خوب ولی قابل پیش بینی | تحلیل کنفرانس EA در E3 2016 - گیمفا
خوب ولی قابل پیش بینی | تحلیل کنفرانس EA در E3 2016 - گیمفا
خوب ولی قابل پیش بینی | تحلیل کنفرانس EA در E3 2016 - گیمفا
خوب ولی قابل پیش بینی | تحلیل کنفرانس EA در E3 2016 - گیمفا

خوب ولی قابل پیش بینی | تحلیل کنفرانس EA در E3 2016

امیرمهدی نامجو
۱۱:۲۳ ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
خوب ولی قابل پیش بینی | تحلیل کنفرانس EA در E3 2016 - گیمفا

شرکت الکترونیک آرتز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی است که از سال ۲۰۱۰ به طور منظم هر ساله کنفرانس‌هایی را پیش از شروع نمایشگاه E3 برگزار کرده است. امسال نیز به‌مانند سال‌های قبل الکترونیک آرتز کنفرانس مطبوعاتی خود را برگزار کرد و در آن بازی‌های جدید خود را به نمایش گذاشته و سیاست‌های جدید شرکت را اعلام کرد. در ادامه مطلب به تحلیل و بررسی این مطلب می‌پردازیم.

ابتدا باید همین اول بدانیم که الکترونیک آرتز از جمله شرکت‌هایی است که همیشه بازی‌های خوبی را روانه بازار کرده است ولی سیاست‌های منفعت‌طلبانه ی این شرکت تا حد زیادی دل طرفداران را آزرده است به طوری که چند سال پیش به عنوان منفورترین شرکت آمریکایی انتخاب شد. در کنفرانس امسال تا حدودی با توجه بیش‌تر این شرکت به عناوین مستقل، دل مخاطبان آرام خواهد گرفت ولی همچنان نشانه‌های منفعت‌طلبی الکترونیک آرتز در آن مشخص است که در طول مطلب به آن می‌پردازیم.

کنفرانس امسال با ورود اندرو ویلسون (Andrew Wilson) مدیرعامل اجرایی (CEO) شرکت الکترونیک آرتز به روی صحنه آغاز شد. در ابتدا او به این موضوع اشاره می‌کند که در یک ساعت نمی‌توان هیچ بازی را به طور کامل نشان داد و از این رو صرفاً گوشه‌ای از بازی‌های این شرکت نشان داده خواهد شد و قطعاً بقیه کار و تجربه بازی‌ها در خود نمایشگاه E3 انجام می‌شود؛ اما یکی از کارهای جالب الکترونیک آرتز در همین اول کنفرانس مشخص می‌شود. اندرو ویلسون به جهانی بودن این کنفرانس اشاره می‌کند و می‌گوید که شخصی پیشنهاد اجرای همزمان کنفرانس در دو مکان را داده بود و حالا همین اتفاق افتاده است. کنفرانس به طور همزمان در لس‌آنجلس و لندن برگزار می‌شود و مسئول بخش لندن این کنفرانس، کسی نبود جز پیتر مور (Peter Moore)، مدیر ارشد اجرایی (COO) شرکت الکترونیک آرتز. با پخش صحنه‌ی کنفرانس در شهر لندن، مشخص می‌شود که EA واقعاً تصمیم به اجرای کنفرانس در دو شهر گرفته است و آن هم نه به این صورت که صرفاً بخشی از نمایش با صحبت افراد در شهر لندن همراه باشد بلکه در شهر لندن هم جمعیت زیادی در یک سالن کنفرانس به مانند شهر لس‌آنجلس جمع شده‌اند و کنفرانس به طور همزمان در هر دو شهر برگزار می‌شود.

ea e3 2016

EA امسال کنفرانس را به طور همزمان در لس آنجلس و لندن برگزار کرد

این تصمیم الکترونیک آرتز شاید در نگاه اول کمی خرج اضافه به نظر برسد ولی جدای از این موضوع که همین خرج اضافه می‌تواند محبوبیت این شرکت را در انگلستان نیز افزایش دهد، متوجه می‌شویم که این کار امکان حضور افرادی را فراهم کرده است که حوزه کاری آن‌ها خارج از شرکت الکترونیک آرتز و صنعت بازی است و طبیعتاً با توجه به برنامه‌ی شخصی آن‌ها امکان حضورشان در شهر لس‌آنجلس مهیا نبوده است. این موضوع را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

در ادامه کار، کنفرانس دوباره از لس‌آنجلس پیگیری می‌شود و اندرو ویلسون در مورد برنامه الکترونیک آرتز برای کنفرانس صحبت کرده و همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که ۱۰ سال قبل ۲۰۰ میلیون بازیباز وجود داشت و امروز، ۲٫۶ میلیارد بازیباز. بعد از این صحبت‌ها بالاخره نوبت به خود بازی‌ها می‌رسد. اولین بازی که قرار است بررسی شود، Titanfall 2 است و برای این کار، مدیرعامل اجرایی شرکت Respawn Entertainment، آقای وینس زَمپلا (Vince Zampella) به روی صحنه می‌آید. احتمالاً می‌دانید که او به همراه جیسون وست (Jason West) زمانی یکی از کلیدی‌ترین افراد در ساخت Call of Duty بوده است و بعد از درگیری‌های بسیار با شرکت اکتیویژن و در نهایت اخراج شدنشان، شرکت ریسپاون را تأسیس کرد.

