نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer | گیمفا
نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer | گیمفا
نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer | گیمفا
نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer | گیمفا

نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer | گیمفا

برخی از سازنده ها هستند که هر چقدر هم تلاش می کنند تا یک بازی فوق العاده بسازند باز هم موفق نمی شوند و در اوج تلاش و کوشش خود نهایتا می توانند یک بازی خوب بسازند. این موضوع دلایل مختلفی دارد ولی به هر حال خروجی کار این سازنده ها طوری است که تنها می توانند یک بازی خوب و زیبا بسازند که مثلا بتوان یک بار آن را تجربه کرد و لذت برد و نه بیشتر. عناوینی که در بخش هایی از آنها سازندگان بسیار خوب و قدرتمند کار کرده اند ولی برعکس در برخی المان‎ها و بخش های دیگر ضعف هایی بزرگ دارند که اجازه نمی دهد المان های قدرتمند بازی آنچنان که باید و شاید خود را نشان دهند. عدم تجربه کافی، عدم وجود نیروهای زبده و متخصص در بخش های مختلف ساخت بازی، عدم وجود زمان کافی برای ساخت بازی و فشار ناشر، وقت کافی نگذاشتن برای مرحله تست و پولیش کردن بازی از مواردی هستند که گریبان بازی های این سازندگان را می گیرند و به بازی آنها ضربه می زنند، حال گاهی یکی از این مشکلات در ساخت یک بازی وجود دارد و گاهی چندین مورد از این مشکلات در ساخت یک بازی دست به دست هم می دهند که کیفیت بازی باز هم پایین تر بیاید.

og image

The Technomancer

بدون شک یکی از این سازندگان استودیو بازیسازی فرانسوی اسپایدرز(Spiders) است که اغلب در زمینه ساخت عناوین اکشن نقش آفرینی فعالیت می کند و در نسل هفت و هشت یکی دو بازی در این سبک عرضه کرده است که فقط می توان گفت بازی هایی خوب بودند که ارزش یک بار بازی کردن را داشتند و برخی هم می گویند که حتی ارزش همین یک بار بازی کردن را نیز دارا نبوده اند. در نسل هفتم، بازی Mars: War Logs و به طور مشترک برای نسل هفت و هشت شاهد عنوان Bound by Flame از این سازنده بوده ایم که در سبک اکشن نقش آفرینی قرار داشتند و با تجربه کردن هر دوی این عناوین باید اعلام کنم که هر دو بازی هایی خوب و متوسط رو بالا بودند که از بازی کردن یک بار آن ها پشیمان نمی شوید.

با تجربه ای که این سازنده از ساخت دو عنوان یاد شده کسب کرده بود، مدتی قبل اعلام کرد که در حال ساخت یک عنوان اکشن نقش آفرینی دیگر است که بناست تا خیلی بهتر از دو بازی قبلی عمل کند و تبدیل به یک عنوان عالی شود. نام این بازی The Technomancer بود و با ویدئوها و تریلرهایی که از آن منتشر می شد نوید یک عنوان خوش ساخت را به بازیبازان می داد و تبدیل به عنوانی مورد انتظار برای خیلی از دوستداران سبک نقش آفرینی از جمله بنده گشت. حال مدت کوتاهی است که The Technomancer منتشر شده است و مثل تمامی بازی های دیگر توسط منتقدان به زیر تیغ نقد رفته است و ما نیز در گیمفا قصد داریم تا این عنوان را نیز مثل همه بازی های دیگر نقد و بررسی کنیم. پس اگر به عناوین نقش افرینی و یا خود این بازی علاقمند هستید و قصد دارید تا دلایل محکمی برای خرید یا عدم خرید آن پیدا کنید، پیشنهاد میکنم در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی The Technomancer با وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید تا به تجزیه و تحلیل و واکاوی المان های مختلف این عنوان بپردازیم.

technomancer 0003 800

زکریا شخصیت اصلی بازی است. البته فکر نکنید که در آخر بازی الکل کشف می کنید!

