بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17 - گیمفا
بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17 - گیمفا
بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17 - گیمفا
بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17 - گیمفا

بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17

امیرمهدی نامجو
۰۸:۰۰ ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17 - گیمفا

نام سری بازی‌های NBA 2K سال‌هاست که به عنوان جلودار بازی‌های شبیه‌ساز ورزش بسکتبال مطرح بوده است. در طی این مدت در بعضی از سال‌ها، عناوین شبیه‌ساز دیگری نیز عرضه شده‌اند ولی هیچ یک نتوانسته‌اند مانع این سری بشوند و NBA 2K همواره به عنوان بهترین بازی شبیه‌ساز بسکتبال محسوب می‌شده است. در ادامه به بررسی جدیدترین نسخه این سری یعنی NBA 2K17 می‌پردازیم تا ببینیم که آیا توانسته همانند همیشه کیفیت بالای خود را حفظ کند یا نه؟

—————————————-

قبل از شروع هر چیز جواب سؤال بالا را می‌دهم؛ بله. این بازی همانند نسخ قبلی سری NBA 2K از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌توان آن را بهترین بازی شبیه‌ساز بسکتبال تاکنون به حساب آورد. حال که این نکته را گفتیم به ادامه بررسی بازی می‌پردازیم.

اول از همه یکی از مهم‌ترین موارد دربازی‌های ورزشی، حالات مختلفی است که می‌توان بازی را انجام داد. در این زمینه بدون شک NBA 2K17 را می‌توان بهترین بازی ورزشی در میان تمامی آن‌ها حتی در مقایسه با FIFA و PES دانست. حالات بسیار گوناگون و مختلفی در بازی قرار گرفته‌اند که هر کدام روند خود را دارند و کاملاً نظر بازیباز را از نظر تنوع و کیفیت جلب خواهند کرد. به طور کلی، مودهای بازی در سه حالت MyCareer، MyGM/MyLeague و MyTeam دسته بندی می‌شوند که در ادامه به بررسی تک‌تک آن‌ها می‌پردازیم.

اولین حالتی که می‌خواهیم آن را بررسی کنیم، MyCareer است. در این بخش همان طور که از نامش پیداست شما باید کنترل یک بازیکن را در طول دوران بازی او بر عهده بگیرید. در خیلی از بازی‌های سبک ورزشی به این بخش توجه خیلی زیادی نمی‌شود و تمرکز زیادی روی سایر قسمت‌های بازی می‌شود و از این رو کیفیت این حالت نسبت به سایر بخش‌های پایین می‌آید ولی در NBA 2K17 اصلاً این طور نیست. بخش MyCareer یکی از جذاب‌ترین و بهترین بخش‌های این بازی است و هیچ گونه کاستی نسبت به سایر بخش‌های بازی ندارد.

در ابتدای این بخش باید پست و موقعیت بازیکن خود در زمین را تعیین کرده و سپس مواردی نظیر قد و طول دست‌ها و… را مشخص کنید. هر کدام از این موارد تأثیر به خصوصی در نحوه کارکرد بازیکن دارند و خوشبختانه نیازی به آزمون و خطا برای فهمیدن تغییراتی که با این موارد ایجاد می‌شود ندارید و خود بازی مشخص می‌کند که تغییر طول دست‌ها و… کدام یک از قدرت‌های شخصیت را تقویت و کدام یک را ضعیف می‌کند. بعد از آن باید از میان یکی از ۱۰ تیم کالج (دانشگاهی) که لایسنس آن‌ها برای استفاده از بازی توسط سازنده گرفته شده، یکی را انتخاب کرده و بازی را از دوران کالج شروع کنید. در طول دوران کالج، شما ۴ تا ۵ بازی انجام خواهید داد و بسته به عملکردتان در این بازی‌ها، توانایی شخصیتتان برای تیم‌های بزرگ NBA مشخص خواهد شد. در این میان با میان‌پرده‌های بسیاری رو به رو خواهید شد که داستان بازی را برای شما تعریف می‌کنند و متوجه می‌شوید شما در نقش بازیکنی هستید که مادرش هم یک بازیکن حرفه‌ای بسکتبال است و با توجه به استعداد بالایی که در بسکتبال دارد، بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است و لقب President of Basketball که در بازی به اختصار Pres گفته می‌شود را به دست آورده است. بعد از انجام بازی‌های کالج، شما وارد مراسم درفت (NBA Draft، مراسمی که در آن تیم‌های NBA در دو راند، ۶۰ بازیکن را از تیم‌های دانشگاهی به خدمت می‌گیرند) خواهید شد و در آن بسته به بازی خود دربازی‌های کالج، توسط یکی از تیم‌ها درفت خواهید شد و رسماً وارد دنیای NBA می‌شوید. از این جا به بعد داستان بازی رسماً شروع می‌شود و باید وارد دنیای بازیکنان حرفه‌ای NBA بشوید.

