سینما+: شماره پنجم - گیمفا
سینما+: شماره پنجم - گیمفا
سینما+: شماره پنجم - گیمفا
سینما+: شماره پنجم - گیمفا

سینما+: شماره پنجم

محمد حسین جعفریان
۱۶:۴۵ ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
سینما+: شماره پنجم - گیمفا

با سلامی تازه خدمت کاربران‌عزیز وبسایت گیمفا، با پنجمین شماره از سری‌مقالات سینما+ در خدمت شما هستیم و این‌بار هم شما عزیزان را از اخبار روز‌ هالیوود و گزارش باکس‌آفیس هفته آگاه خواهیم‌کرد و سپس یک سریال و یک فیلم‌جذاب و دیدنی را به‌شما معرفی خواهیم‌کرد. با سینما+ همراه باشید…

 

 

 

 

 

جدیدترین اخبار (محمد حسین صفری)

 

ادی ردمین به دنبالهٔ فرعی سری هری پاتر پیوست

شاید تا پایان سال ۲۰۱۳، هیچ فردی در دنیای سینما نامی از ادی ردمین نشنیده بود اما پس از اکران فیلم تئوری همه چیز و بازی فوق‌العاده ردمین در نقش هاوکینگ، حال او به یکی از سوپراستار‌های هالیوود تبدیل‌شده است. بازیگر انگلیسی پس از اینکه در تجربهٔ جدید خود قرار است در نقش یک شخصیت مؤنث بازی کند، حال تصمیم گرفت تا دنیای تخیلی و فانتزی هری پاتر را نیز تجربه نماید. ادی ردمین قرار است در دنبالهٔ فرعی سری هری پاتر یا به‌عبارت‌دیگر Spin-Off این سری با نام Fantastic Beasts and Where to Find Them یا موجودات شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها، به‌عنوان شخصیت اصلی ایفای نقش کند.

111

او در این فیلم نقش نیوت اسکمندر را ایفا می‌کند که نویسنده‌ای است که در مورد موجودات جادویی تحقیق می‌کند و کتابی با نام موجودات شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها را می‌نویسند که بعدها در مدرسه هاگوارتز که همان مدرسهٔ جادوگری مشهور سری فیلم‌های هری پاتر است، تدریس می‌شود. وقایع این فیلم حدود ۷۰ سال قبل از سری اصلی هری پاتر روایت می‌شود. جی کی رولینگ، نویسنده این کتاب، خود نوشتن فیلم‌نامه آن را بر عهده دارد و دیوید ییتس، کارگردان آخرین فیلم هری پاتر، نیز قرار است این فیلم را کارگردانی کند. اولین قسمت این سه‌گانهٔ جدید قرار است در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ اکران شود و قسمت‌های دوم و سوم آن نیز در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ اکران خواهد شد.

دنبالهٔ فرعی سریال‌های ۲۴ و فرار از زندان ساخته خواهد شد

شبکهٔ Fox رسماً اعلام کرده است که در حال ساخت دنباله‌های فرعی از روی دو سریال پرطرفدار خود یعنی ۲۴ و فرار از زندان است. Fox که گویا سیاست بازسازی سریال‌های پر طرفدار خود را در پیش‌گرفته است، پس از ساخت مینی سریال ۱۲ قسمتی، ۲۴: یک روز دیگر زنده بمان که جک باور را بار دیگر به صفحه‌های تلویزیون بازگرداند، حال تصمیم دارد مایکل اسکالفیل را نیز بازگرداند. این شبکه اعلام کرده است که قرار است یک سریال جدید با محوریت شخصیت‌های سریال فرار از زندان تولید کند که البته هنوز مشخص نیست که چه کسانی در این دنباله فرعی حضور خواهند داشت اما حضور دو شخصیت اصلی یعنی مایکل اسکالفیل و لینکلن باروز، در این سریال قطعی است.

