سرزمین معماها | نقد و بررسی بازی The Witness - گیمفا
سرزمین معماها | نقد و بررسی بازی The Witness - گیمفا
سرزمین معماها | نقد و بررسی بازی The Witness - گیمفا
سرزمین معماها | نقد و بررسی بازی The Witness - گیمفا

سرزمین معماها | نقد و بررسی بازی The Witness

شایان محمدیان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
سرزمین معماها | نقد و بررسی بازی The Witness - گیمفا

از همه جا بی خبر چشمان خود را در سرزمینی رنگارنگ و حیرت انگیز باز کردم. نمی‌دانستم کجا هستم. از تنها چیزی که مطلع بودم این بود که باید به راه بیافتم، باید می‌دانستم که کجا هستم. جاده‌ای پیش رویم بود. آن را در پیش گرفتم تا به یک تابلو رسیدم. بیشتر که توجه کردم متوجه معمایی در پشت اشکال تابلو شدم. معما را پس از یک بار تلاش حل نمودم اما اتفاقی نیافتاد؛ باز هم باید به دنبال سرنخی برای پی بردن به مکانی که در آن سر می‌کردم می‌گشتم.

tw land

نمایی از سرزمین بازی The Witness. سرزمینی زیبا و پر از معماهای آسان و دشوار

حدود دو سال پیش بود که خبری خوش حال کننده برای طرفداران سبک ماجراجویی معمایی منتشر شد و آن چیزی نبود جز این که Jonathan Blow از بازی جدید خود یعنی The Witness رونمایی کرد. بازی که با همان تصاویر اولیه شگفت انگیز توانست طرفداران بسیاری را به سمت خود جلب نماید تا جایی که با توجه به سخنان بازی بازان در شبکه‌های اجتماعی بسیاری برای عرضه آن لحظه شماری می‌کردند. در نهایت انتظار‌ها به پایان رسید و در تاریخ ششم بهمن ماه این بازی برای مخاطبین عرضه شد و توانست نمره میانگین (متا) ۸۷ در نسخه پلی استیشن ۴ از ۸۱ نقد را به دست بیاورد و پس از آن با فروش صد هزار نسخه‌ای در هفته نخست به یک موفقیت عظیم برای سازندگان تبدیل شود.

bu

ارزش صبر کردن را داشت

طراحی گیم‌پلی بازی بسیار زیبا صورت گرفته است. شما در طول مسیری که طی می‌کنید با معماهایی رو به رو می‌شوید که معمولا با حل کردن آن‌ها اتفاق خاصی نمی‌افتد، در اصل این معما‌ها به صورت یک معلم شما را آموزش می‌دهند تا بتوانید در آینده هنگامی که با در بسته‌ای و یا کلید خاصی روبه رو شدید به راحتی آن‌ها را حل نمایید. با این حال اگر شما به گشت و گذار در محیط بازی بپردازید ممکن است یک معما را جا بیندازید و همین موضوع باعث می‌شود تا هنگامی که سعی در حل نمودن معماهای اصلی بازی می‌نمایید شما با اشکالی عجیب و غریب رو به رو شوید گویا که مسئله جبری را به کودکی خردسال داده باشید. هنگامی که برای نخستین بار شروع به بازی کردن عنوان The Witness کردم سردرگم بودم زیرا بازی توضیح خاصی در رابطه با ماجرای پیش رو نمی‌داد و در عین حال خلاقیت در طراحی محیط و زیبایی وصف ناشدنی آن همواره من را از خود بی خود می‌کرد و باعث می‌شد بدون توجه به معماها به گشت و گذار در محیط بپردازم. هر از گاهی به معمایی بر می‌خوردم و سعی در حل آن می‌نمودم، گاه این معماها بسیار راحت حل می‌شدند و گاهی با معماهایی رو به رو می‌شدم که به هیچ عنوان نمی‌دانستم چگونه می‌توان آن‌ها را حل نمود به همین خاطر مجبور بودم تا به گشتن ادامه دهم و معمای پایه‌ای را که راه حل کردن آن معمای سخت را به من آموزش می‌داد، پیدا کنم.

