قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost - گیمفا
قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost - گیمفا
قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost - گیمفا
قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost - گیمفا

قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost

مسعود مقدم
۱۴:۰۵ ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost - گیمفا

وقتی بحث کامپیوتر های رو میزی مخصوص گیمینگ به میان می آید، همیشه در ذهن شما طرح یک لپ تاپ با قطری ذخیم و اشکال تیز و در خور سلایق یک گیمر نقش می بندد زیرا لپ تاپ های مخصوص گیم و بازی، از سخت افزار های روز، قوی و قدرتمند استفاده می کنند که بی شک این قطعات نیز بزرگ و خارج از اندازه های استاندارد هستند. شرکت آمریکایی MSIهمیشه از نام هایی بوده است که در ساخت کامپیوتر های رو میزی و قطعات سخت افزاری حرفی برای گفتن داشته و از پرطرفدار ترین آن ها به شمار می رود. پس عجیب نیست که بدانید این برند، لپ تاپی با آخرین سخت افزار های گیمینگ روز دنیا را به تولید رسانده است که تنها ۱۹ میلی متر قطر دارد! ۱۶ گیگابایت حافظه ی رم، به همراه یک کارت گرافیگ Nvidia GTX 860M 2GB تحت ِ فرمان ِ یک i7 انتظار چالش بر انگیز تر از Battlefield 4 و Crysis 3 را می کشد!

نام: GS60 2PC GHOST

پردازنده: ۴Th Generation Intel® Core™ i7 Processor

سیستم عامل: Windows 8.1   بلوتوث: Blutooth v4.0

باتری: ۶-Cell Li-Polymer ۴۸۴۰mAh 52Wh

صفحه نمایش: Full HD (1920×1080),15.6 Anti-glare

کارت گرافیک: nVidia GeForce GTX 860M GDDR5 2GB

حافظه ی رم: DDR3L,up to 1600 MHz, Slot *2, Max 16GB

هارد درایو: Up to 256GB Super RAID + 1TB HDD 7200rpm

یک High-end واقعی

ترکیب منحصر به فرد واحد های پردازشی Intel و nVidia و ترکیب فوق العاده بهینه ی آن ها در کنار قطری بسیار باریک و ظاهری زیبا بیشتر ما را یاد Macbook Pro می اندازد! GS60 2PC Ghost در حال حاظر نه تنها یکی از انتخاب های کاربرانیست که به قدرتمند بودن لپ تاپ خود بسیار اهمیت می دهند، بلکه توسعه دهندگان نیز این مدل را برگزیده ی هم رده های خود می دانند. این “شبح” متعلق به MSI، با قیمت بسیار مناسب خود و با توجه به اینکه به سختی در مناطق خارج از آمریکای جنوبی یافت می شود، از نادر ترین مدل های گیمینگ در سطح دنیاست که البته ارزش تلاش برای به دست آوردن یک نمونه از آن را دارد! به گفته ی سازندگان این مدل در حال حاظر انحصار منطقه ای دارد و در ماه های آینده در سر تا سر دنیا پخش می شود. از رقبای این مدل سر سخت می توان به Razor Blade 14 اشاره داشت که البته قیمت بسیار بسیار گران تر و سخت افزاری به مراتب ضعیف تر از Ghost دارد.

چیزی که ما در این مقاله آن را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد- با توجه به گفته ی MSI – نازک ترین لپ تاپ پانزده اینچی مخصوص گیمینگ خواهد بود. این سری از لپ تاپ های MSI توانسته است با استفاده از قدرتمند ترین سخت افزار ها در کنار قطر هایی متغیر از ۱۹ تا ۲۱ میلیمتر بسیاری از استاندارد ها را زیر پا گذاشته بسیاری از “ترین” ها را از آن ِ خود کند. از دیگر شاخصه های دوست داشتنی این لپ تاپ، “سبک ترین” بودن آن در بین هم رده های خود می باشد. GS60 که تنها ۱.۶۹Kg وزن دارد یک رکورد دیگر را از انحصار کامپیوتر های رومیزی مخصوص گیمینگ قبل از خود در آورده است. یک صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی ضد خش با رزولیشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ نیز قطعا تجربه ای مطلوب از گیمینگ را برای شما به ارمغان خواهد آورد. MSI نیز توانسته است از فضا های کناری Ghost به خوبی بهره ی لازم را ببرد. در سمت چپ ِ این لپ تاپ، ما یک mini-DisplayPort، دوعدد پورت USB 3.0، دو عدد پورت متعلق به میکروفون که Mic Line-in و Mic Line-out را شامل می شود و در سمت راست  یک درگاه حافظه ی SD، یک عدد پورت USB 3.0 را در کنار پورت HDMI و WLAN داریم.

