مبارزان نینتندو | اولین نگاه به Super Smash Brothers for 3DS and Wii U - گیمفا
مبارزان نینتندو | اولین نگاه به Super Smash Brothers for 3DS and Wii U - گیمفا
مبارزان نینتندو | اولین نگاه به Super Smash Brothers for 3DS and Wii U - گیمفا
مبارزان نینتندو | اولین نگاه به Super Smash Brothers for 3DS and Wii U - گیمفا

مبارزان نینتندو | اولین نگاه به Super Smash Brothers for 3DS and Wii U

امیرمهدی نامجو
۱۰:۲۵ ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
مبارزان نینتندو | اولین نگاه به Super Smash Brothers for 3DS and Wii U - گیمفا

نینتندو یکی از بزرگ ترین شرکت های نشر و تولید بازی در جهان است و بدون شک، تاثیری شگرفی در بهبود جایگاه صنعت بازیسازی داشته و نقشی اساسی در رساندن این صنعت به جایگاه امروزی خود ایفا کرده است. این شرکت عناوین بسیار بزرگی دارد که بارزترین آن ها ماریو است که پرفروش ترین سری بازی کل تاریخ بازی های ویدیویی می باشد. یکی از عناوین مهم این شرکت که شاید در ابتدا تصور نمی شد به جایگاه خیلی مهمی دست پیدا کند، Super Smash Bros. بود که از سیستمی جدید در سبک Fighting استفاده می کرد که علیرغم عرضه بازی هایی دیگر در این سبک، هیچ کدام تا به حال نتوانسته اند موفقیت Super Smash Bros. را تکرار کنند. اما به راستی Super Smash Bros. چگونه بازی ای است که توانسته چنین موفقیتی کسب کند و جدیدترین عنوان این سری قرار است چه چیزی را به بازیباز ارائه دهد؟

———————————

کاور رسمی نسخه 3DS

کاور رسمی نسخه ۳DS

نام بازی: Super Smash Bros. for Nintendo 3DS and Wii U

سازندگان: Sora Ltd. و Bandai Namco Games

ناشر: Nintendo

پلتفرم: Wii U و ۳DS

درجه بندی سنی ESRB: همه ی سنین بالای ۱۰ سال

سبک: مبارزه ای (Fighting)

تاریخ عرضه نسخه ۳DS: سیزده سپتامبر ۲۰۱۴ در ژاپن | سوم و چهارم اکتبر در سایر نقاط دنیا

تاریخ عرضه نسخه Wii U: سه ماهه چهارم ۲۰۱۴ (Q4 2014)

کارگردان: ماساهیرو ساکورای و ماسایا کوبایاشی

حالت بازی: تک نفره و چند نفره

———————————

تاریخچه سری

اولین نسخه از سری با نام Super Smash Bros. (در ژاپن با نام Nintendo All Star! Dairantō Smash Brothers) در ژانویه سال ۱۹۹۹ برای Nintendo 64 منتشر شد. بعد از موفقیت های چشم گیر این عنوان علیرغم بودجه بسیار اندک آن، تصمیم به انتشار این عنوان برای آمریکای شمالی و اروپا هم گرفته شد و در همان سال برای مناطق ذکر شده نیز منتشر شد.

بعد از انتشار این بازی و موفقیت های آن، در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ نسخه بعدی این بازی با نام Super Smash Bros. Melee برای کنسول گیم کیوب منتشر شد و به پرفروش ترین بازی این کنسول تبدیل شد و نمرات منتقدان نیز گواه کیفیت عالی بازی بود.

در کنفرانس E3 2005 ساتورو ایواتا، مدیر عامل اجرایی شرکت نینتندو از ساخته شدن نسخه بعدی این سری خبر داد و در E3 2006 هم رسما از این عنوان با نام Super Smash Bros. Brawl رونمایی شد. همچنان و مانند دو نسخه قبلی، کارگردانی بازی را ماساهیرو ساکورای بر عهده داشت. بازی در سال ۲۰۰۷ برای کنسول Wii منتشر شد و همچنان موفقیت های عنوان های گذشته را حفظ کرده بود. بازی میانگین نمره ۹۳ درصد را در سایت Metacritic بدست آورد و طبق آماری که در ۳۱ مارچ ۲۰۱۴ منتشر شد، در جایگاه نُهم پرفروش ترین عناوین کنسول Wii با ۱۲٫۱۴ میلیون نسخه فروش قرار دارد.

