خون آشام شب‌های تاریک لندن | اولین نگاه به Vampyr - گیمفا
خون آشام شب‌های تاریک لندن | اولین نگاه به Vampyr - گیمفا
خون آشام شب‌های تاریک لندن | اولین نگاه به Vampyr - گیمفا
خون آشام شب‌های تاریک لندن | اولین نگاه به Vampyr - گیمفا

خون آشام شب‌های تاریک لندن | اولین نگاه به Vampyr

سامرند قهرمانی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
خون آشام شب‌های تاریک لندن | اولین نگاه به Vampyr - گیمفا

وقتی که شهر در اوج بدبختی و فقر است، همه به دنبال راهی برای حل مشکلات و بهتر کردن آن، هستند. بیماری، فقر، قتل و مشکلات فراوان اقتصادی، شهر را به لبه‌های سقوط نزدیک‌تر کرده است. در این تاریکی و بدبختی، در این شهر طاعون زده که هر کس برای خود و منافع‌اش نگران است، چه چیزی راه نجات است؟ دکتری که با دلسوزی و زحمت قصد دارد درمانی برای طاعون بیابد و مردم را از شر آن نجات دهد؟ یا فرد مقام داری که سعی می‌کند مشکلات مالی را حل کرده و شهر را از آن طریق نجات دهد؟ قطعاً هر دو قهرمانان این شهرند. چه می‌شود اگر دکتر، رازی داشته باشد؟ رازی که در درون او مهر و موم شده و بسیار وحشتناک است. چه می‌شود اگر دکتر یک خون آشام باشد که به جای نجات افراد از طاعون، آنان را به کام مرگ فرو ببرد؟ اگر آن مقام داری که ذکر شد، برای درمان کوچک‌ترین مریضی، به سراغ این دکتر بیاید و غریزه‌های خون آشامی او بیدار شود و مقام دار را قربانی ذات شیطان صفت خود کند، چه بلایی سر مردم می‌آید؟ در این وضع، شهر بیشتر و عمیق‌تر در تاریکی فرو رفته و از بین خواهد رفت. این، داستان شهر لندن است که عنوان Vampyr وعده به تصویر کشیدن آن را دارد. عنوانی که توسط سازندگان Life Is Strange ساخته می‌شود و قرار است داستانی تاثیر گذار و تحسین برانگیز درست مانند Life Is Strange ارائه کند.

خون آشامی که تا آخرین قطره خون شهر را می‌مکد

vampyr 07

لندن تاریک و طاعون زده. در این موقعیت، واقعاً انتخاب کسی برای کشتن دردناک‌ترین انتخاب است.

شما در بازی همانطور که ذکر شد، در نقش یک دکتر به نام جاناتان رید (Jonathan Reid) هستید. وظیفه او، درمان افراد مریض و طاعون زده است که شامل قشرهای مختلف جامعه می‌شود. همانطور که گفته شد، شما یک خون آشام هستید و دوری از خون باعث بیداری غریزه خون آشامی می‌شود؛ در نتیجه شما مجبورید بیمارانتان را برای به قتل رساندن انتخاب کنید. انتخاب این که چه کسی را بکشید در دستان شماست ولی به قتل رساندن هر فرد، تاثیر متفاوتی بر وضع شهر دارد. مطمئناً کشتن کسی که مقام دار و مهم است، تاثیر بدی در وضع شهر خواهد گذاشت. ممکن است حتی ندانید فردی که به قتل می‌رسانید چگونه فردی است و در این وضع، قطعاً نکشتن او بهتر است. آینده شهر در دستان شماست؛ زیرا نجات یک فرد از طاعون یا به قتل رساندن او، می‌تواند تاثیرات بسیار متفاوتی را بر شهر گذاشته و وضع آن را بدتر یا بهتر کند. ممکن است حتی کسی که نمی‌کشید، برای شهر خسارات و مشکلات به بار بیاورد پس نکشتن راه نجات شهر نیست. بازی سیستم انتخاب دیالوگ نیز دارد و می‌توانید از آن برای منافع خود، و به دام انداختن افراد استفاده کرد. این سیستم گزینه‌های مطلوبی نیز دارد و درست انتخاب کردن در رسیدن به هدف‌های‌تان بدون خشونت و خونریزی تاثیر دارد. در بازی می‌توانید وارد خانه‌ها و ساختمان‌های زیادی شوید. در تریلر بازی دیده شد که زمانی که جاناتان وارد یک خانه شد، پیرمردی در مقابل شومینه نشسته و بر اثر طاعون جان سپرده بود. جاناتان در مورد او گفت که حتماً هیچ کسی فریاد کمکش را نشنیده است. زمانی که وارد هر خانه می‌شوید، اتفاقی که روی داده است در مقابل چشمان شماست و جاناتان در مورد آن صحبتی کرده و نظر خود را ارائه خواهد داد.

vampyr 05

قبرستان لندن برای دفن افراد به فضای زیادی نیاز دارد زیرا طاعون تنها عامل مرگ افراد نیست.

