E3: نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی | گیمفا
E3: نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی | گیمفا
E3: نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی | گیمفا
E3: نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی | گیمفا

تاریخچه E3 | نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی

کسری نراقی
۱۲:۰۰ ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
E3: نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی | گیمفا

Electronic Entertainment Expo یا به اختصار E3 نمایشگاه سالانه بازی ویدئویی است که در آن بزرگ ترین شرکت های مرتبط با بازی های ویدئویی، آخرین دست آورد های خود را در زمینه Gaming به نمایش می گذارند و جدیدترین دمو ها را از بازی های خود به جهان عرضه می کنند. این نمایشگاه به صورت سالانه از ۱۹۹۵ تا کنون برگذار می شود و محل رونمایی از آخرین اتفاقات دنیای Video Gaming می باشد. این نمایشگاه که بزرگ ترین رخداد بازی های ویدئویی  است، June یا May هر سال در Los Angeles Convention Center برگذار می شود. شرکت در این رخ داد برای عموم آزاد نیست؛ بلکه فقط کسانی که به نحوی با Game Industry در ارتباط هستند فرصت حضور در این نمایشگاه را می یابند.

 

نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی

 

لوگوی نمایشگاه

لوگوی نمایشگاه

نسل هشتم آغاز شده است، سونی و مایکروسافت به دنبال کسب پیروزی در نبرد کنسول ها هستند و E3 یکی از بزرگترین مکان های قدرت نمایی شرکت های گیمینگ است. به نظر می رسد که امسال شاهد داغ ترین E3 تاریخ تا به کنون خواهیم بود، دلیل آن را نیز می توان رقابت داغ سونی و مایکروسافت برای جذب مشتری های بیشتر دانست. (برای آن هایی که نمی دانند) E3 یا Electronic Entertainment Expo نمایشگاهی است که در آن بزرگترین ناشران بازی آخرین دست آورد های خود را در عرصه گیمینگ به دنیا نمایش می دهند. E3 را می توان بزرگ ترین نمایشگاه گیمینگ سال دانست که بر خلاف دیگر نمایشگاه ها “برای عموم آزاد نیست” بلکه کسانی که به نحوی با صنعت گیم مرتبط هستند اجازه حضور در این نمایشگاه را می یابند. و اکنون کمتر از یک ماه به برگزاری بزرگترین رویداد گیمینگ سال ۲۰۱۴ مانده است، ما بر آن شدیم تا به معرفی این نمایشگاه برای کسانی که با آن آشنایی ندارند اقدام کنیم.

کنفرانس های نمایشگاه

کنفرانس های نمایشگاه

E3 ممکن است که قدیمی ترین نمایشگاه بازی نباشد، اما بدون شک بزرگ ترین آن ها است، تا سال ۱۹۹۵ (اولین سال این نمایشگاه) CES و ECTS محل نمایش آخرین دست آورد ها در زمینه بازی های کامپیوتری بودند اما با برگذاری اولین E3 و رونمایی هایی که در آن انجام شد، غول جدیدی پا به عرصه گذاشت و اکنون در سال ۲۰۱۴ به عنوان مهم ترین نمایشگاه مرتبط با صنعت گیم در صحنه حاظر است.

اولین E3 به همت IDG و Digital Software Association برگذار شد و رقابت سونی، سگا، نینتندو و معرفی کنسول های نسل پنجم Sega Saturn، Playstation و Nintendo Ultra 64 اعتبار بسیاری به این نمایشگاه بخشید. هدف از این E3 برگذاری یک گردهمایی مخصوص تهیه کنندگان بازی و سخت افزار مرتبط با بازی است تا در فضایی رقابتی و البته بدون حضور مردم به معرفی جدید ترین دست آورد های خود بپردازند. اولین E3 در فضایی معادل ۷۰۰۰۰۰ متر مرع و در حضور ۳۸۰۰۰ تهیه کننده بازی، خبرنگار و افراد مرتبط با صنعت گیم برگذار شد.

دهه ۹۰

playstation 1 vs sega saturn

PlayStation 1 vs. Sega Saturn

همه چیز از سال ۱۹۹۵ شروع شد. نمایشگاه سال ۹۵ حدود ۴۰۰۰۰ نفر بازدید کننده داشت. رقابت اصلی این سال بین Sega و Sony بود که با کنسول های نسل پنجمی خود “Saturn و PlayStation 1” سعی در جذب مشتری داشتند. سونی اعلام کرد که کنسولش را ۱۰۰ دلار کمتر از Sega Satrun (که ۳۹۹ دلار قیمت داشت) به فروش خواهد رساند و قول داد که تا Christmas آن سال  ۵۰ عنوان بازی برای آن در دسترس خواهند بود. سونی برای نمایش قدرت کنسولش، دمو هایی از بازی های Tekken و Ridge Racer را عرضه کرد.