همان ابتدای کار وینس زمپلا به این موضوع اشاره می‌کند که قرار نیست Titanfall 2 انحصاری پلتفرم‌های مایکروسافت باشد و دارندگان پلی‌استیشن ۴ نیز قادر به تجربه بازی خواهند بود. هر چند این موضوع قبلاً نیز گفته شده بود ولی گفته شدن آن نشان از تأکید الکترونیک آرتز بر روی چند پلتفرمی بودن بازی‌هایش دارد که البته این موضوع تا حد زیادی به کسب درآمد شرکت نیز کمک می‌کند. البته کاملاً واضح است که وقتی مایکروسافت دیگر حاضر نشده پولی را به جهت انحصاری کردن بازی بپردازد، بازی انحصاری نخواهد بود. دلیل این کار مایکروسافت نیز شاید به این موضوع ربط داشته باشد که مایکروسافت قصد داشت در زمان عرضه ایکس‌باکس وان، از طریق انحصاری کردن این بازی و عرضه نشدن آن برای پلی‌استیشن ۴، به نوعی در ابتدای عرضه طرفداران را به طرف خود بکشد و حال که هر دو کنسول وضعیت خود را مستحکم کرده و دیگر در اوایل نسل هشتم قرار نداریم، دلیلی هم ندارد که برای عنوانی که یک سازنده Third-Party در حال ساخت آن است، مبلغی به منظور انحصاری کردن عنوان پرداخت شود.

ea e3 2016

Titanfall 2

ea e3 2016

Titanfall 2 Singleplayer

در طول تریلر، بخش‌های جالب و هیجان‌انگیزی از بازی پخش می‌شود. همچنان المان‌های اصلی نسخه قبلی نظیر استفاده از تایتان‌ها و همچنین حرکت روی دیوارها وجود دارد و قطعاً ایرادات جزئی آن‌ها نیز برطرف شده تا بازیبازها با تجربه‌ی بی‌نقص‌تری روبه‌رو باشند. در تریلر یک نوع نارنجک جدید نیز به نمایش در می‌آید که دشمنان را در هوا به هم نزدیک می‌کند تا به راحتی امکان کشتنشان فراهم شده باشد و احتمالاً با وجود این نارنجک می‌توان حدس زد که قرار است گجت ها و مهمات جدیدی به بازی اضافه شوند. علاوه بر این، چنگک نیز به بازی اضافه شده که می‌توانید از آن برای بالا رفتن از ساختمان‌ها، گرفتن اشیا و رفتن به سمت آن‌ها و یا کشیدن افراد به سمت خودتان استفاده کنید و مطمئناً گیم پلی بازی را بیش از پیش هیجان انگیز می‌کنند.

بعد از پایان تریلر، وینس زمپلا می‌گوید که ۶ تایتان جدید با شیوه‌های منحصربه‌فرد مبارزه به بازی اضافه شده‌اند و همچنین گیم پلی بهتری را در زمینه کنترل آن‌ها شاهد هستیم و امکانات شخصی سازی بازی و همچنین بخش پیشرفت شخصیت نیز بهتر شده‌اند. البته این موارد چیزهای معمول و متعارفی هستند که قطعاً همه انتظار داشتند در نسخه جدید بازی نیز وجود داشته باشند. بخش‌های تست و آزمایشی هم برای بخش چندنفره‌ی بازی در نظر گرفته شده است که می‌توانید در سایت titanfall.com جزئیات این موضوع را بررسی کنید؛ اما غافلگیری اصلی وینس زمپلا، این موارد نیستند و چیز دیگری است؛ بخش تک‌نفره‌ی بازی تأیید شد! بازی کمپین تک‌نفره و آفلاین دارد که قرار است شما را بیش‌تر با دنیای این سری بازی آشنا کند. بعد از اعلام این موضوع، می‌توان به یک نکته‌ی مهم پی برد. این که برخلاف گفته‌ی بعضی از افراد که پیش بینی می‌کردند تعداد عناوین با بخش تک‌نفره به شدت کاهش یا بند اما با دیدن چنین اتفاقی می‌شود گفت که اصلاً این طور نیست و حتی عناوین تمام آنلاین و چندنفره نیز بخش تک‌نفره و حتی آفلاین را برای جذب بیش‌تر مخاطبان به عناوین خود افزوده‌اند که این یعنی نه تنها بخش تک‌نفره در حال کاهش نیست بلکه حتی بازی‌هایی که تنها بخش چندنفره داشتند نیز اقدام به افزودن بخش تک‌نفره به عناوین خود کرده‌اند.