بازی در سال ۱۹۱۸ میلادی جریان دارد. زمانی که طاعون اسپانیایی، در لندن به سرعت پخش شده و تعداد کشته‌ها روز به روز بیشتر می‌شد. قطعاً قتل افراد در چنین زمانی، سخت و دردناک است. البته برای کسی که از طاعون رنج می‌برد، مردن بهترین انتخاب است. البته عامل مرگ مردم، نه تنها طاعون و دکتر خون آشام، بلکه گروه‌های مافیایی و خلاف‌کاران نیز هستند. این افراد، برای منافع خود پول و مال مردم را غارت کرده و حتی آنان را به قتل می‌رسانند. در تریلر‌ها نیز برخورد با این افراد دیده شده است. خلاف‌کاران به خاطر این که دکتر هستید و یا ممکن است پی به خون آشام بودن شما برده باشند، بلافاصله به شما حمله کنند. البته اگر به یکی از آن‌ها حمله کرده و خونشان را بمکید، جدی‌تر شده و با افراد زیادی به شما حمله خواهند کرد. کشتن هر فرد در بازی باید در خفا انجام بگیرد و اگر کسی شما را در چنین حالی ببیند، ممکن است پلیس را خبر کند. شهرت شما نیز مهم است و این کار با رفتار درست انجام می‌گیرد. در بازی به غیر از شما خون آشامان دیگری هم وجود دارند که بعضی از آن‌ها را شخصیت اصلی می‌شناسد و با عده‌ای دیگر مبارزه می‌کند. گروه‌های شکارچی خون آشام نیز در بازی وجود دارند که با مشاهده شما فوراً به سمت‌تان حمله ور می‌شوند. آن‌ها نسبت به افراد معمولی قوی‌تر هستند. البته این که از کجا آمده‌اند، چه تاثیری در داستان دارند و …، مشخص نیست. حدس زده می‌شود تاثیری اساسی در داستان بازی داشته باشند زیرا بیشتر داستان‌ها و روایت‌های خون آشامی، از چنین فرمولی پیروی می‌کنند. همچنین ممکن است سازندگان قصد داشته باشند برای تکراری نشدن داستان، این را عادی به حساب بیاورند. در تریلر گیم‌پلی، دیده شد فردی که ادعا می‌کرد پسری مریض دارد، به قتل رسید. طبق گفته سازندگان، نتایج کشتن او ارزان شدن برخی آیتم‌های یک فروشنده و تنها شدن پسرش است. دلیل ارزان شدن آیتم‌ها مشخص نیست. ممکن است فروشنده مشکلی با آن فرد داشته باشد و نبود او بهتر باشد. می‌توان نتیجه گرفت بعد از مرگ او، پسرش نیز با طاعون کشته خواهد شد.  داستان، به مانند عنوان دیگر سازنده، یعنی Life Is Strange، قوی‌ترین بخش بازی است و می‌توان انتظار شاهکاری مانند آن را داشت. پتانسیل بالای داستان اگر از آن درست استفاده شود، می‌تواند نوید زیباترین داستان ممکن را بدهد. بازه زمانی نیز عالی است و تنها چیزی که از آن اطلاع نداریم، شخصیت پردازی که می‌توان گفت اگر خوب کار شود، داستان بهترین بخش بازی خواهد شد.

شهری تاریک در گزند خطرات بی‌شمار

vampyr 06

طراحی‌ها بسیار واقع گرایانه هستند. بافت درخت در این تصویر، بسیار ریز و دقیق کار شده است.