________________

resident evil 1996

Resident Evil 1996

سال ۹۶ را می توان یکی از بهترین سال های این نمایشگاه دانست که بعضی از بهترین Franchiseهای تاریخ گیمینگ را معرفی کرد. رونمایی هایی که در سال ۹۵ انجام شد، اعتبار بیش از حدی را به این نمایشگاه بخشید و استقبال گسترده تری از آن صورت گرفت. Nintendo کنسول جدیدش، Nintendo 64، را به همراه Mario 64 به نمایش در آورد. Capcom با معرفی Resident Evil سبک Survival Horror را پایه گذاری کرد و ناتی داگ Crash Bandicoot را برای PS1 معرفی کرد. سگا هم Night into Dreams را برای کنسولش به نمایش گذاشت. یکی از بزرگترین رونمایی های این نمایشگاه، عرضه موتور انقلابی Unreal Engine بود که باب تازه ای را در Gaming گشود. Tomb Raider نیز در این نمایشگاه نایش هایی داشت.

________________

half life 1

Half Life 1

سال ۹۷ را می توان سال شوتر های اول شخص نامید. تعدادی از Shooterهای اول شخص انقلابی در این سال معرفی و عرضه شدند. عناوینی همچون Half Life، Unreal، Prey و Quake II سال خوبی را برای طرفداران FPS رقم زدند. Metal Gear Solid برای PS معرفی شد و سگا هم Panzer Dragoon Saga را رونمایی کرد. نینتندو هم برای مقابله Superman را معرفی کرد که لقب “یکی از بدترین بازی های ویدویی تاریخ) را از آن خود کرد.

________________

the legend of zelda ocarina of time

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

سال ۹۸ تریلری از مراحل نهایی ساخت بازی Half Life نمایش داده شد و Duke Nukem Forever برای اولین بار معرفی شد. یکی از بهترین نمایش های این سال را نینتندو با The Legend of Zelda: Ocarina of Time داشت. نمایشگاه سال ۹۸ حدود ۷۰۰۰۰ نفر را جذب کرد که پیشرفت بسیار خوبی را نشان می داد.

________________

سال ۹۹ را می توان با لقب “طوفان” معرفی کرد. سگا شروع کننده نسل ششم بود، با معرفی Dreamcast و ۴۳ بازی انحصاری، رسما نسل ششم آغاز شد. بازی Soul Calibur به عنوان نمایش برتر انتخاب شد. این سال متعلق به سگا بود که نمایش فوق العاده ای داشت.

________________

۲۰۰۰-۲۰۱۰

 

return to castle wolfenstein

Return to Castle Wolfenstein

سال ۲۰۰۰ را می توان یکی از مهم ترین سال های تاریخ E3 دانست. اولین نمایش متعلق به Microsoft بود تا با معرفی Xbox به دنیای کنسول ها قدم بگذارد. البته تمام نمایش های آن پشت در های بسته بودند و این نمایش موفقیت چندانی کسب نکرد. یکی از بهترین نمایشگاه های این سال را سگا برای کنسولش Dreamcast برپا کرد و تعدادی از عناوین جاودانه آن را معرفی کرد. نینتندو هم با دست پر آمده بود و عناوینی همچون Mario Tennis, Dinosaur Planet و Pokemon Gold را رونمایی کرد.

گیمرهای PC هم سال خوبی را داشتند، Black White, Return to Castle Wolfenstein بهترین های این سال بودند. Bungie هم نمایش هایی پشت در های بسته داشت تا بازی Halo را به منتقدان معرفی کند. بر خلاف سال گذشته Sony نمایش جذابی نداشت و به جز Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty چیزی برای ارائه نداشت.

