استوا زیر پای شما | اولین نگاه به Uncharted 4: A Thief’s End | گیمفا
استوا زیر پای شما | اولین نگاه به Uncharted 4: A Thief’s End | گیمفا
استوا زیر پای شما | اولین نگاه به Uncharted 4: A Thief’s End | گیمفا
استوا زیر پای شما | اولین نگاه به Uncharted 4: A Thief’s End | گیمفا

استوا زیر پای شما | نگاهی مفصل بر Uncharted 4: A Thief’s End

محمدسعید خزایی
۱۸:۵۵ ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
استوا زیر پای شما | اولین نگاه به Uncharted 4: A Thief’s End | گیمفا

مسلماً هر شرکت در عرصه‌ی بازی‌های رایانه‌ای برای موفقیت در بازار به ابزار و بازی‌هایی نیازمند است که مخاطبان و بازی بازان از صمیم قلب آن‌ها را دوست داشته باشند و به‌نوعی برای معرفی یا انتشار نسخه‌ی جدید آن عناوین لحظه‌شماری کنند. شرکت سونی همواره نزد بازی بازان به دلیل ارائه‌ی عناوین انحصاری درخور توجه بر روی پلتفرم‌هایش زبان زد خاص و عام بوده است. مقبولیتی که بی‌شک استودیو خوش‌نام و محبوب Naughty Dog نقش به سزایی را در آن ایفا کرده است؛ زیرا اگر قرار باشد لیستی از عناوین و سری‌های انحصاری و موفق سونی تهیه کنیم بازی‌های توسعه داده‌شده توسط Naughty Dog اکثراً در رده‌های بالایی چنین لیستی قرار خواهند گرفت، عناوینی که از ابتدای نسل ششم با پیوستن رسمی این استودیو به سونی بازی بازان را ترغیب به خرید کنسول‌های سونی کرده است. در نسل هقتم و بعد از موفقیت سری بازی‌های کرش بندیکوت در نسل پیش از آن و بر روی PS2 و PS1 استودیو Naughty Dog دست به ساخت و توسعه‌ی سری بازی‌های جدیدی بانام Uncharted زد. سری بازی که سه نسخه از آن در طول نسل هفتم و بر روی پلتفرم PS3 روانه‌ی بازار شدند که هر یک از آن‌ها پیشرفت‌های هنگفت ای نسبت به نسخه‌ی قبل به خود دیده بودند. در واپسین ماه‌های نسل هفتم بود که Naughty Dog بازی جدید و موفق دیگری به نام The Last Of US و آن‌هم به‌صورت انحصاری برای PS3 را روانه‌ی بازار نمود و موفقیت‌های عنوان TLOU تا جایی ادامه داشت که چه ازنظر کارشناسان و چه ازنظر فروش و بازی بازان چرخه‌ی نسل هفتم را در روزهای پایانی حکم‌فرمایی کنسول‌های آن نسل به سمت سونی و پلتفرمش تغییر داد. پس‌ازآن موفقیت‌ها با شروع نسل هشت و بنابر درخواست‌های بازی بازان شاهد اولین حضور Naughty Dog در این نسل و آن‌هم با نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ی TLOU بود. نسخه‌ای که همانند گذشته بر روی PS4 نیز موفق ظاهر شد و توانست بعد از نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ی GTA V دومین بازی منتشرشده در سال ۲۰۱۴ ازنظر متا (با متای ۹۵) در نسل هشتم باشد.

