بررسی قویترین کارت گرافیک پاسکال Zotac GTX1080 AMP! Extreme - گیمفا
بررسی قویترین کارت گرافیک پاسکال Zotac GTX1080 AMP! Extreme - گیمفا
بررسی قویترین کارت گرافیک پاسکال Zotac GTX1080 AMP! Extreme - گیمفا
بررسی قویترین کارت گرافیک پاسکال Zotac GTX1080 AMP! Extreme - گیمفا

بررسی قویترین کارت گرافیک پاسکال Zotac GTX1080 AMP! Extreme

مه جبین زکریا
۱۷:۵۳ ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
بررسی قویترین کارت گرافیک پاسکال Zotac GTX1080 AMP! Extreme - گیمفا

کمپانی زوتک در روز ۲۰ سپتامبر سال ۲۰۰۶ میلادی در ماکائو تاسیس شد و هم اکنون ۴ دفتر بین المللی در کره جنوبی، امریکا و آلمان دارد. این شرکت در ابتدا به تولید کارت گرافیک پرداخت و اولین محصول خود را با نام GeForce 7300 GT روانه بازار کرد. زوتک اولین کمپانی تولید کننده کارت گرافیک در جهان به شمار می رود که محصولاتی اورکلاک شده در کارخانه را روانه بازار های جهانی کرد. نتیجه شهامت Zotac به کاربران و سایر برند های تولید کننده نشان داد که می توان با اندکی افزایش فرکانس به عملکرد بهتر دست پیدا کرد. زوتک تنها در زمینه کارت گرافیک اولین نبود و این شرکت در سال ۲۰۰۹ موفق به تولید و عرضه اولین مینی پی سی جهان گردید. مینی کامپیوتر MAG ND01 مجهز به ریز پردازنده Intel Atom 320/330، دو گیگابایت حافظه رم DDR3 و ۱۶۰ گیگابایت هارد دیسک بود. کمپانی زوتک در سال ۲۰۱۲ به ارائه مدت گارانتی بیشتر نسبت به سایر برند ها پرداخت تا کیفیت محصولات و خدمات خود را به رخ رقبا بکشد. در سال ۲۰۱۶ نیز اولین مینی پی سی توسعه یافته برای واقعیت مجازی را با بهره گیری از پردازنده Core i5 و کارت گرافیک GTX 980 روانه بازار کرد. هم اکنون تمامی محصولات برند Zotac شامل مادربورد، کارت گرافیک، مینی پی سی و SSD در شهر Donggun چین تولید می شوند و توسط آواژنگ در بازار ایران به فروش می رسد.

