اسرا میتواند خانوادهها را از بازی رایانهای مطمئن کند
رییس دانشکده علمی کاربردی بازی های رایانه ای در نخستین همایش آموزشی صیانت از اطلاعات و بهره گیری از فضای مجازی که با مشارکت بنیاد ملی بازی های رایانه ای درالبرز برگزارشد. گفت: ESRA براساس معیارهای محتوایی خشونت، مواد مخدر و دخانیات، محرکهای جنسی، ترس، نقض ارزشهای دینی، نقض هنجارهای اجتماعی و ناامیدی بازیها را ردهبندی سنی میکند. از این رو ردههای سنی ESRA که بر روی جلد بازیها درج شده است میتواند این اطمینان خاطر را برای والدین و فرزندان آنها ایجاد کند تا بازی مناسب سن بازیکن را به درستی تشخیص دهند و یا به عبارت دیگر این ردههای سنی میتواند یاریدهنده بازیکنان برای انتخاب مناسب بازیهای رایانهای باشند. از این رو شناخت ردههای سنی ESRA از اهمیت ویژهای برخوردار است .
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، به همت مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و براساس برنامه های تدوین شده و راهبرد امنیت فرهنگی این مرکز ، اولین همایش آموزشی صیانت از اطلاعات و بهره گیری از فضای مجازی روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه با همکاری مدیرکل و اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش استان البرز و مرکز ملی توسعه و بکارگیری نرم افزارهای بومی و آزاد، معاونت فنی پلیس فتا و دانشکده علمی-کاربردی بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای روسا ، مسئولین انجمن اولیاء و مربیان ، فناوری اطلاعات و حراست ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی استان البرز برگزار شد.
در این همایش خسرو ساکی مدیرکل آموزش و پرورش استان ، ضمن ارائه اطلاعات کلی وضعیت استان بر نیاز مبرم سطوح مختلف آموزش و پرورش استان و جامعه فرهنگی و برگزاری دوره های مذکور در استان تاکید کرد.
همچنین حمیدرضا حوری معاون حفاظت فناوری اطلاعات مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش به معضلات موجود در جامعه و ضرورت اطلاع رسانی ، آگاهی بخشی و آموزش جهت صیانت از اطلاعات در سطوح مختلف و حفاظت از دانش آموزان و خانواده ها اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های این همایش یک روزه، تبیین نظام رده بندی بازی های رایانه ای (ESRA) است.
دکتر محمد حسین رضوانی رییس دانشکده علمی کاربردی بازی های رایانه ای به فعالیت های بنیاد ملی بازی های رایانه ای اشاره کرد و افزود: این بنیاد ، رده بندی بازی های رایانه ای را بر عهده دارد .
وی به آسیبهای بازی های رایانه ای پرداخت و گفت: بازی از نظر سیاسی و فرهنگی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که کشورهای غربی برای حمایت از داعش اقدام به ساخت بازی داعش کرده اند و این موضوع بیانگر نقش بازی های برای القای افکار عمومی است.
رییس دانشکده بازی سازی به ساختار نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای (اسرا) پرداخت و توضیح داد: بررسی معیارهای ردهبندی در نظامهای جهانی رده بندی نشان میدهد که ۵ فاکتور لحن بد، مسائل جنسی، مصرف مواد مخدر، قمار و خشونت در متن بازیها مورد توجه بوده و مصادیق مختلف این مفاهیم مورد بررسی قرار گرفته است اما در این بین فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که مطابق با شرایط خاص کشورها در نظر گرفته شدهاند.
وی ادامه داد: دلایل وجود نظامهای مختلف ردهبندی سنی بازیهای رایانهای را میتوان به دلایلی مانند هنجارهای اجتماعی متفاوت، اصول تربیتی متنوع، روشهای آموزشی گوناگون، قوانین مدنی متفاوت، ارزشهای دینی مختلف و عواطف و احساسات متفاوت اشاره کرد.
