بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank - گیمفا
بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank - گیمفا
بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank - گیمفا
بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank - گیمفا

بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank

دانیال دهقانی
۱۰:۱۲ ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank - گیمفا

هر گاه نسخه‌ای جدید از یک سری قدیمی و ریشه‌دار معرفی می‌شود، قند در دل طرفداران آن آب می‌شود و باعث می‌شود تا روز و شب در انتظار آن نسخه موعود بمانند. مهم نیست که نسخه جدید قرار است تبدیل به عنوانی خوب شود یا خیر، مهم این است که طرفداران به واسطه آن بازی قرار است تا با سری محبوب خود تجدید میثاق کنند و دوباره با یاد گذشته، ساعت‌ها با آن سرگرم شوند. حال چقدر بهتر می‌شود اگر بازی جدید به ریشه‌های خود پایبند و وفادار باشد و با داشتن سطح کیفی بالا، طرفداران را از هر نظر ارضا کند. متاسفانه اخیراً نسخه‌های جدید بسیاری از سری بازی‌های محبوب نسبت به نسخه‌های قدیمی دچار تغییرات و دگرگونی‌های بسیاری می‌شوند و عمدتاً هم این تغییرات نتیجه مثبتی ندارد.در چنین شرایطی، نسخه جدید سری پرطرفدار و محبوب Ratchet & Clank مدتی است که عرضه شده و توانسته تا حد زیادی به مذاق طرفداران و منتقدان خوش آید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این بازی بپردازیم.

سری Ratchet & Clank بسیار قدیمی و ریشه دار است، آن قدر با سابقه که محبوبیت شخصیت اصلی آن یعنی رچت (Ratchet) را نزد هواداران سونی می‌توان هم طراز با شخصیت‌هایی چون کریتوس (Kratos) و نیتن دریک (Nathan Drake) دانست. این سری از سال ۲۰۰۲ مهمان خانه طرفداران سونی بوده است و همواره به عنوان یکی از برترین و دوست داشتنی‌ترین عناوین انحصاری سونی بر شمرده می‌شود. تا کنون نسخه‌های مختلفی از این سری به بازار عرضه شده است که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها عملکرد مطلوبی داشته‌اند و رضایت خاطر منتقدان و بازی‌بازان را جلب کرده‌اند. در شرایطی که آخرین نسخه از این سری یعنی Ratchet & Clank: Into The Nexus در سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه شد ولی از لحاظ نمرات نتوانست به اندازه نسخه‌های قدیمی موفق ظاهر شود، اینسومنیاک گیمز (Insomniac Games) مدتی به این سری استراحت داد و کار بر روی بازی انحصاری و موفق Sunset Overdrive را با سرعت بیشتری ادامه داد. در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۴ بود که اعلام شد نسخه‌ای جدید از Ratchet & Clank به بازار عرضه خواهد شد، البته نه عنوانی کاملاً جدید، بلکه یک بازسازی کامل و عظیم از نسخه اول که قرار است با فیلمی که از این سری ساخته خواهد شد نیز در ارتباط باشد. این خبر موجب خوشحالی بسیاری از طرفداران سونی شد، البته آن‌ها حق هم داشتند، چرا که علاوه بر این که نسخه اول این سری بسیار با کیفیت و خارق‌العاده بود، تجربه نسخه‌ای جدید از این سری با کیفیت نسل هشتمی نیز بسیار جذاب و خوشایند خواهد بود و تجربه‌ای بسیار خوب را برای طرفداران رقم خواهد زد.

