اسطوره های بازی سازی | تاریخچه استودیو یوبی سافت مونترال - گیمفا
اسطوره های بازی سازی | تاریخچه استودیو یوبی سافت مونترال - گیمفا
اسطوره های بازی سازی | تاریخچه استودیو یوبی سافت مونترال - گیمفا
اسطوره های بازی سازی | تاریخچه استودیو یوبی سافت مونترال - گیمفا

اسطوره های بازی سازی | تاریخچه استودیو یوبی سافت مونترال

Brad Simpson
۰۹:۰۰ ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
اسطوره های بازی سازی | تاریخچه استودیو یوبی سافت مونترال - گیمفا

دنیای گیم، دنیایی که مدیون بازی سازان بزرگ، بازی های بزرگ و بازی بازان بزرگ است. دنیایی پر چالش که با استعانت از بازی سازان توانست نمو یابد و خود را در دل هواداران معشوق و البته زیادی جا کند. طبق سنت این دست مقالات ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی یکی از آن استودیو های بازی سازی بپردازیم و آن را تشریح کنیم اما چرا مانور ما برروی استودیو های بازی سازی است؟ پاسخ این سوال مشخص است؛ بگذارید با مثالی برایتان تشریح شود، گاهی شما از وسیله ای استفاده می کنید اما از برند و سازنده آن اطلاعی ندارید، در حال قصد دارید تا آن را مورد حمد و ستای خود در مقابل دیگران قرار دهید؛ اینجاست که فرد مقابل نیز از آن وسیله ولی با برندی متفاوت استفاده می کند و پس از تسبیح شما، مشتاق به استفاده ی از آن می شود اما وقتی در مورد سازنده آن از شما می پرسد، شما با رویی زرد و شرم اظهار بی اطلاعی می کنید! چقدر برای شما می تواند خواری و پستی  به همراه داشته باشد؟!

حتی تصور این موضوع هم سخت است! حال تصور کنید که شما یکی از مشتاقان بازی محبوب Watch Dogs باشید ولی از استودیو سازنده این شاهکار هیچ اطلاعی نداشته باشید. این موضوع برای بنده دغدغه ای شده بود چرا که با وجود چنین موضوعی که شاید خیلی از افراد مشتاق این عنوان به آن فکر نکرده بودند، ممکن بود مشکلاتی از قبیل خیلی از اتفاقات( ضایع شدن و…) پیش بیاید لذا برحسب وظیفه تصمیم گرفته شد تا با نگارش مقاله ای درباره ی سازنده عنوان محبوب Watch Dogs، به اطلاعات فراوان شما اندکی بیافزاییم و پازل تفکرات شما در مورد این بازی محبوب را تکمیل کنیم البته تاریخچه استودیویی که قصد نگارش مقاله  آن را داریم یعنی یوبی سافت مونترال نه تنها پازل ذهنی شما درباره ی WD را تکمیل می کند بلکه یادآور خاطرات شما با بازی هایی که شاهکاری بودن در زمان خود می شود و نوعی خاطره بازی با شما عزیزان به حساب می آید. ما در این مقاله ابتداً به بررسی حالات و احوالات این استودیو، زان پس به بازی ها و ندرتاً فرنچایز های آن استودیو پرداخته و در فرجام کار به جمع بندی کلی برسیم و البته نگاهی ویژه به عنوان محبوب Watch Dogs در بینا بین مطالب بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا به بررسی( حالا شما بگویید اجمالی، ما می گوییم خُرد) این استودیو بپردازیم البته به این موضوع توجه کنید که این استودیو یکی از زیرشاخه های کمپانی یوبی سافت است، با این حال ما سعی کردیم تا با مجزا کردن این استودیو نگاهی ویژه به آن داشته باشید که فکر کنم تا کنون دلیل این تفکیک را به خوبی فهمیده باشید.

