نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015 - گیمفا
نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015 - گیمفا
نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015 - گیمفا
نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015 - گیمفا

نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015

محمد حسین جعفریان
۱۴:۰۳ ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015 - گیمفا

کنفرانس مایکروسافت در این E3 آن‌قدر پرمحتوا بود که سخت است بخواهیم توضیح دهیم که این کمپانی بزرگ چه کرد و به چه رسید. شاید به جرئت بتوان این‌گونه گفت که مایکروسافت و گروه XBOX امسال به همه‌چیز و همه‌ی وجه‌ها توجه داشتند. یعنی به همه‌چیز مربوط به دنیای بازی‌هایشان پرداختند و این موضوع زمانی جذاب شد که هرکدام از آن‌ها بر اساس ارزش‌گذاری‌های انجام‌شده مدت زمانی درست و قابل قبول را از کنفرانس این شرکت به ارث بردند. شاید برای شرح آن که مایکروسافت چه هدفی را دنبال می‌کرد و آیا در این دعوای کنسول‌ها به هدف خود رسید یا خیر لازم باشد کمی قصه بگوییم اما حقیقت آن است که شاید آغاز قصه “یکی بود و یکی نبود” باشد، اما بدون شک پایان آن چیزی نبود جز این که هم‌اکنون بهترین زمان ممکن برای پیوستن به نسل‌هشتم مایکروسافت است… بهترین زمان ممکن برای پیوستن به XBOX ONE!

بسیاری از مقدمه‌ی بالا چنین برداشت می‌کنند که ارائه‌ی مایکروسافت در E3 2015 کاملا بدون اشکال صورت گرفته است، درحالی که به هیچ‌عنوان این‌گونه نیست و کنفرانس مایکروسافت در E3 2015 با خوبی‌های بسیاری که با خود یدک می‌کشید مشکلاتی هم داشت. این بار و در این E3 مایکروسافت بسیار با قبل فرق کرده بود، یعنی تمام سیاست‌هایش را طوری مرتب کرده بود که مخاطب راضی باشد. هرچه قدر که قبل‌تر از قابلیت‌ها و سخت‌افزار و داشبرد و بازی‌های کمپانی‌های دیگر می‌شنیدیم امسال سال انحصاری‌ها بود. مایکروسافت در E3 انحصاری‌هایش را به شکل بی‌نظیری به همگان ارائه کرد.(البته تمامی موارد دیگر نیز به مانند همیشه در کنفرانس حضور داشتند اما غالب داستان بر گردن انحصاری‌ها بود.)

امسال مایکروسافت تمام تلاش خود را کرده بود که کنفرانسی با تعادلی قابل قبول و درست را ارائه کرده باشد، منصفانه بگوییم، این تلاش جواب داد و نتیجه چیزی بود جذاب و دوست داشتنی با رعایت تعادل در ارائه‌ی هر چیز که بنا بود ارائه شود. مایکروسافت دیگر نه کنفرانسش زمانی پرت داشت و نه از یک چیز آن‌قدر حرف می‌زد که حوصله‌ی ما سر برود. البته این به این مفهوم نیست که هیچ‌کدام از بخش‌های این کنفرانس خسته‌کننده نبود و قطعا بخش‌هایی وجود داشت که برای مخاطبان هیچ جذابیت خاصی نداشت اما کنفرانس روز گذشته‌ی این شرکت دو نکته داشت: ۱- خسته‌کننده بودن در هر بخشی که بود به هیچ عنوان به خاطر زیاد و بی علت پرداخت به یک موضوع نبود بلکه در ذات آن موضوع بود و ۲- این بخش‌های ذاتا خسته‌کننده مدت زمانی بسیار کمتر نسبت به ارائه‌های گذشته‌ی این کمپانی را به خود اختصاص داده بودند.

نمایش لارا عجیب زیبا بود

نمایش لارا عجیب زیبا بود!

 

مایکروسافت امسال از همه‌چیز به اندازه سخن گفت. ویژگی‌های دیجیتالی تازه‌ای را معرفی کرد، بازی‌های مستقل و خوبی را که بسیاری مخصوص کنسول‌های XBOX هستند را به نمایش گذاشت، از سخت‌افزارهایش سخن گفت و چیزهایی تازه از آن‌ها را معرفی کرد و قابلیت‌هایشان را نشان داد و از همه مهم‌تر ۵۰ درصد کنفرانس خود را به نمایش انحصاری‌هایش اختصاص داد. تعادلی که می‌گوییم در کنفرانس مایکرو برقرار بود فقط مختص این نبود که به هرچیز به اندازه پرداخته باشد بلکه این کمپانی به نحوه ارائه و زمان ارائه‌ی هر کدام نیز توجه ویژه‌ای کرده بود. یعنی آن ۱۵ درصد نقطه‌ی ضعف کنفرانس را چنان در لابه‌لای خوبی‌ها گنجانده بود که سخت بود در پایان ارائه‌اش آن‌ها را به یاد بیاوری. اگر چند دقیقه‌ای برایت خسته کننده می‌شد بعد از آن ساعتی جذابیت انتظارت را می‌کشید که باعث می‌شد فراموش کنی مشکلات کنفرانس را و فقط از این جذابیت‌ها لذت ببری. در حقیقت این کمپانی خوب نقاط ضعف و قوت و پتانسیل بخش‌بخش ارائه‌اش را شناخته بود و این موضوع قدرتی به او داد که باعث می‌شد بتواند نمایشی خوب را ارائه دهد. در حقیقت به جرئت و با نهایت دقت در تک‌تک بخش‌ها به شما می‌گوییم که امسال مایکروسافت بهترین ارائه‌ی خود در میان چندسال گذشته را داشت و باعث شد بیشتر از نمایش‌هایش لذت ببریم.