gx102zt 141751 800x800

معماری ۱۶ نانومتر پاسکال با حواشی فراوانی توسط انویدیا معرفی شد و پیشی گرفتن کمپانی رقیب در فناوری ساخت برای اولین بار سبب نگرانی دوست داران کارت های گرافیک انویدیا گردید. کمپانی AMD با به کارگیری فناوری ساخت ۱۴ نانومتری توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد و مشخصات اعلام شده توسط AMD برای محصولات جدید این شرکت به افزایش میزان کنجکاوی کمک نمود. انویدیا پیش از این در دو نسل از کارت های گرافیکی خود از فناوری ساخت ۲۸ نانومتری استفاده کرد که شامل معماری Kepler در سال ۲۰۱۲ و معماری Maxwell در سال ۲۰۱۴ می شود. انویدیا با بهینه سازی های صورت گرفته روی معماری جدید خود با نام Pascal موفق به شکستن رکورد های پیشین خود در زمینه عملکرد نسبت به توان مصرفی گردید. کارت گرافیک GTX 1080 به عنوان یکی از قدرتمندترین و اولین نمونه تولید شده از خانواده پاسکال به پردازنده گرافیکی GP104 و تعداد ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ترانزیستور مجهز است. تعداد ۲۵۶۰ هسته پردازشی CUDA و ۶۴ واحد بافت گذاری از سایر مشخصات چیپ گرافیکی GP104 به شمار می روند. در بخش حافظه با به کارگیری نسل جدید چیپ ست های GDDR5X که ظرفیت مجموع ۸ گیگابایت را نشان می دهند، حجم حافظه بسیار مناسبی برای گیمرها و کاربران حرفه ای فراهم آورده است. با وجود رابط حافظه ۲۵۶ بیتی، پهنای باند قابل قبول ۳۲۰ گیگابایت در ثانیه توسط همین رابط در اختیار کاربران قرار می گیرد و مشکلی از این لحاظ مشاهده نمی شود. هر چند استفاده از رابط حافظه ۳۸۴ یا ۲۵۶ بیتی برای رقابت نزدیک تر با حافظه های HBM در کارت گرافیک GTX 1080 بسیار محتمل بود، اما در نهایت انویدیا از رابط ۲۵۶ بیتی بهره گرفته است. فناوری SLI و بهره گیری از دو تا چهار کارت گرافیک روی یک سیستم، سالهاست که توسط انویدیا ارائه می شود و اکنون با معرفی کارت های سری پاسکال، می توانید از فناوری جدید SLI HB استفاده کنید. فناوری SLI HB از یک پل جدید برای ارتباط میان کارت های گرافیک انویدیا بهره می برد و در سطح ایده آل باید روی دو کارت گرافیک حساب کنید تا بیشترین کارایی و سطح عملکرد را دریافت کنید. انویدیا در خصوص نصب دو کارت گرافیک در صورت بهره گیری از SLI HB اعلام نموده که برای دریافت نرخ فریم ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز را با کیفیت ۴K و ۵K یا رزولوشن های دیگر با فعال سازی فناوری HDR و دریافت بالاترین کارایی باید از دو کارت گرافیک استفاده کنید.

download

هر چند نسل گذشته فناوری SLI همچنان در کارت های گرافیک سری ۱۰۰۰ انویدیا پشتیبانی می شود، اما عملکرد ارائه شده با به کارگیری سه یا چهار عدد کارت گرافیک با فناوری نسل گذشته برای پردازش تصاویر ۴K یا ۵K چندان مناسب نیست. در صورت نصب سه یا چهار کارت گرافیک با استفاده از پل SLI نسل گذشته به نرم افزار اختصاصی انویدیا و همچنین بهینه سازی بازی و نرم افزار مورد نیاز توسط تیم توسعه دهنده آن نیاز دارید تا عملکرد مناسب را دریافت کنید. پشتیبانی از DX12 توسط کارت های گرافیک مجهز به چیپ های سری ۱۰۰۰ انویدیا صورت می گیرد و همچنین از چند صفحه نمایش (MDA) پشتیبانی می شود، اما وظیفه بهینه سازی و توسعه بازی و نرم افزار ها از عهده انویدیا خارج است و شرکت های توسعه دهنده اپلیکیشن به بهینه سازی و توسعه بر پایه فناوری MDA می پردازند. نسل جدید پورت ها در کارت های گرافیک سری ۱۰۰۰ انویدیا شامل نسل دوم پورت HDMI و نسخه ۱.۴ خروجی DisplayPort می شود که هر کدام ویژگی های منحصر بفردی دارند که مهم ترین ویژگی مشترک آنها قابلیت پشتیبانی از رزولوشن های ۴K و ۵K است.

zte axon 7 2

همانند سایر محصولات سطح بالای زوتک، کیفیت و سبک طراحی جعبه در کارت گرافیک GTX 1080 AMP! Extreme جذاب و چشم گیر است. به کارگیری رنگ زرد که نماد کمپانی زوتک به شمار می رود، بر جذابیت جعبه افزوده و به شدت خودنمایی می کند. درج عبارت AMP! Extreme روی جعبه به کاربران هشدار می دهد که با بالاترین سطح عملکرد و کارایی بر پایه چیپ گرافیکی GP104 انویدیا روبرو هستند و در کنار این عبارت نیز با به کارگیری VR Ready به پشتیبانی از فناوری واقعیت مجازی اشاره شده است.

