تبلور رویاها در حقیقتی مجازی/ 10 عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید | گیمفا
تبلور رویاها در حقیقتی مجازی/ 10 عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید | گیمفا
تبلور رویاها در حقیقتی مجازی/ 10 عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید | گیمفا
تبلور رویاها در حقیقتی مجازی/ 10 عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید | گیمفا

تبلور رویا در حقیقتی مجازی/ ۱۰ عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید

سعید آقابابایی
۱۷:۴۳ ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
تبلور رویاها در حقیقتی مجازی/ 10 عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید | گیمفا

زمانی که “شورش در شهر” یا “هواپیمای آتاری” را بازی می‌کردم اگر کسی به من می‌گفت چندین سال بعد قرار است یک وسیله‌ای مثل کلاه سرت بگذاری و سپس عینا حس قرار گرفتن در یک محیط واقعی بازی را خواهی داشت و احتمالا عکسی هم از گرافیک بازی‌های امروزی به من نشان می‌داد، قطعا نه تنها این حرف‌ها را باور نمی‌کردم بلکه فکر می‌کردم دارد هذیان می‌گوید. مگر می‌شود که بازی چنینی کیفیتی داشته باشد؟ خلاصه این که چنین افکاری در آن زمان برایمان بسیار بعید بود اما…

زمان گذشت و گذشت و زمانی بازی‌های پلی‌استیشن ۱ را به عنوان اوج گرافیک موجود می‌شناختم و بازی فوتبال ۹۹ آن را به پدر و مادرم نشان می‌دادم و می‌گفتم ببینید چقدر طبیعی و واقعی است و آن‌ها هم تایید می‌کردند. جند سال گذشت و وقتی به همان فوتبال نگاه می‌کردم به جای چهره بازیکنان پیکسل می‌دیدم! این همان فوتبالی بود که زمانی اوج گرافیک موجود بود. پس چه شد؟

وقتی که به نسل ۷ رسیدیم و پرش گرافیکی و کیفیتی را که از نسل ۶ به ۷ ایجاد شده بود را مشاهده کردیم، کم‌کم افکارمان طوری رقم خورد که “شاید هر چیزی ممکن است”. چیزهایی می‌دیدیم که دیگر می‌توانستیم باور کنیم که شاید در آینده اتفاقات غیر قابل باوری بیافتد. آن روزها گرافیک عنوانی مثل Heavy Rain و…  را بالاترین می‌دیدم ولی دیگر در دلم می‌دانستم که این گرافیک‌ها بالاترین نخواهند ماند و به زودی جای خود را به کیفیتی برتر خواهند داد.

همیشه این یک آرزو بود که “چقدر خوب می‌شد که می توانستیم خودمان در محیط بازی و در واقع در بطن آن قرار بگیریم و مثلا راه برویم و اسلحه‌ای در دست داشته باشیم و شلیک کنیم”. آرزویی که هر چقدر به سال‌های اخیر نزدیک‌تر می‌شدیم بیشتر قابل دسترس به نظر می‌رسید و منتظر بودیم تا به زودی از حالت آرزو و رویا در بیاید و تبدیل به واقعیت شود. حالا از نوع مجازی…

واقعیت مجازی ناصر خان حجازی ببخشید خیلی قابلیت خوبی است

واقعیت مجازی… ناصر خان حجازی!… ببخشید، خیلی قابلیت خوبی است!

همین‌گونه هم شد و هدست‌های واقعیت مجازی یکی یکی معرفی شدند و وعده‌های بسیار شیرینی به ما می‌دادند که بالاخره می‌توانیم خود را در بطن محیط بازی تصور کنیم و به جای بازی دادن یک شخصیت خودمان بازی کنیم. یعنی مثلا به جای این که در یک بازی ترسناک موجودی خوفناک به شخصیت بازی حمله کند و ما بترسیم، این بار این موجود ترسناک در کنار ما و نزدیک خود ما ظاهر شود و به ما حمله کند به طوری که انگار واقعا ما آن‌جا هستیم و آن موجود در کنار ما. این ترس بسیار بسیار لذت‌بخش‌تر و وحشتناک‌تر و واقعی‌تر است.