در تریلر پخش شده از بخش تک‌نفره بازی توجه زیادی به خود تایتان‌ها می‌شود و ظاهراً طبق گفته‌های وینس زمپلا رابطه‌ی عمیق بین کنترل کننده‌ی تایتان و خود تایتان‌ها در داستان بازی نشان داده می‌شود. هر چند نمی‌توان مطمئن بود ولی امیدواریم همان‌طور که زمانی وینس زمپلا روی Call of Duty هایی کار می‌کرد که داستان خوبی داشتند، Titanfall2 هم داستان خوبی داشته باشد. در نهایت نیز باید به این موضوع اشاره کنیم که بازی در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶ یعنی ۷ آبان ۱۳۹۵ منتشر خواهد شد.

ea e3 2016

Madden NFL 17، عنوانی که EA قرار است برای رقابت های قهرمانی آن در مجموع ۱ میلیون دلار جایزه بدهد

بازی بعدی که بدون هیچ گونه معطلی نمایش داده می‌شود، Madden NFL 17 است. برای کسانی که شاید اطلاع نداشته باشند، باید بگوییم که Madden NFL یکی از فرنچایز های ورزشی محبوب EA Sports در زمینه فوتبال آمریکایی است. در تریلر بازی صرفاً بخش‌هایی از این بازی به صورت سینماتیک نمایش داده می‌شود و سپس کنفرانس از لندن پیگیری می‌شود. پیتر مور با گفتن این موضوع که این نسخه متعادل‌ترین نسخه این سری از نظر گیم پلی است، به این موضوع اشاره می‌کند که “حالت فرنچایز” (Franchise Mode) بازی نیز با تغییراتی همراه بوده و بخش‌هایی به آن اضافه شده‌اند و به علاوه سیستم گزارش گر جدیدی برای بازی در نظر گرفته شده‌اند؛ اما بعد از این موضوع، به بحث مهم ورزش‌های الکترونیک یا eSports اشاره می‌شود که بسیاری از بازی‌های EA جزو عناوین مهم این بخش محسوب می‌شوند که در این میان به سه عنوان Battlefield، FIFA و Madden NFL اشاره می‌شود. الکترونیک آرتز قرار است سیستم جدیدی را برای این بازی‌ها به اجرا بگذارد. بدین صورت که رقابت‌ها به سه صورت هستند. رویدادهایی که تحت عنوان Challenger برگزار می‌شوند آن‌هایی هستند که الکترونیک آرتز به افراد مختلف اجازه‌ی میزبانی مسابقات مختلف را داده است و به آن‌ها در این راه کمک کرده است. رویدادهای Premier آن‌هایی هستند که EA به همراه اسپانسرهای مالی آن‌ها را برگزار می‌کند و رویدادهایی EA Major رویدادهایی هستند که EA خود به تنهایی مسئول برگزاری آن‌هاست. اولین رویدادی هم که قرار است تحت نام EA Major برگزار شود، همین هفته و در جریان E3 در لس‌آنجلس به وقوع خواهد پیوست و مربوط به مسابقات قهرمانی Madden NFL 16 است که پیش از این نیز در سال‌های گذشته برگزار شده بود ولی تا به حال تحت نام EA Major برگزار نشده بود. بعد از این صحبت‌ها، مصاحبه کوتاهی با دو تن از بازیبازهای حرفه‌ای Madden NFL با نام‌های اریک رایت با لقب Problem و زک لِین با لقب Serious Moe انجام می‌شود که در مسابقات قهرمانی حضور خواهند داشت. سپس در شهر لس‌آنجلس ۸ بازیباز نهایی این مسابقات نشان داده می‌شوند. این بازیبازها بعد از انجام بازی‌های متعدد به صورت آنلاین از میان ۱ میلیون بازیباز انتخاب شده‌اند. بعد از آن هم به این موضوع اشاره می‌شود که علاوه بر سایت‌های استریم آنلاین، این مسابقات از شبکه تلویزیونی ورزشی ESPN نیز پخش خواهند شد.