اما بالاخره رسیدیم به آخرین بازی این سری که در حال حاضر Super Smash Bros. for Nintendo 3DS and Wii U نام دارد. ابتدا در E3 2011 عرضه این بازی برای دو کنسول ۳DS و Wii U تایید شد اما ساخت بازی تا سال ۲۰۱۲ شروع نشد؛ زیرا شرکت Sora Ltd. مشغول ساخت عنوان Kid Icarus: Uprising بود، اما بالاخره در می ۲۰۱۲ ساخت بازی شروع شد و در ماه ژوئن هم اعلام شد که بازی مشترکا توسط Sora Ltd. و Bandai Namco در حال تولید می باشد و در E3 2013 از بازی طی نمایش Nintendo Direct رونمایی شد و قرار است پاییز امسال برای کنسول های ۳DS و Wii U منتشر شود. البته هنوز تاریخ عرضه رسمی نسخه Wii U تایید نشده است.

برخلاف عناوین این سبک که در آن شما باید نوار سلامتی (Life Bar) حریف را خالی کنید تا در بازی پیروز شوید، در این عنوان شما باید حریف را از زمین مبارزه به بیرون پرتاب کنید.

 

مبارزه به سبک نینتندو

حال که تاریخچه این عنوان را گفتیم، به خود بازی می پردازیم. کلیات گیم پلی بازی متفاوت با دیگر بازی های سبک مبارزه ای است. برخلاف عناوین این سبک که در آن شما باید نوار سلامتی (Life Bar) حریف را خالی کنید تا در بازی پیروز شوید، در این عنوان شما باید حریف را از زمین مبارزه به بیرون پرتاب کنید. شما با ضربه زدن به حریف خود میزان Damage او را که با درصد نشان داده می شود، افزایش می دهید. هر چه قدر این میزان بیش تر  باشد، امکان پرتاب حریف به فاصله بیش تری وجود دارد و اگر بتوانید حریف خود را از زمین مبارزه بیرون بیندازید، پیروز بازی خواهید شد. کسی که از زمین مبارزه بیرون انداخته شود نیز با اجرای حرکات پرش یا حرکات ویژه که در پایین در مورد آن ها توضیح داده خواهد شد، شانس بازگشت به میدان را خواهد داشت. در ضمن انجام این کار ها برای هر کرکتر متفاوت است، مثلا اگر مبارزی که شما انتخاب کرده اید، مبارز سنگین وزنی باشد، دیرتر به حدی خواهد رسید که از زمین مبارزه به بیرون پرتاب شود ولی در عوض سخت تر توانایی بازگشت به زمین مبارزه را خواهد داشت.

ماریو در حال پرتاب Bowser به خارج از زمین مبارزه | نسخه 3DS

ماریو در حال پرتاب Bowser به خارج از زمین مبارزه | نسخه ۳DS

اما کنترل بازی نیز نقش مهمی را در گیم پلی بازی ایفا می کند و علاوه بر سادگی، باعث افزایش جذابیت بازی نیز شده است. برخلاف بسیاری از عناوین این سبک که شما باید نوع و ترتیب زدن دکمه ها را برای هر حرکت حفظ کنید، در این بازی تقریبا تمام حرکات تهاجمی با یک دکمه انجام می شود. با فشار دادن دکمه A شما ضربه های عادی خود را به دشمنان وارد می کنید. حال با نگه داشتن آنالوگ (Controller Stick) و یا Circle Pad کنترلر بازی در یک جهت، و سپس فشار دادن دکمه A شما یک ضربه قدرتی در آن جهت وارد خواهید کرد. برای پرتاب کردن دشمنان به هوا و اجرای Smash Attack هم باید همین کار را انجام دهید، با این تفاوت که این بار باید تند تند و به طور مداوم دکمه A را فشار دهید تا دشمن را به هوا پرتاب کنید. چهار نوع حرکت ویژه (Special Move)ی: استاندارد، بالا، پایین و اطراف نیز برای هر شخصیت به طور منحصر به فرد طراحی شده است که با فشردن دکمه B و وارد کردن جهت، قابل اجرا هستند. سیستم هایی مانند جاخالی دادن، دفاع و نگه داشت و گرفتن حریف (Hold) نیز در بازی وجود دارند که همگی به سادگی قابل اجرا هستند ولی همه ی این ها به دلیل ساختار خاص و ویژه کنترل بازی و همین  طور طراحی منحصر به فرد این حرکات برای هر شخصیت، تنوعی مثال زدنی به بازی افزوده اند و باعث ایجاد گیم پلی زیبا و بی نظیری شده اند که در هیچ عنوان دیگری نمی توان با این کیفیت شاهد آن بود.