11ubisoftmontreal.jpg

نمای بیرونی ساختمان استودیو یوبی سافت مونترال

استودیویی با اصلیت فرانسوی و ملیتی کانادایی

استودیو یوبی سافت مونترال یکی از استودیو های زیرشاخه کمپانی بزرگ یوبی سافت است. این استودیو در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد لذا با استودیویی جوانی رو به رو هستیم. استودیو مذکور یکی از استودیو های بزرگ جهان است این را می توان در کثر تعداد کارمندان آن مشاهده کرد؛ افرادی با تعداد قریب به ۲۳۰۰ کارمند که می کوشند تا خواسته گیمر ها را لبیک گفته و عنوان هایی بسازند که جاودانگی آن ها تضمین شده باشد، عنوان هایی نظیر: Prince of Persia ،Far Cry ،Assassin’s Creed، فرنچایز هایی با برند نام  Tom Clancy( البته بعضی از نسخ آن ها) و در قله آن ها  Watch Dogs! این استودیو همان طور که گفته شد در نیمه ی دوم دهه ۹۰ به صورت رسمی افتتاح شد. یوبی سافت این استودیو را منطقه فرانسوی زبانQuebecs متمرکز ساخت و این امر شاید حس وطن پرستی سران این شرکت را کمی آشکار کند البته می گویم شاید! البته ضمن این موضوع دو دلیل دیگر نیز در ساخت استودیو در آن مکان دخیل بود که عبارت اندز: نزدیک بودن فرهنگ مردم ساکن در ایالت و زبان آن ها به زبان فرانسوی و هم چنین نزدیک بودن آن به بازار آمریکای شمالی یعنی قلب تپنده اقتصاد برای دنیای گیم، این دو دلیل از بارزترین عواملی بودند که یوبی سافت مونترال را در مونترال متمرکز کرد. Martin Tremblay  از افراد موثر ترقی استودیو و به نوعی از راهبران این استودیو به شمار می آید. کمک های شایان او باعث شد تا سرعت رشد این استودیو بیش از پیش باشد. تاریخچه این استودیو، داستانی طویل را در پشت خود می بیند؛ منشا شکل گیری استودیو در مونترال دارای دلایل سیاسی- اجتماعی است؛ اوایل دهه نود اوج مشکلات مالی و اوفول اقتصادی در مونترال بود، به نوعی که جوانان به دلیل بی کاری در انزوای روحی قرار گرفتند. احزاب محلیِ سیاسی در فکر ایجاد شغل برای جوانان مونترال بودند، از طرفی تعداد افرادی که با تکنولوژی خو می گرفتند فزونی یافت و علم کامپیوتر بر مونترال احاطه پیدا کرد؛ این چنین بود که یوبی سافت دست به افتتاح استودیویی با آینده ای درخشان زد، استودیویی که اکنون ۲۳۰۰ جوان را در خود مشغول به کار کرده است. البته جریاناتی دخیل دلایل ذکر شده شد تا این استودیو در مونترال ساخته شود لذا بیایید تا با آن دلایل نیز آشنا شویم. در دهه نود یوبی سافت تصمیم داشت تا بازار کاری خود را در آمریکای شمالی گسترش دهد لذا تصمیم به افتتاح شعبه ای در New Brunswick کرد اما لابی بزرگ ایالت Quebec و با اطلاع از وضعیت معیشت در این ایالت، دولت ایالتی را مجبور به اجبار یوبی سافت برای ساخت شعبه ای در مونترال به جای New Brunswick  ساخت. یوبی سافت هم که به این سادگی ها دم به تله نمی داد، سرانجام کار آن شد تا لابی دولت ایالتی را مجبور به اهدا بودجه ای هنگفت به یوبی سافت برای جذب نیروی کاری بومی کرد و سودی که یوبی سافت از این معامله می برد، آن ها را مجبور به قبول ساخت استودیو در مونترال کرد.

untitled-33.jpg

بخشی از دفتر کاری بوبی سافت

این شد تا در عرض ۵ سال حدود ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد شد. آن ها همیشه علاقه به ایجاد بازار اقتصادی در انحصار خود و در منطقه تحت سلطه خود داشتند واین امر آن ها را به مکان های کوچک شهری می کشاند تا با پویا ساختن اقتصادی آن مناطق شرایط را برای پیشرفت خود هموار کنند. از بحث اقتصادی بگذریم. اوایل کار استودیو با بازی سازی برای کودکان می گذشت و این امر سبب انتشار عنوان های کودکانه ای نظیر: Donald Duck: Goin’ Quackers شد. اما بیشتر نظرات بعد از آغاز قرن ۲۱ به سمت این استودیو جلب شد. در سال ۲۰۰۲ عنوانی جذاب و مهیج به نام Splinter Cell از سوی استودیو منتشر شد و باعث شد تا این استودیو به یکی از موفق ترین استودیو های آن برهه ملقب شود. IGN به بازی عنوان” برترین بازی برای Xbox” در آن سال را داد و به تمجید بسی زیاد از استودیو یوبی سافت مونترال پرداخت. ایالت Quebec که یوبی سافت مونترال را برای خود هم چون نگینی می پنداشت با اعطای ۵ میلیون دلار به یوبی سافت خواهان گسترش حوزه کاری یوبی سافت در ایالت کِبِک شد. تعجب نکنید چرا که این مبلغ به ۱۹ میلیون دلار در سال های اخیر افزایش یافت و این کمک بزرگ حکومتی زمینه اشتغال خیلی ها را فراهم آورده است. به هرحال این استودیو بسیار موفق ظاهر شده و منشا این امر بازی های فوق العاده آن است. بازی هایی که خاطره ساز شدند؛ خاطراتی که لحظاتی ناب را برای ما فراهم آوردند؛ لحظاتی به شیرینی عسل… در ادامه لیست عنوان های ساخته شده توسط این استودیو را می توانید ببیند و در پی آن توضیحاتی در مورد این عنوان ها و نگین درخشنده این استودیو یعنی Watch Dogs.