در این بخش بازی شما با انبوهی از ویژگی‌های جدید داستانی رو به رو خواهید شد که خوشبختانه هیچ کدام پرداخت داستانی بدی ندارند و باعث نمی‌شوند که داستان بازی برایتان بی‌معنا جلوه کند. اولین موردی که در این میان جلب نظر می‌کند، حضور بازیگر فیلم Creed، یعنی Michael B. Jordan در بازی است. او در نقش بازیکنی به نام Justice Young ایفای نقش می‌کند که همراه بازیکن شما وارد NBA می‌شود. او نیز که مانند بازیکن شما تازه کار است، با شما دوست می‌شود و به تدریج تبدیل به یک یار مطمئن و قابل اطمینان در زمین بازی می‌شود.

nba 2k17

Michael B. Jordan در نقش Justice Young

در همین زمینه یکی از نوآوری‌های سازندگان در گیم پلی نیز وارد بازی می‌شود. این دو نفر نام گروه خود را Orange Juice می‌گذارند و در طول بازی اگر پاس‌های منجر به گل زیادی بین این دو نفر رد و بدل شود، حالت Orange Juice فعال می‌شود و در این حالت، امکان تعویض کنترل بین هر یک از این دو نفر به شما داده می‌شود و به علاوه با فشردن کلیدهایی، می‌توانید دستوراتی مبنی بر نفوذ یا پاس به بازیکن دیگر نیز صادر کنید. این موضوع شاید در ابتدا زیاد کاربردی به نظر نرسد ولی اگر قلق آن دستتان بیاید و بتوانید با آن به خوبی کارکنید، می‌تواند آمار امتیازها و پاس‌های منجر به گل شخصیت خود را از این طریق به شدت بالا ببرید.

نکات داستانی مهم دیگری نیز در طول بخش MyCareer وجود دارند. مثلاً در طول بازی پیام‌های مختلفی از طرف بازیکنان مختلف NBA، مربیان و حتی خویشاوندان Pres برای او ارسال می‌شود که او می‌تواند به آن‌ها جواب بدهد. مثلاً ممکن است یکی از بازیکنان NBA نظر شما را در مورد برگزاری بازی گلف در تاریخ مشخصی بپرسد و در صورتی که در آن رویداد شرکت کنید، طرفداران شما بیش‌تر شده و گاهی اوقات نیز وسایلی نظیر کفش اختصاصی آن شخصیت را هدیه می‌گیرد.

قرار دادن بستن با شرکت‌های بزرگ نیز بخشی از بازی است. در طول بازی امکان انتخاب یکی از چهار مارک آدیداس، نایکی، جوردن و آندر آرمور برای کفش شخصیت وجود دارد و بعد از امضای قرارداد با آن‌ها، می‌توانید به کفش‌های مختلف آن‌ها به صورت رایگان دسترسی داشته و همین طور با پیشرفت و شرکت در رویدادهای مربوط به این کمپانی‌ها در روزهایی که شخصیتتان بازی ندارد، امکان ساخت کفش اختصاصی برای شخصیتتان نیز فراهم می‌شود. در مورد لباس‌های معمول شخصیت که به طور روزمره می‌پوشد نیز امکان قرارداد بستن با یکی از دو مارک استنس یا میچل اند نس وجود دارد.

آپگرید کردن شخصیت نیز به قوت خود باقی است و همچنان باید برای کسب توانایی بیش‌تر در بازی اقدام به آپگرید شخصیت خود کنید. آپگرید کردن شخصیت اگر به اینترنت متصل باشید با واحد پول مجازی بازی که در میان همه حالات مشترک است و VC نام دارد، انجام می‌شود؛ یعنی اگر در یک بخش دیگر نیز VC به دست آورید، می‌توانید آن را برای ارتقای شخصیتتان در MyCareer به کار ببرید. با توجه به پستی که برای شخصیتتان انتخاب کردید، هر توانایی تا حد خاصی قابلیت ارتقا دارد و به علاوه نقاط ضعف شخصیت نیاز به VC بیش‌تری برای بهبود دارند. در حالت آفلاین فقط نوعی واحد پول به شما داده می‌شود که فقط در همان بخش MyCareer قابل استفاده است.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه لازم را داشته باشید، تمرین کردن است. برای این کار می‌توانید به سالن تمرینی تیم رفته یا خودتان در سالن مخصوص Pres که در بازی با عنوان MyCourt از آن یاد می‌شود، به تمرین بپردازید. با انجام تمرین نواری به نام Doin’ Work پر می‌شود که وقتی به حد معینی برسد، حد آپگرید شخصیتتان تا حدی بالاتر می‌رود و می‌توانید شخصیتتان را در زمینه‌های مختلف بیش‌تر آپگرید کنید. به علاوه گاهی اوقات در این تمرینات با توجه به عملکردتان یکی از توانایی‌ها بدون نیاز به خرج VC ارتقا پیدا می‌کند.

