طریقت سامورایی مرگ است... | پیش نمایش بازی Nioh | گیمفا
طریقت سامورایی مرگ است... | پیش نمایش بازی Nioh | گیمفا
طریقت سامورایی مرگ است... | پیش نمایش بازی Nioh | گیمفا
طریقت سامورایی مرگ است... | پیش نمایش بازی Nioh | گیمفا

طریقت سامورایی مرگ است… | پیش نمایش بازی Nioh

سعید آقابابایی
۰۸:۳۰ ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
طریقت سامورایی مرگ است... | پیش نمایش بازی Nioh | گیمفا

آن‌جا که میان مردن و زنده‌ ماندن دودل باشی، بی درنگ مرگ را برگزین؛ طریقت سامورایی مرگ است. این یکی از آموزه ها و باورهای اصیل و بنیادی سامورایی هاست. آموزه ای که تنها با یک جمله، واقعیت یک گروه را بازگو می کند. سامورایی ها جنگجویانی قدرتمند و با ابهت و البته مرگ طلب بوده و هستند که در راه باور و اعتقاد خود به شیرینی و با رغبت خود را به آغوش مرگ می سپارند. یکی از دلایل قدرت بسیار زیاد آن ها نیز در همین باور نهفته است. کسی که دست از جان شسته است بسیار در مبارزه ترسناک تر است و بی محابا تر حمله می کند مخصوصا زمانی که باور و عقیده اش را نیز در تیغ شمشیر خود بیاورد و این زمان است که باید از او ترسید. سامورایی ها چنین مبارزانی بوده اند و همین عزم راسخ و جان بر کف بودن در کنار آموزه های رده بالای نظامی، آن ها را تبدیل به یکی از نام های جاودانه در تاریخ جنگجویان افسانه ای کرده است و حتی می بینیم در عنوانی مانند For Honor آن ها به عنوان یکی از ۳ قوم جنگجوی افسانه ای در طول تاریخ، در کنار وایکینگ ها و شوالیه ها قرار گرفته اند.

یک بازی پر از امید و هیجان و انتظار

Nioh، عنوانی پر از امید و هیجان و انتظار… یک انحصاری قدرتمند برای پلی استیشن ۴ که طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است

این که در آغاز این مقاله از صحبت از سامورایی ها را مطرح کردیم به این دلیل است که عنوانی که قصد داریم در مطلب امروز به آن بپردازیم از یک شخصیت اصلی جذاب که یک سامورایی است استفاده می کند و اتفاقا داستان بازی نیز در ژاپن فئودال چریان دارد و روایت می شود. به همین دلیل خالی از لطف نیست که اطلاعات مختصری را از سامورایی ها و رسم و رسوم آن ها را برای شما عزیزان بیان کنیم تا علاوه بر خصوصیات ذاتی شخصیت اصلی حاضر در بازی مورد نظر ما در این مطلب، مقداری نیز اطلاعات تاریخی کسب کرده باشیم. “سامورایی به نظامیان ژاپن قبل از صنعتی شدن گفته می‌ شود. آنان از خانواده‌ های اشراف ژاپنی بودند که در ارتش‌ های خصوصی اجیر می‌ شدند و به دای‌میو (اربابان محلی) خدمت می‌کردند. سامورایی‌ ها سوارکارانی بسیار ماهر و در استفاده از شمشیر، کمان و نیزه زبردست بودند. پاداش آنان، بر خلاف نظامیان دیگر، برنج یا مواد غذایی بود.

شخصیت اصلی بازی شباهت‌های زیادی به گرالت افسانه‌ای دارد

ویلیام، شخصیت اصلی بازی شباهت‌های زیادی به گرالت افسانه‌ای دارد.

سامورایی‌ ها نسبت به دوستان و اربابان خود سوگند وفاداری ادا می‌ کردند. آنان همچنین از نظام ویژه‌ ای به نام بوشیدو پیروی می‌ کردند. این نظام دارای انضباط شخصی، مهارت، شجاعت، اطاعت، احترام و ایثار بود. هاگاکوره (یعنی پوشیده با برگ‌ها) کتاب بوشیدو آیین‌ نامهٔ سلحشوران ژاپن است که راه و رسم سامورایی‌ ها را مشخص ساخته‌است.” برخی از این رسوم و آموزه ها شامل مواردی که در ادامه مطرح می شوند، هستند: ” راه کمال بی پایان است. آراسته بودن نه شیوهٔ زندگی سامورایی است. برتری‌جویی رسم و راه سامورایی است. حسابگری ناجوانمردی است. فروتنان محبوبند. زبان را نگاه دار. اگر هم می‌بازی، جانانه بباز.”

