نبرد تکنولوژی | تحلیل نمایش Call of Duty : Advanced Warfare در E3 2014 - گیمفا
نبرد تکنولوژی | تحلیل نمایش Call of Duty : Advanced Warfare در E3 2014 - گیمفا
نبرد تکنولوژی | تحلیل نمایش Call of Duty : Advanced Warfare در E3 2014 - گیمفا
نبرد تکنولوژی | تحلیل نمایش Call of Duty : Advanced Warfare در E3 2014 - گیمفا

نبرد تکنولوژی | تحلیل نمایش Call of Duty : Advanced Warfare در E3 2014

محمـد حسین صفری
۱۰:۳۰ ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
نبرد تکنولوژی | تحلیل نمایش Call of Duty : Advanced Warfare در E3 2014 - گیمفا

سبک شوتر اول شخص در ابتدای کار خود، تنها یک عنوان را به خود می دید و آن سری Medal of Honor بود. اولین نسخه ی این سری بازی ها به کارگردانی یکی از برجسته ترین کارگردانان هالیوود یعنی استیون اسپیلبرگ راهی بازار شد و توانست این سبک را به سلطه ی خود در آورد. اما پس از مدتی و درگیری هایی که تیم سازنده با ناشر خود یعنی EA پیدا کردند، راهی Activision شدند تا عنوانی را بسازند که بتواند ساخته ی پیشین خود را شکست دهند. به این ترتیب Call of Duty یا ندای وظیفه متولد شد. در سال ۲۰۰۳ اولین نسخه از این سری که در دوران جنگ جهانی دوم جریان داشت، منتشر شد و توانست به موفقیتی عظیم دست یابد.

موفقیت غیر قابل تصور این بازی Activision را مجاب کرد تا به فکر ساخت نسخه های بعدی نیز باشد. به این ترتیب این عنوان به یک فرانچایز تبدیل شد. نسخه ی دوم در سال ۲۰۰۵ و نسخه ی سوم در سال ۲۰۰۶ عرضه شدند ولی نتوانستند موفقیت نسخه ی اول را تکرار کنند. Activision که نگران سود حاصل از این سری بود، تصمیم گرفت که به استودیو خالق این بازی یعنی Infinity Ward این امکان را بدهد تا ایده های جدیدی خود را به کار ببرند. Infinity Ward نیز از این تصمیم بسیار خوشحال شد زیرا آن ها ایده های بسیار زیادی در سر داشتند که می توانست این سری را نجات دهد. سرانجام در سال ۲۰۰۸ اولین نسخه ی این سری با داشتن پسوند در نام خود یعنی Call of Duty 4 : Modern Warfare  منتشر شد. این عنوان یک انقلاب به تمام معنا در سبک شوتر اول شخص بود. مهم ترین و کلیدی ترین تغییر بازی، بردن بازی به دوران جنگ مدرن و ارزش داستان و شخصیت پردازی در آن بود به طوری که شخصیت های معرفی شده در این نسخه بعدها به عنوان محبوب ترین شخصیت های دنیای بازی های رایانه ای ، شناخته شدند. موفقیت چشمگیر این نسخه باعث شد تا Activision تصمیم بگیرد یک چرخه ی دو ساله برای تولید هر نسخه ی این سری در نظر بگیرد، یعنی دو استودیوی سازنده ی این سری بازی ها با نام های Infinity Ward و Treyarch، هر کدام دو سال برای ساخت عناوین خود فرصت داشته باشند و به صورت یک در میان عناوین خود را منتشر کنند. به این ترتیب این سری تبدیل به یک فرانچایز سالانه شد که هر سال نسخه ای جدید از آن روانه ی بازار می شد. در سال ۲۰۰۹، استودیو Treyarch عنوان خود را با نام Call of Duty 5 : World at War منتشر کرد. با اینکه بازی در دوران جنگ جهانی دوم دنبال می شد ولی بهره گیری از ویزگی های مناسب در گیم پلی و داستان پردازی مناسب باعث شد این عنوان نیز با استقبال بسیار خوبی رو به رو شود.