nba 2k17

Pres در حال پاسخ دادن به پیام های مربی تیم ملی ایالات متحده

انیمیشن‌های بسیار زیادی نیز در بازی طراحی شده‌اند و شیوه خریداری آن‌ها نیز از طریق VC انجام می‌گیرد. متأسفانه یک نکته منفی در این زمینه وجود دارد و آن هم این است که برخلاف نسخ قبلی برای تهیه انیمیشن‌ها باید حتماً MyCareer را به صورت آنلاین اجرا کنید. واقعاً نمی‌توان برای این کار سازندگان دلیل موجهی پیدا کرد زیرا در تمامی نسخ قبلی امکان خرید انیمیشن بدون نیاز به آنلاین بودن وجود داشت ولی در این عنوان حتماً برای خرید انیمیشن باید آنلاین باشید که اصلاً نکته خوبی نیست. البته از این نکته منفی نیز که بگذریم، باید بگوییم انیمیشن‌های بازی فوق‌العاده خوب طراحی شده‌اند و تقریباً تمامی زمینه‌های شوت و دریبل مختلف بسکتبال از انواع سه‌گام و اسلم دانک گرفته تا شوت فیداوِی و هوک شات و انواع دریبل‌های کراس اور و بسیاری حرکات دیگر را در بر می‌گیرد. به علاوه شادی‌های پس از گل، حرکات قبل از شروع بازی و سایر موارد این چنینی نیز برای شخصیت طراحی شده‌اند که هر یک از تنوعی باورنکردنی و مثال‌زدنی برخوردارند و این بازی را تبدیل به یک عنوان نمونه در این زمینه می‌کنند. حتی بعضی از حرکات که در بسکتبال خیابانی انجام می‌شود نیز از بخش اصلی انیمیشن‌ها جدا شده و در بخش دیگری قرار دارد تا شاهد حضور حرکاتی که دربازی‌های واقعی شاهدش نیستیم نیز باشیم. در این میان باید حتماً به این نکته نیز توجه کنید که در این بازی انیمیشن‌ها صرفاً جنبه نمایشی و ظاهری ندارند. بلکه مثلاً در مورد انیمیشن‌های شوت برخی سریع هستند و برخی کند و نوع حرکتشان نیز با یکدیگر فرق دارد و به خاطر شبیه‌سازی دقیق فیزیک بازی، باید حتماً حواستان باشد که چه انیمیشن‌هایی را برای شخصیتتان انتخاب می‌کنید.

علاوه بر شرکت در مسابقات اصلی NBA در حالت MyCareer که به صورت آفلاین انجام می‌گیرد، دو بخش دیگر نیز در این حالت بازی وجود دارند که به صورت آنلاین هستند. یکی بخش MyPark است که در آن شخصیتتان به همراه تعدادی بازیکن آنلاین دیگر یک بازی بسکتبال خیابانی (Street Ball) را با قوانین خاص آن اجرا می‌کنند. حالت دیگر Pro-am نام دارد و در واقع این حالت، یک لیگ دیگر درون لیگ اصلی بازی است و شرکت ۲K نیز این بخش را نزدیک‌تر کردن این سری به ورزش‌های الکترونیک و eSport انجام داده است.

به طور کلی هر چیزی که یک بازیکن NBA در واقعیت آن را تجربه می‌کند در این بازی قرار داده شده است. از گفت‌وگوهای داخل هواپیما گرفته تا تمرینات تیمی، فردی، دیدار با مربیان و پزشک تیم، انجام مسابقات و رفتن به رستوران با سایر بازیکنان و… همگی به شکلی بسیار کامل در بخش MyCareer بازی پیاده‌سازی شده‌اند. در کنار این موارد حضور یک داستان جذاب در این میان و صحبت‌هایی که با شخصیتتان انجام می‌شود و همگی مبتنی بر عملکرد اوست، باعث می‌شوند که بخش MyCareer عنوان NBA 2K17 را بتوانیم به عنوان بهترین نمونه استفاده از داستان در یک بازی ورزشی به حساب بیاوریم. این بازی بدون شک از نظر داستانی در سبک ورزشی فوق‌العاده عالی عمل کرده است.

