از سینما تا بازی های ویدیویی | درآمدی بر The Order: 1886 و علل بازخوردهای منفی آن - گیمفا
از سینما تا بازی های ویدیویی | درآمدی بر The Order: 1886 و علل بازخوردهای منفی آن - گیمفا
از سینما تا بازی های ویدیویی | درآمدی بر The Order: 1886 و علل بازخوردهای منفی آن - گیمفا
از سینما تا بازی های ویدیویی | درآمدی بر The Order: 1886 و علل بازخوردهای منفی آن - گیمفا

از سینما تا بازی های ویدیویی | درآمدی بر The Order: 1886 و علل بازخوردهای منفی آن

آرش سعادتمند
۱۲:۵۰ ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
از سینما تا بازی های ویدیویی | درآمدی بر The Order: 1886 و علل بازخوردهای منفی آن - گیمفا

بالاخره پس از هایپ های بزرگ، نمایش هایی که گرافیک آن همه را انگشت به دهان می کرد، تریلرهای فراوان، The Order: 1886 اینجاست. شوالیه های جدید لندن که حاصل تخیل استدیو Ready at Dawn هستند به کنسول نسل هشتمی Playstation 4 آمده اند. این بازی قطعا یکی از مهمترین عناوینی می باشد که کنسول نامبرده قرار بود دریافت کند و مانورهای صورت گرفته بر روی آن بسیار بود. The Order کار خود را خیلی خیره کننده با تریلری بی نظیر و معرفی دنیایی گیرا از لندن ویکتوریایی آغاز کرد اما به مرور که نمایش های مختلفی از گیم پلی آن ارائه شد، مقالات مختلفی هم در اینترنت به چشم می خورد که خبر از عنوان مد نظر همگان را نمی دادند. دریافت زود به هنگام بازی هم توسط عده ای تیر خلاص را زد و انفجاری از بحث و جدل ها در اینترنت به راه افتاد و حتی سازندگان به معنای واقعی کلافه شدند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا تحلیلی بر عملکرد The Order: 1886 داشته باشیم.

اول از همه این را بگوییم که مقاله پیش روی شما یک “نقد و بررسی” نیست. ما نمی خواهیم ریز به ریز نکات بازی را بیرون بریزیم چرا که نقد آن هم توسط منتقد گیمفا منتشر شده. ما می خواهیم در این مطلب نگاهی داشته باشیم که چرا The Order: 1886 بازخوردهای نه چندان درخشانی را دریافت کرده است؟

 

the order 1886 game wallpaper

The Order: 1886 چیست؟!

بگذارید از ابتدا و با این سوال شروع کنیم که یک بازی ویدئویی چیست؟ خیلی خلاصه این محصول یک بازی الکترونیکی است که در آن بازیکن، با استفاده از رابط کاربری که پیش خود دارد، تعاملاتی انجام می دهد تا اینکه اجرای فرمان خود در بازی را نظاره گر باشد و تاثیر آن را دریافت کند. پس در نظر داشته باشید که یک بازی ویدئویی قبل از اینکه بخواهید به گرافیک، صداگذاری و حتی داستان خود بنازد، باید گیم پلی کاملی را ارائه کند. بازی ها البته مدتی هم می شوند که دقیقا طبق سنت ها پیش نمی روند. ما شاهد عناوین داستانی مثل Beyond و یا The Walking Dead هستیم که اگر داستان آن را بگیرید، قطعا هیچ چیز دیگری برای ارائه ندارند.

The Order: 1886 خودش را اینطور تعریف می کند: یک بازی که در فضای تاریک لندن ویکتوریایی جریان دارد، مردم شورش کرده اند، گروهی از گرگینه ها (که بازی آنها را Lycan و دورگه خطاب می کند) در شهر همه را تکه پاره می کنند و در این میان گروهی از شوالیه ها با دسترسی به تکنولوژی های مدرن که تخیلی هستند و اصلا در آن زمان وجود خارجی نداشتند، به مبارزه با هر دو گروه مذکور می پردازند. انسان، گرگینه … دو قطب مهم بازی. بالاخره هر چه که باشد علت اصلی فضای تاریک این بازی، ظهور گرگینه ها هستند و شوالیه ها هم حتی گفته اند که برای قرن ها است سعی در برقراری تعادل بین گرگینه ها و بشریت دارند.

poster 1280 620x349

نتیجه چه شد؟

در گذشته خیلی مانور بسیاری را هواداران سر سخت The Order: 1886 روی داستان و فضای خارق العاده این بازی می دادند اما محصول نهایی چیز دیگری است. حقیقت اینجاست که محدودیت های خفه کننده The Order در همه جا (بجز گرافیک و بخش صوتی) گریبان بازیکن را می گیرند. این مسئله شامل داستان هم است. سازندگان لندن ویکتوریایی را بی نظیر ترسیم کرده اند، جزئیات بسیار بالاست، اما فایده آن چیست وقتی شدیدا در گشت و گذار خود محدودیت دارید؟ گروه شوالیه ها عالی ترسیم شده اند، اما فایده آن چیست وقتی کل داستان به یک سری چیزهای کلیشه ای، جلسات میز گرد بسیار خشک و پایانی نه چندان قانع کننده خطم می شود؟

این از اولین قسمت که چرا The Order: 1886 چنین بازخوردهایی داشته است.

 

the order 1886 wolfman

شکار هیجان انگیز گرگینه ها؟!

بزرگترین ضعف The Order: 1886 که متاسفانه اصلا هم نمی شود از ایرادات آن گذشت، همین گیم پلی است. این بازی قرار بود به ما یک گیم پلی هیجان انگیز را درکنار گرافیکی نفس گیر تحویل دهد نه اینکه فقط گزینه دوم را رعایت کرده و تبدیل به Ryse دوم منتهی در کنسول سونی شود. دشمنان شما دو دسته هستند: انسان و گرگینه. سلاح های شما هم از جنگ افزارهای عادی همیشگی مثل تفنگ های تک تیرانداز، شات گان و مسلسل تشکیل شده و در کنار آن، ما شاهد سلاح های تخیلی نیز هستیم که محیط را به آتش می کشند، الکتریسیته شلیک می کنند و غیره. خیلی جذاب است مگر نه؟ پس باید مبارزات جذابی در The Order داشته باشیم.