در کش‌وقوس E3 2014 بود درنهایت بعد از معرفی نصفه و نیمه‌ای که پیش از آن از نسخه‌ی جدید Uncharted صورت گرفته بود شاهد معرفی و اولین تریلر این بازی بانام کامل Uncharted 4: A Thief’s End بودیم. نمایشی که به معنی واقعی کلمه بازی بازان را مجذوب و مشتاق کرده بود و این اشتیاق آنجایی بیشتر شد که شرکت سونی اعلام کرد که نمایش منتشرشده و گرافیک خیره‌کننده‌ی آن کیفیتی است که بازی بازان در نسخه‌ی نهایی بر روی PS4 مشاهده خواند نمود. امری که بر شور و علاقه‌ی بازی بازان بیش‌ازپیش افزود تا اینکه بعد از انتظاری طولانی در همایش جشن بیست‌سالگی پلی‌استیشن شاهد نمایش کاملی از روند گیم پلی این عنوان بودیم و علا رقم کاهش گرافیک بازی نسبت به نمایشی که در E3 ملاحظه شد بازهم جنبه‌های بصری Uncharted 4 چشم‌نواز بود و در طی این نمایش گیم پلی علاوه بر خودنمایی کیفیت بخش دیداری و شنیداری این عنوان سازندگان توانستند به‌خوبی موارد لازم ازآنچه که Uncharted 4 در بخش گیم پلی در چنته دارد را به مخاطبین نشان دهند، نمایشی که در ادامه‌ی مطلب نگاهی کامل به آن خواهیم انداخت.

آخرین راند | داستان

بر اساس اطلاعات منتشرشده وقایع Uncharted 4: A Thief’s End حدوداً سه سال پس از نسخه‌ی Uncharted 3: Drake’s Deception رقم خواهد خورد و همانند نسخه‌های پیشین قهرمان و شخصیت اصلی بازی ” نیتن دریک” هست که این بار قرار است به همراه برادر بزرگ‌تر خود یعنی ” سم دریک ” در یک جزیره در اطراف ماداگاسکار با آب و هوایی استوایی به کشف گنج بپردازند. برادر بزرگ‌تر نیتن، یعنی سم این‌طور که اعلام‌شده است حدوداً پنج سال از قهرمان داستان ما بزرگ‌تر است و بنابر دلایلی که فعلاً مشخص نیست در این سفر با برادر خود همراه شده است. سفری که به‌طور دقیق‌تر از جزیره‌ای در ماداگاسکار که توسط تیم دزدان دریایی Libertalia کشف‌شده است آغاز می‌شود. افزون بر این در طول مراحل بازی بنابر اطلاعات اعلام‌شده، دو فرد دیگر بانام‌های (ریف آدلر) Rafe و Nadine (نادین راس) نیز پا به‌پای برادران دریک در خط داستانی بازی حضور دارند و به‌نوعی قرار است نقش منفی داستان بازی و رقیب نیتن و سم دریک را ایفا کنند. همچنین نادین تنها شخصیت مؤنث بازی هست که رهبری یک گروه تروریستی در آفریقای جنوبی را بر عهده دارد که توسط دیگر شخصیت اشاره‌شده یعنی ریف آدلر برای یافتن گنج در جزیره ی ماداگاسکار استخدام‌شده است. گروهی که خود را تروریست یا بهتر است بگوییم  نقش منفی» داستان نمی‌داند و بلکه معتقدند هدف آن‌ها نیز درست بوده و برای رسیدن به آن می‌بایست تلاش خود را انجام دهند.

uncharted 4 a thiefs end 5 1024x576

همچنین در Uncharted 4 نیتن دریک به شخصیتی جدید تبدیل‌شده است و چندان تمایلی بر به یادآوردن گذشته‌ی خویش ندارد (بر اساس اطلاعات مجله‌ی Edge) وزندگی شاد و خوبی با Elena داشته اما بنابر درخواست برادر بزرگ‌تر خود و به دلیل پیدا شدن سرنخ‌های جدیدی از نقشه‌ی گنجی که پانزده سال پیش دو برادر به دست آورده بودند توسط سم، نیتن به تجربه‌ی یک ماجراجویی جدید ترغیب می‌شود. علاوه بر این سم به نیتن حسودی کرده و به او به‌صورت یک برادر کوچک‌تر نگاه می‌کند که تقریباً در همه‌چیز از او ضعیف‌تر است! همان‌طور که ملاحظه می‌کنید اطلاعات چندانی در مورد بخش داستانی این عنوان منتشرنشده است و تا به این لحظه سازندگان به انتشار این اطلاعات نه‌چندان زیاد اکتفا کرده‌اند.

