غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2 - گیمفا
غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2 - گیمفا
غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2 - گیمفا
غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2 - گیمفا

غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2

امیرمهدی نامجو
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2 - گیمفا

نسخه اول The Banner Saga، هر چند شاید خیلی معروف نباشد ولی در میان طرفداران بازی‌های مستقل، نقش‌آفرینی‌های تاکتیکال و کسانی که از داشتن حق انتخاب در بازی لذت می‌برند، سر و صدای زیادی به پا کرد. این بازی شخصیت‌های خیلی زیادی داشت و مانند خیلی از بازی‌ها از همان ابتدا ادعا می‌کرد که شیوه تصمیم گیری شما در بازی تأثیر دارد؛ بازی‌های خیلی زیادی هستند که چنین ادعایی می‌کنند ولی در نهایت تصمیمات به یک یا دو پایان خاص منجر می‌شوند ولی این بازی با همه‌ی آن‌ها فرق داشت و کوچک‌ترین تصمیمات بازی مبنی بر زنده نگه داشتن یک شخص در بازی نیز در نحوه روایت آن تأثیر داشت. حال نسخه بعدی این بازی منتشر شده و همچنان بدون افت کیفیت مانند جواهری ناب در میان عناوینی که ادعای داستان‌های کاملاً غیرخطی را دارند، می‌درخشد.

————————————–

the banner saga 2

The Banner Saga 2

نام بازی: The Banner Saga 2

سازنده: Stoic Studio

ناشر: Versus Evil

پلتفرم: PC، PS4 و Xbox One (نسخ کنسولی هنوز عرضه نشده اند و تاریخ عرضه آن ها معلوم نیست)

سبک: نقش آفرینی تاکتیکال

تاریخ انتشار: ۱۹ آوریل ۲۰۱۶ | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵

————————————–

توجه: این نقد با توجه به نقد سایت Eurogamer نوشته شده است اما ترجمه‌ی خالص آن مقاله نیست و بخش‌هایی از آن با تغییراتی همراه بوده است.

از همان ابتدا باید گفت که این بازی همانند نسخه قبلی خود تأکید فروانی بر روی انتخاب‌های بازیباز دارد. امکان انتقال فایل ذخیره نسخه قبلی به این نسخه وجود دارد و آن حجم عظیم انتخاب‌های داستانی، به این نسخه هم منتقل خواهد شد. اگر نسخه قبلی را بازی کرده باشید، شاید یادتان باشد که شخصیتی به نام Egil وجود داشت که یک سپر بزرگ حمل می‌کرد (البته حتی اگر بازی را انجام هم داده باشید، شاید یادتان نیاید)، این شخصیت نقش کوچکی در داستان داشت و مطمئناً این شخصیت در میان داستان حماسی بازی که در مورد غول‌ها، جادو و یک مار که در حال بلعیدن جهان بود، به فراموشی سپرده می‌شد. طبق آمارهای سازندگان تنها پنج درصد بازیبازها این شخصیت را تا آخر بازی زنده نگه داشتند و در طول بازی بسیاری، این شخصیت زنده نمانده است ولی اگر جزو آن پنج درصد باشید، با انجام نسخه دوم The Banner Saga مطمئناً خوشحال و شگفت زده خواهید شد. این شخصیت که در میان انبوهی از شخصیت‌های بازی اصلاً به چشم نمی‌آید، در این نسخه نقش کوچکی ایفا می‌کند و این یعنی حتی سازندگان کوچک‌ترین شخصیت‌های نسخه قبل را هم فراموش نکرده‌اند و برای آن‌ها جایی در داستان این نسخه قرار داده‌اند. این بازی از طریق انتقال حس واقعی تحمل بار سختی و مشقت یک فرمانده، باعث خوشحالی بازیباز می‌شود و مطمئناً بازیباز وقتی ببیند کوچک‌ترین انتخاب‌هایش در بازی، تأثیرگذار بوده‌اند از بازی راضی خواهد بود.

