به رنگ خاکستر، به رنگ نابودى… | نقد و بررسى Watch Dogs - گیمفا
به رنگ خاکستر، به رنگ نابودى… | نقد و بررسى Watch Dogs - گیمفا
به رنگ خاکستر، به رنگ نابودى… | نقد و بررسى Watch Dogs - گیمفا
به رنگ خاکستر، به رنگ نابودى… | نقد و بررسى Watch Dogs - گیمفا

به رنگ خاکستر، به رنگ نابودى… | نقد و بررسى Watch Dogs

آريا توكلى
۰۹:۳۰ ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
به رنگ خاکستر، به رنگ نابودى… | نقد و بررسى Watch Dogs - گیمفا

شیکاگو، شهرى مملو از خلاف و جنایت. شهرى که در گوشه اى از آن مواد مخدر فروخته مى شود و در گوشه اى دیگر انسان! شهرى که حتى مسئولینش هم تو زرد و به فکر خرابکارى و فساد هستند! اما مرز خلاف هاى این شهر، خیلى وقت است که حدّ معمول را گذرانده و در گوشه اى دیگر، هک سلاح عده اى شده است. عده اى که قصد بر قرارى نظم و امنیت را نداشته و خودشان نیز افرادى زخم خورده اند. اما این افراد هکر هاى عادى نیستند. آن ها سازمان و ارگان هاى مختلف را هدف خود مى دانند. به چه دلیل؟ مشخص نیست. به همین علت است که به رنگ خاکستر هستند و از جنس خاکستر، از جنس نابودی…

Watch Dogs box art.jpg

کاور رسمی بازی Watch Dogs

نام: Watch Dogs
سازنده: Ubisoft Montreal
ناشر: Ubisoft
پلتفرم هاى مقصد: Microsoft Windows، PlayStation 4، PlayStation 3، Xbox One، Xbox 360، Wii U
تاریخ انتشار میلادی: ۲۷ May سال ۲۰۱۴
تاریخ انتشار شمسى: ۶ خرداد سال١٣٩٣

تولد Watch Dogs، تولد یک ایده نو

 

پس از انتشار عناوین ضعیف و تکرارى در اواخر نسل هفتم، انتشار یک عنوان جدید با ایده اى جدید، یک نیاز به حساب مى آمد و خوشبختانه عرضه ى WD در زمانِ خوبى به وقوع پیوست.
پروژه ى Watch Dogs از حدود ۶ سال پیش آغاز شد و در E3 سال ۲۰۱۲ به نمایش همگان در آمد. انتظارات پس از اولین نمایش هاى بازى که بسیار خیره کننده بودند شروع شد و تا روز بیست و ششم ماهِ May شدت گرفت. یکى از دلایل قانع کننده ى این انتظارات، ایده ى نایاب بازى بود. درست است که ایده ى ” هک ” به طور ناقص در برخى از عناوین پیاده شده است اما Watch Dogs با شعار Hack is our weapon شروع به کار کرد.تاریخ انتشار بازى روز ٢٨ آبان سال ١٣٩٢ اعلام شد اما در آستانه ى انتشار، تاخیرى ۵ ماهه، تشنگى طرفداران را دو چندان کرد. در نهایت روز ۶ خرداد سال ١٣٩٣، عنوان Watch Dogs در سراسر جهان منتشر شد. عنوانى که حتى خود را رقیبى جدى براى GTA V مى دانست. اما آیا این رقیب سر سخت موفق به شکست دادن GTA V شد؟

تاریخ انتشار بازى روز ٢٨ آبان سال ١٣٩٢ اعلام شد اما در آستانه ى انتشار، تاخیرى ۵ ماهه، تشنگى طرفداران را دو چندان کرد.

 

شیکاگو، مهدِ تکنولوژى، مهدِ هک

حال و هواى شهر شیکاگو، با شهر هاى دیگر متفاوت است. شهر شیکاگو، از لحاظ تکنولوژى، بسیار پیشرفته است. اما این تکنولوژى چه هدفى را در پیش مى گیرد؟ آیا این تکنولوژى براى مردم شهر مفید است؟ آیا مردم به کمک تکنولوژى مى توانند زندگى بهینه و آسوده ترى داشته باشند؟ آیا ارگان هاى مختلف به فکر مردم هستند؟

 

 

