بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition | گیمفا
بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition | گیمفا
بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition | گیمفا
بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition | گیمفا

بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition

دانیال شیخی
۰۹:۱۱ ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition | گیمفا

بیشتر از ۹۰ ساعت میزان گیم پلی، زمان کمی نمی باشد. مطمئن باشید اگر از دسته گیمرهای بی حوصله و تا حدودی تنبل می باشید نزدیک به چند ماه را باید صرف عنوان Dragon Age: Inquisition کنید! هر چند با گفتن بیشتر از ۹۰ ساعت، یعنی امکان دارد این مقدار گیم پلی میزان آن زیادتر و یا کم تر نیز بشود، ولی با این حال این عدد در معیار اندازه گیری گیم پلی، عددی کم و غیر قابل باور می باشد..! یکی از دلایلی که دیگر عنوان Dragon Age: Inquisition به بسته های الحاقی بیشتر نیاز نخواهد داشت همین میزان بالای گیم پلی می باشد که به اندازه ی کافی بازیبازان را از داستان و… قسمت های این بازی کاملاً سیر و یا حتی زده خواهد کرد!

 

باکس آرت رسمی نسخه ویژه عنوان dragon age inquisition

باکس آرت رسمی نسخه ویژه عنوان Dragon Age: Inquisition

 

نام عنوان: Dragon Age: Inquisition

شرکت ناشر: Electronic Arts

استودیو سازند: BioWare

پتلفرم های بازی: PC, PS4, Xbox one, PS3, Xbox 360

تاریخ انتشار: ۱۸ نوامبر سال ۲۰۱۴ / ۲۷ آبان ۹۳


وسعتی فوق العاده همراه با جزئیات پایان ناپذیر

یکی از نکات مهم و مثبت این نیای بزرگ، جزئیات شفاف و فوق العلاده آن که قابل مشاهده و یا در بعضی از مواقع قابل استفاده است! البته قابل ذکر است که تا حدودی به دلیل وجود طرح های مبهم شرکت BioWare و همچنین صرف زمان زیاد برای رفع مشکلاتی مانند باگ، باعث شد این عنوان در برخی از نکات دیگر و جزئی مقداری ضعف داشته باشد. البته با وجود این ضعف های جزئی عنوان Inquisition باعث شد باری دیگر خوش آمدی به عناوین و نیز خودِ سبک RPG بگوید، که توسط بازی های معروفی چون Dragon Age: Origins و Star Wars: Knights of the Old Republic پایه ریزی و ایجاد شده است.

در عنوان Dragon Age: Inquisition  شما تنها رهبر یک سری ماجراجویان نیستید در این سرزمین بسیار بزرگ نیستید، ولی یکی از مهم ترین وظایف شما در همین زمینه کنترل گروه خود در سرزمین های مختلف با وجود جنگ های مختلف مردی و نزاع های سیاسی می باشد. به معنی واقعی کلمه، در یک مسیر به عنوان یک سرپرست و رهبر شما وظیفه دارید برای گروه خود در برخی از مواقع برای حفظ جان و سلامتی آن ها حتی یک سوارخ بزرگ از آسمان، برای عبور از آن، ایجاد کنید! در این عنوان سازمان های مختلف شما دارای بخش های حرکتی زیادی برای کنترل و رهبری است، اما برخی از اقدامات عمده مانند به سراغ مناطق جدید رفتن و یا انجام ماموریت های جدید داستان نیاز به قدرت دارد. یکی از مرکزی و مهم ترین منابع که در آن می توان کار های مختلفی انجام داد و خود را برای ماموریت های مختلف آماده سازی کرد در عنوان Inquisition، نه منطقه بزرگ می باشند. این واقعاً فوق العلاده است، که در یکی از این مناطق در حال تمرین کردن و یا آماده ساختن خود باشید و یا در حین انجام یک ماموریت فرعی، و به صورت کاملا مستقیم و ناگهانی توسط این مرحله آموزشی یا ماموریت فرعی وارد داستان اصلی گیم پلی و این عنوان، یعنی عنوان Dragon Age: Inquisition  شوید.