جذاب تر از همیشه | گیم پلی

نظر اغلب مخاطبین برترین نقطه‌ی قوت سری بازی‌های Uncharted بخش گیم پلی آن بوده است. عنصری که همواره بازی بازان را به چالش کشیده است و در هر نسخه بازی بازان با ویژگی‌های جدیدی روبه‌رو بودند، ویژگی‌هایی که هر یک برای جهش و جذاب کردن گیم پلی لازم بودند. به همین دلیل سازندگان در Uncharted 4 نیز از این امر غافل نشدند و موارد و ویژگی‌های جدیدی را به بطن بازی افزوده‌اند و به‌عنوان‌مثال می‌توان به چکش (قلاب) صخره‌نوردی نیتن اشاره کرد که بر اساس گفته‌های تیم سازنده از چکش صخره‌نوردی لارا کرافت (در عنوان Tomb Raider) الگوهایی برداشته‌شده است اما کارایی‌های این دو وسیله با یکدیگر متفاوت خواهد بود. دیگر عاملی که مسلماً در بخش گیم پلی یک بازی تاثیر به سزایی خواهد گذاشت هوش مصنوعی همراهان و دشمنانتان هست. ابتدا به هوش مصنوعی همراهانتان می‌پردازیم، اگر شما عنوان قبلی استودیو Naughty Dog یعنی بازی ستایش‌شده‌ی TLOU را تجربه کرده باشید حتمی می‌دانید هوش مصنوعی ” الی ” دختربچه‌ای که همواره یا و یاور شما در طول مراحل بازی بود بسیار مثال‌زدنی و درخور توجه بود و به‌جز در پاره‌ای از مواقع و آن‌هم به هنگام کاور گیری در مقابل دشمنانتان اشکال خاصی در هوش مصنوعی الی دیده نمی‌شد و همین امر باعث جذابیت هر چه بیشتر این عنوان‌شده و به همین سبب استودیو Naughty Dog اعلام کرده است شخصیت سم دریک نیز همانند الی رفتار خواهد کرد و نه‌تنها او بلکه سایر همراهانتان نیز بسیار طبیعی و ایده آل با مشکلات رخ‌داده برخورد می‌کنند. گذشته از این هوش مصنوعی دشمنان شما در طول مراحل بازی را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا هنگامی‌که شما توسط آن‌ها شناسایی شوید سیستم گشت زنی این افراد در محیط نسبت به دیگر مواقع کاملاً متفاوت می‌شود به‌گونه‌ای دشمنانتان به دسته‌های چندنفره تقسیم‌شده و به دنبال پیدا کردن شما حتی میان بوته‌ها و پشت سنگ‌ها را نیز خواهند گشت. دیگر ویژگی جالب‌توجه رقیبانتان که مسلماً در طول مراحل بازی چالش‌برانگیز خواهد بود توانایی آن‌ها در بالا رفتن از موانع و دیوارها هست که با کنار هم قرار دادن این توانایی و سه روش متفاوتی که برای طی کردن هر قسمت از بازی پیش روی شما می باشد باعث می‌شود بازی باز پیش از اقدام به انجام کاری در مورد عواقب عملش تأمل نمایید. همان‌طور که اشاره شد در مراحل بازی شما برای عبور از موانع سه‌راه و یا بهتر است بگوییم سه شیوه‌ی متفاوت از بازی را مقابل خود می‌بینید. روش اول انتخاب یک اکشن ناب است! شما می‌توانید یک سلاح بردارید و کاور گیری مناسب و چاشنی از دقت و سرعت عمل دشمنانتان را نیست و نابود کنید. راه دوم این است که به‌صورت اکشن / مخفی‌کاری اهدافتان را از بین ببرید به این شکل که تعدادی از دشمنان را کشته و با پرت کردن حواس دیگران که کار چندان آسانی نیز نیست از مهلکه بگریزید. اما شیوه‌ی سوم عبور از مراحل انتخاب یک مخفی‌کاری محض هست، سبکی که در آن نیز قرار نیست آسوده‌خاطر از خطرات اطرافتان پیشروی کنید بلکه، بر اساس اطلاعات منتشرشده در همان مرحله‌ای که در دمو مشاهده شد (که بعداً به بررسی مفصل دمو خواهیم پرداخت) یک غار نیز مخفی وجود دارد که شما می‌توانید با طی کردن آن به مقصد مدنظرتان برسید البته این غار نیز عاری از خطر نبوده و ممکن است یک تمساح گرسنه شما را میل کند!