عصر ارتباطات، عصر نابودى…

Watch Dogs بسیار تاریک و بى رحم است. هیچ فرصتى براى تبسّم و لبخند وجود نخواهد داشت و مسیر پیشروى داستان، با عناوینى همچون Grand Theft Auto بسیار متفاوت است. شالوده ى اصلى بازى پیرامون هک مى چرخد و هکرى به نام Aiden Pearce. آیدن پیرس یک هکر با تجربه و بسیار توانا است و مى تواند سخت ترین هک ها را در ثانیه اى انجام دهد.اما آیدن به دنبال چه چیزى است؟ چرا از ارگان هاى دولتى خشمگین است؟ آیا این سازمان ها دست به کار خلافى زده اند؟در خیلى از مناطق جهان، نظارت هاى شدیدى بر خانه ها انجام مى گیرد. نظارت هایى که حدّ عادى را گذرانده اند و به گونه اى سیستمى جاسوسى علیه مردم به حساب مى آید. این امر که یک نوع دزدى از حریم خصوصى به حساب مى آید، سبب خیزش آیدن شده است.

سال ٢٠٠٣، هکرى به نام Reymond Kenney، ویروسى را در سیستم هاى کامپیوترى مدیران آمریکا منتشر مى کند. با انتشار این ویروس، برق ۵۵ میلیون نفر قطع مى شود و در این بین، ١٧ نفر به قتل مى رسند. از آن پس سیستم نظارتى آمریکا به Central Operation System تغییر یافت.هدف اصلى این سیستم که به اختصار CtOS نامیده مى شود، کنترل شهر و جلوگیرى از جنایت بود. اما پس از مدتى، CtOS از دست دولت خارج و به دست افراد دیگر افتاد. از آن پس، شیکاگو دیگر امن نبود؛ چرا که افرادى سود جو به سادگى بر زندگى شخصى مردم تسلط داشتند.Aiden Perace یکى از مخالفان اصلى CtOS بود و قصد داشت آن را از دست ارگان هاى خصوصى خارج کند. ارگان هاى خصوصى، خواهر زاده ى ۶ ساله ى آیدن، Lena، را در سال ٢٠١٢ به قتل رساندند. این امر، زنگ خطرى براى آیدن بود تا دست از سماجت خود بکشد.حال آیدن علاوه بر هدف اصلى خود، بهانه اى دیگر نیز براى متوقف کردن اعمال CtOS دارد؛ انتقام!ایدن هیچ شباهتى با یک سوپر قهرمان ندارد. او به دلیل کار هایى که انجام مى دهد، بیشتر شبیه یک ضد قهرمان است اما با جلوگیرى از کار هاى نهاد ها و ارگان هاى فاسد و خلافکارى که به وسیله ى CtOS از مردم سوء استفاده مى کنند، در کنار رسیدن به اهداف خود، کمکى بزرگ به مردم نیز خواهد کرد.

آیدن اصالتى ایرلندى دارد و ٣٩ ساله است. او از کودکى در شیکاگو بزرگ شد و به دلیل مشاهده ى خشونت هاى شدید در خیابان ها، آدمى پرخاشگر است.

آیدن اصالتى ایرلندى دارد و ٣٩ ساله است. او از کودکى در شیکاگو بزرگ شد و به دلیل مشاهده ى خشونت هاى شدید در خیابان ها، آدمى پرخاشگر است.او براى تحقق اهداف خود، دوستان و همکارانى در کنار خود دارد. براى مثال مى توان به اصلى ترین آنها، یعنى Clara Lille اشاره کرد. کلارا یک هکر حرفه اى و کارکشته و البته بهترین هکرى است که آیدن مى شناسد. یکى دیگر از دوستان ایدن، فردى از خاور دور است. وى Jordi Chin نام دارد و در واقع، یک دلال است. او راه را براى ایدن هموار مى سازد و وسایل مورد نیاز ایدن را فراهم مى کند. در میان دوستان ایدن، مى توان به T-Bone Grady نیز اشاره کرد. وى از اواسط بازى با ایدن همراه مى شود و نقشى بسیار کلیدى را در طول بازى ایفا مى کند. T-Bone، یک هکر خارق العاده و زبر دست است و البته در کنار هک، مى توان به ساخته هاى صنعتى وى اشاره کرد که سلاح هایى کشنده هستند.

