بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 - گیمفا
بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 - گیمفا
بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 - گیمفا
بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 - گیمفا

بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3

ابراهیم ثمرصفا
۱۴:۱۱ ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 - گیمفا

اگر سری پر طرفدار Call of Duty را به مانند یک قطار سریع السیر و بدون توقف تصور نماییم، Black Ops 3، جدیدترین ساخته استودیو Teryarch توانسته قطار سری را برای یک سال دیگر به جلو ببرد. Black Ops 3 تغییرات اندکی را در فرمول همیشگی سری ایجاد کرده است و در تعدادی از بخش ها به مانند قسمت چند نفره عملکرد سازندگان بسیار تحسین بر انگیز است. اما در بعضی از قسمت ها به مانند بخش داستانی شاهد یک افت نسبتا زیاد هستیم. اما سوال اصلی این است که آیا عنوان Black Ops 3 توانسته است پیشرفت چشمگیری را در سری ایجاد نماید و دنباله خوبی برای قسمت های پیشین باشد؟

——————————————————————————

boxshot wizard file used for creating global boxshots

کاور رسمی نسخه Xboxone

نام: Call of Duty: Black Ops III

سازندگان: Treyarch ،Beenox و Mercenary Technology

ناشر: Activision

پلتفرم‌ها: PlayStation 4، Xbox One و Microsoft Windows

[نسخه‌های PlayStation 3 و Xbox 360 نیز مد نظر قرار داشته اند]

——————————————————————————

استودیو Teryarch همواره تلاش کرده است تا عناوین نو آورانه ای را در سری COD منتشر نماید. سازندگان در نسخه اول سری Black Ops داستانی فوق العاده و شخصیت های به یاد ماندنی را خلق کردند. Black Ops 2 تمرکز زیادی بر روی بخش چند نفره داشتند و ویژگی های مناسبی به آن اضافه کردند تا بخش چند نفره بازی را باز هم جذاب تر نمایند.

استودیوی Teryarch با عرضه عنوان زیبای Black Ops در سال ۲۰۱۰ میلادی و پرداختن به وقایع جنگ سرد سری Call Of Duty را وارد عرصه تازه ای کرد و با انتشار Black Ops2 در سال ۲۰۱۲ این مسیر را ادامه داد. Black Ops 2 به مانند نسخه اول نبود با این حال پتانسیل زیادی برای موفقیت داشت. استودیو تلاش کرد که تغییراتی در بخش Campaign و به خصوص بخش چند نفره سری ایجاد کند. ظاهرا Teryarch علاقه زیادی به بخش چند نفره دارد و در Black Ops 3 نیز سرمایه گذاری زیادی بر روی حالت Co-op دربخش تک نفره کرده است و همچنین دست بازیکنان را در طراحی شخصیت مورد علاقه خود آزاد گذاشته است.

screenshot original call of duty black ops 3 by mrsahraii 6

گیم‌پلی همان مخلوط آشنا سری Call Of Duty است.

جهان Black Ops 3 به مانند عناوین قبلی استودیو است و اگر آنها را تجربه کرده باشید احساس خواهید کرد که در یک فضای آشنا قرار گرفته اید. در شرایطی که برخی از طرفداران بی صبرانه منتظر عرضه شدن World At War 2 بودند و شایعاتی نیز در این باره منتشر شد ظاهرا اکتیویژن و Teryarch علاقه ای به گذشته ندارند و باز هم بازیکنان را در یک دنیای مدرن قرار داده اند.

برای اولین بار در تاریخ سری، سازندگان این اجازه را به بازیکن داده اند تا شخصیت دلخواه خود را در بخش داستانی بسازد. این بخش جزییات خوبی دارد. علاوه بر آن مورد دیگری که برای نخستین بار در سری رخ داده است امکان انتخاب جنسیت (مرد یا زن) شخصیت اصلی بازی است.  این دو مورد تنها از نظر ظاهری تفاوت ندارند و سازندگان برای واقع گرایانه تر شدن بازی از صدا گذاران و بازیگران متفاوتی برای بخش داستانی استفاده کرده اند.