بعد از این‌ها اعلام می‌شود که جایزه در نظر گرفته شده برای مسابقات سال بعد Madden NFL 17، در مجموع معادل ۱ میلیون دلار است. این موضوع نشان می‌دهد که EA توجه ویژه‌ای را به ورزش‌های الکترونیک مبذول داشته و اهمیت بالای این مسابقات در زمینه کسب محبوبیت و درآمد را درک کرده و قصد دار در این بخش، حضور جدی و محکم‌تری داشته باشد.

بعد از صحبت در مورد ورزش‌های الکترونیک، نوبت به Mass Effect رسید. در لس‌آنجلس، Aaryn Flynn، مدیرکل شرکت بایوویر (Bioware)، به روی صحنه آمد و در مورد مس افکت جدید صحبت کرد. در Mass Effect: Andromeda شما در نقش یکی از افراد گروهی هستید که کهکشان راه شیری را ترک کرده و به کهکشان آندرومدا رفته‌اند تا خانه‌ای جدید برای انسان بیابند و با ورود به این کهکشان، با گونه‌ها و موجودات جدیدی روبه‌رو شده‌اند و این بار انسان‌ها بیگانگان حساب می‌شوند نه ساکنان سیارات مختلف. متأسفانه گیم پلی یا تریلر خیلی کاملی از بازی پخش نشد و اطلاعات بیش‌تر از بازی به پاییز موکول شدند و تنها یک نمایش کوتاه از بخش‌هایی از بازی و پشت صحنه‌ی ساخت آن به نمایش در آمدند. در همین نمایش کوتاه از بازی هم محیط‌های متنوعی برای بازی به نمایش در آمدند. از بیابان‌های خشک گرفته تا محیط‌هایی با گیاهان بیش‌تر و همچنین محیط‌های طوفانی و پر باران. به جز این موضوع چیز خیلی زیادی از بازی به نمایش در نیامد و ظاهراً باید تا پاییز صبر کنیم تا اطلاعات کاملی از عنوان جدید سری Mass Effect به دستمان برسد. این طور که پیداست سطح بلندپروازی‌های این بازی خیلی بالاست و ابعاد آن به قدری وسیع است که فعلاً آماده نمایش کامل نشده است. امیدواریم بازی‌ای که در آینده شاهدش خواهیم بود، بتواند به این بلندپروازی‌ها دست پیدا کند و واقعاً ارزش این همه مدت مخفی بودن بازی و نمایش نیافتن را داشته باشد.

ea e3 2016

Mass Effect: Andromeda

بعد از این، آقای اندرو ویلسون در مورد برنامه جدید EA با نام Play to Give صحبت می‌کند. در این برنامه شما چالش‌های خاصی را در بازی‌ها انجام می‌دهید و علاوه بر این که آیتم‌های خاصی را در بازی به دست می‌آورید، با انجام این چالش‌ها شرکت EA مبلغی را به بعضی از بنیادهای خیریه خاصی اهدا می‌کند که البته اهداف بیش‌تر این شرکت‌های خیریه کمک به مردم در درک علوم کامپیوتر و تکنولوژی است. به عنوان مثال یکی از این‌ها سایت Code.org است که تلاش می‌کند تا همه‌ی دانش آموزان مدرسه بتوانند علوم کامپیوتر را یاد بگیرند و برنامه‌های ساده‌ای در سایت خود برای یادگیری برنامه‌نویسی ترتیب داده است. دیگر بنیادهای اشاره شده در کنفرانس، بنیادهای HeForShe، National Center for Women & Information Technology، Code2040 و SpeacialEffect هستند. همان‌طور که گفته شد با انجام این چالش‌ها شما در بازی نیز به امکاناتی دسترسی پیدا می‌کنید. مثلاً نجات دادن افرادی که به کمک نیاز دارند در Battlefield 4 یا Battlefield Hardline و به دست آوردن مقدار خاصی امتیاز به شما در بازی Gold Battlepack اهدا خواهد شد. برای FIFA 16 هم به شرکت در کاپ Play to Give در بخش Ultimate Team و برنده شدن در تورنمنت بسته Rare Mega Pack به شما اهدا می‌شود که غیرقابل معاوضه بوده و فقط به شما تعلق می‌گیرد. برای بعضی دیگر از بازی‌های EA هم امکانات مشابهی وجود خواهد داشت. ظاهراً EA تصمیم دارد با اجرای چنین برنامه‌هایی ضمن کمک به بنیادهای خیریه، کمی هم از وجهه ی بد و منفعت‌طلبی که بین عموم جامعه به دست آورده بود بکاهد تا مردم کمتر به آن به چشم یک شرکت منفعت‌طلب نگاه کنند و به هر حال این کارها هر چه قدر هم اندک، در کم کردن نگرش منفی نسبت به این شرکت مؤثر خواهند بود.

