به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor - گیمفا
به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor - گیمفا
به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor - گیمفا
به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor - گیمفا

به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor

دانیال دهقانی
۱۲:۴۵ ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor - گیمفا

جنگ، جنگ، جنگ و باز هم جنگ… گویی جنگ به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بشر قرار است در همه دوران‌ها حضوری پررنگ داشته باشد. عده‌ای برای کشور گشایی می‌جنگند، عده‌ای هم برای حفظ استقلال و دفاع از خاک مرز و بوم‌شان. البته، زیاد مهم نیست که به چه علت می‌جنگید، مهم این است که جنگ بلایی خانمان سوز به شمار می‌رود و عده بسیاری به خاطر جنگ به کام مرگ کشیده می‌شود. از جنگجویان اما معمولاً چهره‌ای همچون یک قدیس در اذهان حک می‌شود. مردم آن‌ها را به خاطر شجاعت و دلاوری‌شان تحسین می‌کنند و این خود یک عامل انگیزشی مهم است. جنگیدن افتخار می‌آورد و عده‌ای برای افتخار می‌جنگند. یوبی سافت این بار همین موضوع را در بازی For Honor زیر ذره بین برده است، پس به نام افتخار، خود را آماده کنید.

یکی از جدیدترین پروژه‌های یوبی سافت یعنی For Honor بسیار وسوسه انگیز و جاه طلبانه به نظر می‌رسد. تا کنون یوبی سافت تجربه‌ای در ساخت یک بازی Hack & Slash نداشته است و این خود یک نگرانی بزرگ به شمار می‌رود. دستپخت جدید آن‌ها یعنی For Honor هم در سبک Hack & Slash طبقه بندی می‌شود. حقیقت امر اینجا است که همواره نمایش‌ها و تریلرهای عناوین یوبی سافت بسیار خوب و وسوسه انگیز به نظر می‌رسند ولی محصول نهایی با چیزی که در نمایش‌ها دیده‌ایم فاصله تقریباً زیادی دارد. نمونه‌های بسیاری برای اثبات این موضوع وجود دارند و نیازی به ذکر مثال نیست. For Honor هم حداقل تا به اینجا نمایش‌های بسیار خوبی داشته است و به نظر قرار است با یک بازی قابل قبول و خوش ساخت از سوی یوبی سافت طرف باشیم. در ادامه ما با همراه باشید تا نگاهی به ویژگی‌ها و خصوصیات این بازی بیندازیم.

مثلث آتش

در مورد بخش داستانی For Honor نمی‎توان به شیوه‌ای سنتی صحبت کرد، چرا که حجم اطلاعات منتشر شده از داستان بازی تقریباً صفر است! این پنهان کاری سازندگان را از چند بعد می‌توان بررسی کرد. البته قبل از آن بد نیست اشاره شود که در ابتدای معرفی بازی هنوز مشخص نبود که بازی بخش تک نفره و داستانی نیز خواهد داشت یا خیر. پس از مدتی و به دنبال درخواست طرفداران نگران در مورد بخش تک نفره، رسماً تائید شد که For Honor یک بخش تک نفره داستانی پر و پیمان نیز خواهد داشت. از آن زمان تا کنون مدت تقریباً زیادی گذشته است ولی هنوز شاهد انتشار اطلاعات کاملی در مورد داستان بازی نبوده‌ایم. البته به لطف نمایشگاه E3 2016 نمایشی تقریباً طولانی از یکی از مراحل بخش تک نفره بازی پخش شد و حال می‌توانیم فرضیه‌های درست‌تری در مورد این بخش داشته باشیم. اگر بخواهیم نگاهی به بخش داستانی For Honor بیندازیم، اولین نکته قابل توجه وجود سه کلاس (فرقه) مختلف در بازی است که مطمئناً با آن‌ها آشنایی دارید. این سه فرقه عبارتند از “وایکینگ‌ها”، “سامورایی‌ها” و “شوالیه‌ها”. در بخش داستانی بازی قرار است کنترل هر سه فرقه به بازی‌بازان سپرده شود. اولین نگرانی از همین مسئله نشات می‌گیرد؛ وقتی که قرار است کنترل هر سه گروه به بازی‌بازان سپرده شود و این گروه‌ها با هم در جنگ و جدال به سر می‌برند، دقیقاً کدام گروه قرار است آن “گروه اصلی” باشد؟ آیا هر سه گروه به یک میزان در پیشبرد خط داستانی سهیم هستند؟ بازی‌بازان در طول بازی بیشتر به کدام گروه وابسته خواهند شد؟ سوالاتی از این دست بسیار هستند و باور کنید که سازندگان هیچ اطلاعات درستی در مورد آن‌ها منتشر نکرده‌اند!

