چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve - گیمفا
چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve - گیمفا
چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve - گیمفا
چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve - گیمفا

چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve

مسعود تیموری
۰۹:۰۹ ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve - گیمفا

شکار بنا به خواسته‌، هدف و نیازهای یک شکارچی متغیر است؛ ممکن است موشی در سوراخ یک خانه‌ی خرابه باشد یا پرنده‌ای در باغی اعیانی اما تصور این که شما هستید، سه نفر دیگر از دوستانتان و وسایلتان را جمع کرده‌اید و کمر به شکار یک غول بی‌شاخ و دم بسته‌اید کاری‌ است که Evolve به شما می‌آموزد نه غریزه! رفیقتان خشابی را در پای هیولای جنگل خالی می‌کند، هیولا هیکل گنده‌اش را تکان می‌دهد تا شکارچی خوشمزه را یک لقمه‌ی چپ کند اما تحت تاثیر گاز سمی پخش‌شده در هوا می‌گریزد تا این که گیر دام‌ها و تله‌های تیم شما می‌افتد؛

غریزه‌ و خوی حیوانی‌اش باز احیا می‌شود و با تمام قوا دوباره حمله می‌کند و این جاست که شکارچی خودش به شکار لذیذی تبدیل می‌شود و این ماهیت بازی جدید استودیوی Turtle Rock است.

evolve

Evolve

نام: Evolve

ناشر: ۲K Games

سازنده: Turtle Rock

موتور گرافیکی: CryEngine

پلتفرم‌ها: PC, PlayStation 4, Xbox One

سبک: اکشن اول شخص

تاریخ انتشار: جولای/ سپتامبر ۲۰۱۴

evolve 2

Evolve محصول جدید استودیوی سازنده‌ی Left 4 Dead است

 استودیوی Turtle Rock خالق یکی از بازی‌های موفق شبکه و آنلاین نسل گذشته بود که با حمایت‌های Valve به یکی از بهترین‌های سبک Survival Horror تبدیل شد. نسل هشتم یعنی بازیابی قدرت، یعنی ورود به نسل جدیدی از تکنولوژی و ارتباطات. پای این ارتباطات که به شبکه‌های آنلاین و بازی‌های چندنفره کشیده می‌شود نتیجه‌اش مساوی‌ست با عناوینی همچون Destiny, The Crew و The Division. دو نسخه‌ی موفق از Left 4 Dead مدرکی‌ است که موفقیت Evolve را ثابت می‌کند و ملاکی است برای عنوانی که قرار است در اواخر امسال با آن دست و پنجه نرم کنیم. Evolve یک بازی کاملا مستقل از Left 4 Dead است که دو ماه پیش با انتشار شماره‌ی جدید مجله‌ی  he Division.Crewه شبکه‌های آنلاین و بازی‌های چندنفره کشیده می‌شود نتیجه‌اش مساوی‌ست با عناوینی همچون به حال هایی تبدیل می‌شود و Game Informer از آن پرده برداری شد و اطلاعات زیادی نیز از این بازی در دسترس هواداران قرار گرفت. آن طور که ما می‌دانیم، بازی قرار است هم بخش کمپین و هم بخش چند نفره داشته باشد که شامل المان‌های Co-op و بازی به صورت شبکه با دوستان نیز می‌شود. حداکثر پنج بازیکن می‌توانند در یک سرور حضور داشته باشند که چهار نفر از آن‌ها در قالب یک تیم چهارنفره – مثل قدیم‌ها با Left 4 Dead – و یک نفر دیگر نیز افسار غول بی‌شاخ و دم بازی را در دست دارد.