با شروع این نسخه که دومین عنوان از سه‌گانه این سری است، احتمالاً به این نتیجه خواهید رسید که واقعاً تصمیماتتان پر اهمیت بوده و نصف اعضای گروهتان اگر تصمیم متفاوتی در نسخه قبل می‌گرفتید، الآن کشته شده بودند. البته ممکن است در ابتدای شروع بازی کمی حضور اعضای زیاد گیج کننده باشد چون همه‌ی شخصیت‌های منتقل شده از سیو نسخه قبلی، توانایی‌ها و آیتم‌هایی که قبلاً داشتند را همچنان نیز خواهند داشت و همین در ابتدا باعث می‌شود که مجبور شوید دوباره در ابتدای بازی با این شخصیت‌ها آشنا شوید. چون طبیعتاً برای شخصیتی که قبلاً او را ملاقات کرده‌اید، بازی توضیح و موارد مربوط به شخصیت پردازی را مجدداً تکرار نمی‌کند اما باید توجه کنید که شاید در ابتدا این موضوع کمی آزار دهنده به نظر برسد ولی در اصل، به شما حس رهبری کاروان خودتان را خواهد داد.

the banner saga 2

چنین مناظر خاص و زیبایی در بازی به وفور دیده می شوند

البته باید توجه کنید که یک داستان اصلی و فراگیر هم در بازی وجود دارد که هر بازیبازی که این عنوان را تجربه کند، باید آن داستان را هم پیگیری کند ولی لحظات و وقایع کوچکی که در بازی باشخصیت‌های فرعی رخ می‌دهند، مجذوب کننده هستند. ممکن است از شخصیتی که اصلاً ربطی به مکانی که در آن حضور دارید، ندارد، دیالوگ خاصی را در مورد آن مکان بشنوید و راه‌حل متفاوتی را در مورد مشکل پیش آمده در اختیار شما قرار دهد که مطمئناً باعث تعجب شما خواهد شد که همه‌ی شخصیت‌ها تا این حد در داستان بازی تأثیر دارد. به نظر می‌رسید که ممکن است این بازی به مشکلی که عناوین Telltale دچار آن شده‌اند مبتلا شود ولی این طور نشد. در آن عناوین تصمیمات شما تا حدودی جنبه موقتی دارند و اگر شخصیتی قرار باشد تا آخر داستان بمیرد، اگر در یکی از اپیزودها هم جان او را نجات دهید، بالاخره به شکلی در قسمت بعدی می‌میرد تا باعث نشود داستان بازی از کنترل سازنده خارج شود. The Banner Saga 2 اصلاً چنین رفتاری را لااقل باشخصیت‌های کوچکش ندارد و داستان بازی کاملاً توسط شما تعیین می‌شود. تصمیمات شما سرنوشت شخصیت‌ها را به تأخیر نمی‌اندازند، بلکه مسیر سرنوشت آن‌ها را تعیین می‌کنند.

البته فقط شخصیت‌های کوچک نیستند که تأثیر قابل‌توجهی در بازی دارند. تصمیمات مهمی که در آخرین نبرد نسخه قبلی گرفته شده، کاملاً شیوه انجام این نسخه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته هدف اصلی تغییر نمی‌کند ولی تم کلی انجام بازی با انتخاب‌های آخر نسخه قبل به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. با در نظر گرفتن این‌ها، بهتر است اگر می‌خواهید به سراغ این بازی بروید، ابتدا نسخه قبلی را انجام دهید و سپس The Banner Saga 2 را شروع کنید، هر چند که امکان انجام بازی با یک حالت پیش فرض هم وجود دارد ولی بدون شک شما بسیاری از وقایع ویژه داستان را که تحت تأثیر انتخاب‌های نسخه‌های قبلی اتفاق می‌افتد را از دست خواهید داد.

خب! The Banner Saga 2 شما را از نسخه قبلی فراموش نکرده است و این فوق‌العاده است اما به موضوع دیگری بپردازیم. این بازی (اگر نسخه قبلی را بازی کرده باشید) خیلی آشنا به نظر می‌رسد. همچنان سفر کردن در محیط‌های بازی فوق‌العاده جذاب است. در زمان‌هایی از بازی، کاروان شما فقط در حال عبور کردن از مناظر مختلف است و بدون این که از سرعت خود بکاهند، از محیط‌های سخت و صعب‌العبور هم عبور می‌کنند ولی نشستن بر روی صندلی و نگاه کردن به گذر کاروان از این محیط‌ها، بسیار لذت بخش است. این زمان‌های کوتاه گشت و گذار که میان نبردها پیش می‌آید، در واقع به شما یادآوری می‌کنند که دنیای زیبای بازی، واقعاً ارزش نجات دادن را دارد. لذت دیدن مناظر بازی با موسیقی زیبایی که توسط گروه سمفونی کلرادو (Colorado Symphony) ساخته شده است و باید بدانید که با توجه به انتخاب‌هایتان در پایان نسخه قبلی، این آهنگ نیز تغییر خواهد کرد. خب! ظاهراً قرار نبود در مورد نسخه قبلی حرف بزنیم!