مایکروسافت کنفرانسش را با نمایشی جذاب از HALO آغاز کرد و این یعنی یک آغاز طوفانی و قابل‌قبول برای تمام طرفداران این کمپانی( اصلا در این مقاله حرف ما این نیست که آیا نمایش عناوین انحصاری خوب بود یا بد بود و عملکرد آن‌ها چگونه است، حرفمان این است که هر چه هستند، مایکرو آن‌ها را خوب ارائه داد.) که می‌توانست نوید یک کنفرانس عالی را به آن‌ها بدهد. (که البته عالی هم شد) نمایش این عنوان در آغاز بهترین گزینه‌ی ممکن بود چرا که وقتی همگان دیوانه‌ی یک بازی از یک شرکت هستند کافیست برای میخکوب کردنشان بر روی صندلی‌ها این را به آنان نشان دهی و بعد از آن سعی کنی از گرمای به وجود آمده در سالن نهایت استفاده را ببری و به همین دلیل است که پس از این نمایش‌، مایکرو چند چیز جذاب سخت افزاری مانند کنترل جدید و زیبایش را معرفی می‌کند و یکی از آرزوهای طرفداران یعنی تجربه‌ی عناوین کنسول XBOX 360 بر روی ONE را برآورده می‌کند و این‌ها یعنی بیشتر گرم کردن صندلی‌ها و حالا فرصتی برای مایکرو محقق می‌شود که بخش کمپانی EA که راستش را بخواهید خیلی هم جذاب نیست را نشان همه دهد. وقتی همه در کف آن جذابیت‌های گیمینگ و سخت افزاری هستند آخر چه کسی به خاطر چند دقیقه صحبت‌های نه چندان جذاب ناراحت می‌شود؟

مایکروسافت در لابه‌لای بندبند کنفرانس خود چیزهای جذابی برای ارائه داشت و این‌ها دقیقا به مانند مثال بالا باعث می‌شدند که ضعف‌های کنفرانس دیده نشود.

یک قابلیت جذاب کننده و دوست داشتنی

یک قابلیت جذاب کننده و دوست داشتنی

اما بپردازیم به آن‌ چیزهایی که مایکروسافت به عنوان بنیان کنفرانس خود در نظر گرفته بود یعنی یک نمایش بی‌نظیر از انحصاری‌ها. جدا از این که مایکروسافت خیلی‌خوب از میان عناوینش آن‌هایی که می‌خواست در E3 را انتخاب کرد(از این نظر که انتخاب‌هایش هم بی‌نظیر بودند و هم به شکلی انجام شده بودند که از کیفیت ارائه‌ی بعدی یعنی گیمزکام کاسته نشود) بلکه آن‌ها را چه از نظر نحوه‌ی ارائه و چه از نظر کیفیت نمایش در اوج بر پرده برد.(مثال‌های بارزش همان نمایش کوتاه اما خاص و جذاب از FORZA MOTORSPORT 6 که با فرود آمدن آن فورد و نمایش آن در بازی انجام انجام شد و یا این که انحصاری‌ها به شکلی منطقی در طول کنفرانس پخش شده بودند و هر چند دقیقه که می‌گذشت نوبت یک نمایش عالی از یک انحصاری بود)

مایکروسافت به چند چیز در این نمایش توجه داشت، اول این که انتظار طرفداران را پایان دهد و نمایش‌های جذابی از عناوین معرفی شده‌اش ارائه کند. دوم این که عناوینی کاملا تازه که هیچ‌کس کلمه‌ای از آن‌ها نمی‌شناخت را نمایش دهد و کنفرانسش را چیزهای تازه و نویی هم پر کرده باشد. سوم این که عناوینی از فرانچایزهایی که بسیاری منتظرشان هستند معرفی کند. این ویژگی‌ها کارهای خاص و تازه‌ی مایکروسافت نیستند و اصولا هرکس می‌خواهد خوب از انحصاری‌هایش حرف بزند باید آن‌ها را رعایت کرده باشد و نکته‌ی اصلی کنفرانس این کمپانی در این بود که همین چیزها را کامل و صحیح رعایت کرده بود.

نمایش انحصاری‌های جذاب مایکروسافت

نمایش انحصاری‌های جذاب مایکروسافت

همان‌طور که گفتیم نمایش مایکروسافت آن‌قدر بزرگ و پرمحتوا بود که نمی‌توان بدون بخش‌هایی قصه تعریف کردن آن را توصیف کرد. پس لازم است گریزی بزنیم به برخی نمایش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شاهکاری که در این کنفرانس دیدیم.