ویژگی دیگر بازی که در نسخه‌های قبلی بازی نیز حضورداشته اما اینک در Uncharted 4 به بلوغ رسیده است طناب همراه نیتن است که به کمک آن می‌توانید از لبه‌ی پرتگاه‌ها عبور کنید و از مکانی به مکان دیگری بروید که با ترکیب این توانایی و چکش جدید نیتن می‌توان انتظار اتفاقات و احتمالاً صحنه‌های کلید زنی مجذوب‌کننده‌ای را کشید. حال و به‌منظور آشنایی بیشتر شما با چگونگی گیم پلی و جنبه‌های کلی بصری این عنوان به بررسی نمایش گیم پلی نشان داده‌شده در همایش بیست‌سالگی پلی‌استیشن می‌پردازیم.

uncharted 4 ps4 8

صحنه‌ی اول نمایش چندین کوه و صخره را مشاهده می‌کنیم که در همان ابتدای کار خیال‌بازی بازان را حتی باوجود قرار نداشتن کیفیت گرافیکی بازی در مرحله‌ی نهایی راحت می‌کند و مسلماً مخاطبین با دیدن جزئیات چهره‌ی نیتن به‌علاوه‌ی آبشار زیبایی که در پشت سر او وجود دارد بابت این جنبه‌های بصری بر شرف Naughty Dog درود می‌فرستند! در ادامه‌ی نمایش نیتن مسیر خود را از درون غاری ادامه می‌دهد و با بالا رفتن از صخره‌های موجود در محیط به‌خوبی می‌توانیم انیمیشن‌ها و حرکات نرم و چشم‌نوازی که برای نیتن در نظر گرفته‌شده است را شاهد باشیم. سپس کمی جلوتر یک جسد یا بهتر است بگوییم اسکلتی را ملاحظه می‌نمایید که به دیواره‌ی سنگی غار دوخته‌شده است و بعد از گذر از این قسمت می‌بایست به درون جریان سریع آب پریده و با آویزان شدن از دیواره‌ی غار مسیر خود را ادامه دهید. در قسمت بعدی نمایش یکی از موارد جالب نمایش و حتی بازی را خواهید دید، هنگامی‌که در دقیقه‌ی سوم نمایش نیتن به درون آب راکت و سردی که پیش رویش قرار دارد وارد می‌شود بسیار طبیعی به خود می‌پیچد و احساس سرما می‌کند و مانند اکثر عناوین روز شاهد این نیستیم که شخصیت اصلی بازی فاقد احساس سرما یا گرما به‌جز در مواردی خاص باشد! در ادامه‌ی راه بازی باز می‌بایست مسیر رود را پی بگیرد و به سطح زمین برسد که با خروج از غار این بار نوبت این است تا کیفیت نورپردازی Uncharted 4 خودی نشان بدهد و به هر چه زیبا شدن محیط بازی کمک شایانی بکند. باری دیگر شاهد تعدادی اسکلت هستیم که با نزدیک شدن به یکی از آن‌ها می‌توان با فشردن دکمه‌ای نقشه و ابزار او را برداشت. در ادامه شاهد هستیم که فرد بازی باز با بالا رفتن از دیواره کناری خویش قلابی که به‌واسطه‌ی آن‌یک اسکلت دیگر به دیوار چسبیده است را جدا می‌کند و با فروبردن قلاب در دیواره مسیر خود را رو به بالا می‌پیماید. نکته‌ای که در این قسمت می‌تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند صداهای نیتن به هنگام بالا رفتن و یا پریدن از روی پرتگاه‌ها است که اگر نگوییم بی‌نقص کارشده‌اند حداقل در سطح خوبی قرار دارند و در القای حس یک صخره‌نوردی به مخاطب مفید واقع می‌شوند. در ادامه‌ی راه بازهم شاهد پرش، آویزان شدن و بالا رفتن از موانع یعنی درست همان مواردی که مخاطب از گیم پلی یک Uncharted انتظار را خواهیم دید مواردی که باوجود تکرار چندگانه خسته‌کننده نمی‌شوند و کیفیت طراحی محیط و اجزای پویای آن باعث می‌شود مخاطب از تکرار چنین صحنه‌هایی خسته نشود و به انجام سریع‌تر روند بازی ترغیب شود. بعد از بالا رفتن از صخره با رسیدن به بالای آن و مشاهده‌ی اطراف به خود می‌گویید نسل هشتم واقعاً شروع‌شده است زیرا از کیفیت انیمیشن‌های در نظر گرفته‌شده، نوع حرکت بدن نیتن گرفته تا دسته پرندگانی که در حال پرواز در آسمان جزیره‌ی ماداگاسکار می‌باشند همگی چشم‌نواز و اگر نگوییم عاری از نقص حداقل مثال‌زدنی کارشده‌اند و در این اثنا اگر به نوای گوش‌نواز پرندگان موجود در جنگل نیز گوش دهید آرامش خاصی را در این صدا احساس می‌کنید، آرامشی که با دیالوگی از سمت نیتن بر هم می‌ریزد و خواهیم دید صداگذاری که برای دریک قصه‌ی ما صورت گرفته است با حالات چهره‌ی او و سن او که اینک مسن‌تر از نسخه‌های پیشین هست متناسب شده است.