پس از این که تعدادی از منتقدان و وبسایت‌های معتبر توانستند به این هدست‌ها دسترسی یابند و آن‌ها را امتحان کنند مشخص گردید که این وعده‌ها دروغین نیستند و به واقع می توانیم حس و حال واقعی قرار داشتن در محیط بازی را تجربه کنیم و این‌گونه این هدست‌ها و بحث در مورد آینده آن‌ها و قیمت و … بسیار داغ و پر طرفدار شد. صحبت در این موارد بسیار زیاد است و در حوصله این مطلب نمی‌گنجد و لازم است تا این بحث را به صورت مجزا از این مقاله انجام دهیم.

به تازگی هدست واقعیت مجازی Oculus Rift در حال عرضه شدن به بازار است البته با قیمتی بالا که منصفانه به نظر نمی‌رسد، مخصوصا با قیمتی که برای هدست Playstation VR در نظر گرفته شده است و بسیار مناسب‌تر است برای قشری که توان مالی متوسطی دارند. به بهانه همین مسئله تصمیم گرفتیکم تا ۱۰ عدد از برتیرن بازی‌های هدست‌های واقعیت مجازی را برای شما معرفی کنیم تا اگر در آینده یا هم‌اکنون قصد خرید این تکنولوژی را داشتید برای خرید بازی دچار مشکل در انتخاب نشوید و عنوان نامناسبی را خریداری نکنید. شما می‌توانید بسته به سبک مورد علاقه‌تان بازی موردنظر خود را در این لیست بیابید و برای خرید آن اقدام کنید، در حالی که از کیفیت بالای آن مطمئن هستید. بیش از این بحث را طولانی نمی‌کنیم و به سراغ “۱۰ عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید” می‌رویم. با من همراه باشید.

 

۱۰- Keep Talking and Nobody Explodes

hqdefault

عنوان Keep Talking and Nobody Explodes که نسخه معمولی و غیر واقعیت مجازی نیز دارد یک بازی همکاری چند نفره است که طی آن یک نفر باید بمب را غیر فعال کند در حالی که نفر دیگر با استفاده از یک دفترچه دستورالعمل باید بازیباز اول را برای درست خنثی کردن بمب راهنمایی کند. به نظرتان آسان می آید؟ نه؟ اما اشتباه می کنید. از آنجایی که هر بازیباز تصویری که دیگری می بیند را مشاهده نمی کند، خنثی کردن بمب نیاز به کار تیمی بسیار دقیق و همینطور صبر و حوصله دارد و این برای جلوگیری از منفجر کردن خودتان ضروری است. زمان نیز به ضرر شما در حرکت است و استرس را برایتان دوچندان می‌کند. به لطف واقعیت مجازی انفجار بمب به قدری خوفناک است که کاملا حس انفجار به شما دست می‌دهد و شما را زهر تکر می‌کند. به همین خاطر هم که شده و برای جلوگیری از این انفجار شدید حداکثر سعی خود را برای خنثی کردن بمب خواهید کرد.

۹- Esper 2

esper2 1 1

Esper 2 یک عنوان پازل فوق‌العاده زیبا است و در آن شما در نقش یک بازرس عضو ESPR هستید، سازمانی که برای مقابله و بررسی شیوع اخیر افزایش افرادی با قدرت‌های در حال توسعه Telekinetic تشکیل شده است.

مرکزیتی که در داستان این بازی قرار گرفته است و سایر المان‌ها حول آن می‌چرخند، یک فرضیه کاملا دور از واقعیت است ولی نمی‌توان منکر این شد که همین موضوع به جذابیت بازی افزوده است. صداگذاری‌های بازی نیز به بهترین شکل انجام شده است و روند داستانی بازی به شکلی جذاب و گیرا دنبال می‌شود. دلایل زیادی وجود دارد که بازی Esper 2 را در لیست عناوین مورد انتظار خود برای تجربه با هدست واقعیت جازی قرار دهید.

۸- Battlezone

battlezone promo

Battlezone نسخه بازسازی و ریمستر شده یک عنوان کلاسیک است که به نسل هشتم بازی های رایانه‌ای آمده است آن هم با هدست واقعیت مجازی. این عنوان شما را داخل یک تانک قرار می‌دهد و باید با تهدیداتی که علیه انسان‌ها و بشریت وجود دارد مقابله کنید و دشمنان را از بین ببرید. این بازی یکی از عناوین زمان لانچ هدست Playstation VR است که اکتبر امسال به بازار خواهد آمد. در مراسم EGX سال ۲۰۱۵ عده‌ای توانستند این بازی را تجربه کنند و همگی اذعان داشتند که Battlezone از آن دست بازی‌های واقعیت مجازی است که قطعا ارزش منتظر ماندن و تجربه کردن را دارد. هدایت یک تانک مجازی و مبارزه کردن با دشمنان در حالتی مانند واقعیت بسیار لذت بخش خواهد بود.