سازندگان برای صداگذاری بازی نیز از تیم خوبی استفاده کرده اند. به عنوان مثال آقای Christopher meloni که پیش از این در سریال تلویزیونی Law and order به ایفای نقش پرداخته بود صداگذار شخصیت منفی John Taylor است. همچنین خانم Katee Sackhoff که صداپیشه شخصیت مونث Sarah Hall می باشد سابقه حضور در مجموعه Battlestar Galactica را داشته است. ایشان پیشتر نیز صداگذار عناوینی چون Halo 3, Resistance 2 و Spider man: Edge of Time بوده است. علاوه بر این دو صداگذار اصلی نام افراد دیگری نظیر Tony Amendola, Sean Douglas, Rachel Kimsey, Ben Browder و Abby Brammel در تیم صداگذاران مشاهده می شود.

screenshot original call of duty black ops 3 by mrsahraii 4

سازندگان در طراحی چهره شخصیت‌ها خلاقیت خوبی را به خرج داده‌اند.

همانطور که می دانید این اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می دهد و از حضور ستارگان در نسخه های مختلف سری COD مدت نسبتا زیادی می گذرد. اگر Advanced Warfare، نسخه سال قبل را به یاد داشته باشید مشاهده می کنید که Kevin Spacey نقش مهمی را در آن ایفا می کرد. اشخاص نامداری همچون Gary Oldman, Kiefer Sutherland و Sam Worthington نیز در نسخه های قبلی حضور داشته اند.

داستان به دلیل ماهیت تکراری خود جذابیت چندانی ندارد. نویسندگان به هوش مصنوعی و خطرات آن اشاره کرده اند. بسیاری از موقعیت های داستانی با وجود پتانسیل بالا به شیوه ای نادرست به کار گرفته شده اند و همین باعث شده تا Black Ops 3 اولین قسمت از سری باشد که به اصول برادران بزرگتر خود پایبند نیست و تا حد زیادی از ریشه های سری فاصله گرفته است. همانطور که گفتیم استودیو Teryarch در Black Ops 3 روند متفاوتی را در پیش گرفته است. در Black Ops 3 خبری از انتخاب های داستانی و روایت داستانی مستحکم دو نسخه پیشین نیست و سازندگان ترجیح داده اند که به مانند نسخه های قدیمی سری COD از یک روایت خطی استفاده نمایند.

بخش های تک نفره نسخه های مختلف سری پرطرفدار Call Of Duty(به اختصار COD ) در طول این سال ها روندی سینوسی را طی کرده اند و از ثبات بالایی برخوردار نبوده اند. در حالی که تعدادی از نسخه ها داستاتی حماسی را روایت می کردند و با استفاده از روایت سینمایی و Setpiece های به جا و مناسب مخاطب را تا انتها شگفت زده می کردند برخی از قسمت های این فرنچایز نظیر Ghosts داستاتی متوسط داشتند و از آن تنها به عنوان ابزاری برای پیشبرد گیم پلی استفاده می کردند.همانطور که اطلاع دارید دو نسخه ابتدایی سری Black Ops از داستان غنی برخوردار بودند اما باید به این نکته اشاره کنیم که سازندگان در Black Ops 3 تغییرجهت داده اند و کیفیت بخش داستانی کاهش پیدا کرده است که این موضوع ممکن است نارضایتی هواداران سرسخت دو قسمت قبلی را در پی داشته باشد. این موضوع به معنی بد بودن بازی نیست و سازندگان کم کاری خود در بخش داستانی را تا حد زیادی با ساختن یک بخش چتد نفره پر هیجان و حالت زامبی که به یکی از قسمت های پر طرفدار سری تبدیل شده است جبران کرده اند.

screenshot original call of duty black ops 3 by mrsahraii 11

طرفداران بخش Zombie حود را آماده کنند!

این ضعیف ترین کمپینی است که در طول این سال ها از استودیوی Teryarch مشاهده کردیم. تقریبا همه موارد داستانی کلیشه ای و نخ نما هستند و از همان ابتدای بازی می توانید بسیاری از موارد را تشخیص داده و پیش بینی کنید که نکته چندان خوبی تلقی نمی شود. داستان بازی بر محور شکل گیری دوره تازه ای از جنگ سرد در سال های آینده است. در سال ۲۰۶۵ تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشته است و به نوعی تحقق ایده های سری علمی-تخیلی ترمیناتور را در بازی مشاهده می کنیم که ماهیتی سورئال به آن می بخشد. جدا از تکراری بودن، این موارد بارها در بازیهای دیگر و به شکلی پخته تر و جذاب تر مورد استفاده قرار گرفته بودند. بخش سنتی کمپین یک تجربه تکراری را به بازیکن منتقل می کند و از یک عنوان تیراندازی معمولی فراتر نمی رود. بعد از مشاهده یک موقعیت شکنجه شدن که به نوعی به امضای سری تبدیل شده است.خود را در میان موج های عظیم دشمنان پیدا می کنید و پس از طی کردن مسیر های خطی به سمت هدف بعدی حرکت می کنید.

