک جا خرد کرد و زمان را به مقدار قابل توجهی حفظ کرد.

در ابتدای متن، صحبت از ماینکرفت و شباهت Dragon Quest Builders به این پدیده فوق‌العاده شد. یکی از دلایلی که باعث می‌شود Dragon Quest Builders را از ماینکرفت بهتر بدانم، دلیل و هدف بازی برای بازی کردن است. قطعا تا به حال رخ داده که در ماینکرفت پس از اتمام ساخت یک خانه (یا هر چیز دیگر) با خود بگویید که «حال چه کار کنم؟»؛ این اتفاق به هیچ وجه در Dragon Quest Builders رخ نمی‌دهد و بازی همیشه برایتان هدف و مسیری قرار می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود که چند ساعت متوالی پای بازی بنشینید و خسته نشوید.

سیستم کنترل بازی، اولین نقطه ضعف آن محسوب می‌شود. چند ساعتی طول می‌کشد تا با کنترل عجیب و نا متعارف بازی دست و پنجه نرم کرده و به آن عادت کنید. یکی از موارد برای کنترل بد این است که شما با فشردن کلید X علاوه بر این‌ که یک حرکت اجرا می‌کنید، منوی بازی را نیز باز شده می‌بینید. تا قلق این کلید در بازی را یاد بگیرید، هم اعصابتان به هم می‌ریزد و هم چند موقعیت خوب را از دست می‌دهید. این قضیه زمانی بد تر می‌شود که بدانید در بازی هیچ گزینه و تنظیمات تغییر کلید یا حتی گزینه تغییر کلی کلید‌ها وجود ندارد و مجبور هستید هر طور که هست با کنترل بازی کنار بیایید.

dragon quest builders 2

کنترل نا متعارف بازی ضربه قابل توجهی به آن زده است.

زیبا و دوست داشتنی

Dragon Quest Builders از نظر بصری در یک کلام، زیبا است. زمانی که در ساعات شب در حال جست و جو و کاوش برای یافتن مواد اولیه ساخت و ساز هستید، نور ماهی که شما را به غارهای مخفی راهنمایی می‌کند، فوق‌العاده است. در طول روز، آسمان همیشه تغییر شکل می‌دهد؛ همیشه حس می‌کنید که زمان در جریان است و شاید اگر ایمنی خانه خود را تا شب نسازید، مشکلاتی بر سر راه پیش آید. این زیبایی و شادابی در بازی به گونه‌ای است که همیشه مشتاق هستید ساعت‌ها زمان بگذارید، بازی کنید، مکان‌های ناشناخته را کشف کنید، ماموریت‌های تازه‌ای به دست آورید و با غولآخرهای مخفی کمیابی درگیر شوید. قطعا طرفداران بازی‌های ماجرایی از این موارد با آغوشی باز استقبال می‌کنند.

موسیقی‌های بازی نیز دست کمی از بحث بصری ندارند. تجربه‌ای که در گشت و گذار در دنیای بازی و کشف محیط‌های جدید به دست می‌آورید، قطعا بدون موسیقی فوق‌العاده و با حس و حال یک Dragon Quest کلاسیک، به اوج نمی‌رسید. آهنگ ساز بازی، آقای کوییچی سوگیاما (Koichi Sugiyama) قطعا یکی از بهترین کارهای خود را در Dragon Quest Builders به ثبت رسانده و کاری کرده است که بازی‌باز در هر محیط، حس و حال مشابه‌ به آن را داشته باشد. ماجراجویی خوش ساخت بازی قطعا بدون موسیقی‌های آن، لذت خاصی نداشت.

یکی از مشکلات فنی بازی زمانی خود را نشان داد که ۵-۶ ساعت در حال بازی کردن بودم. نکته‌ای که باید آن را در نظر گرفت این است که بازی هیچ گونه قابلیت ذخیره خودکار ندارد و به نوعی این کار را مسئولیت و وظیفه بازی‌باز می‌داند. حال، وقتی چند ساعت بازی کنید و یک کرش، شما را از بازی بیرون بیندازد، چه حسی پیدا خواهید کرد؟ قطعا حس خوبی نیست. من پس از گذراندن این اتفاق، در فاصله‌های زمانی کوتاهی بازی خود را ذخیره می‌کردم اما کرش‌های بازی مشکلی است که نمی‌توان به این راحتی‌ها از آن رد شد. فعلا به‌روزرسانی برای بازی منتشر نشده است و باید امیدوار باشیم که این مشکل در گذر زمان حل خواهد شد.

dragon quest builders 1

جلوه‌های بصری جذاب و دوست داشتنی در کنار موسیقی کلاسیک فوق‌العاده بازی، حس وصف نشدنی و بسیار خوبی به بازی‌باز می‌دهد. گذراندن چند ساعت زمان در یک دور بازی کردن بسیار عادی است.

همان گونه که در ابتدای متن اشاره کردم، Dragon Quest Builders ریشه‌ و بنای اصلی ماینکرفت را قرض گرفته و چند مرحله بالاتر از سطح ماینکرفت، ساختمان ساخته است. ترکیب خط داستانی با چندین و چند مکانیک ساخت و ساز و دنیای دوست داشتنی Dragon Quest، یک معجون موفقیت آمیز را به همراه آورده است. سازندگان مطمئن شده‌اند که ساخت و ساز و روند آن در بازی پیچیده نباشد و با آیتم‌ها و مواردی که در بازی داده می‌شود، این روند به مرور زمان ساده و ساده تر شود. نکته مهم در این گونه بازی‌ها (بازی‌های ساخت و سازی مانند ماینکرفت)، این است که روش و روند هر بازی‌باز با بازی‌باز دیگر تفاوت دارد. یک دنیای وسیع و تعداد بسیار زیادی آیتم و ابزار در اختیار است و حال، هر کس می‌تواند در هر جا از هر ابزار و وسیله‌ای برای ساخت شهر خود استفاده کند. ساعت‌ها و ساعت‌ها بازی کردن این بازی به من نشان داد که چقدر زیبا می‌شود یک ایده خوب را گرفت و آن را بهتر و بهتر کرد. علاقه‌مندان به بازی‌های ماجرایی و البته بازی ماینکرفت، Dragon Quest Builders را به هیچ وجه از دست ندهند.

dragon quest builders 453227716695557716

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ماینکرفت به سبک جاپونی | نقد و بررسی Dragon Quest Builders | گیمفا
ماینکرفت به سبک جاپونی | نقد و بررسی Dragon Quest Builders | گیمفا
ماینکرفت به سبک جاپونی | نقد و بررسی Dragon Quest Builders | گیمفا
ماینکرفت به سبک جاپونی | نقد و بررسی Dragon Quest Builders | گیمفا
ماینکرفت به سبک جاپونی | نقد و بررسی Dragon Quest Builders | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ماینکرفت به سبک جاپونی | نقد و بررسی Dragon Quest Builders | گیمفا
ماینکرفت به سبک جاپونی | نقد و بررسی Dragon Quest Builders | گیمفا