گرافیک بازی با توجه به تریلرها و عکس‌ها، بسیار عالی است. تاریکی، بخش عظیم بازی است و نمی‌توان وجود آن را نادیده گرفت. مه، دود و غلظت تاریکی، کل هوا را در بر گرفته و شهر را در آغوش گرفته است. تاریک‌ترین محله بازی، محله فقیر نشین Whitechapel است. این منطقه پر از افراد فقیر نشین است که طراحی آن‌ها، هم از نظر قیافه و هم از نظر لباس کاملاً مناسب است و وجود جسدها و مرگ و میرهای بیشتر در این منطقه حکایت از فقیر نشین بودن مردم منطقه دارد و ناتوانی در درمان بیماران را به خوبی به تصویر می‌کشد. نور، اصلی ترین بخش گرافیک است. وقتی نوری بر مکانی می‌تابد، توجه‌تان فوراً به سمت آن جلب می‌شود. نور، در این تاریکی سایه‌های فراوانی را تشکیل می‌دهد که بیشتر آن‌ها، بسیار زیبا هستند و به خوبی طراحی شده‌اند. طراحی خون نیز عالی است و خون تازه و خون یک جسد خشک شده، تفاوت بسیاری از هم دارند و به راحتی قابل تشخیص‌اند. طراحی مکان‌ها اعم از قبرستان، ساختمان‌ها و خیابان‌ها بسیار عالی است و مشکلی در آن دیده نشده است. تنها مشکل بخش گرافیک را می‌توان طراحی چهره نامید. چهره‌ها به خصوص چهره شخصیت اصلی که دارای ریش است، بسیار بی‌کیفیت و عادی است. البته همه چهره چنین مشکلی ندارند و فقط چهره‌هایی که ریش در آن‌ها وجود دارد این گونه‌اند. طراحی ریش، به هیچ وجه طبیعی نیست و به مانند آن است که به صورت فرد چسبیده باشد! دیگر شخصیت‌هایی که ریش و سبیل دارند نیز این گونه‌اند. البته این بخش تغییر چندانی را شاید به خود نبیند زیرا طراحی مو و ریش در عنوان قبلی‌شان نیز این گونه بود. البته با توجه طراحی بسیار با کیفیت بافت‌ها و طراحی‌های زیبا، می‌توان از آن چشم پوشید.

۲۹vampyr1b

یک بیمارستان در بازی. بیماران، جسدها و … نشان دهنده جو حاکم بر بازی هستند.

جو بازی و طراحی آن، بسیار خوفناک است. حس تاریکی و مشکلاتی که آن زمان مردم را در بر گرفته و شهر را دگرگون کرده بود، کاملاً عالی به تصویر کشیده شده است بیماری، مه، تاریکی، خون و …، در همه جای شهر دیده می‌شود. ترس افراد، در چهره و حرکاتشان کاملاً مشخص است و آن‌ها به راحتی به شما اعتماد نخواهند کرد. افکت‌ها نیز زیبا هستند خصوصاً افکت آتش که بسیار عالی و واقع گرایانه است. در تریلر بازی، زمانی که با گلوله‌ای آتشین به جاناتان شلیک شد، مقداری از لباس وی سوخت و زیبایی این افکت را در آن لحظه کاملاً به نمایش گذاشت. تاریکی که با استفاده از قدرت‌های خون آشامی شخصیت اصلی ایجاد می‌شود بسیار عالی است و به مانند دودی متحرک و بسیار غلیظ عمل می‌کند. البته زودگذر است و سریعاً از میان می‌رود. بازی از نظر گرافیک در برابر ساخته قبلی استدیو، به شدت پیشرفت کرده است و جزئیات خیره کننده فراوانی در بازی دیده می‌شود. قابل ذکر است بازی با موتور بسیار قدرتمند Unreal Engine 4 ساخته شده است و گرافیک بسیار عالی آن، دلیلی جز این ندارد. این موتور یکی از قدرتمندترین موتورها است که پس از موفقیت نسخه ۳، ساخته شده است. بسیاری از عناوین نیز با نسخه ۳ آن ساخته شده‌اند که نشان دهنده قدرت آن و معروفیتش در میان سازنده‌ها است. در تریلر گیم‌پلی بازی، صحنه‌های تخریب نیز دیده شد. بازی از سیستم تخریب‌پذیری خوبی استفاده می‌کند. تخریب مکان‌ها و قسمت‌های ضعیف ساختمان که در تریلر توسط شخصیت اصلی صورت گرفت، بسیار عالی بود و اگر شاهد مقدار بیشتری از سیستم تخریب پذیری بودیم، توضیح بیشتری را می‌توانستیم ارائه دهیم. البته با توجه به موتور بازی، این نکته نیز به نظر می‌رسد که عاری از مشکل باشد. گرافیک این عنوان، می‌تواند به یکی از برترین‌ها تبدیل شود. اگر سازندگان سعی کنند بازی را بهینه کرده و از نظر مشکلات فنی، آن را بی نقص سازند، قطعاً بازی در نقطه گرافیک نیز زیبا خواهد شد. البته برخی از جزئیات مانند ریش و مو، نیازمند کار بیشتری هستند و با توجه به قدرت موتور بازی، قطعاً می‌توانند بهتر باشند.