بخش دیگر بازی MyGM/MyLeague است که خود از چند مود و حالت مختلف طراحی شده است. مود MyGM شما را در نقش GM و سرپرست تیم قرار می‌دهند و یکی دیگر از مودها نیز تنها شبیه‌ساز بازی‌های پلی‌آف هستند. به علاوه حالتی نیز وجود دارد که برای انجام آن باید آنلاین باشید و شما را درست در همان روزی که در واقعیت قرار دارید و با نتایج لیگ NBA در همان زمان وارد بازی می‌کند و کنترل بقیه وقایع لیگ بر عهده شما خواهد بود. البته این حالت به دلیل این که هنوز مسابقات فصل ۱۷-۲۰۱۶ لیگ NBA شروع نشده است، غیرفعال است و برای تجربه این بخش باید تا شروع مسابقات صبر کنید.

nba 2k17

یکی از بازی های مسابقات دانشگاهی

در بخشی که در نقش GM تیم قرار می‌گیرید نیز با گستردگی بسیار بالایی در انتخاب‌ها رو به رویید. تقریباً هر چیزی که سرپرست و هم چنین مربی تیم به آن دسترسی دارد در اختیار شما قرار گرفته است. از قرارداد بستن با بازیکنان، مربیان گرفته تا تغییر قیمت بلیت‌های سالن و خوراکی‌هایی که در آن فروخته می‌شود، همه و همه تحت کنترل شما خواهد بود. در این بخش مسئولیت‌های بسیار زیادی بر دوش شما خواهد بود. مثلاً اگر بازیکنی مصدوم، شود باید ترکیب تیم را با توجه به آن مصدومیت عوض کنید که البته سازندگان برای کسانی که حوصله انجام این کار را ندارند، گزینه‌ای تعبیه کرده‌اند که این کار را سرمربی تیم خود به خود انجام خواهد داد. علاوه بر آن، در این حالت امکان تعیین زمان تمرین برای بازیکنان، نوع تمرین، شدت تمرین و سایر موارد را نیز بر عهده خواهید داشت. امکان تحقیق در مورد بازیکنان دانشگاهی برای انتخاب در درفت، امکان خرید و فروش بازیکن به تیم‌های دیگر و بسیاری قابلیت‌های دیگر نیز در این حالت در دسترس شماست؛ حتی امکان تغییر در تاکتیک‌ها و Playbook تیم را نیز دارید و به طور کامل همه چیز در اختیار شماست. در طول بازی هم می‌توانید به طور معمول بازی را انجام دهید و هم این که تمامی تاکتیک‌های ریز و جزئی را نیز تعیین کنید. در بخش MyGM حتی با پیشرفت قابلیت‌هایی به دست خواهید آورد که می‌توانید از نظر دیگر GM ها نسبت به خودتان نیز اطلاع پیدا کنید و بسیاری قابلیت دیگر در بازی در اختیار شما خواهد بود. نکته جالبی که به طور کلی در بیش‌تر مودهای MyGM/MyLeague وجود دارد این است که حالتی به نام League Expansion نیز به بازی اضافه شده که می‌توانید به جای بازی در لیگ استاندارد ۳۰ تیمی NBA، ۶ تیم را نیز به آن از لیگ اروپا یا یکی از تیم‌های دانشگاهی اضافه کرده و با یک لیگ متفاوت به انجام بازی بپردازید. این ایده سازندگان برای وارد کردن تیم‌های یورولیگ به بازی اصلی، ایده بسیار جالبی بوده است و مطمئناً باعث جلب توجه طرفداران تیم‌های یورولیگ خواهد شد.

آخرین مود اصلی بازی MyTeam است. این مود تا حدودی شبیه مود Ultimate Team سری FIFA است که در آن شما کارت‌هایی را به دست می‌آورید و از طریق این کارت‌ها می‌توانید برای تیمتان مربی، بازیکن و… به دست آورید. با به دست آوردن این کارت‌ها و بسته به بازیکنانتان، شما باید آرایش تیم خود را تنظیم کرده و با تیم‌های دیگر به طور آنلاین مسابقه دهید تا بتوانید کارت بازیکنان بیش‌تری را به دست آورده و تیم قوی‌تری را بسازید. همان طور که گفته شد این بخش از بازی تا حد زیادی شبیه Ultimate Team بازی FIFA است و مطمئناً سازندگان با توجه به محبوبیت بالای این مود آن را در بازی قرار داده‌اند و البته موفق نیز بوده‌اند.

از بحث مودهای بازی که بگذریم، به خود گیم پلی بازی در زمان مسابقه می‌رسیم. بدون شک NBA 2K17 را از این حیث می‌توان بهترین شبیه‌ساز بسکتبال دانست. تقریباً هر چیزی را که در یک بازی بسکتبال واقعی ممکن است اتفاق بیفتد در این بازی شاهد هستیم. می‌توان گفت همه انواع شوت‌های بسکتبال، دریبل‌ها، پاس‌ها و… در این بازی شبیه‌سازی شده‌اند. برای هر نوع شوت هم تعداد بسیار زیادی انیمیشن مختلف طراحی شده است و واقعاً دقت سازندگان در این زمینه بی‌نظیر بوده است. در این نسخه، به جای این که با فشردن دکمه‌های ترکیبی نیاز به ارسال پاس باشد، برای پاس‌های معمولی، زمینی و هوایی سه دکمه مختلف در نظر گرفته شده است تا امکان اجرای پاس‌های مختلف راحت‌تر مهیا باشد. امکان پرتاب پاس‌های نمایشی نیز خیلی راحت‌تر از نسخ قبلی شده است و تنها با دو بار فشردن کلید پاس زمینی می‌توانید پاس نمایشی بدهید.

