مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار - گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار - گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار - گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار - گیمفا

مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار

احمد سعیدی
۰۸:۳۵ ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار - گیمفا

راز روشن که احتمالا نام آن را شنیده اید مدتی بعد از به شهادت رسیدن شهید مصطفی احمدی روشن در سبک سوم شخص معرفی شد و با انتشار اطلاعات بسیار اندکی از آن اکثریت را به خود امیدوار کرد. متاسفانه سازندگان این بازی در زمینه تبلیغات و معرفی بازی خود چندان خوب عمل نکردند و اکنون که چیزی به انتشار بازی نمانده، احتمالا اولین و آخرین تریلر از بازی بزودی منتشر شود. در ادامه می توانید پاسخ های جناب آقای علی اکبر به سوالات پرسیده شده را مطالعه نمایید:

لطفا خودتان را معرفی کنید؟
بسم الله الرحمن الرحیم
بنده محمد امین علی اکبر مدیر استودیوی بازی سازس اگلو (   egloo  ) هستم

از استودیو بازی سازی اگلو برایمان بگویید؟
استودیوی بازی سازی اگلو از ابتدای سال ۱۳۹۱ اقدام به تولید بازی رایانه ای راز روشن کرد و این تولید اولین کار این استودیو می باشد و تا امروز دو بازی رایانه ای دیگر به نامهای قاهر اف ۳۱۳ (که در مورد یک دستاور نظامی جمهوری اسلامی است ) و تنگه آتش (که در مورد بخشی از عملیات تنگه چزابه یکی عمیاتهای دوران دفاع مقدس می باشد).

علاقه مندان به بازی های ایرانی از داستان بازی راز روشن تا حدودی مطلع هستند، شما لطفا داستان را به طور واضح تر برای ما بیان کنید؟
این بازی در مورد بخشی از فعالیتهای نیروهای امنیتی برای دستگیری تیم ترور دانشمندان هسته ایست که پس از ترور دانشمند شهید مصطفی احمدی روشن سرنخهای جدیدی به دست می آید و عملیاتها تا حدودی شبیه به اتفاقات حقیقی ست اما تاکید می کنم تا حدودی و دلیلش هم شرایط بدست آوردن اطلاعات در مورد مسایل امنیتی در کشور است. بازی شامل لوکیشنهایی مثل یک قلعه دوران ساسانی در یک منطقه کوهستانیست که محل قاچاق سوخت است ، کوچه های تهران برای دستگیری مازیار ، ویلا که محل حرکتهای سازمانی است ، کاروانسرا که محل اختفا و قاچاق است و البته یک پلی بک به دفاع مقدس و یک پادگان عراقی ( که البته مرحله سختی ست انصافا)

ایده ساخت این بازی چگونه به فکرتان رسید و رسالت شما برای ساخت بازی چیست؟
خب ، پس ترور شهید احمدی روشن شرایط به سمتی میرفت که باید در جهات مختلف از این ماجرا صحبت می شد حال اینکه ما در بخش تولید بازی رایانه ای اقدام به تولید کردیم که البته صحبت هایی همان زمان در مورد فیلم و پویانمایی در مورد زندگی این شهید فقید هم به میان بود؛ اما چیزی که واضح است ، زنده نگهداشتن ارزشهایی است که این جوانان برای آن به شهادت رسیدند کمترین کار ممکن در فضای فرهنگی ست که تولید این بازی امیدوارم کمی از این رسالت رو در حد و وسع خود انجام داده باشد.
البته این بازی کمی مانور فنی هم هست در فضای گیم البته فقط ۶۰% توانایی های ماست چه بخش فنی و چه بخش هنری.

gal 10 1394282747

راز روشن

برای ساخت این بازی از چه بازی های دیگری الگو گرفته اید؟
برای تولید هر بازی در هر جای دنیا رفرنسهای مختلفی در نظر گرفته میشه و ما سعی میکردیم به سمتی حرکت کنیم که قابل رشد و مقایسه باشه. رفرنس اصلی را از بازی مکس پین انتخاب کردیم که این موضوع در پروتوتایپ اولیه که در فضای مجازی وجود داره و بعد سعی می کردیم در پیش تولید کار فضای
open world رو تست کنیم که البته به دلیل شرایطی که در مورد زمان و هزینه به وجود آمد عملا همان ابتدای کار این موضوع منتفی شد. البته در حین تولید از بازیهایی مثل آنچارتد هم الگو بر داری کردیم که البته برخی از شیدرهایی که نوشته شد به اجرایی شدن در این پروژه نه انجامید که جای تاسف زیادی داره.