هیچ کدام از شخصیت ها به یاد ماندنی نیستند و به دلیل شخصیت پرداری سطحی به راحتی از خاطره ها پاک می شوند. این در حالی است که نسخه های قبلی سری از وجود شخصیت های دوست داشتنی نظیر Soap MacTavish و Capitan Price بهره مند بودند. دیالوگ های بی کیفیت نیز نقش زیادی در کاهش کیفیت بخش داستانی ایفا کرده اند. در مجموع باید گفت که ارتباط میان شخصیت های مختلف بازی در طول یازده ماموریت آن از حد خاصی فراتر نمی رود و بازیکن به هیچ وجه قادر به همزاد پنداری با آنان نیست.

screenshot original call of duty black ops 3 by mrsahraii 5

تک‌تک جزئیات اسلحه خود را می‌توانید شخصی سازی کنید.

سازندگان برای آسان تر کردن بازی تدبیری اندیشیده اند و اکنون می توانید در همان ابتدای بازی هرکدام از ماموریت هایی را که دوست دارید را بدون تجربه کردن مراحل قبلی تجربه نمایید و به راحتی بازی را به اتمام برسانید. همچنین بخش Hub Center نیز به بازیکنان اجازه می دهد که توانایی و سلاح و Loadout مورد علاقه خود را انتخاب کنند. سیستم پیشرفت و کسب تجربه یا XP نیز به شیوه هوشمندانه ای طراحی شده است و شما را وادار به تجربه چند باره بازی می کند. بخشی به نام Combat Immersion نیز در بازی قرار دارد که برای آزمودن سلاح های مختلف است و به VR Mission های Metal Gera Solid شباهت دارد. خوشبختانه سازندگان Black Ops 3 حالت Split Screen را حذف نکرده اند و بر خلاف استودیو ۳۴۳ لذت تجربه این حالت را از بازیکنان سلب نکرده اند. علاوه بر این می توانید حالت داستانی را به صورت آنلاین نیز تجربه نمایید. در حالت Nightmare Mode سازندگان Undead های محبوب را به مراحل بازی اضافه کرده اند تا تجربه آنها از قبل نیز لذت بخش تر شود. در بخش Co-op شاهد افت فریم هستیم که اندکی آزار دهنده است. حالت Lan در کنسول ها نیز وجود دارد که تحسین بر انگیز است.

اگر بخش کمپین را در نظر نگیریم سایر قسمت های بازی عالی هستند. حالت Free Run برای تجربه مکانیک های تازه گیم پلی نظیر Wallrunning بسیار خوب است. متاسفانه این بخش تنها به صورت تک نفره قابل بازی است و شامل چهار نقشه می باشد. این حالت یادآور Abstract DLC Pack های عنوان زیبای Mirror’s Edge است. بخش زامبی ها به نوعی به امضای استودیوی Teryarch تبدیل گشته است و Black Ops 3 نیز از این قاعده مستثنا نیست.

screenshot original call of duty black ops 3 by mrsahraii 3

محیط‌های بخش Zombie چندین برابر بزرگتر از نسخه‌های قبلی شده است.

تکنولوژی های مدرن به بهترین شیوه در بازی به نمایش گذاشته می شوند. در یک مامورت تمرینی واقعیت مجازی تقریبا تمام قابلیت های پیشرفته سایبری در اختیار یازیکن قرار داده می شود. یادگیری نحوه استفاده آنها بسیار لذت بخش است.  برای مثال شما قادر به هک کردن Turret (قسمت تیر انداز ابزار آلات جنگی) حرکت کردن روی دیوار ها، پرش های بلند یه شکل عمودی هستید. اما در ادامه بازی این موارد را کنار گذاشته و شاخه مهارت را معرفی می کند. همانطور که در بازی پیشروی می کنید واحد هایی به نام Cyber Cores دریافت خواهید کرد. شما می توانید با استفاده از این واحد ها تجهیزات خود را بروز رسانی کنید و یا مهارت های خود را ارتقا بخشید.
البته باید این نکته را ذکر کنیم که نمی توان از همان ابتدا به همه توانایی ها دسترسی داشت اما جای نگرانی نیست زیرا این مورد با رسیدن به لول ۲۰ در بخش کمپین محقق می شود. زمانی که به این سطح رسیدید محدودیت ها به طور کامل از بین می رود و می توانید توانایی های دلخواه خود را انتخاب کنید. این تصمیم هوشمندانه سازندگان ارزش تکرار بازی را با بکارگیری یک المان هوشمندانه به میزان بالایی افزایش داده است. ممکن است در یک ماموریت متوجه شوید که توانایی انتخاب شده توسط شما با آن ماموریت تناسب ندارد و این کمی آزار دهنده است. به عنوان مثال یک Loadout ضد ربات برای مقابله با گروهی از انسان ها مناسب نیست. تعداد زیاد توانایی ها موجود در بازی و قسمت شخصی سازی بخش چند نفره باعث شده است که بازی حال و هوای متفاوتی نسبت به عنوان Advanced Warfare داشته باشد. گیم پلی آن عنوان روان تر بود اما Black Ops 3 گیمپلی یکپارچه ای ندارد. در واقع Black Ops 3 آن گیم پلی کم نقص و بی همتای نسخه Advanced Warfare را ندارد.