 

the order 1886 photo mode could appear after launch might not work in cutscenes 473653 4

نتیجه چه شد؟

درگیری با انسان ها آنقدر که باید گیرا یا حتی چالش آفرین نیست، صحنه های کلید زنی (QTE) بسیارند و خیلی بیش از حد همه چیز خطی پیش می رود. این مسئله به برخورد با گرگینه ها هم ختم می شود. اوایل بازی یک مبارزه با آنها خواهید داشت که خوب مسلما هیجان انگیز است اما همه چیز همینجا تمام می شود … دیگر مقابله با این موجودات خیلی به ندرت پیش روی شما قرار می گیرد و همین نبردها هم دوباره برای زورچپان کردن کلید زنی هستند.

مکانیزم مبارزات خیلی ساده است: وارد یک اتاق می شوید، کاورها معلوم هستند، پناه می گیرد، می کشید و تمام. این رویه به خودی خود کم کم کسل کننده که می شود هیچ، پیاده روی های بیش از حد در این بازی به همراه صحنه های سینمایی که نمی شود آنها را رد کرد، نمک بروی زخم بازیکن می پاشند. حال این را در نظر داشته باشید که The Order: 1886 یک بازی با ۲۰ ساعت گیم پلی نیست و به طور متوسط ۸ ساعت گیم پلی دارد (بدون اینکه بخواهید حواس خود را با عکس های بی ربط، نامه های بی معنی و غیره پرت کنید).

حقیقت وقتی بازیکنان اسلحه های بی نظیری را به همراه دشمنانی چالش آفرین مثل گرگینه ها، درون یک بازی می بینند، انتظار یک اثر هیجان انگیز را دارند. نه اینکه یک بازی برای حرکات شما خط کش بگذارید و مو به موی حرکات را دیکته کند.

ما دو بخش The Order: 1886 را که در آن مشکلاتی به چشم می خورد مرور کردیم. حال به برخی موارد دیگر می پردازیم.

the order 1886

هزینه

بازی های ویدئویی حقیقت این روزها خیلی ارزان نیستند. فقط به خودتان نگاه نکنید که اینجا با دلار کاملا متغیر، یک بازی را با هزینه هنگفت ۲۲۰ تا ۲۵۰ (چه بسا گاهی اوقات بیشتر) تهیه می کنید. ۶۰ دلار برای یک شهروند آمریکایی هم مطمئن باشید کم پولی نیست وگرنه انقدر دریایی از فروش های ویژه، تخفیف و مبادلات بازی های دست دوم صورت نگرفت. (سر همین نبود امکان استفاده از بازی های دست دوم بود که اوایل معرفی Xbox One به جهان، شرکت مایکروسافت مورد انتقادات تندی قرار گرفت در حالی که Playstation 4 بدون هیچ گونه محدودیتی آن را در اختیار همه قرار می داد)

The Order: 1886 متاسفانه از این بخش آسیب جدی دیده است. اگر یک بازی ساخته شده کم هزینه توسط استدویی کوچک با هزینه ناچیزی بود، کسی نمی توانست خرده بگیرد اما این یک محصول AAA با بودجه ای عظیم می باشد که با قیمت کامل هم فروخته می شود. در ازای پرداخت پول خود چه محصولی دریافت می کنید؟ یک بازی آفلاین و بدون بخش چند نفره که نهایت ۸ ساعت گیم پلی مفید دارد؟ بازی که چندان ارزش تکرار هم به خاطر کسل کنندگی ندارد؟ بازی که یک عنوان نقش آفرینی با چندین و و چند پایان نیست که بخواهید بقیه را هم ببینید؟ خوب همین مسائل کافیست که هر کسی در خرید این بازی کمی تردید بیشتری کند و حتی منصرف شود.

البته این آفلاین بودن به خودی خود چیز بدی نیست و نباید آن را چماغ کرد. بهترین مثال مشابه Wolfenstein: The New Order است که یک بازی آفلاین و فقط با بخش تک نفره می باشد اما چرا این عنوان بهتر ظاهر شد؟ چون خوب گیم پلی بهتری دارد، شما کنترل بیشتری در بازی دارید و دائما نظاره گیر نیستید، پیاده روی های طولانی مدت ندارید، برای چند لحظه هر آیتمی را که دستتان می آید نمی گیرید و چند دقیقه بچرخانید تا اینکه اطلاعات بدست آمده مفید باشد یا نه.

اینکه The Order فقط بخش تک نفره دارد مشکلی نیست، اما باید ارزش هزینه خود را با محتویاتی که در همین بخش ارائه می کند نشان دهد که خوب متاسفانه به این مهم، به صورت کامل عمل نشده است.

 

metacritic logo

بهانه ای به نام امتیاز

مدتی می شود که برخی از مردم بابت امتیازات و نظرات منتقدین شاکی هستند. سایت Eurogamer در همین اوایل سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که دیگر در نقدهای خود به بازی ها امتیاز نمی دهند، کاری که باعث شد به شخصه من شاهد تیترهایی نظیر “چرا سایت VideoGamer امتیازات را حذف نمی کند؟”، “نظر شما در رابطه با تغییر رویه امتیاز دهی در PSU چیست؟”، “Metacritic اصلا خوب است یا بد؟” و غیره باشم. این حرکت کمی بد برداشته شد از سوی عده ای. انگار که اعضای Eurogamer خود را از بند دیکتاتوری و قوانین آزاد کرده اند در حالی که اینطور نیست. یک بازی اگر خوب باشد، ترسی از امتیازات هم نباید داشته باشد که سازندگان آن حال بگویند ما اهمیت می دهیم به امتیاز یا نه. یک استدیویی مانند ناتی داگ وقتی The Last of Us را بیرون می دهد، از محصول خود مطمئن می باشد و باکی ندارد که حال بخواهد صدها بار توجیح کند.