دو نسخه ی آخر این سری به ویژه Ghosts نسبت به نسخه های پیشین بسیار ضعیف تر بودند.

حال دوباره نوبت به Infinity Ward رسیده بود تا بار دیگر با عنوان خود همه را شوکه کند. ۲ Call of Duty 6 : Modern Warfare معرفی شد و در همان ابتدا جنجال های زیادی بر سر آن به وجود آمد. Infinity Ward قصد داشت نام بازی را تنها Modern Warfare 2 اعلام کند و آن را از فرانچایز Call of Duty جدا کند ولی Activision به  شدت با این امر مخالف بود زیرا می دانست این کار می تواند محبوبیت این سری را از بین ببرد. همین اختلافات سبب شد تا اعضای اصلی تیم سازنده از Activision جدا شوند و به EA بروند. با این حال آخرین ساخته ی آن ها یعنی ۲ Call of Duty 6 : Modern Warfare در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و توانست تمامی رکورد های فروش را جا به جا کند و از نظر منتقدان نیز عالی باشد و میانگین متای ۹۴ را در سایت متاتریک کسب کند. دیگر شاید کسی فکرش را هم نمی کرد که عنوان دیگری بتواند رکورد های فروش این نسخه را بشکند اما نسخه ی جدید این سری با نام Call of Duty : Black Ops علاوه بر شکستن رکورد های فروش، داستان سرایی در بازی های شوتر را وارد مرحله ی جدیدی کرد و در واقع انقلابی در این بخش به وجود آورد. داستان به هم تنیده و پیچیده این بازی، باعث شد تا این عنوان نیز به محوبیت سری Modern Warfare دست یابد اما این آخرین نسخه از سری Call of Duty بود که توانست چیز های جدید ارایه دهد و پس از این عنوان، این سری وارد ورطه ی تکرار شد. با جدا شدن اعضای اصلی Infinity Ward، ساخت نسخه ی سوم و پایانی Modern Warfare کار بسیار سختی شده بود. در نهایت باقی مانده ی استودیو Infinity Ward با همکاری Sledgehammer Games نسخه ی سوم را روانه ی بازار کردند. بازی در بخش گیم پلی چیز جدید برای گفتن نداشت و گرافیک آن نیز تعریف چندانی نداشت ولی به واسطه داستان خوب خود توانست باز هم رکورد های فروش را دنبال کند. Activision بدون توجه به نقد ها وارد به این عنوان، به سرعت در تدارک عرضه ی نسخه ی دیگری بود تا بتواند این نقد ها را بر طرف کند. Call of Duty : Black Ops 2 در سال ۲۰۱۳ عرضه شد و با رفتن به دوران آینده و جنگ های آن دوران، نتوانست نظر طرفداران را جلب کند. سری Call of Duty به شدت در مسیر تکراری شدن قرار گرفته بود و Activision نیز این نکته را درک کرده بود ولی هنوز تصمیم نداشت دست به تغییر اساسی در این سری بزند. Infinity Ward دست به ساخت یک عنوان جدید در این سری با نام Call of Duty : Ghosts زد. عنوانی که نه داستان درگیر کننده ای دارا بود و نه گیم پلی و گرافیک آن، حرف تازه ای برای گفتن داشت. این نسخه در تمام این سری کمترین متا را دریافت کرد و این زنگ خطری برای Activision بود ولی گویا Activision نقشه های پنهانی داشت که می خواست در زمان درست از آن ها رونمایی کند.