هنر هیولاکشی

با Left 4 Dead آموختیم که وقتی یک گله‌ی زامبی به ما حمله می‌کند باید چطور از خودمان محافظت کرده تا به نقطه‌ی پایان برسیم اما با Evolve مقابله با یک گله زامبی را یاد نمی‌گیریم. در دمویی که پس از رونمایی از بازی منتشر شد متوجه شدیم که زحمت پیداکردن هیولای جنگل و دخلش را آوردن با ماست. تجهیزات خیلی خاص و پیشرفته‌ای در دسترس تک تک شکارچی‌ها قرار می‌گیرد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به انواع گازهای سمی، اشک‌آور، گیج‌کننده و نارنجک‌های ضد نفر اشاره داشت. علاوه بر این‌ها انواع و اقسام سلاح‌های کمری، رایفل‌ها، SMGها و اسنایپر رایفل‌ها قابل خرید و ارتقا هستند و در موقعیت‌های خاص واقعا به کار بازیکن می‌آیند.

چهار بازمانده این بار باید با یک هیولای غول پیکر دست و پنجه نرم کنند نه با زامبی‌های احمق بنابراین همکاری تیمی مهم‌تر و حیاتی‌تر از پیش قلمداد می‌شود

چهار بازمانده این بار باید با یک هیولای غول پیکر دست و پنجه نرم کنند نه با زامبی‌های احمق بنابراین همکاری تیمی مهم‌تر و حیاتی‌تر از پیش قلمداد می‌شود

در واقع نقشه‌های زیادی از ابتدا در دسترس مخاطب خواهند بود و نقشه‌های دیگری هم به مرور زمان با محتواهای دانلودی قابل بازی هستند اما ما فقط دموی مربوط به  بخش جنگل را دیدیم که در آن حیوانات وحشی هم جزو دشمنان محسوب می‌شدند هر چند که در مقابل هیولای غول آسا پشه هم به حساب نمی‌آیند.

استراتژی‌های متفاوتی در مقابله با هیولا وجود دارد و از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه شود، همکاری تیمی است به نوعی که جدا شدن اعضا از یک‌دیگر باعث می‌شود هیولایی که برای آن شخص کمین کرده، دخل‌اش را بیاورد. آن نصیحتی که سازندگان به مخاطبان کرده‌اند گیر انداختن هیولا در محیط‌های بسته و بدون راه در رو است و تنگ کردن حلقه‌‌ی محاصره تا جایی که هیولا عکس‌العملی از خود نشان دهد و حمله‌ور شود. این موقع بازی‌کنان دیگر باید با هوش و ذکاوت خود اوضاع را به نفع خود برگردانند.

شخصی هم که کنترل هیولا یا همان شکار (در واقع شکارچی!) را بر عهده می‌گیرد باید این نکته را مد نظر داشته باشد که او یک غول است و تیم مقابل یک گروه چهارنفره‌ با یک دوجین اسلحه و تجهیزات مختلف که به خونش تشنه هستند. بنابراین هیولا هم می‌تواند خیلی بی صر و صدا عمل کرده و اعضای گروه را به صورت جدا جدا گیر بیندازد تا کارش راحت‌تر و با سهولات تمام انجام شود.

هیولا قابلیت‌های زیادی دارد که به او برتری یک به چهار را اعطا می‌کند یکی از این قابلیت‌ها آتش افروختن است

هیولا قابلیت‌های زیادی دارد که به او برتری یک به چهار را اعطا می‌کند. یکی از این قابلیت‌ها آتش افروختن است.

کلاس‌های مختلف بازی:

ابتدا فکر نمی‌کردیم که بازی کلاس‌بندی هم داشته باشد و یک سیستم معمولی انتخاب کرکتر کذایی دارد که مشابه نمونه‌های قبلی در Left 4 Dead است. اما بعدا در اولین تریلر از گیم‌پلی بازی، مشخص شد که شکارچیان خود به چهار کلاس متفاوت تقسیم می‌شوند:

Assualt:  کسانی که این کلاس را برای شخصیت خود بر می‌گزینند، مجهز به کلاس معمول Assualt Rifleها، یک شوک الکتریکی از راه نزدیک، مین‌های ضدنفر و یک سپر برای مبارزه‌ی تن به تن هستند.

