تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015 - گیمفا
تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015 - گیمفا
تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015 - گیمفا
تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015 - گیمفا

تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015

امیرمهدی نامجو
۱۴:۵۰ ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015 - گیمفا

نینتندو در کنار مایکروسافت و سونی، یکی از سه غول بزرگ صنعت بزرگ بازی هستند. در این میان نینتندو قدمتی بسیار بیش تر از دو شرکت دیگر دارد و تاسیس آن به سال ۱۸۸۹ میلادی _یعنی نزدیک به ۱۲۶ سال پیش_ بازی می گردد. این شرکت از همان اوایل پیدایش صنعت بازی، حضوری موفق در این عرصه داشت و تقریبا از سال ۱۹۹۵ که E3 برای اولین بار برگزار شد تاکنون در تمام سال ها در آن حضور داشته است. البته دو سه سالی است که دیگر نینتندو، برخلاف مایکروسافت و سونی و دیگر ناشران بزرگ، کنفرانس زنده برگزار نمی کند و تنها در این مورد به یک نمایش دیجیتالی اکتفا می کند. امسال نیز این شرکت به روال سابق، یک نمایش دیجیتالی تحت عنوان Nintendo Digital Event داشت که در ادامه با هم به بررسی آن می پردازیم.

نمایش امسال نینتندو، به شکلی طنز و خلاقانه آغاز شد. ابتدا مسئول ضبط فیلم ها به صورت عروسک نشان داده می شود که به اتاق Saturo Iwata (ساتورو ایواتا،مدیر عامل اجرایی شرکت نینتندو) می رود و به او اطلاع می دهد که قرار است کنفرانس دیجیتالی ضبط شود، اما ظاهرا آقای Saturo Iwata هم تبدیل به عروسک شده اند! سپس به اتاق Reggie FilsAime (رجی فیس امه،مدیر عامل اجرایی بخش آمریکای شمالی نینتندو) می روند که البته او هم عروسکی است. بعد از آن هم به اتاق Shigeru Miyamoto (شیگرو میاموتو،General Manager بخش Nintendo EAD و تهیه کننده  و کارگردان بسیاری از بازی های معروف نینتندو از جمله سری Mario) می روند. او ناگهان از داخل یکی از لوله هایی که شبیه لوله های بازی های ماریو هستند، بیرون می پرد و سپس همگی با هم راهی محل فیلم برداری می شوند تا کار را شروع کنند اما در آن جا، اتفاقی عجیب می افتد و هر سه نفر (عروسک) تبدیل به حیوان می شوند که البته این حیوانات شخصیت هایی بازی StarFox هستند.

starfox zero

با این مقدمه، نمایش بازی StarFox Zero شروع می شود. سری StarFox یکی از IP های قدیمی نینتندو است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید. اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۳ عرضه شده است و StarFox Zero هفتمین نسخه از آن (بدون احتساب نسخه لغو شده StarFox 2) محسوب می شود که قرار است در تعطیلات ۲۰۱۵ و بعد از حدود ۱۰ سال از عرضه نسخه قبلی آن که StarFox Command نام داشت، عرضه شود. از آن جایی که شاید در مورد این بازی کمتر شنیده باشید، توضیح مختصری در مورد آن می دهیم؛ این بازی در سبک Scrolling Shooter دسته بندی می شود و در آن شما کنترل یک هواپیما یا سفینه فضایی (یا وسایلی دیگر) را برعهده دارید و در محیطی نسبتا بزرگ، به مبارزه با دیگر دشمنان خود که اکثرا همانند شما، کنترل یک وسیله ی نقلیه نظیر هواپیما را برعهده دارند، خواهید پرداخت. شخصیت اصلی این سری هم همان طور که از نام آن پیداست، یک روباه است و Fox McCloud نام دارد. در ویدیوی نمایش داده شده از بازی، بخش های زیادی از بازی نشان داده شد و در همگی آن ها، با محیطی نسبتا بزرگ رو به رو بودیم. در ابتدا اگر با بازی چندان آشنا نباشیم، ممکن است فکر کنیم که با یک عنوان کسل کننده رو به رو خواهیم بود اما در ادامه ی نمایش، این شک و شبهه برطرف می شود.

