قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers - گیمفا
قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers - گیمفا
قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers - گیمفا
قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers - گیمفا

قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers

حمزه سروری
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers - گیمفا

دنیای پسا آخرالزمانی (Post-apocalyptic) سوژه‌ای جاه طلبانه است که این روزها متقاضیانش سر به فلک کشیده‌اند؛ علی الخصوص در حیطه بازی‌های ویدیویی. چرا که این مبحث، مبحثی نو است که در آن بی‌پروایانه همه چیز شکلی نو به خود می‌گیرد. گذر کردن از یک اتفاق مهم که دنیا را دست‌خوش تغییر و تحول کرده، معبد دوست‌داران داستان‌های عامه پسند است که در سودای دنیایی دگرسان با واقعیت به سر می‌برند؛ جایی که همه چیز متفاوت است شکوفه‌ای در اعماق یک ذهن پرورانده می‌شود و پس از تبدیل کردن آن به ثمره‌ای خوش آب و رنگ، ممکن است تفکری نو یا شاید خلاقیتی نهفته را بیدار ‌کند. در دنیاهای پسا آخرالزمانی دقیقاً چنین وضعیتی به وجود می‌آید؛ مثلاً دنیای عجیب و غریب ولی دل‌نشین «فال‌اوت» را متصور شوید، باز بودن دست طراحان مسیر پرورش عناصر، موجودات، محیط‌ها و بالکل دنیایی جدید را فراهم آورده. در جایی که همه چیز جدید است، می‌توان غول‌های بیابانی‌ای در مکان‌های غم‌زده رادیو اکتیو ساخت که در اوج شکوه‌شان یادآور مولف بودن انسان‌ها هستند.

کلیف بلیزنسکی که با اثر «چرخ‌دنده‌های جنگ» تأثیری غیرقابل انکار بر مسیر امروزی بازی‌های ویدیویی گذاشت، این بار با اثری جدید پا به عرصه سرگرمی گذاشته؛ با اثری که نام جالب توجه «قانون شکنان» (LawBreakers) را یدک می‌کشد. این لقبِ همه چیز تمام، بیش از هر چیزی من را یاد قانون شکنی شخص بلیزنسکی در امر ساخت و پرداخت کردن عنوانی با مهر و نشانِ فری تو پلی می‌اندازد. قانون شکنان بازیِ رایگانی خواهد بود که در آن تمامی عناصر یک عنوان کامل به چشم می‌خورد!

lawbreakers logo

قانون شکنان بازیِ رایگانی خواهد بود که در آن تمامی عناصر یک عنوان کامل به چشم می‌خورد!

روایت پسا آخرالزمانیِ بلیزنسکی، سعی در به تصویر کشاندن دنیایی دارد که پس از واقعه‌ای به نام «در هم شکننده» (The shattering) جریان دارد؛ این واقعه در اصل نامی است که بازماندگان بر این اتفاق ناگوار پیشین نهاده‌اند. سیاره دوست‌داشتنی ما که به بدترین شکل مورد سوء ترحم قرار گرفته، به سختی هم در حال ادامه دادن به حیات خود است. زمین پس از این حادثه هول‌ناک به شکل غیرقابل باوری ماهیت اصلی خود را از دست داده و شبیه به خرابه‌ای متروکه شده. علاوه بر از دست دادن شمایل آشنای خود، جاذبه هم قدرت فرمان‌روایی‌اش بر زمین را از دست داده و اکنون چکیده‌ای از آن گاه به گاه به صورت یک جرقه نیمه خاموش عمل می‌کند؛ زمانی که این جرقه سعی در زنده نگه داشتن خود دارد، بازماندگان به زمین می‌چسبند و هنگامی که این جرقه آخرین امیدهای خود را از دست می‌دهد دیگران قدرت پرواز در زمین بدون جاذبه را به دست می‌آورند. از دیگر آثار به جا مانده از حادثه در هم شکننده، می‌توان به دو نیم شدن ماه اشاره کرد که شباهت بی حد و حصری به معجزه پیامبر مسلمانان که با نام «شق‌القمر» معروف است، دارد. در قانون شکنان محل‌های معروف و آشنای زیادی ملاقات می‌کنید. مکان‌هایی که کاملاً عوض شده‌اند ولی هنوز هم می‌توان آن‌ها را تشخیص داد و به کمک‌شان از سرنوشتی که شاید چندان هم برای‌شان دور از ذهن نیست آگاه شویم.