طبق شیوه ی همیشگی، مشخص بود که در سال ۲۰۱۴ نیز نسخه ی جدید از این سری منتشر خواهد شد ولی شکست های پی در پی نسخه های اخیر باعث شده بود که کسی نتواند حدس بزند که آیا نسخه ای کاملا جدید در راه است یا اینکه Activision دست به دامان سری های قبلی این سری می شود. سرانجام در کمال بهت و حیرت، نسخه ی جدید این سری با نام Call of Duty : Advanced Warfare معرفی شد که عجیب ترین بخش آن، حضور استودیو Sledgehammer Games به عنوان سازنده ی بازی بود. استودیویی که تا کنون هیچ بازی اول شخصی نساخته بود و تنها در ساخت Modern Warfare 3 همکاری داشت. اما تریلر معرفی بازی نشان داد که همه چیز تفاوت دارد زیرا این اولین نسخه از این سری است که ۳ سال برای ساخت آن، زمان صرف شده است. Call of Duty : Advanced Warfare قرار است همان انقلابی باشد که این سری به آن نیاز دارد.

Call of Duty : Advanced Warfare Cover

نام : Call of Duty : Advanced Warfare

سازنده : Sledgehammer Games

ناشر : Activision

سبک : First-person shooter

پلتفرم ها : PS3، Xbox 360، PS4، Xbox One، PC

تاریخ انتشار : ۴ نوامبر ۲۰۱۴ ( ۱۳ آبان ۱۳۹۳)

قدرت طلبی عامل جنگ است

Call of Duty در سبک شوتر اول شخص و در زمینه ی داستان و شخصیت پردازی، بدون شک رقیبی ندارد. با صرف نظر از عنوان Ghosts، داستان سه گانه ی Modern Warfare  و داستان زیبا و بسیار جذاب دو عنوان سری Black Ops به خوبی قدرت این سری در داستان پردازی را به نمایش گذاشت. Advanced Warfare نیز از این قاعده مستثنا نیست و قرار است یک داستان درگیر کننده آمیخته با احساس و حماسه را به تصویر بکشد. بازی در سال ۲۰۵۴ دنبال می شود، جایی که تکنولوژی به اندازه تاکتیک های نظامی، در جنگ ها از اهمیت برخوردار است. در این بازه ی زمانی شرکت های نظامی خصوصی حرف اول را در دنیا می زنند و تکنولوژی هایی که آن ها در اختیار دارند سبب شده است تا این نیرو ها تا حد ارتش کشور های مختلف، قدرتمند باشند. این شرکت ها در ابتدا نقشی در جنگ ها نداشتند و بیشتر در بازسازی شهر های جنگ زده و کمک رسانی بعد از حوادث طبیعی شرکت داشتند. بزرگ ترین و پیشرفته ترین شرکت در این زمینه، شرکت Atlas می باشد. این شرکت اولین کار خود را به عنوان بازسازی بغداد در طول ۳ سال انجام داد و به حدی عالی عمل کرد که ارتش یک کشور چنین توانایی را نداشت. مدیر عامل این شرکت شخصی به نام Jonathan Irons می باشد که با داشتن منابع مالی مناسب، توانست این شرکت را به عنوان یکی از قدرتمند ترین نیرو های نظامی در جهان مطرح کند. اولین نکته ی جالب و هیجان انگیز بازی نیز همین شخصیت Jonathan Irons است. وی فردی است که این شرکت را تاسیس کرد و به مرور زمان و با تلاش بی وقفه ی خود توانست آن را به عنوان یکی از ارتش های قدرتمند جهان مطرح کند و وی حال می خواهد با این شرکت، جهان را زیر سلطه ی خود بگیرد و آن را وارد مرحله ی جدید کند. نقش وی را در بازی یکی از مشهور ترین بازیگران هالیوود و برنده ی جایزه ی اسکار یعنی کوین اسپیسی بازی می کند که علاوه بر صداپیشگی، بازیگر موشن کپچر این شخصیت نیز می باشد. اما شخصیت اصلی بازی شخصی به نام Jack Mitchell است که ابتدا از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا می باشد ولی با دعوت Will Irons که فرزند Jonathan Irons است وارد شرکت خصوصی نظامی Atlas می شود. صدا پیشگی شخصیت Mitchell بر عهده ی Troy Barker می باشد که البته این شخصیت تنها در کات سین ها سخن می گوید. بر خلاف سایر نسخه های این سری، داستان تنها در یک جبهه دنبال می شود و بازیکنان تنها در نقش Mitchell  قرار می گیرند و این امر فرصت بیشتری را به تیم سازنده می دهد تا با تمرکز بیشتری بر روی داستان بازی کار کنند.