سطح خارجی Ghost از آلومینیوم براق و پلاستیک با کیفیت کار شده است که البته در این فاکتور این لپ تاپ از رقیب فعلی خود کمی عقب مانده است. صفحه نمایش Full HD تقویت شده توسط IPS کاملا عالی بوده و از نظر شفافیت، وضوح و ترکیب رنگ قطعا یکی از بهترین هاست. رنگ ها غنی و پر جنب و جوش هستند، در حالی که روشنایی و کنتراست به خوبی تنظیم شده اند و مطلقا هیچ مشکلی با زاویه دید صفحه ی نمایش نخواهید داشت. در حالی که صفحه نمایش لپ تاپ های امروزی توسط پانل TN به ساخت و عرضه می رسند، GS60 با استفاده از تقویت کننده های معقول و پرکاربرد یک صفحه نمایش عالی را از خط تولید گذرانده و به مشتریان ارائه داده است.

جنس صفحه کلید و موس پد لمسی Ghost، از پلاستیک فشرده تامین شده است. روان و انعطاف پذیری کلید ها نیز قابل قبول می باشد اما هنوز هم با استاندارد های طلایی Mac Book ها کمی فاصله دارد. بلندگو ها نیز در بهترین سطح از کیفیت قرار ندارند اما این به این معنا نیست که وضوح آن ها شما ناراضی کند. سر و صدای اضافی فن ها و قطعات داخل لپ تاپ نیز به خوبی مهار شده اند و شما تنها مقدار کمی از آن ها را خواهید شنید. البته زمانی که شما در حال نصب و یا کپی کردن از روی دیسک هستید یا زمانی که دیسکی را وارد دستگاه می کنید، کمی غرش را شاهد خواهید بود که مطمئن باشید به زودی کم تر خواهد شد. از نظر کنترل دمای سخت افزار های داخلی اما این نوت بوک کمی ضعیف ظاهر شده است که البته اکثر لپ تاپ های گیمینگ همینطور است. زمان اجرای بازی Metro Last Light با بالاترین سطح کیفیت بازی، دمای هرکدام از GPU و CPU به تنهایی به ۴۰ درجه سانتی گراد رسیده بود که البته هر از گاهی این دما به حالت معمول بر می گشت اما باز هم به دمای قبلی خود می رسید که خوب امری طبیعیست.

اگر از آن دسته افرادی هستید که این موارد تا اینجا کمی شما را نا امید کرده، باید بدانید که با خواندن ادامه ی بررسی کمی امیدتان را به دست خواهید آورد. از بهترین سخت افزار هایی که ار بازی از کامپیوتر شما می خواهد، در این لپ تاپ جمع آوری شده است. ما اینجا یک Core I7 4700HQ داریم که در مواقع غیر ضروری ۲.۴GHz را در درسترس قرار خواد داد و در موارد استفاده های سنگین نیز قدرت آن تا ۳.۴GHz افزایش خواهد یافت. کارت گرافیک به کار رفته در Ghost، همانطور که گفته شد GTX 860M می باشد که در اصل یک ۷۶۰ تقویت شده با استفاده از تراشه ی GK104 Kepler است که توانایی در دسترس قرار دادن ۷۹۷MHz تا ۹۱۵MHz را دارد. البته ناگفته نماند که معماری ساختمان تراشه ی این کارت گرافیک، از نوع ۱۲۸Bit است که به تازگی جای خود را در بین لپ تاپ های گیمینگ دنیا باز کرده است. در واقع هم اکنون دو نسخه از GTX 860M در دسترس ِ عُموم قرار گرفته است که خب مدل Kepler آن بیشتر برای مصارف پردازشی استفاده شده و مدل Maxwell بیشتر مورد علاقه ی افرادیست که از برنامه هایی که استفاده می کنند که قدرت گرافیکی بالایی نیاز دارد که می توان از برنامه های Hexagon, Maya و ۳DS Max به عنوان مثال نام برد. اما مدل Maxwell آن در برخی از تست های مربوط به بازی هایی خاص، ده تا چهل درصد قدرتمند تر ظاهر شده است ولی هنوز هم MSI معتقد است که مدل به کار رفته در GS60 برای مصارف روز مره ی یک بازیباز جایگزین بهتری خواهد بود.