the banner saga 2

بخش های حرکت کاروان، مانند یک نقاشی و شاهکار هنری متحرک هستند

سیستم مبارزات بازی، تغییرات نسبتاً کم ولی جالبی کرده است که بیش‌ترشان مربوط به اضافه شدن نیروهای جدید هستند. هم شما و هم دشمنان می‌توانید از مکانیک‌های مخفی کاری اضافه شده به بازی اضافه کنید و از نیروهای نسبتاً ضعیف، برای وارد کردن آسیب بسیار بالایی به دشمن در هنگام حمله ناگهانی و غافل گیر کننده استفاده کنید. همچنین یک کلاس جدید به بازی اضافه شده که شاعر نام دارد _ بله شاعر! این کلاس جدید عموماً برای قوی‌تر کردن سایر نیروها (Buff کردن نیروها) استفاده می‌شود ولی باید حواستان باشد و از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید. در بخشی از بازی هم امکان استخدام نژادی جدیدی از قهرمان‌ها برایتان فراهم می‌شود که البته ما این جا فاش نمی‌کنیم که چه نژادی است و فقط می‌گوییم که سرعت حرکت آن‌ها نسبت به سایر نیروها نسبتاً بالاتر است. قهرمانان اضافه شده در این نسخه به همراه تعداد زیاد قهرمانانی که می‌توانید از نسخه قبلی به این عنوان انتقال دهید، انتخاب‌های زیادی را برای انتخاب گروه ۶ نفره قهرمان‌هایتان در هنگام مبارزه در اختیارتان قرار می‌دهد.

حال که صحبت از قهرمانان شد، باید بگوییم که این نسخه به‌مراتب در زمینه توضیح این که چگونه بهترین عملکرد را در استفاده از قهرمانانتان داشته باشید، نسبت به نسخه قبلی بهتر عمل می‌کند و همه‌ی این‌ها به لطف اضافه شدن یک شخصیت آموزش دهنده است که از طریق چالش‌هایی که برای شما تعیین می‌کند، نحوه استفاده‌ی مفید از شخصیت‌ها را آموزش می‌دهد. به عنوان مثال یکی از شخصیت‌های بازی که Bolverk نام دارد، پتانسیل بسیار بالایی برای استفاده به عنوان یک نیرو ضربه زننده و وارد کردن آسیب به دشمن دارد زیرا امکان دو بار حمله کردن در هر دور را دارد ولی حفظ شرایط خوب مبارزه برای او و اطمینان پیدا کردن از این که در مکان مناسبی قرار دارد، کار سختی است اما در یکی از چالش‌هایی که تعلیم دهنده برای شما تعیین می‌کند، به قهرمانانی که می‌تواند برای حل این مشکل به شما کمک کنند اشاره می‌شود و اگر به این موارد به خوبی توجه کنید، شاید این شخصیت به انتخاب اولتان در مبارزات تبدیل بشود. همچنین هر وقت که به نوع جدیدی از نیروها دسترسی پیدا می‌کنید، یک چالش برای شما در نظر گرفته شده که نحوه کار کردن با آن شخصیت‌ها را آموزش می‌دهد و می‌تواند کمک بزرگی به شما در پیشبرد بازی بکند. در نتیجه این موضوع، احتمالاً از مبارزات بازی لذت بیش‌تری خواهید برد.

the banner saga 2

نمایی از زمان شروع مبارزات بازی

علاوه بر موارد ذکر شده، مبارزات بازی پویاتر و داینامیک‌تر شده‌اند. همچنان مبارزاتی وجود دارند که از شما می‌خواهند همه‌ی دشمنان را شکست دهید اما علاوه بر آن مبارزات، اهداف دیگری نیز برای نبردهای بازی در نظر گرفته شده است. مثلاً از شما خواسته می‌شود یک دشمن خاص را بکشید تا بقیه دشمنان عقب نشینی کنند یا برای مدت خاصی جلوی حمله دشمن را بگیرید تا نیروهایتان مسیر را که به خاطر بهمن سد شده، باز کنند. چنین اهدافی تغییر نسبتاً خوبی در روند بازی ایجاد می‌کنند و به مبارزات بازی که عموماً با انواع یکسان و تکراری از دشمن‌ها صورت می‌گیرد، تنوع می‌بخشد.