مخاطبان در بازی می‌توانند کنترل دو دسته را به عهده بگیرند؛ دسته اول عده‌ای مزدور هستند که لقب قانون شکن را بر پیشانی خود مُهر کرده‌اند؛در واقع می‌توان این دسته را افرادی نامید که پس از حادثه آخرالزمانی خوی هرج و مرج‌گری گرفته‌اند و می‌خواهند به طریقه آنارشیسمی انتقام بگیرند! دسته دیگر، مجریان و متولیان قانون هستند. کسانی که حتی اگر شده به صورت افراطی سعی در اجرای قانون دارند. در این رویه و پیشه کلیشه‌ای، رقیب اصلی این گروه قانون شکنان هستند. مجریان قانون باید این دسته از افراد را هر طور شده از پا درآورند و از بهم ریخته شدن آسایش متوهمی که در نظر دارند جلوگیری کنند. این رقابت بین مجریان قانون و قانون شکنان، بیش از هر چیزی یاد و خاطره جریان‌های منسوخ دزد و پلیسی این روزها را زنده می‌کند که دیگر حنایش رنگی ندارد و روز به روز طرفدارانش کمتر می‌شوند. البته باید دید که بلیزنسکی با این دنیای پسا آخرالزمانی پژمرده‌اش، چگونه می‌تواند رنگی شاداب به رقابتش بدهد. به هر حال او حدود ده سال پیش چرخ‌دنده‌های جنگ را طراحی کرد! با این‌که اثرش یک فری تو پلیِ بی‌نواست، ولی به‌هرحال طرفداران از او توقعاتی هر چند بی‌جا دارند و انتظار یک عنوان سر تا پا خشونت و هیجان را می‌کشند!

lawbreakers paxeast titansfaceoff0

رقابت بین مجریان قانون و قانون شکنان، بیش از هر چیزی یاد و خاطره جریان‌های منسوخ دزد و پلیسی این روزها را زنده می‌کند

بازی قانون شکنان در تکاپو برای داشتن سبکی واحد و مشخص درون یک منجلاب دست و پا می‌زند؛ به‌راستی که نمی‌توان بر روی این عنوان سبکی مشخص برچسب کرد و چسباند. این اثر همانند عناوینی مثل «بتل‌بورن» و «اورواچ» MOBA نیست، امّا رگه‌هایی از این سبک در خودش دارد. سبک‌های شوتر کلاسیک و شوتر منطقه‌ای نیز مورد بحث هستند؛ اگر بخواهیم خلاصه‌برداری کنیم، قانون شکنان از تمام این سبک‌ها تکه‌هایی جدا کرده و با چسباندن‌شان کنار یکدیگر سعی در ساختن تجربه‌ای نو در میان عناوین تیراندازیِ آنلاین و چندنفره دارد. اگر کمی عمیق بنگریم شاید واقعاً همین‌گونه هم باشد؛ وجود عناصر بسیار زیاد در آینده، هم‌چون نبردهای مدرن نظامی، در کنار رگه‌های زیاد علمی تخیلی که در مخلوط کنِ یک گیم‌پلی ثابت، با هم گره خورده‌اند نوید تجربه‌ای بی‌بدیل را می‌دهند که به لطف سخاوت‌مندی بلیزنسکی و ناشر بازی یعنی «نکسون» (Nexon) رایگان، مفت و مجانی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