ridel

تنها با حل نمودن این معماهای بسیار آسان می‌توانید در آینده معماهای بسیار دشوار را حل نمایید

داستان بازی در اصل یک معما می‌باشد. شما ابتدا در یک زیر زمین تاریک چشمان خود را باز می‌کنید و به بازی کردن م‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ی‌پردازید؛ هنگامی که از آن زیر زمین خارج شدید وارد سرزمینی خالی از سکنه می‌شوید. همه جا مملول از ساخته‌های دست بشر است اما هیچ انسان زنده‌ای را نمی‌توانید بیابید؛ با این حال هر از چند گاهی با اشخاصی سنگی رو به رو می‌شوید گه گویا به عذاب الهی دچار شده‌اند و به سنگ تبدیل شده‌اند. عنوان The Witness از روایت داستانی بهره نمی‌برد و همواره شما را وادار می‌کند تا برای خود خط داستانی خاصی را تصور کنید و این خط داستانی با ورود به بخش‌های مختلف بازی ممکن است کاملا تغییر کند.

ston

مردمانی که به سنگ تبدیل شده‌اند. گویا که عذاب الهی بر آن‌ها نازل شده است

اگر تصاویر و ویدیو‌های منتشر شده از بازی The Witness را مشاهده کرده باشید حتما می‌دانید که با یک عنوان غنی و شگفت انگیز از لحاظ گرافیکی رو به رو هستید. در حالی که بیشتر بازی‌های امروزی در محیط‌هایی با جلوه‌های بصری تیره به وقوع می‌پیوندند بازی The Witness تمام این قوانین خود ساخته را پشت پا گذاشته و با خلق محیطی رنگارنگ سعی در جذب مخاطب دارد. از همان ابتدای ورود به سرزمین بازی با درختان و بوته‌های گل بسیار زیبا رو به رو می‌شوید که همواره شما را مجذوب خود می‌کنند. طراحی بافت تمام مناظر، درختان، آب و هر چیز دیگری که در بازی می‌بینید به خوبی و به زیبایی هر چه تمام‌تر صورت گرفته است. آسمان بازی به معنای واقعی کلمه وصف ناشدنی است، رنگ آبی ملایم به همراه ابرهای موجود چهره خارق العاده‌ای به آن داده است. تنوع مناطق موجود نیز بسیار خوب می‌باشد تا جایی که شما در بازی شاهد مناطق سر سبز  و مناطق بیابانی در کنار هم هستید. همه چیز در این بازی از نظر طراحی گرافیکی به عالی‌ترین شکل ممکن صورت گرفته است. با این حال هر از چند گاهی بازی دچار باگ‌های گرافیکی عجیبی می‌شد که با توجه به این که سازندگان بسیار تاکید بر بهینه بودن بازی می‌کردنند موضوع غیر معقولی به نظر می‌رسید. البته این ایرادات کوچک به هیچ عنوان باعث نمی‌شوند که از لذت تجربه بازی و زیبایی‌های بصری آن کاسته شود.

snow

مناطق موجود در بازی از تنوع بسیاری برخوردارند.

در قسمت صدا گذاری بازی سازان The Witness باز هم به خوب عمل کرده‌اند. صدای تمام عناصر به خوبی ساخته شده‌ است و با تغییر محیط بازی این صداها نیز به خوبی به نسبت تغییر پیدا می‌کنند. با این حال این بازی نیز مانند بسیاری از بازی‌های دیگر هم سبک از کمبود موسیقی رنج می‌برد. درست است که در بازی‌های معمایی به دلیل نیاز به تمرکز برای حل معما‌ها موسیقی ممکن است حواس بازی باز را پرت کند اما بازی سازان می‌توانستند با گذاشتن موسیقی پس زمینه‌ای هرچند کوچک تجربه این عنوان را بیش از پیش لذت بخش‌تر کنند.

witnesslead

چه خوب می‌شد اگر در هنگام گشت و گذار در این مناطق زیبا موسیقی آرامش بخشی نیز پخش می‌شد