بعد از این تریلر، شاهد صحبت های آقای شیگرو میاموتو که تقریبا در تمام بازی های نینتندو حضور دارند و تهیه کننده ی نسخه Zero و یکی از سازندگان اصلی کل این سری به شمار می روند، هستیم. آقای میاموتو ابتدا در مورد ایده ی ساخت این سری صحبت می کنند، در مورد این که در زمان بچگی ایشان برنامه ای به نام ThunderBirds پخش می شده است و در مورد هواپیماهای جنگنده بوده است و همین موضوع، ایده ساخت این بازی را به ایشان داده است. در ادامه هم با ویژگی های اصلی این بازی آشنا می شویم که نوید بخش یک عنوان خوب هستند. مهم ترین ویژگی بازی استفاده از کنترلر Wii U است. شما در تلویزیون یک نمای سینمایی از بازی را مشاهده خواهید کرد و از درون کنترلر Wii U نمای داخل کابین (Cockpit View) را مشاهده خواهید کرد و می توانید با استفاده از ژیروسکوپ موجود در کنترلر هدف گیری کنید و با یک دکمه ی خاص هم شلیک خواهید کرد و از آنالوگ های کنترلر هم برای حرکت استفاده خواهید کرد. اما این جوری چهار دکمه اضافی می ماند! سازندگان بازی فکر این را هم کرده اند و بعضی از این دکمه ها به تبدیل سفینه به یک وسیله ی دیگر اختصاص داشته و بعضی دیگر نیز وظیفه ی اجرای حرکات چرخشی را به عهده دارند. با استفاده از دکمه های تبدیل کننده می توانید به عنوان مثال سفینه را تبدیل به یک نوع دونده بکنید و روی زمین و سطوح قابل فرود، فرود بیاید و با دشمنان به مبارزه بپردازید. ضمن این که تنوع بسیاری در مورد وسایل نقلیه مراحل مختلف وجود خواهد داشت و بعضی مراحل را باید با وسایلی شبیه تانک انجام دهید و همه ی بازی منحصر به یکی دو وسیله ی خاص هوایی نخواهد بود.

با این صحبت ها و البته مشاهده ی تریلر بازی، حتی اگر تا به حال این بازی را انجام هم نداده باشید، به آن علاقه مند خواهید شد و اگر Wii U داشته باشید، مطمئنا این عنوان را به لیست خرید خود اضافه خواهید کرد.

26bw 2

اما بعد از نمایش این بازی، کنفرانس با صحبت های آقای Reggie Fils-Aime به طور رسمی تر، شروع می شود. او در ابتدا به صحبت های آقای ایواتا در این چند وقت در مورد این که چگونه شرکت نینتندو تغییر شکل و تکامل یافته است (Transform) اشاره می کند و همین جا اعلام می کند که در سال ۲۰۱۶ اطلاعاتی در مورد پلتفرم و کنسول جدید نینتندو که با نام رمز NX خوانده می شود،ارائه خواهد شد.بعد از آن، او به این موضوع اشاره می کند که نکته ی مهم در مورد بازی های نینتندو، تغییر شکل دادن آن هاست و آن ها اجازه نمی دهند که این بازی ها ثابت باقی بمانند و سپس به ماریو به عنوان نمونه ی این تغییر شکل ها در طول سالیان اشاره می کند که جدا از تغییر شکل خود بازی، باعث تغییر شکل بازی کردن هم شده است و سبک های جدیدی را پایه گذاری کرده است و حالا قرار است که با عنوان Super Mario Maker، به بازیباز ها این امکان را بدهد که خود سازنده ی بازی باشند. اما او می گوید که هیچ چیزی به اندازه Amiibo باعث تغییر شکل آن ها نشده است.

