دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012 - گیمفا
دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012 - گیمفا
دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012 - گیمفا
دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012 - گیمفا

دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012

مرتضی ملک شاهی
۲۱:۱۹ ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012 - گیمفا

شاید بد بین ترین طرفدار سری “شیطان هم می گرید” (Devil May Cry)  هم فکرش را نمی کردند که شماره ی بعدی بازی محبوب شان دچار چنین سرنوشتی شود. سرنوشتی پر از تلاطم و پستی و بلندی. به هر حال، دوست داشته باشید یا نه، جدید ترین بازی از این سری توسط یک استودیوی غربی یعنی نینجا تئوری (Ninja Theory) ساخته می شود و این یک واقعیت است که باید پذیرفته شود.

شروع

همه چیز از سال ۲۰۰۹ شروع شد، وقتی که مجله ی گیم اینفورمر طی یک شایعه اعلام کرد که شماره ی بعدی سری DMC  توسط استودیوی نینجا تئوری ساخته خواهد شد و تا سال ۲۰۱۲ از آن خبری نخواهد بود. مثل تمام شایعات دنیای بازی های رایانه ای، این شایعه هم درست از آب درآمد و در “توکیو گیم شو” سال ۲۰۱۰ بازی به طور رسمی معرفی شد. بلافاصله بعد از معرفی بازی و انتشار اولین تریلر، موج اعتراض و تنفر به سمت کپکام و نینجا تئوری سرازیر شد. دانته ای که نینجا تئوری به نمایش گذاشته بود کاملا با آنچه همه ی طرفداران در ذهن داشتند متفاوت بود. موی سیاه و رفتار غربی دانته او را از ریشه هایش دور ساخته بود. بعد از نمایشگاه توکیو هیچ خبری از بازی به بیرون درز نکرد. تا اینکه در نمایشگاه E3  سال ۲۰۱۱ تریلر دیگری از بازی منتشر شد. چیزی که در تریلرها بیشتر از همه به چشم می آمد، تلاش نینجا تئوری برای بدست آوردن دل طرفداران بود.  بازگشت مو های سفید دانته(البته فقط در حالت Devil Trigger) به طور مختصر آتش خشم طرفداران را فرو نشاند، اما نینجا تئوری می دانست برای تثبیت جایگاه بازی اش میان طرفداران به چیزهای بیشتری نیاز دارد. بعد از نمایشگاه E3  تقریبا تمام تریلر ها به نوعی خبر از وجود روح سری DMC  در این بازی را می دادند. ماموریت های مخفی، بازگشت حرکات قدیمی دانته و … خبر از تلاش نینجا تئوری برای نزدیک کردن این بازی به سری DMC  می داد. این تلاش همچنان ادامه دارد، به طوریکه در آخرین اطلاعات منتشر شده از بازی در همایش Captivate  شاهد منتشر شدن اطلاعات بیش تر و تریلر های  DMC گونه تر از طرف نینجا تئوری بوده ایم.

ریشه ها

نینجا تئوری هنوز هیچ حرفی از داستان بازی نزده است و در این مورد بسیار محتاط عمل می کند. اما با توجه به سابقه ی نینجا تئوری در زمینه ی داستان پردازی، مطمئنا نباید هیچ گونه نگرانی به خود راه بدهیم. نینجا تئوری استاد تعریف کردن داستان های فانتزی است و امتحانش را در این زمینه در دو بازی قبلی اش پس داده است. طبق اطلاعات ببسیار مختصری که نینجا تئوری از داستان بازی منتشر کرده است، داستان بازی بسیار بزرگسالانه تر از بازی های قبلی است (در واقع این شماره اولین شماره از سری است که رده بندی سنی بالای ۱۷ سال را از ESRB  گرفته است). همانطور که اشاره شد، هنوز هیچ اطلاعاتی از داستان بازی به بیرون درز نکرده اما حضور بعضی از شخصیت های قدیمی مثل “ماندس” (دشمن اصلی دانته در اولین شماره ی سری) در بازی قطعی شده است و منابع غیر معتبر هم خبر از حضور “ویرجیل” در بازی را می دهند.  به گفته ی نینجا تئوری قرار است داستان بازی به ریشه های دانته برگردد و دلیل رفتار خاص او را توضیح دهد و علاوه بر این کمی موضع انتقادی هم داشته باشد.البته عناصر انتقادی موضوع اصلی داستان نیستند و بیشتر به صورت سمبلیک در بازی حضور دارند.(مثل دوربین های مدار بسته ای که در سرتا سر شهر وجود دارند یا تبلیغات کاذب در مورد نوشابه های مضر). به هر حال نباید در مورد داستان نگران بود، چراکه نینجا تئوری در این زمینه به خوبی کارش را بلد است.

تریلر نمایشگاه E3 2012

دانلود HD

دانلود SD

نور، صدا، اکشن!