از “هالولنز” شروع می‌کنیم با آن نمایش خارق‌العاده‌ی ماینکرافت که با استفاده از آن به دید عموم درآمد. به شخصه عقیده داشتم که مایکروسافت با خرید ماینکرافت صرفا می‌خواهد از سودی که دائما به خاطر این عنوان نصیبش می‌شود لذت ببرد اما نمایش‌های روزهای گذشته و به خصوص شب گذشته به خوبی نشان داد که مایکروسافت می‌خواهد کارهایی “انحصاری” با ماینکرافت انجام دهد. کارهایی که فقط نمایش بعضی از آن‌ها رسما جمعیت را دیوانه کرده بود. هالولنز با این نمایش‌ها هر روزی که می‌گذرد بیش‌تر در دل طرفداران جای می‌گیرد و بیش‌تر توانایی‌های پایان ناپذیر خود را به نمایش می‌گذارد. بدون هیچ تعارفی می‌گوییم: هالولنز نماییش بی‌نظیر، خارق‌العاده و خالی از هر اشکالی بود.

بگذارید انصافا ادای احترامی کنم به انحصاری زمانی مایکروسافت یعنی “رستاخیر تامب رایدر”. نمی‌دانم چه بگویم و نمی‌دانم چه‌طور احساسی که بعد از دیدن نمایش این عنوان به من دست را توصیف کنم. فقط می‌دانم لذت بردم از این نمایش خارق‌العاده، از این گیم‌پلی زیبا و از آن جلوه‌های گرافیکی قشنگ و وای از موسیقی فوق‌العاده‌ای که در پس پرده‌های نمایش این عنوان پخش می‌شد. تا قبل از این نمایش نه انتظاری فراتر از قبل از این بازی داشتم و نه خیلی آن را می‌شناختم اما هم‌اکنون می‌دانم که اگر این عنوان را نتوانم تجربه کنم دیوانه خواهم شد. نمایش این عنوان خیلی طولانی نبود اما انصافا جذاب بود و جذب کننده.

انحصاری‌های خوب و زیادی در این نمایش بر پرده رفت اما اگر فقط به یک بخش دیگر از کنفرانس اشاره کنم که انصافا ارزش اشاره‌ی جدا دارد( به HALO همان اول اشاره کردم و به نظرم همان اندازه برایش کافی بود) نمایش GEARS 4 بود. خود به خود ملت از بازسازی نسخه‌ی اول شادمان شده بودند که آن تریلر جذاب و تاریک را از GEARS 4 دیدیم. نمایشی تاریک با نشان دادن جلوه‌هایی جذاب از گیم‌پلی که هم ریشه‌های گذشته در آن دوانده شده بود و هم کیفیتی بی‌نظیر و متفاوت بر آن غالب بود. نورپردازی جذابی که در این تریلر دیدیم به خوبی قدرت بازی را نشانمان داد و افت فریم‌های مشاهده شده را هم می‌بخشیم چون نمایش‌های ابتدایی بازی بود.

فقط به نور آن دو ماه نگاه کنید به نسل‌هشت خوش آمدید

فقط به نور آن دو ماه و سایه‌هایش نگاه کنید… به نسل‌هشت خوش آمدید

کلام آخر

کنفرانس مایکروسافت امسال بدون نقص نبود اما بهترین نمایش E3 مایکروسافت در چندسال اخیر به شمار می‌رفت. به هیچ‌عنوان قصد مقایسه‌ی کیفیت آثار انخصاری مایکروسافت با سونی و دیگران را نداریم، فقط می‌گوییم مایکروسافت نمایش‌های خوب و جذاب تازه‌ای از بازی‌هایش ارائه داد که چندتا از آن‌ها بسیار جذبمان کرد. مایکروسافت تعادلی مثال زدنی در تمام بخش‌های ارائه‌ی خود داشت و به اندازه از هر چیز سخن گفت و همه‌ی پازل را طوری کامل کرد که حوصله‌ی مخاطب سر نرود. جمله‌ی آخر واقعا همان حرفی است که “اسپنسر” بر روی استیج در لحظات آخر گفت، هم اکنون بهترین زمان برای پیوستن به X ONE است و تمام دقایق این کنفرانس همین سخن را ثابت کرد.

دانلود ویدیو کنفرانس Microsoft 

دانلود با کیفیت HD 720p (کیفیت بسیار بالا از گیم اسپات)

دانلود با کیفیت ۴۸۰p (کیفیت متوسط از گیم اسپات)

دانلود زیرنویس فارسی اختصاصی گیمفا (مترجم مهدی طباطبایی)

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015 - گیمفا
نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015 - گیمفا
نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015 - گیمفا
نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015 - گیمفا
نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015 - گیمفا
نمایش بی‌نظیر انحصاری‌ها | تحلیل کنفرانس Microsoft در E3 2015 - گیمفا