چیزی که هنوز هم در دنیای سخت افزار های کامپیوتر ها جای خالی آن حس می شود، یک CPU قدرتمند و کار آمد است. امروزه اکثر کاربران از رایانه های قابل حمل و تبلت استفاده می کنند. اگر چه که CPU های اینتل تازه جای خود را در دنیای تبلت ها و در کنار سیستم عامل محبوب اندروید باز کرده است اما بسیاری بر این باورند که هنوز هم یک i7 پاسخ گوی نیاز های بسیار سنگین که انتظار آن می رود، نیست. به طوری که یک i7 4700HQ به همان اندازه محبوبیت دارد که مدل های قدرتمند i5 مورد علاقه و استفاده هستند. اما خب هنوز هم یک i7 با توانایی ارائه ی ۳.۲GH قدرت بسیار بیشتری از بهترین مدل i5 دارد.

بد نیست نگاه دقیق تری داشته باشیم به کارت گرافیگ تعبیه شده در این مدل و نحوه ی عمل کرد آن. شاید ناراضی نباشید اگر بگوییم اولین تست ما روی این کارت گرافیک Battlefield 4 بوده است. این بازی در کنسول های نسل هفتم و هشتم برابر تنظیمات High و Very High در کامپیوتر اجرا می شود. تست ما در سه رزولیشن استاندارد و مورد استفاده ی عام بوده که به کیفیت های ۷۲۰P، ۹۰۰P و ۱۰۸۰P خلاصه می شود. حاصل و نتیجه آن شد که در سه شرایط مختلف سه کیفیت متفاوت به دست آمده که نتایج را در ویدئو زیر مشاهده می کنید. همانطور که ملاحظه می فرمائید، در رزولیشن های به غیر از فول اچ دی، به دلیل وضوح کمتر جزییات زیاد بازی آن چنان که باید در دید قرار نگرفته و ماننده نسخه ی نسل هشتمی بازی می شود که جزییات بازی در حد نسخه ی PC نیست اما رزولیشن آن ۱۰۸۰P است. فریم ریت بازی در نسخه های نسل هشتمی بازی بر روی ۶۰FPS قفل شده اند، درست به مانند نسخه ی PC. با اینکه ما به سخت افزاری رویایی مواجه هستیم باز هم شاهد این هستید که فریم ریت در برخی تصاویر از ۶۰FPS کم تر می شود هر چند هنوز هم نسبت به نسخه های کنسولی، فریم ریت پایدار تری دارد.

همانطور که خواندید، کارت گرافیک ِ پانصد دلاری به کار رفته در GS60، یک مدل تقویت شده از GTX760 می باشد. این سخت افزار گرافیکی یکی از بهترین ها در سطح خود می باشد و کاملا می تواند نیاز های یک کامپیوتر Next-Gen ( از نظر نسل های کنسول های بازی ) را تامین و تهیه کند. از مهم ترین ویژگی های این کارت گرافیک، این است که می تواند سخت ترین امور پردازشی را با بهترین رزولیشن و کیفیت ممکن یعنی ۱۰۸۰P به شما ارائه دهد. شاید این مشخصات گرافیکی در مقابل شاهکار های گرافیکی در بالاترین سطح کیفیت اجرایی یعنی Ultra کمی زانو بزند اما در همان کیفیت Ultra و با کیفیت ۹۰۰P می تواند با فریم ریت ثابت و قفل شده ی ۶۰FPS بازی هایی نظیر Crysis 3 را به اجرا در آورد. شاید با این همه تفاسیر هنوز هم Battlefield 4 بر روی Play Station 4 بهترین تجربیات را برای گیمر ِ آن به ارمغان بیاورد.