همچنین در ایران پس از تشکیل بنیاد ملی بازیهای رایانهای همواره فرهنگ و استفاده مطلوب از بازیهای رایانهای به عنوان یک هدف اساسی و مهم مورد بررسی قرار گرفت. بر همین اساس نظام ملی ردهبندی سنی بازیهای رایانهای در ایران با نام ESRA شکل گرفت. این نظام ردهبندی سنی در سال ۱۳۸۷ پژوهشهای گستردهای را به مدت یک سال با رویکردهای مختلف روانشناختی، جامعهشناختی و علوم و معارف اسلامی و با همکاری و مشارکت اساتید بهنام دانشگاهی در حیطه تاثیرات بازیهای رایانهای بر مخاطبان طراحی و اجرا کرد و پس از آن در فروردین ماه سال ۱۳۸۸ فعالیت اجرایی خود را آغار کرد.
رضوانی افزود: ESRA براساس معیارهای محتوایی خشونت، مواد مخدر و دخانیات، محرکهای جنسی، ترس، نقض ارزشهای دینی، نقض هنجارهای اجتماعی و ناامیدی بازیها را ردهبندی سنی میکند. از این رو ردههای سنی ESRA که بر روی جلد بازیها درج شده است میتواند این اطمینان خاطر را برای والدین و فرزندان آنها ایجاد کند تا بازی مناسب سن بازیکن را به درستی تشخیص دهند و یا به عبارت دیگر این ردههای سنی میتواند یاریدهنده بازیکنان برای انتخاب مناسب بازیهای رایانهای باشند. از این رو شناخت ردههای سنی ESRA از اهمیت ویژهای برخوردار است .
رییس دانشکده علمی-کاربردی بازی های رایانه ای به کمبود نیروی متخصص در حوزه بازی اشاره کرد و گفت: بنیاد ملی بازی های رایانه ای به منظور تامین نیروی متخصص اقدام به تاسیس دانشکده علمی-کاربردی بازی های رایانه ای ، مرکز رشد و انستیتو ملی بازی سازی کرد.
پر بحثترینها
- مایکروسافت هماکنون روی پلی استیشن بازیهای پرفروش بیشتری نسبت به سونی دارد
- خالق Nier: استودیوهای ژاپنی نمیتوانند با تکنولوژی غربیها رقابت کنند
- سیستم مورد نیاز Ghost of Tsushima مشخص شد؛ اولین بازی که روی PC از تروفیها پشتیبانی میکند
- سونی ممکن است اجرای بازیها با نرخ فریم ۳۰ روی PS5 Pro را قبول کند
- طرفداران GTA 6 حاضرند حتی بیشتر از ۷۰ دلار برای این بازی بپردازند
- چطور میتوان Starfield را به بازی بهتری تبدیل کرد؟
- شایعه: رئسای سابق استودیوی ۳۴۳ کمپین Halo Infinite را نابود کردند
- نسخه PS5 بازی Starfield به مدت ۴ سال در دست توسعه بود
- کنسول یا PC؟ مقایسه تجربه بازی و قیمت
- پیشنهاد رئیس سابق Blizzard به بازیکنان: پس از به پایان رساندن یک بازی به توسعهدهندگان انعام دهید
نظرات
:yes:
متاسفانه خانواده ها به بازیهای رایانه ای و کلا گیم توجه نمیکنن!حالا رده سنی بکنار.اینکار از پایه مشکل داره
دقیقان اره :yes: :-*
به نظر من بازی صحنه چیییز دار نداشته باشه
بقیه موارد اعم از خشونت و….. مهم نیست
داش گلم بازی چییییز دار نباشه ک لذتی نداره
داش گلم بازی چییییز دار نباشه ک لذتی نداره :evilgrin:
:yes: :yes: :yes:
عالی
ممنون بابت خبر
مثل اینکه همه مشکلات مملکت حل شده فقط مونده بازی چند وقته دغدغه دلسوزان فرهنگ شده. ریس علمی کاربردی به جای تز دادن بهتر دنبال افزایش کیفیت علمی دانشگاش باشه شده محل مدرک فروشی
تا اینجا فقط ۱۵۳ نفر رای درست دادن بقیه اشتباه کردن!