screenshot original call of duty black ops 3 by mrsahraii 9

در شخصی سازی جزئیات شخصیت خود دستی نسبتا باز دارید!

همانطور که پیشتر بیان کردیم بازی به طور کامل از بخش Co-op پشتیبانی می کند. هر یک از مراحل بازی در این بخش حداکثر تا چهار نفر را پشتیبانی می کند. هر فرد می تواند شخصیت خود را به مانند بخش چند نفره طراحی کند و سلاح های مورد علاقه خود را انتخاب نماید. همچنین سیستم Pick 10 که در بخش آنلاین Black Ops 2 وجود داشت در نسخه سوم نیز حضور دارد. البته بخش Co-op در کنار مزایایی که دارد نکات منفی را نیز در پی داشته است. یقینا همه چیز زمانی که تعداد بیشتری از دوستانتان به تجربه بازی بپردازید لذت بخش تر خواهد شد و سازندگان هم به خوبی این نکته را می دانند اما موضوع این است که به ندرت پیش می آید که احساس کنید برای اجرای نقشه های تاکتیکی نیازمند این تعداد بازیکن هستید.

به مانند نسخه های قبلی سری اگر درجه سختی بالاتر از Normal را انتخاب نمایید دشمنان بسیار قدرتمند تر از قبل خواهند شد و چالش زیادی را برای شما ایجاد خواهند کرد. برای از میان بردن این دشمن ها کار سختی را پیش رو خواهید داشت. این دقیقا بر خلاف اعتقاد اکثر افراد مبنی بر آسان بودن بیش از اندازه بازی است و افرادی که نیازمند چالش بیشتری هستند می توانند درجات سختی بالا را انتخاب کنند. این تغییرات هسته اصلی گیمپلی سری را که مبتنی بر تیر اندازی سریع است را متحول کرده است و ماهیتی تاکتیکی به آن بخشیده است. این مورد باعث شده که برای پیشروی در بازی بیشتر از قبل برنامه ریزی کنید زیرا هوش مصنوعی  دشمنان پیشرفت مناسبی داشته است. آنها به خوبی کاورگیری می کنند و به سرعت موقعیت مکانی خود را تغییر می دهند تا بازیکن را به چالش بکشند و او را مجبور به همکاری با هم تیمی هایش کنند. زمانی که با دوستانتان بازی را تجربه می کنید نسبت به زمانی که به تنهایی با دشمنان مقابله کنید بسیار خسته کننده و ملال آور به نظر می رسد. استراتژی تازه سازندگان باعث می شود بعضی مواقع هنگام نبرد با دشمنان احساس ضعف و نداشتن قدرت لازم به بازیکن دست دهد.

screenshot original call of duty black ops 3 by mrsahraii 8

Treyarch در طراحی اسلحه‌ها نهایت دقت را به خرج داده است و همچنین به این موضوع شخصی سازی دلخواه خود را نیز اضافه کنید.

باید به این نکته اشاره کرد که سازندگان برای طبیعی تر شدن بازی تلاش زیادی در بخش شبیه سازی صدای سلاح ها کشیده اند و این بخش در مقایسه با Black Ops 2، نسخه قبلی سری، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و بسیار رضایت بخش به نظر می رسد. زمانی که توانایی های ویژه و Co-op در کنار هم قرار می گیرند بازی بسیار لذت بخش می شوند.

بگذارید کمی هم درباره نسخه های نسل هفتمی بازی صحبت کنیم. همانطور که می دانید این نسخه ها کیفیت پایینی دارند و حتی با در نظر گرفتن محدودیت های سخت افزاری کنسول های نسل هفتمی Xbox 360 و PS3 به توجهی سازندگان به این نسخه ها و دارندگان کنسول های نسل قبلی کاملا مشهود است. این در حالی است که تعدادی از سازندگان با وجود این محدودیت ها نسخه های نسل هفتمی عناوین خود را با کیفیت قابل قبولی به دست مخاطبان رسانده اند.

screenshot original call of duty black ops 3 by mrsahraii

یکی از تصاویر هنری زیبای بازی که در بخش بارگذاری بخش Shadows Of Evil مشاهده خواهید کرد.