هیولایی به دنبال شکار

vampyr 04 copy

گاری که اجساد را حمل می‌کند. از این مناظر در بازی فراوان است.

برای گیم‌پلی بازی، می‌توان عنوان Dishonored را مثال زد. البته بازی آلمان مخفی کاری ندارد و بیشتر بر پایه مبارزه و استفاده قدرت‌های خون آشامی است. در بازی، از هر مکانی که بگذرید، می‌توانید افرادی را برای کشتن انتخاب کنید. هر فردی، در هر سنی را می‌توان به قتل رساند؛ حتی یک بچه ۱۲ ساله! البته قتل‌ها بهتر است بر اساس سیستم غلظت خون انجام پذیرد. سیستم غلظت خون، تقریباً مانند سیستم Eagle Vision در سری Assassin’s Creed است. با فعال سازی این قدرت، در بالای سر شخصیت‌ها اسم و مقداری اطلاعات وجود دارد. نوار غلظت خون با فعال سازی آن نمایش داده می‌شود که سلامتی خون فرد را نشان می‌دهد. افراد مریض و طاعون زده، غلظت خون پایینی دارند حتی افرادی که زخمی شده و مشکلی داشته باشند نیز غلظت خون‌شان پایین است. افرادی که غلظت خون بالایی دارند، از نظر سلامتی مشکلی نداشته و بهترین هدف برای کشتن هستند. برای کشتن آن‌ها نیز راه‌های فراوانی وجود دارد. می‌توانید با استفاده از یکی از قدرت‌های‌تان، او را به جایی خلوت کشانده و سپس بکشید. می‌توانید با او حرف زده و قانعش کنید که اجازه بدهد شما به خانه‌اش بروید و در آن‌جا او را به قتل برسانید. می‌توانید با استفاده از قدرت دیگرتان، او را مجبور کنید دنبال‌تان بیاید و در جایی خلوت او را بکشید یا می‌توانید بسیار راحت گردنش را گرفته و خونش را بمکید. این کار را در میان مردم نیز می‌توان انجام داد ولی آن‌ها فوراً پلیس را خبر می‌کنند و دعوایی ناخواسته گریبان‌تان را می‌گیرد. کشتن افراد زمانی تاثیرات خود را می‌گذارد که در پناهگاه‌تان استراحت کرده و سپس برخیزید. با چنین کاری می‌بینید که نبود آن فرد، چه تاثیری بر اطرافیانش و محیط شهر خواهد داشت.

vampyr 08jpg

خون آشامان تنهای هیولاهای شهر نیستند. افرادی که در عکس می‌بینید، مشخص نیست چه هستند ولی اگر شما را ببینند بلافاصله حمله می‌کنند.