Medic: وظیفه‌ی محفاظت از اعضای دیگر گروه و  پیداکردن نقاط ضعف هیولا بر عهده‌ی این کلاس از شکارچیان است. این گروه مجهز به یک اسلحه‌ی کمری Med هستند که با آن قادر به بازیابی نوار سلامتی شکارچیان دیگر خواهند بود، یک مختل کننده که با کمک عناصر فیزیکی موجود، پیشروی هیولا را کمتر می‌کند و نقاط ضعفی را نیز از این موجود به دست می‌آورد و نشان می‌دهد.

Support: اعضای این کلاس به یک اسلحه‌ی Laser Cutter شبیه به نمونه‌ی موجود در مجموعه‌ی Dead Space مجهزند که قادر است ضربات مهلکی را به هیولا وارد کند. از دیگر تجهیزات موجود برای این کلاس می‌توان به ابزاری برای نامرئی شدن و هم‌چنین اسلحه‌ای برای ساخت یک سپر یک لایه‌ی لیزری اشاره داشت.

Trapper: همان طور که اشاره شد تله گذاشتن و پیدا کردن هیولا از داخل جنگل یکی از مواردی بود که وقت زیادی را به خود در دموی نمایشی اختصاص داده بود اما با وجود یک Trapper که مجهز به انواع تله‌های صوتی و انفجاری است، این پروسه سریع‌تر انجام می‌شود. سنسورهای صوتی می‌توانند در جای جای مکان شکار هیولا کار گذاشته شوند و با شنیدن صدای این موجود شروع به سر و صدا کنند و کار پیدا کردن را سهولت ببخشند. این کلاس هم‌چنین سلاحی برای اختلال ذهنیت برای هیولا در اختیار دارند که حرکت‌اش را برای مدتی کندتر می‌کنند. سلاح Gauss SMG این کلاس نیز جزو ابزارهای در انحصار آن‌هاست.

با این حال هر کلاس دارای نقاط ضعف و نقاط قوتی است که قابل آپگرید کردن هستند. با وجود این که سلاح‌های بازی بعضا عجیب و غریب به نظر می‌رسند اما باعث کند شدن روند اکشن بازی نمی‌شوند. بازیکنان قادر خواهند بود از یک جت پک اختصاصی که دارای مخزن کوچکی از گاز نیتروژن است، استفاده کنند تا به جهات از پیش تعیین شده پرواز کنند هر چند که شاید لفظ “پرواز” برای این مکانیک به جا نباشد اما این قابلیت می‌تواند از عکس‌العمل‌های ناگهانی هیولا بکاهد. استراتژی‌های پیشنهادی دو حالت بیشتر ندارند: یا شکارچی هستید و باید با اعضای تیم خود بمانید تا کلک هیولا را بکنید در غیر این صورت کنترل هیولا را بر عهده دارید و سعی می‌کنید میان اعضا تفرقه بیندازید تا جدا شوند و هر کدام را تک تک از بین ببرید چرا که از بین بردن تمام تیم با هم کاری است غیر ممکن؛ استراتژی و فکر در Evolve حرف اول را می‌زنند.