بعد از این صبحت ها، دوباره کنفرانس از لندن پیگیری شد. ظاهراً در این میان یک رقابت در میان جذب تماشاچیان هم بین پیتر مور و اندرو ویلسون در جریان بود که ظاهراً افرادی که در لندن اجرای آقای پیتر مور را می‌دیدند، راضی‌تر بودند. به هر حال عنوان بعدی که به نمایش در آمد، FIFA 17 بود. ابتدا همان تریلری که چند هفته‌ی قبل منتشر شده بود و روند تغییر سری FIFA در طول تاریخ را نشان می‌داد، به طور مرتب‌تر به نمایش در آمد و سپس از بخش داستانی بازی رونمایی شد. ظاهراً بازی‌های ورزشی یکی پس از دیگری بخش داستانی را به عنوان خود می‌افزایند و همان‌طور که سال گذشته NBA 2K16 بخش داستانی کاملاً مجزا و جداگانه‌ای در نظر گرفته بود، FIFA 17 نیز یک بخش داستانی درباره شخصی به نام الکس هانتر (Alex Hunter) خواهد داشت. این بخش داستانی با نام The Journey شناخته می‌شود و شما در نقش بازیکنی به نام الکس هانتر در تیم‌های لیگ برتر انگلستان به انجام مسابقات فوتبال و تجربه فراز و نشیب‌های زندگی یک بازیکن فوتبال خواهید پرداخت. به هر حال ظاهراً سازندگان بازی‌های ورزشی پتانسیل این سبک را برای قرار دادن داستان درک کرده‌اند و از طریق ساخت داستان برای بازی، در پی جذب بازیبازهایی هستند که طالب داستان خوب در بازی‌ها هستند.

بعد از معرفی بخش داستانی بازی، پیتر مور گفت که مربیان لیگ برتر انگلستان با چهره و نام واقعی‌شان در این نسخه قرار دارند و سپس نام سه تا از مربیان موردعلاقه‌اش را که در لیگ برتر انگلستان و FIFA 17 حضور خواهند داشت برد و مربیانی که او نام برد، پپ گواردیولا، آرسن ونگر و یورگن کلوپ بودند و نامی از خوزه مورینیو نیاورد و از این رو خود آقای مورینیو به صحنه آمد! مطمئناً اگر قرار بود کنفرانس تنها در لس‌آنجلس برگزار شود امکان چنین کاری نبود. به هر حال این کار شرکت الکترونیک آرتز، صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد و برای جذاب‌تر کردن کنفرانس انجام شد.

ea e3 2016

آقای خوزه مورینیو و سایر مربیان لیگ برتر انگلستان در بازی با نام و چهره ی واقعی حضور دارند

بعد از این نوبت به تهیه‌کننده FIFA 17 آقای آرون مک هاردی (Aaron McHardy) رسید که به روی صحنه بیاید و از آخرین نسخه این بازی حرف بزند. تهیه‌کننده‌ی بازی ضمن اشاره به بخش The Journey که در آن شما مواردی که خارج از زمین انجام می‌شوند را نیز کنترل می‌کنید، بیان می‌کند که مطمئناً مهم‌ترین مسئله، وقایع داخل زمین است و مثل همیشه، وعده نوآوری‌های جدید در بازی داده می‌شود که البته هر سال شاهد وعده نوآوری در عنوان بعدی سری هستیم. ۴ تغییر مهم در گیم پلی بازی شامل امکان بهتر تعیین کردن ضربات ایستگاهی و Set Piece ها، بازی فیزیکی بهتر، سیستم هوش فعال و همچنین تکنیک‌های جدید در حمله می‌شوند که برای نمایش هر بخش، به ترتیب از خامس رودریگز، ادن هازارد، مارکو رویس و آنتونی مارسیال استفاده می‌شود. به هر حال FIFA همیشه جزو بهترین بازی‌های ورزشی بوده است و هر سال نیز وعده‌ی نوآوری‌هایی در آن داده می‌شود که البته هر چند بیش‌ترشان تا حدی عملی می‌شوند ولی آن‌قدر بزرگ نیستند که تأثیر خیلی زیادی روی تجربه‌ی شما از بازی بگذارند و آن را کاملاً متحول کنند. به هر حال نسخه جدید FIFA قرار است با موتور فراست بایت ساخته شود و در ماه سپتامبر عرضه خواهد شد.