بازی های ساخته شده در برهه زمانیِ ۱۹۹۹تا ۲۰۰۸

نام بازی: Tonic Trouble                                                           

نام بازی: Donald Duck: Goin’ Quackers

نام بازی: Tom Clancy’s Splinter Cell

نام بازی: Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Raven Shield

نام بازی: Batman: Rise of Sin Tzu

نام بازی: Prince of Persia: The Sands of TimeB

نام بازی: Myst IV: Revelation

نام بازی: Prince of Persia: Warrior Within[B]

نام بازی: Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Black Arrow

نام بازی: Far Cry Instincts

نام بازی: Prince of Persia: The Two Thrones[B]

نام بازی:  Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory

نام بازی: Far Cry: Instincts – Evolution

نام بازی: Tom Clancy’s Splinter Cell: Double Agent

نام بازی: Tom Clancy’s Rainbow Six: Vegas

نام بازی: Far Cry Vengeance

نام بازی: TMNT

نام بازی: Assassin’s Creed

نام بازی: My Word Coach

نام بازی: Naruto: Rise of a Ninja

نام بازی: Lost: Via Domus

نام بازی: Tom Clancy’s Rainbow Six: Vegas 2

نام بازی: Far Cry 2

 نام بازی: Shaun White Snowboarding
 
نام بازی: Naruto: The Broken Bond
 
نام بازی: Prince of Persia

 
بازی های ساخته شده از سال ۲۰۰۹ تا کنون

نام بازی: Assassin’s Creed II 

نام بازی: James Cameron’s Avatar: The Game

نام بازی: Shaun White Snowboarding: World Stage

نام بازی: Tom Clancy’s Splinter Cell: Conviction

نام بازی: Prince of Persia: The Forgotten Sands

نام بازی: Shaun White Skateboarding

نام بازی: Assassin’s Creed: Brotherhood 

نام بازی: Just Dance 3 

نام بازی: Michael Jackson: The Experience 

نام بازی: Assassin’s Creed: Revelations 

نام بازی: Assassin’s Creed III

نام بازی: Far Cry 3

نام بازی: Far Cry 3: Blood Dragon 

نام بازی: Assassin’s Creed IV: Black Flag 

نام بازی: Child of Light

 و در انتظار Watch Dogs

نگاهی به برخی از عناوین ساخته شده و در حال ساخت استودیو  

همان طور که لیست بالا را مشاهده فرمودید، دیدیدکه با خیلی از آن ها خاطره دارید لااقل برای بنده که این گونه است؛ آن از بازی های مربوط به سم مخفی کار تا به ماجراجویی های فرقه قاتلان کشیش! در این بخش از مقاله همان طور که فهمیده اید به بررسی برخی از آثار معروف ساخته شده توسط این استودیو می پردازیم و به آسیب شناسی(!) و معرفی آن ها بپردازیم چه بسا که معرف حضور هستند. همان طور که گفته شد، این استودیو یدی طویل در ساخت نسخ Assassins Cree d،Far Cry و Splinter Cell دارد لذا ما سعی می کنیم به خاطره بازی با یکی از نسخ منتشر شده از دو فرنچایز توسط استودیو بپردازیم و درآخر هم سوپرایز خود را به نمایش بگذاریم.

fc3-uplay-bannertcm2172964.jpg

جیسون در انزوا اما امیدوار

 

Far Cry 3 عنوانی است اکشن شوتر اول شخص که توسط استودیو یوبی سافت مونترال ساخته شده البته کمک دیگر استودیو های یوبی سافت نیز مشمول فرآیند ساخت آن می شود با این حال بخش عظیمی از ساخت آن را یوبی سافت مونترال بر دوش کشید. این بازی برروی کنسول های نسل هفتمی سونی و مایکروسافت و هم چنین برروی PC انتشار یافت. داستان این بازی بسیار جذاب بود چرا که با به تصویر کشاندن جهانی آزاد و داستان بسیار تلخ چند دوست که بری شیرین داشت، مارا به اعماق تامل کشاند. جیسون، شخصیت اصلی این بازی، می بایست پس از تحمل دوری دوستان به فکری برای پیدا کردن و نجات آن ها باشد و جان خود را به خطری بزرگ بیاندازد در پایان باید گفت که ختم این بازی بسیار زیبا و تاثیر گذار بود.