در کل می‌توان گفت عنوان The Witness از طراحی هنری و فنی بسیار خوبی برخوردار است. گیم‌پلی بازی بسیار خوب و مناسب طراحی شده است و تقریبا هیچگاه بازی باز احساس کمبودی در آن نمی‌کند. معماهای موجود در بازی از تنوع خوبی برخوردارند و در اکثر مواقع بازی باز را به چالش می‌کشند. باید گفت اگر از طرفداران سبک ماجراجویی و معمایی هستید و یا به دنبال تجربه‌ای زیبا و متفاوت در بازی‌های ویدیویی می‌گردید، بازی The Witness همان چیزی است که شما می‌خواهید.

the witness

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سرزمین معماها | نقد و بررسی بازی The Witness - گیمفا
سرزمین معماها | نقد و بررسی بازی The Witness - گیمفا
سرزمین معماها | نقد و بررسی بازی The Witness - گیمفا
سرزمین معماها | نقد و بررسی بازی The Witness - گیمفا
سرزمین معماها | نقد و بررسی بازی The Witness - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • حیف قیمتش زیاده و گرنه حتما می خریدمش (حتی جزو نقاط ضعفش هم میتونست باشه)
    منتظر تخفیف خوردنش هستم :yes:
    ممنون بابت مقاله 🙂 :yes:

  • قطعا به نظر من هم قیمت ۴۰ دلاری برای این بازی سوء استفاده اس و یکی از نقاطط ضعف.
    خسته نباشی شایان جان. عالی بود.

    • sina sony4 گفت:

      ممنون آقای شایان محمدی بابت نقد :yes: :yes: :yes: ولی تو این نسل هزینه ای به شخصه واسه این بازی ها با این سبک و گرافیک نمیکنم :-/ سعید جان منتظر نقدت هستیم :yes: :yes: :yes: :yes:
      مطمئنن الان دارک سولز رو تجربه داری میکنی یا مثل من صبر کردی قیمتش پایین تر بیاد 🙁
      چرا قیمتش رو انقدر زیاد گذاشتین آخه فروشنده های با انصاف :reallypissed:

      • حتما سیناجان.
        والا هنوز بازی رو شروع نکردم ولی گرفتمش چون طاقت نمی اوردم نداشته باشم. همین امروز فردا برام ارسال میشه و شروع خواهم کرد. قیمت خیلی الکی بالاست. تقاضا بالاست و فروشنده ها هم بی انصاف.البته نه خیلی بی انصاف. قیمت این بازی باید ۲۰۰ تومن باشه.

        • daud گفت:

          اقا سعید یه سوالی داشتم.من یه بار بلاد رو خونه ی رفیقم تموم کردم ولی خودم تا اواخر تابستون نمیتونم بازی کنم.من چندین سایت و فروم رو برای فهمیدن داستان کامل بلاد و هدف و قصد کلی استاد میازاکی گشتم که بفهمم معنای واقعی این داستان چی بود چون همیشه علاوه بر خود داستان(که البته اونو هنوزم کامل کامل نفهمیدم)یک جهت گیری و مفهوم کلی ورای داستان هست که خیلی دلم میخواد اونو بدونم.میگن استاد میازاکی داستان هاشو از رمان های استاد لاوکرفت پدر سبک وحشت کیهانی الهام گرفته که مطالعه ی اثار ایشون به فهمیدن هدف کلی استاد میازاکی که در بطن داستان بلاد گنجونده شده کمک میکنه.خلاصه ی کلوم اینه که میخواستم بدونم شما سایتی یا فرومی چیزی سراغ ندارید که داستان کامل بازیو(کامل کامل.منظورم اینه که واقعا از تک تک جوانب ممکن بررسی شده باشه و به اون هدف کلی هم پرداخته باشه)توضیح داده باشه سراغ ندارید؟چون میخوام چندین بار دیگه هم بازیو تموم کنم بعدش برم سراغ توضیح هات کامل تر و دقیق تر و همین طور تئوری های موجود

    • درود بر دوستان عزیز
      مرسی بابت لطفتون
      حالا فکر کن من این رو برای PS4 خریدم تا نقد کنم 😥 😥 😥 یعنی اینقدر به فکر گیمفا هستم.