پس از این که استودیو اسپایدرز با عنوان Bound by Flame دنیا و بستر جدیدی را برای ساخت یک عنوان نقش آفرینی تجربه کرد، اعضای این استودیو تصمیم گرفتند تا بار دیگر به سراغ بستری برای ساخت یک بازی نقش آفرینی بروند که قبلا در آن به موفقیتی نسبی دست یافته بودند یعنی سیاره قرمز مریخ. آنها قبلا در بازی Mars: War Logs ثابت کرده بودند که می‎دانند چگونه باید در این سیاره همسایه قصه گویی کنند و قصد کردند تا دوباره در بازی جدید خود سراغ این سیاره بروند. اتفاقات بازی Mars: War Logs تقریبا یک قرن بعد از نخستین استقرار انسان ها بر روی کره مریخ رخ می داد و در بازی The Technomancer شاهد وقایع چندین سال بعد از آن بازی هستیم که همچنان corporationها (رژیم ها) به عنوان کشورهای مختلف بر آن حکومت می کنند و بر سر منابع مختلف که در این بازی، اصلی ترین آنها آب است با یکدیگر به جنگ و جدل مشغولند.

technomancerscreen

زندگی مردم تحت سلطه رژیم‌های ظالم و در خفقان محض است.

همانطور که تصور میکنید زندگی در سیاره ویران مریخ آن هم در حالی که زیر سلطه یک رژیم خیلی بزرگ است بسیار هولناک و سخت است. درست است که بازی فاصله زیادی دارد تا تبدیل به یک عنوان بی نقص و فوق العاده، اما اصلا به بدی و هولناکی محیط مریخ نیست!
شما در بازی کنترل یک Rouge به نام زکریا را بر عهده دارید (البته فکر نکنید که در آخر بازی الکل کشف می کنید!) که به تازگی عضو پیوند برادری تکنومنسر شده است که توانایی مرموزی برای خروج و انتقال الکتریسیته از بدن خود را دارند. آنها تحت سالها تمرین با یک استاد مشخص بوده اند و زمانی که تایید شود که آنها می توانند قدرتهای الکتریکی خود را کنترل کنند، تبدیل به یک تکنومنسر کامل می شوند و به عنوان یک افسر در ارتش رژیم خود به کار گرفته می شوند. البته این پیوند برادری که یکی از هزاران مشابه فرقه Jedi در جنگ ستارگان است، چیزی بیشتر از فقط تبدیل یک کاراموز جوان به یک تکنومنسر کامل است; این به آنها اجازه می دهد وارد یک پوشش مخفی در جامعه شوند، پوششی که نباید اجازه دهند تا رژیم های مختلف در مورد آن چیزی بدانند، در غیر این صورت با آنها رفتاری بدتر از جهش یافته های سیاره خواهد شد. یکی از سوگندهایی که زکریا یاد می کند این است که در صورت لزوم وی زندگی اش را نیز برای حفظ این راز فدا خواهد کرد.

مدتی بعد از ورود زکریا به پیوند برادری، وی به عنوان یک ستوان در ارتش شهر Ophir به کار گرفته می شود. ماموریت پشت ماموریت توسط مافوقش در ارتش و همچنین استادش در پیوند برادری تکنومنسر به وی داده می شود.همچنین وی می تواند ماموریت های رندوم و تصادفی را نیز به دلخواه خود انجام میدهد. این ماموریت ها قصد دارند تا به بازیباز، ذات و طبیعت وحشتناک زندگی تحت سلطه رژیم های مختلف در مریخ را نشان دهند و در این مسیر زکریا باید تصمیم هایی کاملا خاکستری را نیز اتخاذ کند. در نهایت و طی کش و قوس‌هایی همه چیز برای زکریا به هم می‌ریزد و زندگی راحت و خوب وی تبدیل به یک جهنم می‌شود. حال زکریا مجبور می شود تا به عنوان یک خائن، Ophir را ترک کند و……

maxresdefault 8

این تصویر شبیه به عنوان مدمکس است .