نسخه جدید این سری که تنها با نام Ratchet & Clank شناخته می‌شود (شاید به این خاطر که نسخه اول هم دقیقاً همین نام را داشت و این نسخه هم به گونه‌ای بازسازی همان است، شاید هم با تقلید یا به بیان بهتر، با الگوبرداری از عناوینی نظیر Hitman و Thief که نسخه آخرشان هیچ پیشوند و پسوندی نداشت!) در اصل قرار است بازسازی نسخه اول این سری باشد، ولی سازندگان از چسباندن عبارت‌هایی نظیر Remastered و امثالهم روی بازی‌شان بیزار هستند و آن را یک “تصور جدید” (یا به بیان خودشان Re-imagine) از نسخه اول می‌دانند. به هر حال در چند سال اخیر کلمه Remastered مفهومی زشت و کریه نزد بازی‌بازان پیدا کرده است و اکثر عناوینی که این پسوند را یدک می‌کشند، بیشتر حکم یک توهین به طرفداران را دارند و صرفاً برای پر کردن جیب سازندگان به بازار عرضه می‌شوند؛ به همین علت بیزاری سازندگان از این پسوند تا حد زیادی قابل درک است و چندان هم جای تعجب ندارد.

ratchet clank ps400

بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی

همان همیشگی

Ratchet & Clank جدید آمده تا یک بازسازی تمام عیار از نسخه اول باشد، چیزی که در ابتدا اندکی برای طرفداران گنگ به نظر می‌رسید، چرا که با وجود معرفی شدن نسخه سینمایی Ratchet & Clank انتظار می‌رفت که سازندگان سعی کنند تا داستان نسخه سینمایی را در بازی هم پیاده کنند (حال با اندکی تغییر، مثلاً داستان بازی قبل از ماجراهای فیلم باشد یا چیزی شبیه به این) ولی این طور نشده است. در حقیقت، تصمیمی که آن‌ها گرفته‌اند شبیه به همان تصمیمی است که راک‌استدی قبل از عرضه سری Batman: Arkham اتخاذ کرد؛ با وجود آن که سه گانه The Dark Knight کریستوفر نولان (که در آن زمان هنوز سه گانه نشده بود) به شدت سر و صدا به پا کرده و مردم را با طیف جدید و با کیفیتی از فیلم‌های ابرقهرمانی آشنا کرده بود، راک‌استدی به طور کلی داستان آن فیلم‌ها را کنار گذاشت و بازی‌هایش را کاملاً جدا از مسیر سینمایی فیلم‌های بتمن توسعه داد و البته نتیجه‌اش را هم دید. البته تفاوت کار راک‌استدی و اینسومنیاک گیمز در این است که فیلم‌های بتمن در زمان ساخت بازی‌ها خودشان را حسابی به همگان ثابت کرده بودند ولی هنوز قضاوت در مورد نسخه سینمایی Ratchet & Clank زود است.