۳۰۷۸۷۲۵ fh screen up the beach02 e3 160613 230pm 1465808447

آیا شخصیت اصلی وایکینگ‌ها این شخص خواهد بود!؟

در تریلر مربوط به بخش داستانی بازی‌بازان هدایت یکی از فرماندهان وایکینگ‌ها را در جریان حمله به مقر سامورایی‌ها بر عهده داشتند. در پایان تریلر وایکینگ‌ها پیروز شدند و قلعه سامورایی‌ها را به تصرف درآوردند. تا به این جای کار مشکلی وجود ندارد، ولی وقتی قرار است در طول بازی هدایت هر سه فرقه را بر عهده داشته باشیم، چگونه مثلاً در یک مرحله با وایکینگ‌ها به قلب قلعه سامورایی‌ها می‌زنیم و در یک مرحله دیگر با سامورایی‌ها به سراغ حمله به وایکینگ‌ها خواهیم رفت؟ اینجا یک تناقض بزرگ به چشم می‌خورد. بالاخره از میان این سه گروه یکی باید از بقیه نقش محوری‌تری داشته باشد ولی هنوز مشخص نشده کدام فرقه این نقش را بر عهده خواهد داشت. اگر هم سازندگان بخواهند داستان بازی را به گونه‌ای به رشته تحریر در آورند که به هر سه فرقه به یک میزان پرداخته شود، مسلماً دیگر آن تفاوت‌ها و تضادهای میان‌شان ملموس و چشم‌گیر نخواهد بود. از طرف دیگر هنوز مشخص نیست که شخصیت‌های اصلی بازی چه کسانی خواهند بود. آیا یک شخصیت واحد در هر فرقه وجود خواهد داشت که کنترل او به دست بازی‌بازان سپرده خواهد شد یا این که در هر بخش از بازی کنترل شخصی متفاوت از یک فرقه را بر عهده خواهیم گرفت؟ همان طور که می‌بینید سوالات بسیاری پیرامون بخش داستانی بازی مطرح هستند و پاسخ مناسبی را نیز برای آن‌ها نمی‌توان یافت. حتی مشخص نیست که دقیقاً به چه علت این سه فرقه با یکدیگر می‌جنگند! در حال حاضر هواداران واقعاً نگران آن هستند تا بدانند دقیقاً چه در سر سازندگان می‌گذرد و قرار است در نهایت شاهد چه داستانی باشند. سازندگان با هوشمندی هیچ حرف خاصی در مورد بخش داستانی بازی نزده‌اند و تنها اعلام کرده‌اند که روی این بخش تمرکز زیادی خواهند داشت. البته با توجه به بدقولی‌های سازندگان جدیداً نمی‌توان به حرف آنان اعتماد کرد و تنها باید تا زمان عرضه بازی منتظر بمانیم و ببینیم که آن‌ها تا چه حد به وعده‌های خود عمل کرده‌اند. مهم‌ترین نگرانی در مورد For Honor هم بخش داستانی و تک نفره آن است. باید امیدوار باشیم تا سازندگان فکری به حال این بخش کنند و خروجی قابل قبولی را تحویل مخاطبان دهند.