screenshot 85

در یکی از صحنه های دردناک این تریلر، زمانی که یکی از افراد سعی می کند وی را به مقر نیرو های خود باز گرداند، دست قطع شده ی او مشاهده می شود.

تا کنون درباره ی دشمنان اصلی بازی صحبتی نشده است ولی مشخص است که یک گروهک تروریستی با نام KVA به نقاط مختلف جهان از جمله شهر دیترویت در ایالت میشگان آمریکا و سئول، پایتخت کره ی جنوبی، حمله کرده اند و حال شرکت Atlas وظیفه ی مقابله با آن ها را بر عهده دارد. همانند سایر عناوین این سری، لحظات احساسی و البته صحنه های سینمایی، بخش مهمی از بازی را تشکیل می دهند. در نمایش گیم پلی بازی در کنفرانس مایکروسافت، در لحظات پایانی تریلر دست یکی از کاراکتر های دوست در کشتی فضایی گیر می کند و Mitchell تلاش می کند تا وی را نجات دهد ولی نمی تواند. سرانجام دوستش او را به پایان پرت می کند و کشتی فضایی منفجر می شود. در اثر همین انفجار یکی از قطعات این کشتی فضایی به دست Mitchell برخورد می کند و در یکی از صحنه های دردناک این تریلر، زمانی که یکی از افراد سعی می کند وی را به مقر نیرو های خود باز گرداند، دست قطع شده ی او مشاهده می شود. گویا Sledgehammer Games سعی کرده داستانی تاریک تر از جنگ را به تصویر بکشد و اعلام کند که جنگ چیزی جز تباهی و نابودی ندارد. از سوی دیگر نباید موسیقی زیبای بازی را نادیده گرفت به خصوص در صحنه ای که دوست Mitchell در انفجار جان خود را از دست می دهد و دست وی نیز قطع می شود، موسیقی احساسی و زیبایی به گوش می رسد که ساخته ی Harry Gregson-Williams می باشد.

جنگ های پیشرفته

مهم ترین بخش Advanced Warfare که تغییرات کلیدی و گسترده ای نیز در آن رخ داده است، بخش گیم پلی است. شاید در نگاه اول به تریلر گیم پلی بازی به نظر بیاید که بازی تخیلی شده است اما این دیدگاه نادرستی است. سلاح ها و فناوری هایی که در این عنوان وجود دارند، همگی طرح های ارتش های مختلف جهان از جمله آمریکا می باشند که در تلاش هستند تا آن ها را تولید کنند. مهم ترین فناوری موجود در بازی EXO می باشد. پوششی پیشرفته که نیروی سربازان را چند برابر می کند و به آن ها قدرت پرش های بلند و تغییر مکان های سریع را می دهد. این لباس هم اکنون در آژانس پیشرفت های دفاعی آمریکا در حال ساخت است و امکان دارد چند سال آینده آن را در ارتش آمریکا ببینید. EXO به شما این قابلیت را می دهد که از ارتفاع های بلند بر روی زمین بپرید بدون اینکه کوچک ترین آسیبی ببنید زیرا این لباس در پشت ساق پا، دارای دو محفظه است که با ایجاد نیرویی بر خلاف جهت جاذبه ی زمین می توانند از سرعت شما بکاهد و شما را به آرامی بر روی زمین قرار دهد. این پوشش هم چنین این امکان را به شما می دهد که پرش هایی فراتر از حد عادت انجام دهید و به راحتی بر روی سطوح بلند قرار گیرید. دیگر کاربرد این پوشش، تغییر مکان سریع می باشد. محفظه هایی در پشت این پوشش وجود دارد که با ایجاد نیرو می توانند مکان شما را تغییر دهند. همان طور که گفته شد این پوشش نیروی سرباز ها را چند برابر می کند به نحوی که شما می توانید با یک ضربه یک در فلزی را بشکنید یا اینکه با دستان خود درب های اتومبیل را از جا بکنید.