پس اینکه نمرات ثبت شده در Metacritic بی خود هستند، صحبت نادرستی می باشد. بله یک بازیکن نباید تمام صبر کند که بقیه برای او تعیین تکلیف کنند که یک بازی را تجربه کند یا خیر، ولی وقتی از ۵۰ نقد، متوسط امتیاز ۶۵ از ۱۰۰ حاصل می شود، مسلما یک جای کار می لنگد و باید دید که حرف منتقدین چیست؟

حقیقت این است که یک منتقد، به صورت ۱۰۰ درصد نظر شخصی را مانند بازیکن لحاظ نمی کند. بالاخره هر چه که باشد، نقد او را در سایت هایی مثل GameSpot ،IGN و غیره صدها هزار نفر به صورت آنلاین از سراسر دنیا مشاهده می کنند تا اینکه به نیاز عموم مردم پاسخ داده شود نه فقط سلیقه های خاص. پس باید منطقی کار کند. البته این سیستم همیشه بی نقص نبوده. گاهی بی عدالتی هایی صورت می گیرد و یک سری نقدها خیلی کورکورانه هستند ولی در کل یک مرجع برای کل مردم جهان محسوب می شود تا با مرور ده ها امتیاز و نقد، یک بازیکن بفهمد آیا محصولی که مد نظرش است اصلا ارزشی دارد یا خیر؟ ایرداتش کجاست؟ آیا این ایردات برای من قابل چشم پوشی هستند؟ یک عده فقط دنبال گرافیک هستند، یک نفر می گوید همینکه من را در لندن با فضایی گیرا قرار دهند کافیست اما خوب این سلیقه ها را عده محدودی دارند و نظر کلی را هم نباید نادید گرفت. شما دوست دارید چیزی را خام بخورید، ولی دلیل نمی شود توصیه اکثریت که به پخته شدن آن غذا اشاره دارد را نادید بگیریم.

t

گرافیک همه چیز نیست

به جرات می توانم بگویم که مسخره ترین بحث کنسول های جدید همین گرافیک بازی ها است. بله کنسول قوی به بازار آمده، ۴۰۰ دلار قیمت دارد، سخت افزار آن تغییر شگرفی نسبت به هفت سال پیش داشته، مردم انتظار پیشرفت در این زمینه را هم دارند و کسی منکرش نیست ولی نباید به قیمت فدا شدن بقیه چیزها تمام شود. گرافیک The Order: 1886 و اجرای بدون مشکل کل بازی، یک مزیت عالی است ولی خوب نباید در کنار آن از پتانسیل های داستان بهتر استفاده شود؟ بازیکنان گیم پلی خوبی تجربه کنند؟

فدا کردن گیم پلی به خاطر گرافیک، متاسفانه یکی از بدترین اتفاقی است که در یک بازی می تواند رخ دهد و کم نمونه آن را نداشتیم. حال هر چقدر که اعضای Ready at Dawn دوست دارند در رابطه با فیزیک لباس ها صحبت کنند در حالی که مردم از هدر رفت یک گیم پلی دلچسب می گویند.

مسئله بدی هم که این روزها بعضا مطرح می شود، استفاده از یک بازی برای به رخ کشیدن قدرت کنسول است. خودتان هم دارید می گویید بازی، بازی که تاکید می کنم مجددا بودجه زیادی صرف آن شده و به قیمت کامل فروخته می شود. پس این محصول باید فراتر از یک دمو فنی و گرافیکی خالی باشد. اینگونه بازی ها برای آغاز عرضه یک کنسول چندان بد نیستند و جنبه تلیغاتی قوی هم دارند ولی نه دیگر یک سال گذشته باشد و مردم به خود بیایند و انتظارات بیشتری را از بازی ها داشته باشند.

the

کلام آخر – The Order: 1886 ارزش دارد که تهیه کنیم یا خیر؟

پاسخ دقیق این سوال را ما هرگز به شما نمی دهیم چرا که قضاوت با شماست. ما در این بخش سعی کردیم که مروری کامل بر علل ناتوانی The Order: 1886 در جلب نظرات مثبت (اکثریت) باشیم و اینکه چرا این بازی دائما “خسته کننده” از سوی برخی خطاب می شود.

The Order: 1886 یک بازی با کیفیتی خارق العاده است. گرافیک آن عالی می باشد و از نظر اجرای فنی و نبود باگ هم واقعا باید به سازندگان آفرین گفت. ایده و فضا سازی این عنوان خیلی خوب می باشد و طراحی هنری هم نقصی ندارد. منتهی میان این همه تعریف و تمجید، یک سری سوال مهم هم پرسیده می شود که چرا انقدر کسل کننده این بازی ساخته شده؟ وقتی چنین ایده عالی به کار گرفته شده، چرا ما انقدر باید همش پیاده روی کنیم و شاهد یک گیم پلی خسته کننده با صحنه های سینمایی و QTE بی شمار باشیم؟

حقیقت این است که The Order: 1886 یک پتانسیل تباه شده می باشد. بعد از تماشای ویدئوهای Lets Play مختلف و نگاهی کامل به بازی نامبرده، حال می فهمم چرا که GameSpot از این جمله استفاده می کند: The Order: 1886 بازی بدی نیست، کسل کننده است. این جمله کاملا صحیح است و حقیقت فقط گفته شده. بازی که عوض غرق کردن شما در خودش، با بهره گیری از محدودیت های مختلف خیلی کم خودش را به شما نشان می دهد. این بازی نقص فنی ندارد، اما نقص در اجرا و ارائه محتویات خود دارد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

از سینما تا بازی های ویدیویی | درآمدی بر The Order: 1886 و علل بازخوردهای منفی آن - گیمفا
از سینما تا بازی های ویدیویی | درآمدی بر The Order: 1886 و علل بازخوردهای منفی آن - گیمفا
از سینما تا بازی های ویدیویی | درآمدی بر The Order: 1886 و علل بازخوردهای منفی آن - گیمفا
از سینما تا بازی های ویدیویی | درآمدی بر The Order: 1886 و علل بازخوردهای منفی آن - گیمفا
از سینما تا بازی های ویدیویی | درآمدی بر The Order: 1886 و علل بازخوردهای منفی آن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Goodman گفت:

    این مقاله با نقد بازی در سایت تناقض داره :-/

  • دو تا نقد هر دوتاشون عالین :yes: :yes: :yes: :yes:

  • BlackEagle گفت:

    اگه این بازی زیاد هایپ نمیکرد موفق میشد(البته شاید)
    ولی این بازی قطعا ضعف های بزرگی داره(بخاطر دلایلی که اوردن گیمفا و همچنین تمام منتقد ها)
    که بعضیا میتونن”دوست داشته باشنش بعضیا نه” پس بنا بر این دلیل در نتیجه نمیشه به این بازی شاهکار گفت و میتونه فقط طرفداراش رو راضی نگه داره(البته شاید اونا هم به چیزی که میخواستن نرسیدن)

    در اخر همونطور که گفتن این مقاله با نقد تناقض داره..