تلفیق خون و پولاد برای افتخار

بر خلاف بخش داستانی که اطلاعات زیادی از آن منتشر نشده و تقریباً هر چه که از آن می‌دانیم بر پایه حدس و گمان است، تقریباً از گیم پلی بازی اطلاعات خوبی به بیرون درز پیدا کرده و با اطمینان بیشتری می‌توانیم راجع به آن سخن بگوییم. سبک بازی Hack & Slash است ولی نه شبیه به بازی‌هایی چون God Of War. در حقیقت، سازندگان سعی داشته‌اند تا گیم پلی بازی تلفیقی باشد از خصوصیات بازی‌های بزرگ این سبک و ویژگی‌های نوینی که منحصر به خود For Honor است. در ابتدا جا دارد وجود سه فرقه مختلف در بازی را مورد بررسی قرار دهیم، عاملی که در داستان بازی هم تاثیرگذار خواهد بود ولی تاثیر اصلی آن بدون شک بر روی گیم پلی بازی است. در بازی شما وظیفه دارید تا با دشمنان به مقابله بپردازید، چه دشمنانی که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند و چه دشمنانی که بازی‌بازان واقعی هدایت آن‌ها را بر عهده دارند.

۲۸۸۵۵۱۷ for honor screen harrowg

اطلاعات منتشر شده در مورد شوالیه‌ها بسیار کمتر از دو گروه دیگر بوده است.

گیم پلی بازی سعی داشته تاکتیکی به نظر برسد و به همین منظور راهی جدا از برخی عناوین بازار را در پیش گرفته است. بازی تنها بر روی حمله کردن تمرکز نداشته بلکه بازی روی دفاع و حمله به موقع مانور داده است. در For Honor برای زنده ماندن باید بدانید که چه موقع دفاع کنید و چه موقع حمله و از آن مهم‌تر، چگونه دفاع کنید تا صدمه نبینید و چگونه حمله کنید تا ضربه‌ای مهلک به دشمن بزنید. بازی از سیستمی به نام Battle Art (هنر نبرد) بهره می‌برد که ویژگی‌های جالبی به بازی داده است. اولاً شما به وسلیه آنالوگ سمت راست کنترلر می‌توانید در برابر ضربات دشمنان دفاع کنید. البته دفاع کردن از خود در برابر دشمنان به این سادگی‌ها هم نیست و خود به موارد متعددی وابسته است. از نحوه به دست گرفتن سلاح گرفته تا موقعیت دشمن همگی در نحوه عملکرد سیستم هنر نبرد تاثیر دارند. از آن جایی که دفاع کردن در بازی نقشی اساسی دارد، سرعت مبارزات نیز متعادل‌تر از دیگر بازی‌های این سبک است. این اهمیت والای دفاع کردن در بازی دقیقاً همان قدر که خوب به نظر می‌رسد، ممکن است به ضرر بازی هم تمام شود. بحث پایین آمدن سرعت بازی موضوعی است که تا زمان عرضه بازی (یا حداقل نسخه آزمایشی آن) نمی‌توان پیشبینی خوبی از آن داشت، اما، این که دقیقاً بازی تا چه حد در پیاده سازی مکانیزم‌های مربوط به دفاع کردن موفق خواهد بود هنوز جای نگرانی دارد. این مسئله نگرانی بیشتری در مورد بخش چند نفره بازی دارد، از آن جایی که شما در بخش چند نفره با بازی‌بازان حقیقی به نبرد خواهید پرداخت، سخت است که تصور کنیم دقیقاً چگونه برنده هر مبارزه مشخص خواهد شد. اگر سیستم دفاع در بازی به گونه‌ای باشد که همواره بتوان در مقابل ضربه دشمنان از آن استفاده کرد، پس دقیقاً چه زمانی در بخش چند نفره یک نفر تسلیم خواهد شد؟