img 2656

فناوری واقعیت مجازی که در حال حاضر به شدت مورد توجه گیمرها قرار گرفته، در کارت های گرافیک سری ۱۰۰۰ انویدیا بهینه سازی شده تا عملکرد و کیفیت بالاتری را ارائه نمایند. نشان اختصاصی فناوری های متعدد و انحصاری زوتک که در کارت گرافیک GTX 1080 AMP! Extreme مورد استفاده قرار گرفتند در بخش های مختلفی از جعبه درج شدند. درون جعبه کارت گرافیک، دو عدد مبدل ۶ به ۸ پین پاور، دیسک درایور و دفترچه راهنما قرار دارد. با وجود پشتیبانی از فناوری جدید SLI HB اما زوتک پل مورد نیاز برای این منظور را درون بسته بندی قرار نداده است. هر چند ممکن است بسیاری از کاربران حرفه ای به این پل جدید نیازی نداشته باشند، اما در هر حال قرار دادن امکانات مورد نیاز برای راه انداری فناوری SLI HB در جعبه یک کارت حرفه ای چندان دور از ذهن و انتظار نیست. کارت های گرافیک Zotac هم اکنون با گارانتی ۳ ساله آواژنگ در ایران عرضه می شود.

img 2657

به کارگیری رنگ مشکی روی خنک کننده و همچنین حضور روکش فیبر کربن در برخی نقاط خنک کننده بر جذابیت کارت گرافیک افزوده است. تناسب بسیار عالی در به کارگیری رنگ مشکی و فیبر کربن، شما را به آسانی تحت تاثیر قرار می دهد. از سوی دیگر LED های نوری RGB با قابلیت کنترل توسط نرم افزار اختصاصی زوتک روی خنک کننده مشاهده می شود تا حس شخصی سازی بیشتری به کاربران القا شود. قرار گیری سه عدد فن روی خنک کننده به جذابیت AMP! Extreme می افزاید. بهره گیری از ترکیب رنگ تیره روی بدنه و خنک کننده به منظور جلب توجه بیشتر برای سیستم نورپردازی اختصاصی ZOTAC است که با نام Spectra شناخته می شود. اسلات های کارت گرافیک شامل یک عدد پورت HDMI 2.0b، یک عدد خروجی DVI Dual-Link و سه عدد DisplayPort 1.4 می شود تا از این حیث با یک مجموعه کامل روبرو شوید. کارت گرافیک جدید زوتک با توجه به فناوری های به کار رفته و همچنین وجود پورت های متعد قادر به پشتیبانی از حداکثر ۴ صفحه نمایش خواهد بود.

img 2664

زوتک به عنوان اولین تولید کننده کارت گرافیک اورکلاک شده توسط کارخانه، در یکی از قدرتمندترین محصولات جدید خود نیز به افزایش فرکانس هسته و حافظه گرافیکی پرداخته تا عملکرد بالاتری نسبت به رقبا ارائه دهد. فرکانس هسته گرافیکی GP104 در حالت پایه به ۱۷۷۱ مگاهرتز افزایش یافته وس در حالت GPU BOOST، فرکانس ۱۹۱۱ مگاهرتز را ارائه می دهد. هشت گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5X به کار رفته در کارت گرافیک قدرتمند زوتک با فرکانس موثر ۱۰.۸ گیگاهرتز به فعالیت می پردازند تا از نظر حجم و فرکانس حافظه در تمامی کاربرد های حرفه ای مانند گیمینگ پاسخگوی نیازهای کاربران باشد. اتصال کارت گرافیک به مادربورد توسط اسلات نسل سوم PCI صورت می گیرد و برای تامین توان مورد نیاز آن باید از دو کانکتور ۸ پین پاور استفاده کنید.

