دنیای نابود شده| نقد و بررسی Fallout New Vegas | گیمفا
دنیای نابود شده| نقد و بررسی Fallout New Vegas | گیمفا
دنیای نابود شده| نقد و بررسی Fallout New Vegas | گیمفا
دنیای نابود شده| نقد و بررسی Fallout New Vegas | گیمفا

روزی روزگاری: دنیای نابود شده | نقد و بررسی Fallout New Vegas

محمد حسین جعفریان
۱۲:۵۰ ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
دنیای نابود شده| نقد و بررسی Fallout New Vegas | گیمفا

Fallout عنوانی است که مرز های عناوین RPG را جا به جا کرد. در زمان عرضه نسخه سوم یعنی Fallout 3 موفقیت به اندازه ای بود که Bethesda ناشر این سری بعد از عرضه DLC های متفاوت و پیاپی اقدام به عرضه یک Spin off با کیفیت به نام Fallout New Vegas کرد. این عنوان تا حدی تازه و بزرگ بود که علی رقم شباهت های بسیارش به نسخه قبلی توانست متفاوت باشد و به نوبه خود بسیار عالی عمل کند… Fallout را اغلب گیمران می شناسند. بسیاری نیز هنوز منتظرعرضه نسخه بعدی این عنوان هستند. عنوانی که طرفدارانش را ساعت ها میخکوب خود می کند. این عنوان با انتخاب ها و انواع قابلیت ها توانست انقلابی در صنعت بازی های RPG ایجاد کند. تفاوتی که باعث شد هر نسخه این عنوان تا حد فوق العاده ای برای منتقدان و گیمران محبوب باشد و همواره عده ی بسیاری در انتظار نسخه بعدی آن باشند. تفاوت اصلی Fallout New Vegas در بخش گیم پلی و روایت داستان آن شکل می گیرد. چرا که اصل ماجرا یعنی دنیا هنوز هم سر جای خودش است. دنیا همواره نابود شده است. تاریک است و بی آب و علف و این حقیقت این دنیاست…

fallout new vegas

کاور رسمی بازی Fallout New Vegas

نام: Fallout New Vegas

سازنده: Obsidian Entertainment

ناشر: Bethesda

پلتفرم: Xbox 360-Play Station 3 – PC

سبک : Action Role Playing Game

تاریخ انتشار: ۴ نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی( ۱۳ آبان ۱۳۸۹ شمسی)

fnv

دنیای نابود شده

۳ سال از وقایع داستانی Fallout 3 می گذرد. چین با سلاح های اتمی بی شمار خودش به آمریکا حمله می کند. آتش می زند و می سوزاند. هیچ جایی را نمی توان امن دانست. مردم در ترس و وحشتند. آتش چراغ خانه هاست و همه چیز نابود شده است. دولت آمریکا اعلام می کند که در زیر زمین پناهگاه هایی درست کرده است که در آن جا مردم می توانند در کمال امنیت زندگی کنند. در حالی که این پناهگاه ها یا دریچه ها در حقیقت مکانی برای آزمایش به روی انسان است.

این نسخه از نظر روایت داستانی پیشرفت خوبی کرده است. در حقیقت کیفیت داستان به مانند ۳ نسخه قبل عالی است اما به جرات می توان گفت که در این نسخه روایت داستانی بسیار با کیفیت تر شده است. هر سخن و دیالوگی که در این عنوان می شنوید راهنمای شما به شمار می رود و باید از آن استفاده کنید. هر بخشی از بازی داستانی غنی دارد و روایت داستان توسط انواع بخش ها صورت می گیرد. گاهی با نگاه شما به یک محیط. گاهی نیز با شنیدن سخنی از یک دوست یا دشمن. نکته قابل توجه این است که تمام عناوین این سری از بخش پناهگاه ها یا همان دریچه ها آغاز می شدند اما در این نسخه داستان کاملا متفاوت است.