این ها برخی از اصول و عقاید سامورایی ها هستند که تا پای مرگ به آن پایبند بوده و هستند. عنوانی که به آن اشاره کردم و قرار است تا در این مقاله به صحبت در مورد آن بپردازیم Nioh نام دارد که شاید بسیاری از شما با آن آشنایی داشته باشید و برخی نیز خیر. در این مطلب به بیان اطلاعات و جزییاتی که تاکنون از این عنوان در اختیار ما قرار گرفته است خواهیم پرداخت. اگر شما نیز به این عنوان علاقمند بوده و خواهان کسب اطلاعات بیشتری از آن هستید، در ادامه مقاله پیش نمایش بازی Nioh با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

از اولین دشمنانی که در تریلرهای نخستین بازی نمایش داده شد و یکی از دلایل اصلی علاقمند شدن شدید من به بازی همین طراحی بی‌نظیر آن‌ها و نوع ظاهر شدنشان است

از اولین دشمنانی که در تریلرهای نخستین بازی نمایش داده شد و یکی از دلایل اصلی علاقمند شدن شدید من به بازی همین طراحی بی‌نظیر آن‌ها و نوع ظاهر شدنشان است.

نمی دانم که چگونه است به محض این که تریلر یک بازی را می بینم که از هر جهتی کوچکترین شباهتی به سری Souls دارد ناخودآگاه و خودآگاه، عاشق و شیفته آن می شوم؛ حال می خواهد یک بازی ۲ بعدی در سبک و سیاق Dark Souls باشد مثل Salt and Sanctuary و یا یک بازی نسل هشتمی و هم سبک سری Souls مانند Lords of the Fallen. علاقه شدید من به سری عناوین Souls باعث این مسئله شده است که به هیچ وجه نمی توانم در برابر عنوانی شبیه به آن مقاومت کنم و کاملا در برابر چنین بازی هایی ضعف دارم. مدتی پیش بود که یک تریلر از عنوانی را دیدم که اصلا فکرش را نمی کردم جالب باشد و حتی اسمش هم چندان جذاب نبود. تریلر را دانلود کرده و یک بار مشاهده کردم. خدایا… این چه بازی است؟ این که Dark Souls است در سبک و سیاق شرقی و خانه های ژاپنی و … این واقعا Dark Souls است. چه مبارزاتی دارد. چقدر جذاب و سخت به نظر می رسد. مانند Dark Souls مبارزاتش کمی کند است. تریلر جلوتر رفت و ناگهان هیولایی از دل یه توده تاریک بیرون آمد. وای خدای من! عجب طراحی، چقدر مخوف و ترسناک است این هیولا.

این باس‌ها شما را یاد چه می‌اندازند بی‌شک طراحان باس‌های بازی پا در جای پای طراحان سری سولز گذاشته‌اند و باس‌هایی فوق‌العاده مخوف طراحی کرده اند

این باس‌ها شما را یاد چه می‌اندازند؟ بی‌شک طراحان باس‌های بازی پا در جای پای طراحان سری سولز گذاشته‌اند و باس‌هایی فوق‌العاده مخوف طراحی کرده اند.

دیدن این تریلر همانا و عاشق و شیفته عنوانی به نام Nioh شدن همانا. شاید هر روز دو یا چند بار این ویدئو را نگاه می کردم و لذت می بردم. مدام در اینترنت جستجو می کردم تا تصاویر جدید یا تریلر جدیدی را از این بازی پیدا کنم. با دیدن تصاویر باس ها و طراحی آن ها دیگر همان ذره ای شک که باقی مانده بود نیز به یقین تبدیل شد که Nioh کاملا نسخه ژاپنی Dark Souls است و به وضوح آن را به عنوان منبع الهام خود قرار داده است؛ اما جالب اینجا بود که بازی فضاسازی و طراحی شخصیت و قدرت های کاملا منحصر به فردی داشت و با وجود شباهت بسیار زیاد به سری Souls که در تار و پود بازی مشهود بود، اما کاملا شخصیت خود را نیز حفظ می کرد و به هیچ وجه یک بازی تقلیدی محض به نظر نمی رسید. قبلا نام نقد و بررسی بازی Salt and Sanctuary را دارک سولز ۲ بعدی گذاشته بودم و اکنون به Nioh لقب Dark Souls ژاپنی را می دهم که کاملا برازنده آن است. پس از آن بود که تریلرهای مختلف دیگری و حتی نسخه دموی بتای بازی نیز منتشر شد و با دیدن هر یک از آن ها علاقه من به این بازی بیشتر و بیشتر می شد تا جایی که بیراه نگفته ام اگر اشاره کنم که Nioh اکنون مورد انتظار ترین بازی من است و در صدر عناوین من برای خرید قرار دارد.