222

همچنین در دنبالهٔ فرعی سریال ۲۴ اینبار دیگر قرار نیست جک باور در مرکز داستان قرار داشته باشد بلکه تمرکز داستان بر روی یک شخصیت جوان است که البته در راه خود با جک باور نیز برخورد می‌کند و با وی همراه می‌شود. با این حال طبق گفته‌های تهیه‌کنندگان این سریال، جک باور در محوریت این سریال قرار ندارد و تنها نقش یک شخصیت فرعی را ایفا می‌کند.

وین دیزل رسماً ساخت سریع و خشن ۸ را تأیید کرد

پس از فروش فوق‌العادهٔ قسمت هفتم سری فیلم‌های سریع و خشن، کمپانی یونیور سال به سرعت برای ساخت قسمت بعدی دست‌به‌کار شده است. حال وین دیزل با انتشار عکسی، ساخت این فیلم را تأیید کرده است و اعلام کرده که واقعی قسمت هشتم در نیویورک اتفاق خواهد افتاد.

333

پس از پایان سریع و خشن هفت که به خاطر مرگ ناگهانی پاول واکر، نویسندگان فیلم مجبور شدند تا داستان را به گونهٔ دیگر به پایان برسانند، حال گویا قرار است از این پس خود دیزل ستارهٔ اصلی فیلم باشد و البته گویا قرار است که حال شخصیت برایان اوکانر از داستان خارج‌شده است و دیگر این شخصیت در داستان وجود ندارد که نقش فرد نظامی گروه را داشته باشد، شخصیت هابز با بازی دواین جانسون نقش بسیار پررنگ‌تری در فیلم‌های بعدی این سری ایفا کند. شایعات حاکی از آن است که در این قسمت، قهرمانان داستان، به همکاری خود با گروه جاسوسی قسمت هفتم به رهبری کرت راسل، ادامه خواهند داد و در این میان درگیر حوادث جدیدی می‌شوند. همچنین به نظر می‌رسد که اوا مندس، که در قسمت دوم این فیلم حضور داشت، قرار است بار دیگر به تیم بازیگری این فیلم اضافه شود. سریع و خشن ۸ قرار است ۱۴ آوریل ۲۰۱۷ اکران شود و هنوز مشخص نیست که جیمز وان بار دیگر کارگردان فیلم خواهد بود یا خیر.

جیمز وان کارگردان فیلم Aquaman شد

برادران وارنر به‌شدت در حال تلاش برای ساخت دنیای سینمای خود هستند. آن‌ها که در حال حاضر اولین فیلم از این سری یعنی بتمن و سوپرمن: سپیده‌دم عدالت را در دست اکران دارند، به دنبال ساخت فیلم‌هایی از روی شخصیت‌های دیگر خود یعنی Wonder Woman و Aquaman هستند. حال وارنر موفق شده است تا کارگردان موردنظر خود برای فیلم Aquaman را انتخاب کنید. جیمز وان کارگردانی این فیلم که قرار است در سال ۲۰۱۸ اکران شود را برعهده‌گرفته است.

444

شخصیت Aquaman در فیلم بتمن و سوپرمن: سپیده‌دم عدالت معرفی خواهد شد و پس از آن قرار است فیلم اختصاصی وی نیز ساخته شود تا پیش‌زمینهٔ مناسب برای فیلم لیگ عدالت فراهم شود. نقش این شخصیت را جیسون موموآ ایفا خواهد کرد. شخصیتی که قهرمان مردم شهر گمشدهٔ آتلانتیس است و همواره برای نجات آن‌ها تلاش می‌کند.

اولین پوستر فیلم The Hunger Games: Mockingjay – Part2 منتشر شد

اولین پوستر از فیلم The Hunger Games: Mockingjay – Part2 منتشر شد که حاکی از نبرد نهایی شورشیان برای سرنگونی حکومت و رئیس‌جمهور است. در این پوستر یک مجسمه که به سبک مجسمه آبراهام لینکلن است و به‌نوعی نماد رئیس‌جمهور و حکومت می‌باشد، نابودشده و در پس‌زمینهٔ آن علامت شورشیان به چشم می‌خورد.