یکی دیگر از مواردی که در این بازی وجود دارد، آیتم های قابل استفاده هستند. این آیتم ها هر کدام کار خاصی را انجام می دهند و انواع مختلف و بسیار زیادی دارند که برای نمونه به سه تا از آن ها اشاره می کنیم:

Smash Ball

Smash Ball

 

Smash Ball: این توپ وقتی به اندازه کافی به آن ضربه وارد شود، می شکند و آخرین کسی که به آن ضربه وارد کرده باشد، توانایی اجرای یک Final Smash بسیار قوی را خواهد داشت که با استفاده از این حرکت، شانس ناک-اوت کردن حداقل یکی از حریفان وجود دارد. این توپ در نسخ قبلی سری نیز وجود داشت.

cucco

Cucco

 

Cucco: این آیتم یک مرغ (!) است که برای اولین بار، از سری Zelda وارد این عنوان شده است. این مرغ در صورتی که مقدار مشخصی آسیب ببینید، به همراه گروه دیگر از مرغ ها به آخرین نفری که به او ضربه وارد کرده، حمله خواهد کرد. البته ممکن است که این مرغ به بقیه بازیکنان نیز ضربه وارد کند.

Poke Ball

Poke Ball

 

Poké Ball: این توپ ها از سری Pokémon وارد این سری شده اند. این آیتم یکی از آیتم های بسیار جالب بازی است. اگر این توپ پرتاب شود، به طور تصادفی یکی از پوکمون ها که در این نسخه تعداد آن ها به حدود ۳۴ عدد می رسد، به زمین مبارزه احضار می شود. هر کدام از این پوکمون ها نیز کار خاصی انجام می دهند و علاوه بر این یک توپ به نام Master Ball هم به بازی اضافه شده که با استفاده از آن می توان پوکمون های افسانه ای و کمیاب را هم احضار کرد. این مورد یکی از مواردی است که بسیار در افزایش کیفیت و عمق گیم پلی بازی تاثیر گذار است و باید به سازندگان بازی برای صرف زمان و هزینه برای ساخت ۳۴ عدد پوکمون، تبریک گفت.

Villager از بازی Animal Crossing

Villager از بازی Animal Crossing

اما از ویژگی های گیم پلی بازی که بگذریم، به یکی از مهم ترین ارکان بازی های این سبک می رسیم؛ کرکتر ها و مبارزان آن. تا به حال ۴۴ مبارز (با احتساب مبارزان Mii به عنوان ۳ کرکتر، ۴۶ مبارز) برای بازی معرفی شده اند. ۱۴ نفر از این مبارزان نیز جدید هستند و تا به حال در این سری حضور نداشته اند و مطمئنا باعث افزایش تنوع بازی خواهند شد. از جمله کرکتر های قدیمی سری می توان به ماریو، دانکی کونگ، دیدی کونگ، زلدا، لینک کوچک (Toon Link)، لینک و بسیاری دیگر اشاره کرد. اما شخصیت های جدید سری، بسیار جالب و بعضا هیجان انگیز هستند. در میان این شخصیت ها، شخصیت های مهمان هم از بازی های سایر ناشرین و بخصوص کپکام هم در اینن عنوان وجود دارند که مهم ترین آن ها، Mega Man، Pac-Man (از شرکت Capcom) و Sonic (از شرکت Sega) هستند. از دیگر شخصیت های جدید هم می توان به کرکتر Villager (روستایی) از بازی Animal Crossing و Wii Fit Trainer از بازی Wii Fit اشاره کرد که به خصوص حضور Villager که هیچ گونه توانایی تهاجمی آشکاری ندارد، جالب توجه است و با این حال، در این بازی او با یک بیل (!) به دشمنان حمله خواهد کرد و همین طور با استفاده از بالون های گاز هلیوم می تواند از مهلکه فرار کند و به این ترتیب بسیار برای رقیبان دردسر ساز خواهد شد. اما شاید یکی از مهم ترین شخصیت های اضافه شده به سری که قابلیت های زیادی را هم با خود به همراه آورده، Mii Fighter باشد. این کرکتر در اصل شامل سه نوع مبارز (مبارز مشت زن، شمشیر زن و تفنگ دار) می شود. شما می توانید Mii خود را (که در کنسول های نینتندو به نوعی نقش آواتار را ایفا می کنند) از کنسول وارد بازی کنید و به همراه امکانات بسیار زیادی که برای شخصی سازی این شخصیت وجود دارد، آن را مطابق میل خود ایجاد کنید و سپس در بازی از این کرکتر بهره ببرید. البته قابلیت شخصی سازی برای باقی شخصیت ها نیز وجود دارد و شما می توانید ضربات ویژه ی شخصیتی مانند ماریو را هم در قالب چهارچوب های تعیین شده، شخصی سازی کنید و حتی امکان پوشاندن آیتم های خاصی را نیز به شخصیت های خود دارید که بر توانایی های آن ها در سه شاخه سرعت، دفاع و حمله تاثیر گذار خواهند بود.