بازی در زمینه گرافیک فقط خوب عمل کرده است و نه بیشتر. اگر بخواهم مثالی برای گرافیک این عنوان بزنم باید گفت جلوه‌های بصری The Technomancer چیزی مثل یک بازی با برترین گرافیک روی پلی‌استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ است و یا یک عنوان مشترک بر روی پلتفرم‌های نسل هفتمی و نسل هشتمی. بازی گرافیک خوبی دارد و از لحاظ فنی دچار ایرادات خاصی نیست و مواردی از قبیل افت فریم و پارگی تصویر و دیر لود شدن تکسچرها در آن مشاهده نمی‌شود. در واقع همان‌طور که گفتم فقط به طور کلی می‌توانیم بگوییم گرافیک بازی مقداری کهنه به نظر می‌رسد و کاملا به روز نیست ولی نمی‌توان گفت که بازی جلوه‌های بصری ضعیفی دارد. در واقع شاهد یک عنوان با گرافیک عالی و بهینه شده در نسل هفت و اوایل نسل هشت هستیم. البته این بهتر از آن است که یک بازی کاملا جلوه نسل هشتمی و به روز داشته باشد ولی از افت فریم و تکسچرهای صعیف و … رنج ببرد و تجربه بازی را برای بازیباز تلخ کند. چنین اتفاقی هرگز در The Technomancer برای شما رخ نخواهد داد. بازی پر است از لوکیشن‌های عالی و زیبا بر روی سیاره قرمز و محیط‌های گوناگون برای گشت و گذار ولی هیچ کدام از آن‌ها از نظر گرافیکی کاری نمی‌کنند که شما با خود بگویید “وااای چه محیط زیبایی!… چه گرافیک فوق‌العاده ‌ای!”، بلکه فقط قسمت اول جمله را خواهید گفت.

۲۸۷۳۴۷۸ the technomancer 03

محیط‌های متنوع و زیبایی در بازی وجود دارند

در زمینه گرافیک هنری سازندگان بازی که قبلا تجربه طراحی و فضاسازی مریخ را در بازی Mars: War Logs داشته‌اند از این تجربه استفاده کرده‌اند و شاهد طراحی هنری با کیفیت و زیبایی در بازی هستیم که به خوبی حال و هوای سیاره قرمز را به ما منتقل می‌کند و زندگی و جو خفقان‌اوری که مردم در حال زندگی در آن هستند را به ما نشان می‌دهد تا هر چه بیشتر با شخصیت‌های بازی و مخصوصا مردمانی که زیر سلطه و ظلم رژیم‌های بی‌رحم هستند همزاد پنداری کنیم و در این امر نیز موفق بوده اند. در بازی شاهد محیط‌های گوناگون و بسیار زیبایی هستیم که تنوع قابل قبولی دارند و به خوبی فضاسازی شده اند. طراحی گرافیکی و هنری بازی به طور کلی تمی سیاه و تاریک دارد که برگرفته از اوضاع زندگی و وضعیت مردم ساکن در مریخ است که زندگی تاریک و بدون شادی و غمزده‌ای دارند و هیچ نشانی از شور و شعف در آن‌ها دیده نمی‌شود. در مجموع بازی از لحاظ کیفیت گرافیکی فنی و هنری نمره قبولی می‌گیرد. در واقع گرافیک بازی برای آن یک ضعف محسوب نمی‌شود ولی نقطه قوت خاصی نیز برای آن نیست. البته بایستی اذعان داشت که با توجه به گرافیک فنی باثبات و گرافیک هنری خوب بازی میتوان کاملا متوجه شد که این کهنه و قدیمی به نظر رسیدن گرافیک بازی تنها و تنها به خاطر موارد مالی و بودجه‌ای است وگرنه سازندگان توانایی خلق همین گرافیک باثبات و بی ایراد را با نرم‌افزاها و تکنولوژی های جدیدتر نیز داشته‌اند ولی سرمایه کافی برای استفاده از آن‌ها را در اختیار نداشته‌اند.

original

ستاره اصلی بازی مبارزات آن هستند.

گیم‌پلی بازی بدون هیچ شکی برترین نقطه قوت آن است و کاملا در سطح یک بازی فوق‌العاده زیبای نقش‌افرینی عمل می‌کند. اگر سایر بخش ‌های بازی نیز به مانند گیم‌پلی آن بهینه شده بودند میتوانستیم The Technomancer را در زمره برترین نقش‌آفرینی ها قرار دهیم ولی در عمل در برخی قسمت‌ها اینگونه نشده است. تکنومنسرها ۳ استایل مختلف برای مبارزه دارند، Guardian با یک باتون و سپر، Rouge با یک خنجر و اسلحه دستی و Warrior که Staff مخصوص تکنومنسرها را در دست دارد و میتوان در هر زمانی بین آنها سوئیچ کرد. مثلا ممکن است که در ابتدا جذب استایل Rouge شوید که حرکات سریع تری دارد و برای مبارزه از راه دور نیز به واسطه پیستولی که در اختیار دارد عالی است. وقتی که مهارت های تکنومنسی شما در آن شاخه خاص پیشرفت می کنند، ممکن است که به سمت استایل Warrior جذب شوید و دیگر هرگز به سمت استاده از خنجر بازنگردید. هر استایلی استفاده ها و مزایای خود را دارد و قطعا هر بازیبازی بسته به سلایق و علاقه و نوع بازی خود در بخش های مختلف بازی یکی را بر دو استایل دیگر ترجیح میدهد.