در عنوان Inquisition برخی از مناطق برای سفر و یا گشت گذار محدود می باشند، حتی برخی از راهرو های موجود در این عنوان! برای مثال اگر پای خود را از مرز انتخاب و یا محدود شده عبور دهید سریعاً وارد گودال های ماسه ای خواهید شد که از زمین دهاب باز خواهند کرد! لازم به ذکر است که در این عنوان شما فرقی نمی کند شکاف های “demon-spawning” در این عنوان را بسته باشید و یا ذرات ریز پنهان (Hidden Shards) پیدا کرده باشید. زیرا در این عنوان مشاهده خواهید کرد که چه این اعمال را به مقدار زیاد انجام بدهید و یا از آن ها به راحتی بگذرید در گیم پلی شما تغییر چندانی صورت نخواهد گرفت، به غیر از اینکه زمان بیشتری را سرم گرم این عنوان خواهید بود. التبه مطمئن باشید که انجام دادن و یا ندادن این کار ها مقداری را از درصد گیم پلی شما کم نخواهد کرد. با انجام دادن این فعالیت های فرعی در این عنوان می توانید خود را از یک جنگجوی ساده و تازه کار به یک جنگجوی ماهر و پرتجربه برسانید و یا ارتقا بدهید. همچنین به وسیله ی این فعالیت های فرعی می توانید خود را به درجه نگهبان مناطق و مردم نیز تغییر بدهید. یکی از دلایل حجم زیاد بازی یا میزان زیادی از حجم این عنوان، همین فعالیت های فرعی می باشند که شما را نیز به درجه های فرعی هم خواهند رساند و تنها کمک کمی را در بخش های اصلی به شما خواهند کرد. البته خوشبختانه در این میان یکی از نکات مثبت بین تمامی فعالیت و ماموریت های فرعی و همچنین بزرگی سرزمین ها، وجود نقشه ای کامل می باشد که به شما این اجازه را می دهد به راحتی محتویات اضافی درون بازی را پیدا کنید، هدف های اصلی خود در داستان را مشخص کنید و…

 

یکی از خاصیت های مثبت و جالب این عنوان در زمینه گرافیک و طراحی قابل تماشا بودن دور دست از مناطق و زوایای مختلف می باشد

یکی از خاصیت های مثبت و جالب این عنوان در زمینه گرافیک و طراحی، قابل تماشا بودن دور دست، از مناطق و زوایای مختلف می باشد.

مقدار تعادل در بین برخی از مناطق مختلف و وسیع بازی مانند Ferelden و Orlais کاملاً تنظیم و “بالانس شده” است. این تعادل باعث شده تا تمامی مناطق بازی از محیط های مختلف و منحصر به فرد بهره مند شده باشند. این مناطق منحصر فرد شامل وجود انواع مختلف مسیرهای باریک و گودال های مختلف و… هستند.

مسیر های مختلف شما چه در حین انجام ماموریت های فرعی و چه در حین انجام ماموریت های اصلی کاملاً مشخص می باشد. در صورتی که در مراحل اصلی بازی با منطقه یا مسیری بر نخورید، مطمئناً با خاصیت کنجکاوری خود بعد از مراحل داستانی سراغ چنین مناطقی خواهید رفت. این یکی از خاصیت های فوق العلاده بازی Dragon Age: Inquisition در زمینه طراحی مناطق مختلف است. در زمان حرکت در مسیر های مختلف چنان چه در حال انجام ماموریت داستانی بازی باشید هم با دشمنان اضافی، گیاهان زنده عجیب غریب و خطرناک، حیوانات وحشی و… ملاقات و “مبارزکی” خواهید داشت! پس با این حال در زمان راه رفتن و یا قدم زدن در جنگل ها و مسیر های مختلف این عنوان باید تمامی حواس خود را جمع کرده تا در صورت حمله‌ی یکی از دشمنان آسیب زیادی نبینید. تله های مختلف از دیگر عواملی هستند که باعث دردسر شما در سفرهایتان خواهند شد.

 

شکار اژدها

شکار اژدها…

در عنوان Dragon Age: Inquisition به هیچ وجه به میزان هماهنگی و خاصیت تقسیم شدن مراحل به قسمت های مختلف به صورت اتفاقی پی نخواهید برد. علاوه بر این در مراحل شاهد گفت گو و صداگذاری های عالی هستید. همچنین این عنوان مانند دیگر عناوین RPG شامل زیرنویس گفت گوها با جزئیات بیشتری می شود. هر دشمنی را که در این عنوان می کشید kill task خود بر روی صفحه اصلی بازی می توانید مشاهده کنید. kill task تنها نشان دهنده ی دشمنان کشته شده توسط شما نیست. در این قسمت با طراحی عالی می توانید شما حتی میزان حیوانات، موجودات عجیب غریب شکار شده و کشته شده را نیز مشاهده کنید. این قسمت باعث شده بازی Inquisition را به عنوانی پر جزئیات تبدیل کند. میزان دقت تیم سازنده در چنین جزئیاتی درون بازی واقعاً تحسین برانگیز است و باعث شد من نیز حیرت زده شوم.