    • sadraclub گفت:

      سلام خدمت شما دوستان عزیز
      یه پیشنهاد دارم اگر جدا از امتیازی که میدن یه امیتاز به ارزش بازی کردن بازی هم بدین جالب
      اگر pc خوب دارین دارک سولز ۳ رو استیم تجربه کنید بهتره از نظر قیمت من خودم استیم اورجینالش ۱۷۹ می فروشم اگرم روسش بخرید باز ارزون تره حول حوش ۹۸

  • Undefined گفت:

    نمره من ٧.۵!!
    بی هدفی در بازی
    سردرگمی در بسیاری از مواقع
    نبود موسیقی
    اینا سه تا مورد باعث می شن بازی خیلی زود براتون خسته کننده بشه بشخصه تقریبا بعد از چیزی حدود ٣٠٠ تا معما از بازی دست کشیدم :yawn: اما اگر دنبال بازی هستید که معما هایی کاملا حرفه ای رو براتون ارائه بده در کنار یک محیط بزرگ و قشنگ حتما بگیریدش ولی همونطور که گفتم بی هدفی در بازی موج می زنی و معما های بازی هم صرفاmaze هستن با یکسری علامت ها مختلف که یا باید تو قسمت ابتدایی هر کدوم از این اشکال یادشون بگیرید ( خودتون) یا می رید تو اینترنت می خونید که توصیه نمی شه!

  • Un baz گفت:

    ممنون،نقد و بررسی خوبی بود :yes:

  • S@butcher گفت:

    اطفا اگه اطلاع دارید بگین موتور پایه این بازی چیه که اینقدر گرافیک چشم نوازی داره ؟
    ممون بابت نقد

  • Psn: GAMERshb گفت:

    ممنون بابت نقد 🙂 :yes:
    گرافیک بازی خیلی دوست داشتنیه

  • Amir47 گفت:

    خیلی فوق العاده است braid که عالی بود امیدوارم اینم موفق شه :yes:

  • hadihz گفت:

    سلام
    با تشکر از نقد خوبتون و سایت عالیتون
    میخواستم بگم که داخل متن نقد کلمه الهی رو به شکل الاهی و کلمه خارق العاده رو اشتباه نوشتید لطفا درست کنید

  • Way_effect گفت:

    واقعا عالیه ولی خیلی قیمتش به دل نمیشینه ممنون بابت نقد آقای محمدیان

  • 8Prince گفت:

    سلام خدمت نویسنده‌ی محترم پست. قبل از هرچیزی اعتراف کنم که قراره نظرم طولانی بشه و از این بابت عذر می‌‌خوام. راستش رو بخواین سطح کیفی این مقاله چندان رضایت بخش نبود! (از همین الان با هجوم منفی‌ها روبه‌رو میشم :evilgrin: … انتقاد پذیر باشید دوستان) غلط‌های املایی پیاپی و جمله‌بندی‌های بی معنی و عمدتا بی محتوا (به وفور در بخش مقدمه و متن اصلی). تکرر بیش از حد افعال و جملات متکلفی که بدجور تو ذوق می‌زدند هم باعث افت کیفیت می‌شدن. جدا از این موارد بنده از نظر محتوایی هم بیشتر با یک مقاله‌ی توصیفی روبه‌رو بودم تا یک “نقد و بررسی”! مشکلات دیگری هم هست… بنظر بنده توی این مقاله تعداد عکس‌ها از متن‌هم بیشتر بود و ما توی نویسندگی بهش می‌گیم چیرگی تصاویر بر عکس‌ها! یعنی در نگاه اول اندازه‌ی عکس‌ها بیشتر از متن اصلی بنظر میاد. این روند تا جایی ادامه داره که گاهی اوقات جمله‌بندی‌های اشتباه به معنی جمله هم آسیب میزد. (به عنوان مثال در جمله‌ی “باید بدانستم که کجا هستم” در مقدمه که سه عدد مترجم می‌طلبد :evilgrin: ). نیم‌فاصله هم که بسیار ایراد داشت…. در بخش عمده‌ای از متن، ما شاهد رعایت این اصل بودیم و در بعضی مواقع این موضوع رعایت نشده بود! (برای مثال در واژه‌ی “همه جا”)… به طور کلی برعکس سایر مقالات این مطلب اصلا مورد رضایت بنده نبود. درسته که زحمت زیادی برای این مقاله کشیده شده و کادر گیمفا هم خیلی براش زحمت کشیدند، اما این حقیقت رو نمیشه انکار کرد که این مقاله از نظر نگارشی و محتوایی اصلا در حد و اندازه‌ی گیمفا نبود. امیدوارم نویسنده‌ی بسیار محترم (که در مقالات قبلی خوب ظاهر شده بودند) و جناب سعید آقابابایی عزیز (از ته دل ایشون رو دوست‌دارم) پاسخگوی بنده باشند. هر حرفی که زدم با دلیل و مدرک هست و می‌تونید با مشاهده‌ی متن اصلی به صحت حرف‌هام پی ببرید. اگر با بخشی از نظرم مخالفت دارید لطفا بگید تا با دلیل و مدرک حرفم رو اثبات کنم…
    امیدوارم با این حرفم منفی‌‌بارون نشم… موفق باشید