screenshot 49

در این بازی تعداد فشنگ ها بر روی اسلحه و تعداد نارنجک ها در سمت چپ آن نمایش داده می شود.

یکی از تغییرات جزئی بازی نسبت به نسخه های قبلی محل نشان دادن تعداد فشنگ ها و نارنجک ها است. بر خلاف اکثر عناوین شوتر که این اطلاعات را در گوشه ی سمت راست بازی نمایش می دهند در این بازی تعداد فشنگ ها بر روی اسلحه و تعداد نارنجک ها در سمت چپ آن نمایش داده می شود. در تریلر بازی ۳ اسلحه استفاده شدند که همگی آن ها اسلحه هایی هستند که در هیچ بازی دیگری مشاهده نشده اند. یکی از سلاح های استفاده شده در این تریلر ۳D Printer نام دارد. این اسلحه این توانایی را دارد که بدون خشاب گذاری، خود فشنگ تولید کند. در واقع شما در حین مبارزه نیازی به تعویض خشاب ندارید که این نکته باعث افزایش بیش از پیش سرعت گیم پلی خواهد شد. البته فشنگ های شما پس از مدتی به اتمام می رسند اما شما به جای خشاب گذاری یک اهرم در اسلحه را جا به جا می کنید تا فشنگ های تولید شده توسط مخزن وارد اسلحه شوند تا بتوان از آن ها استفاده کرد. در این اسلحه مخزنی با نام Liquid Matter که گویا وظیفه ی ساخت فشنگ ها را بر عهده دارد و این طور که به نظر می رسد باید پس از مدتی آن را تعویض کرد ولی بازه ی زمانی استفاده از این مخزن بسیار بیشتر از خشاب ها می باشد و شما می توانید مدت زیادی از اسلحه ی خود بدون هیچ وقفه ای استفاده کنید. اسلحه ی دیگری به نام Plasma-powered نیز در بازی وجود دارد که همان طور که از نام این اسلحه پیدا است، با شلیک های پلاسمایی و پر انرژی خود، قابلیت تخریب زیادی را به بازیکنان می دهد. نارنجک ها نیز در این بازی دچار تغییر شده اند.

screenshot 86

نارنجک های جنگی دارای سه حالت Smart، Frag و Contact می باشند

شما برای پرتاب نارنجک ابتدا نارنجک را در دست خود می گیرید و سپس می توانید نوع آن را مشخص کنید. در تریلر مشخص شد که نارنجک های جنگی دارای سه حالت Smart، Frag و Contact می باشند. نارنجک های Smart هوشمند هستند و خود دشمن را ردیابی می کنند و به سمت آن حرکت می کنند و در به محص رسیدن به موقیعت مناسب منفجر می شوند. دسته ی دیگری از نارنجک ها نیز نارنجک های کاربردی هستند که باز هم دارای ۳ حالت Flash، EMP و Threat می باشند. نارنجک های Threat یکی از نارنجک های جدید این عنوان می باشند که می توان به وسیله ی آن ها مکان دشمنان را مشخص کرد. در طول گیم پلی می توان از درب اتومبیل ها به عنوان سپر استفاده کرد و حتی از سپر های موجود در بازی نیز برای پیشروی بهره برد. البته این سپر ها به گونه ای هستند که هنگام شلیک، بخش میانی آن ها به صورت خودکار پایین می آید و می توان از این ناحیه شلیک نمود و دیگر نیاز به خروج از پشت سپر نیست. در نمایش بازی تجهیزات دیگری نیز نمایش داده شد که یکی از آن ها وسیله ای بود که  تیم  مورد نظر از آن به زمین رسیدند. وسیله ای که فضای داخل آن بی شباهت به موشک های فضا پیما نبود. یکی دیگر از تجهیزات موجود در تریلر Drone های کوچکی بودند که به صورت دسته جمعی حرکت می کردند و باید برای مقابله با آن ها به صورت سینه خیز حرکت کرد. گویا نمی توان این Drone ها را از بین برد و حرکت آن ها به صورت دسته جمعی نیز به آن ها شمایلی چون حشرات را داده است.