img 2661

بنا بر اعلام زوتک، توان مصرفی کارت گرافیک GTX 1080 AMP! Extreme در حدود ۲۷۰ وات است و برای راه اندازی آن روی سیستم گیمینگ به حداقل یک منبع تغذیه با توان واقعی ۵۰۰ وات نیاز دارید. با استفاده از نرم افزار اختصاصی FireStorm زوتک قادر به اعمال تغییرات روی فرکانس، توزیع توان و کارکرد سیستم خنک کننده خواهید بود. محیط گرافیکی و کاربر پسندانه به اعمال تغییرات در سریع ترین زمان ممکن منجر می شود. نکته قابل توجه در نرم افزار FireStorm قابلیت پشتیبانی از ۴ کارت گرافیک و شخصی سازی روی تمامی کارت های متصل به مادربورد است که برای کاربران حرفه ای و اورکلاکرها بسیار کاربردی می باشد.

img 2658

زوتک یکی از شرکت های نوآور در زمینه ارائه سیستم های خنک کننده مخصوص کارت گرافیک در سطح جهان به شمار می رود و هم اکنون خنک کننده IceStorm مجهز به سه عدد فن و سیستم نورپردازی Spectra به عنوان جدید دستاورد این کمپانی شناخته می شود. سه عدد فن ۹۰ میلی متری به کار رفته در خنک کننده کارت گرافیک GTX 1080 AMP! Extreme به خوبی حس یک کارت حرفه ای و قدرتمند را به کاربران منتقل می سازد. طراحی پره های خنک کننده به صورت اختصاصی توسط زوتک صورت گرفته و این شرکت نام EKO Fan را برای آنها انتخاب نموده است. افزایش ۳۰ درصدی شدت جریان هوای تولیدی توسط فن ها و پوشش فضای مرده در خنک کننده از مهم ترین دستاورد های زوتک در فناوری EKO Fan به شمار می رود.

img 2675

قابلیت فعالیت کارت جدید زوتک بدون نیاز به چرخش فن ها که با نام FREEZE معرفی می شود، چرخش خنک کننده را در شرایط از پیش تعیین شده شامل محدوده دما متوقف می سازد تا در صورتی که میزان لود پردازنده و حافظه گرافیکی در سطح پایین و حرارت تولید شده کمتر از حد تعیین شده باشد، نویز ۰ را تجربه کنید.

img 2687

در کنار فن های قدرتمند به کار رفته در کارت گرافیک جدید زوتک، شش لوله انتقال حرارت قدرتمند و همچنین هیت سینک آلومینیومی به کنترل حرارت پردازنده GP104، مدار تغذیه و چیپ ست های حافظه GDDR5X کمک می کنند. نورپردازی زوتک در کارت گرافیک GTX 1080 AMP! Extreme روی خنک کننده و سینی پشت پیاده سازی شده و توسط نرم افزار اختصاصی FireStorm قابل کنترل و تغییر می باشد. به کارگیری طیف رنگ های جذاب به زیبایی کارت گرافیک کمک می کند و قابلیت شخصی سازی رنگ بندی آن نیز ویژگی متمایزی به شمار می رود تا حس شخصی سازی بیشتری به کاربران القا شود. سیستم خنک کننده Spectra چهار حالت Static، Breathing، Strobe و Cycle را برای سیستم نورپردازی ارائه می دهد تا کاربران حرفه ای تنوع بیشتری را تجربه کنند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی قویترین کارت گرافیک پاسکال Zotac GTX1080 AMP! Extreme - گیمفا
بررسی قویترین کارت گرافیک پاسکال Zotac GTX1080 AMP! Extreme - گیمفا
بررسی قویترین کارت گرافیک پاسکال Zotac GTX1080 AMP! Extreme - گیمفا
بررسی قویترین کارت گرافیک پاسکال Zotac GTX1080 AMP! Extreme - گیمفا
بررسی قویترین کارت گرافیک پاسکال Zotac GTX1080 AMP! Extreme - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی قویترین کارت گرافیک پاسکال Zotac GTX1080 AMP! Extreme - گیمفا