قبل از شروع هر راند از بازی، صفحه‌ی Loadout بارگذاری می‌شود

قبل از شروع هر راند از بازی، صفحه‌ی Loadout بارگذاری می‌شود و بازیکنان می‌توانند خیلی سریع از منوهای موجود قابلیت‌های خود و سلاح‌هایشان را آپگرید کنند. در عین حال این صفحه برای هیولا کاملا متفاوت است همان طور که گیم‌پلی آن نیز بدین شکل مغایر است. هیولا جت پکی ندارد که برایش گاز اضافی خریداری کند یا بسته‌های سلامتی در جنگل پیدا کند. کنترل کردن هیولا بر خلاف کنترل شکارچی‌ها با دوربین سوم شخص پرسپکتیو انجام می‌شود چرا که اعضا و جوارح هیولا در کادر نمی‌گنجیده است. با این که دوربین بازی  شاید اوایل کار کمی نامفهوم و کار کردن با آن سخت باشد، اما تجربه‌ی متفاوت‌تری را ارائه می‌دهد. هیولا می‌تواند در غارها مخفی شود، از صخره‌ها بالا برود و از سنگ‌ها و عناصر دیگر داخل جنگل استفاده کند تا شکارچیان را به دیار فانی راهی کند. علاوه بر آن قدرت‌های هیولا برای مبارزه‌ی تن به تن بیشتر از شکارچیان است اما به جز عناصر طبیعی سلاح دیگری ندارد و حتی برای بازیابی سلامتی هم باید از حیوانات داخل جنگل تغذیه کند.

“ایده این بازی تقریبا همیشه در ذهنمان بود، حتی قبل از Left 4 Dead. موضوع همیشه درباره ی قرار دادن کاربران در مقابل هم بود و یا در مقابل کاربری دیگر! ما برای ساخت این بازی همواره Predator را در نظر گرفتیم. برای مثال گروهی از افراد در جنگل به دنبال این هیولا می گردند تا آن را شکار کنند و تمام چیزی که شما نیاز دارید سبزه ها و جنگلی با شکوه است.

مشکلی که برای تیم ایجاد شد منبعی نداشت جز تکنولوژی! در آن زمان من بر روی موتور منبع کار می کردم و تیم واقعا نمی توانست مناظر و محیط های بیرونی بزرگی را با استفاده از آن موتور بسازد، بهتر است بگوییم موتور برای چنین هدفی ساخته نشده بود.:

Evolve از قابلیت‌های نسل بعدی زیادی بهره‌مند است و با موتورپایه‌ی Unreal Engine آخری که توسط Unreal رونمایی شد ساخته می‌شود و Turtle Rock قول این را داده که بازی را با بهترین کیفیت ممکن عرضه کند تا تجربه‌ی ترسناک‌تر و واقع‌گرایانه‌تری از Evolve داشته باشیم. برای بررسی این که آیا اعضای Turtle Rock بر حرف خود هستند یا خیر، سراغ تصاویر و دمو گیم‌پلی بازی رفتیم و تا حدودی به این حرف سازندگان بازی امیدوار شدیم. هر چند که این بازی از نظر بصری خیلی کار دارد و هنوز اوایل راه است، اما به ریزترین نکات و جزئیات هم برای طراحی محیط‌های جنگلی در دمو استفاده شده بود. چمن‌هایی که با وزش باد به این سو و آن سو می‌روند، علف‌های هرزی که روی درختان روئیده‌اند و سنگی که رد خون هیولا در اثر برخورد تیر با او، بر روی‌اش به چشم می‌خورد. نسل بعد این قابلیت را فراهم کرده که انتظاراتمان از بازی‌های در صف انتشار از نظر بصری و گرافیک Performance بالاتر رود.

evolve 1

محیط‌های بازی وسیع، بزرگ و پر از جزئیات ریز و درشت هستند

Evolve در هر حال یکی از موردانتظارهای سال جاری است و آن را هم مدیون سابقه‌ی خوب همکاری استودیوی سازنده‌اش با Valve و دو نسخه‌ی موفق Left 4 Dead است. این بازی نوید یک تجربه‌ی Co-op و چندنفره‌ی خوب نسل بعدی را به هواداران L4D و طرفداران این سبک می‌دهد. پلتفرم‌های مقصد این عنوان رایانه‌های شخصی، PS4 و Xbox One بوده و احتمالا باید تابستان ۲۰۱۴ منتظر انتشار این بازی باشیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve - گیمفا
چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve - گیمفا
چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve - گیمفا
چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve - گیمفا
چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve - گیمفا
چهار بازمانده، چهار شکارچی | اولین نگاه به Evolve - گیمفا