داستان Ratchet & Clank بسیار هوشمندانه طراحی شده است؛ در نگاه اول ما با همان داستان کلی قسمت اول طرف هستیم ولی سازندگان از داستان و شخصیت‌های مربوط به نسخه سینمایی هم استفاده کرده‌اند. در حقیقت، پایه و اساس داستان این نسخه بر مبنای همان داستان اولین نسخه از سری است ولی برخی از جزئیات به خاطر نزدیک شدن نسخه سینمایی به بازی، نسبت به نسخه اول تغییر یافته‌اند. داستان این نسخه نیز همچون اکثر نسخه‌های قبلی حول ماجراهای رچت و کلنک (Ratchet و Clank) و تلاش آن‌ها برای نجات کهکشان می‌گردد. البته داستان بازی در خود جذابیت‌هایی نیز دارد و خیلی هم سرراست و ساده نیست، ولی در کل آن چنان هم پیچیده و عجیب و غریب نیست و همچون نسخه‌های قبلی سری است. اتفاقات و رویدادهایی که در بازی رخ می‌دهند آن قدر جذاب هستند که بازی‌بازان را تا انتها با خود همراه کنند و با توجه به سبک و سیاق بازی، می‌توان گفت که Ratchet & Clank از لحاظ داستانی نمره قابل قبولی می‌گیرد. از داستان بازی بهتر اما شخصیت‌های آن هستند. رچت و کلنک به عنوان دو شخصیت محوری داستان، از لحاظ شخصیت ‌پردازی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و هنوز هم شاهد ظرافت‎های بسیاری در شخصیت‌های آنان هستیم؛ از شوخی‌ها و بگو و بخندهای آن‌ها گرفته تا کله شقی و سماجت‌شان همگی به شکلی بسیار خوب در شخصیت‌شان هویدا هستند و از این نظر بازی عملکرد بسیار خوبی دارد. البته گاهی اوقات دیالوگ‌ها و شوخی‌های شخصیت‌ها نیز رنگ و بوی جالبی ندارد و ضعیف به نظر می‌‍رسند، ولی حیف است که به خاطر چنین مشکلی خودمان را از تجدید میثاق با رچت و کلنک دوست داشتنی محروم کنیم. رچت و کلنک بازماندگان عصری طلایی شخصیت‌های سونی هستند، آن‌ها تقریباً هم دوره با اسلای (Sly از سری Sly Cooper) و کرش بندیکوت (Crash Bandicoot) و دکستر (Dexter از سری Jac & Dexter) هستند و در حال حاضر از تمامی این شخصیت‌ها نیز وضع بهتری دارند. کرش که دیگر هیچ بازی ندارد و به خاطر لج بازی‌های اکتیویژن (Activision) انگار دیگر روزهای خوشی را نخواهد دید، اسلای که با نسخه آخر Sly Cooper یعنی Sly Cooper: Thieves In Time نمایش خوبی داشت هنوز بازی جدیدی برایش معرفی نشده و دکستر هم هنوز سرنوشت مشخصی ندارد. در این میان این رچت و کلنک بوده‌اند که به لطف زحمات اینسومنیاک گیمز وضع مطلوب‌تری دارند و هر از چند گاهی به کنسول‌های سونی سر می‌زنند، پس سازندگان باید تمام حواس خود را معطوف به این عنوان کنند تا مبادا شخصیت‌های دوست داشتنی‌شان به سرنوشتی مشابه با شخصیت‌هایی که چند خط بالاتر اشاره شد دچار شوند. خوشبختانه نسخه جدید هم بسیار وفادار به نسخه‌های پیشین بوده و نمایش خوبی از لحاظ داستانی دارد.

ratchet and clank ps4 preview b0

رچت در سفر خطیرش باید با دشمنان زیادی مواجه شود

زرادخانه‌ رنگارنگ

از بحث داستانی که بگذریم، به یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شماره از سری Ratchet & Clank یعنی گیم پلی آن می‌رسیم که همواره یکی از نقاط قوت آن بوده است و افراد زیادی را به خود جذب کرده است. در نگاه اول با همان بازی اکشن – سکوبازی (منظوراز سکوبازی همان پلتفرمر است؛ فارسی سازی است دیگر! هرچند که انصافاً “سکوبازی” معادل جالبی است) همیشگی طرف هستیم. این مسئله را از دو منظر می‌توان بررسی کرد؛ اول آن که به هر حال این موضوع نشان می‌دهد که سازندگان به نسخه‌های قدیمی وفادار بوده‌اند و سعی نداشته‌اند تا با به وجود آوردن تغییر و تحولاتی شگرف آن هم صرفاً در جهت جذب مخاطب بیشتر، خاطرات طرفداران را خراب کنند (تغییراتی که عمدتاً مربوط به تزریق المان‌ها و محتویات مخاطب‌پسند می‌شود.) از طرف دیگر شاید این وفادار بودن به ریشه‌ها را اگر به صورت سطحی بررسی کنیم، ممکن است به این نتیجه برسیم که گیم پلی بازی هیچ پیشرفتی نداشته و تکراری به نظر می‌رسد و حتی پس از گذشت مدتی خسته کننده می‌شود. اینسومنیاک گیمز طراحان باهوشی دارد، آن قدر باهوش که خودشان قبل از بقیه به آن مرحله “نگاه اول” رسیده‌اند و از همان دو منظر گیم پلی بازی را بررسی کرده‌اند و پیش از آن که کسی بخواهد آن‌ها را به خاطر رعایت اصل وفاداری تحسین و آن‌ها را به خاطر اجتناب ناپذیری از مورد دوم سرزنش کند، خودشان به این نتیجه رسیده‌اند که همزمان هم باید به نسخه‌های قبل وفادار باشند و هم کاری کنند که گیم پلی بازی یک کپی برداری از نسخه اول نباشد.