555

در این قسمت قرار است Katniss Everdeen با بازی جنیفر لارنس، به همراه شورشیان فشار نهایی را بر رئیس‌جمهور Donald Sutherland وارد کنند و وی را برکنار و پایتخت را به دست بگیرند. به گفتهٔ سازندگان، این قسمت بزرگ‌ترین و بهترین قسمت از این سری است که از مجموعه کتاب‌های Hunger Games اقتباس‌شده است. فرانسیس لارنس کارگردانی فیلم را باز هم بر عهده دارد و در کنار جنیفر لارنس به عنوان شخصیت اصلی، جاش هاچرسون، لیام همسورث و جولیان مور نیز در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. این فیلم در ۱۸ نوامبر سال جاری اکران می‌شود.

 

باکس آفیس (محمد حسین صفری)

 

Box Office: زلزلهٔ دواین جانسون در صدر

فیلم جدید کمپانی برادران وارنر یعنی San Andreas توانست با افتتاحیهٔ ۵۳ میلیون دلاری خود، در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های این هفته قرار بگیرد. این در حالی است که خود کمپانی سازنده نیز انتشار چنین فروش فوق‌العاده‌ای را نداشت و پیش‌بینی می‌کرد فیلم با ۴۰ میلیون دلار، اکران خود را آغاز کند اما دواین جانسون نشان داد که می‌تواند به تنهایی بار یک فیلم را به دوش بکشد. وی که سال گذشته پس از بازی در فیلم هرکول مورد انتقاد قرارگرفته بود که نمی‌تواند به تنهایی باعث فروش یک فیلم بشود، با فروش فیلم San Andreas جواب قاطعی به منتقدان داد. این فیلم خارج از آمریکا نیز فروش خوبی داشت و توانست ۶۰ میلیون دلار فروش داشته باشد و با فروش کلی ۱۱۳ میلیون دلاری، کار خود را آغاز کند. Pitch Perfect 2 نیز برخلاف انتظارات، همچنان به فروش خوب خود ادامه می‌دهد و با فروش ۱۴ میلیون دلاری در این هفته، مجموع فروش خود را به ۱۴۷ میلیون دلار رساند. صدرنشین هفتهٔ قبل یعنی Tomorrowland نیز با افت فروش فاحش و فروش ۱۳ میلیون دلاری در این هفته، همچنان به فروش ناامیدکنندهٔ خود ادامه می‌دهد و تاکنون ۶۳ میلیون دلار فروش داشته است درحالی‌که بودجهٔ این فیلم علمی تخیلی ۱۹۰ میلیون دلار است. Mad Max: Fury Road و Avegers: Age of Ultron نیز همچنان به فروش خود ادامه می‌دهند و به ترتیب در رده‌های چهارم و پنجم قرار دارند. اما نکتهٔ عجیب این لیست، فروش ناامیدکننده فیلم Aloha به کارگردانی کامرون کرو هست که در هفتهٔ اول اکران خود تنها ۱۰ میلیون دلار فروش داشته و در رتبهٔ ششم قرارگرفته است. این فیلم اگر چه از بازیگران مطرحی چون بردلی کوپر، اما استون و ریچل مک آدامز بهره می‌برد اما شکست سنگینی در فروش و حتی جلب نظر منتقدان خورده است. در زیر می‌توانید لیست فیلم‌های پر فروش هفتهٔ اخیر را مشاهده کنید:

666

معرفی‌سریال (محمدحسین جعفریان)

 