 

wl07 1

با این مقدمه یک ویدیو از آمیبو ها پخش می شود و سپس آقای KarthikBala که یکی از افراد کلیدی شرکت Vicarious Visions که خود جزو شرکت های زیرمجموعه Activision محسوب می شود، در کنار او حاضر می شود تا در مورد نسخه جدید Skylanders که با نام Skylanders: Supercharged شناخته می شود، به صحبت بپردازند. همان طور که احتمالا آگاه هستید، سری Skylanders از یک سری عروسک های خاص برای انجام بازی استفاده می کند و سبک این سری را اصطلاحا “Toy-to-Life” هم می گویند. حال دو عروسک اختصاصی قرار است وارد این سری شوند و فقط در نسخه های کنسول های نینتندو حاضر خواهند بود و این دو عروسک شخصیت های Donkey Kong و Bowser به همراه وسیله ی نقلیه شان هستند. اما این دو شخصیت جدا از این که برای این بازی استفاده خواهند شد، دارای یک محفظه ی گردان در پایه ی خود هستند و می توان از آن ها به عنوان Amiibo در دیگر بازی های نینتندو نیز استفاده کرد. سپس تریلری از این عنوان پخش می شود که با توجه به سبک و ساختار خود، جالب توجه و زیبا به نظر می رسد و دو شخصیت Bowser و Donkey Kong نیز در این دو تریلر نقشی اساسی ایفا می کنند.

بعد از نمایش Skylanders، تریلر تعدادی از بازی ها به همراه صحبت های سازنده های آن ها پخش می شود و تا اواحر کنفرانس کمتر رجی فیس امه را مشاهده خواهیم کرد (البته مدل غروسکی سه چهره اصلی نینتندو، به وفور در بین تریلر ها دیده می شوند).

اولین عنوانی که بعد از Skylanders به نمایش در آمد، نسخه بعدی The Legend of Zelda بود. این نسخه The Legend of Zelda Triforce Heroes نام دارد و قرار است به طور انحصاری در پاییز ۲۰۱۵ برای ۳DS عرضه شود. بعد از اتمام تریلر، صحبت های آقایان EijiAonuma (ایجی آنوما، تهیه کننده بازی) و HiromasaShikata (هیروماسا شیکاتا، کارگردان بازی) در مورد این عنوان پخش شد و اطلاعات بسیاری امیدوارکننده و جالبی در مورد بازی گفته شد. مهم ترین نکته، تمرکز این نسخه روی حالت چندنفره همکاری (Cooperative Multiplayer) به جای چندنفره رقابتی (Competitive Multiplayer)است. شما می توانید به همراه دو نفر از دوستان خود و با در اختیار داشن سه دستگاه ۳DS، در کنار هم به انجام بازی بپردازید و از آن لذت ببرید. نکته ی مهم در این میان هم توجه خاص سازندگان بازی به همین سیستم چندنفره همکاری است و تقریبا اکثر مکانیک های گیم پلی بازی با توجه به همین موضوع طراحی شده اند که مهم ترین آن ها نیز Totem System است. در این حالت، سه بازیکن روی همدیگر قرار می گیرند و امکان حمله و تعامل با اجسامی که در ارتفاع بالاتر قرار دارند، برای آن ها مهیا خواهد شد. البته اگر شما از اطرافیان کسی را سراغ ندارید که این بازی را به این صورت انجام دهید، نگران نباشید زیرا بازی از حالت چندنفره آنلاین و تک نفره نیز پشتیبانی می کند که البته برای حالت تک نفره، باید خود بین سه شخصیت مختلف Switch کنید تا کار های مربوط به هر سه بازیکن را انجام بدهید. ویژگی دیگر بازی نیز وجود لباس های مختلف است که هر کدام توانایی های ویژه ای به شخصیت می دهند؛ مثلا لباس سامورایی به Link اجازه ی اجرای حملات چرخشی و گسترده ای را می دهد. تهیه ی این لباس ها از طریق جمع آوری آیتم های مختلف یا خریدن امکان پذیر است.