nba 2k17

به کیفیت بالای طراحی اجزای محیط نظیر سبد و توپ دقت کنید

انواع و اقسام شوت‌های مختلف نیز به وسیله آنالوگ سمت راست کنترلر قابل اجرا است. بسته به شیوه چرخش این آنالوگ‌ها و دکمه‌هایی که همزمان با حرکت نگه داشته‌اید، انواع و اقسام شوت‌های بسکتبالی قابل اجراست. از حرکات مختلفی که به شوت‌های پُست معروف هستند گرفته تا اسلم دانک‌های نمایشی و الی-اووپ. ضمناً نوار شوت کردن نیز تغییراتی داشته است. در نسخه سال قبل باید برای شوت دکمه را درست وقتی که نوار تا نیمه‌پر شد رها می‌کردید ولی در این نسخه برای شوت موفق باید نوار کامل پر شود و سپس اقدام به شوت کنید. به هر حال این نوع تغییرات ظاهری هم برای حفظ تنوع بازی نسبت به نسخ قبلی لازم و ضروری هستند. دریبل‌های بسکتبالی نیز با گستردگی بسیار بالایی در بازی شبیه‌سازی شده‌اند و اجرای دقیق آن‌ها نیز به وسیله آنالوگ سمت راست دسته بازی مهیاست.

اگر بخواهید بازی را روی درجه‌های سختی بالا بازی کنید، حتماً باید حواستان به تاکتیک‌ها نیز باشد. تاکتیک‌ها و Playbook های بسیار متنوعی در بسکتبال وجود دارد که هر کدام به شکل خاصی اجرا می‌شوند و باید برای انجام بازی در درجه سختی بالا، به خوبی به آن‌ها مسلط شوید و در طول بازی مدام با تغییر تاکتیک و اجرای Playbook های مؤثر، امکان گل زدن و همچنین دفاع کردن را برای تیم خود مهیا کنید.

یکی از نکاتی که باعث جذابیت بالای این بازی برای افرادی که بسکتبال NBA را پیگیری می‌کنند می‌شود، شبیه‌سازی دقیق حرکات و فیزیک بازی است. تقریباً می‌توان گفت که حرکات همه بازیکنان مهم NBA دقیقاً منطبق با فیزیک و شکل حرکات آن‌ها در دنیای واقعی طراحی شده است و بقیه بازیکنان نیز با جزئیات بسیار خیره کننده‌ای طراحی شده‌اند. هنگامی که در طول بازی حرکات تعدادی از بازیکنان معروف نظیر LeBron James یا Stephen Curry را می‌بیند که چه طور با فیزیک واقعی آن‌ها تطابق دارد، از این جزئی‌نگری سازندگان متحیر می‌شوید. مثلاً در واقعیت لبران جیمز توانایی بالایی برای نفوذهای تک‌نفره به دل دفاع حریف و گل کردن توپ در حین برخورد با بازیکنان دفاعی دارد و در این بازی نیز به خوبی شاهد حرکات شبیه‌سازی شده او در هنگام نفوذ به دفاع حریف خواهیم بود.

این جا موضوعی که مطرح می‌شود، پیوند بسیار خوب این شبیه‌سازی فیزیکی با تاکتیک‌هاست و اگر بخواهید به خوبی از تاکتیک‌ها به خوبی استفاده کنید، باید نسبت به بازیکنان NBA نیز حداقل یک شناخت نسبی داشته باشید. مثلاً وقتی بازیکنی مثل لبران جیمز در زمین حضور دارد می‌توانید از تاکتیک‌های مبتنی بر یک نفر که امکان نفوذ جیمز را فراهم می‌کند استفاده کنید ولی وقتی مثلاً با یک تیم ضعیف‌تر که ستاره خیلی قدرتمندی ندارد می‌خواهید به انجام بازی بپردازید، باید قید تاکتیک‌های ستاره محور را بزنید و به فکر تاکتیک‌هایی باشید که شوت‌زن‌های تیم را برای پرتاب از کمند دفاع رها کند. این پیوند عمیق بازی از نظر شبیه‌سازی تاکتیک‌ها و همین طور فیزیک بازیکنان باعث می‌شود که به طور جد بتوان این بازی را بهترین شبیه‌ساز ورزشی حتی در مقایسه با بازی‌های فوتبالی دانست. در این عنوان تا این حد به جزییات توجه شده است و به طور دقیق شرایط یک بازی واقعی شبیه‌سازی می‌شود.

لازم به ذکر است که بگوییم مسابقات پرتاب سه امتیازی و اسلم دانک که هر ساله در تاریخ خاصی از ماه فوریه برگزار می‌شوند نیز با جزییات بسیار خوب در بازی حضور دارند و امکان انجام انواع و اقسام حرکات اسلم دانک نیز وجود دارد.

