حافظ میراث Mega man/ پیش نمایش Mighty No 9 | گیمفا
حافظ میراث Mega man/ پیش نمایش Mighty No 9 | گیمفا
حافظ میراث Mega man/ پیش نمایش Mighty No 9 | گیمفا
حافظ میراث Mega man/ پیش نمایش Mighty No 9 | گیمفا

حافظ میراث Mega man / پیش نمایش Mighty No 9

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
حافظ میراث Mega man/ پیش نمایش Mighty No 9 | گیمفا

مثل خیلی‌های دیگر در سراسر دنیا من هم با شنیدن خبر به راه افتادن کمپین کیک‌استارتر بازی Mighty No 9 بسیار خوشحال شدم و البته زمانی که این کمپین تنها در دو روز به هدف خود دست یافت بسیار خوشحال‌تر نیز شدم! پس از آن این کمپین تا زمان پایان خود و برای اضافه کردن مراحل اضافی و مدهای مختلف و … موفق شد چیزی حدود ۴۰۰% میزان هدف اولیه را جمع آوری کند! گویا بالاخره قرار بود پس از سال‌‌ها انتظار بتوانیم عنوان جدیدی در قالب فرنچایز افسانه‌ای مگامن تجربه کنیم آن هم با سازنده و خالق توانمند سری یعنی Keiji Inafune.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از بازی در زمان معرفی مشخص شد Mighty No 9  که عنوانی در سبک اکشن پلتفرمر است توسط استودیو Comcept و با همکاری Inti Creates ساخته خواهد شد و البته بعدا سازندگان موفق شدند تا یک ناشر نیز برای بازی پیدا کنند و به این ترتیب  شرکت Deep Silver وظیفه نشر آن را عهده‌دار شد. این بازی چه از نظر سبک و سیاق گیم‌پلی و چه از نظر طراحی شخصیت بسیار شبیه به موفق‌ترین اثر آقای Keiji Inafune یعنی سری مگامن است و به نوعی از همان روز آغاز معرفی بازی همگان آن را دنباله‌ای معنوی برای این سری محبوب و پرطرفدار در نظر گرفتند.

mightyno9

همه چیز رنگ و بوی مگامن را دارد… حالا رنگش به کنار، بوش رو نمی‌دونم از کجا فهمیدم؟!

معمولا وقتی اصطلاح دنباله معنوی برای یک بازی مطرح می‌شود یک معنی و مفهوم دارد و آن این است که یک شخص کارگردان و خالق یک سری بازی محبوب که از استودیوی صاحب امتیاز آن سری جدا شده است قصد می‌کند تا عنوانی جدید بسازد و از تمامی المان‌ها و نکاتی که در سری اصلی خلق کرده است در بازی جدید خود هم استفاده کند، اما از آن‌جایی که امتیاز استفاده از نام سری را ندارد باید یک اسم جدید برای بازی خود بگذارد و به این شکل است که عنوانی خلق می‌شود که دقیقا دارای مکانیک‌ها و خصوصیات والمان‌های فرنچایز مرجع است اما نامی متفاوت بر خود می‌بیند که در این حالت چنین عنوانی را دنباله‌ای معنوی یا یک Spiritual Successor برای سری اصلی و فرنچایز مرجع قلمداد می‌کنند. مانند بازی Dark Souls که دنباله‌ای معنوی برای Demon’s Souls بود و همین بازی Mighty No 9  که دنباله معنوی سری Mega Man محسوب می‌شود.