فقط به جزئیات لباس کاراکتر دقت کنید

در زمینه ی گرافیک بازی پیشرفت های قابل ملاحضه ای داشته است. چیزی که مشخص است این است که نسخه های نسل هشتمی و PC این عنوان دارای گرافیک بسیار بهتری هستند و به همین دلیل است که Sledgehammer Games تمرکز خود را بر روی این نسخه ها قرار داده و پورت نسخه های نسل هفتم را به استودیو High Moon واگذار کرده است. بازی با موتور گرافیکی کاملا جدیدی ساخته می شود که باعث شده از گرافیک بسیار بهتری برخوردار باشد. چهره ی کاراکتر ها از کیفیت مناسبی برخوردار است و حرکات صورت و لب آن ها هنگام سخن گفتن کاملا طبیعی می باشد البته این امر با توجه به استفاده از موشن کپچر طبیعی می باشد. از سوی دیگر طراحی اسلحه های بازی با اینکه نمونه ی آن ها وجود ندارد ولی بسیار زیبا و جالب توجه می باشد و طراحی پوشش EXO نیز تقریبا از روی فیلم Elysium بوده و به خوبی انجام شده است. مرحله ای که به نمایش در آمد گویا در سئول جریان داشته و فضای سازی سئول با توجه به ساختمان های بلند و تلویزیون های تبلیغاتی متعددی که در این شهر وجود دارد به خوبی صورت گرفته است. در کل می توان گفت می توان به گرافیک این عنوان امیدوار بود زیرا مطمئنا گرافیک بازی پیشرفت های گسترده ای نسبت به نسخه ی پیشین داشته است.

Power Changes Everything

شعار این بازی این است که ” قدرت همه چیز را تغییر می دهد ” و در واقع درون مایه ی داستان بازی نیز همین جمله می باشد. شخصی قدرت طلب سعی دارد تا اوضاع جهان را به نفع خود تغییر دهد. گیم پلی بازی تغییرات بنیادینی داشته است که سبب شده تا امید ها نسبت به این نسخه بسیار بیشتر شود. تقریبا اکثر منتقدان و طرفداران اطمینان دارند که Advanced Warfare به راحتی می تواند رقیب امسال خود یعنی Battlefield : Hardline را شکست دهد اما سوال اصلی این است که آیا این نسخه می تواند رح تازه ای در کالبد مرده ی این سری بدمد و آن را از ورطه ی تکرار نجات دهد یا خیر؟

دانلود تریلر با کیفیت Full HD

دانلود تریلر با کیفیت HD

دانلود تریلر با کیفیت SD

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نبرد تکنولوژی | تحلیل نمایش Call of Duty : Advanced Warfare در E3 2014 - گیمفا
نبرد تکنولوژی | تحلیل نمایش Call of Duty : Advanced Warfare در E3 2014 - گیمفا
نبرد تکنولوژی | تحلیل نمایش Call of Duty : Advanced Warfare در E3 2014 - گیمفا
نبرد تکنولوژی | تحلیل نمایش Call of Duty : Advanced Warfare در E3 2014 - گیمفا
نبرد تکنولوژی | تحلیل نمایش Call of Duty : Advanced Warfare در E3 2014 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نبرد تکنولوژی | تحلیل نمایش Call of Duty : Advanced Warfare در E3 2014 - گیمفا