hyrule warriors legends

بعد از معرفی این بازی، آقای آنوما، اعلام می کند که آنها در حال ساخت نسخه ۳DS بازی Hyrule Warriors است که تحت نام Hyryle Warriors Legends شناخته می شود و قرار است در ۳ ماهه ی اول ۲۰۱۶ عرضه شود. این نسخه یک سری ویژگی های جدید نیز نسبت به نسخه Wii U دارد و مکان ها و کرکتر هایی از عنوان The Legend of Zelda The Wind Waker نیز به این نسخه اضافه شده اند و این نسخه تمامی DLC های عرضه شده برای نسخه Wii U را نیز دارا خواهد بود. با معرفی این دو عنوان، مطمئنا دارندگان ۳DS بسیار راضی خواهند بود.

بعد از این دو عنوان، نوبت به معرفی Metroid Prime جدید برای ۳DS می رسد. از این بازی یک تریلر کوتاه پخش می شود و مشخص می شود که نام آن Metroid Prime Federation Force خواهد بود و از ماموریت های ۴ نفره Co-Op نیز پشیتبانی خواهد کرد. همچنین بازی شامل یک بخش جالب به نام Metroid Prime Blast Ball نیز خواهد بود که یک نوع مینی گیم (یا به قول خود تریلر مبارزه ورزشی، Sports Battle) 3 بر علیه ۳ است. نینتندو تنها به اعلام سال ۲۰۱۶ به عنوان تاریخ انتشار بازی اکتفا می کند و زمان دقیق تری را مشخص نمی کند.

بعد از این عنوان نوبت به نمایش عناوین Fire Emblem Fates و Shin MegamiTensei X Fire Embelm رسید که به ترتیب برای ۳DS و Wii U منتشر می شوند. این دو تریلر، صرفا نمایشی انیمه گونه از این دو بازی بودند و چیز زیادی از اصل بازی نشان داده نشد و نمی توان خیلی در مورد این نسخه اظهار نظر کرد و تنها در مورد عنوان دوم می دانیم که ترکیب المان های سری Shin MegamiTensei ساخته ی شرکت Atlus با عنوان Fire Embelm است.

اما بعد از این نوبت به تریلر نه چندان طولانی یکی از مورد انتظارترین بازی های Wii U رسید، یعنی Xenoblade Chronicles X، نسخه قبلی این سری که بر روی Wii منتشر شده بود هم توانست توجه بسیار زیادی را به خود جلب کند و با گیم پلی جذاب خود و گرافیک بسیار خوب نسبت به سایر عناوین کنسول Wii، طرفداران بسیاری کسب کند. از تصاویر این نسخه نیز مشخص است که با یک عنوان کامل و بسیار با کیفیت رو به رو هستیم و برخلاف سایر عناوین Wii U که گرافیک خیلی بالایی ندارند، این عنوان از گرافیک به مراتب بهتری نیز برخوردار است و به خوبی و کاملا می تواند Wii U داران را راضی نگه دارد. در این تریلر شاهد مبارزه شخصیت اصلی بازی با یک سری موجود دایناسور مانند بودیم و در آخر تریلر نیز تاریخ انتشار ۴ دسامبر ۲۰۱۵ برای عرضه ی این عنوان در مناطق خارج از ژاپن اعلام شد.