در قسمت بعدی نمایش اندکی که پیش روی می‌کنید بالاخره با دشمنان خود در طول مسیر روبه‌رو می‌شوید که با دقت در حال مشاهده‌ی محیط اطرافشان هستند و بازی باز مجبور به پیشروی به سبک مخفی‌کاری می‌شود. در ادامه‌ی مسیر شاهد هستیم که بعد از بالا رفتن از موانع با از بین بردن یکی از افراد مسلح حاضر در خفایا اسلحه‌ی او را برداشته و مسیر خود ادامه می‌دهید و درست در همین زمان است که با یک اشتباه کوچک نیتن توسط یکی از دشمنان شناسایی‌شده و با پریدن به پایین از لبه‌ی صخره‌ای که از آن آویزان بود درگیری تن‌به‌تن وی آغاز می‌شود. درگیری که بدون اغراق حتی از صحنه‌های سینمایی و کلید زنی برخی از بازی‌های امروزی نیز جذاب‌تر هست زیرا شاهد این نیستیم که رقیبتان یک قربانی محض باشد یا تنها یک‌مشت و لگد به سمت شما پرتاب کند و شما او را به باد ضرباتتان بگیرید! بلکه همان‌طور که مشاهده شد فرد مسلح به‌سادگی تسلیم نشده و در ابتدای کار نیتن را به دیوار کناری می‌کوبد و به سمت او حمله می‌کند و حتی بعدازآن به دنبال تصاحب اسلحه‌ی شما نیز هست که بازی باز درنهایت امر او را از میان‌بر می‌دارد و به‌سرعت برای رهایی از دشمنی که در بالای سر شما در حال تیراندازی به سمت نیتن است در پشت تخته‌سنگی کاور می‌گیرد و درست همانند انتظارات از یک ساخته‌ی ناتی داگ، شخصیت بازی یک کاور نرم و زیبا گرفته و با استیل خوبی که در هنگام تیراندازی به خود می‌گیرد رقیبش را هدشان می‌کند و به سراغ دیگران می‌رود. در ادامه‌ی نمایش می‌بینیم که کار برای نیتن سخت شده و اینک او مجبور به استفاده از طناب خود برای رفتن از یک صخره به صخره دیگر و کشتن دشمن مقابلش می‌شود و با انجام این حرکت یکی دیگر از لحظات سینمایی و دلربای نمایش به وقوع می‌پیوندد زیرا بعد از بین رفتن دشمن با ضربه‌ی نیتن بازی بازان به زیبایی اسلحه‌ی دشمنش را برداشته و یکی از دو فرد مسلح دیگر را از پای درمی‌آورد. دو نکته‌ای که می‌بایست به آن‌ها اشاره کرد این است که نخست رد تیرهایی که شما یا دشمنانتان به سمت شما شلیک می‌کنند در هوا باقی می‌ماند که جالب‌توجه هستند و نکته‌ی بعدی دیگر باهوش عمل کردن دشمنان شما است که در طول درگیری مرتب محل قرارگیری‌شان را با توجه به حرکات شما تغییر می‌دهند و این امر کار را طبیعی و از بین بردن آن‌ها را مشکل‌تر می‌کند. در ادامه‌ی نمایش ملاحظه می‌کنیم بازی باز با تغییر مکان‌های پی‌درپی و پرش از بلندی به بلندی دیگر موقعیت خود را تغییر داده و به زیبایی حریفانش را یکی پس از دیگری از پای درمی‌آورد. در دقایق پایانی نمایش بعد از چند دقیقه درگیری مستقیم شاهد این هستیم که بازی باز به فاز مخفی‌کاری می‌رود و سعی بر این دارد تا دشمنان حاضر در جنگل را بدون سروصدا خلاص کند. بعد از اندکی مخفی‌کاری نیتن موفق می‌شود از مخمصه رهایی پیدا کند و در آرامش به سمت مقصدش حرکت کند و علاوه بر گیاهان پر جزئیات و طبیعی که در محیط وجود دارند که حتی با تغییر جهت وزش باد حرکت آن‌ها نیز تغییر می‌کند در دقیقه‌ی پایانی نمایش ملاحظه می‌شود علاوه بر گیاهان حیوانات نیز جالب‌توجه طراحی‌شده‌اند زیرا یک طوطی قرمزرنگ استوایی از مقابل نیتن عبور می‌کند و از آن مهم‌تر همان‌طور که در بالا اشاره شد نیتن دریک در مقابل حوادث محیطی بسیار طبیعی رفتار می‌کند و از صدای ایجادشده توسط پرنده ترسی در دل وی به وجود می‌آید.