article post width rabbit

بین این همه هیولای خوفناک کمی دلخوشی هم لازم است دیگر… البته مقداری بیشتر از کمی!

 حتی شخصیت اصلی بازی نیز طراحی بسیار خوبی دارد و با ابهت و جذاب است، حتی در برخی تصاویر شباهت های زیاد هم به گرالت افسانه ای دارد که وی را مخصوصا برای من جذاب تر از قبل نیز می کند. به نظر می رسد که همه چیز در بازی Nioh آماده و ساخته و پرداخته شده برای انتشار یک عنوان عالی هستند و سازندگان نمی خواهند تا اشتباهی در این بازی مرتکب شوند تا این گونه یکی از برترین عناوین انحصاری کنسول پلی استیشن ۴ را رفم بزنند.

تاکنون اطلاعات زیادی از این بازی به واسطه تصاویر و تریلرها و نسخه های دمو و همچنین صحبت های سازندگان منتشر شده است و همچنین در روز های اخیر دومین نسخه دموی بازی که در حقیقت دموی آلفای آن است، نیز به صورت رایگان و برای همه بازیبازان در فروشگاه پلی استیشن قرار گرفت که شامل ۳ مرحله از بازی است. لازم به ذکر است که دموی بتای این عنوان نیز قبلا در ماه می منتشر شده بود.

۳۰۵۴۷۴۳ gp niohboss site

این هم برای آن که از فکر عکس قبلی بیرون بیایید!

یکی از نخستین عناوینی که در مراسم E3 امسال به نمایش در آمد بازی Nioh ساخته Tecmo Koei و Team Ninja بود که اتفاقا یکی از خوشایندترین سورپرایزهای مراسم نیز بود و نوید یک انحصاری عالی را برای کنسول پلی استیشن ۴ داد. عنوانی که داستانی بسیار طولانی در پشت پرده ساخت آن وجود دارد و حتی از زمان کنسول PS2 چندین بار کم و بیش ساخته شده و باز متوقف شده است و از اول آغاز شده و انواع تصمیمات مختلف را به خود دیده است تا سرانجام به عنوانی که امروز منتظرش هستیم تبدیل شود.

Nioh یک اکشن نقش آفرینی تاریک با محوریت سامورایی است که بازیباز در آن باید در نقش ویلیام ظاهر شود، شمشیرزنی که مهارت بسیار یالایی در فنون مختلف شمشیر زنی دارد و همین دانش و مهارت بالای وی به او و البته به شما کمک خواهد کرد تا از میان انواع و اقسام هیولاها در سرزمین سامورائی ها جان سالم به در ببرید. همان طور که قبلا خدمت شما عزیزان عرض کردم Nioh تاکنون دو نسخه دموی مختلف را به خود دیده است که دموی بتا در ماه می و دموی آلفا در هفته گدشته برای کاربران پلی استیشن ۴ منتشر گردید و به رایگان در دسترس علاقمندان قرار گرفت که اتفاقا دربرگیرنده اطلاعات بسیار خوبی نیز از این عنوان زیبا است.

به فضای زیبای بازی در زیر نور ماه دقت کنید

به فضای زیبای بازی در زیر نور ماه دقت کنید. در بازی هم دشمنان انسانی و هم شیاطین و هیولاها وجود دارند

Nioh در واقع داستان ویلیام را دنبال می کند که بر اساس شخصیت شوالیه بدنام انگلیسی یعنی “William Adams” بنا نهاده شده است؛ داستان مبارزه او با انواع و اقسام هیولاها و شیاطین در مناطق مختلف ورژن افسانه‌ای تر ژاپن فئودال، داستان بازی را شکل می دهد. بازی در ذات خود کاملا از عناوین سری Souls الهام گرفته شده است و تعدادی المان های مشترک با شاهکار From Software دارد. پس از مرگ شما، یک علامت قبر در محلی که کشته شده اید ظاهر می شود و باید دوباره بتوانید به آن منطقه بازگردید تا Amrita های خود که همان امتیاز تجربه درعناوین دیگر و روح ها در سری Souls هستند را دوباره جمع کنید.