 

animal crossing happy home designer

بعد از این عنوان، نوبت به دو تریلر از سری Animal Crossing رسید. اولین تریلر مربوط به عنوان Animal Crossing Happy Home Designer بود که قرار است برای ۳DS عرضه شود و امکان طراحی خانه ی ساکنان دهکده را به شما می دهد و اولین عنوانی خواهد بود که از Amiibo ها به صورت کارت پشیتبانی خواهد کرد. دومین عنوان هم Animal Crossing Amiibo Festival نام داشت و در تعطیلات ۲۰۱۵ به طور انحصاری برای Wii U منتشر خواهد شد. این عنوان از Amiibo ها برای انجام یک بازی تخته ای (Board Game)، استفاده می کند و مطمئنا برای طرفداران سری Animal Crossing جذاب و جالب خواهد بود.

بعد از این عنوان، نوبت به عنوان Yoshi’s Wooly World می رسد که در سبک پلتفرمر ساخته شده است که مطمئنا و بدون شک نینتندو استاد این سبک است. در ابتدا خانم Emi Watanabe را که در سمت هماهنگ کننده بین نینتندو سازنده ی بازی عمل می کند را مشاهده می کنید که با تعدادی عروسک Yoshi که با کاموا بافته شده اند، حاضر شده و در مورد بازی صحبت می کند. او می گوید که چون نقش اجرایی در ساخت بازی ندارد، برای خوشحال کردن سازندگان بازی این عروسک ها را بافته است. به هر حال اطلاعات بسیار جالبی در مورد بازی گفته می شود و در این حین تریلر بازی نیز به نمایش در می آید. مثلا درجه سختی در این بازی، در واقع میزان کنجکاوی شما برای پیدا کردن مکان های مخفی است و هرچه حرفه ای تر باشید و بخواهید بازی را کامل و ۱۰۰% بکنید، می توانید رسیدن به مکان های مخفی مراحل را به عنوان یک چالش برای خود در نظر بگیرید که مطمئنا رسیدن به بعضی از آن ها بسیار چالش برانگیز خواهد بود. در این میان از لباس یا شکل ماریو در نقش Yoshi نیز رونمایی می شود و در کل نمایش این عنوان، نوید یک عنوان فوق العاده را می دهد.

بعد از این بازی، اعلام می شود که قرار است بازی Yo Kai Watch که قبلا نسخه های متعددی از آن در ژاپن منتشر شده است، در سال ۲۰۱۶ برای بقیه جهان نیز عرضه شود. این عنوان انحصارا برای کنسول ۳DS منتشر خواهد شد و شکل ظاهری آن تا حدودی شبیه سری بازی های محبوب پوکمون (Pokémon) است. سبک مبارزه نیز مانند سری بازی های پوکمون، به صورت نوبتی است و باید با موجودات خود که در این بازی Yo Kai نامیده می شوند و معادل پوکمون ها هستند، با دشمنان مبارزه کنید.

در ادامه بار دیگر مشخص می شود که ظاهرا نوآوری های نینتندو در مورد عناوین پلتفرمر تمامی ندارد، زیرا عنوانی جدید از سری Mario & Luigi با نام Mario & Luigi: Paper Jam معرفی می شود. این نسخه در اثر ترکیب دنیای سه بعدی ماریو و لوییجی با دنیای دو بعدی و کاغذی Paper Mario بوجود آمده است و گیم پلی نوآورانه و خلاقانه ای را خلق کرده است. وجود ماریوی کاغذی این امکان را به او می دهد که بتواند از مکان های خیلی باریک که بقیه نمی توانند از آن عبور کنند، عبور کند و به این ترتیب به مکان های صعب العبور دسترسی پیدا کند و وجود ماریو و لوییجی نیز مزیت های دیگری دارد. البته تنها ماریوی کاغذی نیست که به این عنوان اضافه شده و تقریبا تمام شخصیت های سری کاغذی ماریو وارد دنیایی سه بعدی شده اند و همین موضوع منجر به خلق یک گیم پلی زیبا و جذاب شده است و مطمئنا طرفداران ماریو از نمایش این عنوان راضی شده اند. این بازی قرار است بهار ۲۰۱۶ برای ۳DS عرضه شود.