نینجا تئوری یکی از بهترین سازنده های بازی ها اکشن سوم شخص است. با اینکه دو بازی قبلی این استودیو یهنی شمشیر آسمانی (Heavenly Sword)  و اسیر شده (Enslaved) عناوین Hack n Slash  خالصی نبودند، اما گیم پلی استاندارد و سرگرم کننده ای داشتند و این موضوع تا حدی تضمین کننده ی خوب بودن گیم پلی DmC  است.  آنطور که از تریلر ها پیداست،نینجا تئوری به گیم پلی کلاسیک سری (یعنی گیم پلی “خلق چند ضرب به جای استفاده از چند ضرب های از پیش تعیید شده”) وفادار مانده است.علاوه بر این بسیاری از حرکات قدیمی دانته در تریلر های اخیر مشاهده شده که  نشان می دهد نینجا تئوری در حال ادامه دادن به تلاش خود برای بدست آوردن دل طرفداران سری است. نکته ی جالب توجه دیگری که در تریلر ها به چشم می آمد، پر رنگ تر شدن عناصر پلتفرمر در بازی بود. پریدن متوالی و گفتن اجسام و تاب خوردن بوسیله ی آنها جزو چیز هایی است که کمتر در سری DMC  دیده ایم. البته در شماره ها قبلی هم عناصر پلتفرمر وجود داشتند اما مثل اینکه (مثل دو بازی قبلی نینجا تئوری) این بار بخش بیشتری از گیم پلی را به خود اختصاص داده اند. از طرفی وجود پازل ها و دیگر المان های کلاسیک سریDMC     مثل نیروی شیطانی (Devil Trigger) ، ماموریت های مخفی و… نیز در بازی تائید شده اند و ار این بابت جای هیچ گونه نگرنی نیست. یک تغییرات بزرگ دیگر در گیم پلی، تغیر کردن محیط بازی است. Tameem  Antoniandes  کارگردان بازی در مصاحبه ای که با یوروگیمر داشت بارها تاکید کرد که بازی حس یک  DMC  کلاسیک را دارد، با توجه به مطابی که پیشتر ذکر شد، حداقل در زمینه ی گیم پلی که اینگونه است.

DMC%20(gamefa%20(2) تصاویر جدید از بازی DmC

DMC%20(gamefa%20(1) تصاویر جدید از بازی DmC

لیمبو، شهر شیاطین

مانند یگر بخش های بازی، بخش صمعی و بصری (!) آن هم نسبت به نمایش های اولیه پیشرفت چشمگیری داشته است. گرافیک بازی شاداب، رنگارنگ و چشم نواز است.آنطور که از مصاحبه ها برآمده، بازی از نظر گرافیکی به دو بخش تقسیم خواهد شد، بخش اول دنیایمعمولی آدم هاست که سرد، تاریک و بی روح است و بخش دوم، لیمبو، دنیای شیاطین است که رنگارنگ، زنده و پویاست. طبق عکس ها و تریلر های منتشر شده، نینجا تئوری در هر دو بخش بخ خوبی عمل کرده و توانسته  حس مر بوط به در دنیا را نشان دهد. گرافیک بازی شاید مرز های گرایکی کنسول ها را جا به جا نکند، اما برای مخاطب گرافیک طلب  نسل هفتم راضی کننده خواهد بود.

 DMC%20(gamefa%20(5) تصاویر جدید از بازی DmC

DMC%20(gamefa%20(3) تصاویر جدید از بازی DmC

ژاپن هم می گرید!

 

با همه ی این توصیفات DmC  از آن دسته از بازی هایی است که تا منتشر و به طور کامل بازی نشود، نمی توان در موردش نظر قطعی داد. نینجا تئوری سعی زیادی برای جلب توجه طرفداران سری کرده و قول های زیاد و گاهی بلند پروازانه ای داده است، باید ببینیم آیا می تواند به این قول ها عمل کند و یک بازی درجه یک با طعم DMC  بسازد یا نه.

در آخر دوست دارم صحبتی با دوست داران بازی های ژاپنی داشته باشم. دوستان! سری شیطان هم می گرید اولین سری بازی ژاپنی ای نیست که قربانی نقشه های جدید (و گاهی طمع کارانه ی) سازندگانش می شود و مطمئنا آخرین هم نخواهد بود. صنعت بازی سازی ژاپن خود را در خطر جدی ای می بیند و راهی جز همکاری با دیگر قطب این صنعت یعنی صنعت بازی سازی غرب ندارد. این گونه تصمیمات هنوز در ابتدای کار قرار دارند و شرکت های مانند کونامی، اسکوئر انیکس و کپکام فقط شروع کننده ی آن هستند، مطمئنا در آینده خبر های بیشتری از قرار دادها و بازی های این چنینی خواهیم شنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012 - گیمفا
دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012 - گیمفا
دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012 - گیمفا
دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012 - گیمفا
دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012 - گیمفا
دانته به روایت نینجا تئوری : پیش نمایش DmC: Devil May Cry + ویدئو E3 2012 - گیمفا