پس از معرفی بازی و موفقیت در کپین کیک‌استارتر تا مدتی اخبار خیلی زیادی از این بازی منتشر نشد تا این که در مراسم E3 2015 عده‌ای موفق شدند این عنوان را مقداری تجربه کنند و اتفاقا بازخوردهای جالبی نیز از این تجربیات به دست آمد. نکته جالب اینجا بود که اکثر کسانی که بخشی از بازی را انجام دادند و البته قبلا نیز سری مگامن را بازی کرده بودند بر این باور بودند که علی‌رغم این که آن‌ها منتظر بوده‌اند تا عنوانی دقیقا مانند مگامن را تجربه کنند ولی Mighty No 9 با وجود حفظ اصالت و ریشه‌های این بازی بسیار متفاوت از مگامن به نظر می‌رسد که نکته‌ای در خورد تحسین است. Mighty No 9 شاید ظاهری مشابه و موسیقی‌های شبیه به مگامن داشته باشد و شاید از شجره‌نامه مگامن باشد ولی نقش بسیار متفاوتی را از این سری ایفا می‌کند.

maxresdefault

از عبارت “اکنون پیش خرید کنید و ……کلی وعده وعید بی‌ارزش” واقعا بدم می‌آید.

شما در بازی کنترل شخصیتی به نام Beck را بر عهده دارید که قادر است بدود، پرش کند و به سمت دشمنان شلیک کند. هم‌چنین شما قادر هستید تا اسلحه‌ها و توانایی‌های مختلف را از دشمنانی که شکست داده‌اید در اختیار خود بگیرید و از آن‌ها استفاده کنید. بازی دارای یک مرحله معرفی و ۸ مرحله اصلی است که درست به مانند عناوین مگامن شما می‌توانید به طور آرادانه ترتیب پیشروی خود در مراحل را تعیین کنید و اجباری در روند به اتمام رساندن مراحل وجود ندارد. در پایان هر مرحله Beck بایستی با یکی دیگر از ۸ واحد “Mighty” در قالب یک باس‌فایت مبارزه کند. در پایان بازی تعدادی مراحل نهایی آزاد می‌شوند که منتهی به رویارویی پایانی بازی می‌شوند.همچنین در برخی قسمت‌های بازی مراحلی هستند که می‌توانید در آن‌ها کنترل همکار و همراه Beck یعنی Call را بر عهده بگیرید. سرعت این بازی بسیار بالاست، حتی بالاتر از عناوین Mega Man X و این به آن دلیل است که تقریبا تمامی سیستم‌ها و مکانیک‌های گیم‌پلی که در بازی قرار دارند شما را تشویق به حرکت و پیشروی سریع و بدون توقف می کنند.

a1d0e45fc7a68f4c962f2ebcd7a2210c original

بازی شدیدا رو به جلو و سرعتی است، حتی بیشتر از مگامن…

اول از همه اجازه دهید تا در مورد قابلیت Dash شخصیت اصلی بازی صحبت کنیم که دارای استفاده‌های بسیار زیادی در این بازی است. جدا از حرکت سریع و جاخالی دادن حملات با این قابلیت، باید گفت یکی از نقش‌های اصلی این مکانیک برای حمله و هجوم ناگهانی است. کارآمد‌ترین راه برای کشتن دشمنان در Mighty No 9 تیراندازی به آن‌هاست تا زمانی که ثبات‌ و مقاومت خود را از دست بدهند که این حالت با حلقه‌های رنگی که در اطراف آن دشمن به وجود می‌آیند مشخص می‌شود و به شما نشان می‌دهد که اکنون زمان تمام کردن کار است. در این حالت که دشمن بی‌ثبات شده است تنها یک Dash سریع به سمت او کافیست تا ناکارش کنید و “Essence ” یا “جوهره وجودی” او را جذب کنید.

2877220 20150603 mn9 screen 05

۴ نوع اسانس یا جوهره در بازی وجود دارند: دوسیب، هلونعناع! ببخشید زرد، سبز، قرمز و آبی