عنوان بعدی باز هم مربوط به ماریو است؛ Mario Tennis: Ultra Smash. این بازی به طور انحصاری در تعطیلات ۲۰۱۵ برای Wii U منتشر خواهد شد و مطمئنا طرفداران را راضی خواهد کرد. گیم پلی این عنوان هم مشابه تمامی نسخ Mario Tennis خواهد بود و از همان الگو پیروی خواهد کرد.

 

wiiu mariomaker illu01 e3

اما آخرین بازی به نمایش در آمده در این کنفرانس، عنوان مورد انتظار Super Mario Maker بود. عنوانی که قرار است بازیباز ها را در نقش طراحان مرحله ماریو قرار دهد و شما می توانید با امکانات بسیار وسیعی که سازندگانِ آن برای شما طراحی کرده اند مرحله ی خود را بسازید و در هر لحظه ای از ساخت که خواستید، آن را تست کنید و دوباره به ساخت آن بپردازید و سپس می توانید بازی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. مطمئنا کار با این بازی (یا نرم افزار) بوسیله کنترلر لمسی Wii U فوق العاده آسان و لذت بخش خواهد بود و حتی امکان تست بازی در محیط های گرافیکی مختلف نسخه های مختلف ماریو (از نسخه های ۸ بیتی آن گرفته تا نسخه Wii U) برای شما وجود دارد و می توانید بهترین تجربه را از ماریوی ساخته شده توسط خودتان داشته باشید.

در آخر مراسم هم یک ویدیو به مناسب ۳۰ سالگی ماریو پخش شد که کار های خلاقانه ای که در سراسر دنیا در مورد ماریو انجام شده است را نشان می داد.

در پایان باید گفت که نینتندو لااقل تا قبل از معرفی کنسول بعدی خود، NX، توانسته است در E3 امسال عملکرد قابل قبولی ارائه دهد. نینتندو موجی از بازی های مختلف با سبک های مختلف را برای هر دو کنسول ۳DS و Wii U معرفی کرده است و نقطه ی اوج آن ها هم بدون شک Super Mario Maker است که قرار است شما را در نقش طراح مرحله ی بازی ای که خود نمونه ی یکی از بهترین طراحی مرحله ها در تمام بازی هاست، قرار بدهد. به هر حال، نینتندو عناوین به نسبت زیاد و خوبی را معرفی کرد که اکثر آن ها نیز در انحصار خودش هستند و مطمئنا دارندگان کنسول های نینتندو را شاد خواهد کرد ولی شاید به جز یکی دو عنوان، هنوز جای عناوین مهمی خالی هستند که بتوانند وضعیت نینتندو را تغییر دهند و تبدیل به نینتندویی بکنند که پرفروش ترین کنسول نسل هفتم را داشت. عنوانی نظیر Zeldaی جدید که پارسال فقط یک دموی هنری از آن پخش شد و امسال نیز خبری از آن نبود، برای تحول نینتندو و رقابت با دو شرکت دیگر لازم هستند. به هر حال شاید در سال آینده که قرار است شاهد کنسول بعدی نینتندو _حال چه در E3 و چه در خارج از آن_ باشیم، با کنسولی رو به رو شویم که نه تنها توان اجرای بازی های مولتی پلتفرم سنگین دو کنسول دیگر را داشته باشد،بلکهنوآوری جدیدی نظیر آنچه Wii ارائه کرد و عناوین انحصاری بزرگ داشته باشد که برای رقابت با مایکروسافت و سونی کافی باشند، عناوینی که شروع نام اکثر آن ها، ماریو یا سوپر ماریو نباشد.

دانلود کنفرانس نینتندو

دانلود با کیفیت ۷۲۰p

دانلود با کیفیت ۴۸۰p

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015 - گیمفا
تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015 - گیمفا
تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015 - گیمفا
تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015 - گیمفا
تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015 - گیمفا
تکرار روند گذشته | تحلیل کنفرانس Nintendo در E3 2015 - گیمفا