سازندگان حتی به نکات بسیار ریزی نظیر سر و صدای تماشاگران نیز توجه کرده‌اند و در صورتی که گزینه مربوط به این موضوع را فعال کنید، اگر در استادیوم تیم حریف بخواهید اقدام به انجام پرتاب آزاد (پنالتی) بکنید، با لرزش دوربین ناشی از سر و صدای طرفداران تیم مقابل رو به رو خواهید شد که گل کردن توپ را برای شما مشکل خواهد کرد. البته سازندگان کاملاً به این نکته نیز واقف بوده‌اند که ممکن است این نوع حرکت شدید دوربین برای چشم بعضی افراد آزاردهنده باشد و از این رو آن را به عنوان یک قابلیت اجباری قرار نداده‌اند و حتی تأثیری نیز در درجه سختی رسمی بازی ندارد و به راحتی قابل غیر فعال کردن است.

nba 2k17

طراحی چهره بازیکنان واقعا به خوبی همین تصویر انجام شده است

مطمئناً برای بازی‌های ورزشی هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین ارکان بازی است. در این زمینه نیز NBA 2K17 فوق‌العاده عمل کرده است. هوش مصنوعی این بازی بدون شک در میان بازی‌های ورزشی یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. بازی از نوعی هوش مصنوعی استفاده می‌کند که بسته به روش بازی شما، عملکرد خود را تغییر می‌دهد. خیلی از بازی‌ها هستند که ادعای چنین هوش مصنوعی را دارند ولی در عمل شاهد آن نیستیم ولی در این بازی واقعاً اگر چند حمله متوالی به یک روش گل شود، هوش مصنوعی به سرعت شیوه کار خود را تغییر خواهد داد و مانع اجرای متوالی یک روش خواهد شد. همین موضوع در مورد حمله هوش مصنوعی نیز صادق است و حریف با ارزیابی وضعیت تیم شما از نقطه ضعف تیمتان استفاده کرده و از همان طریق به شما ضربه می‌زنند. مثلاً اگر ببینند شما فشار زیادی در زیر سبد وارد می‌کنید، سعی خواهند کرد تا بازیکنانی که توانایی شوت از راه دور را دارند آزاد کرده و از آن طریق به شما حمله کنند. در ضمن باید توجه کنید که شیوه بازی هر تیم نیز متفاوت است و هوش مصنوعی با هر تیمی بسته به توانایی‌های بازیکنانش برخورد خواهد کرد و مطمئناً تیمی که بازیکنان سه امتیازی زن زیادی دارد، قطعاً از این حملات بیش‌تر استفاده خواهد کرد. خوشبختانه اگر تخصص زیادی در بسکتبال نداشته باشید می‌توانید در درجه‌های سختی پایین بازی کنید و در این صورت تیم مقابل نسبتاً ضعیف‌تر عمل کرده و امکان بازی برای افراد غیرحرفه‌ای نیز فراهم است ولی در درجه‌های سختی بالا واقعاً با یک هوش مصنوعی پیشرفته رو به رو هستیم که شرایط یک بازی واقعی را تا حد زیادی شبیه‌سازی کرده و باعث می‌شود حتی بازی کردن با هوش مصنوعی نیز تکراری نشود.

بازی در پرداخت به موارد جانبی نیز بسیار خوب عمل کرده است. بخشی به نام ۲KTV در بازی وجود دارد که اگر به اینترنت متصل باشید، فیلم‌هایی مرتبط با ساخت بازی و بازیکنان بسکتبال پخش می‌کند. سیستم گزارشگری بازی هم بسیار خوب است و به جد می‌توان گفت کامل‌ترین سیستم در میان بازی‌های ورزشی متعلق به این بازی است. در حین بازی ۳ گزارشگر وظیفه گزارش بازی را بر عهده دارند که همان گزارشگرهای همیشگی سری هستند و البته کاملاً نیز از پس وظیفه خود به خوبی بر آمده‌اند. قبل از شروع و بعد از اتمام هر بازی نیز توضیحاتی در مورد بازی توسط یک مجری و دو تن از بازیکنان بسکتبال داده می‌شود. ضمن این که در بازی یک سری گزارش از داخل زمین و همین طور از صحبت‌های بازیکنان و مربیان نیز تهیه می‌شود که برای اولین بار در این سری وظیفه ارائه گزارش‌های داخل زمین به جای Doris Burke به David Aldridge داده شده است که باعث تنوع و متمایز شدن این عنوان نسبت به نسخ قبلی می‌شود. نکته جالب دیگر این است که در این نسخه حتی بعضی از حرکات نمایشی نظیر اسلم دانک زدن که در بین نیمه‌های مسابقات واقعی نیز انجام می‌گیرد، شبیه‌سازی شده است و شاهد این نوع نمایش‌ها نیز در بین نیمه‌ها هستیم. یک موضوع جالب دیگر هم که در مورد بخش‌های جانبی بازی وجود دارد، سلفی گرفتن‌های تماشاچیان است. در بازی بارها شاهد خواهید بود که در زمان درخواست وقت اضافه، بعضی از افرادی که فاصله کمی با نیمکت تیم دارند موبایل‌های خود را بیرون آورده و اقدام به سلفی گرفتن با بازیکنان می‌کنند که توجه به جزئیات تا این حد، واقعاً فوق‌العاده است.