1417890022 x2

در سکانس پایانی نمایش نیز می‌بینیم که نیتن بعد از یک صحنه‌ی صخره‌نوردی نفس‌گیر با برادر بزرگ‌تر خود یعنی سم روبه‌رو به می‌شود و زمانی که نمایی بسته از چهره‌ی سم نشان داده می‌شود حالات و جزئیات چهره‌ی او نیز بسیار عالی کارشده است و در این هنگام نمایش گیم پلی نسبتاً طولانی Uncharted 4 به پایان می‌رسد. به‌طورکلی اگر بخواهیم جمع‌بندی از بخش گیم پلی و نمایش بررسی‌شده داشته باشیم باید بگوییم، در این عنوان با صحنه‌های تیراندازی و اکشن / سینمایی دل ربایی روبه‌رو هستیم که با ترکیب شدن آن‌ها با یک کاور گیری نرم و زیبا مبارزات مستقیم به‌یادماندنی را برای مخاطبین رقم خواهند زد. همچنین هوش مصنوعی دشمنانتان بسیار مطلوب هست و اگر شما بخواهید روش مخفی‌کاری را برای پیشبرد اهدافتان در نظر بگیرید می‌بایست بدانید با این دشمنان هوشیار که حتی به صداهای تولیدشده از سوی نیتن و حیوانات حساس‌اند و برای پیدا کردن شما لابه‌لای بوته‌ها و گیاهان را نیز جستجو جو می‌کنند کار چندان آسانی را پیش روی ندارید. حتی هنگامی‌که دشمنان خود را از لبه‌ی پرتگاه به پایین می‌اندازید و یا خود آویزان هستید نیز باید مواظب باشید همانند موردی که نمایش دیده شد از پا یا بدن شما آویزان نشوند و برایتان دردسر ایجاد نکنند و آخرین نکته‌ای که در بخش گیم پلی لازم است به آن اشاره‌کنیم معما و پازل‌های چالش‌برانگیزی است که Naughty Dog وعده‌ی آن‌ها را داده است و از آن مهم‌تر بر اساس اطلاعت منتشرشده از سوی مجله‌ی گیم اینفورمر بازی بازان برای حل این معماها ملزم به استفاده از تجهیزات جدید خود می‌شوند که این امر بیش‌ازپیش بازی را سرگرم‌کننده می‌کند.