بعد از این، آقای پاتریک سادرلند (Patrick Söderlund) معاون اجرایی (EVP) شرکت الکترونیک آرتز به روی صحنه می‌آید. طبق گفته‌های او، شرکت الکترونیک آرتز قرار است کاری را که سال پیش با بازی Unravel شروع کرده بود، به شکل سازمان یافته‌تری ادامه دهد. EA از این پس پشتیبانی بیش‌تری از بازی‌های مستقل خواهد داشت و این خدمات را در قالب سرویسی با نام EA Originals ارائه می‌کند. EA Originals سه موضوع اساسی دارد: اول این که بازی‌هایی که تجربه‌های جدید، خاص، مجلل، خلاقانه و به‌یادماندنی ارائه می‌دهند شناسایی و امکان ساخت آن‌ها مهیا می‌شود. مورد دوم پشتیبانی از سازندگان کوچک و کمک به آن‌ها در ساخت بهترین تجربه از بازیشان است. بازی‌های کمی هر سال به این شکل مورد حمایت EA قرار می‌گیرند ولی بازی‌هایی که مورد حمایت آن‌ها قرار می‌گیرند، در همه‌ی مراحل از مراحل ساخت و توسعه بازی گرفته تا بازاریابی و انتشار آن از حمایت EA برخوردار می‌شوند. مورد آخر در مورد تأمین هزینه‌های ساخت بازی و دادن امنیت خاطر لازم در ساخت بازی است. ساخت بازی کار سختی است و از طریق این پروژه‌ها درآمد بازی‌ها همچنان نصیب سازندگان آن می‌شود ولی آن‌ها می‌توانند مطمئن باشند که بازی آن‌ها شناخته خواهد شد و کمی از ریسک ساخت یک بازی جدید که ممکن است علیرغم تلاش‌های بسیار اصلاً دیده نشود کاسته می‌شود.

به هر حال با این برنامه EA سعی دارد به جذب بازی‌سازان مستقل همانند دو شرکت سونی و مایکروسافت بپردازد و هم از این راه برای خود درآمد کسب کند و هم به بازی‌سازان مستقل در بیش‌تر دیده شدن بازیشان و فروش بهتر آن کمک کند.

ea e3 2016

Fe

ea e3 2016

Fe

بازی‌ای که با این پروژه در کنفرانس به نمایش در آمد، یک بازی مستقل و جالب به نام Fe بود. سازنده‌ی بازی یک استودیوی مستقل در شهر گوتنبرگ سوئد با نام Zoink است. این بازی به نوعی یک بازی در مورد رابطه‌ی انسان با طبیعت و تعادلی است که همواره در خطر قرار دارد. در این بازی، شما در نقش بچه‌ی یک حیوان در یک جنگل ظاهر می‌شوید و در ابتدا نمی‌دانید که باید چه کار بکنید ولی به تدریج متوجه این موضوع می‌شوید. بیش‌تر جانوران جنگل و حتی گیاهان آن با زبان مخصوص خودشان که یک سری صداهای زیبا و جالب هستند با هم در ارتباط‌ند و شما با یادگیری آن زبان‌ها می‌توانید با طبیعت ارتباط برقرار کرده و جزوی از آن باشید. موجوداتی نیز در جنگل هستند که صدایی ندارند و جنگل را فاسد کرده‌اند و به دنبال پخش کردن این سکوت هستند. بازی تمرکز زیادی روی کشف کردن دارد و بازی قصد ندارد که دست بازیباز را بگیرد و به او بگوید که چه کار بکند چه کار نکند و این خود بازیباز است که باید جنگل را کشف کند. گرافیک هنری بازی بسیار خاص و جالب طراحی شده ولی نکته‌ای که خیلی به چشم می‌آید، رنگ‌های بازی هستند که اکثراً به رنگ‌های تیره متمایل هستند و مطمئناً با انجام بازی، فلسفه‌ی انتخاب این رنگ‌ها را متوجه خواهیم شد.

بعد از Fe نوبت به جنگ ستارگان رسید. جید ریموند (Jade Raymond) که زمانی روی عناوین سری Assassin’s Creed در شرکت یوبی سافت کار می‌کرد، اکنون مدیرکل شرکت موتیو (Motive) است و برای توضیح در مورد عناوین مختلف جنگ ستارگان به روی صحنه می‌آید. عناوین مختلفی از جنگ ستارگان هم اکنون موجود هستند و عناوین جدیدی نیز در سال‌های آینده برای این سری عرضه می‌شوند. از عناوینی که فعلاً موجود هستند می‌توان به Star Wars: Battlefront و Star Wars: Galaxy of Heroes (که برای موبایل عرضه شده) و Star War: the Old Republic اشاره کرد که قرار است محتواهای جدیدی برای آن‌ها عرضه شود. در سال ۲۰۱۷ قرار است نسخه جدیدی از Star Wars: Battlefront عرضه شود که با همکاری دایس (DICE) و موتیو ساخته می‌شود و قرار است که چیزهایی که در فیلم‌های جدید این سری در آن هست را نیز داشته باشد. در سال ۲۰۱۸ قرار است یک عنوان داستان محور از این سری که توسط ویسرال (Visceral) ساخته می‌شود عرضه شود و امی هنیگ (Amy Hennig) که زمانی در استودیوی ناتی داگ بر روی سری بازی آنچارتد کار می‌کرد، در روند ساخت این بازی مشارکت دارد. در همین حال باید بدانید که شرکت ریسپاون هم در حال ساخت یک بازی اکشن ادونچر سوم شخص بر مبنای جنگ ستارگان است. بعد از این یک ویدیو از مراحل ساخت تعدادی از بازی‌های جنگ ستارگان که با همکاری Lucasfilm در دست ساخت است پخش می‌شود.