تنها موردی که شاید بازی کمی در آن ضعیف عمل کرده، بخش آموزشی بازی است. بازی دو نوع بخش آموزشی دارد که یکی در قالب یک سری ویدیو به شما بازی را آموزش می‌دهد و دیگری در قالب انجام بازی. بخش ویدیویی بازی فوق‌العاده خوب طراحی شده است و همه نوع حرکات را به خوبی و به صورت مصور به شما نمایش داده و حتی شیوه حرکت کنترلر را نیز برای شما مشخص کرده و توصیه‌هایی نیز برای انجام بهتر حرکات به شما می‌کند؛ اما در بخشی که در قالب بازی به شما آموزش داده می‌شود، متأسفانه بازی آنگونه که باید و شاید به خوبی بازی را آموزش نمی‌دهد و موارد خیلی کمی را به شما انتقال می‌دهد. ضمن این که اگر خطا و تخلف‌های بسکتبال در بخشی برای افراد آماتور توضیح داده می‌شد، این افراد نیز می‌توانستند سریع‌تر با این بازی ارتباط برقرار کنند. البته باز هم باید گفت که بخش ویدیویی اطلاعات بسیار جامعی در اختیار شما قرار می‌دهد ولی اگر بخش انجام بازی نیز به خوبی این بخش بود، سطح کیفی بازی بالاتر می‌رفت ولی به هر حال این ایراد در حدی نیست که بخواهیم نمره زیادی از بازی بابت آن کم کنیم زیرا نقاط قوت بازی به خوبی این ایرادات را پوشش می‌دهند.

nba 2k17

به قطرات عرق روی بدن و صورت کایری ایروینگ دقت کنید.

بعد از توضیح موارد مربوط به گیم پلی، نوبت به گرافیک بازی می‌رسد. با توجه به این که NBA 2K17 یکی از حجیم‌ترین بازی‌های امسال محسوب می‌شود و حجمی بیش از ۵۰ گیگابایت دارد، مطمئناً می‌توان تشخیص داد که باید انتظار چه گرافیکی را از بازی داشته باشیم. گرافیک بازی بدون شک در بین بازی‌های ورزشی بی‌نظیر است. تقریباً همه بازیکنان با جزئیاتی خیره کننده شبیه‌سازی شده‌اند و چهره آن‌ها بسیار به واقعیت نزدیک است. تماشاچیان از کیفیت خوبی در طراحی برخوردارند و در کنار آن، افکت‌های گرافیکی بازتاب نور از سطح سالن متناسب با جنس آن نیز بسیار خوب طراحی شده‌اند. طراحی اجزای محیط، سبد، توپ، کفش‌ها و بسیاری موارد دیگر همگی با دقت بسیار بالایی انجام شده تا شاهد گرافیکی بسیار واقع‌گرایانه در این زمینه باشیم. نکته دیگر نیز مربوط به جزئیات بالای افکت‌های گرافیکی خود بازیکنان می‌شود. مثلاً در صورتی که بازیکنی به شدت در زمین بازی کند، شاهد قطرات عرق روی بدن او خواهیم بود که همگی این موارد با دقتی خارق‌العاده توسط سازندگان شبیه‌سازی شده‌اند.

همان طور که در قسمت گیم پلی بازی نیز توضیح داده شد، بازی در زمینه شبیه‌سازی‌های فیزیکی نیز فوق‌العاده عمل کرده است و ازنظر فیزیک حرکتی بخش اعظم بازیکنان کاملاً شبیه دنیای واقعی هستند و شاهد شبیه‌سازی بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای در مورد شبیه‌سازی فیزیک بدنی بازیکنان هستیم. بدون شک این موضوع که پیش‌تر نیز در مورد ارتباط آن با گیم پلی توضیح دادیم، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت بازی محسوب می‌شود که باعث افزایش کیفیت آن شده است.