نگرانی‌ها در مورد گیم پلی بازی به این مورد محدود نمی‌شود. اولاً هنوز مشخص نیست در بخش چند نفره چند بازی‌باز مقابل هم صف آرایی خواهند کرد. تعداد مبارزان از آن جایی اهمیت دارد که متوجه شویم میدان نبرد تا چه حد شلوغ خواهد بود و درگیری‌ها بیشتر حالت تن به تن به خود خواهند گرفت یا همچون فیلم‌های سینمایی قرار است هر دو جبهه به دل هم بزنند. مطمئناً هر قدر هم سازندگان از اهمیت بخش تک نفره بگویند، نمی‌توانند منکر آن شوند که تمرکز اصلی For Honor بر روی بخش چند نفره آن است. سازندگان البته از این بخش هم اطلاعات زیادی را منتشر نکرده‌اند و همین مسئله موجب نگرانی طرفداران شده است. عدم انتشار اطلاعات رسمی از بازی باعث شده است تا سوالات بسیاری در ذهن طرفداران شکل بگیرد و برای پاسخ دادن به آن‌ها فرضیات زیادی مطرح شود.

مسلماً در بخش چند نفره هر بازی‌باز شخصیت خود را خواهد داشت ولی هنوز مشخص نیست که آیا سه فرقه موجود در بازی هر کدام خود چند کلاس مختلف از سربازان را دارند یا آن که تنها نوع خاصی از سربازان قرار است در اختیار بازی‌بازان قرار بگیرد. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که آیا می‌توان در جریان بازی نیز سلاح خود را تغییر داد یا خیر. در بخش چند نفره شاید اهمیت این موضوع کمتر باشد ولی در بخش تک نفره بدون شک این قابلیت نقشی اساسی در گیم پلی بازی خواهد داشت. در نمایش مربوط به گیم پلی بخش تک نفره بازی شخصیت اصلی تنها از اسلحه مخصوص به خود که شبیه به یک تبر بلند بود استفاده کرد و خبری از تعویض سلاح نبود و حتی گزینه مربوط به این کار نیز به چشم نخورد. باید منتظر ماند و دید سازندگان چه واکنشی به سوالات پرتعداد طرفداران نشان خواهند داد.

for honor ubisoft

گیم پلی بازی روی دفاع کردن تمرکز زیادی دارد

در بررسی بخش تک نفره بازی از روی نمایش‌ها هم به نکات جالبی برمی‌خوریم. اولاً که طراحی مراحل بازی به نظر جالب است و به خوبی صورت گرفته. حداقل در آن نمایش بلند مربوط به یکی از مراحل وایکینگ‌ها شاهد نکاتی بودیم که به امیدوار شدن‌مان کمک زیادی می‌کند. در آن نمایش شاهد تسخیر شدن قلعه سامورایی‌ها به دست وایکینگ‌ها بودیم ولی این اتفاق به سادگی میسر نشد. شخصیت اصلی که به نوعی فرمانده گروه به شمار می‌رفت دروازه‌های قلعه را برای همراهان‌اش گشود، از یک طناب برای بالا رفتن از دیوارها استفاده کرد و مواردی دیگر که هر کدام خود برخی از مکانیزم‌های بازی را به نمایش می‌گذاشتند. البته در همان نمایش هم نکته نگران کننده دیگری به چشم خورد! در بازی شما با دشمنان مختلف و متنوعی رو به رو خواهید شد، از سربازان معمولی گرفته تا فرماندهان آن‌ها که خود دسته بندی‌های مختلفی دارند. متاسفانه مبارزه با سربازان معمولی در بازی زیاد از حد ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسید و در واقع شخصیت اصلی با فشردن یک کلید آن‌ها را بدون کوچک‌ترین زحمتی از میان برمی‌داشت. به هر حال انتظار نداریم که سختی مبارزه با دشمنان معمولی در حد مبارزه با دشمنان سرسخت Dark Souls باشد ولی دیگر سازندگان مبارزات را خیلی ساده و پیش پا افتاده طراحی کرده‌اند که موضوع جالبی نیست. البته فنونی که شخصیت اصلی از آن‌ها برای نابود کردن شخصیت‌ها استفاده می‌کرد از تنوع خوبی برخوردار بودند ولی وقتی قرار است بدون کوچک‌ترین دردسری و تنها با فشردن یک کلید دشمنان کوچک‌تر را قلع و قمع کنید، واقعاً تعداد فنون اهمیت چندانی ندارد! همچنین می‌توان از عوامل محیطی نیز برای از میان برداشتن دشمنان استفاده کرد. مثلاً می‌توان آن‌ها را از بالای یک دیوار بلند پایین انداخت یا آن‌ها را به سمت یک دیواره پر از تیغ پرتاب کرد. همچنین در بازی Boss Fightهای متعددی نیز وجود خواهد داشت. مثلاً در نمایش مربوط به بخش تک نفره بازی شخصیت اصلی در نهایت و برای تسخیر قلعه سامورایی‌ها مجبور به نبرد با سردسته آن‌ها شد، نبردی که هم به نسبت چالش برانگیز به نظر می‌رسید و هم جذابیت‌های خاصی را در خود نهفته بود.