ea e3 2016

تصویری از جنگ ستارگان Visceral Games

جدای از بحثی که این بازی‌ها چه کیفیتی خواهند داشت و امیدواریم با توجه به سازندگان با نام و نشانی که رویشان کار می‌کنند، کیفیت خوبی داشته باشند اما یک نکته‌ی خیلی بارز وجود دارد؛ این که EA به طرز وحشتناکی در حال سود بردن از سری جنگ ستارگان است و این موضوع را به شکل ناشیانه‌ای در این نمایش نشان می‌دهد. ناگهان آن‌قدر اسم جنگ ستارگان‌های مختلف می‌آید که حساب از دستتان در می‌رود که الآن دقیقاً قرار است چند تا جنگ ستارگان عرضه شود و چند تا در بازار هستند و برایشان محتواهای جدید عرضه خواهد شد. اگر یک زمانی اسم یوبی سافت به عنوان شرکتی که از بازی‌هایش تا حداکثر توانشان استفاده می‌کند و هر سال یک نسخه جدید از آن‌ها را عرضه می‌کند برده می‌شد، حالا بدون شک باید نام الکترونیک آرتز را جایگزین یوبی سافت کرد که فقط از جنگ ستارگان ۶ عنوان مختلف را به طور کاملاً مشخص در یک همایش نشان می‌دهد. بدون شک EA با پی بردن به جمع کثیر طرفداران جنگ ستارگان، سعی دارد حداکثر استفاده‌ی ممکن را از این سری ببرد و با این وضعیت احتمالاً در چند سال آینده سالی دو یا شاید سه جنگ ستارگان منتشر بشود که دیگر سنت انتشار سالیانه بازی توسط یوبی سافت را هم شکسته و بازی‌های یک سری را تبدیل به عناوینی که هر ۶ ماه منتشر می‌شوند خواهد کرد!

بعد از جنگ ستارگان نوبت به Battlefield 1 رسید که آخرین عنوان به نمایش در آمده در کنفرانس بود. آقای سادرلند دوباره به روی صحنه می‌آید و می‌گوید که چند سال قبل دو تن از اعضای استودیوی دایس ایده‌ی این نسخه از بتلفیلد را دادند و در ابتدا آن‌ها نمی‌توانستند قبول کنند که این نسخه ساخته شود تا این که ایده‌ی این قسمت از جنگ جهانی اول و با ویژگی‌های کنونی داده شد و در آن زمان، شرکت EA تصمیم گرفت که این بازی ساخته شود. بعد از این صحبت‌ها، تریلر اول بازی که به نوعی تیزر بازی بود پخش شد. بعد از آن آقای پاتریک باخ (Patrick Bach) مدیرکل شرکت دایس به روی صحنه آمدند. اولین موضوع این بود که بعد از پایان کنفرانس مسابقه‌ای بین ۶۴ نفر در بازی Battlefield 1 پخش شود که البته این خارج از مقوله این مطلب است؛ اما به جز این مطلب اشاره به پیشرفت‌های بازی شد. سیستم تخریب پذیری بازی پیشرفت بسیاری کرده است و بسیار واقع‌گرایانه‌تر شده. علاوه بر آن برای اولین بار بازی از آب و هوای داینامیک و پویا بهره می‌برد که امکان تغییر آن در حین نبرد وجود دارد و شما باید خود را با شرایط مختلف آب و هوایی وفق دهید. مورد دیگر مربوط به وسایل نقلیه بازی می‌شود. از انواع اقسام تانک‌های آن دوره گرفته تا هواپیماها و حتی زیپلین ها که با نام بهموث (Behemoth) شناخته می‌شوند، قابل کنترل هستند؛ بله! حتی زیپلین های بسیار بزرگی که شاید به نوعی بزرگ‌ترین وسیله جنگی باشند که تا به حال استفاده شده‌اند نیز در این بازی قابل کنترل هستند. بعد از آن تریلری از گیم پلی بازی پخش می‌شود که نشان می‌دهد جنگ جهانی اول نه تنها سازندگان را محدود نکرده، بلکه به آن‌ها امکان ارائه گیم پلی فوق‌العاده بدیعی را نیز داده است؛ زیرا سلاح‌های بسیار متنوعی در آن دوره وجود داشته است که بازی را فوق‌العاده زیبا می‌کنند. از انواع تفنگ گرفته تا سلاح‌های شعله پخش کن و حتی شمشیر در بازی قابل استفاده هستند. ضمن این که تخریب کامل یک زیپلین و انفجار و آتش گرفتن آن را که با افکت‌های گرافیکی فوق‌العاده‌ای همراه است نیز نشان داده می‌شود که به طور قطع نشان‌دهنده‌ی کیفیت بالای بازی هستند. ضمن این که باید بدانید بازی در تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶ یعنی ۳۰ مهر ۱۳۹۵ منتشر خواهد شد.