پرچمدار نسل جدید | گرافیک

اگر اخبار و نظرات بازی بازان و هواداران را در مورد Uncharted 4 دنبال کرده باشید همه از کیفیت بالای جنبه‌های بصری این عنوان سخن به میان می‌آورند و به تحسین گرافیک این بازی می‌پردازند. گرافیکی از همان نمایش اولیه در مراسم E3 2014 فراتر از انتظارات ظاهر شد و با دیدن نمایش گیم پلی این عنوان شک و تردید همگان درزمینهٔ ی گرافیکی مرتفع شده و آشکار شد که با یک انقلاب گرافیکی نسبت به نسخه‌های پیشین سری مواجه هستیم. به‌عنوان‌مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در نسخه‌ی سوم که باگذشت چند سال هنوز هم گرافیکی قابل‌تحمل را ارائه می‌دهد برای فیزیک و بدن نیتن دریک ۲۵۰ چندضلعی به کار گرفته‌شده بود درحالی‌که در Uncharted 4 تنها برای طراحی چهره‌ی نیتن دریک ۸۰۰ چندضلعی استفاده‌شده است که موجب کم‌نظیر شدن جزئییات چهره و حرکات شخصیت اصلی بازی شده است و مهم‌تر از آن این است که این جزئییات بالا تنها به شخصیت اصلی محدود نشده و بلکه جزئیات فیزیک سایر شخصیت‌ها نیز در سطح بالایی قرار دارد و می‌توان گفت انتظارات بازی بازان را از گرافیک یک بازی نسل هشتمی برآورده می‌کند. افزون بر این جزئییات و واقعی بودن بازی تنها به شخصیت‌های آن محدود نشده است و بلکه با اندکی اغماض جزئیات اشیا، صخره‌ها، گیاهان و… در محیط قابل‌توجه و چشم‌نواز می‌باشند و همچنین قرار نیست طراحی‌های مراحل Uncharted 4 به یک محیط استوایی بزرگ خلاصه شود، بلکه اعلام‌شده است که بازی بازان مانند نسخه‌های پیشین سری که بازی را در چند مکان مختلف پی می گرفتن‌اند در این بازی نیز به مناطق شهری، کوهستانی و روستاها نیز سفر خواهند کرد که طراحی هرکدام از این محیط‌ها به‌خصوص و مناسب است.

علاوه بر این سایه‌های شخصیت‌ها و اشیا حاضر در بازی بسیار نرم و قابل‌باور هستند و با توجه به زاویه‌ای که شیء موردنظر قرار دارد سایه‌ی آن نیز تغییر می‌کند و از آن مهم‌تر این است که اشیای بازی بر اساس سرعت، شدت پرش و وزنی که به آن‌ها وارد می‌شود صدمه می‌بینند. به‌عنوان‌مثال اگر لبه‌ی قسمتی که ضعیف‌ است را بگیرید، احتمالاً شکستن شیء وجود دارد درحالی‌که اگر از سمت دیگر ضربه بخورد ممکن است شکستن یا آسیبی در کار نباشد. همچنین این اتفاقات یعنی آسیب دیدن و تخریب اشیا کاملاً به‌صورت دینامیک به وقوع می‌پیوندد یعنی با توجه به اتفاقاتی که در بازی رقم می‌خورد چنین رخدادهایی را خواهید دید و در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت کیفیت جنبه‌های بصری بازی حداقل تا به این لحظه کم رقیب بوده است و با کنار هم قرار دادن این موضوعات می‌توان گفت خیال‌بازی بازان می‌بایست در مورد این بخش از Uncharted 4 راحت باشد.