  • firestar گفت:

    این بازی فقط گرافیک داره و برای یه بازی خوب گرافیک همه چیز نیست.ممنون مقاله خوبی بود. :yes: :yes:

  • Phil Spencer گفت:

    ای بابا این بازیو ته دیگشم خوردن هزار تا تقد درموردش اومده شما ولش نمیکنین نمیشه گفت خراب کرده ولی انتظار بیشتری ازش میرفت که بهتر عمل کنه خودم به شخصه اصلا از نمرات منتشر شده از بازی ها راضی نبودم gamespot به bayonetta که انحصاری wii u بود ۱۰ داد :no: بعد به gta v که شاهکار بود ۹ داد و همینطور the last of us 8 داد واقعا gamespot حالمو بهم میزنه :sick:

    • ... گفت:

      اونوقت یک سوال شما اصلا bayonetta 2 رو بازی کردی ؟…یا اصلا منوی بازی رو از نزدیک دیدید ؟!…فقط گیم اسپات نبوده که به اون بازی نمرات عالی داده بلکه بقیه سایت ها هم همین وضعیت رو داشتن پس بازی ارزشش رو داشته.اون نمره ۸ هم به the last of us قبول دارم که چندان قابل قبول نیست.

      • Phil Spencer گفت:

        دوست عزیز لطفا لحن حرف زدنتو عوض کن بد حرف میزنی من که با شما پدر کشتگی ندارم :wilt: ثانیا نسخه قبلیشو بازی کردم نسخه جدیدشم wii u نداشتم شرمندتونم به خدا و ثالثا من نگفتم بازی بدیه ولی به نظرم gta v و the last of us باید نمره کامل میگرفت نه bayonetta همین! این واسه بازی های دیگم صدق میکنه نه فقط این دوتا واقعا باید قبول کنید بی انصافی میشه درمورد بازی هایی امثال اینا

      • Xecuter گفت:

        به the last of us نمره ۹ داده ، یعنی بازی دوباره نقد شده ، اونکی که نمره ۸ داد تام مک شی بود که بویاند باید ۷ میداد که نمره ۹ داده ، که دیگه نیستش
        میگم تو بایونتا ۲ بازی کردی ؟ نسخه قبلیش شاهکار بود ، متاش هم بالای ۹۰ شده
        معیار گیم اسپات به سازنده هایی که خود بازی توجه میکنند
        الان معروف ترین منتقد گیم اسپات کوین هست که کلی ترجبه داره و همه اون رو قبول دارند

    • شمایی که اسمت رو گذاشتی Phil Spencer میدونیه همون بازی bayonetta (که بازیش شاهکاره و شکی درونش نیست) سازنده هاش دارن واسه X1 بازی انحصاری scalebound رو میسازن؟؟؟!
      واسه بازی scalebound بیاد gamespot نمره ۱۰ رو بده بازم همچین نظری دارین؟!
      اصلا شما که ظاهرا فن ماکرو هستی و بدون هیچ اطلاعاتی از bayonetta میاین gamespot رو واسه نمره ۶ زیر سوال میبری واسه بازی THE ORDER واقعا فن ماکرو هستی یا الکی اسمتو Phil Spencer گذاشتی که ضد ماکرو حرف بزنی؟!

      • Phil Spencer گفت:

        ای بابا این نظر شخصیه منه این بالای کادر نظر دادن چی نوشته {نظرتان را بنویسید} متوجه شدی و فکر نمیکنم نظری داده باشم که مایکروسافت یا سونی رو زیر سوال ببرم و اصلا از فن بازی و توهین خوشم نمیاد این دیدگاه و نظر من بود راجب این نمراتی که ردو بدل شده شمام شلوغش نکن لطفا :smug:

      • Phil Spencer گفت:

        نمیدونم من اسم the order اوردم؟ 😯 من ضد مایکرو حرف زدم؟ :rotfl:
        دوست عزیز تو با خودتم دعوا داری الکی میخوای بحث درست کنیا 😐

        • خب معمولا gamespot رو همه فن بوی ها ربطش میدن به نمره the order
          بعدشم این پست، پست the order هست ولی شما ربطش دادی به gamespot!
          حالا من بیشتر زدم به جادی خاکی یا شما؟!
          چند وقتی واسه فن بوی ها ترول میسازم یکم رو اخلاقم تاثیر گذاشته 😀 شما ببخش ما رو 😉
          در ضمن اقای(…) یا همون آقا آرش هم لحن تندی نداشت که بهش گفتی :rotfl:

          • Phil Spencer گفت:

            داداش اینجا کسی به جاده خاکی نزده بحث نمره از این حرفا بود من داشتم از طرز نمره دادن منتقدین [gamespot] گلایه میکردم ونظرم هم اینه جاهایی واقعا بی انصافی میکنن منظورم order نیست مثال هاشو اون بالا تو نظراتم زدم gtav و the last of us و…
            بعدشم همون اقای … یا ارش شما نیومده شروع کرد به کوبیدن من: شما میدونی bayonetta چیه و اصلا از کنارش رد شدیو از این حرفا که از طرز نظر دادنش شما چی برداشت میکنی من که بهم برخورد از پشت کوه که نیومدم bayonetta 1 رو بازی کردم واقعا خوب بود ۲شم wii u میخواست نداشتم بازی کنم ولی درکل من درمورد هیچ بازی تو نظراتم بد نگفتم اون نمره bayonetta مثال بود که اقا ارش فک کرد من دارم ازش بد میگم :smirk:

            • ubilove گفت:

              آقا کسی منکر عالی بودن گیم پلی بایونتا نیست!
              ولی بازیی لایق ۱۰ ه که همه چیزش برترین باشه نه فقط گیم پلیش!
              بایونتا فقط گیم پلی داره!
              داستانش چرت ان در چرته!
              گرافیکش هم :sick:
              هرچقدرم خوب باشه لایق ۱۰ نبود!