۲۶۵۱۹۶۰۹۲۳۵ b146648143 b

با دشمنان بسیار غول‌پیکر نیز سروکار خواهید داشت

ماموریت‌های بازی جالب و جذاب هستند و هم در خط داستانی اصلی و هم ماموریت‌های جانبی دارای کشش لازم برای بازیباز هستند ولی وقتی ساعت‌های زیادی از بازی می‌گذرد آن‌ها حالتی خسته‌کننده و تکراری نیز به خود خواهند گرفت که البته در اکثر نقش‌آفرینی های طولانی شاهد چنین موردی هستیم مگر در استثناهایی مثل The Witcher 3 که هیچ چیزی رنگ و بوی تکرار در ان ندارد.  با هر لول که بالا می روید، زکریا یک Skill Point (امتیاز آپگرید) به دست می آورد که می تواند آن را در یکی از ۴ درخت مجزای توانایی ها خرج کند که شامل Rouge، Warrior، Guardian و Technomancy هستند. با بالا رفتن هر ۳ لول، شما یک امتیاز Attribute نیز می گیرید که می توان آن را برای قدرت (Strength)، چابکی (Agility)، تکنومنسی و یا Constitution هزینه کرد. با بالا رفتن هر ۴ لول نیز شما نیز امتیاز Talent کسب می کنید که می توان آن را بر روی کاریزما، علم، مخفی کاری، بازکردن قفل، توانایی ساخت و همچنین اکتشاف، هزینه کنید. Attributeها و Talentها شما را مجبور می کنند که بسته به شیوه ای که می خواهید بازی کنید و فعالیت هایی که دوست دارید در مریخ انجام دهید، بسیار با فکر و آگاهانه تصمیم بگیرید. مثلا کسی که علاقه دارد به جای مبارزه، کار خود را با حرف زدن در موقعیت های مختلف راه بیاندازد ابتدا باید به سراغ سرمایه گذاری در در درخت کاریزما برود.

۹۸۱

کلاس مبارزه Rouge یک پیستول دارد که در مبارزات دور بسیار کارامد است

ممکن است که پس از مدتی پیشروی متوجه شوید که نیاز به توانایی ساخت و ساز و باز کردن قفل نیز دارید که تقریبا وابسته به هم هستند. هر چه صندوق های با قفل های سخت تر و پیچیده تر را بازکنید مواد و تجهیزات بهتری پیدا میکنید و بنابر این می توانید اپگریدهای بهتر بسازید که منوط به داشتن قابلیت ساخت و ساز بالاست و این گونه توانایی های ساخت و ساز و باز کردن قفل کاملا به هم مرتبط هستند. همچنین قابلیت ساخت و ساز کاملا روی مبارزات نیز تاثیرگذارند. مبارزه ای که چند دقیقه قبل بسیار دشوار بوده است، به وسیله یک آپگرید که به وسیله قابلیت ساخت و ساز لول ۲ بر روی سلاح خود نصب کرده اید ناگهانبسیارآسانترمیشود. شاید باید گفت همین قابلیت ساخت و ساز در مقایسه با دیگر قابلیت ها بیشترین تاثیر را در طول بازی بر روی مبارزات شما دارد. مثلا شاید شما علاقه بسیار زیادی به سلاح هایی که میزان اسیب خیلی بالا وارد می کنند داشته باشید ولی باید بدانید که ممکن است همین سلاح ها اگر دشمن روبروی شما قابلیت دفاع یا قطع کردن حمله شما را داشته باشد هیچ کارایی ندارد. به طور کلی می توان گفت آپگریدهای مربوط به خراب کردن و قطع کردن حمله دشمنان نسبت به شانس ضربات مرگبار و قدرت آسیب بالا حتی تا ۱۰ برابر موثرتر و بهتر است مخصوصا وقتی که بر روی Staff با لول های بالاتر قابلیت مبارزه پیاده شوند. هیچ چیز حرص در آورتر از این نیست که مثلا یک حمله چرخشی سریع را شروع می کنید و هنوز در آغاز آن هستید که یک دشمن با یک ضربه شما را در وسط چرخش متوقف کند! البته گاهی کنترل بازی نیز حالتان را خواهد گرفت.