    • درود دوست عزیز

      -در مورد برخی از سخنانتون متاسفانه با شما موافق هستم و کوتاهی از بنده بوده است.
      -در مورد بی‌معنا بودن جملات بخصوص در ابتدا با شما مخالف هستم چرا که این جمله بندی کاملا برای ایجاد حال و هوای ابتدای بازی و سردرگمی که بازی باز در بازی دارد، کفاوت می‌کند و حداقل از نظر بنده می‌تواند به خواننده این حس را منتقل کند.
      -در مورد کوتاه بودن متن مقاله با توجه به این‌که بازی جز بازی‌های بسیار پر مخاطب (حداقل در ایران) نیست، متن مقاله کوتاه نوشته شد تا دوستان حوصله خواندن آن را داشته باشند.
      -در مورد غلط املایی هم که بنده چیز خاصی ندیدم و تنها دو موردی که دوست عزیز hadihz به آن‌ها اشاره کردند بود که آن‌ها نیز اصلاح شدند.(که آن‌ها نیز غلط املایی نبودند و به دلیل تند نویسی به وجود آمده بودند)
      -در مورد اندازه عکس‌ها بنده همیشه اندازه طولی ۶۰۰ را برای عکس‌های مقاله انتخاب می‌کنم.

      باز هم از شما بابت این که مقاله بنده را مطالعه نمودید و مواردی را که مطمعنا در آینده مورد استفاده بنده قرار می‌گیرند را به اینجانب گوشزد نمودید سپاسگزارم.

      • 8Prince گفت:

        از اینکه برای نظرات دوستان احرام قائل میشید خیلی ممنونم.
        اما جاداره یک دفاعی هم از خودم بکنم! اول اینکه بنده نگفتم جملاتتون بی معنی بود و بیشتر منظورم محتوای اونا بود. درسته که در ابتدای مقاله از سبک نسبتا خوبی برای شروع استفاده کردید، اما این نباید به ساختار جملات آسیب بزنه. بنده برای هر جمله‌ای که می‌نوشتم یک مثال هم آوردم تا تردیدی در این‌باره بوجود نیاد. منظورم از جملات نامفهوم برمیگرده به جمله‌بندی اون‌ها! یعنی گاهی اوقات جملات فاعل نداشت و اگرهم داشت با فعل مطابقت نداشت (چقدر داشت و نداشت کردم من). تعداد افعال در یک جمله‌ی کوتاه گاهی اوقات از سه‌تا هم می‌گذشت. به هرحال جمله‌بندی‌ها در این مقاله چندان مورد رضایت بنده نبود (کما اینکه فکر می‌کنم برخی از دوستان که در این زمینه تخصص دارن هم با حرف بنده موافقت کنن). در مورد کوتاهی جملات هم، حرفاتون اصلا منو قانع نکرد! بنده به عنوان یک منتقد و یک خواننده انتظار ندارم که اطلاعات ناقص به دستم برسه. جدا از این موارد به هیچ‌وجه نمیشه برای نوشتن یک مقاله‌ی نقد و بررسی، میزان مخاطبان اون اثر رو دلیل بر کم بودن متن قرار داد. نقد در هر شرایطی باید کامل و بی‌نقص باشه! وقتی یک منتقد بازی‌ای رو زیر ذره‌بین خودش می‌بره نباید براش کم و کاستی بذاره (که الحق مطمعنم شما برای این مقاله خیلی زحمت کشیدید و قطعا کم نذاشتید). غلط‌های املایی هم که عمده‌ی اونارو دوستان عرض کردن و تصحیح شد. و اما در مورد عکس، بنده به هیچ وجه از این موضوع اشکال نگرفتم و منظور بنده رو بد متجه شدید. به هرحال از اینکه برای نظرات احترام قائل می‌شید خیلی ممنونم و امیدوارم که در آینده با مقالات فوق‌العاده‌ی خودتون به‌خوبی بدرخشید…
        دوستان، رفقا، گیمرها، برادران، بخدا حرف بدی نزدم که منفی میدین. نمی‌دونم چرا این فرهنگ توی جامعه‌ی ایرانی جا نمیفته که “نقد کردن کار بدی نیست”… تمام حرف‌های بنده برای بهبود سطح کیفی مقالات هست، وگرنه من کی باشم که از استاد “شایان محمدیان” ایراد بگیرم. می‌دونم که ایشون هم مشغله‌های خاص خودشون رو دارن و قطعا در آینده به‌خوبی ظاهر میشن. به هرحال به نظرتون احترام می‌ذارم و قطعا شماهم معیارهای خودتون رو دارید. پیروز و سربلند باشید…