دنیا نابود شده است

دنیا نابود شده است…

شخصیت اصلی عنوان به عنوان یک پیک بازی را شروع می کند. پیکی که باید بسته ای را به شهر پریم(Primm) برساند. جالب این جاست که خود شخصیت هیچ ایده ای نسبت به محتوی این جعبه ندارد. او در راه خود پیش می رود که ناگهان گروهی به او حمله می کنند و او را بی هوش می کنند. شما زمانی به هوش می آیید که دکتری بالا سر شماست و شما را درمان کرده است. اما هیچ خبری از آن بسته نیست. و شما هم اکنون باید از شهر تا بیابان را به دنبال این بسته بگردید و این حقیقت را دنبال کنید که چه کسی شما را بی هوش کرده است؟ محتوی آن جعبه سری چه بود؟ چرا آن ها شما را بی هوش کردند؟ و هزاران سوال دیگر که در اوج زیبایی داستانی پاسخ آن ها را خواهید یافت… البته نباید مراحل فرعی را فراموش کرد. مراحل فرعی این عنوان جدا از گیم پلی با کیفیت خود و داشتن محیط های جذاب از داستانی غنی نیز برخوردار می باشند و به طور کلی داستان بخشی از این عنوان است که حتی در کوچکترین مکان ها فراموش نشده است و همواره با کیفیت به آن توجه شده است. جدا از این داستان غنی نحوه روایت آن نیز فوق العاده است و باید پذیرفت بازهم این عنوان به مانند نسخه های قبلی در بخش داستان هیچ کم و کاستی نذاشته است… شخصیت پردازی نیز به همین با کفیت بوده است. در هر بخشی از داستان شما با شخصیت های مختلف و جالبی رو به رو می شوید. مانند روباتی که خواستار تغییر در وگاس است و شخصیت پردازی اش تا اندازه ای فوق العاده است که شما هیچ کم و کاستی در رفتار و کار های او مشاهده نمی کنید. حرف هایش برای شما اهمیت پیدا می کند و رفتارها و نگاه ها و برخورد هایش را درک می کنید. در بازی گروه های مختلفی نیز وجود دارند. آن هایی که با دولت یا بر علیه آن هستند. گروه های آشوبکار و … و… که در مواجهه با هر کدام از آن ها باید انتظار رفتار و عملکرد خاصی را داشته باشید. اصولا شخصیت پردازی های مختلف و ایجاد خطوط زیبای داستانی باعث شده است که این عنوان در این نسخه کاملا راضی کننده باشد.

سبک ناب

گیم پلی این عنوان بسیار شبیه به نسخه قبلی یعنی Fallout 3 است و این موضوع کاملا قابل پیش بینی است چرا که خواه یا ناخواه این عنوان هر چه قدر هم که عالی بوده باشد بازهم یک Spin-off از نسخه سوم به شمار می رود. اما به طور قطع این عنوان تفاوت ها و چیز های جدیدی را نیز ارائه داده است. یکی ازاین ها افزایش عناصر RPG در بازی است. از ویژگی های جدیدی که این بخش در این نسخه به وجود آورده است می توان به نوار اعتماد گروه ها اشاره کرد. نواری که میزان اعتماد آن حزب به شما را نشان می دهد. در حقیقت شما هر کاری که  در نزد هر حزب و گروهی انجام دهید یا هر لغتی که در برابر آن ها به زبان می آورید باعث کم رنگ یا پر رنگ شدن این نوار خواهد داشت. هر چه قدر که شما چرب زبانی بیشتری داشته باشید موفق تر خواهید بود. سیستم مکالمات در این بازی بسیار گسترش یافته است. دیالوگ ها بسیار زیباتر و واقعی تر از قبل هستند. در صورتی که تک تک کلمات خود را با منطق و شناخت ارزش آن حرف به زبان بیاورید می توانید با استفاده از همین ادای دیالوگ کسی را قانع به انجام کاری بکنید یا از او اطلاعات مفیدی دریافت کنید. در حقیقت بازهم یکی از بخش های پر رنگ این عنوان در گیم پلی دنبال کردن سرنخ هاست که با استفاده از این سیستم مناسب دیالوگ تبدیل به کاری جذاب شده است.

دشمنان متفاوتی خواهید داشت

دشمنان متفاوتی خواهید داشت!

از آن جایی که اغلب سیستم های گیم پلی این نسخه دقیقا به مانند نسخه قبل است سعی بر بررسی بخش های جدیدی از گیم که در این نسخه ارائه شده است داریم. یکی از مهمترین پیشرفت های این نسخه در گیم پلی استفاده از سلاح سرد است. یکی از سیستم های مبارزاتی ثابت این فرانچایز سیستم V.A.T.S است.  V.A.T.S که مختصر شده کلمه ault-Tec Assisted Targeting System می باشد دقیقا شبیه به شلیک های هم زمان در Red Dead Redemtion است. به این صورت که شما نقاط مختلف بدن یا دشمن های مختلف را در یک صحنه آهسته Add می کنید و بعد از آن در لحظه به تمام آن بخش ها پشت هم شلیک می کنید. این قابلیت به طور کامل در Fallout 3 نیز وجود داشت. اما در New Vegas این بخش تفاوت جالبی به خود دیده است و آن امکان استفاده از سلاح سرد در این بخش است که حقیقتا کاری جذاب خواهد بود. با استفاده از انواعغ سلاح های سرد دشمنانتان را با این قابلیت تکه تکه کنید و از مرگ دردناک آن ها لذت ببرید. نکته خوب دیگر این بخش در New Vegas وجود سلاح های سرد متفاوت است که طبیعتا تجربه های متفاوت و جذاب را نیز به وجود می آورد. در حقیقت شما می توانید با این قابلیت به آسیب پذیرترین مکان دشمن خود هر چه قدر که می خواهید شلیک کنید و …