              • Xecuter گفت:

                میگم تو تا حالا سر کلاسی درسی بودی که استاد بگه ۱۰ نمره پروژه ، ۱۰ نمره امتحان ، بعد میگه اگر ۱۰ نمره پرژه ، پروژتون عالیه باشه ممکنه تا ۱۵ نمره هم بره ، یا یه مثال بهتر بزنم بعضی فیلم های سینمایی دیدی جلو های ویژه و یا اکشنی ندارند حتما به اون ها باید نمره پایین بدن
                ببین اصل بازی گیمپلی بازی هست که ساختش خیلی سختر از گرافیک و داستان هست

                • ubilove گفت:

                  عزیز برای نمره دادن به یه بازی باید همه جوانب رو در نظر گرفت نه فقط یه چیزو!

                  خب حالا اگه اینجوریه ما هم میگیم اردر اصل بازیش گرافیکه پس باید ۱۰ بگیره!

                • NFrealmusic گفت:

                  بایونتا با توجه به سخت افزار wii u گرافیک خوبی داره داستان بازیم چون بازیش نکردم نظری درموردش ندارم

                • ubilove گفت:

                  داستان بازی :sick: :sick: :sick: :sick:

        • داداش دمت گرم خیلی فن با اخلاقی هستی تا حالا فن با منطق ماکرو مثل تو رو ندیده بودم کاربر فیل اسپنسر

  • NFrealmusic گفت:

    ممنون بابت مقاله عالی بود :yes:

  • ares گفت:

    من که میگیرمش نقدتون هم عالیه :-))

  • علیرضا گفت:

    عین سالهای پیش این مقاله رو جز پرونده میذاشتید خب بود مثلا

    پرونده ویژه:……

  • خیلی خوب بود که برای نقد همکارتون ارزش قایل میشدید
    این یعنی نقض نقد قبلی!!!

  • SleepyMan گفت:

    این بازی در های جدیدی را به روی صنعت فیلم سازی و کارگردانان هالیوود گشود باشد که همگی سازندگان بازی رستگار شوند :yes: :yes:
    ممنون اقای سعادتمند لذت بردم از خوندش بدون هیچ گونه فن گرایی نوشته شده بودش مخصوصا با قسمت اخر نقدتون که در مورد منتقد ها نوشته بودین حال کردم من هم بار ها گفتم اونی که نشسته تو گیم اسپات داره بازی ها رو نقد می کنه برای این کار خداد تومن پول میگیره و تو کارش حرفه ای هستش :yes:

  • SMAUG گفت:

    تحلیل منصفانه و دقیقی بود . به ویژه این جمله:

    ((شما دوست دارید چیزی را خام بخورید، ولی دلیل نمی شود توصیه اکثریت که به پخته شدن آن غذا اشاره دارد را نادید بگیریم. ))

    پیروز و سربلند باشید.

  • soroush750 گفت:

    عالی یعنی به تمام معنا عالی بود. :laugh: :laugh:
    من فقط گرگینه هاش رو دوس داشتم که متاسفانه خیلی کم بودن.
    عاشق این جمله شدم: مسخره ترین بحث کنسول های جدید همین گرافیک بازی ها است. :yes: :yes:
    واقعا با اون همه تبلیغاتی که کرد watch dogs و unity باید برن لنگ بندازن.لااقل اونا قشنگ بودن اما این که فقط گرافیک داشت.

  • واقعاً واسه سایت gamespot متاسفم…فقط بلده بازیها رو بکوبونه…چقد از این سایت بدم میاد… :sick: من که دیگه به نمرات نگاه نمیکنم…از هر بازی خوشم بیاد میرم میخرم که %۱۰۰ این بازی رو میگیرم… :inlove: و از هر بازی بدم بیاد نمیگیرم…!!! مثل ryse و dead rising 3 وووو :no: :rotfl:

  • ripper گفت:

    ممنون بابت مقاله دم شما گرم آرش جان :yes:

  • Dr. Freeman گفت:

    مقاله ای عالی و کاملا بی طرف. ممنون آقا آرش گل :-)) :yes:

  • Amir-Warrior گفت:

    :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no:

    بازی ضعیفی بود… گیم پلیش رو تو یوتیوب دیدم.

    حوصله سر بر ترین بازی بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ از نظر من.

  • Kian K گفت:

    آخیش… :giggle:
    بلاخره حرفایی که تو این مدت داشتم مینوشتم به طور رسمی اومد رو سایت. :disdain:
    خسته نباشی آرش جان. :yes:

  • متا خیلی مناسبه برای افرادی که همه سبک بازی میکنن یا پولشون کمه و میخوان بازی مناسبی با اون پول بخرن که پشیمون نشن ولی برای افرادی که سبک خاصی رو دوست دارن و دنبال میکنن مثلا RPG زیاد مهم نیست چون کسی که یک سبک رو به صورت حرفه ای دنبال میکنه باید بازی های ضعیف اون سبک رو هم بازی کنه و مقایسه کنه با عناوین شاهکار اون سبک تا بفهمه چرا یه بازی ضعیف میشه و چرا یه بازی شاهکار
    در ضمن درباره ی the order نمیتونم نظر بدم چون بازیش نکردم و زیادم تریلر و walkthrough ازش ندیدم
    ممنون بابت مقاله :yes:

  • Dr.Aryan گفت:

    بازی خیلی خوب ظاهر نشد صداگذاری و گرافیکش عالی بود ولی حتی اگه ١ سال هم تاخیر میخورد که مدت گیمپلی بیشتر بشه و کمی روش کار بشه ارزشش رو داشت این بازی پتانسیل خیلی خوبی داشت ولی سازنده هاش کمی عجله کردن و خیلی روی گیمپلی کار نکردن

  • hashem گفت:

    کاااااملااااااااا با نظرت نخالفم ای اونی که این نقد یا بهتر بگم کوبوندن بازی رو گذاشتی
    من ادعای ندارم تو گیم ولی توی که میای این چرندیاتو به خورد مخاطب میدی اصن میدونی ۵سال کار کردن تو ی بازی یعنی چی ، توی که داری میگی متا مهمه مگه همین گیم اسپاتت به لست اف اس نمره ۸ نداد
    خواااااهش میکنم از گیم فااااا رسیدگی کنه
    با این وضع طرفداراشو از دست میده

  • hashem گفت:

    در ضمن شاید مخاطبای که داری میگی به گرافیک ارجعیت نمیدن پی سی بازا باشن چون اونای که ps4 Xbox oneدارن خیلیهاشون گرافیک براشون مهمه
    میتونه این سایت نظر سنجی بزاره ببینی

  • Kazuhira گفت:

    ۵سال یک بنا میتواند دیوار را کج بچیند.