شما می توانید در معابد عبادت کنید که در واقع محل ذخیره بازی نیز هستند و بی شباهت نیز به بونفایرها نیستند. البته برخلاف بونفایرها شما می توانید در همین معابد شخصیت خود را ارتقا دهید و شخصی سازی کنید. تعداد بسیار بسیار زیادی قابلیت های شخصی سازی متنوع در اختیار شما در بازی قرار دارد و چندین المان مختلف نیز وجود دارند که می توانید آنها را ارتقا دهید. برخی گزینه های شخصی سازی بسیار جالب هستند مثل تجهیز کردن روح های مختلف (Spirit) بر روی ویلیام که به شما دسترسی به برخی اسلحه های خاص زنده می دهد!

شما نیز تنها نخواهید بود و انواع و اقسام قدرت‌ها و هیولاهای خود را خواهید داشت

شما نیز تنها نخواهید بود و انواع و اقسام قدرت‌ها و هیولاهای خود که Spirit نام دارند را نیز خواهید داشت.

اشتباه نابخشودنی و بزرگی کرده اید اگر Nioh را تنها یک تقلید کورکورانه از سری Souls بدانید، زیرا المان ها و مکانیک های منحصر به فرد این بازی هستند که اصل درخشش بازی بر اساس آن هاست. برجسته ترین مثال در این مورد سیستم مبارزه بازی است و جالب اینجاست اکثر کسانی که نسخه دمو را تجربه کرده اند اتفاق نظر دارند که این بازی دشوارتر از سری Souls است. سیستم مبارزات بازی ترکیبی از درگیری های بی رحمانه و مرگبار است با الهام هایی معنوی و جادویی که از تمی سامورایی گونه برخوردار هستند.

سلاح ها در بازی نسبت به عناوین Souls، زمان استفاده کمتر و همچنین تمایزپذیری کمتری دارند. به جای تمرکز بر روی یک سلاح، Nioh شما را به سمتی می برد تا بر روی یک کلاس از اسلحه ها تمرکز کنید نه یک سلاح؛ مانند کلاس های ax ،katana یا spear. شما می توانید انواع سلاح ها را قابلیت ها و مهارت های جدید ارتقا دهید. همچنین شما می توانید درخت کمبوهای خود را شخصی سازی کنید تا تمام کننده های مخصوصی را برای هر کمبوی خود تجهیز کنید.

nioh e3 demo withered grass yokai

راه رفتن در دنیای بازی و دیدن این همه طیبایی در طراحی محیط شما را شگفت زده می کند

هر سلاح همچنین چند وضعیت (Stance) مختلف دارد که شامل high ،medium و low (متوسط، بالا و پایین) هستند. این حالت های مختلف در واقع تفاوت اصلی مبارزات این عنوان را با سری عناوین Souls رقم زده اند و باعث ایجاد تاکتیک های مختلف شده اند. ضربه های حالت High stances، ضربات خیلی قوی هستند که مقدار زیادی از خط استقامت شما را مصرف می کنند و همینطور کند و آرام هستند، ولی با آسیب خیلی بالا. ضربات متوسط که همواره مشترک و با میزان مشخصی از آسیب هستند و حالت low که ضربات در آن بسیار سریع هستند ولی آسیب کمی می زنند.

شما می توانید در هر زمان حالات مختلف سلاح ها را جابجا کنید حتی در وسط یک کمبو؛ اتفاقا برخی از موثرترین روش های حملات در بازی شامل همین تعویض سریع سلاح ها هنگام مبارزه و اجرای کمبوها است. این مسئله باعث می شود تا مبارزات بازی حس بسیار متفاوتی را نسبت به سری Souls به شما منتقل کنند و همین طور نحوه وابستگی بسیار زیاد بازی به نوار استقامت نیز موضوعی متفاوت از سری Souls است.