 

شیکاگو، شهرى پر آوازه

Watch Dogs به لطف موتور گرافیکى Disrupt، جلوه هاى بصرى بسیار خوبى را ارائه مى دهد. بافت ها و تکسچر ها را مى توان به جرأت عالى دانست. براى مثال مى توان به چهره ى شخصیت هاى موجود در بازى على الخصوص ایدن اشاره کرد. هر چند تکسچر مو هاى وى بى نقص نیست اما این موضوع چندان به چشم نمى آید.
خوشبختانه اکثر بافت ها با سرعت بسیار عالى لود مى شوند و مشکل لود شدن بافت ها، به گونه اى دیگر است. گاه در اتوبان یا حتى خیابان، هیچ اتومبیلى از لاین دیگر در حال حرکت نیست اما ناگهان چند اتومبیل ظاهر مى شوند. این امر معمولاً موجب تصادف مى شود.درست است که تکسچر ها جلوه ى بصرى چشم نوازى به بازى مى دهند، اما نمى توان از ضعف در سایه زنى گذشت. سایه هاى اشیایى مانند میز و صندلى، چندان دلچسب نیستند و اغلب گوشه دار ساخته شده اند. این مشکل در شخصیت ها کمتر است اما باز هم موجب آزار و اذیت بازیباز مى شود.

Watch Dogs به لطف موتور گرافیکى Disrupt، جلوه هاى بصرى بسیار خوبى را ارائه مى دهد.

نور پردازى از هر لحاظ خارق العاده است و تمشاى پرتو هاى نور که از لا به لاى آسمان خراش ها به چشم مى خورند بازیباز را مدت ها خیره نگه مى دارد. یکى از مشکلات عجیب WD تخریب پذیرى ماشین ها است. به طوریکه تبدیل کردن یک ماشین نو و تمیز به یک ماشین فرسوده، امرى بسیار طاقت فرسا است. افکت باران، یکى از چشم نواز ترین افکت هاى موجود در بازى است. مطمئناً هیچ بازیبازى فرصت استفاده از منظره ى زیباى باران آن هم زیر نور ماه را از دست نخواهد داد. در کنار افکت باران، مى توان به آتش و خون نیز اشاره کرد که هر کدام به نحو احسن طراحى شده اند.
عنوان Watch Dogs از باگ رنج مى برد. باگ هایى که گاهى اوقات بسیار غیر منطقى خواهند شد و حتى موجب خارج شدن بازیباز از بازى و یا Restart سیستم مى شوند. هر چند که این باگ ها گریبان گیر همه ى بازیباز ها نمى شوند و شدت آن ها به نسخه ى خریدارى شده بستگى دارد.

شیکاگو، سلاحى براى آیدن

Watch Dogs داراى گیم پلى بسیار گسترده اى است و براى گذراندن مراحل، راه هاى بسیارى پیش روى بازیباز است. هک، یکى از فاکتور هاى این گیم پلى گسترده است. توسط هک مى توان هر کارى انجام داد. برداشت پول از ATM، به دست گرفتن کنترل دوربین هاى مدار بسته و تغییر رنگ چراغ راهنمایى و رانندگى تنها مثال هایى از این پروسه ى عظیم هستند. درست است که هک کردن به فشار دادن یک دکمه محدود مى شود اما قابلیت هاى فراوان هک، این ایراد را کاملاً مى پوشاند. به کمک هک مى توان از دست پلیس ها فرار کرد، وارد منازل شد و حتى یک قطار را متوقف کرد! به کمک Explode مى توان منطقه کوچک را منفجر کرد و به کمک هک هاى پیشرفته تر حتى مى توان با استفاده از گاز متان درون چاه فاضلاب، دریچه ى فاضلاب را منفجر کرد. البته باید از قدرت هک به موقع استفاده کرد؛ چرا که پس از هر هک مقدارى از شارژ موبایل ایدن کم مى شود. هر چند پس از مدتى، کم کم شارژ احیا خواهد شد.یکى از قابلیت هاى دیگر Watch Dogs، هک کردن سیستم هاى ATM است. این امر تا حدودى جنبه ى منفى براى WD داشته و به طور کلى انگیزه براى به دست آوردن پول کم مى شود.
همچنین ایدن قادر است آهنگ هایى را هک و به موبایل خود اضافه کند که البته امرى مهم به حساب نمى آید و صرفاً براى پر کردن وقت به کار مى رود.هک هاى پیشرفته ترى نیز در بازى وجود دارند که از آن ها مى توان به Blackout اشاره کرد. با استفاده از Blackout، مى توان براى مدتى برق کل شهر را قطع کرد. همچنین به کمک هک مى توان براى مدتى از دسترس پلیس خارج شد و عملیات فرار را به راحتى انجام داد.