۴ نوع و در حقیقت ۴ رنگ مختلف از این “جوهره وجودی” در بازی وجود دارند و اگر از هرکدام آن‌ها به مقدار کافی جمع‌آوری کنید به طور موقتی شارژ خواهید شد و قوی‌تر می ‌شوید. بگذارید تا ببینیم هر کدام از این ۴ رنگ چگونه عمل می‌کنند و چه نقشی دارند. با جمع‌آوری جوهره قرمز به مقدار کافی، Beck دارای تقویت موقتی قدرت می ‌شود که نه تنها آسیب ضربات او را بیشتر می‌کند بلکه باعث می‌شود شلیک‌های او از میان دشمنان رد شود و به بقیه هم آسیب بزند. جوهره سبز وقتی به میزان کافی جمع شود باعث ارتقا موقتی سرعت حرکات Beck می‌شود. زردها باعث افزایش دفاع وی خواهند شد و اگر به مقدار کافی از جوهره آبی جمع آوری کنید یک مخزن پر کننده سلامتی مصرف شونده می‌گیرید که کاملا خط سلامتی شما را پر می‌کند.

mighty no 9 wallpaper by emortal982 d8d24a2

قطعا باس‌های جذاب و دشواری در انتظارمان هستند.

این ارتقاها فوق‌العاده کارآمد و مفید هستند ولی اصلا مدت زیادی طول نمی‌کشند و کوتاه هستند و یکی از مکانیک‌های سرعت دهنده به بازی نیز همین است زیرا وقتی این ارتقاها فعال می‌شوند به دلیل زمان کوتاهی که دارند باید با بیشترین سرعت حرکت کنید تا بیشترین استفاده را از آن‌ها ببرید. واقعا نمی‌توان بیان کرد که مثلا در یک محیطی که تعداد بسیار زیادی دشمن پشت سر هم قرار گرفته‌اند و کار سختی را برای شما رقم می‌زنند پیدا کردن جوهره قرمز و شارژ موقتی قدرت که باعث می‌شود تیرها از میان دشمنان رد شود و به بقیه هم بخورد چقدر و به چه میزان زیادی تغییر در این مرحله ایجاد خواهد کرد و چقدر کارآمد و مفید است. فرق شارژ شدن ارتقا در این بخش از بازی با حالت عادی این است که این‌جا به دلیل افزایش قدرتتان یک تیر می‌زنید و به دلیل رد شدن تیر از دشمنان همه با هم گیج و بی‌ثبات می‌شوند و  شما هم سریعا کارشان را می‌سازید ولی در حالت عادی تصور کنید که باید به یک دشمن ۳ تیر بزنید تا گیج شود و بعد یک Dash بزنید تا از بین برود و مجددا دشمن بعدی و ۳ تیر و یک Dash و الی آخر تا زمانی که همه دشمنان بمیرند، پس باید حسابی قدر این ارتقاها را دانست.

large

بدو که به ایستگاه بعدی برسی!

شما باید از حداکثر مزیت‌هایی که در بازی دارید استفاده بهینه کنید زیرا Mighty No 9 عنوانی فوق‌العاده سخت و اشک‌درآور است، البته بایستی تا انتشار نسخه نهایی صبر کرد تا صحت این موضوع را کاملا تایید شود زیرا این سختی بسیار زیاد در نسخه دموی بازی وجود داشته است و ممکن است تغییر کند که البته باید بگویم بعید به نظر می رسد که بازی نهایی آسان‌تر شده باشد. حتی می‌شود با شناختی که از کیجی اینافونه خالق مگامن و سازنده این بازی داریم بگوییم بازی شاید سخت‌تر هم بشود. در نسخه دمو شما ۲ عدد جان دارید که باید مرحله را با آن پشت سر بگذارید آن هم مراحلی که حداقل ۲ برابر از مراحل استاندارد و معمول مگامن بزرگ‌تر هستند و تازه این که ممکن است خبری از جان‌های جایزه که در طول مرحله بتوان برداشت و استفاده کرد هم نباشد که در این صورت کار بسیار سخت‌تر خواهد شد. حالا به این‌ها اضافه کنید قسمت‌های بسیار بسیار پرتعدادی در بازی که باید حرکات پلتفرمینگ را با زمان‌بندی دقیق و در کسری از ثانیه به صورت صحیح انجام دهید واگر نه در تیغ‌های کشنده بازی می‌افتید و درجا به مهدی رحمتی! ببخشید به رحمت ایزدی می‌پیوندید. دشمنان بازی هم که به ناجوانمردانه‌ترین شکل ممکن در بازی جاسازی شده‌اند تنها و تنها هدف وجودیشان این است که سعی کنند شما را از پلتفرم‌ها پایین بیاندازند و شاهد به تیغ‌رفتگی شما باشند!