۱۷۷۱۳ the technomancer survive on mars game opengraph 1200 1

مبارزات بازی حتی در درجه آسان، سخت هستند و نیاز به تمرکز دارند.

نکته جالب در مبارزات بازی که جزو بهترین بخش های آن هستند این است که با وجود تمام آپگریدها و ارتقاها باز هم مبارزات به طرز باورنکردنی چالش برانگیز هستند. شاید در مبارزه ای یک اشتباه کنید و جان سالم به در ببرید ولی مطمئن باشید که از دو اشتباه گریزی نخواهید داشت. یک لگد قطع کننده اشتباه یا جاخالی دادن بدموقع یا حمله اشتباه میتواند سریعا حکم مرگ شما را داشته باشند. مبارزات مثل یک رقص بین زکریا و دشمنانش هستند و باید بدانید که کی باید حرکات خود را انجام دهید، کی حمله دشمن را قطع کنید، کی عقب نشینی کنید و کی ایتم سرنگ شفا دهنده را استفاده کنید. بعضی وقتها همان یک لحظه که طول می کشد تا زکریا از ایتم سلامتی استفاده کند همان یک لحظه ای است که دشمنان همگیاستفاده می کنند تا شلیک کنند و صفحه Game Over را بدون هیچ رحمی به شما هدیه دهند! بایستی برای مبارزات، زمان بندی، تاکتیک و استراتژیهای مختلف داشته باشید که بر اساس تعداد دشمنان، نوع آنها و …. این تاکتیک ها را تغییر دهید زیرا این موضوع به اندازه آپگریدها و ارتقاهای انواع حملات و توانایی ها اهمیت دارد.
لااقل با این درجه سختی مبارزات نکته ای مثبت وجود دارد و آن وضعیت ذخیره کردن بازی است که به شما کمک میکند و شما عادت می کنید که بلافاصله بعد از هر مبارزه بازی را ذخیره کنید تا احساس امنیت داشته باشید. جالب اینجاست که حتی اگر بازی را بر روی درجه آسان نیز بازی کنید نهایتا به شما اجازه می دهد که ۳ اشتباه قبل از مرگ انجام دهید و هنوز هم بازی سخت و چالش برانگیز است.

۲۶۴۰۲۳ w926

رفتار و سرنوشت همراهانتان بسته به اعمال و ماموریت‌های شما فرق می‌کند

یک نکته جالب و جذاب که در بازی وجود دارد و در راستای واقعی تر کردن بازی انجام شده است سیستم fatigue است که در بازی قرار داده شده و موضوعی تحسین برانگیز است. اگر هر چند مدت یکبار در بازی استراحت نکنید، یعنی یک تخت خواب و پناهگاه پیدا نکنید که زکریا در آن مقداری بخوابد، وی شروع به خسته شدن می‌کند و امتیازات جایزه تجربه که از مبارزات به دست آورده است را کم کم از دست می‌دهد که همین امتیازات ممکن است فرق بین یک لول بالارفتن شما و کسب Skill Point و … یا عدم کسب آنها باشد. همچنین وی در مبارزه ناکارمد می‌شود. اول شاید فکر کنید که اشتباه می‌کنید ولی خیر، واقعا به همین شکل است. حتی حرکت کردن زکریا هم سست‌تر شده و ضرباتش در مبارزه، در مقایسه با زمانی که او استراحت کرده و سرحال است آسیب کمتری وارد می‌کنند. این موضوع هم از سوی تحسین‌برانگیز است که توسط سازندگان در بازی قرار گرفته است و هم از سویی دیگر می‌تواند اعصاب شما را خرد کند.

۱۴۶۶۵۰۱۵۰۴ the technomancer 10

سازندگان یک حیات وحش برای مریخ خلق کرده اند.