به این منظور، آن‌ها زیاد با المان‌های اصلی گیم پلی بازی نکرده‌اند و تقریباً همان المان‌های قسمت اول را اینجا هم تجربه خواهیم کرد، اما، به این خاطر که بازی تکراری و خسته کننده نشود، المان‌هایی هم از قسمت‌های جدیدتر سری به بازی افزوده‌اند. سیستم اصلی گیم پلی بازی مبتنی بر رد شدن از موانع و پریدن از جایی به جای دیگر و البته مبارزه با دشمنان بسیار جالب می‌شود. این چیز جدیدی نیست و از همان نسخه اول بازی هم شاهد آن بوده‌ایم؛ البته بی انصافی است که آن را دقیقاً هم طراز با نسخه اول بدانیم (حتی بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های جدید) چرا که گیم پلی بازی اکنون از همیشه روان‌تر و جالب‌تر به نظر می‌رسد. یکی از ویژگی‌های جدیدی که به گیم پلی بازی افزوده شده است (البته آن را کاملاً جدید نمی‌توان خواند، بلکه در اولین عنوان سری وجود نداشت) قابلیت ارتقای اسلحه‌ها است. شما می‌توانید اسلحه‌های مختلف را در این نسخه ارتقا دهید و ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی به آن‌ها اضافه کنید. بدون شک یکی از بهترین بخش‌های بازی همین سیستم ارتقای اسلحه است و به شدت جذاب و جالب از آب در آمده است. این سیستم شما را تشویق می‌کند تا حتی اسلحه‌هایی را که در نگاه اول فکر استفاده از آن‌ها هم به ذهن‌تان خطور نمی‌کند را هم ارتقا دهید تا ببینید چه ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود و چه تغییراتی را به خود می‌بیند. این سیستم اعتیاد آور باعث می‌شود تا شما Ratchet & Clank را تنها به قصد به پایان رساندن مراحل مختلف بازی نکنید و نیم نگاهی هم به هر چه قدرتمندتر کردن زرادخانه‌تان داشته باشید، موضوعی که نشان از دقت و خلاقیت سازندگان دارد و تحسین برانگیز است.

ratchet clank 7

رچت و یک دشمن خطرناک و OmniWrench معروف!

نکته بعدی اسلحه‌ها و تجهیزات مختلف موجود در بازی است. راستش را بخواهید، پس از این که مدتی در بازی پیشروی کردید از تعداد اسلحه‌ها و تجهیزاتی که در دسترس رچت قرار می‌گیرند و البته از طراحی منحصر به فرد و فوق‌العاده آن‌ها قطعاً شگفت زده خواهید شد. سازندگان توانسته‌اند تا تعداد زیادی اسلحه و تجهیزات مختلف را طراحی کنند که هر یک، ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای انجام کار خاصی مناسب است. در کنار آن، بخش شخصی سازی و ارتقای اسلحه‌ها نیز دوباره اینجا خودنمایی می‌کند چرا که با ارتقای هر اسلحه ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه و به نوعی یک اسلحه کاملاً جدید خلق می‌شود. اسلحه‌ها گستره زیادی دارند، از آن آچار معروف رچت یعنی OmniWrech گرفته که به نوعی سلاح سرد محسوب می‌شود و مختص زمانی است که رچت به دشمنان نزدیک است تا آن اسلحه Pixelizer که همان طور که از نام آن مشخص است، دشمنان را به صورت پیکسلی در می‌آورد همگی دست به دست هم داده‌اند تا گیم پلی بازی بیش از پیش جذاب باشد و بازی‌بازان تا انتهای سفر خود از همراهی با رچت و کلنک لذت ببرند.