دشمنان تنوع خوبی دارند و با توجه به گروه‌شان، لباس‌ها و سلاح‌های‌شان فرق دارد؛ برای مثال، شکارچیان خون آشام بیشتر از آتش و اسلحه‌های آتش‌زا استفاده می‌کنند. همچنین خلاف‌کاران نیز از سلاح‌های گرم استفاده می‌کنند. شما نیز توانایی استفاده از دو نوع اسلحه سرد و گرم را دارید. در تریلرها فقط کار با نوعی اره دیده شد ولی شخصیت اصلی، تفنگ نیز حمل می‌کرد. نوار سلامتی دشمنان، مانند دیگر بازی‌های نقش آفرینی در بالای سرشان قرار دارد و با هر ضربه از آن کم می‌شود. البته جادوهایی نیز برای مقابله با دشمنان وجود دارد که در این باره فقط توضیح داده شده و استفاده از آن‌ها دیده نشده است. یکی از قدرت‌ها، زمانی که شخصیت اصلی به سرعت ناپدید و در مقابل دشمنان ظاهر می‌شود دیده شد. او خود را به آن‌ها کوبیده و مقداری از سلامتی‌شان کاسته می‌شد. این قدرت به مانند ضربات اره تاثیر نداشت و استفاده از آن، زیاد تاثیر گذار نبود. یکی دیگر از قدرت‌ها، به مانند قدرت Blink در عنوان Dishonored است. با استفاده از این قدرت، می‌توانید غیب شده و در جایی دیگر ظاهر شوید. برای عبور از جاهای سخت و رفتن به پشت بام‌ها، استفاده فراوانی دارد. یکی دیگر از قدرت‌های کشتن، نوعی دود سیاه هست که از درون زمین و زیر پای دشمنان ظاهر شده و به مانند یک هیولا، آنان را تکه تکه می‌کند. قدرت‌های بازی، قطعاً استفاده و تنوع فراوانی دارند که در نوبه خود، بسیار عالی است. در بازی انتظار می‌رود که شاهد معماهایی نیز باشیم زیرا سبک آن تا حدودی ماجراجویی است. البته هنوز اطلاعاتی در این باره در دسترس نیست و سازندگان توضیحی در این مورد نداده‌اند. در بازی، فروشنده‌های بسیاری وجود دارند که می‌توان از آن‌ها خرید کرد. هنوز مشخص نیست چه چیزهایی می‌توان خرید و یا چه کاربردی دارند. همچنین زمانی که دشمنان را به قتل می‌رسانید یا جسدی پیدا می‌کنید، می‌توانید با گشتن آن آیتم‌ها و سکه‌هایش را بردارید. بازی تقریباً جهان باز است و شخصیت اصلی می‌تواند وارد بیشتر ساختمان‌ها شود و در این مورد محدودیتی وجود ندارد. سیستم انتخاب دیالوگ نیز بسیار اساسی کار شده است و اگر از اول درست با فردی برخورد کنید، می‌توانید اعتمادش را جلب کرده و به راحتی شکارش کنید. گزینه‌های زیادی در سیستم انتخاب دیالوگ وجود ندارد و آن‌ها به دو یا سه دیالوگ ختم می‌شوند ولی آن‌ها نیز کافی هستند و هر کدام در نوبه خود به خوبی عمل می‌کنند.

دنیای تاریک خون آشام

عنوان Vampyr، به جرات می‌توان گفت یکی از مورد انتظارترین عناوین سال ۲۰۱۷ است. عنوانی که توسط سازندگان Life Is Strange، یعنی DONTNOD Entertainment ساخته و توسط شرکت Focus Home Interactive، منتشر می‌شود. این عنوان با داشتن داستانی تاریک، جوی تا حدودی ترسناک و …، در دل بازی‌بازان جای گرفته و می‌تواند عنوانی به زیبایی Life Is Strange باشد. البته سازندگان بیان کرده‌اند که این عنوان در مقایسه با Life Is Strange بسیار متفاوت خواهد بود. بازی، از نظر گرافیکی نیز عالی عمل کرده است و جزئیات خوبی را ارائه می‌دهد. انتظارات از این عنوان بالاست و با مشاهده تریلرها و عکس‌ها، می‌توان نتیجه گرفت بازی تا حدودی توانسته است انتظارات را برآورده کند. اگر بازی در زمان عرضه مانند بسیاری از عناوین نسل هشتمی دچار نقص‌ها و مشکلات فنی نباشد، می‌تواند بسیار زیبا و عالی باشد و به یکی از برترین عناوین سال ۲۰۱۷ تبدیل شود. بازی از نظر داستانی پتانسیل بالایی دارد و سازندگان به این بخش توجه بسیاری کرده‌اند. اطلاعات کمی از بازی موجود است ولی با همین اندک اطلاعات، می‌توان قدرتمند بودن داستان و جذابیت آن را حس کرد. عنوان Vampyr، در سال ۲۰۱۷ برای رایانه‌های شخصی، اکس باکس وان و پلی استیشن ۴ عرضه خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خون آشام شب‌های تاریک لندن | اولین نگاه به Vampyr - گیمفا
خون آشام شب‌های تاریک لندن | اولین نگاه به Vampyr - گیمفا
خون آشام شب‌های تاریک لندن | اولین نگاه به Vampyr - گیمفا
خون آشام شب‌های تاریک لندن | اولین نگاه به Vampyr - گیمفا
خون آشام شب‌های تاریک لندن | اولین نگاه به Vampyr - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خون آشام شب‌های تاریک لندن | اولین نگاه به Vampyr - گیمفا