دنیای مردگان| معرفی سریال The Walking Dead

در دنیای امروز، آخرالزمان و عناصر آخرالزمانی توسط کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین سازندگان فیلم و سریال حاضر در هالیوود و تلویزیون برای خلق یک اثر جذاب به کارگرفته می‌شوند که در برخی موارد نتیجه‌ای مضحک در پی دارند و در بعضی موارد نیز می‌توانند اثری فوق‌العاده را بیافرینند. در اغلب این آثار به خوبی می‌توان مشاهده کرد که مانورهای اصلی سازندگان بر چند چیز به مانند بقا، مبارزه برای زنده ماندن و در کل مشکلاتی است که برای شخصیت های محبوبمان در دنیای تاریکشان پیش می‌آید. اما آثاری هر چند کم هم هستند که تلاش در نشان دادن جامعه انسانی و در حقیقت انسان‌ها در این دنیا به شکلی کاملا‌دقیق دارند، یعنی یک اثر درام‌بی‌نظیر را در این دنیا خلق می‌کنند و البته به خوبی هرچه‌تمامتر نیز تمام دغدغه‌ها و سختی‌هایی که برای شخصیت‌های اصلی در این دنیا وجود دارد را به نمایش می‌گذارند. شاید بسیاری بر این‌عقیده باشند که نشان‌دادن احساسات‌عمیق انسانی در دنیایی که سرتاسر آن را زامبی‌ها و مرگ پرکرده است کاری‌ بیهوده تلقی می‌شود اما این‌تفکر کاملا غلط و اشتباه‌است زیرا که اینگونه‌آثار با بهره بردن از بخش‌درام خود در حقیقت کاری می‌کنند که شخصیت‌پردازی انجام‌شده بسیاردقیق‌تر و جذاب‌تر و صدالبته عمیق‌تر باشد. علت این‌امر این است که این آثار برخلاف فیلمها و سریال‌های دیگری که فاقد هیچ نوع درامی هستند، شخصیت‌ها را چیزی فراتر از یک‌ماشین زامبی‌کشی و با تمام بعدانسانی‌آن‌ها نشان می‌دهند و این در نهایت‌امر باعث می‌شود با اثری حقیقی‌تر و قابل‌باورتر روبه‌رو باشیم زیرا که در این اثر ما به‌سادگی می‌توانیم با شخصیت‌ها همزادپنداری پیدا‌کرده و با آن‌ها همگام با تماشای‌اثر زندگی کنیم.

از همان‌ابتدا که در سال۲۰۱۰‌میلادی پخش سریال “مرده‌ی متحرک” از شبکه AMC آغاز‌شد، منتقدان و بینندگان اذعان‌داشتند که The Walking Dead یک اثردرام در دنیای‌مردگان است که پتانسیل چندفصل داستان‌بی‌نظیر را درون‌خود دارد. در حقیقت این‌عنوان بدان دلیل این قدر محبوب‌شد که تمام ویژگی‌های پاراگراف بالایی را از همان ابتدا در خود داشت و پر بود از شخصیت‌هایی که هرکدام می توانستند در آینده‌ی ‌داستانی به اندازه کافی به سریال جذابیت ببخشند. داستان پس از تیر‌خوردن یک افسر پلیس به نام Rick Grimes و بیدار‌شدن آن در یک بیمارستان سوت‌وکور آغاز می‌شود و از همان ابتدا فضای‌سنگین و جذاب سریال را برای مخاطب به نمایش می‌گذارد. وی پس از آن‌که تمام این بیمارستان را می‌گردد و با صحنه‌های دلخراش بسیاری مواجه می‌شود، هرگونه که هست خود را از آن بیمارستان رها می‌سازد و از آن خارج می‌شود و این‌جاست که بالاخره دنیای خالی‌شده و سوت‌وکور این روزها را مشاهده می‌کند. وی کم‌کم از مسائل اتفاق‌افتاده و بلایی که بر سر دنیا آمده آگاه می‌شود و برای یافتن خانواده‌اش از شهر خارج می‌شود و این آغازی‌است برای چندفصل اتفاقات مهیج که بیننده پس از دیدن قسمت‌اول حتی فکر هم نمی‌کند که داستان ممکن است به چه‌جاهایی کشیده شود.