تک‌تک دشمنان بازی با دقت و توجه به جزییات طراحی شده‌اند و هر یک در نوع خود مخوف هستند

تک‌تک دشمنان بازی با دقت و توجه به جزییات طراحی شده‌اند و هر یک در نوع خود مخوف هستند.

استقامت یا قدرت بدنی نقش خیلی بزرگی را در مبارزات Nioh بر عهده دارد. هم بازیباز و هم دشمنان نوار قدرت بدنی دارند و درک صحیح شما از نحوه مدیریت نوار قدرت بدنی، بخش اعظمی از موفقیت شما در بازی را شکل می دهد. حملات قدرت بدنی مصرف می کنند و برخی از آن ها نیاز به قدرت بدنی بیشتر از دیگر حملات دارند. بر خلاف سری سولز، تمام شدن قدرت بدنی در Nioh کاملا ویران کننده است. شما کاملا آسیپ پذیر شده و حتی نمی توانید حرکت کنید و تبدیل به طعمه ای آسان برای دشمنان بسیار قدرتمند بازی می شوید. البته دشمنان نیز کاملا می توانند همین حالت را تجربه کنند.

همچنین سیستم Ki Pulse نیز در بازی اهمیت زیادی دارد که با کمک آن می توانید استقامت از دست رفته خود را خیلی سریع بازیابید. وقتی شما قدرت بدنی مصرف می کنید آن نوار به آرامی شروع به پر شدن می کند اما با یک زمان بندی صحیح در طول مبارزات و رد و بدل کردن ضربات با دشمنان، می توانید در یک پنجره زمانی کوتاه و موقعی که ویلیام لحظاتی با نوری آبی رنگ می درخشد، بلافاصله استقامت خود را بازیابی کنید.

تنوع سلاح‌ها نیز عالی به نظر می‌رسد و انواع و اقسام آن‌ها را در ویدئوهای بازی دیده‌ایم

تنوع سلاح‌ها نیز عالی به نظر می‌رسد و انواع و اقسام آن‌ها را در ویدئوهای بازی دیده‌ایم. البته در بازی بیشتر بر روی کلاس سلاح ها تمرکز خواهید کرد تا تک تک آن ها

مبارزات در Nioh حس کاملا متفاوتی دارند و شبیه به هیچ عنوان دیگری که تاکنون تجربه کرده اید نیست. شما ضربه می زنید، عقب می روید، خیلی با احتیاط خط قدرت بدنی خود را مدیریت می کنید و به دنیال ضعف و ضعیف کردن دشمنانتان هستید. این احساس شبیه به یک فیلم سامورایی با لحظه های سریع و مرگباری از خشونت است. وقتی کاملا با مبارزات آشنا شوید آن گاه می توانید Ki Pulse ها را به صورت زنجیروار استفاده کنید تا کمبوهای خیلی پیچیده تری را خلق کنید و کار دشمنان را قبل از این که بخواهند پاسخ حملات را بدهند یکسره کنید. این جاست که Nioh استایل خاص و جاذبه واقعی خود را می یابد.

درست است که مبارزات بازی در نحوه اجرای خود هیچ شباهتی به عناوین Souls ندارند اما به طرز مرگباری دشوار هستند و کوچکترین اشتباهی ممکن است منجر به این شود که یک Oni غول پیکر با گرز خود چیزی ار سر و صورت شما باقی نگذارد! همچنین باید به این نکته اشاره کرد که کنترل راه رفتن و مخصوصا دویدن ویلیام در بازی چندان جالب نیست و حس می کنید که انگار کنترل او در دست شما نیست و سازندگان باید در نسخه نهایی بازی این مورد را نیز مد نظر قرار دهند. دشمنان نیز انگار تا ابد به دنبال شما می دوند و هیچ گاه شما را رها نخواهند کرد.

با سلام

با سلام!