البته می‌گویند هرچه مبارزه چالش برانگیز‌تر باشد لذت و رضایت حاصل از پیروزی هم بالاتر و شیرین‌تر است (مثال بارزش دارک سولز) و قطعا در Mighty No 9 هم گذراندن مراحل سخت و دشوار بازی و به انتها رساندن مرحله احساس عرور و حماسه‌آفرینی به ما می‌دهد! مخصوصا وقتی که به باس مرحله برسید و با یک جان باقی مانده خود مبارزه را طوری مدیریت کنید که به شکست باس بیانجامد.

mighty no 9 1 1280x720

امیدوارم باس‌فایت‌ها به همان مریضی مگامن باشند!

هیچ‌گاه در یک مقاله پیش‌نمایش نمی‌توان به قطعیت در مورد موفقیت یا شکست قطعی یک بازی نتیجه‌گیری کرد (مگر در موارد استثنا) و باید تا زمان انتشار بازی و به دست گرفتن کنترل آن صبر کرد و بعد در خصوص رضایت‌بخش بودن یا نبودن آن صحبت کنیم اما به هر حال با اطلاعاتی که از بازی‌ها داریم می‌توان شانس بیشتری برای موفقیت یا شکست یک بازی قائل شد. عنوان Mighty No 9 از آن بازی‌هایی است که کفه ترازو به سمت احتمال موفقیت بسیار زیاد آن سنگینی می‌کند. این‌طور که به نظر می‌رسد تنها در صورت مرتکب شدن اشتباهات فاحش ار سوی سازندگان آن است که احتمال عدم موفقیت بازی وجود دارد که البته با توجه به حضور Keiji Inafune در راس سازندگان بازی و تجربه بسیار زیاد وی در ساخت عناوین این سبک، این ریسک و درصد خطا بسیار پایین می‌آید.

این‌طور که از شواهد و قرائن پیداست باید منتظر یک بازی بسیار جذاب، پرسرعت، نفس‌گیر، دشوار و نیازمند به عکس‌العمل‌های سریع از سوی بازیباز باشیم و البته با توجه به صبر و انتظار زیاد طرفداران سری مگامن، این حق ما است که به عنوانی کمتر از عالی قانع نباشیم و همه چیز را دست بالا بگیریم. به هر شکل باید صبر کرد و صبر کرد تا زمان انتشار Mighty No 9 فرا رسد و آن‌گاه دست‌پخت سازندگان بازی را بچشیم و بدون حدس و گمان، در مقاله نقد این بازی در مورد نقاط قوت و ضعف آن (که امیدوارم بسیار کم باشند) صحبت کنیم. بازی Mighty No 9 در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی فصل بهار که اکنون در آغاز آن هستیم برای پلتفرم‌های پی‌سی، پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا، ایکس‌باکس ۳۶۰، ایکس‌باکس وان، وی‌یو و نینتندو ۳DS منتشر خواهد شد و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

حافظ میراث Mega man/ پیش نمایش Mighty No 9 | گیمفا
حافظ میراث Mega man/ پیش نمایش Mighty No 9 | گیمفا
حافظ میراث Mega man/ پیش نمایش Mighty No 9 | گیمفا
حافظ میراث Mega man/ پیش نمایش Mighty No 9 | گیمفا
حافظ میراث Mega man/ پیش نمایش Mighty No 9 | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

حافظ میراث Mega man/ پیش نمایش Mighty No 9 | گیمفا
حافظ میراث Mega man/ پیش نمایش Mighty No 9 | گیمفا