نحوه طبخ خورشت قیمه از دشمنان

نحوه طبخ خورشت قیمه از دشمنان

در این بازی شما می توانید با کسب امتیاز تجربه برای خود خصوصیت ویژه ای انتخاب کنید که این موضوع یکی از زیبایی های عناصر گیم پلی RPG در این عنوان است. البته دریافت این امتیازات به حد زیادی دشوار خواهد بود. اصولا در Fallout New Vegas شما با یک بازی بچگانه طرف نیستید و حتی اگر بر روی ساده ترین حالت ممکن بازی کنید بازهم با یک بازی سخت رو به رو خواهید بود. در آغاز بازی شما باید به داشتن یک تفنگ بادی راضی باشید و معنای این موضوع این است که شما بهتر است اوایل با هیچ دشمنی رو به رو نشوید. چرا که آن ها بهترین سلاح ها را دارند و به راحتی می توانند شما را از پای در آورند. یکی از دلایل اصلی که شما را مجبور می کند همان ابتدا به شهر بهار خوب سر بزنید پیدا کردن سلاح های خوب است. زمانی که سلاح مناسب را یافتید تازه می توانید کار خود را آغاز کنید و پس از مبارزات بسیار و گذر کردن از آن بیابان دیوانه کننده به Level مورد نظر برسید و برای خود خصوصیت انتخاب کنید. در دنیای تمام نسخه ها Fallout هرگز با آرامش رو به رو نخواهید بود و New Vegas نیز این قاعده را به خوبی رعایت کرده است.

قطعا با شما مهربان نیست

قطعا با شما مهربان نیست! و شکستش نیز کار ساده ای نخواهد بود

از بخش های بهبود یافته دیگر در این نسخه سلاح ها و نیرو های جدید آن است. در این عنوان سلاح های مختلفی به مانند نیزه سزار به شما داده می شود که بتوانید مبارزاتی جالبتر و متفاوت با گذشته را تجربه کنید. یا نیرو های جدیدی به مانند “پرتابگر” و “پاکساز” به شما داده می شود که تجربه های جدیدی را در گیم پلی این عنوان رقم می زنند که تجربه اش را به خودتان می سپارم. fallout new vegas ultimate edition 4 اما در کنار تمام این سخنان باید به شما بگویم که این عنوان نیز به مانند عناوین موفق دیگر سراسر تعریف و تمجید نیست. یکی از مشکلات اساسی این عنوان باگ های آن است. باگ هایی که در بخش های گیم پلی و گرافیک این عنوان دیده می شود واقعا آزار دهنده است. به طور مثال ممکن است زمانی که در حال حرکت در منطقه ای هستید ناگهان همه تکسچر ها بی کیفیت شود یا صفحه سفید شود و شما قادر به انجام هیچ کاری نباشید. اما این موضوع طولانی نیست و در عرض مدتی کوتاه بازی به حالت عادی خود بر می گردد. البته باید اشاره کنیم که نسخه های کنسولی مشکلات بسیار کمتری را نسبت به پلتفرم PC یدک می کشند. اما با در نظر گرفتن تمام این مشکلات بازهم باید بگوییم که این عنوان گیم پلی ای لایق تجربه را پدید آورده است.