طراحی محیط‌ها همواره در سری Ratchet & Clank در سطح بالایی قرار داشته و به عنوان کلاس درسی برای دیگر سازندگان بوده است. سازندگان در طراحی محیط‌هایی زیبا و رنگارنگ همیشه سنگ تمام گذاشته‌اند و جدیدترین نسخه این سری هم خوشبختانه از این قاعده مستثنی نیست. در هنگام تجربه Ratchet & Clank جدید، اگر از طرفداران قدیمی این سری باشید و نسخه‌های قدیمی را نیز تجربه کرده باشید، حسی دژا وو (Deja Vu) مانند پیدا خواهید کرد؛ گویی قبلاً در این محیط‌ها پرسه زده‌اید و حال هم دوباره به آن‌ها سفر کرده‌اید. دقیقاً همین طور است، بسیاری از محیط‌های این نسخه را می‌توان در نسخه‌های قبلی نیز یافت با این تفاوت که این بار از پنجره نسل هشتم به آن‌ها وارد خواهید شد و بدون شک این مسئله بسیار جالب است. دشمنان نیز طراحی جالبی دارند و به خصوص زمانی که با Pixelizer آن‌ها پیکسلی می‌کنید یا وقتی با OmniWrench آن‌ها را از بین می‌برید، تبدیل شدن‌شان به تعداد بسیاری از قطعات کوچک مکانیکی بسیار جذاب خواهد بود. در مجموع گیم پلی بازی بسیار خوب و کامل بوده و همچون یک بسته کامل از تمامی دستاوردهایی است که اینسومنیاک گیمز طی این ۱۴ سال به آن‌ها دست پیدا کرده است.

ratchet clank 2016

طراحی محیط‌ها در بازی بسیار خوب صورت گرفته است و شما را به یاد نسخه‌های گذشته سری خواهد انداخت

تبلور رنگ‌ها

از دیرباز سبک گرافیکی خاص و بدیع سری Ratchet & Clank زبانزد خاص و عام بوده و از این نظر این سری همواره ستایش شده است. اصلاً دوست ندارم بار دیگر بگویم که بازی شبیه به انیمیشن‌های پیکسار (Pixar) است (چرا که جدیداً خیلی از بازی‌ها شبیه به انیمیشن‌های پیکسار شده‌اند و به همین جهت این تمثیل دیگر رنگ و بوی جدیدی ندارد! نمونه‌اش Battleborn که تا چند وقت دیگر به بازار عرضه می‌شود) اما واقعاً Ratchet & Clank جزو اولین عناوینی بود که از چنین سبک گرافیکی خاص و شبیه به انیمیشن‌های پیکسار بهره برد و به همین علت می‌توان اندکی ارفاق قائل شد و گفت که همچون انیمیشن‌های اخیر پیکسار، نسخه جدید Ratchet & Clank نیز بسیار زیبا و خوش رنگ و لعاب است. طراحی شخصیت‌ها و محیط‌ها بسیار جالب انجام شده است و دنیای بازی پر از رنگ‌های شاد و مختلفی است که باعث شده‌اند گاهی از فرط زیبایی بازی آرزو کنید تا یک شب خواب Ratchet & Clank را ببینید! دنیای Ratchet & Clank بسیار متناسب با داستان و شخصیت‌های آن است و این موارد وقتی دست به دست هم می‌دهند، تجربه‌ای بی‌‌نظیر برای بازی‌بازان خلق می‌شود. خوشبختانه در بازی مشکل فنی حادی هم وجود ندارد. گیم پلی بازی سریع است و به همین جهت افت فریم در بازی می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد، اما، خوشبختانه در بازی کوچک‌ترین خبری از مشکل آزار دهنده افت فریم نیست و بازی کاملاً پایدار و روان اجرا می‌شود. بازی از رزولوشن ۱۰۸۰p بهره می‌برد و نرخ فریم بازی هم روی ۳۰ قفل شده است. البته نکته جالب اینجا است که نسخه اول سری از نرخ فریم ۶۰ بهره می‌برد، ولی مقایسه آن بازی با نسخه کنونی غیر ممکن است. البته همان طور که اشاره شد خوشبختانه بازی مشکل فنی خاصی ندارد و بسیار پایدار است. از لحاظ موسیقی نیز بازی عملکرد مناسبی دارد. موسیقی‌هایی که در طول بازی پخش می‌شود تنوع قابل قبولی دارند و از لحاظ کیفی نیز در سطح خوبی قرار دارند و با تم کلی بازی بسیار هماهنگ‌اند. افکت‌های صوتی به کار رفته در بازی نیز بسیار خوب هستند و صدای نابود شدن دشمنان و انفجارها بسیار جالب هستند. صداگذاری شخصیت‌ها نیز در سطح بالایی قرار دارد. در مجموع از لحاظ گرافیکی و صداگذاری نیز Ratchet & Clank عملکرد مناسبی دارد.