از دیگر نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد کنترل بازی و شخصیت اصلی آن است که اغلب بدون مشکل است ولی گاها پیش می‌آید که کمی شما را آزار دهد. همچنین در مورد هوش مصنوعی دشمنان باید گفت دشمنان رفتاری تقریبا قابل پیش‌بینی دارند ولی با همین قابل پیش ‌بینی بودن هم مبارزه با آنها سخت است چه برسد به این که می‌خواستند غیر قابل پیش‌بینی هم باشند!

مانند دیگر عناوین نقش‌آفرینی زیبا، در بازی The Technomancer نیز انتخاب هایی که زکریا انجام میدهد و تصمیماتی که می‌گیرد کاملا در روند پیشروی داستان بازی موثر هستند و جالب اینجاست مخصوصا تصمیماتی که به نظر بی اهمیت می‌آیند تاثیرات بزرگی در آینده خواهند داشت. هر کاری که زکریا انجام می‌دهد (مخصوصا در ماموریت‌های جانبی) به نحوی در آینده به وی بازخواهند گشت. آیا تصمیم گرفته اید که بگذارید فلان شخصیت زنده بماند؟ این تصمیم ممکن است در آینده یک گزینه دیالوگ در یک ماموریت جانبی دیگر یا ماموریت داستانی بازی اضافه کند. فلان ماموریت جانبی را اصلا انجام نداده‌اید؟ یکی از همراهانتان ممکن است برود و دیگر هیچ گاه بازنگردد و یا شما لطف و دوستی یک گروه را برای همیشه از دست بدهید.

the technomancer wildlife on mars 2

گرافیک بازی می‌توانست بهتر باشد اما گویا مشکلات مالی اجازه نداده است

موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید این است که با پیشروی در بازی و آشنایی با گروه‌های مختلف، نمی‌توانید همه کارها را برای همه گروه‌ها انجام دهید و کاری کنید که همه شما را دوست داشته باشندف بلکه به مانند دنیای واقعی برخی گروه‌ها ضد یکدیگر هستند و انجام ماموریت یک گروه، ماموریت‌های گروه مخالف آن‌ها را از دسترس شما خارج می‌کند و باید تصمیم بگیرید که بر اساس شخصیت و نوع رفتارتان ترجیح می‌دهید با کدام گروه طرح دوستی بریزید. اگر ماموریت‌های مخالفان را انجام دهید، اعتبار و شهرتتان نزد ارتش از بین می‌رود. اگر ماموریت‌های گانگسترها را انجام دهید و با آنها طرح دوستی بریزید، بسیاری از افراد و مردم دیگر برای شما ارزشی قائل نخواهند شد. یعنی به مانند دنیای واقعی در ازای به دست آوردن چیزی، چیز دیگری را از دست خواهید داد و این ارزش تکرار بازی را نیز بسیار بالا می‌برد. یا حتی شما می‌توانید کل دنیای بازی را بر علیه خود کنید و همه را عصبانی کنید و کار را برای خود بسیار سخت کنید. این از آن نقش‌آفرینی هایی نیست که در یک بار بازی کردن بتوانید تمام ماموریت‌های ممکن را تجربه کنید و باید دفعات مختلفی آن را تجربه کنید تا با تمام احتمالات آن آشنا شوید. اگر به طور کلی بخواهیم این عنوان را با یکی از نقش آفرینی‌های بزرگ تاریخ مقایسه کنیم و در واقع اگر بخواهیم بگوییم این بازی از کدام عنوان نقش‌آفرینی بیشترین تاثیر را گرفته است، پاسخ قطعا سری Dragon Age و نقش‌آفرینی‌‌هایی به سبک بایوویر است که در بخش‌های مختلف بازی این تاثیرپذیری را می‌توان مشاهده کرد.