با اینکه عنوان Black Ops 3 برای هر دو کنسول نسل هفتمی عرضه شده است سازندگان اعلام کردند که این نسخه به دلیل محدودیت های سخت افزاری فاقد بخش کمپین هستند و تنها شامل حالت چند نفره می باشند.جنبه های بصری نسخه های نسل هفتمی در مقایسه با نسخه های نسل هشتمی در سطح بسیار پایین تری قرار می گیرند.

خوشبختانه بر خلاف نسخه های نسل هفتمی گرافیک نسخه های نسل هشتمی رضایت بخش ارزیابی می گردد و سازندگان زحمات زیادی برای بهبود آن کشیده اند. آنها با استفاده از مواردی نظیر Physical Based Rendering که ماهیت واقعی تری به بازی می بخشد و همچنین Stimulated Global Illumination و تعداد زیادی Post Effect تلاش کرده اند که Black Ops 3 پر زرق و برق تر از دو نسخه گذشته به نظر برسد. خوب است کمی هم درباره نسخه های Ps4 و Xbox One بازی صحبت کنیم. بر اساس تست های به عمل آمده نسخه PS4 در مجموع رزولوشن بالاتری نسبت به نسخه اکس باکس وان دارد. همانطور که انتظار می رفت تمامی دمو های از پیش رندر شده در هر دو کنسول با کیفیت Full HD اجرا می شوند و غیر از این هم انتظار نمی رفت اما تفاوت اصلی میان دو کنسول در هنگام اجرای بازی پدیدار می شود که البته آن هم با کمی اغماض قابل چشم پوشی است. در زمان تجربه گیمپلی Native Resolution در هر دو کنسول متغیر است.

screenshot original call of duty black ops 3 by mrsahraii 7

هیچ تفاوتی در جزئیات عوامل محیطی بین دو نسخه وجود ندارد تنها تفاوت Native Resolution است که بر روی هر دو نسخه متفاوت است.

خوشبختانه ویژگی های جدید بخش داستانی در حالت Multiplayer نیز حضور دارد و بهترین بخش بازی محسوب می شود. به مانند سنت همیشگی سری بخش چند نفره هیجان بالایی دارد و مبارزات آن بسیار سریع هستند. سیستم پیشرفت این قسمت بازیکن را به ادامه بازی تشویق می کند. همچنین کلاس های متنوعی در بازی وجود دارند و هر شخصیت این بخش توانایی های مشخصی دارد که به مرور زمان و با جمع آوری امتیاز های لازم می توانید همه آنها را آزاد نمایید. علاوه بر آن با افزایش سطح خود می توانید به شخصیت های دیگر نیز دسترسی پیدا کنید.

call of duty black ops 3

تمامی تصاویر استفاده شده در مقاله اختصاصی گیمفا بوده و توسط آقا محمد رضا صحرایی تهیه شده است.

جمع بندی…

Black Ops 3 یک عنوان سرگرم کننده و لذت بخش است. با این حال سازندگان در سومین نسخه سری Black Ops گامی رو به جلو بر نداشته اند. بخش Multiplayer بازی تقریبا بزرگترین نقطه قوت آن می باشد و با توجه به پر اهمیت تر شدن این بخش در طی سالیان اخیر و کمرنگ تر شدن بخش داستانی این نکته مثبتی محسوب می شود. برخلاف انتظارات طرفواران بخش داستانی این نسخه چنگی به دل نمی زند و به هیچ وجه قابل قیاس با دو نسخه پیشین نیست. این در حالی است که دو قسمت قبلی در مجموع در زمره بهترین نسخه های سری از نظر روایت داستانی قرار می گرفتند. نکته منفی دیگر شباهت نسبتا زیاد بازی به قسمت های قبلی است. در مجموع می توان گفت که طرفداران همیشگی سری به طور قطع از Black Ops 3 رضایت خواهند داشت اما این عنوان هیچ گونه نوآوری بزرگ و چشمگیری را در سری ایجاد نکرده است.

ratinggame 1

نقد و بررسی این بازی براساس نسخه Xboxone صورت گرفته است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 - گیمفا
بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 - گیمفا
بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 - گیمفا
بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 - گیمفا
بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 - گیمفا
بازگشت به اوج؟ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 - گیمفا