 ________________

gta iii

GTA III

سال ۲۰۰۱ سال رونمایی از GTA III بود، اما تمام نگاه ها به Metal Gear Solid 2 دوخته شده بود. رقابت این سال بین Gamecube، Xbox، PlayStation 2 و Dreamcast بود. مایکروسافت برای عرضه Xbox در ژاپن آماده می شد (عرضه Xbox در ژاپن زود تر از آمریکا اتفاق افتاد). Sega که با Dreamcast یک شکست تمام عیار را تجربه کرده بود از بازار کنسول عقب نشینی کرد و تمرکز خود را بر روی تهیه عناوین انحصاری برای رقیبان سابقش گذاشت. سونی در این نمایشگا شگفتی آفرید، برای اولین بار (و آخرین بار در تاریخ) بود که یک کنسول سخت افزار بهتری نسبت به PC های هم دوره اش را ارائه کند. PlayStation 2 با ارائه سخت افزار و انحصاری های قدرتمند توانست رقابت سال ۲۰۰۱ را با پیروزی پشت سر بگذارد.

 ________________

doom iii

Doom III

سال ۲۰۰۲ سال شایعات در مورد نسخه جدید بازی افسانه ای DOOM بود که در E3 به واقعیت پیوستند. Id Software با رونمایی از DOOM 3 سال ۲۰۰۲ را از آن خود کرد. تمام نگاه ها به John Carmack دوخته شده بود که پیشرفت های گرافیکی را به صنعت گیم آورد، نور پردازی پویا (دینامیک) یکی از آن ها بود. از دیگر عناوین مهم رونمایی شده در این سال می توان به Unreal Championship برای Xbox و Tom Clancy’s Rainbow Six: RavenShield اشاره کرد.

________________

half life 2

Half Life 2

سال ۲۰۰۳ را متعلق به Half Life 2 می دانیم، بهترین نمایش امسال متعلق به این بازی بود که در پایان نمایشگاه تمامی جوایز بزرگ را از آن خود کرد. این بازی تخریب پذیری را در بازی های رایانه ای به سطح جدیدی رسانده بود. مایکروسافت از فیلم جدید Halo رونمایی کرد و سونی با معرفی Gran Turismo 4 هواداران خود را به وجد آورد. اکتیویژن Spider Man 2 را برای تمام پلتفرم های ممکن معرفی کرد و یوبی سافت جان تازه ای در فرنچایز خود Prince of Persia دمید.

 ________________

playstation portable

PlayStation Portable

۲۰۰۴ به معرفی کنسول های جدید و همراه اختصاص داشت. سونی با معرفی PSP تمام نگاه ها را به خودش دوخت، نینتندو هم از DS پرده برداری کرد. مهم ترین عناوین این سال Halo 2, GTA: San Andreas و عنوان جدید و فوق العاده خشونت آمیز God of War بود که همگان را به تحسین وا داشت.

________________

the elder scrolls iv oblivion

The Elder Scrolls IV: Oblivion

سال ۲۰۰۵ را می توان یکی از مهم ترین سال های E3 دانست. همه منتظر رونمایی از نسل جدید بازی ها و کنسول ها بودند که مایکروسات و سونی با رونمایی از PlayStation 3 و Xbox 360 به این انتظارات پاسخ دادند. بیشتر این نمایش ها به بررسی سخت افزاری این دو کنسول تعلق داشتند، البته بازار PC هم داغ بود؛ بازی هایی همچون Battlefield 2, F.E.A.R و Civilazation IV و The Witcher سال خوبی را برای طرفداران PC رقم زدند. از بازی های مهم دیگر این نمایشگاه می توان به Alan Wake, The Elder Scrolls IV: Oblivion, Call of Duty 2, Unreal Tournament 2007 و Company of Heros اشاره کرد.

________________

assassin's Creed

Assassin’s Creed

سال ۲۰۰۶ شاهد رونمایی از نسل جدید کنسول های نینتندو، Wii، بود. عناوین جنجالی Mario Galaxy, Metroid Prime3 و Legend of Zelda: Twilight Princess سال خوبی را برای طرفداران نینتندو رقم زد. مایکروسافت هم با نمایش عناوین Bioshock, Mass Effect, Gears of War و Assassin’s Creed کنسول خودش را تبلیغ کرد.

 ________________

call of duty 4 modern warfare

Call of Duty 4: Modern Warfare

در سال ۲۰۰۷ نیز مایکروسافت به معرفی مجدد عناوین Bioshock, Call of Duty 4: Modern Warfare و Assassin’s Creed پرداخت. همچنین نسخه جدید Halo نیز رونمایی شد. نسخه رایانه ای Crysis نیز پیشرفت های گرافیکی نسل هفتم را به رخ همه کشید. سونی از باندل های جدید PlayStation 3 رونمای کرد و بازی هایی همچون MGS4: Guns of the Patriots, Gran Turismo 5, Resident Evil 5, Killzone 2, Uncharted و Silent Hill 5 بهترین نمایش را به جای گذاشت.