The Walking Dead هم‌اکنون رکورد پربیننده‌ترین سریال شبکه‌های‌کابلی را از آن خود کرده‌است و از این‌نظر عملکردی خارق‌العاده داشته است. این عنوان پر‌ است از شخصیت‌هایی جذاب، بد، غیرقابل تحمل، به‌شدت دوست‌داشتنی و غیره که وجود آن‌ها در سریال باعث می‌شود که جذابیت‌داستانی آن دوچندان گردد. این‌سریال هرگز همواره داستانش در اوج‌نیست و بالاخره بالاوپایین‌های زیادی دارد اما شک نداشته باشید که به صورت‌کلی اثری جذاب‌است که اگر به دنیای “واکرها” علاقه دارید و می‌خواهید یک درام فوق‌العاده را نیز تماشا کنید حتما باید سری به دنیای‌آن بزنید. بیش از این هم از داستان‌سریال سخنی نمی‌گویم که خودتان آن را مشاهده‌کنید و از آن لذت‌ببرید. مطمئن‌باشید هنوز هم برای آغاز دیدن این‌عنوان دیرنشده است زیرا که فقط باید پنج‌فصل را پشت‌هم تماشا کنید! (حدود دو ماه دیگر اسپین-آف این سریال با نام Fear The Walking Dead پخش‌خود را آغاز می‌کند و در اوایل پاییز نیز پخش فصل ششم‌سریال آغاز می‌شود)

season 4 complete cast poster the walking dead the walking dead 35777405 2528 670 fotor collage

 

معرفی‌فیلم منتشرشده(محمدحسین جعفریان)

 

معرفی فیلم سینمایی Shutter Island

زمانی که کارگردان‌بزرگی چون مارتین اسکورسیزی ساخت یک فیلم‌سینمایی برگرفته از داستانی هیجانی و دلهره‌آور که سبکی روانی را یدک می‌کشد را آغاز کند، تقریبا از همان‌ابتدا می‌توان اطمینان داشت که اثر نهایی نتیجه‌ای خارق‌العاده خواهد‌ داشت. Shutter Island اقتباسی نسبتادقیق از رمانی به همین نام نوشته‌ی Dennis Lehane است که با هنرنمایی فوق‌العاده‌ی لئوناردو دی‌کاپریو و مارک رافالو ساخته‌شد و در سال ۲۰۱۰ پس از مشکلات بسیاری که توسط سینماگردانان برای اکرانش ایجاد شده‌ بود بالاخره اکران‌شد. در توصیفی بسیاربسیار‌‌کلی باید گفت “جزیره شاتر” یک عنوان روانشناسانه و خاص و عجیب است که داستانی مفهوم اما گنگ به مخاطبش ارائه می‌کند. در حقیقت فیلم تمام اطلاعاتی را که درون خود دارد به مخاطب می‌دهد و بیننده بعد از یک‌یا‌دو بار دیدن فیلم توانایی درک کامل داستان را دارد اما هرگز موفق به فهم آن نخواهد‌ شد. علت این‌موضوع مربوط به عدم دقت بینندگان به محتوای فیلم نیست بلکه دقیقا خلاف آن است. یعنی همان جمله معروف فیلم Now You See Me که می‌گفت: هرچه بیشتر دقت‌کنی کمتر می‌فهمی!