ea e3 2016

منفجر کردن زیپلین به وسیله ی هواپیماهای ملخی در خود بازی Battlefield 1 مطمئنا هیجان انگیز خواهد بود

بدون شک Battlefield 1 عنوانی است که شاید در ابتدا خیلی‌ها فکر نمی‌کردند امکان ساخته شدنش وجود داشته باشد. خیلی‌ها تصور غلطی از جنگ جهانی اول داشتند و فکر می‌کردند که امکان ساخت یک بازی اکشنِ هیجان انگیز سریع در این دوره‌ی زمانی وجود ندارد ولی با نمایشی که دیدیم، همه فهمیدند که این دوره نیز به اندازه کافی نبردهای هیجان انگیز و جذاب در خود جای داده است و این طور که به نظر می‌رسد با بازی جذابی روبه‌رو خواهیم بود که احتمالاً اصلاً حس تکراری بودن و شباهت نسبت به نسخه‌های قبل را نخواهد داشت چون کاملاً از زمینه جنگ‌های امروزی و جنگ‌های آینده فاصله گرفته و به سراغ بازه‌ی زمانی رفته که تا به حال کمتر مورد توجه بوده است و کمتر در بازی‌ها نظیر آن دیده شده بود.

بعد از نمایش Battlefield 1 کنفرانس با خداحافظی پیتر مور در لندن و اندرو ویلسون در لس‌آنجلس به اتمام رسید.

نتیجه‌گیری:

EA در کنفرانس امسال سعی کرد که تا حدودی وجهه بدی را که نزد طرفداران داشت ترمیم کند و تا حدودی نیز در این زمینه موفق بود و با برنامه‌های خیریه و همچنین کمک به بازی‌سازان مستقل سعی کرد تا حدی این دید بد نسبت به خود را بهبود ببخشد. هر چند که نمایش ۶ جنگ ستارگان در فاصله‌ی زمانی حدود ۵ دقیقه، اصلاً کار عاقلانه‌ای در ترمیم این دیدگاه بد منفعت‌طلبی نبود ولی به هر حال کارهای دیگر این شرکت کمی از این وجهه بد خواهد کاست. کنفرانس امسال غافلگیری خیلی عجیب و غریبی نداشت و به جز اضافه شدن بخش تک‌نفره به Titanfall 2 اتفاق عجیب و غریبی نیفتاد و بازی جدیدی هم به جز Fe معرفی نشد؛ البته اگر از جنگ ستارگان‌هایی که قبلاً هم شایعاتی و صحبت‌های رسمی و غیررسمی پیرامونشان وجود داشت و الآن تنها ساختشان به طور کاملاً رسمی تائید شد ولی هیچ‌چیزی در موردشان نمی‌دانیم، صرف نظر کنیم!

به هر حال هر طور که بود، کنفرانس EA، به همراه نوآوری اجرای همزمان در دو شهر، کنفرانس قابل قبولی بود ولی اصلاً غافلگیری در آن نبود و پخش نشدن یک تریلر درست و حسابی از Mass Effect: Andromeda نیز از دیگر ایرادهای آن است ولی به هر حال در زمینه بازی‌های فعلی EA راضی کننده ظاهر شد و لااقل نمایش آن‌ها به شکل بسیار خوبی انجام شد و بیش‌تر آن‌ها نوید عناوین بسیار خوبی را می‌دهند که باید منتظر بمانیم تا ببینیم که کدام یک از آن‌ها به موفقیت بالایی دست خواهند یافت.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خوب ولی قابل پیش بینی | تحلیل کنفرانس EA در E3 2016 - گیمفا
خوب ولی قابل پیش بینی | تحلیل کنفرانس EA در E3 2016 - گیمفا
خوب ولی قابل پیش بینی | تحلیل کنفرانس EA در E3 2016 - گیمفا
خوب ولی قابل پیش بینی | تحلیل کنفرانس EA در E3 2016 - گیمفا
خوب ولی قابل پیش بینی | تحلیل کنفرانس EA در E3 2016 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خوب ولی قابل پیش بینی | تحلیل کنفرانس EA در E3 2016 - گیمفا