    • خیلی از شما متشکرم به خاطر لطفی که به بنده دارید و مطمئن باشید که من هم همه تلاشم اینه که شما راضی باشید. نظرتون کاملا محترم هستش و قطعا برای خودتون دلایل موجهی دارید.
      من تنها و تنها در مورد ۲-۳ غلط املایی و گاهی نیم فاصله با شما موافق هستم. من تمام مقالات تیم رو قبل از این که منتشر کنم می خونم و الان که نظر شما رو خوندم دوباره یه بار کامل مقاله رو خوندم و واقعا لذت بردم. مقاله بسیار روون و خلاصه نوشته شده و واقعا کسی که بازی رو نمیشناسه به حال و هوای بازی می بره. در مورد تمامی بخش ها از صداگذاری و داستان و ….. هر چند کوتاه ولی صحبت شده و اشاره شده. قطعا می شد که مقاله طولانی تر باشه ولی همه مقالات مثل هم نیستن و یه قانون ندارن. برخی کوتاه و برخی طولانی هستن. واقعا در تمامی متن تنها حدود ۳ غلط املایی ناخواسته وجود داشت و برخی جاها هم نیم فاصله وجود نداشت. قطعا این ایردات نباید وجود داشته باشند و حق شما مقاله ای کاملا بدون ایراد هست ولی این چیزی که شما گفتید لا اقل از نظظر بنده بی انصافی هست در حق شایان محمدیان عزیز که زحمت کشیده . مقاله های سایان بسیار عالیه و همیشه مختصر و مفید هست مثلا در نقد سوپرهات خیلی کوتاه کل بازی رو معرفی کرده بود. دلیلی دیگر برای کوتاهی مقاله نوع بازی هست. بازی هایی این چنینی مثل سوپرهات و ویتنس و … مثل دارک سولز نیستن که لازم باشه ۳ صفحه براشون بنویسیم و اگر هم بنویسیم کاربرا حوصله ندارن بخونن چون اونقدر به بازی علاقمند نیستن که اینهمه مطللب در موردش بخونن.
      به طور کلی اگر از ایراداتی ناراحت شدید من از شما عذر خواهی میکنم و این رو به پای کوتاهی من که در ویرایش نهایی چند تا غلط املایی رو درست نکردم بذارید و عذر خواهی من رو بپذیرید. اما در مورد قسمتی که باهاتون موافق نیستم هم نظرتون عزیز و محترمه و من هم سعی می کنم طرف حق رو بگیرم همیشه ودر این مورد واقعا نظرم همینه که گفتم. قطعا دلایلتون محترمه و سعی می کنیم از دفعات بعدی بیشتر راضی باشین از مقلات.
      باز هم از شما به خاطر وقتی که برای نطر دادن گذاشتید ممنونم و از شایان عزیز هم به خاطر مقاله تشکر می کنم.