  • navid313714 گفت:

    من نمیدونم بعضی ها تا یه بازی نمرات و نقدهاش میاد سریع دنبال اینند که بگند gamespot فلانه و غیره.

    ببین گیم اسپات یه چیزی رو در نظر میگیره که خیلی ها اونو در نظر نمیگیرن.

    مثلا وقتی میاد در مورد tha last of us نمره ۸ میده،خب این بازی یک بازی شوتر سوم شخصه،هر چقدر هم عالی باشه اخرش یه سبکیه که توش تکرار زیاد و اگه بخواد مثلا یه بازی تو این ژانر نمره ی ۹ به بالا بگیره باید خیلی خیلی حرف برای گفتن داشته باشه، برخلافش مثلا سبکی که دیوید کیج درش بازی میسازه یه سبک خاصیه که تعداد بازی هایی که تو این سبک ساخته شدند انگشت شمارن! خب این بازی دیگه برای گرفتن نمره ی ۹ نیاز نداره خیلی خیلی حرف برای گفتن داشته باشه بلکه فقط صرف اینکه حرف برای گفتن داشته باشه و خوش ساخت باشه باعث میشه لایق این نمره بشه.

    در مورد بازی gta v هم همینطوره،این سبک تعداد بازی هایی که درش ساخته شده خیلی بیشتر از سبک بازی دیوید کیجه اما بازم کمتر از تعداد بازی های سبک شوتر سوم شخصه،چون این بازی شوتر سوم شخصه دنیای بازه سبکش که متفاوته

    در مورد bayonetta 2 هم باز به همین صورت،شاید به هیچی سبکی اینقدر که به سبک hack and slash ظلم شده،ظلم نشده باشه،واقعا بازی های این سبک مخصوصا بازی های خوش ساختش کم و انگشت شماره هست و همین مساله موجب میشه که اگه یه بازی بتونه توی این ژانر خیلی حرف برای گفتن داشته باشه و خوش ساخت باشه حتی نمره ی ۱۰ رو هم کسب بکنه.

    اینه مساله ای که گیم اسپات بهش توجه داره و فقط سایت ها و منتقدهایی که مدت زیادیه توی صنعت گیم هستند و بازی های زیادی انجام دادن این مهم رو مد نظر میگیرن مثل منتقدین و سایت گیم اسپات :snicker:

  • PS4 گفت:

    به نظر من گرافیک در لذت بردن از یه بازی خیلی مهمه…خود من بیشتر از گیمپلی به گرافیک بازی اهمیت میدم…
    ولی در کل همه چی مربوط به خود ادمه و سلیقه ای که داره…

    در کل کسی که بازی رو بازی نکرده و در رابطه با اون بازی نظر میده نظرش کاملا بی خوده و به درد خودش میخوره

  • PS4 گفت:

    به نظرم این بازی فدای تاریخ عرضش شد…کمپانی سونی برای تمام بازی هاش برنامه ریزی کرده و با سازنده ها صحبت میکنه و تایین میکنه چه بازی چه وقتی برای عرضش خوبه…
    باید رو این بازیا بیشتر کار میشد… بازی لیتل بیگ پلنت هم همینجوریه اولای بازی خیلی مراحل زیادی هست ولی اخراش کمتره…کلا معلومه که خواستن سریعتر بازی رو جم و جورش کنن…

    ولی باز میگم متا اصلا مهم نیست و فقط به درد کل کل کردن بین فن بوی ها میخوره…
    خود من از این بازی بیشتر از بازی اینفاموس خوشم اومد با اینکه نمره ی اینفیموس بیشتر بود.

  • Kazuhira گفت:

    اشتباه اینجا هست که گرافیک هرچه بالا باشد ولی حس و لذتی از گیمپلی نبریم بهتره ان بازی نباشد.

    نظرشما قابل احترام.

  • Pouryakht گفت:

    فقط گرافیک داره آدم بشینه تیله بازی کنه بهتره تا اینو بازی کنه

  • hamed73 گفت:

    man baziyo hamun ruze aval bazi kardam.motevasete motevaset.

  • hamed73 گفت:

    ba naghd ham movafegham.daghghan harfe man bud

  • ares گفت:

    خودم یادم میاد که بازی dogs رو برای ps2 قدیم گرفته بودم و واقعا باهاش حال کردم یعنی واقعا عالی بود اگه بخام نمره بدم ۸۵ رو میدم ولی یه چند وقت پیش رفتم متاکریتیک دیدم نمره ۵۳گرفته بود 😮 پس بنا به نمره نیست :laugh: :yes:

  • جمله ای از داخل مقاله(بدون بخش چند نفره که نهایت ۸ ساعت گیمپلی مفید دارد) بعدش بیاین بگین ۶ ساعت میان پرده و ۲ ساعت گیمپلی و… ازین مضخرفات با توجه به خطی بودنش خیلی آزادی داری بابا دیگه شماها چی میخواین عشقتونو بکنید از بازی بخدا من خیلی لذت بردم نمیدونم هدف شماها چیه فن بازی هم درنمیارم برای اولین بار کاملا نظر خودمو گفتم عاقا دارم بازی میکنم که این حرفارو میزنماااا

  • سلام دوستان دوباره اومدم.نظرم در مورد این بازی اینه: واقعا من برای یک بازی ای که ۳۰ درصد گیم پلی مفید اونم از ۷-۸ ساعت داشته باشه ۶۰ دلار نمیدم.واقعا دوستان بخاطر خدا که شده یه بار به حرفم گوش بدید.منتقدا همش از سلیقه نمره نمیدن.منتقد های منطقی (بخصوص منتقدای عالی IGN) همیشه یه سری معیار ها برا نمره دادن دارن.پس متا هم اونقدر هایی هم که فکر میکنید نا.مرد نیست.مثلا من متال گیر رایزینگ رو دوست دارم شدید اما چون نمرش متوسط شده باید بگم نامر.دی؟باید ایراد های یه بازی رو هم دید حتی اگه دوسش داشته باشین 🙂 در مورد همون مدت کم گیمپلی خالص هم میگم: من برام گیم پلی دراولویته بعد موارد دیگه.دوستان تا اینجای حرفم با من موافق بودین؟ 😎 امیدوارم که حرفمو قبول داشته باشید چون تا حد ممکن منطقی صحبت کردم 😉