گرافیک و جذابیت این بازی را با چه بازی های دیگری قابل رقابت می دانید؟
این موضوع به مردم مربوطه که بهترین کارشناسها هستند. لطفا از اونها بپرسید.
یک خواهش دارم که از زمانی که بازی عرضه شد در زمینه هایی مثل داستان بخش فنی و هنری  و کلی بازی نظر سنجی اینترنتی انجام بشود. این موضوع خیلی به آینده ما کمک می کند.

از چه نرم افزار هایی برای ساخت این بازی استفاده کرده اید؟
۳D MAX – PHOTOSHOP – Z BRUSH – MAYA AUTODESK – UNITY 4

این بازی برای چه پلتفرم هایی عرضه خواهد شد؟
برای
PC  یاهمان کامپیوتر، البته قرار بود برای X box , playstation هم باشه که به دلایل غیر فنی این موضوع منتفی شد.

زبان این بازی به چه صورت هایی خواهد بود؟ آیا یک زبانه است؟
بله تک زبانه ست، ترجمه عربی و انگلیسی انجام شد ولی به دلایل بازهم غیر فنی نشد که جای تاسف آن برای ما هم همچنان هست.

برای ساخت بازی چه مقدار هزینه کرده اید؟ آیا از جایی حمایت می شوید؟
به موضوع خوبی اشاره کردید ، ابتدا این موضوع رو بیان کنم که هزینه هایی حتی در همین سایت شما و جاهای دیگر بیان شده که کاملا دروغ است یک میلیارد پول کمی نیست!!!!!!! نمیدونم شما یا دوستان عزیز دیگه از چه طریقی این ارقام و برخی اطلاعات دیگه رو از کجا آوردید ولی بدانید که خیلی از واقعیت دوره این ارقام و بدنیست بدانید که خبری که درمورد رقم یکمیلیاردی زدید خیلی برای ما دردسر ایجاد کرد و همچنان هم این مشکل سازی ها ادامه دارد برای ما که البته شماهم مطلع نبودید و جالب است به دلیل پایان دادن این بحث ما هم نمیتوانستیم جواب بدهیم.
(پاسخ ما: این خبر از فردی برای ما ارسال شد و با توجه به کار در فضای مجازی ما نمی توانیم دنباله خبر را بگیریم که موثق است یا خیر، بعد اینکه شما هم ماشاالله  در این مدت کاملا در سکوت بودید و نه اطلاعتی منتشر کردید و نه پاسخ گو بودید)
اما در مورد حمایت باید بگم سازمان فضای مجازی سراج ابتدای کار حمایت مالی از ماکرد و این در حدی بود که بتوانیم کمی محل استودیو را بزرگ تر و به تجهیزات اضافه کنیم و جا دارد همین جا ازین دوستان تشکر ویژه کنم که میشه گفت وقتی همه پشت مارا خالی کردند، دوستان سازمان سراج با مشکلات زیادی که خودشان داشتند از ما حمایت کردند .
بخش دوم هم حمایت مرکز رسانه های رقومی بسیج از ما بود که اگر امروز پروژه چاپ و تکثیر، وآماده ورود به بازار است حاصل زحمات این دوستان و موسسه بشیر است که هزینه سنگین چاپ و تکثیر را تقبل کردند.

r4

راز روشن

از ویژگی های گیم پلی راز روشن برایمان بگویید؟ آیا این بازی جهان باز (open world) است؟
این بازی سوم شخص اجرا شد و قابلیتهای خاصی برای قهرمان تعیین شده بود در پیش تولید ولی به دلایل ملاحظات حقیقی بودن داستان این امکانات لغو شد. در مورد
OPEN WORLD هم که در بالا گفته شد.