متأسفانه سازندگان بازی نتوانسته‌اند یکی از مهم‌ترین مشکلات نسخه قبلی را برطرف کنند. شاید ترکیب کردن قدرت شخصیت‌های مختلف با یکدیگر جالب و لذت بخش باشد ولی سیستم مبارزات بازی از یک مشکل حیاتی رنج می‌برد.

سیستم مبارزه‌ی بازی به این صورت است که بازیباز و هوش مصنوعی بازی نوبت را میان خود جابه‌جا می‌کنند و هر بازیباز حق حرکت یک شخصیت خاص را که پایین صفحه مشخص شده در نوبت خود دارد. این روند ادامه می‌یابد تا این که تنها یک نیرو از یکی از گروه‌ها بر صفحه باقی می‌ماند و به نوعی، گروه دیگر وارد فاز غارت می‌شود و گروه برتر بازی امکان انجام حرکات زیادی را با نیروهایش پیدا می‌کند بدون این که طرف مقابل امکان پاسخ گویی داشته باشد. بر روی کاغذ ممکن است این سیستم جواب بدهد. ترکیب این سیستم مبارزه با توانایی‌های شخصیت‌ها که می‌تواند نوبت شخصیت‌های حریف را عقب بیندازد، می‌توانست مبارزاتی جالب تر راخلق کند.

the banner saga 2

تصویری دیگر از مبارزات بازی _ با دقت به پایین تصویر، می توانید بفهمید که شیوه نوبتی بودن بازی به چه شکل است، تصاویر قرمز نماد دشمنان بازی هستند و آبی ها نماد قهرمانان خودی.

اما بازی یک مشکل بزرگ در همین سیستم دارد و آن هم این است که میزان سلامتی هر شخصیت، عملاً میزان توان او برای ضربه زدن را هم مشخص می‌کند. یک مبارز با ۱۴ واحد سلامتی، در ضربات استاندارد و معمولی خود ۱۴ واحد ضربه به دشمن منتقل می‌کند و از این رو آسیب رساندن به این نیرو، ضرباتی را که او در ادامه مبارزه می‌تواند وارد کند کاهش می‌دهد. این موضوع بدین معنی است که تقریباً در همه‌ی حالات و وضعیت‌ها، بهترین شیوه مبارزه آسیب رساندن به نیروهای دشمن بدون کشتن آن‌هاست. این موضوع باعث می‌شود که بعد از چند دور، هوش مصنوعی تنها در حال تلف کردن دور خود با نیروهایی باشد که تنها یک واحد می‌توانند آسیب برسانند و بعد از آن شما به فکر این می‌افتید که حالا به هر ترتیبی که دوست دارید، دشمن را قلع و قمع کنید! در نتیجه این ایراد، فکر کردن در مورد مبارزات نوبتی بازی بعد از چند دور بسیار تکراری می‌شود. این مشکل یکی از ایراداتی بود که انتظار می‌رفت در این نسخه برطرف شود ولی ظاهراً این طور نشده است.

در کنار همه‌ی این‌ها، نباید گرافیک هنری فوق‌العاده‌ی بازی را فراموش کرد. تصاویر بازی مانند یکسری تابلو و شاهکار هنری می‌مانند که به حرکت در آمده اند و در بازی با مناظر فوق‌العاده چشم نوازی رو به رو می‌شوید. با وجود چنین چیزهایی، این بازی با وجود ایراداتش همچنان چیزهای زیادی برای ارائه کردن دارد. این بازی شما را در موقعیت‌های سخت تصمیم گیری قرار می‌دهد و با هر تصمیم گیری، باید با عواقب تصمیمات خود روبه‌رو شده و در طول سفر خود در بازی دوام بیاورید. این بازی از جمله بازی‌هایی است که به خوبی دلیل وجود سایت‌هایی مثل Kickstarter را نشان می‌دهد. این بازی زیبا و پر از غم است و با وجود سیستم عجیب و نامعمول مبارزاتی‌اش، بدون شک و تردید ارزش وقت گذاشتن را دارد.

the banner saga 22

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2 - گیمفا
غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2 - گیمفا
غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2 - گیمفا
غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2 - گیمفا
غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2 - گیمفا
غرش قهرمانان شمالی | نقد و بررسی The Banner Saga 2 - گیمفا