۷- Trackmania Turbo

tmt screen lagoon5 e3 150615 4pm pt

از لانچ عنوان Trackmania Turbo که هفته گذشته برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های نسل هشت منتشر شد کاملا مشخص بود که این بازی در واقعیت مجازی چه عنوان بی نظیر و حماسی خواهد شد.

واقعا این بازی در واقیعت مجازی دیوانه کننده خواهد شد. چرخیدن‌ها و حرکات سریع و پشت سر هم در loop ها یکی پس از دیگری و پرش‌های شجاعانه و دلهره‌آور از روی مسیر‌های مختلف، هیچ چیزی کمتر از لذت و نشاط خالص انجام واقعی این کار را در شهر بازی‌ها و ترن‌های هوایی و … ندارد. تازه در این بازی چیزهایی را تجربه می‌کتید که در دنیای واقعی امکان انجام ندارند ولی اینجا در واقعیت مجازی شما را آن‌ها را قابل انجام خواهید دید و لذتش را نیز خواهید چشید. البته ممکن است همانند مورد قبلی که در Dirt Rally اشاره کرد نیاز به یک سطل که کنارتان باشد پیدا کنید! ولی گیمریم دیگر. تنمان می‌خارد برای این هیجانات!

۶- Crystal Rift

skeleton

بازی Crystal Rift چارچوب کلی عناوین سیاهچال‌گردی ۳ بعدی کلاسیک را استفاده و آن را به روز کرده است که این به لطف قابلیت واقعیت مجازی است. در این عنوان شما باید در راهروهایی تو در تو مسیر خود را ادامه دهید که پر هستند از معماها، دشمنان و پیام‌هایی مخفی که داستانی زیبا را برای شما تعریف می‌کنند.

بازی لزوما به عنوان یک بازی که شما را بترساند طراحی نشده است ولی قطعا وقتی اولین بار با یک اسکلت روبرو می‌شوید و مبارزه می‌کنید و او شمشیرش را به سمت شما فرود می‌آورد از وحشت و استرس جیغ خواهید کشید و شدیدا مشتاق خواهید شد که شمشیر خود را در سینه استخوانی وی فرو کنید. نوع حرکت کردن در بازی که به سبک عناوین کلاسیک است به طرز شگفت انگیزی با هدست واقعیت مجازی مطابقت پیدا کرده و به خوبی روی آن پیاده شده است. البته ناراحت نباشید، اگر هم هدست واقعیت مجازی ندارید می‌توانید این بازی را به طور معمولی نیز بازی کنید.

۵- Dirt Rally

maxresdefault

بازی Dirt Rally مدت خیلی زیادی نیست که منتشر شده است و موفق شده تا بازخوردها و امتیازات فوق‌العاده‌ای را دریافت کند و همگی از آن به عنوان یکی از بهترین تجربه‌های رالی موجود یاد کنند. با تعداد زیاد ماشین‌ها، مسیرهای مختلف و گرافیک بسیار چشم نواز و واقع گرایانه، Dirt Rally باید در اوایل فهرست اولویت‌های هر علاقمند به بازی های رانندگی قرار داشته باشد.

اضافه کردن قابلیت واقعیت مجازی به این عنوان زیبا قطعا باعث بسیار لذت‌بخش‌تر و واقعی‌تر شدن آن می شود البته قول نمی‌دهم که وقتی در آن پیچ‌های تیز و خطرناک مجبور شدید به هر ترفندی ماشین خود را حفظ کنید حالت تهوع نگیرید. به هر حال واقعیت است دیگر، حالا مجازی یا واقعی!

۴- The Talos Principle

the talos principle road to gehenna 1

وقتی سال گذشته عنوان زیبای The Talos Principle منتشر شد بسیاری از بازیبازان و منتقدان از آن به عنوان یکی از برترین یا برترین عنوان پازلی که تاکنون بازی کرده اند یاد کردند. بازی به نوعی در جستجوی معنا و مفهوم زندگی بود و شما را تحریک می‌کرد تا هر جه را که می‌دانید هم دوباره بپرسید تا مطمئن شوید. The Talos Principle از منطق و فلسفه استفاده می‌کرد تا بزرگترین چالشی را که تاکنون مغز شما تجربه کرده است برایتان به وجود بیاورد.