 به هر حال خبر خوب برای شما این خواهد بود که GS60 Ghost در هر صورت شما را نا امید نخواهد کرد. همانطور که گفته شد بازی در حالت Ultra و رزولیشن ۱۰۸۰P کمی افت فریم داشت; اما نه افت فریمی که شما آن را به واقع حس کنید و از سخت افزاری که دارید نا امید شوید!بلکه افتی که تنها با نرم افزار های اندازه گیری قابل تشخیص خواهد بود. پس قاعدتا بدانید که برای خروجی گرفتن از بازی تان در وضعی قابل تحمل مجبور به کاهش فریم ریت به عدد ۳۰ هستید. در واقع فریم ریت های ثابت در ۶۰FPS نیز کمی بالا و پایین دارند و در بهترین وضع خود، قادر به ارسال ۵۸ تا ۵۹ فریم بر ثانیه بر روی صفحه نمایش هستند. در صفحه نمایش های IPS – که در Ghost نیز از آن استفاده شده – برای بهره وری و دریافت بهترین کیفیت صفحه نمایش نیاز نیست تا روشنایی آن را تا حد ممکن زیاد کنید، بلکه با ۷۵ تا ۸۵ درصد روشنایی بهترین کیفیت را در هنگام اجرای بازی خواهید داشت.

خوشبختانه و همانطور که Ghost انتظار داشتیم، زمانی که بازی Battlefield 4 در حالت اجرا به سر می برد و مقدار مشخصی از CPU را اشغال کرده بود، Crysis 3 به راحتی بالا و با بهترین کیفیت، بدون هیچ لگ، افت فریم و مشکلی اجرا شد. این در حالی بود که بازی دوم با SMAA T2x اجرا می شد. شاید با خود بگویید این آزمونی وحشیانه (!) از GS60 بود اما خب باید بدانید که همانطور که درخواست های کاربران رو به رشد و گستردگیست، استاندارد های موجود نیز افزایش می یابد پس تعجب نکنید اگر در آینده ای نزدیک شاهد اجرای تعداد بسیار بیشتر از آنچه ما آن را امتحان کردیم، به طور هم زمان باشید. ویدئوی اجرای Crysis 3 در زمانی که Battlefield 4 در حالت آماده باش بود را می توانید در زیر ببینید.

از سخت افزار هم گذشته و اگر بخواهیم بیشتر از صفحه نمایش برایتان بگوییم، باید بدانید که کیفیت صفحه نمایش Ghost به قدری بالاست که شما تفاوت های بین رزولیشن ها، مخصوصا رزولیشن های نزدیک به هم مانند ۷۹۲P و ۹۰۰P را به خوبی احساس و درک خواهید کرد. در شرایطی که امروزه اکثر بازی ها و شاید بازیبازان به نرخ فریم ریت کمتر از ۳۰ راضی نیستند، پس بدانید که در یک سال آتی، به ندرت شاهد بازی هایی خواهیم بود که به صورت پیشنهاد شده و پیش فرض بر روی ۳۰FPS به اجرا در آیند. در این بین سخت افزار های کامپیوتر های مخصوص پردازش های سنگین نیز روز به روز در حال دریافت معماری بهتر، بهینه و نیرومند تر شدن اند. اگر هنوز هم از فریم ریت های بیست یا سی ِ Crysis 3 در کنسول های نسل ِ وقت و PC های آن زمان خاطره ی بدی دارید، می توانید با تهیه کردن یک GS60 2PC Ghost، از بازی کردن بازی مورد علاقه تان در بهترین کیفیت لذت ببرید.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost - گیمفا
قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost - گیمفا
قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost - گیمفا
قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost - گیمفا
قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost - گیمفا
قدرت را حس کنید | بررسی MSI GS60 2PC Ghost - گیمفا