محیط ها و مراحل بازی و همچنین طراحی عجیب، خاص و خوفناک محیط ها و موجودات بازی، همان لذت و جاذبه بازی های سری Souls را دارند اما به سبکی متفاوت و منحصر به فرد. در نظر بگیرید که در بازی می دویم تا به یک راهرو باریک و کثیف می رسیم، در یک انتهای راهرو یک تله پرتاب کننده تیر وجود دارد و در انتهای دیگر  یک گنج درخشنده و وسوسه کننده، یک دشمن که متوجه شما نیست و یک پلتفرم فشاری وجود دارد. اگر بی فکر و تاکتیک به سمت گنج حمله کنید تله فعال می شود و از پشت تیرهای مرگبار می خورید، دشمن متوجه شما شده و حمله می کند و این گونه توسط یک حمله دو جانبه که به راحتی می تونستید با برنامه آن را حنتی کنید، خواهید مرد. وقتی باهوش عمل می کنید می توانید از همان تله بر روی دشمن استفاده کنید تا کشته شود و شما هم راحت گنج خود را با کمترین ریسک بردارید. این که بخواهیم بر اساس تنها تریلر های بازی و نسخه دمو در مورد کل طراحی مراحل بازی قضاوت قطعی کنیم کاملا اشتباه است اما همین قدر می دانیم که اگر طراحی کل مراحل بازی مانند ویدئوها و دموی بازی باشد با یک عنوان تحسین برانگیز از این منظر (طراحی محیط) طرف خوهیم بود.

یاد سیکلوپس های god of war بخیر

یاد سیکلوپس های God of War بخیر….

از سوی دیگر گرافیک بازی نیز زیبا و جذاب به نظر می رسد اما نمی توان گفت در حد و اندازه های عناوین خوش گرافیک نسل هشتم بر روی پلی استیشن ۴ است که البته با توجه به این که تنها با یک دموی آلفا طرف هستیم این نکته را اصلا و ابدا با قطعیت نمی توان بیان کرد و با توجه به این که در همین نسخه دمو شاهد گرافیک بسیار خوبی هستیم، ممکن است که در نسخه نهایی کیفیت گرافیکی بازی باز هم بسیار بالاتر رود و شاهد عنوانی نه تنها با گرافیک خوب و جذاب بلکه با گرافیکی عالی نیز باشیم.

در واقع اگر سازندگان بازی مقداری بر روی جلوه های گرافیکی بازی، اصلاح کنترل شخصبت و بالانس کردن بیشتر این عنوان کار کنند می توانیم شاهد عنوانی باشیم که بدون هیچ کم و کاستی همان لذت شاهکاری مثل عناوین Souls را به ما ارائه دهد آن هم با سیستمی منحصر به فرد و نه تکراری. حال که بحث بالانس کردن بیشتر بازی را نیز مطرح کردیم در ادامه در خصوص این مورد نیز با شما صحبت خواهیم کرد، البته بعد از ارائه اطلاعاتی در مورد تنوع مراحل بازی.

maxresdefault

قابلیت های شخصی سازی بسیار زیادی را در این عنوان در اختیار خواهید داشت، از انواع زره و سلاح گرفته تا استایل مبارزه و …

تنوع مراحل بازی بسیار زیاد است و انواع و اقسام محیط های باز و بسته و سیاهچال ها را در این عنوان خواهیم دید. مثلا یکی از مراحل بازی که escapes me نام دارد در یک شهر زیرزمینی که معماری و حالتی ماز گونه و پیچ در پیچ دارد اتفاق می افتد که در اولین نگاه شما را به یاد مراحل تاریک دارک Souls می اندازد. انواع تله ها، آسانسورها، طبقات مختلف و دسترسی های میان بر گونه در این مرحله کاملا الهام گرفته شده از سری Souls هستند. همچنین می توان از مرحله ای دیگر به نام “Of Withered Grass and Yokai” نام برد که منطقه ای پر از پستی و بلندی و انواع گیاهان مرده و علف های هرز است. این مرحله نسبت به سایر مراحلی که تاکنون در دو نسخه دموی بازی مشاهده کرده ایم حالتی خطی تر دارد و بیشتر بر روی مکانیک های مختلف مبارزات متمرکز است.

مرحله “Of Withered Grass and Yokai” حالتی مثل مبارزات در Arena دارد که باید با موج های مختلف دشمنان مبارزه کنید و آن ها را از پای در آورید و سپس به منطقه بعد بروید. در این بخش دشمنانی مثل Oni های غول پیکر که زبانشان پوشیده از شعله های آتش است و همینطور سربازان Undead وجود دارند. نکته جالب اینجاست که با توجه به مراحل مختلفی که تاکنون در دو نسخه دموی بازی تجربه کرده ایم، هر مرجله از دیگری نه تنها از نظر محیط و منطقه و .. متفاوت اسیت بلکه حتی روند گیم پلی و شیوه مبارزات بسیار مختلفی را نیز دارد که کاملا حس و حال متنوع و غیر تکراری را به شما هدیه می دهد. زمان مشخص خواهد کرد که آیا در نسخه نهایی و تمام مراحل بازی نیز شاهد چنینی تنوعی خواهیم بود یا خیر. امیدوار هستیم که اینطور باشد.