هک، یکى از فاکتور هاى این گیم پلى گسترده است. توسط هک مى توان هر کارى انجام داد. برداشت پول از ATM، به دست گرفتن کنترل دوربین هاى مدار بسته و تغییر رنگ چراغ راهنمایى و رانندگى و …

اما گیم پلى تنها به هک محدود نمى شود. تیر اندازى موجود در بازى همانند یک شوتر سوم شخص کاملاً استاندارد ساخته شده است و نمى توان ایرادى به آن گرفت. تعداد سلاح هاى موجود در بازى کاملاً قابل قبول است و ایدن توانایى حمل تعداد نا محدودى سلاح را دارد. همچنین تعویض اسلحه نیز مانند عناوینى چون Max Payne 3 و GTA V است. استفاده از هک هاى مهمى همچون Blackout، از بخش تعویض اسلحه میسر است.
همانند دیگر عناوین Open World، در Watch Dogs نیز توانایى رانندگى وجود دارد. رانندگى در WD، داراى مشکلاتى است و همانند عناوینى چون GTA V طبیعى شبیه سازى نشده است و شباهت بیشترى به عناوینى چون Sleeping Dogs دارد! براى دزدى ماشین نیز مى توان از راه شکستن شیشه و یا هک کردن ماشین استفاده کرد.
یکى از نکات منفى و بسیار عجیب WD، عدم توانایى تیر اندازى حین رانندگى است. از آنجایى که خیلى از مراحل به تعقیب و کشتن افراد در حین رانندگى خلاصه مى شوند، عدم توانایى تیر اندازى در هنگام رانندگى، گذراندن مراحل را تا حدودى سخت مى کند.علاوه بر اسلحه ى گرم، ایدن یک باتوم را به عنوان سلاح سرد حمل مى کند و به کمک آن مى تواند دشمنان خود را از پاى در آورد. استفاده از باتوم در مراحلى که به صورت مخفى کارى گذارنده مى شوند، بسیار مفید و کاربردى است. در بازى قابلیت کاور گیرى نیز وجود دارد که بسیار کاربردى است و در مراحل مخفى کارى بازى، بسیار مورد استفاده قرار مى گیرد.یکى از قابلیت هاى مورد استفاده ى دیگر در بازى، سیستم ارتقاى مهارت هاى ایدن است. پس از گذراندن برخى مراحل یا انجام برخى کار ها، مجوز ارتقاى توانایى هاى ایدن به بازیباز داده مى شود که مى توان به مرور زمان، تمامى توانایى هاى ایدن را به آخرین حد خود رساند. از این مهارت ها مى توان به Hacking، Driving، Crafting Items و Combat اشاره کرد.
در بازى فروشگاه هاى لباسى نیز وجود دارند و مى توان به طور کلى چهره ى ایدن را به کمک خرید لباس متحول کرد. البته لازم به ذکر است که تمامى لباس هاى موجود که تعدادِ بسیار قابل قبولى هستند، به صورت Outfit به فروش گذاشته مى شوند و قیمت بسیار زیادى نیز ندارند.

یکى از ویژگى هاى عناوین Open World، وجود NPC ها ( آدم هاى عادى ) است. WD نیز از این ویژگى بهره مند است و حرف هاى NPC ها، فضایى پویا و زنده به شهر شیکاگو مى بخشد.