پیش‌تر نیز به انیمیشن‌های بازی اشاره کردیم و باید بار دیگر نیز در این مورد صحبت کنیم. از نظر حجم انیمیشن‌های طراحی شده برای شخصیت‌ها این بازی فوق‌العاده عمل کرده است و به واقع شاهد حجم بسیار زیادی از انیمیشن‌های مختلف انواع حرکات بسکتبالی هستیم. تازه این مربوط به انیمیشن‌هایی است که در بازی قابل تعویض هستند و بخش زیادی از انیمیشن‌ها مربوط به حرکات کلی بدن و دستان شخصیت‌ها هستند که قابل تعویض هم نیستند و برای بسیاری از بازیکنان به صورت کاملاً منحصر به فرد طراحی شده است. بخش زیادی از این کار هم توسط موشن کپچر حرکات واقعی بازیکنان در زمین بسکتبال اختصاصی طراحی شده برای این بازی انجام شده و همین نکته را می‌توان یکی از دلایل دقت فوق‌العاده بالای این بخش دانست. خلاصه سازندگان در این بخش نیز فوق‌العاده عمل کرده‌اند.

nba 2k17

تصویری از صفحه انتخاب Mode در حالت MyGM/MyLeague

در مورد عملکرد بازی در زمینه پرفورمنس گرافیکی در روزهای اول صحبت‌های زیادی مبنی بر مشکلات نسخه کامپیوتری بازی بود که با افت فریم و کرش کردن رو به رو بودند. من خودم تقریباً مشکلی در این زمینه نداشتم و به جز یکی دو بار کرش، مشکلی از نظر افت فریم و موارد این چنینی در بازی وجود نداشت ولی به هر حال این مشکلی بود که بسیاری از کاربران گزارش داده بودند و قطعاً مشکلاتی در زمینه بهینه سازی وجود داشته است که البته دیگر این روزها نکته عجیبی در بازی‌ها محسوب نمی‌شود و شاهد بازی‌های زیادی هستیم که از این مشکلات رنج می‌برند.

با همه این‌ها به طور کلی باید گفت که NBA 2K17 از نظر گرافیکی در سطحی بالاتر از رقیبان فوتبالی خود قرار دارد. شبیه‌سازی چهره بازیکنان، افکت‌های گرافیکی سالن، دقت به جزئیات ریز نظیر عرق کردن بازیکن در اثر بازی زیاد و بسیاری از موارد دیگر باعث می‌شوند که این بازی را بتوان یکی از بهترین –و شاید هم بهترین- نمونه گرافیک در این سبک دانست.

در زمینه موسیقی همانند نسخ قبلی برای این بازی نیز موسیقی خاصی طراحی نشده است و گروهی از آهنگسازان و گروه‌های مختلف، برای این بازی ۵۰ آهنگ را انتخاب کرده‌اند تا در بازی قرار بگیرند و بعضی ریمیکس ها و تغییراتی نیز روی آن انجام داده‌اند. به طور کلی تنوع آهنگ‌های بازی بسیار خوب و بالاست و بازی از این نظر انتظارات را بر آورده می‌کند.

در زمینه صداگذاری هم بازی انتظارات را برآورده می‌کند. در مورد گزارشگران بازی پیش‌تر در بخش گیم پلی توضیح دادیم و فقط در کنار آن باید این نکته را نیز اضافه کنیم که صدای بسیاری از بازیکنان واقعی نیز برای پخش در مصاحبه‌های بین وقت‌های اضافه و … ضبط شده است و بازی حتی از این نظر در بالاترین سطح کیفی قرار دارد.

نتیجه‌گیری نهایی:

NBA 2K17 بدون شک بهترین شبیه‌ساز بسکتبالی است که تا به حال ساخته شده است. این عنوان را می‌توان در میان عناوین ورزشی بالاتر از دو شبیه‌ساز فوتبالی قرار داد و با وجود این که رقیب قدرتمندی در بسکتبال برای آن وجود ندارد اما این بازی دچار کاهش کیفیت نشده است و می‌توان گفت که می‌توان آن را در میان همه شبیه‌سازهای ورزشی بهترین به حساب آورد. بخش داستانی بسیار خوبی برای بازی طراحی شده است و در کنار آن گیم پلی بازی نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به شکلی بسیار خوب یک بازی بسکتبال را شبیه‌سازی می‌کند. حرکات بازیکنان منطبق بر فیزیک بدنی آن‌ها در واقعیت است و گرافیک بازی نیز در سطح فوق‌العاده بالایی قرار دارد. همه این‌ها باعث می‌شود که NBA 2K17 تبدیل به یکی از بهترین عناوین ورزشی موجود بشود که از نظر بسیاری از طرفداران و منتقدان، بهترین شبیه‌ساز ورزشی موجود است و کیفیت بالاتری نسبت به دو رقیب فوتبالی و عناوین ورزشی دیگر نظیر فوتبال آمریکایی و… دارد.

تذکر: نقد و بررسی با توجه به نسخه نسل هشتمی بازی (PC) نوشته شده است و نسخه نسل هفتمی مورد بررسی قرار نگرفته است.

nba 2k17

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17 - گیمفا
بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17 - گیمفا
بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17 - گیمفا
بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17 - گیمفا
بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17 - گیمفا
بسکتبال واقعی | نقد و بررسی NBA 2K17 - گیمفا