از بخش چند نفره چه خبر؟

چندی پیش بو که به‌صورت رسمی تایید شد عنوان Uncharted 4 نیز مانند دو نسخه‌ی قبلی سری از بخش چندنفره بهره خواهد برد و احتمالاً با توجه به موفقیتی که در قسمت چندنفره‌ی نسخه‌های قبلی دیده‌شده است می‌توان انتظار داشت کلیت قسمت چندنفره‌ی این بازی نیز مانند نسخه‌های قبلی سری بوده و مسئولیت ساخت این بخش به آقای Robert Cogburn یعنی طراح بخش چندنفره‌ی Uncharted 3 سپرده‌شده است که می‌توان به قابل‌قبول بودن این قسمت از بازی نیز خوش‌بین بود.

uncharted 4 gameplay 650x350

نوای طبیعت | موسیقی و صدا گذاری

یکی دیگر از قسمت‌هایی که در مورد این بازی باید به آن اشاره کرد بخش موسیقی و صداگذاری است. قسمتی که موفقیت آن می‌تواند کمک شایانی به خاطره‌انگیز شدن و موفقیت بیش‌ازپیش بازی را انجام دهد. استودیو Naughty Dog نیز به‌خوبی اهمیت این موضوع را دانسته و به همین سبب کار ساخت موسیقی‌های Uncharted 4 را به ” هنری جکمن ” سپرده است. فردی که به‌عنوان‌مثال پیش‌ازاین پتانسیل و توانایی‌های خود را در ساخت موسیقی‌های فیلم Captain America: The Winter Soldier نشان داده است. همچنین صدای حیوانات و آبشارها و سایر اجزای محیط بسیار طبیعی و قابل‌باور ساخته‌شده‌اند و از آن مهم‌تر بر اساس مشاهداتی که در نمایش گیم پلی این عنوان صورت گرفت صداگذاری شخصیت‌های بازی (سکانس پایانی و صحبت سم و نیتن) بسیار خوب و متناسب باحالت‌های آن‌ها هست که همین مسئله حتی می‌تواند به بهبود شخصیت‌پردازی بازی نیز کمک نماید. علاوه بر این باوجود به اینکه هنوز اطلاعات چندانی از چگونگی موسیقی‌های بازی منتشرنشده است با توجه به پیشینه‌ی استودیو سازنده می‌توان انتظار موزیک‌هایی مناسب با جریان بازی را داشت.

سخن پایانی:

در پایان می‌بایست گفت Uncharted 4: A Thief’s End را می‌توان عنوانی با گرافیکی مثال‌زدنی، در کنار گیم پلی جذاب و چالش‌برانگیز که با پایبند بودن به اصول سری و عناوین قبلی این مجموعه به همراه چند ویژگی جدید این‌طور که پیداست می‌تواند نظر هر بازی‌بازی را به‌سوی خود جلب کند. همچنین با توجه به پیشینه‌ی استودیو Naughty Dog درزمینهٔ ی داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی و اطلاعاتی که در این زمینه منتشرشده است می‌توان موفقیت این بخش از بازی را تضمین‌شده دانست و با افزودن انتظارات از بخش موسیقی و صداگذاری بازی به انتظارات هواداران از سایر قسمت‌های بازی می‌توان به‌سادگی به دلیل مورد انتظارترین بودن این بازی برای علاقه‌مندان به کنسول نسل هشتمی سونی پی برد که البته برای تجربه‌ی آن می‌بایست حداقل تا سال آینده صبر پیشه کنند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

استوا زیر پای شما | اولین نگاه به Uncharted 4: A Thief’s End | گیمفا
استوا زیر پای شما | اولین نگاه به Uncharted 4: A Thief’s End | گیمفا
استوا زیر پای شما | اولین نگاه به Uncharted 4: A Thief’s End | گیمفا
استوا زیر پای شما | اولین نگاه به Uncharted 4: A Thief’s End | گیمفا
استوا زیر پای شما | اولین نگاه به Uncharted 4: A Thief’s End | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

استوا زیر پای شما | اولین نگاه به Uncharted 4: A Thief’s End | گیمفا
استوا زیر پای شما | اولین نگاه به Uncharted 4: A Thief’s End | گیمفا