از نکات بارز بازی باید به خشم و کینه و عصبانبتی است که در طراحی چهره تک تک دشمنان به کار رفته است و همگی آن‌ها بسیار خشمگینند

از نکات بارز بازی باید به خشم و کینه و عصبانبتی است که در طراحی چهره تک تک دشمنان به کار رفته است و همگی آن‌ها بسیار خشمگینند.

بدون شک فرنچایز Souls برگترین منبع الهام بازی Nioh است که البته جای هیچ تعجبی هم ندارد که سازندگان این سری را به عنوان الگوی خود قرار دهند. اما نکته اصلی اینجاست که به نظر می رسد Nioh بارزترین مثال از الگو گرفتن از سری دارک سولز بدون کپی کردن از آن باشد. مبارزات و گیم پلی بازی  که بر پایه سامورائی هاست، احساس فوق العاده متمایزی را از تمام عناوین دیگر به بازیباز می دهد.

مبارزات بازی و مدیریت نوار استقامت در بازی بسیار سخت و دشوار و نفس گیر هستند و حتی از سری عناوین Souls که الگوی این عنوان بوده است نیز سخت تر هستند که این در صورت بالانس بودن بازی خبر بسیار خوبی برای علاقمندان به عناوین هاردکور و بسیار سخت است، اما از طرفی نیز باید دید که این سختی چگونه و به چه قیمتی در بازی وجود دارد و در حقیقت سخت شدن بازی بر پایه تمرکز بر چه المان و چه بخشی است. در نسخه های دموی بازی Nioh در مورد درجه سختی بازی مسئله ای به چشم می خورد که مربوط به بالانس درجه دشواری بازی است و جا برای بحث و صحبت بیشتر در مورد آن وجود دارد. بد نیست تا با شما عزیزان کمی در باره این مسئله صحبت کنیم.

بازی ابایی از نشان دادن خشونت ندارد بهتر

بازی ابایی از نشان دادن خشونت ندارد…. بهتر!

در مورد درجه سختی بازی باید به موردی اشاره کرد که در واقع مربوط به “بالانس سختی بازی” است و در صورت توجه نکردن سازندگان به آن ممکن است در نسخه نهایی دردسرساز شود و از کیفیت بازی بکاهد. گاها در مبارزات بازی احساس می شود که بازی از بالانس خوبی برخوردار نیست و در نسخه نهایی باید تعادل بیشتری وجود داشته باشد تا در مواردی بازی عادلانه تر شود.

شما تعجب خواهید کرد که چگونه سربازان سامورایی لخت با چندین ضربه شما هیچ اتفاقی برایشان رخ نمی دهد اما شخصیت سامورایی مجهز به بهترین زره ها که در اختیار شماست با یک ضربه کارش ساخته می شود. در واقع سازندگان باید بدانند که اگر هدفشان از سختی بازی چیزی مانند سختی لذتبخش عناوین Souls است، در شاهکارهای فرام سافتور سختی به واسطه با یک ضربه کشته شدن نیست، بلکه دشواری بازی باید بر اساس یادگیری و کسب تجربه از مبارزات و آموختن الگوی حملات دشمنان باشد که کار را برای شما سخت کند نه این که با یک ضربه کشته شوید. در جایی مشاهده کردم که شخصی در مورد درجه سختی بازی Nioh گفته بود:

فکر می کنم سازندگان بازی در تیم نینجا به عنوان Dark Souls نگاه کرده اند و گفته اند: بازیبازان سری Dark Souls را به خاطر سختی بالای آن دوست دارند. نه؟ پس حالا صبر کنید تا نشانتان دهیم درجه سختی بالا یعنی چه!

چه لذتی ببریم از این مبارزات سخت

چه لذتی ببریم از این مبارزات سخت.