the technomancer 17 1070x602

این سلاح مخصوص کلاس Warror است که به عنوان سلاح اختصاصی تکنومنسرها شناخته می‌شود

دیالوگ‌های بازی چندان هوشمندانه نوشته نشده‌اند و وقتی آنها را با عناوین فوق‌العاده این سبک مثل Witcher و Mass Effect و… مقایسه می‌کنیم کاملا مشخص است که حرفی برای گفتن ندارند. حالات چهره شخصیت‌ها هنگام صحبت کردن و صداگذاری آن‌ها اصلا خوب انجام نشده است و شاهد چهره‌هایی خشک و اصطلاحا چوبی هستید که گویا احساس خاصی ندارند و صداگذاری کاملا معمولی شخصیت‌ها نیز بر این مسئله دامن زده است و احتمالا وقتی که دنیال یک اطلاعات حیاتی نباشید خودتان را می‌بینید که مشغول تند تند زدن دکمه رد کردن دیالوگ‌ها هستید. شاید بتوان گفت از بین تمامی بخش‌های مختلف بازی قسمت صداگذاری، دیالوگ‌ها و حالات چهره شخصیت‌ها هنگام حرف زدن ضعیف ترین بخش ها محسوب می‌شوند و به هیچ وجه در حد و اندازه های یک نقش آفرینی عالی ظاهر نشده اند. در زمینه موسیقی نیز باید گفت چندان موسیقی خاصی در بازی وجود ندارد و موسیقی هایی هم که شاید بشنوید به هیچ وجه قطعات به یادماندنی و بسیار زیبایی نیستند و گویا موسیقی بازی تنها برای خالی نبودن عریضه ساخته شده است. در مجموع باید گفت در بخش صداگذاری و موسیقی بازی بسیار ضعیف عمل کرده است و نسبت به سایر بخش‌ها افت فاحشی را در ابن قسمت‌ها مشاهده می‌کنیم.

۲۸۴۴۸۶۵ the technomancer 02

یک نکته را در مورد The Technomancer به خاطر داشته باشید… مبارزات فوق‌العاده عالی

The Technomancer عنوانی است که از همان دقایق اول که آن را آغاز می‌کنید در می‌یابید که با یک بازی جذاب و پرهیجان طرف هستید و وقتی کمی جلوتر می‌روید و انواع قدرت‌ها و ارتقاهای مختلف شخصیت اصلی و مبارزات زیبا، چالش برانگیز و تاکتیکی بازی را می‌بینید مطمئن می شوید که در حال تجربه عنوان هستید که آن را تا پایان ادامه خواهید داد. سازندگان بازی در استودیو اسپایدرز این بار ریسک بیشتری کرده‌اند و نسبت به عناوین قبلی خود بازی بسیار بهتر و جذاب‌تری را برای ما آماده کرده‌اند. بخش گیم‌پلی و مبارزات و ارتقاهای بازی بدون شک ستاره آن هستند و ماموریت‌های جانبی، اصلی و ارزش تکرار بازی نیز در سطح برترین عناوین نقش‌افرینی قرار دارند و هیچ چیزی از آن‌ها کم ندارند ولی کم کاری‌هایی در سایر بخش ها مثل صداگذاری و دیالوگ‌ها و گرافیکی که کمی کهنه به نظر می‌رسد و حالات خشک چهره شخصیت‌ها هنگام حرف زدن دست به دست هم داده‌اند تا آن را از تبدیل شدن به یک عنوان فوق‌العاده بازدارند و باید گفت The Technomancer یک اکشن نقش‌آفرینی بسیار خوب و جذاب است که به واسطه ضعف‌های خود به همین حد کفایت کرده است و تبدیل به یک بازی فوق العاده و بی‌نظیر نشده است. اما این تجربه بسیار خوب برای سازندگان بازی قطعا در آینده آنها را در راه ساخت بازی‌های بهتر یاری خواهد کرد همانطور که تاکنون و در طی ساخت بازی‌های مختلف این سازنده پیشرفتشان را تا به این عنوان دیده‌ایم. اگر به عناوین نقش‌افرینی علقه ندارید The Technomancer عنوانی نیست که آنقدر فوق العاده باشد که بتواند شما را به این سبک علاقمند کند ولی اگر مبارزات چالش برانگیز و ارتقاهای مختلف شخصیت خوشتان می‌آید می‌توانید آن را تجربه کنید. اگر هم که از علاقمندان و طرفداران بازی‌های نقش‌آفرینی هستید که باید بگویم قطعا تجربه کردن این بازی لذت بسیار خوبی به شما خواهد بخشید و کاملا توانایی این که لااقل برای یک بار شما را بسیار هیجان‌زده کند را داراست.

۹۴۱۵bfc8 4f25 46ad 996b 2b96d22d2dfb

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer | گیمفا
نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer | گیمفا
نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer | گیمفا
نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer | گیمفا
نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer | گیمفا
نقش‌آفرینی مریخی! | نقد و بررسی بازی The Technomancer | گیمفا