کشاورزان با به اتمام رساندن بخش Cursory Task می توانند ماه های بیشتری را برای خودشان باز کنند و وارد مسابقات بیشتر شوند. داشتن صحبت و یا گفت گو با NPC های معمولی در این بازی گاهی شما را به سمت پاداش های زیادی در این عنوان می کشد (Bounses). در این عنوان شما به سختی می توانید درک کنید که حتی کوچک ترین عمل شما باعث می شد تجربتان در قسمت داستانی و فرعی تغییر کند. این امر به شما هدف بیشتری برای جمع کردن امتیازات می دهد. علاوه بر این بر اساس و کمک این امر شما شوق بیشتری برای سفر به مناطق دور دست نیز پیدا می کنید. با سفر کردن به مناطق دور دست میزان فعالیت های “scrapping” شما نیز بیشتر و پرشورتر خواهد شد.

البته قابل ذکر است که انجام “scrapping” در این عنوان خیلی سخت نیست، ولی با کمک برخی خاصیت های مثبت بازی این امر نیز پر هیجان و ساده تر خواهد شد. سیستم نگاه تاکتیکی در عنوان Inquisition به شما این اجازه را می دهد بازی را متوقت کنید و به نیروهای خود دستور دهید. اگر به یاد داشته باشید این قابلیت را نیز در بازی Dragon Age: Origin بر روی نسخه PC تجربه کرده ایم. دسترسی به این قابلیت کمی دشوار و زمان بر است، به خصوص زمانی که دوربین به صورت معمولی و آرام با شما حرکت نمی کند. اما در حین حال زمانی که شما نزدیک گریپ ها در این عنوان می شوید، این قابلیت ابزاری بسیار قدرتمند و پرکاربرد برای هماهنگی در کار شما می شود. در عنوان Inquisition می توانید به عقب بازگردید و برای دشمنان over-zealous خود تله های زیادی را کار بگذارید. از این تله گذاری می توانید در مسیر حرکت به سوی منطقه جنگی برای کسب امتیاز بیشتر استفاده کنید. مواد منفجره “orchestrate” این قابلیت را دارند تا میان اعضای مهمانی و یا جنگ کومبوهای مختلفی را ایجاد کنند و خیلی قابلیت‌های دیگر. عنوان Inquisition کاملاً گیم پلی خود را مرتبط به بازی های اولیه شرکت BioWare با وجود قابلیت های “flashier”، “action-oriented” مانند Dragon Age 2 و سری بازی های Mass Effect کرده است. ( قابلیت های ذکر شده در این دو عنوان حضور داشته اند.) دلیل این ارتباط و هماهنگی هم این است که در هنگام انجام دادن کومبات احساس زدن مشتی کاملا کنترل و تنظیم شده را دارید، همچنین صداهای کاملاً مرتبط و هیجان انگیز باعث شده کومبات های جالبی در این بازی تجربه کنید و لذت بیشتری از انجام حرکات مختلف ببرید.

با استفاده از تنظیمات پیشرفته شخصیت مورد نظر خود را ساخته و به بازی کردن بپردازید

با استفاده از تنظیمات پیشرفته، شخصیت مورد نظر خود را ساخته و به بازی کردن بپردازید.

 عنوانی نه چندان بدون نقص…

مانند دیگر بازی های قبلی شرکت BioWare، عنوان Inquisition نیز بدون مشکلات مختلف فنی نیست. برخی سکانس های دیالوگ دار گاهی اوقات هنگ کرده و متوقت می شوند، رابط عناوصر و قابلیت های مختلف بازی ناگهان متوقف می شود و همچنین برخی از صدا ها در حین سکانس های مبارزه در هنگام جنگ قطع می شوند. با عرضه بروزرسانی و بهینه ساز روز اول این مشکلات باید برطرف شود، پس اگر شما قصد تجربه بازی بدون نصب کردن آپدیت را دارید مطمئناً به مشکل خواهید خورد.