Nioh عنوانی است که باید منتظر آن باشید و چشم از آن برندارید. عنوانی که حتی نسخه های دموی آن نیز جادوی خاصی از جذابیت را به همراه خود دارند. سیستم مبارزات بازی و مکانیک های جذاب آن بدون شک نقطه عطف بازی هستند و بیشترین پتانسیل Nioh در این بخش نهفته است. اما از سوی دیگر با کنار هم قرار دادن تجربه های مختلفی که از بخش های مختلف این عنوان در نسخه های دمو داشته ایم باید اشاره کرد که یکی دو مورد نیز وجود دارند که می توان کمی نگران آن ها بود تا مبادا به بازی لطمه بزنند و اشتباه پیش روند. مواردی مثل کنترل شخصیت یا بالانس بازی که در مورد آنها توضیحاتی ارائه شد.

البته همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کردم از آن جا که تاکنون تنها دمو از این عنوان دیده ایم و نسخه نهایی آن را هنور مشاهده نکرده ایم، بسیار محتمل است که در نسخه نهایی بازی همین موارد نگران کننده کوچک نیز رفع شده باشند. اگر هم بخواهیم واقع بین باشیم باید گفت این موارد نگران کننده در نسخه های دمو بازی Nioh نسبت به پتانسیل فوق العاده بالای آن و نکات مثبت پرتعداد بازی جایگاه خیلی پایین تری دارند و  از هم اکنون مشخص است که با یک عنوان خوش ساخت و عالی طرف خواهیم بود که چه بهتر همان یکی دو مورد ریز نگران کننده را نیز در آن شاهد نباشیم و تجربه ای بی نقص را به مانند عناوین شاهکار فرام سافتور در این سبک داشته باشیم.

باید به این طراحی‌ها احسنت گفت طراحان تیم نینجا شایسته تخسین هستند

باید به این طراحی‌ها احسنت گفت… طراحان تیم نینجا شایسته تخسین هستند.

Nioh به طور قطع در سبد خرید علاقمندان به سبک اکشن نقش آفرینی و مخصوصا طرفداران عناوین هاردکور این ژانر مثل سری عناوین Dark Souls و Bloodborne وجود دارد و آن ها امیدوار هستند تا در نهایت شاهد یک بازی خوش ساخت و جذاب باشند که ارزش انتظار و صبر آن ها را داراست. آرزویی که بسیار هم محتمل به نظر می رسد و در واقع با توجه به شواهد و قرائنی که تاکنون از این عنوان مشاهده کرده ایم، احتمال موفقیت Nioh بسیار بیشتر از شکست آن به نظر می رسد؛ اما به هر حال بایستی تا زمان انتشار این عنوان که قرار است در سال ۲۰۱۷ انحصارا برای پلی استیشن ۴ منتشر شود صبر کنیم.

دست اندر کاران بازی در Tecmo Koei و Team Ninja بدون شک یک فرنچایز خیلی عالی را برای الهام گرفتن برگزیده اند و اگر درس های خود را به درستی با یادگیری صحیح از المان های عالی سری Souls پس دهند قطعا شاهد عنوانی در حد یک بازی معرکه از سوی آن ها خواهیم بود. تمامی این حدس و گمانه زنی ها تنها به یک راه ختم می شوند و آن هم انتظار برای انتشار این عنوان است. بد نیست تا این مطلب را با نقل قولی جالب که در مورد عنوان Nioh مشاهده کرده ام و جمله زیبایی را در مورد این بازی بیان می کند به انتها برسانیم. نقل قولی که به نوعی کلیت بازی Nioh را در یک جمله شرح می دهد:

Nioh شاید در بسیاری از المان ها کاملا شبیه به سری Souls باشد اما این اصلا دلیلی بر آن نیست که با یک بازی بی نظیر طرف نباشیم و تجربه فوق العاده ای را برای ما رقم نزند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

طریقت سامورایی مرگ است... | پیش نمایش بازی Nioh | گیمفا
طریقت سامورایی مرگ است... | پیش نمایش بازی Nioh | گیمفا
طریقت سامورایی مرگ است... | پیش نمایش بازی Nioh | گیمفا
طریقت سامورایی مرگ است... | پیش نمایش بازی Nioh | گیمفا
طریقت سامورایی مرگ است... | پیش نمایش بازی Nioh | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

طریقت سامورایی مرگ است... | پیش نمایش بازی Nioh | گیمفا
طریقت سامورایی مرگ است... | پیش نمایش بازی Nioh | گیمفا