Shutter Island برخلاف اغلب آثار کریستوفر نولان بزرگ مشخصا پایان و درک مشخصی از سوی کارگردان و سازندگان خود نیز نداشته‌است. در حقیقت، نولان مشخصا همواره پایانی برای فیلم خود و توجیه تمام آنچه در آن اتفاق افتاده در نظر داشته است اما درک آن پایان و شناخت تصوی حقیقی فیلم‌هایش ممکن است سال‌ها طول بکشد و حتی هرگز کشف نشود اما آثاری مانند فیلم “جزیره شاتر” سطحی از دیوانگی هستند که در ساخت‌آن‌ها از همان ابتدا این چندگانگی‌داستانی وجود داشته‌است، یعنی خود‌ کارگردان و نویسنده نیز هیچ پایان و توجیه‌خاصی برای فیلم در نظر نداشته‌است.( البته اصلا اشتباه برداشت نشود که آثار کارگردان بزرگ نولان را می‌توان کامل و بی اشکال توجیه کرد، منظور این است که نحوه چینش نشانه ها برای دستیابی به پایان در آثار وی بدین شکل است که مشخص است خود کارگردان فیلمش را به خاطر فلان تئوری ساخته است در حالی که بزرگان به چندین و چند تئوری می‌رسند که همه آن ها نیز منطقی است و از بین آن‌ها هم فقط می‌توان جذابترین و منطقی‌ترین را برگزید و هرگز به صورت اطمینانی مشخص نیست که کارگردان کدامین را هدف خود قرار داده است) اصلا غیرممکن است که تفکری کامل در پشت‌آن بوده باشد که کسی‌بخواهد آن را کشف‌کند چون به هر برهانی که دست‌یابی چندین و چند مثال‌نقض در خودفیلم بر علیه برهان به‌دست‌آمده خواهی یافت. در حقیقت آخرین حد از درک ممکن برای اینگونه آثار چیزی نیست جز این که تمام تئوری‌ها را کنار هم جمع‌کنی و جذابترین و یا آن‌هایی که درصد منطقی بودنشان بیشتر است را انتخاب‌کنی. این‌جا مجال این‌کار نیست اما اگر امکانش وجود داشت خیلی دوست داشتم مقاله‌هایی کامل و طولانی را برای تحلیل و تفسیر این اثر و در کل چنین اثرهایی برای‌شما نگارش‌کنم.(فیلم هایی همچون آثار کریستوفر نولان، Birdman و …)

داستان این فیلم در سال ۱۹۵۴ و از ورود دو مارشال ایالات‌متحده‌ی آمریکا به جزیره شاتر آغاز می‌شود. تدی دانیلز شخصیت اصلی فیلم که از میگرن‌های شدیدی به خاطر خاطراتی که از آزاد سازی اردوگاه داخائو و کشتار محافظان آلمانی دارد رنج می‌برد از همان ابتدا متوجه رفتارهای خاصی از سوی ماموران،فرماندهان و تمام افراد حاکم بر جزیره می شود. Shutter Island در حقیقت مکانی است که در آن خطرناک‌ترین و وحشی‌ترین قاتلان و گناه‌کاران دیوانه و یا دیوانه‌شده در آن نگهداری می‌شوند و شایعات بسیاری مبنی بر این که در این مکان آزمایش‌هایی دهشتناک بر روی انسان‌ها انجام می‌شود به گوش تدی رسیده است. داستان کم کم مسیر خود را با اتفاقات مختلفی پیش‌ می‌برد و در چندجا حقیقتا بیننده را کاملا متحیر می‌کند. یکی از نکات‌خاص این است که قاتل همسر و فرزندان تدی در این مکان‌دیوانه وار نگهداری می‌شود.(بیش از این تعریف داستان را جایز نمی‌دانم چون باید! خودتان آن را ببینید)

Shutter Island یکی از آن آثار معرکه‌ای است که قطعا بعد از تماشای‌آن مدتی فقط به تیتراژ‌پایانی آن خیره می‌شوید و اگر اهل بررسی آثار سینمایی بزرگ باشید،قطعا ساعات قابل‌قبولی را به جست‌و‌جو در فضاهای مختلف برای درک ‌پایانش می‌پردازید و اگر خیلی وقت بگذارید در پایان درک می‌کنید که هرچه بیشتر دقت کنید‌، کمتر درک خواهید کرد…!

 

 

p3531967 p v7 aa fotor collage

 

—-

نویسندگان: محمد حسین جعفریان، عرفان استادی، محمد حسین صفری

با تشکر ویژه از دانیال شیخی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سینما+: شماره پنجم - گیمفا
سینما+: شماره پنجم - گیمفا
سینما+: شماره پنجم - گیمفا
سینما+: شماره پنجم - گیمفا
سینما+: شماره پنجم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سینما+: شماره پنجم - گیمفا