نسخه واقعیت مجازی شما را دقیقا به داخل محیط‌های بسیار زیبای بازی می‌برد و شما را حتی بیشتر از نسخه معمولی وادار می‌کند که غرق فلسفه بازی شوید و هر چه بیشتر اعتقادات و باورهای خود را به چالش بکشید. این نسخه را دیگر به هیچ وجه نباید از دست داد.

۳- EVE: Valkyrie

teamplay 100632652 orig

یکی از عناوین زمان لانچ باندل های پیش خرید شده هدست واقعیت مجازی Oculus Rift، بازی EVE: Valkyrie است که عنوانی در سبک تیراندازی چندنفره در سفینه‌های فضایی است و نکته مثبت آن این است که بازی به طور اختصاصی و ویزه برای هدست‌های واقعیت مجازی طراحی شده است.

بازی در فضا اتفاق می‌افتد (انگار که وقتی اولش گفتم جنگ با سفینه‌های فضایی میشه که بازی مثلا توی دریا اتفاق بیافته!) و شما در آن سفینه و جنگنده فضایی مخصوص به خود را دارید و باید با خلبانان رقیب مبارزه کنید و آن‌ها را شکست دهید تا شخصیت و سفینه خود را ارتقا دهید و کم کم به بهترین مبارز تبدیل شوید.

۲- Affected

hqdefault1

Affected از آن دست عناوینی است که ارزش واقعیت مجازی را هر چه بیشتر به ما ثابت می‌کند و مهر تاییدی بر قابلیت‌های این تکنولوژی است. اگر علاقمند و طرفدار عناوین ترسناک هستید و دل و جرات نیز دارید (البته به همراه هدست واقعیت مجازی!) باید بدانید که تجربه ترسناک بهتری از این عنوان را هیچ جا نخواهید یافت و باید آن را جزو اولین عناوین خود قرار دهید. این بازی مدتی است که به صورت رایگان قابل دانلود است و بخشی از برنامه Oculus Share محسوب می‌شود.

در این بازی ۳ محیط برای وارد شدن به آن‌ها در اختیار شماست که شامل یک کارناوال، یک عمارت جن‌زده و یک بیمارستان (بهترین انتخاب ها برای یک بازی ترسناک) است. Affected تنها یک وظیفه دارد که آن را هم به بهترین شکل ممکن و با لذت برای شما انجام می‌دهد! وظیفه آن چیست؟ تا کاری کند که شما به وحشتناک‌ترین شکل ممکن بترسید و زهره‌ترک شوید.

۱- Adr1ft

adr1ft ps4 xbo pc 2015

به عقیده بنده تمامی بازی‌های این لیست و هدست واقعیت مجازی یک طرف و عنوان Adr1ft هم یک طرف. این بازی در زمان معرفی خود واقعا غوغایی به پا کرد و با ویدئوی معرفی زیبای خود چشم ها را خیره کرد. بازی Adr1ft که به غیر از نسخه واقعیت مجازی، دارای نسخه عادی نیز هست، یک تجربه اول شخص است که شما را به سفری به یادماندنی و خیره‌کننده در عمیق‌ترین و دست‌نیافتنی‌ترین نقاط فضا و کهکشان می‌برد. شما در یک ایستگاه فضایی به هوش می‌آیید و در می‌یابید که دیگر اعضا و خدمه آنجا همگی جان خود را از دست داده‌اند. ایستگاه کاملا ویران شده است و ذخیره اکسیژن شما نیز در خطر است.

استرس و تنش در این بازی بسیار است، به ویژه این که شبیه‌سازی و واقعی نشان دادن فضا به بهترین شکل ممکن توسط سازندگان انجام شده است و با هدست واقعیت مجازی احساس می‌کنید که واقعا در فضا شناور هستید و حس تعلیق به خوبی به شما منتقل می شود. شک نکنید که اگر قصد خرید هدست واقعیت مجازی دارید باید عنوان Adr1ft را جرو اولویت‌های خود برای خرید قرار دهید و تجربه‌ای ناب را کسب کنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تبلور رویاها در حقیقتی مجازی/ 10 عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید | گیمفا
تبلور رویاها در حقیقتی مجازی/ 10 عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید | گیمفا
تبلور رویاها در حقیقتی مجازی/ 10 عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید | گیمفا
تبلور رویاها در حقیقتی مجازی/ 10 عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید | گیمفا
تبلور رویاها در حقیقتی مجازی/ 10 عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تبلور رویاها در حقیقتی مجازی/ 10 عنوان برتر واقعیت مجازی که باید تجربه کنید | گیمفا