در هر دو گروه قانون شکنان و مجریان قانون، کلاس‌های بسیاری مشاهده می‌شود. از شخصیت‌های سبک و کوچک همانند قاتلان ریزنقش گرفته تا شخصیت‌های سنگین و نابودکننده که شباهت بسیاری به تانک و امثال آن دارند. هر کدام از کلاس‌ها و شخصیت‌ها توانایی‌های مخصوص به خود را دارا هستند؛ به عنوان مثال، قاتلان می‌توانند دو برابر دیگران بپرند و با هر چیزی گلاویز شوند و گریبان‌هرچیزی را بگیرند، حتی اگر آن چیز بازی‌باز دیگری باشد. در بازی قانون شکنان، بازی‌کن‌ها در دو گروه پنج نفره به رقابت می‌پردازند. نکته قالب توجه اینجاست که لازم نیست افراد یک تیم کلاس‌های متفاوتی انتخاب کنند، این قابلیت در بازی وجود دارد که هر پنج نفر حاضر در تیم بتوانند کلاسی یکسان انتخاب کنند و به نبرد گروه حریف بروند. آقای بلیزنسکی از همان ابتدا تأیید کرده بود شخصیت‌های زن هم در بازی وجود دارند. تمام کلاس‌ها جنسیت زن را هم ارائه می‌دهند تا آزادی انتخاب به کمال خود برسد.

lawbreakers kitsune

یک نفر از کلاس قاتل!

در بازی انواع اسلحه‌ها وجود دارد. در واقع از این نظر بازی یارای رقابت با آثار هم‌سبک و غیر هم‌سبک نظیر «بوردرلندز» را دارد. بعضی از این سلاح‌ها دوربین‌‌هایی مدرن دارند که شلیک کردن به هدف را کاری آسان و لذت بخش می‌کنند. بعضی دیگر موشک‌های لانچر دارند. و افزون بر این‌ها انواع بسیار زیاد دیگری از چنین جزئیات کوچک و فرعی در سلاح‌ها وجود دارد. دسته‌بندی کلی را می‌توان به هفت‌تیرها و تپانچه‌ها، شاتگان‌ها، مسلسل‌های خودکار و غیره تقسیم کرد. بعضی تفنگ‎ها نیز از قابلیت دو سه شلیک متفاوت بهره می‌برند که طبق تأیید کلیف بلیزنسکی می‌توان به وسیله آن‌ها کارهای دیوانه‌وار انجام داد.

عنصر بسیار مهم دیگری که پایه و اساس قانون شکنان است، چیزی نیست جز «جاذبه». از آن‌جایی که پس از حادثه درهم شکننده جاذبه زمین دچار تناقضات بسیاری شده، در روند گیم‌پلی شاهد این امر خواهیم بود که جاذبه کم یا زیاد و گاه‌ها محیط‌های بدون جاذبه چه تأثیری بر گیم‌پلی می‌گذارند. در نقشه‌های بازی بسته‌هایی وجود دارد که جاذبه را کم می‌کنند و این امکان را فراهم می‌آورند که پرش‌هایی چند برابر حالت معمولی انجام دهید. جت پک‌ها و قلاب‌هایی هم وجود دارند که سرعت زیادی به گیم‌پلی می‌بخشند و سبب می‌شوند که حتی بازی به صورت افقی هم جریان پیدا کند.

lawbreakers hands on 0002 1200x675 c

در نقشه‌های بازی بسته‌هایی وجود دارد که جاذبه را کم می‌کنند و این امکان را فراهم می‌آورند که پرش‌هایی چند برابر حالت معمولی انجام دهید.

جاذبه، مزدورها و سلاح‌ها. سه نکته اساسی که قانون شکنان را قانون شکنی اساسی کلیف بلیزنسکی می‌کنند! این عنوان جاه‌طلبانه محتوایی دارد که می‌تواند با عناوین شصت دلاریِ بازار این روزها رقابت کند، امّا این اثر کاملاً رایگان است و سعی نمی‌کند هیچ‌گونه احساس کلاه‌برداری در وجودتان ایجاد کند! مطمئاً قانون شکنان پس از انتشار تبدیل به آن دست بازی‌های فری تو پلی‌ای خواهد شد که همیشه در جمع محبوب‌ترین‌ها هستند و هیچ‌گاه پایین نمی‌روند. این اثر در تاریخی نامشخص در سال ۲۰۱۶ قرار است منتشر شود.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers - گیمفا
قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers - گیمفا
قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers - گیمفا
قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers - گیمفا
قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers - گیمفا
قانون شکنی بلیزنسکی | اولین نگاه به LawBreakers - گیمفا