      • 8Prince گفت:

        آقای سعید آقابابایی، خیلی خیلی ممنونم از اینکه برای نظرات احترام قائل می‌شید. با حرف‌هاتون موافقم و هرکسی یک معیاری برای مقالاتش داره و بنده هم فقط و فقط نظرم رو گفتم. به هرحال نمی‌تونم از حرفتون ایراد بگیرم چون خودتون استادید و حرفاتون هیچ نیازی به تایید بنده نداره…
        چیزی که ما کاربران معمولی می‌خوایم یک گیمفای بی‌نقص (که واقعا هم بی‌نقص شده توی این چند ماهه) و پیشرفت در تمام زمینه‌هاست. کاربرانی مثل بنده قطعا هدفشون نه کوبوندن و نه ایراد گرفتن‌های الکی هست (باور کنید که اینطور نیست)…
        اگر جایی در نظرم باعث شده که کسی از حرفم ناراحت بشه من پیشاپیش عذرخواهی می‌کنم…
        امیدوارم مثل همیشه موفق و قدرتمند ظاهر بشید

        • اختیار دارید. قطعا اگر می دونستم که هدفتون تخریبه اینهمه جواب نمی نوشتم ولی می دونم که اینطور نیست . قطعا و مشخصال حق شماست که ایرادی رو نبینید و اگر می بینید هم لطف می کنید که می گید. وقت هر کس عزیز و ارزشمنده و اگر کسی ۱۵ دقیقه وقت واسه نوشتن نظر می ذاره یعنی براش مهمه و من هم وظیفه ام هست که پاسخگو باشم چون به هر حال الان مسئولیت مقالات با من هست. اگر باز هم ایرادات رو به ما بگید ممنون خواهم شد ازتون و نه تنها منفی خوردن نداره بلکه لایک داره. دقیقا درست گفتید که کل مقالت و ساختار اونعا و … نسبی هستن و از قطعیت پیروی نمی کنن. یکی کوتاه می نویسه یکی بلند و …. مهم اینه که با هم صحبت کنیم. نظرمون رو به هم بگیم. نظر مخالفمون رو بشنویم و یاد بگیریم بشنویم ولی دوست هم باشیم و به صرف مخالفت نظر به هم توهین نکنیم. از همین جاهای کوچیک میشه این فرهنگ رو اروم اروم شروع کرد.
          تشکر مجدد از شما.

  • alegha گفت:

    نویسندگان عزیز گیمفا
    نقد کردن هاتون تراز نیست
    یعنی یا زیاد اسون میگیرید یا زیاد سخت
    برای مثال برای street fighter v خیلی نقدتون رو شل گرفتید
    ولی بر عکس در مورد این بازی خیلی سخت گرفتید و کم نمره دادید
    این بازی تو هر جا که دیدم تحسین شده بود و نمره ی بالایی گرفته بود
    حتی تو مجله ی بازینما به عنوان بازیه ماه انتخاب شد ولی در اینجا…
    خلاصه یکم نقد کردن هاتون رو بهتر کنید . :shame: :shame:

    • دوست عزیز از اون حرف ها بود این. نقد یعنی همین. نقد یعنی یکی به کوانتوم میده ۴۰ یکی میده ۱۰۰ هر دو هم دلیلی دارن و هر دو هم منتقدن. یعنی یکی به دارک سولز ۳ می ده ۷۰ یکی ۱۰۰ یکی ۹۰. پس ممکنه یکی به ویتنس بده ۸ یکی ۷.۵ و یکی ۱۰. شما عاشق بازی شدی یا فلان جا گفته بازی ساله یا قرن دلیل نیست منتقد بهش بده ۱۰ تا نقد از نظر شما تراز باشه. دوستمون بالا انتقاد منطقی کرد و ۲۰ خط هم جواب منطقی نوشتم براش. ولی این که کل یه مجموعه رو به تراز نبودن نقدها متهم کنی در حالی که از پایه و اساس غلطه حرفت، این رو نمیشه منطقی دونست.

سرزمین معماها | نقد و بررسی بازی The Witness - گیمفا