      • خیلی ممنون.امیدوارم که وقتی مثلا ما گیمر ها از چیزی خوشمون میاد …. و همون گیم که نمرش پایین شده پس باید بدونیم که واقعا اون بازی مورد داره.بعضی ها میگن این دلیل این نیست که ps4 و انحصاریهاش بد باشن.بله مطمئنا دلیل نمیشه و سونی همیشه عالیه (با اینکه خودم فن ماکرو ام) اما مسئله اینجاست که سونی اوخر ۲۰۱۴ و اوایل ۲۰۱۵ داره یکم درجا میزنه تو انحصاریهاش و باید رسیدگی کنه.برعکس ماکرو سال ۲۰۱۴ رو (بجز رایز) خیلی عالی شروع کرد 😀 البته ۲۰۱۵ سونی با انچارتدش حرف های زیادی برا گفتن داره اما بازم ما اینجا ویچر – متال و بتمن :inlove: رو داریم که هیچکدوم هم انحصاری نیستن.بازم ممنون که به نظرم احترام گذاشتید.متا معتبر ترین معیارم برا خریدن یه بازی هست و کسانی که میگن متا از سلیقست و بازی های خوب رو میکوبونه اینم جواب من: شاید ما گیمر ها واقعا نمیدونیم چی خوبه چی بد.همون طور که تو نقد گفته شد برترین جمله رو گفت:”یک بازی اگر خوب باشد، ترسی از امتیازات هم نباید داشته باشد که سازندگان آن حال بگویند ما اهمیت می دهیم به امتیاز یا نه. یک استدیویی مانند ناتی داگ وقتی The Last of Us را بیرون می دهد، از محصول خود مطمئن می باشد و باکی ندارد که حال بخواهد صدها بار توجیح کند”

  • با سلام خدمت آرش خان سعادتمند عزیز
    اولش بگم من این بازی رو تجربه نکردم و فقط اخبار و اطلاعاتی ازش شنیدم و خوندم پس در مورد بازی حرفی نمی زنم
    اما این جمله شما رو که مربوط به یک منتقد هست ، با احترام به نظرتون قبول ندارم و احتمال می دم که البته منظورتون این نبوده ، جمله شما :
    ” حقیقت این است که یک منتقد، به صورت ۱۰۰ درصد نظر شخصی را مانند بازیکن لحاظ نمی کند. بالاخره هر چه که باشد، نقد او را در سایت هایی مثل GameSpot ،IGN و غیره صدها هزار نفر به صورت آنلاین از سراسر دنیا مشاهده می کنند تا اینکه به نیاز عموم مردم پاسخ داده شود نه فقط سلیقه های خاص. ”
    ببینید یک منتقد به نظر من اتفاقا باید صد در صد نظر شخصی خودش رو ارائه بده ، چون در نهایت خودش باید از نقد خودش دفاع کنه و در هر صورت نظرش محترمه ، حتی اگه به نظر دیگران مغزضانه باشه یا طرفداری بیش از حد از بازی بکنه ، حتی به نظر من باید احساساتش رو هم وارد کنه ، اینجا اشتباه نشه من گفتم منتقد و نه یه طرفدار یا مخالف بازی ،چون دلایل منطقی هم باز شخصی هست و ممکنه یه منتقد دلایلی داشته باشه که منتقد دیگری قبول نداشته باشه اون دلایلو .
    این نظر من هست
    در کل هم به نظر من برای گیمر باید در مورد هر بازی سلیقه ملاک اول باشه نه متا و … ، منظورم اینه که وقتی یکی از یه بازی خوشش میاد ، خب خوشش اومده ، دیگه نباید همه بریزن سرش و بگن که مثلا این بازی متاش پایینه و تو نباید خوشت بیاد ، سلیقش هست و خوشش اومده و خودش هم نباید سلیقش رو بسپره دست متا ، این هم با این اشتباه نشه ، منظور من عدم توجه به نقد نیست چون نقد و منتقد بسیار ارزشمند هستند ، فقط به سلیقه دیگران و حرف منتقد گوش کنیم و در صورت مخالفت حرف خودمون رو منطقی بزنیم و نه اینکه بگیم دیگری اشتباه میکنه و …
    با تشکر از آرش خان
    موفق باشی

  • D@niyal2015 گفت:

    چرا هی میخواید این بازی رو توجیه کنید؟؟؟ ?:-)
    آقا گند زد رفت دیگه شاخ و دم که نداره :idk:

  • hashem گفت:

    اتفاااقا اونای که چشمشون به دسته دیگریه باید برن دنبال متا ، من حرفم این نیست که متا بده ، ولی من یکی از بزرگ ترین بازیای عمرم مافیا ۲ بود (یکش که جای خود داره ) متاااش رو رنجه ۷۰ خورده ای هست ، پس مافیا ۲ بازی متوسطی بود ، جان مادرتون جو حرفه ای نگیرین
    Beyond بازی بدی بود !!!!!
    اساسینس کرید رولوشن بد بود!!!!!
    اونوقت سپر ماریو میشه سنبل متا
    اره ماریو بازی لذت بخشیه ،، ولی بابا بنظر من بازی فقط نباید بازی باشه باید ی چیزی به ادم بده

    • NFrealmusic گفت:

      دقیقا باید چه چیزی به آدم بده؟
      ماریو گىمپلى خوبی داره رکن اول هر بازی گىمپلى هست در واقع هسته اول بازی گىمپلى هست بازی که گىمپلى نداشته باشه بازی نیست فیلمه
      یه مثال برات میزنم تا روشن بشی:
      من یه بار از خونه رفتم بیرون گرافیک فوق العاده بود ولی داستان و گىمپلى مسخره

  • bhmup گفت:

    دلیل بازخورد های منفی اشغال بودن بازی و دلیل دفاع شما از بازی فن بودن شماست
    همون هوش مصنوعی عالی که گفتی تا ابد تو ذهن ما میمونه نه اشتباه گفتم تو وایبر همه به عنوان جک میمونه
    جمع کنید این بساط فن بازیتون رو خجالت بکشید مثلا رسانه هستید

  • TR گفت:

    ببخشید واسه اسپم

    این عکس پس زمینه سایت که گذاشتن مربوط به چه بازی هست ؟ میشه اسمش رو بگید ؟

  • hashem گفت:

    صفت های خودتو به بازی نده 😀

  • TopM گفت:

    امروز از دم تاپ گیم نگین ظفر رد میشدم داشت طرف بازی میکرد گرافیکش عالی بود انگشت به دهن از بیرون نگاه میکردم عالی بوووووووووود

  • mohsenova گفت:

    خیلی بهتر از اینا میتونس باشه . کاملا موافقم با نقد

  • ولی یه چیزی توی حد همین ولی با گیم پلی بهتر ای کاش میشد. Gta v گرافیکش در حد خوب بود ولی گیم پلیش انگار داری در نقش Michael De Robot و Trevor Phillobot و Ironklin Robinton :laugh: :rotfl: 1886 میتونست بهتر عمل کنه از گیم پلی و ساعات کمش ادمو عذاب میده!

  • daaante گفت:

    کاملا نقد درستیه، ولی اگه من ps داشتم فقط به خاطر اتمسفرش میخریدمش، اتمسفر شرط اول بازی خریدن برای منه

  • arash.as2 گفت:

    این بازی فقط شکست بود از نظر گیم پلی و خیلی چیزهای دگ.

    و تنها پیروزی که به دست اورد تو زمینه گرافیک بود.

  • kaveh-67 گفت:

    اکثر نقدهایی که بازی وارد کرده بودند،مسخره بود…یکی از همین سایت ها گفته بود :بازی فان نیست.توقع داری توی جو به این سنگینی یارو چی کار کنه…این بازی هم مثل (شیطان درون) مورد ظلم واقع شد.چون اکثرا داستان بازی رو درک نکردن.با توجه به این دلایل مسخره ،پس بازی های دیگه رو اصلا نباید حساب کنیم دیگه!!!!! :smug: :smug: :smug:

  • Shadow گفت:

    بدون فن بازی از این بازی بدم میاد :sick:
    (بازم میگم من فن هیچ چی نیستم و کنسولم ندارم)

  • حیف ۶۰$ دلار نیست واسه این بازی

  • hashem گفت:

    همیشه اینو بدون بازی که اینقد دشمن داره بایید بازی خوبی باشه
    دشمناش دارن خودشونو جر میدن :rotfl:

  • HannaH گفت:

    نمی دونم چرا یکبار نظرم که مثبت هم بود حذف شد. به هر صورت، من هنوز بازی رو انجام ندادمکه نظر بدم اما می تونم یک چیز رو یکبار برای همه درباره قسمت بازی روشن کنم. اینجا یک بازی ۹۹$ قیمت داره. حال اینکه اگر به عنوان یک بچه دبیرستانی (۱۶ساله) تو مک دونالد یا کی اف سی کار کنی ساعتی ۲۸$ به صورت متوسط می گیری که اگر سنت به ۱۸ سال برسه که مدیر یه به کوچک فروشگاه بشی تا ۳۸$ اضافهمی شه. پس قیمت اینقدر هم مهم نیست. اما تخفیف برای چیه؟ شما می تونی با فساط بلند مدت یه لپ تاپ خیلی گرون از مثلا Alien

  • farhad422s گفت:

    همه چیزایی ک میگی درست
    ولی من ک با بازی حال کردم و ارزش ١٣٠ تومن پولو صددرصد داشت

    کاش یاد میگرفتیم به سلایق احترام بزاریم :/
    حالا بازم امید دارم! شاید درست شد این بخش نظرات

  • emma stone گفت:

    به نظر من بازیش عالی بود این همم فروش کرد :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: هر چقدر پول به این بازی بدیم کمه

  • ALI FT9 گفت:

    روند انتقاد ها از این بازی منو یاده beyond. انداخت بازی ای که همه چی داشت به جز گیم پلی…البته اون بازی اسیر tlou و GTA v شد ونتونست خودشو معرفی کنه…اما این بازی ذاتا مشکل داره ونتونسته خودشو بالا بکشه

  • 7445 گفت:

    بالاخره فرصت کردم بخونمش 🙂
    من pc بازم و فن هیچ کنسولی نیستم ولی از همین جا باید تفاوت فن های سونی و ایکس باکس رو فهمید. طرفدارای سونی رو دیدیم که این بازی رو میپرستیدن و ازش برای خودشون خدا ساخته بودن(!) اون طرف هم یه بازی انحصاری برای اکس وجود داشت به اسم ryse که دیدیم چطور طرفداراهای سونی اونو مسخره میکردن!!!!!
    با این جمله خیلی حال کردم: “به جرات می توانم بگویم که مسخره ترین بحث کنسول های جدید همین گرافیک بازی ها است”
    ماشالا آرش آقا هم خدا ساختتش برای شکایت و گله مندی از بازی ها و تو این زمینه تبحر خاصی دارن :laugh:

  • Daylight Dies گفت:

    من این بازی رو دیروز صبح گرفتم و تا امشب ۸۰% کردمش از نظر من بازی خیلی جالب با اتمسفر عالی و گیم پلی خوب هستش چیزی که خیلی برام جالب بود داستان بازی بود که اصلا اون چیزی که فک میکردم نشد و ایراد این بازی فقط میتونه سینماتیک بودن اون باشه که هر ۵ دقیقه میانگین ۱ دقیقه دمو هستش که این عنوان رو به بیشتر به فیلم شبیه میکنه تا یک بازی
    چیزی که قبولش دارم اینه که وقتی بازی رو تموم کردی دلیل محکمی برای تکرار اون نداری
    ولی در کل چیزی که انتظار میرفت نبود اما رضایت بخش بود

  • farbod.music گفت:

    متاسفم که همچین اتفاقی برای این بازی افتاد

از سینما تا بازی های ویدیویی | درآمدی بر The Order: 1886 و علل بازخوردهای منفی آن - گیمفا