شمشیرهای سرخ

موتور گرافیکی AnvilNext که موتور گرافیکی اختصاصی یوبی سافت است پیش از این امتحان خود را پس داده و مشخص است که از لحاظ گرافیکی با بازی قابل توجهی رو به رو خواهیم شد. البته خرابی‌هایی که یوبی سافت با Assassin’s Creed Unity (عنوانی که از همین موتور استفاده کرده بود) به بار آورد نمی‌گذارد که با خیال راحت در مورد گرافیک این بازی صحبت کنیم! اگر بخواهیم بر اساس نمایش‌های بازی قضاوت کنیم، گرافیک بازی در سطح خوبی قرار دارد و البته می‌تواند تا زمان عرضه بهبودهایی نیز داشته باشد. اولاً جا دارد از افکت‌های خون انتقاد کنیم که اصلاً راضی کننده نیستند. از طرف دیگر افکت‌هایی نظیر باران و آتش کیفیت خوبی دارند. انیمیشن‌های بازی نیز در سطح راضی کننده‌ای قرار دارند. البته همان طور که در ابتدا اشاره شد در مورد گرافیک بازی‌های یوبی سافت تا زمان عرضه نمی‌توان سخن خاصی گفت چرا که از مشکلات متعدد و بهینه سازی افتضاح گرفته تا افت سطح گرافیکی بازی همگی در این نسل به وفور میان بازی‌های یوبی سافت به چشم خورده‌اند ولی اگر همه چیز خوب پیش برود، For Honor از لحاظ گرافیکی رضایت بخش و قابل قبول به نظر می‌رسد.

sadasfggasgh

طراحی محیط‌ها بسیار چشم‌گیر و زیبا به نظر می‌آیند

در مجموع، هنوز خیلی زود است تا بخواهیم در مورد سرنوشت For Honor قضاوت کنیم. هنوز اطلاعات بسیار بیشتری از بازی باید منتشر شود و برخی از جنبه‌های بازی مانند داستان آن تا به این لحظه کاملاً مخفی مانده‌اند. به نظر تمرکز اصلی بازی روی ارائه یک گیم پلی نفس‌گیر و جذاب بوده و بیشتر هم قصد دارد تا این گیم پلی زیبا در بخش چند نفره بازی نمود داشته باشد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که در نهایت چه بر سر For Honor خواهد آمد. احتمالاً در نمایشگاه Gamescom 2016 شاهد انتشار اطلاعات بیشتری از این بازی هستیم. For Honor قرار است در تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۶ (برابر با ۲۵ بهمن ۱۳۹۵) برای پلتفرم‌های اکس باکس وان، پلی استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor - گیمفا
به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor - گیمفا
به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor - گیمفا
به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor - گیمفا
به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor - گیمفا
به نام افتخار | اولین نگاه به بازی For Honor - گیمفا