Mii Fighters

Mii Fighters

با این که هر دو نسخه (Wii U و ۳DS) بازی از یک ساختار گیم پلی واحد بهره می برند، اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. اولین تفاوت در گرافیک این دو نسخه است. نسخه Wii U با وضوح HD اجرا می شود اما نسخه ۳DS به دلیل کوچکی صفحه از وضوع HD بهره نمی برد ولی در عوض از نمایش ۳D تصاویر پشتیبانی می کند و می توانید گزینه ای را فعال کنید که برای تشخیص بهتر شخصیت ها، دور آن ها به شکل Cel-Shade یک خط سیاه کشیده بشود. تفاوت ها تنها به گرافیک ختم نمی شود و در مود های گیم پلی نیز تفاوت هایی وجود دارد. در نسخه ۳DS یک مود ویژه و انحصاری با نام Smash Run وجود دارد که در آن بازیکنان در محیط به دنبال مواردی برای ارتقای توانایی های خود خواهند گشت و بعد از مدتی، وارد زمین اصلی مسابقه برای مبارزه خواهند شد. نسخه ۳DS از دکمه های کنترلی جدیدی که در نسخه جدید ۳DS با نام New Nintendo 3DS قرار داده شده، استفاده می کند و نسخه Wii U نیز با یک اداپتور رسمی قابلیت استفاده از کنترلر کنسول Game Cube را خواهد داشت. زمین های مبارزه ی این دو نسخه نیز تفاوت هایی با یکدیگر خواهند داشت و علاوه بر زمین های مبارزه مشترک، این دو نسخه هر کدام تعداد بسیار زیادی زمین مبارزه انحصاری نیز خواهند داشت. از زمین های مبارزه انحصاری Wii U می توان به Skyloft و Pac-Land و از زمین های انحصاری ۳DS می توان به Yoshi’s Island و Pac-Maze اشاره کرد.

دو مود مشترک نیز برای بخش آنلاین بازی در نظر گرفته شده است. یکی از این مود ها For Fun نام دارد که همان طور که مشخص است، صرفا برای لذت بردن طراحی شده و در آن می توانید با دوستان یا بازیکنان دیگر سراسر جهان به مبارزه بپردازید و تنها برد های شما ثبت خواهد شد. اما مود دیگر For Glory نام دارد که تخصصی تر است و در آن باید در حالت Final Destination هر زمین که هیچ گونه سکویی و آیتمی ندارد، با دیگران به مبارزه بپردازید و هم برد و هم باخت شما در بخش رکورد ها ثبت خواهد شد. لازم به ذکر است که Final Destination اسم یکی از زمین های بازی است که هیچ گونه سکویی ندارد و برای همین به حالتی که بقیه زمین ها نیز هیچ گونه سکویی نداشته باشند، Final Destination می گویند.

نتیجه گیری نهایی:

با توجه به همه ی آن چیزی که از بازی رونمایی شده است، می توان انتظار یک شاهکار دیگر را برای کنسول های نینتندو داشت. بازی هر چند از نظر کلیات گیم پلی تغییری نداشته است اما همچنان و با اضافه شدن شخصیت ها و آیتم های جدید، آن قدر جذاب هست که تا مدت ها شما را سرگرم نگه دارد و بدون شک اگر صاحب یکی از کنسول های Wii U یا ۳DS را هستید، باید حتما این بازی را در هنگام عرضه اش تهیه کنید. حتی شاید این بازی در کنار زلدای جدید برای Wii U و ماریو هایی که هر یکی دو سال تعدادی از آن ها برای کنسول Wii U یا ۳DS عرضه می شوند، دلیلی بشود برای خرید کنسول Wii U یا ۳DS.

وجود کاراکترهای زیاد و نام آشنا، یکی از عوامل تنوع در گیم پلی محسوب می شود

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مبارزان نینتندو | اولین نگاه به Super Smash Brothers for 3DS and Wii U - گیمفا
مبارزان نینتندو | اولین نگاه به Super Smash Brothers for 3DS and Wii U - گیمفا
مبارزان نینتندو | اولین نگاه به Super Smash Brothers for 3DS and Wii U - گیمفا
مبارزان نینتندو | اولین نگاه به Super Smash Brothers for 3DS and Wii U - گیمفا
مبارزان نینتندو | اولین نگاه به Super Smash Brothers for 3DS and Wii U - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مبارزان نینتندو | اولین نگاه به Super Smash Brothers for 3DS and Wii U - گیمفا