تعریف نکردنی

این عنوان می توانست در بخش گیم پلی عالی باشد. در حقیقت در این بازی به مانند همیشه محیط های بسیاری وجود دارد. محیط هایی که هر کدام دشمنان مختلف و مخصوص به خود را دارند. رنگ مخصوص و آب و هوای مخصوص به خود را دارند و هر کدام از اجزای بسیار زیاد و پرجزئیات مخصوص به خود ساخته شده اند. تا این جای کار همه چیز عالی است اما مشکل از بخش کپی برداری سازندگان آغاز می شود. حتی اگر باگ های این بخش را فاکتور بگیریم بازهم مشکل اساسی دیگری وجود دارد و آن هم این است که سازندگان به علت Spin-Off بودن این نسخه زحمت خاصی در طراحی دوباره محیط نکشیده اند و به تعویض چند تکسچر ساده پسند کرده اند. در حقیقت تمام مشکلات و کمی و کاستی هایی که در گرافیک نسخه قبلی دیده می شد در این نسخه به همان قوت گذشته باقی است. fallout new vegas ultimate edition 5 البته طراحی شخصیت ها در این عنوان قابل ستایش است. اگر زمان عرضه بازی را در نظر بگیریم و محیط بزرگ آن را هم به این موضوع اضافه کنیم و تعداد بالای شخصیت ها را نیز حساب کنیم، در می یابیم که طراحی شخصیت ها و دشمنان در این بازی واقعا قوی بوده است. بر خلاف بخش های دیگر گرافیک که در آن کپی برداری هایی از نسخه قبل دیده می شد، بخش طراحی گرافیکی شخصیت ها کاملا عالی انجام شده است. شما از نگاه یک روبات نیز می توانید احساس او را درک کنید. از تکان خوردن دهان مکانیکی اش کاملا حرف زدنش را باور می کنید. و از تکان دادن دست هایش ساختار مکانیکی آن را حقیقی می بینید. تمام این ها را در کنار این همه دشمن متفاوت بگذارید تا دریابید این عنوان در این بخش تا چه حد موفق بوده است. fallout new vegas ultimate edition 6

صدای نابودی

صدا گذاری در این عنوان فوق العاده است. تنها بخشی از این نسخه است که هیچ اشکالی به آن وارد نیست. صدای تک تک شخصیت ها هیچ تفاوتی با حقیقت ندارد. لرزش صدای یک روبات هنگام ناراحتی و عصبانیت نیز احساس می شود. نگرانی در صدای دشمنان حس می شود. و همه چیز رنگ و بوی حقیقت را دارند و هر شخصی صدایی در خور قیافه و رفتار خویش دارد. بخش موسیقی نیز فوق العاده عمل کرده است. صدای رادیو های قدیمی و آهنگ های دهه ۶۰ به خوبی با بازیکن ارتباط برقرار می کند. در آن جهنم این صداهاست که هر لحظه به رفتار و احساس شما جهت می دهد و بدون شک بازی در بخش موسقی و صداگذاری فوق العاده عمل کرده است. هر لحظه موسیقی جدیدی را می شنوید و احساس جدیدی پیدا می کنید. در حقیقت نکته این جاست که موسیقی وظیفه اصلی خود یعنی دادن احساس به بازیکن را در هر شرایط و در هر زمان و مکانی انجام می دهد. حتی صدای شلیک و چکاچک سلاح های سرد نیز به خوبی کار شده است و همه چیز در این بخش با کیفیت عالی و راضی کننده بوده است. fallout new vegas ultimate edition 2

کلام آخر

بدون شک این عنوان نتوانست به عظمت و بزرگی نسخه گذشته خود یعنی Fallout 3 برسد اما از این عنوان هیچ کس همچین انتظاری هم نباید داشته باشد. چرا که در کنار تمام خوبی هایی که این نسخه داراست بازهم یک Spin-Off است که در ساخت آن وقت بسیار کمتری نسبت به نسخه قبلی صرف شده است. اما بدون شک بازهم تجربه این عنوان برای تمام طرفداران این سبک و به خصوص این فرانچایز لذت بخش خواهد بود.

نکات مثبت: وجود بخش های تازه در بخش گیم پلی – طراحی گرافیکی قابل قبول شخصیت ها – داستان جذاب و روایت جذاب داستانی – بخش موسیقی – 

نکات منفی: کپی برداری در اغلب بخش های گرافیکی – باگ های زیاد و …

نمره نهایی:۸۲/۱۰۰

این نقد و بررسی توسط نسخه XBOX 360 انجام شده است.

پیشنروMohsen bakhtiariRezaGtxJonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دنیای نابود شده| نقد و بررسی Fallout New Vegas | گیمفا
دنیای نابود شده| نقد و بررسی Fallout New Vegas | گیمفا
دنیای نابود شده| نقد و بررسی Fallout New Vegas | گیمفا
دنیای نابود شده| نقد و بررسی Fallout New Vegas | گیمفا
دنیای نابود شده| نقد و بررسی Fallout New Vegas | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دنیای نابود شده| نقد و بررسی Fallout New Vegas | گیمفا
دنیای نابود شده| نقد و بررسی Fallout New Vegas | گیمفا