مشکلاتی که در ساخت این بازی به آن ها برخوردید چه بود؟
مشکلات که نامه صد منی ست…. چیزی که  زیاد است مشکل است از تربیت نیروی متخصص تا تکثیر و توزیع و ورود بازار. بازی سازی کار خیلی سختی ست.
مثلا ما به جایی رسیدیم در حین تولید که باید خودمان آموزشگاه بزنیم تا بتوانیم نیازهای خودمان را حداقل برآورده کنیم. بعد از آن طرح درس  و شرایط انتخابی گذاشتیم که دیدیم دوندگی زیادی دارد پس به این نتیجه رسیدیم همین نیروها را آموزش تکمیلی بدهیم که الحمدلله جواب هم داد ولی بعدش مشکل تامین سراغمان آمد. به شرایطی برخورد کردیم که اصلا قابل پیش بینی نبود ابتدا شرایط افت بازار سرمایه بود که تمام کسانی که پای قرار داد حمایت مالی آمدند همه به طمع دلار و … پولشان را بردند جای دیگر و دومی هم تغییر دولتها بود که ما برنامه ریزی داشتیم که قبل از این رخدادها پروژه تمام شود ولی شرایط مذکور باعث افزایش زمان و به طبع ورود به شرایط اقتصادی انتخابات و اواخر دولتها شد که باز هم الحمدلله گرچه بسیار سخت ولی گذشت.
داستانهایی مثل توزیع و تکثیر هم که هیچ. ما بعد از رونمایی تقریبا آماده ورود به بازار بودیم و میخواستیم بخشی از بازی را هم در اردوهای راهیان نور در مناطق جنگی به صورت تقریبا رایگان ارائه کنیم که نشد. ابتدای سال پروژه را آماده کرده بودیم برای بازار و هماهنگی مجوز هم انجام شد ولی تا امروز این امر طول کشید. خوب طبیعیست هزینه سنگیینی می طلبید.

پدید آورندگان این بازی متشکل از چند نفرند؟
اجازه بدهید اول ، صمیمانه از همه آنها به پاس صبر و حوصله ای که داشتند و کمک های حتی گاهی روحی که به خود ما کردند تشکر کنم، گاهی میشد چهار ماه در حین انجام پروژه حقوق نمی گرفتند و بازهم برادرانه کارمیکردند.
به صورت مستقیم و غیر مستقیم حدود ۵۰ نفر بودند از بخش مدیریت و تولید کار تا بازرگانی و حقوقی.

با ناشری به توافق رسیده اید؟ این بازی به چه نحوی عرضه خواهد داشت؟
تمامی  مجوز های صادر شده شخصی و به نام فرد حقیقی ست و مرکز رسانه های رقومی بسیج طی قراردادی هزینه توزیع و تکثیر آن را به دوش گرفته که از لطفشان سپاس گذاریم. زمان انتشار بازی هم ۵ آذر ماه است.

r6

راز روشن

 ممنون از وقتی که گذاشتید، اگر نکته هست بفرمایید.
سه موضوع:
اول اینکه بدانید راز روشنی که وارد بازار شد تنها ۶۰% اتفاقیست که میخواستیم و ۸ ماه وقت و پشتیبانی مالی اجازه نداد بهترین اتفاق را رقم بزنیم با اینکه تمام توانایی فنی اش را داشتیم که در دنیا سرو صدا کنیم و هم اکنون هم داریم.
موضوع دوم اینکه امروز بازی قاهر اف ۳۱۳ هم رونمایی شد و قرار است ان شاالله در ایام دهه فجر به همت و پشتیبانی مرکز رسانه های رقومی بسیج  وارد بازار بشود و البته این بازی کوچکتر از راز روشن است که توضیحات در مورد آن مدتی دیگه ارائه میشه.
و سوم ، به امید روزی که شرایطی فراهم بشود که نخبه های تولید کننده بازی رایانه ای در ایران دغدغه نان شب نداشته باشند تا به راحتی قید کار در ایران نزنند. به امید روزی که سازمان های حمایتی اهمیت تولید بازیهای رایانه ای را مثل رهبری انقلاب بفهمند و به ما تهمت بازی در زمین دشمن یا تولید لهو و لعب نزنند. بفهمند بازی رایانه ای بازوی قوی فرهنگی در دنیاست و باید حمایت کرد. بفهمند که ما در ایران آنقدر قهرمان واقعی داریم که نیازی به فانتزی کاری نداریم.
از همه کسانی که صدای من را می شنوند یا حرفهای مرا می خوانند برادرانه خواهش می کنم این بازی را کپی نکنند و بدانند که این بازی ارزش خرید را دارد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار - گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار - گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار - گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار - گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار - گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی راز روشن|مشخص شدن تاریخ انتشار - گیمفا