2516584-black+flag.jpg

فرقه قتال

 

Assassin’s Creed IV: Black Flag یک عنوان جهان آزاد- اکشن- تاریخی است که درسال ۲۰۱۳ توسط یوبی سافت مونترال ساخته شد وپس از نشر توسط یوبی سافت به بازار عرضه گردید. این بازی برروی تمامی پلتفرم های محبوب نسل هفتمی و هشتمی عرضه شد. این نسخه ششمین قسمت از  این فرنچایز بود که ساخت آن از سال ۲۰۱۲ شروع شد. این بازی در قرن ۱۸ روایت می شد و دارای المان های اکشن و مخفی کاری بود. این نسخه توانست با کسب نمرات خوبی از سایت ها خود را تثبیت کند و نوعی ریکاوری برای این فرنچایز به حساب می آید. البته داستان این بازی با نوعی چالش همراه بود اما این ها باعث لغزش آن نشد و ثمره یآن جایزه ی برترین بازی اکشن نمایشگاه Spike VGX ۲۰۱۳ بود.

watch_dogs_01.jpg

هیس! ممکن است درحال شنود ما باشند

 

و اما شیکاگو و CTOS! عنوان اکشنی که با تم جهان آزاد خود مورد انتظار همگان است. یوبی سافت مونترال این بار در پی خلق حماسه ای بزرگ می باشد البته ۵۰ درصد این حماسه با نمایش های خیر کننده این بازی خلق شده و فقط مانده ۵۰ درصد دیگر تا فتح عرش آن هم برروی فرش! این بازی قرار است در ۲۷ می همین امسال یعنی تا چندی دیگر برروی اکثر پلتفرم های در دسترس گیمرها منتشر شود و مرحم زخم PC بازها باشد. داستان بازی بر محوریت سیستمی امنیتی است که تمامیت زندگی مردم بی چاره را زیر نظر گرفته و آن را تحت نظر قرار می دهد در این جاست که قهرمانی از دل مردم با نام آیدن برمی خیزد و با سلاح هک به مبارزه با این سیستم می پردازد. او در این مسیر تنها نیست و همراهانی را دارد ولی بزرگترین همراه او نفس مردم هستند که دعایشان نداسته بدرقه راه اوست. این مرد ۳۹ ساله سعی دارد تا با استفاده از تکنولوژی به یک سیستم تکنولوژیک ضربه بزند و از درد ضربه این سیستم بر پیکره زندگی مردم بکاهد. اسم این بازی به این دلیل Watch Dogs نامیده شده است که اشاره به وجود سیستم شنود در زندگی مردم دارد. این بازی حدود ۱۷۳ جایزه پیش از انتشار بازی ها را ازآن خود کرده است و با نمایش های خیره کننده خود دل همگان را برای وصال به خود، مجذوب نموده است.

سربلند، هم چون یوبی سافت مونترال

همان طور که گفته شد یوبی سافت مونترال نسبتا جوان با انتشار عنوان هایی متعالی باعث این شد تا تعداد زیادی از گیمرها به سبب دوست داشتن این استودیو، طرفدار یا به نوعی فن یوبی سافت شدند. عنوان هایی که سراسر خاطره بودند و خاطراتی که هرگز فراموش نشدنی بودند. آن ها همیشه  تلاش می کنند تا با ارائه بازی به بهترین نحو، بهترین قالب از یک بازی را به مخاطب ارائه دهند. اغلب بازی های آن ها باعث شده تا ما به تامل واداشته شویم. یوبی سافت مونترال یکی از بزرگترین  استودیو بازی سازی جهان است و اسطوره ایست در این صنعت چرا که عنوان هایش غالبا شاهکار اند.

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اسطوره های بازی سازی | تاریخچه استودیو یوبی سافت مونترال - گیمفا
اسطوره های بازی سازی | تاریخچه استودیو یوبی سافت مونترال - گیمفا
اسطوره های بازی سازی | تاریخچه استودیو یوبی سافت مونترال - گیمفا
اسطوره های بازی سازی | تاریخچه استودیو یوبی سافت مونترال - گیمفا
اسطوره های بازی سازی | تاریخچه استودیو یوبی سافت مونترال - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

اسطوره های بازی سازی | تاریخچه استودیو یوبی سافت مونترال - گیمفا