________________

سال ۲۰۰۸ سال مایکروسافت بود، چراکه عناوین بی نظیری همچون Resident Evil 5, Fallout 3 و Final Fantasy XIII را به کنسول خود آورد.

________________

alan wake

Alan Wake

سال ۲۰۰۹ هم سال مایکروسافت بود که با نمایش عناوینی همچون COD: Modern Warfare 2, Alan Wake, Left 4 Dead 2, Crackdown 2 نگاه ها را به خود جذب کند. Hideo Kojima نیز کنسول مایکروسافت را برای تبلیغ بازی جدیدش Metal Gear: Rising انتخاب کرد. بر خلاف E3 2008 که تماشاگران بسیار کمی داشت، سال ۲۰۰۹ با میزان ۴۱۰۰۰ نفر ۷۲۰ درصد افزایش را شاهد بود.

________________

سال ۲۰۱۰ شاهد رونمایی از The Legend of Zelda: Skyward Sword, Red Faction: Armageddon و Kingdom Hearts 3D بود. سونی در این نمایشگاه PlayStation Move را معرفی کرد و مایکروسافت نیز Kinect را به دنیا نشان داد.

________________

the elder scrolls v skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

در سال ۲۰۱۱ شاهد رونمای از کنسول جدید Wii U از نینتندو بودیم، اما بیشتر بازی های معرفی شده از طرف نینتندو برای کنسول دستی اش ۳DS بودند؛ عناوینی همچون Super Mario 3D Land, The Legend of Zelda: Skyward Sword. Hitman: Absolution و دو عنوان از سری Halo با نام های Halo 4 و Halo: Combat Evolved معرفی شدند. از بزرگترین نمایش های این سال می توان به The Elder Scrolls V: Skyrim, Bioshock Infinite, Mass Effect 3, Deus Ex: Human Revolution و God of War 3 اشاره کرد. بازدید از این نمایشگاه ۱۱ درصد نسبت به میزان سال گذشته افزایش یافته بود.

________________

watch dogs

Watch Dogs

سال ۲۰۱۲ یکی از بهترین سال های E3 بود، Ubisoft عناوینی همچون Splinter Cell: Blacklist, Rayman Legends, Far Cry 3, Watch Dogs, Assassin’s Creed III را معرفی کرد. کنفرانس سونی محل رونمایی The Last of Us, Beyond: Two Souls, God of War: Ascention بود و مایکروسافت با Halo 4, Gears of War: Judgment نمایش خوبی به جای گذاشت. از دیگر عناوین بزرگ این نمایشگاه می توان به Borderlands 2, Dishonored, Arma III, DMC: Devil May Cry, Tomb Raider, Sleeping Dogs, Dark Siders II و Metro Last Light بود.

________________

xbox one ps4

Xbox One , PS4

آخرین E3 برگذار شده به سال ۲۰۱۳ بر می گردد، سونی، مایکروسافت، نینتندو، EA و یوبی سافت طی سه روز به نمایش ئست آورد ای خود پرداختند. عناوینی همچون Assassin’s Creed IV: Black Flag, Batman Arkham Origins, Battlefield 4, Castlevania: Lords of Shadow 2, Dark Souls 2, Day Z در این نمایشگاه به نمایش در آمدند. همچنین مایکروسافت و سونی کنسول های نسل هشتمی خود را در معرض دید جهانیان قرار دادند

________________

و اما امسال….

E3 2014 در Los Angeles Trade Center و در تاریخ ۱۰-۱۲ June (19 تا ۲۱ خرداد ۱۳۹۳) برگذا خواهد شد و نوید بزرگ ترین E3 تاریخ را می دهد. ده ها هزار حرفه ای صنعت گیم در یک نمایشگاه سه روزه آینده این صنعت را به ما نشان خواهند داد و شاهد رونمایی از تکنولوژی های دیده نشده و صد البته آی پی ها و عناوین جدید و متنوع در این سه روز خواهیم بود. بیش از صد کشور در E3 حضور خواهند داشت… اگر نمی توانید در آنجا حضو داشته باشید مهم نیست! می توانید با گیمفا همراه باشید تا از پوشش خبری و مستقیم این نمایشگاه لذت ببرید. ۱۹ تا ۲۱ خرداد در گیمفا…

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

E3: نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی | گیمفا
E3: نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی | گیمفا
E3: نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی | گیمفا
E3: نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی | گیمفا
E3: نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

E3: نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی | گیمفا