هوش مصنوعى در WD بسیار خوب کار شده است و انجام حرکات غیر طبیعى توسط دشمنان، تقریباً غیر ممکن است. همچنین دشمنان هنگام دیدن جنازه ى افراد خود، مشکوک مى شوند و به دنبال قاتل مى گردند.
یکى از ویژگى هاى عناوین Open World، وجود NPC ها ( آدم هاى عادى ) است. WD نیز از این ویژگى بهره مند است و حرف هاى NPC ها، فضایى پویا و زنده به شهر شیکاگو مى بخشد. البته ایدن مى تواند به کمک موبایل خود، اطلاعات، مشخصات و حتى حساب بانکى NPC ها را هک کند. هک کردن مشخصات NPC ها در بسیارى از مراحل مورد استفاده قرار مى گیرد.
البته گاهى NPC ها در حالت بسیار گیجى هستند و حرکات عجیبى انجام مى دهند و حتى گاه نمى توانند بر روى دو پاى خود بایستند.
یکى از پایه هاى اصلى و اساسى WD، نکشتن NPC ها است. اگر در عنوان GTA V، به راحتى هزاران NPC را زیر ماشین خود به قتل مى رساندید و یا براى سرگرمى، با شات گان خود مغز NPC ها را متلاشى مى کردید، براى انجام WD باید روش کار خود را تغییر دهید. هر عمل اشتباه که حتى موجب زخمى شدن مردم شود، بر روى شهرت ایدن تاثیر مى گذارد و به مرور زمان وى را منفور مى کند. حتى حمل سلاح گرم در دست نیز موجب رعب و وحشت و در انتها فرار مردم مى شود.در بازى مراحل فرعى نیز وجود دارد که به تعقیب و کمک به مردم عادى خلاصه مى شوند. این مراحل در داستان اصلى تاثیرى ندارند و از آن ها مى توان به عنوان سرگرمى یا حتى محک زدن خود استفاده کرد.یکى از نو آورى هاى قابل توجه WD، نقشه ى آن است. خیلى از عناوین، نقشه اى عمودى و البته ٢ بعدى را ارایه مى دهند اما نقشه ى WD سه بعدى است و مى توان ساختمان هاى بلند را به راحتى تشخیص داد.در بازی تعدادی مینی گیم نیز وجود دارد که می توانند برای مدتی بازیباز را سرگرم نگه دارند.

” لانچ تریلر بازی Watch Dogs “

دانلود تریلر با کیفیت بالا

دانلود تریلر با کیفیت پایین

طنینى از جنس تکنولوژى

موسیقى هاى موجود در بازى، توسط آقاى Brian Reitzell ساخته شده اند. تعداد ساندتراک ها به ١٣ موسیقى و حدود ۴۵ دقیقه تقسیم مى شوند که از آن ها مى توان به Vigilante، Hackers و Escape from Chicago اشاره کرد که جزو قطعات شاخص این آلبوم محسوب مى شوند.متاسفانه موسیقى هاى در حال پخش در اتومبیل ها، چندان رضایت بخش نیستند و آهنگ بسیار معروفى به چشم نمى خورند. باید به صراحت اعتراف کرد که عنوان WD در بخش موسیقى، از وظیفه خود به درستى بر نیامده و از رقیب خود، GTA V، چندین گام عقب تر است.جدا از بخش موسیقى که چندان رضایت بخش نیست، بخش صداگذارى شخصیت هاى بازى به خوبى انجام گرفته است. صداپیشه ى ایدن پیرس، Noam Jenkins، بازیگر کانادایى است. Noam بازیگر بسیار معروفى نیست و صداپیشگى ایدن، اولین تجربه ى وى در زمینه ى صداپیشگى به شمار مى آید.

کلام آخر…

Watch Dogs، عنوانى موفق با ایده هایى جدید و مقایسه ى Watch Dogs و GTA V توسط UbiSoft، یکى از علل ضعف نمرات این عنوان بود. شاید اگر Ubi با هایپ بیش از حد، انتظارات مردم را از این عنوان بالا نمى برد، با نمرات بسیار بهتر روبرو مى شدیم. خبر خوشحال کننده، تایید نسخه هاى بعدى این عنوان است. انتظار مى رود که Ubisoft با گرفتن تجربه از اشتباهات خود در این عنوان، نسخه هاى بعدى را بسیار قدرتمند تر بسازد.

 

jadval nomre watch dogs

این نقد و بررسی با توجه به نسخه PC نوشته شده است

 

MoonJoel MorganassassinVaasSpider-Manمتأثر گشته

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به رنگ خاکستر، به رنگ نابودى… | نقد و بررسى Watch Dogs - گیمفا
به رنگ خاکستر، به رنگ نابودى… | نقد و بررسى Watch Dogs - گیمفا
به رنگ خاکستر، به رنگ نابودى… | نقد و بررسى Watch Dogs - گیمفا
به رنگ خاکستر، به رنگ نابودى… | نقد و بررسى Watch Dogs - گیمفا
به رنگ خاکستر، به رنگ نابودى… | نقد و بررسى Watch Dogs - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

به رنگ خاکستر، به رنگ نابودى… | نقد و بررسى Watch Dogs - گیمفا