در داستان عنوان Inquisition، دچار سردرگمی خواهید شد. اوایل داستان به صورت مبهم شروع می شود و هیچ وقت در تمامی مراحل این خاصیت منفی را از دست نمی هد! تیم های سازنده Dragon Age  از لحاظ درست کردن داستان هایی مبنی بر تاریخ های معروف استعداد خوبی، نسبت به مرور زمان دارند، اما عنوان Inquisition فاقد ادامه دار شدن این خاصیت مثبت شرکت BioWare و تیم های بازی سازی آن شد. ضربان ها و حوادث داستانی جالبی در این عنوان وجود دارد، ولی اما این قسمت ها چگونه و چطوری می توانند با دیگر قسمت های داستانی نا موفق هماهنگ و متصل شوند. باعث تأسف است. زیرا در بخش های دیگر شخصیت پردازیِ شخصیت های اصلی این عنوان به خوبی انجام شده؛ به ویژه شخصیت Dorian، کسی که دارای کشمکش و درگیری های خانوادگی است و لحظات احساسی زیبا و واقعی ای را برای شما در داستان ارائه می کند. البته قابل ذکر است که، پس از گذشت مدتی داستان بازی روند بهتری را پیدا می کند و به اوج خود می رسد. در این عنوان من به مردی که در داستان دست داشتند را دقت زیادی کردم، و این دقت باعث شد با مردم رابطه ی خوبی را پیدا کنم. البته این روابط در طی زمان و گذشت مدتی از داستان از ذهن شما به آسانی پاک خواهد شد و برخی از مردم را فراموش خواهید کرد. در این عنوان اتاق ها و قسمت هایی وجود دارد. بر فرض مثال در قسمتِ “اتاق جنگ” شما می توانید Mini Game های جالبی را تجربه کنید که بر میزان ساعات گیم پلی این عنوان افزوده است. در قسمتِ “اتاق سلطنت” من فقط نشستم و برخی از ماموریت های مربوط به قضاوت در مورد مسائل مختلف را گذراندم. “در مورد چه کسی قضاوت کنم؟ چه کسی را می توانم تبعید کنم؟ به چه کسی می توانم فرصت دوباره ای بدهم؟” جواب این پرسش ها را شما با انجام دادن روند داستانی و شناختن شخصیت های مختلف می توانید دریابید و امر مورد نظر خود را صادر کنید.

یکی دیگر از کارها ای که می توانید پس از به پایان رساندن بخش داستانی Inquisition انجام بدهید، تجربه بخش زیبای آنلاین co-op می باشد، که شما در آن می توانید شخصیت های مورد نظر و مورد علاقه خود با سطح های مختلف انتخاب کنید و با دوستان خود به انجام ماموریت های جدید بپردازید. این بخش نیز شامل کومبات های هیجان انگیز بخش Campain، و همچنین سیستم کامل شکار و کشتن با تمامی جزئیات و قابلیت ها می شود. این بخش به میزان زیادی بر روی شما و روند بازی کردنتان تأثیر خواهد گذاشت. شما این بخش را با خاصیت های منحصر به فرد خود در بخش Single Player نیز می توانید تجربه کنید.

 

به نورپردازی عالی در نسخه آلفا این عنوان دقت کنید

به نورپردازی عالی در نسخه آلفا این عنوان دقت کنید.

کلام آخر

زمانی که شما وارد بازی بشوید، پس از ساختن اولین اژدها؛ تعجب خواهید کرد و در میزان جزئیات اژدهای خود به صورت حیرت زده ای خواهید ماند! یکی از دلایلی که بر میزان ساعات گیم پلی عنوان Inquisition وسعت زیاد دنیای این بازی می باشد. این وسعت دارای جزئیات پایان ناپذیر و زیادی می شود. به طوری که در منطقه به منطقه دنیای این بازی شاهد ماموریت های فرعی، ماموریت های شکار، آشنایی با دیگران، آشنایی با شخصیت ها و… خواهید بود. با تجربه این عنوان درک خواهید کرد که یک عنوان، مخصوص عنوانی بر پایه RPG به هیچ وجه فقط به قسمت داستان خود وابسته نیست. بعد از به پایان رساندن بخش داستانی، درهای بزرگی بر روی شما باز خواهد شد که پس از عبور از آن ها جهانی بی اتنها را مشاهده خواهید کرد. عنوان Dragon Age: Inquisition بازی ای کاملاً فوق العلاده و بدون مشکل نیست، ولی با تمامی تلاش سعی بر این دارد تا ریشه های اصلی سبک RPG را برای شما به نمایش در بیاورد، که در این امر این عنوان موفق بوده است.

jadval nomredragon

 

loghainراستین کولهmedium

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition | گیمفا
بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition | گیمفا
بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition | گیمفا
بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition | گیمفا
بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition | گیمفا
بفرمایید اژدها ! | نقد و بررسی عنوان Dragon Age: Inquisition | گیمفا