ratchet and clank e3 2015 011

Ratchet & Clank جدید بسیار پر رنگ و لعاب و زیبا است

بازگشتی طوفانی در نسل هشتم

جدیدترین نسخه از سری Ratchet & Clank اولین نسخه از این سری است که در نسل هشتم به بازار عرضه می‌شود؛ هنوز جا برای آزمون و خطا بسیار است و سازندگان طی نسخه‌های بعدی می‌توانند تغییراتی را هم در ساختار بازی به وجود آورند ولی در همین نسخه که در اصل بازسازی اولین نسخه از سری است، همه چیز بسیار با کیفیت و خوب به نظر می‌رسد و نیاز چندانی به ایجاد تغییرات بنیادین در نسخه‌های بعد نیست. سازندگان به خوبی توانسته‌اند از جو “فیلم-بازی ساختن” در امان بمانند و بدون توجه به نسخه سینمایی، Ratchet & Clank جدید را توسعه دهند و نتیجه هم خوشبختانه مثبت بوده است. فیلم سینمایی ساخته شده بر اساس این عنوان که از همین امروز اکران خود را آغاز کرد اصلاً عملکرد خوبی نداشته (در شماره بیستم از سری مقالات سینما+ به بررسی نمرات این انیمیشن پرداخته خواهد شد) ولی خوبشختانه بازی Ratchet & Clank عملکرد بسیار خوبی داشته است. در زمینه داستانی سازندگان با هوشمندی تمام توانسته‌اند تا داستان قسمت اول را با اندکی دخل و تصرف، به شیوه‌ای جدید روایت کنند. شخصیت پردازی‌ها نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد. گیم پلی بازی نیز پیشرفت‌هایی را به خود دیده است، مثلاً اضافه شدن سیستم ارتقای اسلحه که بسیار جذاب از آب در آمده و ویژگی بسیار کارآمدی است. تنوع و طراحی اسلحه‌ها نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد و یکی از نکات مثبت بازی است. بازی از لحاظ گرافیکی و صداگذاری نیز در سطح خوبی قرار دارد. در مجموع، ورود رچت و کلنک به نسل هشتم بسیار شکوهمند و خیره کننده بوده است. اگر از طرفداران Ratchet & Clank هستید لحظه‌ای در تهیه این بازی درنگ نکنید، اگر هم با این سری آشنایی ندارید Ratchet & Clank جدید بازی بسیار مناسبی برای آشنا کردن شما با این سری دوست داشتنی است.

ratchet & clank

god of warMincraftRezaGtx

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank - گیمفا
بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank - گیمفا
بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank - گیمفا
بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank - گیمفا
بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank - گیمفا
بازگشت شکوهمند یاران باوفای سونی | نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank - گیمفا